eitaa logo
| اندکی اندیشه |
351 دنبال‌کننده
712 عکس
215 ویدیو
16 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
بلاک‌چین چگونه به اخلاقی‌تر شدن متاورس کمک می‌کند؟ — اخلاق در مواجهه با متاورس 🔸 | شماره ۵۳ 📝 نویسنده: ایوان جورجویچ| مترجم: امیرحسین آقامحمد 🔖 متاورس، تکامل منطقی اینترنت است. باتوجه‌به اینکه فناوری به ما امکان دسترسی به دنیای مجازیِ واقعی‌تر از همیشه را می‌دهد، می‌توان انتظار داشت که همه در آینده به این روش ارتباطی روی آورند. علاوه بر این، متاورس‌ها مزایای مشخصی نسبت به ارتباطات اینترنتی سنتی دارند. بااین‌وجود، آنها با چالش‌های اخلاقی بسیاری نیز رو‌به‌رو هستند. شرکت‌ها به‌راحتی می‌توانند از کنترل خود بر کاربران سوءِاستفاده کنند و از حفره‌های حریم خصوصی بهره ببرند. بااین‌حال، فناوری بلاک‌چین، برخی از این مشکلات را حل کرده است. 🌐 در سایت خانهٔ اخلاق‌پژوهان جوان متن کامل این مقاله را بخوانید. اینجا چراغی روشن است...! @EthicsHouse @harahmati
💢 اولین متاورس اسلامی جهان؛ پیوند فناوری‌های روز با آموزه‌های شریعت ✳️ شرکت IBF Net با بهره‌گیری از تجاربی که قبلا در عرصه پلتفرم های تسهیل معاملات کسب کرده، قابلیت تبدیل اقتصاد اسلامی کوچک خود را به یک متاورس آموزشی، و خرید و فروش به‌دست آورده است. 🔸این ایده اقتصادی اولین کاربرد در نوع خود از فناوری متاورس برای ایجاد بازاری است که سطوح بسیار بالاتری برای حمایت از مصرف‌کننده و سرمایه‌گذار را تضمین می‌کند. 🔹این پروژه شامل ایجاد یک متاورس است که ویژگی‌های خا ص منطقه جنوب شرقی آسیا را از نظر اعتقادی، فرهنگی، مقرراتی و محیطی سیاستی در نظر می‌گیرد. 📌اهداف این پروژه: ➖ ایجاد بستری برای آموزش و اشتراک‌گذاری علم و دانش بدون محدودیت زمانی و مکانی؛ ➖ فراهم آوردن بازاری ایمن و مطمئن برای خرید و فروش که برای مصرف کننده و سرمایه‌گذار صرفه اقتصادی خوبی داشته باشد. 🔻البته موفقیت این پروژه در صورت انطباق مسائل مطرح شده با قوانین شریعت اسلام و میزان پذیرش این امر توسط مسلمانان است. ✍️ احمد عالم مدیر عامل این شرکت اظهار داشته است این پروژه تنها متاورس منطبق با شریعت است که نشان می‌دهد چگونه فناوری متاورس می‌تواند بازارهای بهتری را هم از نظر کارایی اطلاعاتی و هم از نظر کارایی عملیاتی ایجاد کند. 🌐 تهیه شده در واحد ✅ دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi
💻راه‌اندازی سامانه اطلاع‌رسانی نیازها و اولویت‌های پژوهشی ✔️با رویکرد جدید در ثبت اولویت دهی به نیازهای پژوهشی در حوزه دین و علوم انسانی، معاونت پژوهش با همکاری مرکز فناوری اطلاعات، اقدام به طراحی و راه‌اندازی سامانه‌ای کاربر محور در این خصوص کرده است. این سامانه در گام اول خود اطلاعات ده کتاب نیازسنجی و نزدیک به ۱۳ هزار موضوع را که قبلاً در معاونت پژوهش تهیه شده است در خود جای داده، این قابلیت را دارد که پژوهشگران بتوانند موضوعات پژوهشی که نیازمند تحقیق و پژوهش می‌دانند را به نام خود ثبت کرده و به دیگران معرفی کنند. 