#نکتههای بیانات در دیدار رمضانی دانشجویان ۱۴۰۲/۰۱/۲۹
✴️ در مورد مسئلهی خصوصیسازی که بعضی از دوستان گفتند و تکرار کردند، و بیرون هم همانها را میگویند، این منطقی که شما بیان کردید، منطق درستی نیست. حالا بد عمل کردند؛ خب بله، هر قانون خوبی را ممکن است بد عمل کنند.
✴️ این کار[خصوصیسازی ] ناگهان انجام نگرفت؛ با فکر، با مطالعه، با پیشبینی، با ساعتها بحث کردن انجام گرفت.
✴️ من قبول دارم که آن توقّعی که بنده از خصوصیسازی داشتم، تا حالا برآورده نشده، امّا کارهای خوبی هم انجام گرفته.
✴️ اینکه شما میگویید بنگاه دولتی را به بخش خصوصی دادهاند، آن [بنگاه] دلارش را به دولت برنمیگرداند، این درست نیست. آن که دلار را برنمیگرداند، همان بنگاهِ فعلاً دولتی است.
✴️ بخش خصوصی هم اشکالاتی دارد؛ مراقبت میخواهد، دقّت میخواهد.
✴️ در مورد جلسهی اقتصادی سران قوا :
1⃣ اوّلاً این یک امر دائمی نیست، یک امر موقّت است؛
2⃣ ثانیاً برای مقاصد خاصّی است؛
◀️ من چهار مورد را معیّن کردم و به آنها گفتم: یکی مسئلهی بودجه است.
✴️ ادبیّات نطقهای امروز عالی بود؛ یعنی کاملاً خوب و سنجیده بود. و من روی مسئلهی «بیان مطلب با ادبیّات خوب» تکیه دارم؛ این تأثیر میگذارد.
✴️ بهار معنویّت، بهار عبادت. جوانی هم بهار است، بهار عمر است. پس جوان در ماه رمضان بهار مضاعف دارد، بهار در بهار دارد؛ از این استفاده کنید.
✴️ من نمیدانم شماها این کتابهای شرح حال شهدا را میخوانید یا نه؛ من میخوانم و اشک میریزم و استفاده میکنم؛ برای من حقیقتاً استفاده دارد.
✴️ من خیال میکنم شما یکی از کارهایی که میکنید حتماً همین باشد که شرح حال این شهدای عزیز را، بخصوص بعضیشان را که خیلی معنویّت دارند، بخوانید.
✴️ جماعت دانشجو و مجموعههای دانشجویی به یک تفکّر زیربنایی محکم احتیاج دارند.
✴️ اگر مبانی معرفتی یک جوان، بخصوص جوان دانشجو مستحکم باشد، دل او قرص میشود، گام او استوار میشود، حرکت او استمرار پیدا میکند، دیگر خستگی وجود ندارد.
⁉️ این مبانی معرفتی چه چیزهایی است؟
⏪ در اسلام مبانی معرفتیِ شخصی، قلبی، اجتماعی، سیاسی، بینالمللی [وجود دارد]؛ همهی اینها در اسلام هست.
✴️ جوان دانشجو بایستی روی اینها[مبانی معرفتی مثل آزادی و عدالت و انتظار فرج و توحید و ...] فکر کند، کار کند و به عمق برسد.
✴️ کتاب بخوانید، نهجالبلاغه بخوانید، در تلاوت قرآن تأمّل کنید.
✴️ عدالت از
⬅️ قضاوتهای شخصی ما
⬅️ عمل شخصی ما،
⬅️ حرف زدن ما،
⬅️ داوریهای ما در مورد اشخاص، در مورد کارها شروع میشود.
✴️ اگر با کسی مخالفت هم داریم، دشمنی هم داریم، جدایی فکری هم داریم، دربارهاش نباید ظلم کنیم.
✴️ بعضیها دنبال عدالت هستند امّا فکر نمیکنند که مبارزهی با استکبار و آمریکا و صهیونیسم هم جزو مصادیق عدالتطلبی است.
✴️ آزادی، آزادی اسلامی است؛ اسلام ما را در چهارچوب مادّه محصور نمیکند. شما برای ماندن خلق شدهاید، نه برای از بین رفتن.
