♨️ تحولات نسلی، از پذیرش تا چالش
پذیرش #تحولات_نسلی به معنای موافقت با همه دیدگاه ها و رفتارهای نسل جدید نیست، بلکه نخستین گام برای شناخت علائق، انگیزه ها، آرمان ها، ویژگی ها، دغدغه ها و خصائص، و به طور کلی فضای گفتمانی این نسل، و یافتن روش #تعامل درست با آنهاست. بدون این کار، اختلافات و تعارضات دو نسل هر روز بیشتر، و حل آن دشوار تر می شود .
حسینعلی رحمتی
27 تیر ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
♨️دیدن دگر آموز شنیدن دگر آموز: ما، نسل زد، و تحولات نسلی
(به بهانه حضور دختران غیرمحجبه در هیات های عزاداری)
قسمت اول
قسمت دوم
قسمت سوم
قسمت چهارم
✍🏼حسینعلی رحمتی
♨️دیدن دگر آموز شنیدن دگر آموز:
ما، نسل زد، و تحولات نسلی
(به بهانه حضور دختران غیرمحجبه در هیات های عزاداری)
قسمت اول
✍🏼حسینعلی رحمتی
🔻الف)
این روزها حضور گروهی از زنان و دختران غیرمحجبه در مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) به ویژه در دسته های زنجیرزنی، و انتشار کلیپ های آنها در فضای مجازی مجددا بحث های موافق و مخالف آن را در فضای فیزیکی و مجازی داغ کرده است. البته این حضور مختص سال جاری و یک هیات یا شهر خاص نیست، ولی امسال به نظر می رسد به صورت گسترده تر بوده و حضور دختران نوجوان (به اصطلاح نسل زد) هم در آن چشم گیرتر بوده است. از نظر وضعیت پوشش هم خانم های بزرگتر نوعا حجاب کامل تر دارند ولی نوجوان ها معمولا بدون روسری هستند و طبیعتا همین نکته هم بر حساسیت موضوع افزوده است.
🔻ب)
با نگاهی به روند حضور دختران و زنان در هیات های عزاداری به ویژه هیات های زنجیرزنی در چند سال اخیر و با توجه به برخی عوامل و زمینه های آن می توان گفت به احتمال زیاد در آینده این حضور بیشتر و پررنگ تر هم خواهد شد. از این رو از هم اکنون باید این «پدیده» را از جهات مختلف مورد بررسی قرار داد و برای مواجهه معقول، منطقی و موثر با آن چاره ای اندیشید، تا از این به بعد با حضور آنها در هر مناسبت مذهبی (مثل محرم و رمضان)، ملی (مثل نورزو و چهارشنبه سوری) یا سیاسی (مثل انتخابات)، نزاع و اختلاف و افتراق در این زمینه تازه و تکثیر نشود.
🔻ج)
حضور کنش گرانۀ دختران با پوششی متفاوت در هیات های عزاداری (و مناسبت های دیگر) را از جها ت مختلف سیاسی، اجتماعی، فقهی، فرهنگی، و جامعه شناختی می توان بررسی کرد که هرکدام باید توسط متخصصان آن انجام شود. اما یادداشت حاضر» آن را از منظر «تحولات نسلی»، و تفاوت های اخلاقی و هنجاری ناشی از آن، همچنین با توجه به نقش فضای مجازی در این زمینه بررسی خواهد کرد. چرا که نگارنده معتقد است این گونه رفتارها تا حدود زیادی یکی از نشانه ها و پیامدهای تحول فرهنگی، ارزشی و هنجاری بین نسلی در جامعه ماست. به همین خاطر تا وقتی منطق این تحولات و تفاوت های ایجادشده بین هنجارها و آداب و رسوم و در یک کلام «سبک زندگی» نسل جدید با نسل بزرگترها به درستی کاویده نشود، زمینه ها و عوامل آن مشخص نگردد، پیامدهای آن روشن نشود، و چگونگی مواجهه با آن درست معلوم نگردد، هربار این نشانه ها در قالبی جدید خود را نشان خواهد داد و هربار هم مشکلات و چالش های جدیدی نه تنها بین نسل جدید با نظام سیاسی که حتی با خانواده ها و دیگر نهادهای موجود در جامعه، و حتی با شهروندان عادی ایجاد خواهد شد. بر همین اساس باید گفت همه افراد و نهادهای موجود در جامعه، از خود نسل جدید و شهروندان عادی گرفته تا نهادهای حاکمیتی و غیرحاکمیتی، به ویژه نهادهای مبلغ دین از قبیل حوزه های علمیه، در این زمینه مسوول اند و هم در بررسی آن هم در یافتن راهکار و از همه مهم تر در اجرای آن باید مشارکت داشته باشند.
28 تیر 1403
🌀 ادامه دارد
قسمت اول
قسمت دوم
قسمت سوم
(عبارت «دیدن دگر آموز شنیدن دگر آموز» برگرفته از شعر اقبال لاهوری است)
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🌀 دیدن دگر آموز شنیدن دگر آموز: ما، نسل زد، و تحولات نسلی
🔸قسمت دوم: تحولات هنجاری نسل جدید: نه یک شبه، نه تک عاملی
👈 قسمت اول
(به بهانه حضور دختران غیرمحجبه در هیات های عزاداری)
✍🏼حسینعلی رحمتی
🔻د) تحولات نسلی و خطر ساده سازی
وقتی رفتارهای متفاوت نسل جدید مثل زنجیرزنی دختران در هیات عزاداری یا اشتغال آنها به کارهایی چون قصابی و جوشکاری که در سنت ما نوعا مردانه محسوب می شود را مشاهده می کنیم برخی از ما خوشحال می شویم و آنها را تشویق می کنیم و برخی هم ناراحت می شویم و دنبال این هستیم که آنان را به هر صورت که شده از انجام چنین کارهایی باز داریم. اما این کار زمانی به درستی امکان پذیر است که بدانیم اصولا «زمینه ها و عوامل» شکل گیری این تغییر وتحولات فرهنگی و ارزشی و اجتماعی چیست. فهم درست این عوامل و زمینه ها موجب برخورد واقع بینانه تر با این تحولات و یافتن راهکارهای پذیرفتنی تر برای آنها می شود.