🌐 آدرس سامانه: http://needs.ismc.ir 🆔 @ijtihadnetwork 🔻@harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 فناوری اطلاعات در عصر جدید لزوما «راوی» حقیقت نیست، بلکه می تواند «خالق» و «جاعل» حقیقت هم باشد. از این رو مخاطبان آن هر لحظه در معرض «فریب» قرار دارند. ✅به همین خاطر کاربران قبل از پذیرش اخبار منتشرشده در این رسانه ها، باید اول از «میزان درست بودن» آنها اطمینان پیدا کنند. به نظر شما این کار چگونه ممکن است؟ ✍حسینعلی رحمتی ۶ خرداد ۱۴۰۱ 🅾 @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻دست بجنبانید محققان موفق به ساخت ربات مغناطیسی شدند که می تواند وارد بدن انسان شود. @e_toosii ✅نسل بعدی فناوری ها بسیار متفاوت تر از نسل فعلی خواهد بود. ورود ، ، و مانند آن دیر یا زود همه را غافلگیر خواهد کرد. ♦️ بنابراین کسانی که دغدغه را دارند دست بجنبان‌اند، چون درباره همین فناوری های فعلی هم هنوز موضوعات اخلاقی فراوانی بررسی نشده باقی مانده است. 👈🏿 فناوری‌های آینده منتظر اجازه ما نمی مانند. ✍ حسینعلی رحمتی ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👶بچه ها چیزی از فیلتر‌ها و دوز و کلک های فضای مجازی نمی دانند. 👶بچه ها توان فهم درست و نادرست کارهای بزرگ‌ترها را ندارند، ولی مجبورند عواقب رفتارهای نادرست آنها را تحمل کنند. ⬅️پدر یا مادر بودن ، پذیرش یک مسوولیت اخلاقی بزرگ است. 💢پس، بچه ها را اسبابِ بازی و سرگرمی خود در فضای مجازی نکنیم. ✍ حسینعلی رحمتی ۲۰ خرداد ۱۴۱۰ @harahmati
NaghdiPur,Rahmati- cryptocurrency.pdf
2.14M
⭕️مقاله: «چالش‌‌های اخلاقی رواج ارزهای رمزپایه» ✍️نویسندگان: سبحان نقدی پور، و حسینعلی رحمتی مجله اخلاق پژوهی، س4، ش4(زمستان 1400)، ص117-138. ✅ پول رایج کنونی در حال پوست‌ انداختن و تبدیل شدن به شکل نوینی از وجه مبادلاتی با عنوان «ارزهای رمزپایه» / «رمز ارزها» است. این واحد پولی نوپدید، از دسترس کنترل و نظارت سیستم بانکی و دولت‌ها خارج است و هر کسی می‌‌تواند رمز ارزها را - از طریق فضای مجازی - استخراج و مبادله کند. فناوری‌‌ جدیدِ «رمز ارز» - به رغم آنکه فرصت‌‌هایی در اختیار بشر می‌نهد - چالش‌‌هایی نیز متوجه ملت‌‌ها می‌‌سازد که با تلاش برای برطرف کردن این چالش‌‌ها، می‌‌توان تهدیدهای بالقوهٔ این فناوری‌‌‌‌ را به فرصت‌‌ تبدیل کرد. با توجه به روند رو به رشد استفاده از رمز ارزها، واکاوی ماهیت و کارکردهای مثبت این پدیده، و همچنین بررسی ملاحظات و چالش‌‌های اخلاقی آن از منظر اخلاقی، ضروری می‌نُماید. ✅در پژوهش حاضر، پس از اشاره به ماهیت و کارکردهای «رمز ارزها» و بررسی آثار مثبت و اخلاقی آن همچون صرفه‌‌جویی، فراهم آوردن زمینهٔ بروز و برقراری برابری و عدالت، بسط خیر عمومی و کمک به رفع نیازهای مردم، به بر خی چالش‌‌ها و ملاحظات اخلاقی آن و از جمله، فراهم آوردن بستر بروز برخی رذائل اخلاقی، تخریب محیط زیست، به خطر انداختن امنیت مالی کاربران و همچنین تهدید امنیت ملی پرداخته شده و به اجمال، برخی راهکارها و پیشنهادها برای کاستن از تبعات ناگوار بهره‌گیری از رمز ارزها ارائه شده است. @harahmati