❌ مردن، آخرِ کار نیست؛
♻️ مردن شروع یک مرحلهی جدید، [و در واقع] مرحلهی اصلی است.
وقتی شما با این نگاه، نگاه کردید، آنوقت میتوانید اوج بگیرید و دیگر برای حرکت شما، برای پیشرفت شما، برای تعالی شما حدّی وجود ندارد؛ این آزادی است.
✴️ انتظار فرج یعنی همهی سختیها قابل برداشته شدن و برطرف شدن است. نه اینکه بنشینید انتظار بکشید؛ [بلکه] دل شما گوشبهزنگ باشد.
✴️ انتظار فرج یعنی انتظار برطرف شدن همهی نقصهایی که شما الان گفتید؛ ده برابر این هم نقص وجود دارد که شما نگفتید.
✴️ انتظار فرج یعنی آماده بودن، فکر کردن، بنبست نپنداشتن؛
✴️ بنبستانگاری خیلی چیز بدی است.
✴️ انتظار فرج یعنی در همهی کارهایی که مشکلی وجود دارد، باید فرضِ وقوعِ فرجِ موردِ نظرِ ما یکی از فرضهای مسلّمی باشد که هست.
✴️ باید یک حرکتی انجام بگیرد تا اینکه انتظار فرج انجام بگیرد.
🔆 مرحوم شهید مطهّری،
🔆 شهید بهشتی،
🔆 مرحوم آقای مصباح و امثال اینها، [کتابهایشان] کتابهای خوبی است.
📚 دو سه کتاب دربارهی ایشان[شهید مصطفیٰ صدرزاده] نوشته شده که من خواندهام؛ خب [آنجا] آدم میبیند که چطور بیتاب است در کار کردن و حرکت کردن. انسان اینها را نگاه کند و پیش برود.
✴️ فعّالیّتهای دانشجویی مثل خود دانشجو یک فرصت است برای کشور.
✴️ اینکه حالا بعضیها از فعّالیّتهای دانشجویی یا هر جور فعّالیّتی که [انجام میشود] ــ البتّه فعّالیّت سالم؛ حالا به بعضی از آفتهایش اشاره میکنم ــ ممکن است احساس تهدید بکنند، اشتباه میکنند.
✴️ ممکن است بعضیاش درست باشد، بعضیاش هم درست نباشد، امّا خود نفْسِ اظهار نظر، فکر کردن، روی مسئله اندیشیدن، این یک فرصت است برای کشور.
✴️ باید آفات فعّالیّتهای دانشجویی را برطرف کرد؛ باید سالمسازی کرد.
ادامه در قسمت بعد ⬇️⬇️⬇️
✨✨✨✨✨
@farmanevali
...ادامه ی قسمت قبل⬇️⬇️⬇️
✴️ ویژگی های فعالیت های دانشجویی :
1⃣دوقطبیسازی به وجود نیاید.
2⃣باید واقعبینانه باشد.
3⃣حتّیالمقدور همراه با ارائهی راه حلّ علمی و عملی باشد.
4⃣شتابزدگی نباید بشود.
✴️ زبان دانشجو بلندگوی صرفاً مشکلات نباشد. نمیگویم مشکلات را نگویید امّا صرفاً مشکلات را نگویید. در کشور نقاط روشن خوبی وجود دارد؛ دانشجو آنها را هم بگوید.
5⃣تندخویی نباشد.
6⃣سطحیگری نباشد.
7⃣مشکل محلّی را ملّی نکنند.
8⃣قصد دانشجو دیده شدن نباشد.
9⃣[دانشجویان] در فضای مجازی غرق نشوند.
⁉️وظیفهی یک دانشجوی مطلوب و دارای همّت بلند و آیندهنگر چیست؟
⏪جواب بنده این است:
1⃣ اوّل، ایجاد تحوّل در ذهن و در واقعیّت جامعهی خود؛
2⃣ بعد، ایجاد تحوّل در ذهن و واقعیّت جهان.
⁉️ دنیا در حال تحوّل است؛ این تحوّل را چه کسی به وجود میآورد؟
⏪ مغزهای متفکّر،
آدمهای فعّال،
دستاندرکاران کارهای بزرگ.
✴️ باید سعی کنید منحرف نشوید؛ باید سعی کنید در خطّ درست و صراط مستقیم الهی حرکت کنید.
