eitaa logo
| اندکی اندیشه |
351 دنبال‌کننده
712 عکس
215 ویدیو
16 فایل
💠💠خُرده تاملات حسینعلی رحمتی در اخلاق فناوری اطلاعات، فلسفه اخلاق ، و برخی موضوعات دیگر. 📌سایت رسمی: www.harahmati.ir 📌آدرس در همه شبکه های اجتماعی: @harahmati 📌 ارتباط با بنده در ایتا: @harahmati2
مشاهده در ایتا
دانلود
⬛️ تاثیر فناوری بر ادراک ما از مرگ و سوگواری. آیا واقعا مرگ های آینده متفاوت است؟ آیا ما عزاداران دیگری خواهیم بود؟ دغدغه تاثیر فناوری بر زندگی و زندگان کم بود، مرگ و مردگان هم اضافه شد. فقط یک قلم فکر کنید پس از مرگ افراد باز هم میتوانید در فضای متاورسی با آنها زندگی کنید ... چه شود... حسینعلی رحمتی ۹ مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
🔸 چهارمین جلسه کارگاه دانش‌افزایی هوش مصنوعی 🔰 هسته‌های "حکمرانی و هوش مصنوعی" و " حکمرانی فضای مجازی" مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه برگزار می‌کنند: 🔖 با موضوع "وضعیت هوش مصنوعی در شرکت‌های فناوری و روندهای آینده" 🎙مدرس کارگاه: دکتر محمدرضا خلیلی شجاع دکتری مهندسی کامپیوتر دانشگاه ایالتی آیووا آمریکا پژوهشگر ارشد هوش مصنوعی مایکروسافت 📆 دوشنبه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۲، ساعت ۹:۳۰ 🔍 مشروح خبر و جزئیات کامل کارگاه👇 🌐 iict.ac.ir/kargahroshd-14 📡 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: 🌐 inandin.ir/event/ai 🆔 @iictchannel
باید عوامل و زمینه های استقبال نسل جدید از و مانند آن به درستی کاویده شودو،از آن مهم تر، خوراک سالم و متناسب با ذائقه این نسل تهیه گردد.وگرنه همواره باید منتظر باشیم که هر کس در گوشه ای از دنیا باساخت یک ویدیوی چند دقیقه ای، هر محتوایی را که دوست داشت به کام این نسل بریزد و ماهی مقصود خودرا صید کند. حسینعلی رحمتی ۱۰ مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
🌺 برآمدن آفتاب منادیان اخلاق فرخنده باد در فضای مجازی هم با «مراعات اخلاق»، مسلمان مصطفوی و شیعه جعفری باشیم میلاد پیامبر خدا(ص) و امام جعفر صادق(ع) بر اخلاق مداران، اخلاق اندیشان و اخلاق پژوهان مبارک باد. حسینعلی رحمتی
💢فیل در تاریکیِ فضای مجازی محتوای موجود در فضای مجازی، به خصوص اگر صوتی یا تصویری باشد، همواره در معرض تقطیع و تغییر است و در بهترین حالت بخشی از واقعیت را به شما نشان می دهد. مثل داستان معروف «فیل در تاریکی» مولوی که هرکس چون قسمتی از بدن فیل را لمس کرده بود او را به گونه ای توصیف می کرد. بنابراین، اگر می خواهید در این فضا قربانی نشوید یا دیگران را قربانی نکنید، همواره این احتمال را جدی بگیرید و قبل از هرگونه قضاوت براساس آنچه می بینید و می شنوید ازخود بپرسید: آیا واقعیت را گفته؟ آیا همه واقعیت را گفته؟ حسینعلی رحمتی ۱۴ مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
دوست عزیز! «گفتمان» (discourse) با «گفتگو» (dialogue) فرق میکند. به جای هم به کار نبریم. اولی عمدتا بیانگر یک نوع نگرش یا نظام فکری، عقیدتی، سیاسی، فلسفی و مانند آن است. مثل: گفتمان اسلام سیاسی دربرابرگفتمان اسلام غیرسیاسی. دومی یعنی با هم حرف زدن. غلط: «بیا با هم گفتمان کنیم» درست:«بیاباهم گفتگوکنیم». حسینعلی رحمتی 16 مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
