*السلام علیک یا اباعبدالله الحسین*
خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیهاالسلام با همکاری خانه قرآن و عترت امام جواد علیه السلام مراسم « *معرفت حسینی* » را برگزار می نماید.
ساعت ١٩: قرائت زیارت عاشورا
ساعت ١٩:٢٠ : سخنرانی
⚫سه شنبه ۵/١٩/
*عاشورا در ادیان*
فاطمه عقیلی: دکتری مطالعات زنان گرایش زن در ادیان ، دانشگاه ادیان ومذاهب
⚫چهارشنبه، ۵/٢٠/
*ربوبیت در قرآن*
بهروز مرادی: دکتری جامعه شناسی دین، دانشگاه تیلبورخ هلند
⚫پنجشنبه، ۵/٢١/
*انسان مقدس از دیدگاه اسلام*
مجید کافی امامی: پژوهشگر و استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
⚫جمعه، ۵/٢٢/
*الگوی دینیِ زیستِ اخلاقی در عصر شبکه های اجتماعی*
حسینعلی رحمتی: دکتری فلسفه اخلاق، پژوهشگاه قرآن و حدیث
⚫شنبه ۵/٢٣/
*تشکیل امت واحده از نظر قرآن*
بهروز مرادی: دکتری جامعه شناسی دین، دانشگاه تیلبورخ هلند
⚫یکشنبه ۵/٢۴/
*نقش زنان در واقعه عاشورا*
فاطمه عقیلی: مطالعات زنان گرایش زن در ادیان، دانشگاه ادیان ومذاهب
⚫ دوشنبه ۵/٢۵/
*مروری بر تاریخ تطور مناسک عزاداری حسینی*
فروغ پارسا: دکتری علوم قرآن و حدیث، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
⚫ سه شنبه ۵/٢۶/
*معرفت و عاشورا* ،
حسین حجت پناه: دکتری جامعه شناسی فرهنگی، دبیر گروه جامعه شناسی کشورهای اسلامی
⚫ چهارشنبه ۵/٢٧/
*بر پاره های عشق و عطش: چرا قیام، چرا شهادت؟!*
سید محمد رضا دین پرور: پژوهشگر قرآن و نهج البلاغه
⚫ پنجشنبه ۵/٢٨/
*عاشورا و روایت رهایی بخش از منظر «مالکوم اِکسی»*
سید جواد میری: دکتری مطالعات ادیان و جامعه شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
⚫جمعه ۵/٢٩/
*شناخت نفس انسان: پاسخ به سوال دنیا چیست؟*
لیلا مجدانی : دکتری جامعه شناسی زنان و خانواده، دانشگاه UM مالزی
*با هدف حفظ سلامتی عزاداران حسینی این مراسم به صورت مجازی برگزارمی شود.*
لطفا از طریق لینک زیر وارد شوید.
https://cp.fararoom.ir/ch/hqe1400/guest
لینک کلاب هاوس
https://www.clubhouse.com/room/P0gZdqOY
♦️مراسم معرفت حسینی
🔹موضوع سخنرانی امروز جمعه ۵/٢٢/:
*الگوی دینی زیست اخلاقی در عصر شبکه های اجتماعی*
🔹سخنران: دکتر *حسینعلی رحمتی* ، دکتری فلسفه اخلاق، پژوهشگاه قرآن و حدیث
🔹زمان: روز چهارم محرم
ساعت 18:45 الی 20:15
لینک مستقیم ورود
https://cp.fararoom.ir/ch/hqe1400/guest
لینک کلاب هاوس
https://www.clubhouse.com/event/PDpgEra6
@harahmati
مراسم معرفت حسینی: الگوی زیست دینی اخلاقی در عصر شبکه های اجتماعی
سخنران: دکتر حسینعلی رحمتی
روز چهارم محرم ١۴۴٣
👈فایل تصویری این نشست در آدرس زیر در دسترس است:
https://aparat.com/v/L6tv1
خانه قرآن و عترت سیده نفیسه علیها السلام.