⭕️ هشدار دار الافتای مصر به یوتیوبرها درباره رواج بی‌اخلاقی 🔹دارالافتای مصر نظر خود را در مورد محتوای ارائه شده توسط یوتیوبرها در پلتفرم های رسانه های اجتماعی منتشر کرد و از آنها خواست به دلیل تأثیر این ویدئوها بر مخاطبان، مسائل شخصی خود را در آن منتشر نکنند. 🔸در این بیانیه آمده است: «یوتیوبرها امور روزمره خانواده خود را منتشر می کنند که اطلاع رسانی این امور برای جلب نظر دیگران و گرفتن لایک بیشتر جایز نیست، زیرا مفاسد زیادی را به‌دنبال دارد. 📍در این بیانیه با استناد به آیه «إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ» آمده است که گسترش فسق در جامعه جنایتی است که خداوند متعال نسبت به آن هشدار داده است. 📚براساس قانون شماره 175 مربوط به مبارزه با جرایم فناوری اطلاعات مصر، انتشار اطلاعات گمراه کننده جرم بوده و مجازات‌هایی برای آن در نظر گرفته شده است. ✍️ یوتیو‌برها کسانی هستند که از YouTube استفاده می‌کنند و ویدیوهایی در موضوعات مختلف ایجاد می‌کنند. آنها بواسطه افزایش بازدید پست‌ها درآمد بالایی کسب می کنند. 🌐 تهیه شده در واحد 🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 @OISC_Majazi
فراخوان مقاله فصلنامه اخلاق ✅اخلاق کنشگری اجتماعی روحانیت 📌پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اصفهان @ethical @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ معرفی زنان به عنوان افرادی ابله و نادان ، یکی از بی اخلاقی های شایع در فضای مجازی است. اما از آن عجیب تر و غیرقابل دفاع تر، حضور خود خانم ها در ویدیوهایی است که چنین تصویری را از آنها ارایه می کند. پیامبر اکرم(ص): «زنان را گرامى نمى دارد، مگر انسان بزرگوار و به آنان اهانت نمى كند، مگر شخص پَست و بى مقدار». ✅تامل کنیم: چه عواملی موجب مشارکت برخی خانم ها در «جشن فروپاشی خویشتن» می شود؟ پیامدهای آن چیست؟ ✍️ حسینعلی رحمتی 3 تیر 1401 @harahmati
🔰سلسله درس گفتارهای اخلاق فضای مجازی برمبنای اخلاق اسلامی 🔶با حضور جناب آقای محمدمهدی نصرهرندی مدیر گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی ✅ ۶تیر الی ۲۸شهریور ۱۴۰۱ 👈 روزهای دوشنبه ساعت ۱۶ 💻 پخش برخط از طریق تلویزیون اینترنتی گراف با ترافیک رایگان heyatonline.ir/graaph ✔️جهت ثبت‌نام و اطلاع از نحوه دریافت گواهی شرکت در دوره، به آیدی @oisc_rooydad در ایتا پیام دهید. ✅ دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی 🌐 @oisc_majazi 🔻@harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢به احتمال زیاد این بچه معنای دقیق حرف هایی که بزرگ‌ترها از او خواسته اند طوطی وار تکرار کند را