نکته مهم اما این است که مبادا در این زمینه ساده سازی کنیم و یکی دو عامل را مقصر اصلی بدانیم و از موارد دیگر غافل شویم. واقعیت این است که انسان موجودی است ذوابعاد و ایجاد هر تغییری در او: اولا منبعث از عوامل مختلف فردی و اجتماعی و اقتصادی، سیاسی، روان شناختی و مانند آن است. ثانیا این تغییرات به مرور زمان و با شیب ملایمِ چندساله به وجود می آید. به عنوان مثال، اگر می بینیم دخترها یا پسرهای جوان و نوجوان ما در محرم امسال یک عزاداری متفاوت دارند نباید گمان کنیم از همین دیروز ناگهان تصمیم گرفته اند چنین کاری را بکنند. بی توجهی به این نکته ها موجب شده که ما بزرگترها در فهم «منطق» رفتارهای متفاوت نسل زد به خطا رویم و طبیعتا راهکارهایی هم که ارایه می کنیم از سوی آنان مورد پذیرش قرار نمی گیرد، و به این ترتیب نه تنها شکاف نسلی ایجاد شده ترمیم نمی شود بلکه روز به روز بر ژرفا و پهنای آن افزوده می شود.
🔻هـ ) تحولات نسلی و فضای مجازی به مثابه بازیگر جدید
عوامل متعددی به مرور زمان سامانه معرفتی (و سپس سامانه اخلاقی و هنجاری) نسل جدید را تغییر می دهد و به دنبال آن ما بروز و ظهور و نشانه های این تغییرات را در گفتار و رفتار و به طور کلی سبک زندگی متفاوت آنها مشاهده می کنیم. عزاداری متفاوت فقط یکی از این نشانه هاست، و در کنار آن می توان به ده ها و صدها نشانه دیگر اشاره کرد که هر روز جلوی چشم ما بزرگترها ظاهر می شود و ما نسبت به آنها یا غافل ایم یا تغافل می کنیم و فقط در موارد شاخص تری مثل حجاب عکس العمل نشان می دهیم.
برای تحولات نسلی می توان به عواملی چون فرایندکلی تحولات جهانی و قرار گرفتن نسل جدید در معرض امواج تجددگرایی و مدرنیسم، ضعف کارکرد نهادهای هنجارساز سنتی مثل خانواده، آموزش و پرورش، آموزش عالی، و نهادهای تبلیغ دین را برشمرد که اینک مجال بررسی آنها نیست؛ فقط به مناسبت باید به یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر زندگی نسل جوان اشاره می شود که عبارت است از «فضای مجازی».
🔻و) کارکرد دوگانه فضای مجازی در تحولات نسلی
نسل زد در دامن فضای مجازی به دنیا آمده و با آن بزرگ شده و اینک نه تنها از آن به عنوان «ابزار»، که به عنوان مجال و محلی برای «زندگی» استفاده می کند. از منظر تحولات نسلی، فضای مجازی دراین زمینه کارکرد دوگانۀ «فاعلیت» و «نمایشگری» را دارد. یعنی:
از یک سو با معرفی سبک(های) زندگی متفاوت و الگوهای اخلاقی جدید، نوع نگاه اخلاقی این نسل را به خودشان، دیگران، و سنت های فرهنگی و دینی جامعه تغییر می دهد، و حتی گاه آنها را به منتقد این سنت ها تبدیل می کند. و از سوی دیگر، همین فضای مجازی، به ویژه پلتفرم های تصویرمحور آن مثل اینستاگرام، هم چون آینه ا ی است که این سبک زندگی جدید (که طبیعتا از نظر بزرگترها غیررسمی، غیرشرعی، یا غیراخلاقی است) را نشان می دهد. توجه داشته باشیم که در چند سال اخیر، از وقتی که کلیپ های حضور متفاوت زنان و دختران در هیات های عزاداری در فضای مجازی منتشر شد توجه و حساسیت دیگران را برانگیخت و موجب اظهار نظر موافقان ومخالفان شد.
🔹با توجه به آن چه گفته شد، امروزه اگر کسی بخواهد درباره تحولات چندجانبه نسل جدید و فهم زمینه ها و عوامل و منطق این تغییرات مطالعه کند چاره ای جز این ندارد که به این دو کارکرد توجه کند. در غیر این صورت شناخت او از تحولات این نسل ناقص و غیردقیق خواهد بود.
29 تیر 1403
👈ادامه دارد
قسمت اول
قسمت دوم
قسمت سوم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️غول که از چراغ درآید گریه چه سود؟
وقتی تنها هنرتان این است که یک دوربین می گذارید و با همسرتان جلوی آن می رقصید و در #فضای_مجازی منتشر می کنید. وقتی برای کسب درآمد، خود و همسرتان را مضحکه عام و خاص می کنید، سفره زندگی شخصی تان را جلوی چشم هزاران نفر پهن می کنید، و شیفته لایک و کامنتها میشوید، باید فکر این را بکنید که ممکن است در باتلاق حاشیه ها گرفتار شوید و نتوانید خود را نجات دهید. این جاست که غول بی رحم فضای مجازی از چراغش بیرون می آید و شما (و بزرگتر از شما را) به زمین می زند.
