💢 این بار خانم ها بخوانند:
زنان و خطر افتادن در دام سایت های کاریابی 👇
https://eitaa.com/harahmati/807
💢زنان و خطر افتادن در دامِ سایت های کاریابی: چند نکته کاربردی
رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: فردی که به بهانه جذب پرستار، ۵۰ زن را مورد آزار و اذیت قرار داده بود دستگیر شد. متهم از طریق آگهی جست و جوی کار در فضای مجازی به آنها زنگ میزد و ادعا میکرد به یک پرستار یا کارگر برای نظافت منزل نیاز دارد.سپس در زمان حضور زنان و دختران در این مکان، با تهدید چاقو آنها را مورد آزار و اذیت قرار میداد.
هرچند فضای مجازی امروزه امکان کسب درآمد از طریق کارهای خدماتی را برای همگان آسان و راحت کرده است، اما برخی افراد سودجو با سوءاستفاده از این فرصت، اقدام به فریب کاری، آزار و اخاذی از افراد می کنند و در این میان خانم ها به ویژه دختران جوان، جزو نخستین طعمه ها هستند. در این که با این افراد سودجو باید برخورد قانونی شود تردیدی نیست، ولی نمی توان به این بسنده کرد و بایستی در این زمینه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی کرد.
🔹برای کاهش قربانیان، توجه به موارد زیر ضروری است:
▪️1. کارهای خدماتی را تا حد امکان از طریق شرکت ها و موسسات معتبر انجام دهید، و از درج اطلاعیه های شخصی در سایت های اطلاع رسانی بپرهیزید.
▪️2. راهنما و هشدارهای موجود در سایت های سفارش آگهی را قبل از حضور در منزل یا محل کار مشتری مطالعه کنید.
▪️3. حتی المقدور از حضور در محل قرار به تنهایی پرهیز کنید و کسی را (حتی اگر شده یک کودک) به همراه ببرید.
🔻4. قبل از حضور در محل قرار، اطلاعات کافی و شماره و آدرس آن را به یکی از افراد قابل اعتمادتان بدهید و زمانی برای پیگیری در صورت عدم مراجعه شما مشخص کنید.
▪️5. حتی المقدور از قرار گذاشتن در محل های خلوت و پرت پرهیز کنید.
6. قبل از وارد شدن به محل، راه های احتمالی خروج را بررسی کنید.
🔻7. احتمال وجود دوربین و ضبط صدا و تصویر را جدی بگیرید، و مواظب گفتار و رفتار خود در محل باشید.
▪️8. از بیان مشکلات شخصی، نیاز مالی، مسائل خانوادگی، اختلاف با همسر یا احیانا طلاق و جدایی خودداری کنید.
▪️9. سریع صمیمی نشوید و با ابراز صمیمیت های طرف مقابل با متانت و سنگینی برخورد کنید.
▪️10. تا حد امکان از مصرف هرگونه خوردنی یا نوشیدنی در محل ملاقات خودداری کنید.
▪️11. در برابر درخواست های غیرموجه و غیر مرتبط با کار مخالفت جدی و مقاومت کنید، و هرچه سریع تر از محل خارج شوید.
▪️12. نسخه ای از پیام های متنی، صوتی و تصویری رد و بدل شده بین شما و طرف مقابل تان را احتیاطا جایی نگهداری کنید.
▪️13. در صورت وقوع هرگونه ضرب و جرح یا تعرض و تجاوز، آثار جرم را حفظ کرده و قبل از شستن دست و صورت، استحمام یا تعویض لباس، سریع به پلیس و پزشکی قانونی اطلاع دهید. گاهی یک نخ مو، یک قطره خون، یا یک تکه کوچک از پوست بدن می تواند بسیار گره گشا باشد.
▪️14. از پنهان کاری و درون ریزی واقعه بپرهیزید و آن را با افراد قابل اعتماد مثل والدین، همسر، اعضای خانواده، دوستان صمیمی، مشاوران و مددکاران و پلیس در میان بگذارید و از آنها کمک بگیرید.