✴️ بنیهی خودتان را، بنیهی فکری را، بنیهی ایمانی را، بنیهی عقلانی را، در خودتان از امروز قوی کنید برای اینکه برای آنچنان فردایی آماده باشید.
✴️ دین، خرد، علم، عزم. این چهار چیز لازم است.
✴️ هر کس که در این کارها خودسازی بیشتری انجام بدهد، فردا امکان تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.
✴️ بعضیها به قلّه میرسند؛ بعضیها ممکن است به قلّه نرسند، امّا در یک حدودی تأثیر میگذارند. بستگی دارد به اینکه شما چقدر خودتان را آماده کنید.
✴️ زیربنای فکری را باید محکم کنید، مستحکم کنید.
✴️ مطالعه و فکر و خودسازی در حال عمل، شانس و اقبال پیشرفت بیشتری دارد تا اینکه آدم برود بنشیند، همهی کارها را تعطیل کند، فعّالیّتهای دانشجویی را تعطیل کند و [فقط] مثلاً کتابهای خوب را مطالعه بکند.
✴️ با منابع دینی اُنس پیدا کنید، با متفکّران عمیق و امین ارتباط برقرار کنید.
✴️ در مورد شناخت نقشه و راهبرد دشمن، بِروز باید باشیم؛ همهی ما باید بِروز باشیم.
✴️ راهبرد دشمن این است که ما به خودمان بدبین بشویم.
✴️ اصرارشان[رسانه های دشمن] این است که ثابت کنند ملّت ایران از اعتقادات دینی روگردان شده، از احساسات انقلابی روگردان شده.
🔆 ناگهان شما میبینید جلسات امسال از پارسال پُرشورتر است.
🔆 [راهپیمایی] روز قدس میشود، جمعیّت از پارسال فشردهتر است؛
🔆 [راهپیمایی] بیستودوّم بهمن میشود، جمعیّت دو برابر پارسال است.
✴️ [میخواهند] به خودمان بدبینمان کنند؛
به دولتمان بدبین بشویم، به محیط دانشجوییمان بدبین بشویم،
به مردممان بدبین بشویم؛
نه، کشور دارد حرکت میکند، حرکت خوبی هم میکند.
✴️ جوان ایرانی، مورد کینهی دشمنان است.
⁉️چرا؟
⏪ برای خاطر اینکه اگر شما جوانها و انگیزههای جوانها و جوانهای کشور نباشند، از دست مسئولین کشور کاری برنمیآید.
✴️ در میدان مدیریّتهای دولتی جوانهایی از قبیل :
شهید موسیٰ کلانتری
شهید تندگویان
شهید قندی،
شهید عبّاسپور؛
در میدان نظامی:
شهید همّت،
شهید خرّازی،
شهید بابایی،
شهید حسن باقری،
شهید شیرودی،
شهید اردستانی،
شهید صیّاد شیرازی.
در میدان هنر و ادبیّات:
شهید آوینی،
مرحوم سلحشور،
مرحوم طالبزاده.
در میدان علم و تحقیق:
شهید تهرانیمقدّم،
مرحوم کاظمی آشتیانی،
شهید مجید شهریاری،
شهید رضایینژاد،
شهید احمدی روشن.
در همین زمان معاصر شما:
شهید حججی،
مصطفیٰ صدرزاده،
آرمان علیوردی،
روحالله عجمیان.
✴️ راه روشن را با جدّیّت دنبال کنید
[در این راه،] احتیاج دارید به :
❇️ آرمانخواهی
❇️ امید
❇️ عقلانیّت
✴️ رشتههای علمی باید مورد نیاز کشور باشد، باید به درد کشور بخورد. چه تعداد دانشجو در فلان رشته لازم داریم؟ اینها باید فکر بشود، باید کار بشود.
✴️ اگر ما فارغالتّحصیلی داریم که شغل ندارد، باید بدانید نظام تعلیم و تربیت ما اشکال دارد.
✴️ شما را دوست داریم و برایتان دعا میکنیم.
✨✨✨✨✨
@farmanevali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در شهر آزادی اسیر این و آن است
در خانهام آزادیام را دوست دارم
@Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا اندیشه و هم اندیشی!