🔔ای کاش پیش از هرگونه فعالیت در فضای مجازی با #افرادصاحبنظر و دلسوز و آگاه در این زمینه #مشورت می کردید؛ که نکردید. الان از گریه و آه و ناله چه سود؟
حسینعلی رحمتی
۳۰ تیر ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🔥مثل آدامس به ذهن شان می چسبد
دوره ابتدایی بودم.به خاطر خواندن لوح های آموزشی در مدرسه، یک آدامس شیک چهارتایی جایزه گرفتم. یک روز هم در مسجد محله دعای ماه شعبان را خواندم، یک دوتومانی کاغذی بهم جایزه دادند. #خاطره_شیرین هر دوی اینها هنوز بعد از حدود پنجاه سال با من است.در همان دوران، خادم حسینیه با بداخلاقی مانع ورود ما بچه ها می شد. تلخی برخوردش بعد از چند دهه هنوز در کامم است.
👋🏼تاثیرات برخورد بزرگترها با #نوجوان ها تا آخر عمرباقی می ماند. امروزه هم در برخورد با آنها چه «در» فضای مجازی چه «درباره» فضای مجازی مواظب گفتار و رفتارمان باشیم، که می تواند آنها را «یدخلون فی دین الله» کند یا «یخرجون عن دین الله».
حسینعلی رحمتی
۳۱ تیر ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
‼️آن گونه نیستند که می نُمایند
سمت راست: هر روز ویدیوهای عاشقانه می گذاشتند و قربان صدقه هم می رفتند. گفته بودند تا ابد با هم می مانند. نماندند. با هم اختلاف پیدا کردند و دختر مدتی پیش خودکشی کرد.
سمت چپ: (گفته شده این پست مربوط به یک ماه پیش است). خارج از ایران زندگی می کرد. گفته به زندگی مشترک لبخند می زند. اما نزد. چند روز پیش زنش را تکه تکه کرد و بعد هم خودش را کشت.
🌀هر دو حادثه بسیار تاسف بار است. اما روی سخن با #نوجوانان و جوانان عزیز است: حسرت زندگی کسانی که در فضای مجازی تصویری زیبا از زندگی خود به نمایش می گذارند را نخورید و خود را با آنها #مقایسه_نکنید. آنها هم مثل من و شما
و میلیون ها انسان دیگر در زندگی هزار مشکل دارند، اما به هر دلیل آن را به نمایش نمی گذارند. 👈جادوی فضای مجازی بسیار فریبنده است. آدم های آن لزوما همان جوری نیستند که نشان می دهند.
حسینعلی رحمتی
۱ مرداد ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🔥 تأخر تاریخی بر حوزه حرام است
حجت الاسلام واعظی رئیس دفتر تبلیغات:«باید اعتراف کرد که حوزههای علمیه در برابر سیر بیامان و سریع #تحولات_فرهنگی و اجتماعی دچار تأخر تاریخی است»(شفقنا)
📌پ ن: متاسفانه سخن درستی است. در جامعه ایران که بافت جامعه و نوع حکومت آن با دین پیوند خورده است، #حوزه_های_علمیه نخستین گروهی هستند که باید منطق و سیر این تحولات، عوامل موثر بر آن از جمله فضای مجازی، چالش های اخلاقی ناشی از این تحولات، و نوع مواجهه با آن را، نه تنها فقط در زمان حال که حتی نسبت به #آینده رصد کنند و خود را برای ایفای نقش مناسب در این عرصه آماده کنند.از این منظر، حوزه های علمیه امروزه به معنای واقعی در سر یک پیچ تاریخی هستند، و فرصت ها در حال از دست رفتن است.
حسینعلی رحمتی
۲ مرداد ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧑🌾کار با نسل جدید برای همه سخت است
چالش ارتباط با #نسل_جدید مختص کسانی چون #طلبه ها نیست.وسعت وسرعت #تحولات_نسلی بگونه ای است که هرکه بخواهد برای این نسل محتوا تولید کند یاتصمیم بگیرد باچالش مواجه است.لذا همگان بایدبرای حل آن همفکری و همکاری کنند.
(بشنوید سخنان آقای طهماسب را که سال ها برای کودکان برنامه ساخته).
حسینعلی رحمتی
۳ مرداد ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
📚 #معرفی_کتاب
فناوری اطلاعات و فلسفه اخلاق
جرون هوون و جان وکرت
ترجمه پریسا امیریفرد
نشر جهاد دانشگاهی
چاپ اول۱۴۰۳
قطع رقعی
۳۰۷صفحه
۲۷۸۰۰۰تومان
✍🏼کتاب حاوی مجموعه مقالاتی از نویسندگان مختلف درباره ابعاد و زوایا و برخی از چالش های اخلاقی مربوط به استفاده از فناوری اطلاعات در دنیای امروز است.
🔹چرا خداگرایان و مبلغان دین باید بیش از دیگران کتاب های مربوط به الحاد را بخوانند؟
گرچه تفکرات دین ستیزانه در طول تاریخ وجود داشته ولی امروزه به مدد فضای مجازی در مقیاسی وسیعتر و روش هایی جذاب تر معرفی می شود. به علاوه که روش ومنش خداناباوران هم تا اندازه ای تغییر کرده تا جایی که آن را #الحاد_مدرن نامیده اند.
از این رو روحانیون و دیگر مبلغان دین باید با مبانی، اصول و مدعیات این الحاد آشنا باشند، آنها را نقد کنند، و از همه مهم تر آن را با زبانی قابل فهم برای نسل جدید بیان کنند.