✍️حسینعلی رحمتی
3 آذر 1402
👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺... هنرش نیز بگو، تا آدم تربیت کنی
همیشه منتقد سوءاستفاده از بچه ها در فضای مجازی هستیم، ولی انصاف اقتضا می کند کارکردهای خوب این فضا برای بچه ها را هم بگوییم. مثلا انتشار این ویدیو در فضای مجازی میتواند هم خود این پسربچه هم دیگر بچه ها را به حضور همراه با آگاهی، برنامه ریزی، هدفمندی، تعهد، صداقت و وفای به عهد در پذیرش مسئولیت های اجتماعی تشویق کند.
✍️حسینعلی رحمتی
۵ آذر ۱۴۰۲
👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤯یک سوال از اساتید فلسفه، اخلاق، و کلام
لطفاً به فناوری های معرفی شده در این ویدیوی کوتاه با دقت نگاه کنید و بگویید از منظر رشته تخصصی تان چه #سوال(هایی) به ذهن تان خطور می کند؟
🔻پ ن:
بهتر است از هم اکنون به طور جدی درباره آنها تامل کنید، چون دور نیست زمانی که این سوال ها فراگیر شود و مجبور شوید به آنها پاسخ دهید.
عصر #فناوری داستانش متفاوت است. دوران جدیدی شروع شده و معلم ها باید مواظب باشند از شاگردان شان عقب نیافتند.
حسینعلی رحمتی
۶ آذر ۱۴۰۲
👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
نصف همت، برنامه ریزی، پشتکار و جدیتی که #آقای_دوربینی در این سالها برای حضور جلوی دوربین ها داشته اگر ما فعالان فضای مجازی داشتیم، امروزه وضعیت این فضا از نظر اخلاقی به مراتب بهتر بود.
#فتامل
حسینعلی رحمتی
8 آذر ۱۴۰۲
👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😱در زمانه ای که فناوری همه جا را تسخیر کرده، از خود پرسیده ای «قلب تو برای که می تپد؟»
حسینعلی رحمتی
۹ آذر ۱۴۰۲
👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
💢«گُل درشت» بگوییم یا «گُل درست»؟
تبلیغ #غیرمستقیم موجب اقبال بیشتر مخاطب و #کاهش_مقاومت او در برابر پذیرش یک پیام میشود(نکته نسبتا ساده ای که اغلب ما در تبلیغات دینی مان در فضای مجازی از آن غافلیم).
این تصویر که با هوش مصنوعی طراحی شده یک کودک بامزه را نشان می دهد که نوع و رنگ لباس و تراشیدن سرش طبق آیین بودایی است، بعلاوه که مجسمه بودا هم در پس زمینه وجود دارد. نمیدانم آیا طراح آن قصد تبلیغ این آیین را داشته یا نه، ولی انتقالِ ناخواستۀ #نگاه_مثبت مخاطب از پسربچه به آیین بودا، کارکرد تبلیغی خوبی دارد.
🧐آیا شماهم مستقیم و «گل درشت» گویی را آسیب تبلیغات دینی ما در فضای مجازی می دانید؟
حسینعلی رحمتی
10 آذر 1402
👈اگر این مطلب را مفید می دانید برای دیگران هم ارسال کنید@harahmati
| اندکی اندیشه |
🔰کرسی علمی_ترویجی «فضای مجازی و چالش اخلاقی احترام در خانواده ایرانی» 💠استاد ارائه دهنده: حجت الاسلا
✅فضای مجازی و چالش اخلاقی «احترام» در خانواده ایرانی
✍️حسینعلی رحمتی
عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث
🔻چکیده
به گواهی آموزه های دینی و تجربۀ زیستۀ بشر، وجود «احترام» بین والدین و فرزندان یکی از مهم ترین عوامل استحکام نهاد خانواده است. اما امروزه با فراگیر شدن شبکه های اجتماعی یکی از چالش های اخلاقی که دامنگیر خانواده ها شده، انتشار محتواهایی چون ویدیوهای حاوی شوخی های زننده با والدین است که این عامل استحکام بخش را تضعیف می کند. این کار پیامدهای سهمگینی دارد که از آن جمله است: آزردگی خاطر والدین، تضعیف جایگاه والدین در خانواده و ناتوانی آنها در ایفای وظایف خود، تعمیق کینه و اختلاف در خانواده، شکل گیری طلاق واقعی یا عاطفی، و تجری فرزندان برای بی احترامی به دیگران در فضای مجازی یا فیزیکی.