نمی داند. اما قطعا از سرجمع آن برداشت می کند که: «مردها آدم های بدی هستند». ✅ وادار کردن بچه ها به ایفای نقشی که مناسب سن و سال شان نیست کاری غیراخلاقی است، و سوء استفاده از آنها برای سرگرمی یا کسب شهرت و درآمد در فضای مجازی ، کاری غیراخلاقی تر. ⭕️از خود بپرسیم: ایجاد «کینه و بدبینی جنسیتی» در بچه ها، آیا در آینده آنها را برای تشکیل خانواده یا تعامل با غیرهم‌جنس با مشکل مواجه نمی کند؟ ✍ حسینعلی رحمتی ۴ تیر ۱۴۰۱ 🌀@harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👨‍👩‍👧‍👦 پدر و مادر، لنگر آرامش خانواده و عامل موثر در تربیت اخلاقی فرزندان هستند. انتشار ویدیوهای تمسخرآمیز از آنها در فضای مجازی نه تنها چنین جایگاهی را تضعیف می کند بلکه موجب رنجش و آزارشان می شود. بگذریم که دیگران را نیز به چنین کارهای غیراخلاقی تشویق می کند. 💢 پیامبر اکرم(ص): «به پدرانتان نیکی کنید تا فرزندانتان به شما نیکی کنند» ✍️حسینعلی رحمتی 10 تیر 1401 @harahmati
♦️دعا؛ غناي غنودن در دامان مهرگستر خداوند
♦️دعا؛ غناي غنودن در دامان مهرگستر خداوند 🔹 دعا نوعي «خواندن و دعوت كردن» است؛ نوعي ارتباط قلبي است بين آنكه نيايش مي كند و آنكه نيايش مي شود. کشش و جذبه ای است درونی بین عاشق و معشوق. به هر اندازه که این امر از زیربنای معرفتی بالاتری برخوردار و از اضافات و اغیار به دور باشد زلالی شهد آن نیز در کام آنکه نیایش می کند گواراتر خواهد بود. گويي همه انسان ها، و به طور خاص دينداران، باور دارند كه آدمي نيازمند آن است كه در لحظه هايي از زندگي، خود را از همه چيز و همه جا رهايي بخشيده و با آنكه محبوب خويش مي پندارد به معاشقه بپردازد. 🔹 دعا براي انسان، نوعي گفت و گوي راز واره است؛ گونه اي اتصال و كشش است بين محب و محبوب. به هر اندازه آداب و اصول عاشقی در فرایند دعا بیشتر رعایت شود تاثير آن نیز بيشتر خواهد بود. در تفكر اسلامي، نيايش در واقع اتصال يك بي نهايت كوچك با يك بي نهايت بزرگ است. مغازله اي است زيبا و عاشقانه كه انساني كه در چنبره سختي ها و مشكلات، يا در دايره تنگ خودبيني ها و خود خواهي ها قرار گرفته با معشوق خود دارد. راهی است برای برون رفت از دایره تنگ تناهی و محدودیت و متصل شدن به بی نهایت. اين ارتباط زمان و مكان مشخصی نمی خواهد، گر چه به دعا در برخي زمان ها و مكان ها تاكيد بيشتري شده است. 🔹با توجه به ناملایمات و مشکلاتی که در زندگی آدمی وجود دارد، یکی از عواملی که می تواند یاریگر او در رویارویی با این مشکلات، و عدم شکست در برابر آنها باشد، توجه بیش از پیش به دعا و ارتباط هر چه بیشتر با خداوند است. به هر اندازه آدمی به ضعف خود و قدرت محبوب خویش معرفت بیشتری پیدا کند تمایل و احساس نیاز او برای گفت و گو با خداوند بیشتر می شود. برای چنین کسانی دعا نوعی «عیش مدام» است. ما در پیاله عکس رخ یار دیده ایم ای بی خبر ز علت شرب مدام ما 🔹 رمز اینکه انسان های مومن و موحد در زندگی خود و در کشاکش سختی ها و تلاطم امواج حوادث دچار جزر و مدهای روحی و روانی جدی نمی شوند را باید در ایمان و اعتقادشان و در اتصالی که به مبدا ماورای طبیعی قدرت دارند جست و جو کرد. اینان نه تنها خود دچار اضطراب های بزرگ نمی شوند بلکه وجودشان مایه آرامش دیگران نیز می گردد. (برگرفته از كتاب «از كعبه تا عشق») ✍️ حسينعلي رحمتي 18 تير 1401 (روز عرفه) @harahmati