با توجه به #تحولات_نسلی در جامعه ایران، اگر برای این کار از نظرات متفکران غیرایرانی استفاده شود امکان پذیرش آن از سوی برخی جوانان بیشتر است.
📌پ ن:برای آگاهی از الحاد مدرن و نقد آن به کتابهایی که در تصویر مشاهده میکنید و آثار مشابه آنها می توانید مراجعه کنید.برای یک تعریف ساده از الحاد مدرن، مطلب کوتاه زیر را بخوانید:
https://iict.ac.ir/1399/10/elhaad/
حسینعلی رحمتی
4 مرداد 1403
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️خانم ها! مشارکت در انهدام خویشتن چرا؟
تهیه ویدیوهای تبلیغاتی برای شبکه های اجتماعی توسط خانم ها یا با حضور خانم ها در سال های اخیر بسیار زیاد شده، اما این کار چنانچه با مراعات اصول اخلاقی و ملاحظه هنجارهای فرهنگی و ظرفیت های عُرفی جامعه ما انجام نشود، در نهایت به ضرر خود خانم ها تمام خواهد شد. این کارها گرچه برای صاحبان تبلیغات سود و منفعت دارد ولی موجب تحقیر و تمسخر خود زنان و دختران و مخدوش حرمت و کرامت انسانی آنها می شود.
🔹 هرچند مردانی که اقدام به ساخت چنین ویدیوهایی می کنند کارشان غیراخلاقی است ولی خانم هایی که به جای اعتراض، در تهیه این برنامه های تبلیغاتی به هرصورت همکاری می کنند بیشتر سزاوار سرزنش هستند، چرا که به دست خود زمینه توهین و تحقیر خود را فراهم می کنند، و با اصلاح شعر ناصر خسرو باید به آنان گفت:
چو تو خود کنی اختر خویش را بد
مدار از دیگران چشم نیک اختری را
(ویدیو: خانمی که رفتارهای تبلیغاتی غیرمتعارف یکی از آقایان در فضای مجازی را تقلید می کند.)
حسینعلی رحمتی
۶ مرداد ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
♨️ دیدن دگر آموز شنیدن دگر آموز:
ما، نسل زد، و تحولات نسلی
🔸قسمت سوم: در مواجهه با تحولات نسلی چه باید کرد؟ (بخش اول)
قسمت اول
قسمت دوم
قسمت سوم
قسمت چهارم
قسمت پنجم
.
♨️ دیدن دگر آموز شنیدن دگر آموز:
ما، نسل زد، و تحولات نسلی
🔸قسمت سوم: در مواجهه با تحولات نسلی چه باید کرد؟ (بخش اول)
✍🏼حسینعلی رحمتی
این که بهترین شیوه برخورد با تغییرات معرفتی، اخلاقی و فرهنگی و اجتماعی نسل جدید چیست مهم ترین سوالی است که باید برای همه دغدغه مندان اخلاق و فرهنگ و نسل جوان در جامعه امروز ایران مطرح باشد. با اعتراف به این که پاسخ آن چندان ساده و خطی و سرراست نیست، راهکارهای زیر پیشنهاد می شود تا با همفکری دیگران اصلاح و تکمیل شود:
🔻1. پذیرش تحولات به عنوان یک واقعیت:
سوای از این که با رفتارهای نسل جدید موافق باشیم یا نه، با توجه به قرائن و شواهد فراوان باید بپذیریم که این تغییر و تحولات وجود دارد و هر چه جلوتر می رویم بیش از پیش خود را نشان خواهد داد. پذیرش واقعیت موجب می شود که در صدد بررسی و تحلیل آن برآییم و به دنبال چاره باشیم. تجربه چند دهه گذشته نشان داده که غفلت یا تغافل از این تغییر و تحولات، یا برخوردهای یک طرفه و غیرواقع بینانه یا صرفا سلبی با آنها نه تنها مانع تداوم شان نمی شود، بلکه ما را از اقدام به موقع و موثر هم باز می دارد.
سیر تحولات فرهنگی و اجتماعی، در کنار گسترش روزافزون فضای مجازی در زندگی نسل امروز، در ایران هم مثل دیگر کشورهای جهان سرِ باز ایستادن ندارد. این سخن به معنای آن نیست که باید در برابر آن دچار تسلیم و انفعال شد؛ اتفاقا برعکس، باید بیش از پیش آن را جدی گرفت و نسبت به آن احساس مسوولیت کرد، آن گاه متناسب با شرایط فرهنگی، تاریخی، دینی و اخلاقی و هنجاری جامعه خودمان برای آن چاره جویی کرد.
▪️ اصلا چه بسا بی توجهی ما بزرگترها به این نسل موجب شود که آنان در گفتار و رفتار خود رادیکال تر شوند و سعی کنند با شیوه هایی که بیشتر به چشم می آید در عرصه های عمومی حضور پیدا کنند تا به این «نادیده انگاری» نسل خود اعتراض نمایند. شاید یکی از دلایلی که دختران از بین انواع عزاداری، به حضور در هیات زنجیرزنی علاقه بیشتری دارند همین باشد که دراین نوع عزاداری بهتر می توانند «بودن» خود را به رخ بزرگترها بکشند. اگر این سخن را بپذیریم می توانیم ادعا کنیم که تا اندازه ای هم موفق بوده اند؛ چرا که انتشار ویدیوی حضور بدون روسری آنها در این هیات ها بیشتر دیده شد و درباره اش بحث و گفت و گو گردید، تا مثلا حضور در هیات های سینی زنی یا در صف گرفتن نذری.