💢دو نسل؛ با هم و تنها وقتی که نسل پدران و نسل فرزندان با یکدیگر یک ارتباط معقول، منطقی و مبتنی بر وهمدلی نداشته باشند و بین آنها فاصله وجود داشته باشد، این فاصله به بدبینی و عدم اعتماد نسبت به یکدیگر دامن می زند. یکی از پیامدهای این وضعیت محروم شدن فرزندان از تجربه های والدین برای زیست اخلاقی در است. حسینعلی رحمتی 19 مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
💢مجروحانِ ابد و یک روز کودکان و نوجوانان نه تنها در که در فضای فیزیکی و بخصوص در حوادثی مثل و کشتار جزو مظلوم ترین و بی پناه ترین قربانیان هستند. و در هر دو عرصه، حتی اگر جان سالم هم به در ببرند اثرات تخریبی اش تا آخر عمر آنها را رها نمی کند. بچه ها مجروحان دائمی جنگ هستند. حسینعلی رحمتی 20 مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
🎓برای دکترهای آینده: در انتخاب دکتری تان خوب است موارد زیر را در نظر بگیرید: 📌حتی المقدور در راستای پایان نامه ارشدتان باشد (احاطه بر موضوع موجب تسریع کار میشود) 📌مرتبط با اولویت ها و علایق وبرنامه شغلی آینده تان باشد 📌در کمترین زمان بتوانید انجام دهید (نوشتن رساله و آماده شدن برای دفاع، فرایندی وقت گیر است.لذا مشکلات فراوانی را در پیش خواهید داشت. اضافه شدن ترم ها هم خودتان هم اساتید را خسته می کند، برای تان هزینه اضافه هم دارد.از یک حدی که بگذرد دیگر به شما اجازه دفاع نمی دهند و همه وقت و هزینه ای که کرده اید از دستتان می رود. حسینعلی رحمتی 21 مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
🔘 اخلاق در هوش مصنوعی، ترجمه: سید عبدالمجید زواری، ابوالفضل طیبی ناشر: اندیشکدۀ روابط بین‌الملل، چاپ: اول، 1401، 136ص. 🔘 در کنار پیشرفت‌های سریع هوش مصنوعی، نگرانی‌ها نسبت به چگونگی استفاده از داده‌های شهروندان، مسائل اخلاقی و لزوم تدوین قوانین و مقررات کارآمد در این زمینه موردتوجه قرار گرفته است. یکی از خلأها و چالش‌های فعلی در حوزه هوش مصنوعی، فقدان مقررات و چگونگی اجرای آن‌ها چه توسط دولت و چه در سطح فردی است. چراکه چگونگی استفاده از حجم انبوه اطلاعات شهروندان در شرایط مختلف هنوز مشخص نیست. با توجه به خلأ محتوای مرتبط با هوش مصنوعی در ایران به‌ویژه درزمینۀ مسائل اخلاقی، قوانین و مقررات، کتاب حاضر ترجمه و منتشر شده است. 22 مهر ۱۴۰۲ ♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈@harahmati
🔸ستاد راهبری فناوری هوشمند ‌حوزه های علمیه اقدام به جمع سپاری کرده و از محققین، فضلا و اندیشمندان حوزه و دانشگاه دعوت می‌کند که در این فراخوان شرکت کنند. ⭕️ سومین فراخوان جمع سپاری نخبگانی 🔹موضوع: تدوین گزارش سیاستی چالش های اخلاقی هوش مصنوعی 🔹صاحب نظران و علاقه مندان می‌توانند پیشنهادات و بند های سیاستی خود را نسبت به موضوع مذکور تا تاریخ 1402/8/30 به آدرس زیر ارسال نمایند. 🔗 info@itsetad.ir 🎁 به آثار برتر، گواهی معتبر و جوایزی تقدیم می شود. 🌐 @itsetad_ir 🔹@harahmati