📒فراخوان مقاله علمی پژوهشی دوفصلنامه مطالعات اسلام و خانواده ⬅️اطلاعات بیشتر به نشانی 🌐http://jisf.isca.ac.ir/ 📞شماره تماس 031 3208001-4 ✅داخلی 7651
💢 تصویب رشته‌های تخصصی از سوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه ✅ مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با ثبت نام تعدادی از رشته های تخصصی سطح 3 و 4 در سال تحصیلی 1401-1402 در قالب *موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات موافقت کرد. 🔻 بر این اساس با پذیرش طلاب محترم در رشته های زیر موافقت شد؛ 1️⃣ سطح ۳، حوزه‌ دانشی «اخلاق، تربیت‌ و مشاوره»، رشته «اخلاق‌ و تربیت‌اسلامی» 2️⃣ سطح ۳، حوزه‌ دانشی«اخلاق، تربیت‌ و مشاوره»، رشته «مشاوره‌ اسلامی» 3⃣ سطح۴، حوزه‌ دانشی«اخلاق، تربیت‌ و مشاوره»، رشته «تربیت‌ اخلاقی» @ethical @harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔞 هشدار: حاوی شوخی بسیار خطرناک 🔻 انتشار ویدیوهای طنزآمیز در فضای مجازی حتما باید با مراعات اصول اخلاقی باشد. مثلا در مواردی که ممکن است مخاطبان، به ویژه کودکان و نوجوانان، با تقلید رفتارهای موجود در ویدیو به خود یا دیگران آسیب بزنند، باید از ارسال ویدیو برای چنین افرادی خودداری شود، یا حتما هشدارهایی از قبیل «❌عدم تکرار در خانه» در ذیل ویدیو درج شود. ✅«شادیِ اخلاقی» مستلزم مراعاتِ «اخلاقِ شادی»‌است. ✍️حسینعلی رحمتی 23 تیر 1401 @harahmati
| اندکی اندیشه |
🔞 هشدار: حاوی شوخی بسیار خطرناک 🔻 انتشار ویدیوهای طنزآمیز در فضای مجازی حتما باید با مراعات اصول ا
💢اینستاگرام پست قبلی من درباره ویدیوهای خشونت زا را حذف کرد، چون آن را مروج خشونت و کارهای خطرناک تشخیص داده بود. ✅جالب این که من با هدف هشدار نسبت به ترویج خشونت آن را منتشر کردم و اینستاگرام هم با همین هدف آن را حذف کرد. ⬅️کار من اخلاقی بود یا اینستا؟ یا هر دو؟ یا کار هر دو مان غیراخلاقی بود؟ از موضوعاتی است که باید مورد تحقیق قرار گیرد. 🔸پ ن: آن پست را در تلگرام و ایتا و واتساپ هم منتشر کردم ولی هیچکدام حساسیتی نشان ندادند. هرچند به نظر من کار اینستا درست تر بود. ✍حسینعلی رحمتی ۲۴ تیر ۰۱ @harahmati
نگاهی بر ابعاد روان‌شناختی و سبک زندگی نسل z دکتر زهره نوری نشر بوی کاغذ چاپ اول۱۴۰۱ قطع رقعی جلد نرم ۱۹۳صفحه ۸۹۰۰۰تومان https://t.me/ketabeshahr578 ♦️@harahmati
متاورس، اخلاق، و راه هایی که باید بپیماییم