🔻2. فهم دقیق و تفسیر درستِ تحولات:
تغییر و تحول در یک نسل تابع عوامل و زمینه های مختلف و نشان دهنده موضوعات متفاوت است. از این رو هنگام بررسی این تحولات بایستی به همه این موارد توجه کرد. در این که بیگانگان و بدخواهان داخلی و خارجی کشور ما دنبال سوءاستفاده از نسل جدید هستند و برای این کار برنامه ریزی و سرمایه گذاری و تبلیغ می کنند تردیدی وجود ندارد. همچنین این احتمال هست که رفتارهای خلاف هنجارهای فرهنگی و دینی برخی نوجوانان و جوانان چه در فضای مجازی چه فضای فیزیکی به خاطر لجبازی با بزرگترها و از سر مخالفت با این هنجارها باشد،و حتی خود فضای مجازی هم در تشدید آنها نقش داشته باشد. طبیعتا باید به این عوامل توجه کرد ولی مهم این است که نباید از احتمالات دیگر غافل شد. از جمله این که حضور آنها با سبکی متفاوت نه از سر دشمنی با دین و فرهنگ و کشورشان، که اتفاقا به خاطر علاقه به اینهاست (و گرنه جاهای دیگر و راه های دیگری هم برای ابراز وجود دارند) چنان که بارها مشاهده شده همین نوجوانان چگونه در عزای حسینی اشک می ریزند، در برگزاری خیمه های عزا و ایستگاه های پذیرایی از عزاداران مشارکت دارند، به احترام ماه محرم یا رمضان شیوه گفتار و رفتار و پوشاک خود را چه در فضای مجازی چه فیزیکی تغییر می دهند، هم چنان به دیدن فیلم و سریال های مذهبی از قبیل «مختارنامه» و «روز واقعه» علاقه دارند، در مراسم اعتکاف شرکت می کنند، به زیارت امکان مقدس مثل حرم امام رضا(ع) می روند، هنگام مشکلات نذر می کنند و صدقه می دهند، ازدواج و طلاق خود را طبق سنت دینی انجام می دهد و ده ها مورد دیگر که نشان می دهد عُلقه و علاقه دینی و مذهبی در بیشتر آنها بسیار قوی است.
▪️بنابراین بایستی از نگاه یک سر بدبینانه و به عنوان «مظنونین همیشگی» به آنها و برچسب ضددین زدن به آنها پرهیز کرد؛ چرا که همین رفتارها می تواند آنها را به دنده لجاجت و تعمد در مخالفت با آموزه های دینی و دین داران بیاندازد یا حتی موجب دین گریزی (و در مواردی، دین ستیزی) آنها شود. روشن است که در این صورت شکاف نسلی عمیق تر، ایجاد ارتباط با آنها دشوارتر، و احتمال گام برداشتن از سوی آنان برای هرگونه حرکت اصلاحی ضعیف تر می شود.
6 مرداد 1403
🔹ادامه دارد
قسمت اول
قسمت دوم
قسمت سوم
قسمت چهارم
.
🟢 دیدن دگر آموز شنیدن دگر آموز:
ما، نسل زد، و تحولات نسلی
🔹قسمت چهارم: در مواجهه با تحولات نسلی چه باید کرد؟ (بخش دوم)
✍🏼حسینعلی رحمتی
🔻۳. نگاه فرصت-محور به نسل جدید:
هرگونه مواجهه بزرگترها با تغییر و تحولات هنجاری، دینی، فرهنگی و اجتماعی نسل جدید بستگی دارد به «نوعِ نگاه» آنها به این نسل. بنابراین، بزرگترها چه با گفتار و رفتار این نسل موافق باشند چه مخالف، قبل از هرچیز باید تکلیف خود را در این زمینه مشخص کنند. مانند پدر و مادری که فرزندشان در یکی دو درس نمره قبولی نگرفته است. آنها می توانند او را تحقیر و سرزنش و متهم به سربه هوا بودن و بی عرضه گی کنند و حتی کتکش بزنند، یا این که برعکس، با اشاره به درس هایی که نمره قبولی گرفته به او اعتماد به نفس بدهند، کمکش کنند تا علت نمره نیاوردن را پیدا کند و برای رفع آنها تلاش نماید.
▪️در مسئله تحولات نسلی هم اگر بزرگترها نسل جدید را نسلی نوپا ولی کوشا و در تکاپو بدانند و آنها را به مثابه شهروندان و مدیران، و در واقع سرمایه های آینده کشور تلقی کنند سعی می کنند با نگاه مهربانانه و همدلانه با آنها برخورد کنند و ضمن تاکید بر نقاط قوت شان، از طریق گفت و گوی سازنده و محترمانه ایرادهای آنها را رفع کنند. اما اگر، به ویژه والدین، آنها را نسلی «از دست در رفته»، پررو، و بی حیا بدانند طبیعتا برخوردشان خشن و چالش انگیز خواهد بود؛ یا این که، همان طور که در موارد فراوانی مشاهده شده، نسبت به آنها بی تفاوت می شوند و به حال خود رهای شان می کنند (که این کار هم خطاست و مشکلات دیگری را به دنبال خواهد داشت).
🔻۴. دیدن نسل جدید به عنوانِ شهروندانِ «ایرانیِ» جامعۀ «جهانی شده»:
تحولات فکری و فرهنگی جوانان و نوجوانان ما امروزه فقط تحت تاثیر عوامل داخلی نیست (بر خلاف زمان های گذشته که نهادهای درونی مثل خانواده و رسانه رسمی و آموزش و پرورش تاثیر جدی داشتند) بلکه با توجه به عوامل مختلف و به طور خاص فضای مجازی، این نسل از فرایندهای فکری، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، و اقتصادی جهان تاثیر می پذیرد. و به هر میزان که استفاده اش از این فضا بیشتر باشد طبیعتا تاثیرپذیری اش هم بیشتر است. فرایندهای جهانی از قبیل «جهانی شدن» و «مدرنیزاسیون» اگر تا چند سال قبل پشت مرزهای جغرافیایی و فرهنگی ما متوقف می ماند، امروزه به آسانی همه این مرزها را درنوردیده و تا اعماق روستاهای ما رسوخ کرده و نوع نگاه نسل جدید را به موضوعات و مسائل مختلف از قبیل جنسیت، محیط زیست، مراوده با دیگران، نگاه به خویشتن و جهان، و حتی نگاه به دین و دین داری و دین داران تا حدودی تغییر داده است.