با توجه به آن چه گفته شد، بر همه افراد ونهادهای متصدی تبلیغ دین و اخلاق و تربیت، به ویژه حوزه های علمیه، لازم است ضمن آسیب شناسی این چالش، برای رفع یا کاهش آن اقدامات لازم را به عمل آورند. در این راستا، در نشست حاضر ضمن اشاره به برخی مصادیق بی احترامی والدین و فرزندان در فضای مجازی، پیامدهای آن تبیین و برای کاهش آن راهکارهایی معرفی خواهد شد.
🌹﷽🌹
مدیریت حوزه علمیه خواهران استان البرز در آستانه هفته پژوهش برگزار می نماید:
🔸نشست تخصصی آینده پژوهی اخلاقی فضای مجازی چیستی و چرایی
🔸نشست تخصصی آینده پژوهی اخلاقی ناظر به تحولات نسلی در عصر شبکه های اجتماعی (همراه با بحث و گفتگو)
🔷با حضور حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث
📋زمان: شنبه ۱۱ آذرماه
🕥ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۲
♦️مکان: سالن جلسات مدیریت حوزه علمیه خواهران استان البرز
♦️مخاطبان جلسه حضوری: مدیران و معاونان پژوهش مدارس و کادر استان
✅قابل توجه علاقه مندان شرکت در نشست آینده پژوهی چیستی و چرایی
لینک مجازی جهت حضور کادر مدارس، اساتید و طلاب حضورتان ارسال می شود.
✅برای شرکت کنندگان در نشست مجازی نیز در صورت ارسال خلاصه ی نشست گواهی حضور صادر خواهد شد.
| اندکی اندیشه |
🤯یک سوال از اساتید فلسفه، اخلاق، و کلام لطفاً به فناوری های معرفی شده در این ویدیوی کوتاه با دقت نگ
مدتی قبل این مطلب را در کانال گذاشتم. جناب آقای ابوالحسنی، استاد محترم حوزه، مطلب را در گروه فقهی روشنا به اشتراک گذاشته بودند و در ذیل آن مباحثه ای از منظر #فقهی بین ایشان و طلاب حاضر در گروه انجام شده بود. از این بابت بسیار خوشحال شدم. ضمن تشکر از ایشان، جمع بندی شان از گفت و گوها را جهت اطلاع تقدیم می کنم👇👇
هدایت شده از حکمت عقلانی وحیانی🇵🇸🖤
✍️استاد حسنی :
طلاب جوانی که عزم فقاهت دارند بدانند که در این جهان باید فتوا دهند. به این کلیپ از منظر فقهی نگاه کنید فقاهت در عصر نوین .
1️⃣سوال:
حوزه ما انقدر خودش رو محصور کرد و با جنبه های مختلف علمی تعامل نکرد که ثمرش شد این عقب ماندگی
درسته!؟
✅جواب:
فرض که حوزه خودش را محصور کرده، من و شما چطور؟ بنده با طلاب بسیاری در مورد تحولات زندگی در عصر جدید صحبت میکنم. کم ندیدم طلاب جوانی که هنوز اسم chatgpt را نشنیدهاند و اگر هم شنیدهاند به ندرت با آن کار کردهاند.
2️⃣سوال:
یعنی همین کافیه که از chatgpt استفاده کنیم؟
تسلط در علوم حوزوی و بعد مسلط شدن در علوم مختلف علمی و انسانی و ... نمیخواد؟
این کار سرمایه گذاری و بها دادن از جانب حوزه نمیخواد؟
✅جواب:
نه، چه کسی گفت کافی است؟ اول کار را مثال میزنم. این مقدار از اولیات استفاده از فضای مجازی است.
3️⃣سوال:
هیچ کدام از فناوری هایی که این کلیپ گفته موجب سوال فقهی یا کلامی نمی شود.