💢متاورس، اخلاق، و راه هایی که باید بپیماییم ✅ متاورس به عنوان یکی از مهم ترين صورت های محتمل فضاي مجازيِ آينده، از نظر اخلاقي بي ترديد چالش هاي گوناگوني را به دنبال خواهد داشت. از اين رو همه مرتبطان با اخلاق و فناوري از هم اكنون بايد از خود بپرسند برای رفع یا دفعِ اين چالش ها چه بايد كرد؟ البته به اين سوال به سادگی و با خوش بینی یا بدبینی سرخوشانه نمي توان پاسخی آسان داد و خود را راحت کرد، چرا که عصر فناوری اطلاعات زمانه ای است که در آن همه چیز هم آسان شده است هم سخت، هم راحت شده است هم دشوار. گویی تقدیر انسان امروز اين است که رنج زندگی را که در آن زاده شده («لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی‏ کَبَدٍ»؛ سوره بلد، آيه 4) به گونه ای جدید و در مواجهه با این موقعیت های دوگانه به پیش برد. ✅اما به هر حال، یک انسان اخلاق اندیش، به ویژه اگر از منظری دینی به ماجرا نگاه کند، نه تنها شکل گیری متاورس، که کل فضای مجازی را جزیی از فرایند آفرینش، و مخلوق خداوند و تحت اراده و قوانین او می داند. چنین انسانی هر اندازه هم که با موقعیت های رنج آور زندگی مواجه شود باز هم معتقد است: الف) توانمندی انسان هایي که کاربران این فضای متاورسی هستند از یک طرف، ب‌)ضعف و ناتوانی موجود در ذات آدم ها («وَخُلِقَ الْإِنسَانُ ضَعِيفًا»؛ سوره نساء، آيه28)، که طراحان و مالکان این فضا هم جزو آنها هستند از سوی دیگر، ج‌) سیر حرکت کلی جهان به سوی خیر از سوی سوم («وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ»؛ سوره انبيا، آيه 105) جایی برای ناامیدی باقی نمی گذارد، گرچه بر وجود دغدغه جدی و لزوم تلاش علمی و عملی برای کاستن از دشواری های زیستن در فضای متاورس و یافتن راهکار برای پیشگیری یا حل چالش های اخلاقی آن تاکید دارد. موارد زیر از جمله نکته هایی است که برای مواجهه منطقی و معقول با دنیای متاورس از هم اکنون بایدمورد توجه قرار گیرد: 🔻1. توجه به مباحث مبنايي از قبيل این که آیا جدی گرفتن متاورس (و طبيعتا اخلاق ورزی درباره آن) وارد شدن به بازی طراحان و سازندگان و ذی نفعان اين فضا و احیانا مشاركت در پروپاگانداي تبليغاتي آنها نیست؟ يك پاسخ به اين سوال مي تواند اين باشدكه: ممکن است چنين باشد ولی اگر متاورس را به عنوان يك واقعيت عيني و فضاي جديد براي زيست انسان امروز (و آينده) بپذيريم، به عنوان یک اخلاق پژوه چاره ای جز ورود به مباحث آن نداريم؛ حتي اگر یکی از تبعاتش همین ورود به بازی دیگران باشد. همان گونه که یک پدر اگر مخالف ورود بزرگترها به دعوای بچه ها باشد اگر فرزندش به هر دلیل با دیگران دعوا کرد، برای پیشگیری از آسیب دیدن خود او یا آسیب زدن به دیگران چاره ای ندارد جز این که وارد بازی آنها شود. 🔻2. تامل درباره اين كه ماهيت و كاركرد اخلاقي این پروژه چیست. آيا اصالتا در خدمت رذالت اخلاقي است، يا برعكس، زمينه ساز فضائل اخلاقي است، يا اين كه از نظر اخلاقي كاركردي دوگانه دارد. انتخاب مبنا در این زمینه، بر روی سیاستگذاری و برنامه ریزی های آینده نسبت به متاورس تاثیر می گذارد. 