▪️در این که برخی از ارزش های مدنظر این فرایندها با هنجارها و ارزش های دینی و اخلاقی و فرهنگی ما سازگار نیست تردیدی وجود ندارد، اما سخن در این است که اولا برای شناخت تحولات این نسل نباید از این عوامل بیرونی غافل شد، ثانیا برای حفاظت از فرزندان مان در برابر امواج آن باید برنامه ریزی و تلاش کرد. این کار نیازمند آگاهی دقیق و عمیق از مبانی، زمینه ها، عوامل، تاثیرات و ابعاد و زوایای گوناگون این فرایندها است. و انجام آن از عهده یک نفر بیرون است و نیازمند کار جمعی است. همچنین لازم است ذیل یک الگو / مدل و کلان پروژه (مثلا
نسبت سنت و مدرنیته) تعریف شود. بدون شناخت این عوامل بیرونی، طبیعتا فهم منطق و زمینه بسیاری از رفتارهای نسل جدید به طور دقیق ممکن نخواهد بود. ۷ مرداد ۱۴۰۳ 🔹ادامه دارد قسمت اول قسمت دوم قسمت سوم .
#چرا_مقالات_را_رد_میکنم؟
هنگام ارزیابی مقالات علمی گاه با ایراداتی مواجه میشوم که امتیاز مقاله را پایین می آورد و متاسفانه موجب رد شدن آنها میشود. از آنجا که این اشکالات در اغلب مقالات وجود دارد از این به بعد برخی از آنها را با هشتگ #چرا_مقالات_را_رد_میکنم دراینجا معرفی می کنم. امیدوارم مفید باشد.
📌 یکی از ایرادهای شایع مقالات وجود #مقدمات_طولانی و غیرلازم است. حجم یک مقاله حدود 7500 کلمه است. لذا جای شرح وبسط نیست.کل مقدمات را حداکثر در 900 کلمه بگویید وسریعتر بحث اصلی را شروع کنید. از تعریف انواع اصطلاحات و دیدگاه ها و تاریخچه مفصل و...خودداری کنید. مخاطب معمولا اینها را می داند.
#چگونه_به_نفرین_ارزیابها_دچارنشویم
حسینعلی رحمتی
7 مرداد ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🟣 دیدن دگر آموز شنیدن دگر آموز:
ما، نسل زد، و تحولات نسلی
🔶 قسمت پنجم: در مواجهه با تحولات نسلی چه باید کرد؟ (بخش سوم)
✍🏼حسینعلی رحمتی
🔻5. دیدنِ جهان با «عینک» نسل جدید:
یکی از دلایلی که ما بزرگترها در فهم منطق رفتارهای نوجوانان و جوانان امروزی و حتی ارزیابی آنها به مشکل بر می خوریم آن است که با ذهنیت قبلی و پیش فرض های ذهنی خودمان و با توجه به زیست جهانی که خودمان در آن زندگی می کنیم به آنها نگاه می کنیم، و متوجه اتمسفری که بر جهان آنها حاکم است نمی شویم. به همین خاطر بسیاری از کارهای آن ها را نادرست می دانیم، در حالی که خودشان لزوما چنین قضاوتی ندارند. و از این جاست که اختلافات نسلی شروع و گُسل شکاف های نسلی فعال می شود.
▪️اگر از دیدِ این نسل به گفتار و رفتارهای آنها بنگریم بهتر متوجه تفاوت نظام ارزشی بین دو نسل می شویم. و متعجب نخواهیم شد اگر از آنها بشنویم که حضور متفاوت شان در مراسم عزاداری یا مجالس دینی نه از سرِ بی اعتقادی و دهن کجی به دین و دین داران که اتفاقا به خاطر علاقه به مذهب و ارادت به پیشوایان دینی است، و بین این حضور و داشتن سبک زندگی و پوشش متفاوت منافاتی نمی بینند. ممکن است ما نسل بزرگترها با این دیدگاه مخالف باشیم ولی برای نقد آن قبل از هرچیز باید آن را بفهمیم و برای فهم آن باید از منظر این نسل هم ماجرا را نگاه کنیم.
🔻6. حضور در زیست جهان این نسل:
برای نگاه کردن از منظر این نسل، باید در دنیای آنها زندگی کنیم. نسل جدید در دنیایی که برای خود ساخته (و بخشی از آن در فضای مجازی و بخشی در فضای فیزیکی است) دارای نظام ارزشی، اولویت ها، مراودات، و علایق دلبستگی های خاص خود است که اگر نه در همه موارد دست کم در برخی موارد با آن چه در دنیای زیستی بیرون آنها، و به ویژه آن چه از سوی نهادهای رسمی مثل دولت، رسانه ها و آموزش و پرورش، مبلغان دینی، و حتی خانواده ترویج می شود متفاوت (و گاهی متضاد) است.