فرض که چشم را قوی تر کنند چه تاثیری بر فقه دارد که نیاز به پاسخ داشته باشد؟
هر فناوری جدید نمی تواند سوال فقهی باشد.
✅جواب:
📚ابتدا به برخی از مسائل که همان مورد سؤال شما بود، اشاره میکنم. این لنزها، لنزهاییاند که میتوانند دید شب، دید اشعهی ایکس یا بزرگنمایی بالا به انسان بدهند.
📚برخی از مسائل ناشی از این لنزها عبارت است از:
1. امکان نقض حریم خصوصی با این ابزار
2. تحولات حریم خصوصی در صورت گسترده و عمومی شدن استفاده از این ابزار
3. تعیین مسئولیت در صورت بروز حوادث از جمله آسیب به خود، دیگران یا تخلفات
4. مسائل مربوط حقوق بیمهای به خاطر مشکلات احتمالی ناشی از استفاده از این لنزها
5. محدودیتهایی برای دستکاری و اعمال تغییرات در بدن انسان وجود دارد.
مسائل ناشی از تبعیض در امکان دسترسی به این فناوری
6. استفادههای نظارتی غیرقانونی یا غیر شرعی
7. تأثیر بر شخصیت و روان افراد و تغییر دیدگاه افراد نسبت به جهان و خود
8. استفاده در جنگ و قابلیت کاربردهای نظامی و جاسوسی.
9. اختلال ناشی از این ابزار در زندگی روزمره و تغییراتی در روابط اجتماعی و فعالیتهای روزانه.
10. تأثیر بر سلامت روان و استرس و اضطراب ناشی از دید جدید.
📚به چند مسائل فقهی ناشی از پیوند مغز یک نفر در جمجمهی دیگری هم اشاره میکنم.
1.هویت: شخص جدید چه کسی است؟ صاحب مغز یا صاحب بدن.
2. آیا میتوان از مالکیت بدن سخن گفت؟ اگر میتوان، فرض که شخص جدید صاحب مغز به شمار آید، آیا میتواند اجزای بدن را به دیگری اهدا کند یا مالک بدن وراث صاحب بدناند؟ آیا بدون فرض مالکیت بدن، سؤال یاد شده معنادار است؟
3. آیا فرد حق زندگی در بدن جدید را دارد یا خیر و تا چه حد میتواند درباره سرنوشت خود تصمیمگیری کند.
4. مسئله دسترسی به اطلاعات ذهنی فرد در بدن جدید.
5. تعیین مسئولیت در صورت بروز مشکلات پزشکی یا اخلاقی یا شرعی
6.حق بیمه بیماری و درمان در بدن جدید
7. مناسبات خانوادگی در بدن جدید
📚به برخی مسائل ناشی از ارتباطات مغز با فناوریهای جدید هم اشاره میکنم:
1. محافظت از حریم خصوصی و اطلاعات حساس افراد که در این شرایط به شکل عجیبی به خطر میافتد.
2. مسئلهی امکان کنترل ذهن و رفتار افراد توسط دیگران و سوءاستفاده از اطلاعات ذهنی افراد
3. مسئلهی حق فراموشی و حق حفظ اطلاعات (نگهدای یا حذف اطلاعات ذهنی بدون رضایت صاحب آنها)
4. بهرهبرداری از اطلاعات ذهنی مانند بازاریابی
5. مسئلهی حق دسترسی به اطلاعات ذهنی خود و کنترل بر آن
6. حفاظت از حقوق نسلهای آینده در مورد استفاده از اطلاعات ذهنی
7.مسئلهی تعریف مجدد ماهیت انسان و شخصیت و مسائل مربوط مرز میان انسان و ماشین
8.مالکیت اطلاعات مغز. اگر اطلاعات مغز به صورت دیجیتال درآید، سؤال این است که آیا مالک آن اطلاعات کیست؟
9.دسترسی ناعادلانه برخی افراد یا گروهها به این فناوری نسبت به دیگران.
10.تعیین مسئولیت در صورت بروز مشکلات پزشکی یا اخلاقی یا اجتماعی یا سیاسی و ..
✨https://eitaa.com/haqnegar