🔻3. بررسی این که اصول و احکام اخلاقیِ فعلي كه ناظر به انسان فعلا موجود در فضای فیزیکی است آیا برای ساکنان دنیای متاورسی هم کاربرد دارد، یا باید اصول و قواعد اخلاقی جدید نوشت؟ آيا آواتارهاي متاورس را مي توان مانند باشندگانِ دنياي فيزيكي فعلي يك فاعل اخلاقي به شمار آورد؟ آیا در متاورس اصلا اراده و اختیار معنا دارد؟ آیا اصول اخلاقی که در دنیای فیزیکی فعلی ناظر به توانایی ها و ظرفیت های انسان امروز است برای ساکنان متاورس هم کاربرد دارد؟ لازمه پاسخ به این سوال آن است که مشخص شود ساکنان متاورس چه قابلیت ها و توانمندی هایی دارند. همچنین مشخص کردن این که حد و مرز آزادی و اختیار انسان در جهان متاورسی چه اندازه است. آیا کاربران در این فضا می توانند، یا مجازند، هرکاری را انجام دهند، یا این که زندگی در آن معیارها، ضابطه ها و قواعدی دارد. اگر دارد این ها را چه افراد یا نهادهایی مشخص می کنند؟ ضمانت اجرای آنها چیست؟ چه کسی بر اجرای آنها نظارت می کند؟ 🔻4. آینده پژوهی درباره شناخت ابعاد و ماهیت و پیامدهای شکل گیری متاورس (موضوع شناسی)، طراحی سناریوهای مختلف برای مواجهه با کارکردهای خوب و بد آن، و سیاست گذاری، برنامه ریزی و سرمایه گذاری برای استفاده از مزایای آن و پرهیز از تاثیرات منفی اش. ✅پ. ن: متاورس از آنچه فکر می کنیم به ما نزدیک تر است. اندیشه ورزی اخلاقی درباره آن را جدی بگیریم؛ تا فردا تاسف نخوریم. ✍️حسینعلی رحمتی 28 تیر 1401 @harahmati
💢فاجعۀ تُهی سازی: شبکه های اجتماعی چگونه ما را به انسان هایی احمق و بی مایه تبدیل می کنند؟
💢فاجعۀ تُهی سازی: شبکه های اجتماعی چگونه ما را به انسان هایی احمق و بی مایه تبدیل می کنند؟ برای چندمین بار به هر کانال سرک می کشیم تا عطشِ دانستن مان را فرو نشانیم. پاسخ این را بدهیم و با آن یکی کَل کَل کنیم. مطلع شویم آیا فلان سلبریتی طلاق گرفت؟ دوباره ازدواج کرد؟ بچه ها جوک جدیدی در گروه گذاشته اند؟ شایعات درباره فلان شخصیت سیاسی به کجا کشید؟..... و این داستان هر روز (و شب) ادامه دارد.... اما غافلیم که در پشت عادت به پی گیری مطالب بی ارزش و کم فایده چیزی در حال بی اعتبار شدن است: «بِرَند شخصیت اخلاقی ما». چرا که این اعتیاد: 🔺 1. ما را به کوچک بودن عادت می دهد: در نتیجه در فضای مجازی به کمترین و بی ارزش ترین چیزها قانع می شویم. مثلا دنبال کسب مطالب علمی یا تجارب ارزشمند دیگران برای یک زندگی اخلاقی و سالم نمی رویم؛ بلکه همین که بدانیم فلان سلبریتی طلاق گرفته یا نه، یا فلان شایعه درباره فلان شخصیت سیاسی درست است یا نه، برای مان کافی است. 