▪️از این رو اگر ما بزرگترها در این جهانِ خودساخته آنها زندگی نکنیم نمی توانیم آنها را و منطق رفتار و گفتارشان را بشناسیم. مثلا این نسل علاقه ویژه ای به موسیقی های جدید، از جمله موسیقی غیرایرانی دارد، فیلم و سریال های متفاوت را می بیند، اهل شعر و رمان و ادبیات است، به وب گردی در فضای مجازی و پاساژگردی در فضای فیزیکی علاقه دارد، «بدن» اش برایش موضوعیت دارد، خیلی اهل سیاست و فعالیت های سیاسی نیست، آشنایی با زبان های غیرایرانی برای او یک نوع اولویت است، حضور در کافه شاپ ها و پارک های برایش جذاب تر از ماندن در خانه است، منتقد شیوه ازدواج به روش سنتی است، ازدواج را لزوما یک پیوند مقدس نمی داند که باید تا آخر عمر تداوم داشته باشد بلکه نوعی رابطه می بیند که پس از مدتی می توان به آن خاتمه داد، نسبت به تکثر و تنوع دیدگاه ها و سبک های زندگی در جامعه نوعی همدلی و رواداری دارد و وجود «دیگری» را به رسمیت می شناسد، ارتباط با غیرهمجنس را کار زشت و غیراخلاقی نمی داند، استقلال مالی و کارکردن بیرون از خانه را (حتی مشاغلی که در نگاه سنتی بیشتر مردانه محسوب می شده) را یک امتیاز می داند، و گرچه تا اندازه زیادی منتقد نگرش های دینی و رفتارهای دین داران است ولی در بسیاری از موارد خود را دین دار می داند یا دست کم خود را ضد دین نمی داند، اما لزومی نمی بیند این دین داری را در چارچوبی تعریف کند که به طور سنتی تاکنون برایش گفته اند. از این رو از آموزه ها و مناسک دینی هرکدام را که برایش جذاب تر باشد می پذیرد و در حالی که ممکن است به برخی دستورات دینی (مثل نماز و روزه و حدود شرعی حجاب) تقید کمتری داشته اما در مراسم احیای رمضان اشک می ریزد، در هیات عزاداری امام حسین(ع) زنجیر می زند و در پختن نذری مشارکت می کند.
▪️بیان این موارد لزوما به معنای تایید آنها نیست، بلکه ترسیم تصویری است که با توجه به آن بتوانیم «منطق» رفتارهای این نسل را بشناسیم. شاید به نظر ما این گونه رفتارها متناقض به نظر رسد ولی باید توجه داشت که این نسل در «عصر تناقض ها» زندگی می کند و هم از نظر سنی هم به خاطر بافت جامعه ای که در آن زندگی می کند هنوز آن قوام و ثبات شخصیتی و رفتاری را پیدا نکرده است. از این رو نباید از او انتظار سبک زندگی یک مرد یا زن شصت هفتاد ساله که در یک جامعه کاملا سنتی یا جامعه کاملا مدرن (یا حتی در جامعه خودمان) زندگی می کند را داشته باشیم.
8 مرداد 1403
🔹ادامه دارد
قسمت اول
قسمت دوم
قسمت سوم
قسمت چهارم
.
🤯#چرا_مقالات_را_رد_میکنم؟
«فیلسوفان اخلاق درباره مسائل فناوری اطلاعات نکاتی گفته اندکه قابل قبول نیست»
👈#کلی_گویی های بی مصداق یکی از معضلات مقالات علمی است وآگاهی خاصی بمخاطب نمیدهد.
کدام فیلسوف اخلاق؟ در چه کتابی؟ درباره چه مسئله ای؟ چراقابل قبول نیست؟
#چه_کنیم_به_نفرین_ارزیابها_دچارنشویم
حسینعلی رحمتی
8 مرداد ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️کمپین مشترک خداپرستان و اخلاق فضای مجازی
(ویدیو: تظاهرات مسیحیان در محکومیت توهین به حضرت مسیح در المپیک)
«دفاع از دین و اخلاق» یکی از وجوه مشترک همه ادیان و مذاهب است. از این رو امروزه از این ظرفیت می توان برای تشکیل یک جبهه فراگیر جهانی برای دفاع از دین و دین داری، نقد دین ستیزی، و ترویج اخلاق در دنیای امروز استفاده کرد.
🔹مثلا تاکید بر تدوین و مراعات #پیوستهای_اخلاقی در استفاده از فضای مجازی و هوش مصنوعی یکی از موضوعاتی است که خداباوران به کمک یکدیگر (و حتی با کمک گرفتن از اخلاق گرایان ناخداباور) می توانند امروزه حول محور آن گردآیند و بر رویدادهای فناورانه جهان جدید تاثیر بگذارند.
حسینعلی رحمتی
9 مرداد ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
🔥 #چرا_مقالات_را_رد_میکنم؟
▪️ولیکن چو گفتی دلیلش بیار
«فضیلت گرایی اخلاقی قوی ترین، و پیامدگرایی اخلاقی ضعیف ترین نظریه برای تبیین اخلاق فناوری اطلاعات است».
🤷♂️ خوب عزیز من، وقتی هیچ دلیلی برای ادعای خود نیاورده ای چرا انتظار داری ارزیاب و مخاطب آن را قبول کنند؟ دلیل قوی تر بودن یا ضعیف تر بودن یک نظریه را چرا بیان نکرده ای؟
#ادعاهای_بدون_دلیل یکی از مشکلات مقالات علمی است. اگر دلیل نیاورید مدعای شما همان اندازه اعتبار دارد که مدعای مخالف شما.