💢 چرا از «دافی»ها استقبال می شود؟ بایسته های تولید محتوا برای نسل جدید (قسمت 1 از 2) ✍️حسینعلی رحمتی https://eitaa.com/harahmati/764
💢 چرا از «دافی»ها استقبال می شود؟ قسمت ۱ از ۲: بایسته های تولید محتوا برای نسل جدید ✍️حسینعلی رحمتی استقبال بسیاری از نوجوانان از ویدیوهایی مثل دافی و ساسی مانکن و تتلو، که از بستر فضای مجازی شروع و به فضای فیزیکی منتقل می شود، قاعدتا باید همه افراد و نهادهای دغدغه مند یا مسوول درباره فرهنگ و اخلاق و تعلیم و تربیت و فضای مجازی درجامعه ما را وادارد که به یک پرسش بنیادین بیاندیشند: «چرا این گونه ویدیوها که محتوا و حتی ادبیات شان از نظر اخلاقی قابل نقد جدی، و گاه بسیار سخیف و مبتذل است، در فضای مجازی و فیزیکی مورد همدلی و همراهی (بخشی از) نسل جدید قرار می گیرد؟». پاسخ به این پرسش می تواند برای کسانی که در صدد شناخت این نسل و تولید محتوای مفید برای آنها هستند بسیار راه¬گشا باشد. مقصود این نیست که باید از نظر شکل و محتوا از این گونه برنامه ها تقلید کرد بلکه منظور این است که با تحلیل و آسیب شناسی آنها بتوان شاخصه های مورد توجه این نسل را دریافت و آنها را متناسب با اهداف درست و محتوای سالم بازساری یا حذف و اضافه کرد. این کار موجب نزدیک شدن به گفتار و گفتمان نسل جدید، و در نتیجه، باز کردن راه همدلی و، کم کم، همفکری و همراهی آنان می شود. به هرحال، از نظر نگارنده، در پاسخ به سوال بالا می توان مجموعه ای از عوامل متنی و فرامتنی را برشمرد. عوامل متنی نیز بر دو دسته است: برخی مربوط به محتوا است و برخی مربوط به فرم و قالب. ✅الف) جذابیت های ناظر به محتوا 🔻1. ساختارگریزی و «تفاوط» : مضامین و موضوعاتی چون آرایش کردن، مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی، ارتباط بی ضابطه با غیرهمجنس، و فحاشی های رکیک که در این گونه ویدیوها برای نوجوانان مطرح می شود در سنت فرهنگی، دینی و اخلاقی و تبلیغات رسمی ما نکوهیده و ناپسند است، اما برای بخش هایی از نسل جدید که خواهان خروج علیه این چارچوب های رسمی هستند جدید و جذاب است، به گونه ای که برخی از آنها حرف های رکیکی که در این ویدیوها گفته می شود را صرفا نوعی برجسته سازی شخصیت فرد و متفاوت گویی می دانند نه لزوما فحش و ناسزا به معنایی که ما بزرگترها تلقی می کنیم. البته این میل به متفاوت و متمایز بودن را در بخش های دیگر سبک زندگی این نسل مثل خوراک و پوشاک و تفریح و سرگرمی هم می توان مشاهده کرد، که در جای خود باید بررسی شود. 🔻2. توجه به علایق مخاطب و دیدن از چشمِ او: در برخی از برنامه هایی که ما می سازیم محتوا و مضامین بیشتر برای «آدم بزرگ ها» دارای اولویت و جذابیت است تا برای نوجوانان. این نگاه خود را در الفاظ و عباراتی هم که انتخاب می کنیم نشان می دهد. در حالی که اینگونه محتوا و ادبیات برای مخاطب نوجوان جذابیت چندانی ندارد و در نتیجه از آن هم استقبال نمی کند. اما در ویدیوهایی از سنخ دافی به فرم و محتوا نوعا از دید نوجوانان نگریسته می شود و در راستای اهداف سازندگان آن مورد استفاده قرار می گیرد. به همین خاطر است که می بینیم در این ویدیوها مواردی چون میل به دیده شدن، آرایش کردن، زیبایی و خودابرازی، جذابیت های جنسی و جنسیتی، دوستی با غیرهمجنس، برگزاری مراسم پارتی ومانند آن بسیار پررنگ است. 