🔺 2. احترام و عزت نفس مان را مخدوش می کند: ارتباط مجازی با افراد کوته فکر در گروه ها، کانال ها و صفحات فضای مجازی به مرور زمان ما را کسانی در سطح آنها قرار می دهد؛ حتی اگر انسان هایی اهل فضل و ادب باشیم. آنها ما را به سطح نازل خودشان پایین می کشند؛ به گونه ای که حتی اگر یک استاد دانشگاه، یک روحانی اهل فضل، یا یک مدیر موفق هم باشیم پس از مدتی اخلاق و رفتار و حتی شیوه گفتار و نوشتارمان بسیار شبیه کسانی می شود که هیچ¬گونه فضلی ندارند و از گروه های بی اخلاق جامعه محسوب می شوند. امام صادق(ع) فرمود: «کسی که از هم نشینی با احمق پرهیز نکند در معرض آن است که اخلاقش مثل او شود» (مستدرك الوسائل، 8/336-337). 🔺 3. معیارهای ارزش گذاری مان را تغییر می دهد: مشتری شدن برای مشاهده گفتار و رفتار و کردار افراد بی شخصیت ممکن است، بدون این که خود بخواهیم، آنها را تبدیل به الگوها و اسوه های اخلاقی ما و، در نتیجه، معیار قضاوت اخلاقی درباره دیگران تبدیل کند. آنچه آنها برای مان خوب دانسته اند خوب است و آنچه بد تصویر کرده اند بد است. به همین خاطر ناگهان چشم باز می کنیم می بینیم رکیک گویی یا شوخی های زشت با دیگران در فضای مجازی (و فیزیکی) برای مان مثل گذشته کاری زشت و غیراخلاقی به شمار نمی آید. یا، از طرف دیگر، کارهایی مثل مراعات حق الناس و پرهیز از خوردن حق مردم، که قبلا برای مان ارزشمند محسوب می شد اکنون کارهایی احمقانه و ناشی از بی عرضه گی به شمار می آید. ✅ چه می توانیم بکنیم؟ نسبت به حفظ شخصیت و کرامت خود، و صرف عمر و هزینه مان احساس مسوولیت کنیم و از عضو شدن در گروه ها و کانال ها و صفحاتی که افراد بی مایه حضور دارند یا از پی گیری مطالبی که اطلاع از آنها هیچ ثمری برای مان ندارد پرهیز کنیم. و، از سوی دیگر، عضو گروه هایی شویم که از هر جهت،‌ به ویژه از نظر اخلاقی و تربیتی، ما را رشد می دهند. در این راستا خوب است سفارش پیامبر گرامی اسلام(ص) را آویزه گوش کنیم که فرموده است انسان را به آیین دوست و همنشینش می شناسند؛ پس دقت کنید که با چه کسانی هم نشینی می کنید. 👈🏿 یک پیشنهاد: اگر عضو گروه ها و صفحات سلبریتی ها و افراد کم مایه هستید دست کم برای مدتی از همه آنها خارج شوید، و مدتی فقط عضو گروه ها و صفحات اساتید حوزه و دانشگاه یا دیگر نویسندگان ومحققان شوید، یا صفحات ناشران معتبر و هنرمندان موفق را پی گیری (فالو) و مطالبشان را لایک کنید. پس از مدتی خواهید دید که نوع نگاه تان به زندگی و جهان و اطراف تان تغییر می کند و در خود نوعی فخامت و فرهیختگی احساس می کنید (نویسنده این کار را تجربه کرده است). خاصیت انسان های فرهیخته و اخلاقی آن است که سعی می کنند دست دیگران را بگیرند و بَرکشند بر خلاف افراد کم مایه که هدفشان صرفا افزایش ممبر و فالوور و به تبع آن کسب شهرت و درآمد بیشتر است و برای این کار از هیچ رفتار غیراخلاقی فروگزار نمی کنند. ✅خلاصه، در فضای مجازی، به قول سعدی، با گُل ها همدم شویم تا بوی گُل بگیریم: گِلی خوشبوی در حمام روزی رسید از دست محبوبی به دستم. بدو گفتـم که مشکی یا عبیری که از بوی دلاویز تو مستم؟ بگفتا من گِلی ناچیز بودم، ولیکن مدّتی با گُل نشستم. کمال همنشین در من اثر کرد. وگرنه من همان خاکم که هستم. ✍️حسینعلی رحمتی 5 مرداد 1401 @harahmati