به قول سعدی:
ندارد کسی با تو ناگفته کار/ولیکن چو گفتی دلیلش بیار
#چه_کنیم_به_نفرین_ارزیابها_دچارنشویم
حسینعلی رحمتی
۱۰ مرداد ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️بچه شما کم کم از «اون بچه ها» می شود
#بچه_ها آسیب پذیرترین قربانیان بی اخلاقی های فضای مجازی هستند. بسیاری از پدرومادرها هم یا به خاطر ناآگاهی یا بااین خودفریبی که «بچه ما از اون بچه ها نیست» از زیر بار مسوولیت #آموزش و #نظارت بر آنها در این فضا شانه خالی می کنند. نتیجه این که بچه ها برای کسب چند لایک و کلیک حرف هایی می زنند و رفتارهایی را از خود بروز می دهند که مناسب سن و سالشان نیست، یا در دام روابطی می افتند که حیثیت خود و خانواده شان را بر باد می دهد.
👋🏽 والدگری در عصر #شبکه_های_اجتماعی، یک مسوولیت خطیر اخلاقی است.
حسینعلی رحمتی
۱۱ مرداد ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
📌«نقل قول» فقط نمک تحقیق است، نه بیشتر
اعتبار یک تحقیق به میزان #نوآوری و یافته هایی است که حاصل تفکر خود نویسنده باشد. از این رو نقل مطالب دیگران فقط باید در حدی باشد که به فهم این یافته ها و #اثبات_فرضیه تحقیق کمک کند. قطار کردن مجموعه ای از نقل قول ها و افزایش منابع تحقیق لزوما به معنای قوی تر بودن مقاله نیست؛ بلکه از حدی که بگذرد یک نقطه ضعف است چرا که نشان می دهد محقق از خودش مطلبی نداشته است. این کار اگر برای #علمی_نمایی تحقیق باشدغیراخلاقی و فریب ارزیاب و مخاطب است.
پس:استفاده از منابع دیگران فقط در حد «اکل میته»، نه بیشتر.
#چه_کنیم_به_نفرین_ارزیابها_دچارنشویم
#چرا_مقالات_را_رد_میکنم؟
حسینعلی رحمتی
12 مرداد ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👂🗣از زبان خود نسل زد هم بشنویم
ما نسل بزرگترها گفتار و رفتارهای بخشی از نسل جدید را نادرست و خلاف فرهنگ دینی و ملی خودمان می دانیم و معتقدیم باید اصلاح شود. برای این کار نباید به دانسته های خودمان نسبت به آنها اکتفا کنیم بلکه باید از زبان خودشان هم بشنویم که چگونه می اندیشند و به چه چیزهایی باور دارند. این کار زمینه ساز «شناخت واقع بینانه» و «قضاوت منصفانه» نسبت به آنها می شود و راه را برای همدلی، هم زبانی، هم فکری، و نهایتا همکاری اصلاح گرایانه بین دو نسل باز می کند.
🔺این ویدیو را چندین بار ببینید اگر به بحث «تحولات نسلی» علاقه دارید. موضوعات مطرح شده در آن گرچه ممکن است برای مان گزنده و غیرقابل قبول باشد ولی ظرفیت این را دارد که در قالب چندین مقاله، پایان نامه و نشست علمی مورد نقد و بررسی قرار گیرد.
حسینعلی رحمتی
۱۳ مرداد ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👶 بچه فیلتر نمی شناسد، شکنجه اش ندهید
یکی از اشتباهات بزرگترها در شبکه های اجتماعی ساخت ویدیو با استفاده از #فیلترهای تغییر چهره در کلیپ هایی است که #بچه_ها حضور دارند. این کار چه برای سرگرمی باشد چه برای تبلیغات و جذب فالوور ، در هر صورت غیراخلاقی است، چرا که موجب #آسیب_روحی و شکنجه روانی بچه ها می شود. آنهاهنوز از دوز و کلک های #فضای_مجازی و بی مسوولیتی های بزرگترها چیزی نمی دانند و چه بسا اثرات مخرب این کارها تا آخر عمر با آنها باقی بماند.
🔹در استفاده از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، ماجرا را #از_چشم_آنها ببینیم تا بلکه بیشتر مواظب رفتارهای مان باشیم.بچه ها بازیچه نیستند، امانت اند.
حسینعلی رحمتی
۱۴ مرداد ۱۴۰۳
💥اندکی اندیشه ضرر ندارد
✅ نخستین شماره فصلنامه «مطالعات فضای مجازی و رسانههای اجتماعی» منتشر میشود
🔸صاحب امتیاز: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
🔸مدیر مسئول: دکتر قاسم زائری
🔸سردبیر: دکتر امیدعلی مسعودی
💢در عناوین شان که خبری از موضوعات #اخلاقی نیست. ان شاالله در خود مجله باشد.
عناوین در ادامه ویرست:
محورهای موضوعی فصلنامه:1.کنش و کنشگری در فضای سایبر و رسانههای اجتماعی2. مصرف رسانهای مبتنی بر فضای سایبر و رسانههای اجتماعی3.تحولات شناختی مبتنی بر فضای سایبر و رسانههای اجتماعی4. سرگرمی و زندگی روزمره در فضای سایبر و رسانههای اجتماعی5. هویت و فضای سایبر و رسانههای اجتماعی
۶. . زیست بوم فضای سایبر7. گروه ها و نهادهای اجتماعی و فضای سایبر و رسانههای اجتماعی8. پدیده های نوظهور فرهنگی و اجتماعی متاثر از تحولات فضای سایبر9. پیامدها و آثار فرهنگی و ارتباطی تحولات فضای سایبر و رسانههای اجتماعی10. حکمرانی و سیاستگذاری فضای سایر و رسانههای اجتماعی11. هستیشناسی وغایتانگاری فضای سایبر
🔹از اساتید، محققان و نویسندگان برای ارسال مقالات خود جهت داوری و چاپ در شمارههای بعدی این فصلنامه دعوت به عمل میآید. اطلاعات بیشتر:
cssms.ricac.ac.ir@ricac_ac_ir