♻️ خاطرهای از آیت الله مصباح/ اگر یادمان رفت چه کنیم؟
نوه آیت الله مصباح یزدی نقل میکنند:
🔸️تقریباً چهلوپنج دقیقهای به اذان مغرب و عشا مانده بود. رفته بودم منزل حاجآقا به ایشان سری بزنم. تنها بودند؛ حتی حاجخانم هم نبودند. حاجآقا داشتند پاهایشان را چرب میکردند. سالها بود زانودرد و پادرد همپایشان شده بود. دکترها روغنهایی را تجویز کرده بودند و باید هر روز پایشان را چرب میکردند.
🔸️احوالپرسی همیشگی و خوشوبشی کردیم. حاجآقا همچنان مشغول بودند که از من خواستند چیزی برایشان بیاورم. میخواستند بگویند متکا را بیاور که کلمهاش یادشان نیامد! چند ثانیه کشید. مقداری که گذشت متوجه شدم و متکا را برایشان آوردم.
🔸️سرشان را انداخته بودند پایین. غرق فکر شدند. چند دقیقهای سکوت شد. رو کردند به من و بغضآلود و با صدای لرزان گفتند: «آدم گاهی اوقات کلمه به این سادگی که شاید هزاران بار در طول زندگی با آن سروکار داشته، یادش میرود، اگر روزی به ما گفتند که خدایت کیست و یادمان رفت آن موقع چه خاکی بر سر کنیم؟ اگر گفتند که امامت کیست و یادمان رفت، اگر گفتند کتابت چیست و یادمان رفت! آنجا باید چه کنیم؟»
آن بغض سنگین اشک شد و کمکم از چشمانشان سرازیر شد.
🔸️ این سؤال را تکرار کردند. گفتند: «چه کار کنیم؟» فکر میکردم این پرسش مقدمه توضیحی است، اما دیدم ادامه دارد. باز هم مرتب از من پرسیدند.«به نتیجه ای رسیدی؟ فکر کردی؟» همزمان خودشان هم حال معنوی دیگری پیدا کرده بودند که لحظهبهلحظه تشدید میشد.
🔸️نزدیک اذان شد. از وضو که برگشتند دوباره با بغض و اشک پرسیدند: «خب! به نتیجه ای رسیدی چه کار کنیم؟» مات و مبهوت مانده بودم. رفتند سمت چوبلباسی. عطرهای دمدستیشان را آنجا میگذاشتند. صدای اذانشان در خانه پیچید. وقتی نزدیک سجاده شدند، بغض صدایشان ترکید. به پهنای صورت اشک میریختند. گفتند: «شما که جوابی به این سؤال ندادی! اگر پرسیدند اسم خدایت کیست اگر یادمان رفت چه کنیم. اما فکر میکنم این «علی علی» گفتنهای ما در طول زندگی که هر جا توانستیم و از دستمان برآمد، مدام گفتیم «علی علی» این «علی علی» گفتنها ما را رها نمیکند. ما را ول نمیکنند. امیرالمؤمنین (علیه السلام) به جایش میآیند و جواب این «علی علی» گفتنها را میدهند. اگر هم یادمان برود به ما یادآوری میکنند.»
🔸️بعد بلافاصله گفتند: «اگر در این دنیا ایمانمان را امانت بدهیم دست امیرالمؤمنین (علیه السلام) به شرطی که ایمان را خراب نکرده باشیم، بگوییم این امانت خدمت شما آن لحظه و جایی که من احتیاج دارم، این را به من برگردانید؛ بعید میدانم امیرالمؤمنین کسی باشد که بخواهد از امانت نگهداری نکند و حتماً آدم امینی است. مهم این است که ما ایمانمان را امانت دهیم. این علی علی گفتنها آنجا کار خودش را میکند.»
🔸️مشغول نماز مغرب شدیم. نماز عجیبی شد. ادعا ندارم همیشه با ایشان بودهام و حالاتشان را دیدهام، اما در سنوسال خودم و در موقعیتهایی که با حاجآقا ارتباط داشتم، کمتر چنین نمازی از ایشان دیده بودم. با حال و پر اشک. بین هر آیه سوره حمدشان گریه میکردند.
🔸️بین دو نماز بحث را ادامه دادند و تأکید کردند روی اینکه آدم ایمانش را بسپارد به دست آنها، آنها شب اول قبر برگردانند.