🔻3. انتقال غیرمستقیم پیام: در این گونه ویدیوها سازندگان سعی می کنند از صریح گویی و به اصطلاح «گُل درشت» کردن پیام خودداری کنند؛ چرا که می دانند چنین کاری توی ذوق مخاطب می زند و چه بسا موجب عکس العمل منفی او شود. به عنوان مثال، با وجود فراگیر شدن آهنگ «دافی» در فضای مجازی تا مدتها بسیاری از افراد (از جمله نگارنده) نمی دانستند این ویدیو برای تبلیغ یک برند خاص ساخته شده است. 🔻4. توجه به مسئله جنسیت: نگاهی به سیر تحولات فرهنگی و اجتماعی چند دهه اخیر ایران از منظر مطالعات جنسیت نشان می دهد که به مرور زمان حضور زنان و دختران در فضای عمومی بیشتر شده و طبیعتا مطالبات و توقعات آنان هم از جامعه هم از حاکمیت افزایش پیدا کرده است. از این رو امروزه اغلب کسانی که در صدد ارتباط گیری با نسل جدید هستند به این موضوع توجه جدی دارند. یکی از وجوه مشترک ویدیوهایی که در سال های اخیر مورد استقبال این نسل قرار گرفته، توجه به علایق زنان و به ویژه دختران جوان و نوجوان است. بگذریم که همه یا بخش عمده ای از بازیگران این ویدیوها هم دختران هستند. ادامه دارد... 23 مهر 1402 🪴«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه فرمایید👈@harahmati
| اندکی اندیشه |
💢 چرا از «دافی»ها استقبال می شود؟ قسمت ۱ از ۲: بایسته های تولید محتوا برای نسل جدید ✍️حسینعلی ر
🔻«تفاوط» غلط تایپی نیست اصطلاح «تفاوط» برساخته ژاک دریدا، فیلسوف فرانسوی است که آن را برای نوعی مواجهه متفاوت با «سنت» به کار برده است. او این تفاوت را در نگارش کلمه هم لحاظ کرده و به جای حرف e در کلمه difference حرف a را به کار برده است (differance). مترجمان فارسی برای حفظ این تغییر، تاء در کلمه «تفاوت» را به صورت دسته دار نوشته اند. (برای آگاهی بیشتر بنگرید به: فتح زاده، حسن (1391)، «تفاوط»، مجله فلسفه، دوره 10، ش1(18)، ص1-26).
حمله اسرائیل به بیمارستان ها و کشتن مجروحان به ویژه زنان و کودکان، که در همه دنیا ممنوع است، نه تنها دفاع مشروع نیست که رفتاری غیرانسانی و نوعی رذالت اخلاقی است. حسینعلی رحمتی ۲۵ مهر ۱۴۰۲ 🪴«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه فرمایید👈@harahmati
🟣 نسل جدیدِ دختران سیر تحولات فرهنگی و اجتماعی چند دهه اخیر ایران از منظر مطالعات جنسیت نشان می دهد که به مرور زمان حضور زنان و دختران در فضای عمومی بیشتر شده و طبیعتا مطالبات و توقعات آنان هم از جامعه هم از حاکمیت افزایش پیدا کرده است. از این رو امروزه اغلب کسانی که در صدد ارتباط گیری با نسل جدید هستند به این موضوع توجه جدی دارند. یکی از وجوه مشترک ویدیوهایی که در سال های اخیر مورد استقبال این نسل قرار گرفته، توجه به علایق زنان و به ویژه دختران جوان و نوجوان است. بگذریم که همه یا بخش عمده ای از بازیگران این ویدیوها هم دختران هستند. 🔺مطالعه سبک زندگی این نسل از دختران را جدی بگیریم ... گرچه ممکن است تصور ما از زن و زنانگی در جامعه ایرانی را به هم بریزد. حسینعلی رحمتی 27 مهر ۱۴۰۲ ☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
🌀طلبه ها و نسل جدید جوانان و نوجوانان امروزی مسائل،دغدغه هاو دلمشغولی هایی دارند که تا اندازه ای با نسلهای پیشین متفاوت است.از آنجا که آینده مکتب و کشور در دست اینان است.عدم توجه جدی و شناخت کافیِ نسبت به این نسل میتواندخطر گسست ارتباط بین آنها و بخشی از مخاطبانشان را در پی داشته باشد. 📌از آنجا که این نسل هم از فضای مجازی تاثیر می گیرد هم بر آن تاثیر می گذارد، روحانیون هم باید ماهیت این تعامل دو سویه را به خوبی بشناسند و راه مواجهه معقول و منطقی با آن را بدانند. ✍️حسینعلی رحمتی 27 مهر ۱۴۰۲ ☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
📌اما نسل جدید و طلبه ها: چه خوش که «مهربانی» از دو سر بی نمی شود فقط به طلبه ها ایراد گرفت که با تحولات زمان بیگانه اید، زبان نسل جدید را نمی فهمید و با آنها ارتباط ندارید. «ارتباط» فرایندی دوسویه است. روی دیگر این سکه آن است که نسل جوان هم شناخت «واقع بینانه» و «منصفانه»ای از حوزه های علمیه داشته باشند، از تحولات آن آگاه شوند و آن خوش بینی و اعتمادی که از طلبه ها توقع دارند خود هم نسبت به آنها داشته باشند. ارتباط تعالی بخش و سازنده مستلزم همدلی، همفکری، همدردی و همراهی جوانان با طلاب و روحانیون «هم» است. فضای مجازی ابزاری بسیار مناسب و در دسترس برای این کار است... بسم الله. ✍️حسینعلی رحمتی ۲ آبان ۱۴۰۲ ☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
💢از کِی؟...از کودکی به گفته پلیس فتا یک پسربچه ۱۶ ساله تحت عنوان فروش نرم‌افزارِ هک،تلفن‌های همراه خریداران را هک و از مخاطبین آنها اخاذی می‌کرد. 📌نوجوانان در فضای مجازی، برخلاف فضای فیزیکی، دست بازتری برای کارهای غیراخلاقی از قبیل هک کردن، سرقت اطلاعات و نقض حریم خصوصی دیگران دارند. همین یک دلیل کافی است برای این که آنها را از بایدجدی بگیریم. ✍️حسینعلی رحمتی 3 آبان ۱۴۰۲ ☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
💢مدرن شدن مستلزم تخریب سنت نیست هنگام ساخت یک موزه در کانادا،معماری اش به گونه ای انجام شد که ساختمان قدیمی حفظ شود. 📌 هنر آن است که ضمن توجه به اقتضائات دنیای جدید، از داشته های پیشین خود هم به درستی استفاده کنی. نه تصلب در ، نه تقدیس تجدد. راه چاره با هر دو است. حسینعلی رحمتی 5 آبان ۱۴۰۲ ☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
🎉 واگعیه یا کیکه؟ دقیقا مسئله این است در روزهای اخیر ویدیوهای نوجوان شیرین زبانی در فضای مجازی فراگیر شده که با نشان دادن تصاویر مختلف می پرسد این تصاویر واقعی است یا به صورت کیک درست شده . 📌این دقیقا همان سوالی است که همه ما در مواجهه با هر عکس، فیلم، خبر، مطلب و لینکی در فضای مجازی باید از خود بپرسیم. فضای مجازی عرصه صحنه سازی های شگفت انگیز و فریبنده است و تنها کسانی از افتادن در دام رذالت های اخلاقی آن در امان می مانند که قبل از هر تصمیم، هر اقدام و هر قضاوتی ابتدا از خود بپرسند: «واقعیه یا فیکه؟» حسینعلی رحمتی 6 آبان ۱۴۰۲ ☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati
💠📣 کرسی علمی ترویجی "جریان شناسی رویکرد اخلاق نقلی در حوزه علمیه قم" برگزار می شود. ارائه کننده: 🎤 حجت الاسلام دکتر سیدمحمدباقر میرصانع (عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث) ناقد: 🎙حجت الاسلام دکتر احمد غلامعلی (معاون پژوهشکده علوم و معارف حدیث و عضو هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث ) 🎙مدیر جلسه: حجت الاسلام دکتر محمد رکعی (عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث) 🗓 زمان: چهارشنبه 10 آبان ماه 1402 ⏰ ساعت: 10 تا 12 📌 نشانی: قم، بلوار ۱۵ خرداد، بلوار شهید صادقی، انتهای خیابان شهید حسین نژاد، پژوهشگاه قرآن و حدیث، طبقه دوم، سالن جلسات 🌐 لینک ورود به جلسه: https://vc1.qhu.ac.ir/p-neshast ◀️ ادامه خبر👇👇 https://www.riqh.ac.ir/post/76438 @quran_hadith
💢 چرا از «دافی»ها استقبال می شود؟ قسمت 2 از 2: جذابیت های متنی و عوامل فرامتنی ✍️حسینعلی رحمتی قسمت اول: https://eitaa.com/harahmati/764 قسمت دوم: https://eitaa.com/harahmati/775
💢 چرا از «دافی»ها استقبال می شود؟ قسمت 2 از 2: جذابیت های متنی و عوامل فرامتنی ✍️حسینعلی رحمتی قسمت اول: https://eitaa.com/harahmati/764 ✅ب) جذابیت های ناظر به فُرم «قالب» و «فُرم» ظرف و ابزار انتقال پیام هستند. از این رو هنگام برنامه سازی برای نوجوانان و جوانان بایستی به این مسئله توجه جدی شود. یک محتوا هراندازه هم ارزشمند و قوی باشد اگر به گونه ای جذاب و متناسب با ذائقه مخاطب تولید نشود به ذهن او منتقل نمی شود یا در آن «ته نشین» و ماندگار نمی گردد. در ویدیوهایی از سنخ دافی و ساسی و تتلو به این شاخصه ها توجه جدی شده است. به عنوان مثال، استفاده از موسیقی دارای ضرب آهنگ تند و پرتحرک، به کارگیری واژه ها و اصطلاحات رایج بین نوجوان ها (مثل سین کردن، پین کردن، کندی شاپی، میک آپ کردن، بیبی فیس، لوک دادن)، و حتی سبک گویش آنها (مثل مُلدی، دانسیدن، صاب تَوَل، چوقیدم)، همچنین استفاده از رنگ های شاد و اِلِمان های شادی بخش، نشانه هایی از ذائقه شناسی سازندگان این برنامه ها است که طبیعتا در جذب مخاطب نوجوان تاثیر فراوان دارد. ✅ج) عوامل و انگیزه های فرامتنی: افزون بر مواردی که بیان شد، مجموعه ای از عوامل غیرمستقیم و زمینه های ناپیدا هم وجود دارد که هرچند مستقیما به این ویدیوها مربوط نمی شود ولی به طور غیرمستقیم در استقبال نوجوانان از ویدیوهایی چون دافی و ساسی و تتلو تاثیرگذار است. از این رو،کسانی که در صدد برنامه ریزی و برنامه سازی برای این نسل هستند چنانچه نسبت به این عوامل غفلت یا تغافل داشته باشند چه در شناسایی مسائل این نسل چه در ارائه راه حل برای آنها به مشکل بر می خورند و برنامه های تولیدی شان مورد استقبال عام قرار نمی گیرد. برخی از این عوامل و زمینه های فرامتنی از این قرار است: 🔻1. اعتراض به نادیده گرفته شدن: نسل جدید از نظر سبک زندگی، علایق و باورها، میزان تحصیلات، و اولویت های زندگی بسیار متکثر است. از این رو چنانچه بخش هایی از آن احساس کند که در خانواده، فضای عمومی، برنامه ها و سیاست های کلان کشوری، یا رسانه های رسمی جامعه جایگاهی ندارد و به چشم نمی آید طبیعتا به اولین کسانی که او را به رسمیت بشناسند روی خوش نشان خواهد داد. تیپ و طیف متفاوتِ نوجوانان حاضر در این ویدیوها شاهدی بر این مدعاست. 🔻2. نیاز به شادی، سرگرمی و فعالیت گروهی: نوجوانان و جوانان به اقتضای طبع و طبیعت شان علاقه زیادی به مشغولیت های غیرفکری و غیرکاری یا همان تفریح و سرگرمی دارند. گرایش شدید، و گاه در حد اعتیاد آنها به گشت و گذار در فضای مجازی، اشتغال به بازی های رایانه ای، و سر زدن دائم به سایت های دانلود موسیقی ناشی از همین نیاز است. از این رو چنانچه برای شان برنامه های سالمی که چنین شاخصه هایی داشته باشد را تولید نکنیم آنها از بدیل های نامناسب و حتی غیراخلاقی آن استقبال خواهند کرد. 🔻3. تقدم تجارت بر فرهنگ و اخلاق: این همان چیزی که فیلسوفانی چون تئودور آدورنو، ماکس هورکهایمر و هربرت مارکوزه آن را «صنعت فرهنگ» نامیده اند؛ یعنی نوعی کاسبی کردن با فرهنگ که طبیعتا مبتنی است بر زیربنا دانستن اقتصاد بر همه چیز (برای آگاهی بیشتر از جمله بنگرید به: فرخ وندی و پارسی، «واکاوی و نقد صنعت فرهنگ در مکتب فرانکفورت»، فصل نامه ترویج علم، ش2(11) 1395). البته نوجوانان نوعا به این وجه ماجرا توجه ندارند، ولی واقعیت این است که وقتی برای افراد و شرکت ها کسب معروفیت و جذب سرمایه مهم باشد، اولویت شان هم جذب مخاطب بیشتر است و طبیعتا برای این کار به راحتی ا خلاق را ذبح می کنند. به همین خاطر برای شان مهم نیست که بیان مضامین اروتیک، معرفی هنرپیشه فیلم های غیراخلاقی، یا تشویق به مصرف مشروبات الکلی چه آسیب هایی به سلامت اخلاقی و روحی و روانی مخاطب نوجوان شان وارد می کند. مهم بیشتر دیده شدن، بیشتر فروختن و کسب سرمایه افزون تر است. 🔻4. تغییر ذائقه نسل جدید: همان گونه که شیوه خوراک و تفریح این نسل تغییر کرده ذائقه موسقیایی او هم عوض شده است. اقبال کم تر به موسیقی سنتی ایرانی و استقبال از انواع موسیقی های سبک جدید مثل رپ و راک ایرانی و حتی کره ای («کی ـ پاپ») نشانه هایی از این تغییر ذائقه است. البته خود این مطلب بیان گر یک موضوع بنیادی تر، یعنی تحولات هنجاری و ارزشی در این نسل است. این موضوعی است مهم که باید جداگانه به آن پرداخته شود. 7 آبان 1402 ❌پ ن: در صورت تمایل با بیان نظرات خود به صیقل خوردن بحث بالا کمک فرمایید. تشکر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📛فضا اول نمود آسان ولی ... بله امروزه فضای مجازی در دسترس همه است و استفاده از آن آسان؛ اما این که چگونه از آن استفاده کنی بستگی دارد به شخصیت، شعور و تربیت اخلاقی ات. به راحتی می توانی دلی را به دست آوری یا بشکنی. 🔸پیشاپیش به خاطر انتشار نیمه دوم این ویدیو عذرخواهی می کنم. حسینعلی رحمتی 9 آبان ۱۴۰۲ ☘️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد. کلیک رنجه بفرمایید👈@harahmati