https://t.me/hqe_seyedenafiseh
Rahmati.ITethics14000522.mp3
12.32M
🟪 الگوی دینیِ زیستِ اخلاقی در عصر شبکه های اجتماعی
📣سخنران: حسینعلی رحمتی
📆 ۲۲ مرداد ۱۴۰۰، روز چهارم محرم ١۴۴٣
#شیعه_حسینی_شیعه_اخلاقی
#اخلاق_فناوری_اطلاعات (اَخفا)
@harahmati
♦️الگوی دینیِ زیستِ اخلاقی در عصر شبکه های اجتماعی
✍️ حسینعلی رحمتی
🔻الف)
فضای مجازی، و به ویژه شبکه های اجتماعی از مهم ترین عوامل موثر بر زندگی انسان امروز است. این فضا از نظر اخلاقی کارکردی دوگانه دارد. از یک سو زمینه ساز کارهای خوبی چون دانش افزایی وکاهش رنج دیگران می شود و از سوی دیگر به واسطه آن رذائلی چون نقض حریم خصوصی امکان وقوع دارد.
🔻ب)
برای زیست اخلاقی در این فضا باید همه مرتبطان با آن، به ویژه کاربران، را با وظایف و مسوولیت هایی که دارند آشنا کرد. یکی از راه های این کار معرفی الگوهای عملی و قدیسان اخلاقی Moral saints از قبیل سیدالشهدا(ع) و یاران ایشان هستند. چون آنها در خاندان پیامبری بزرگ شدند که هدف از بعثت خود را احياي ارزش هاي اخلاقي اعلام کرد. اهداف قیام عاشورا هم اهدافی اخلاقی مانند ظلم ستیزی است.
🔻ج)
برخی از مهم ترین درس هایی که می توان از نهضت عاشورا آموخت و متناسب با زیست اخلاقی در فضای مجازی از آنها استفاده کرد به شرح زیر است:
✅ 1. اخلاق؛ سند بالادستی زندگی
سیره و سنت امام حسین (ع) نشان می دهد که مراعات اخلاق باید یک قانون کلی در همه عرصه های زندگی باشد. امروزه هم از آنجا که اهمیت و تاثیر فضای مجازی اگر از فضای حقیقی بیشتر نباشد کمتر نیست، مرتبطان با این فضا هم باید این عرصه را همچون فضای حقیقی بدانند و توجه به اصول اخلاقی را سرلوحه فعالیت در آن قرار دهند.
✅ 2. ضرورت توجه به مسوولیت اخلاقی
امام به ما یاد داد که نسبت به رفتارهای نادرست دیگران بی تفاوت نباشیم و امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان یک وظیفه دائمی بدانیم. در زمانه ما نیز یکی از مهم ترین روش ها برای ترویج فضائل اخلاقی و پیشگیری از رذائل اخلاقی در فضای مجازی عدم بی تفاوتی نسبت به رفتار کاربران است. این کار به آسانی از طریق کارهایی چون لایک کردن، فوروارد کردن، کامنت گذاشتن، یا ترک گروه امکان پذیر است.
✅ 3. عدم مسوولیت گریزی به بهانه کمبود امکانات
حرکت سیدالشهدا(ع) نشان داد که کمبود نیرو و امکانات نباید موجب ترک وظیفه شود. بعلاوه مشخص کرد کار درست اگر از سوی افرادی اندک هم انجام شود تاثیرگذار است. در فضای مجازی هم هر کس بسته به توان خود با کارهای ایجابی (مانند ارایه مقاله، سخنرانی، لایو، یادداشت، ویدیو، تصویر، کامنت، لایک، فوروارد، ایموجی) و سلبی (مثل ترک گروه، ریمو کردن، یا ریپورت کردن) می تواند به وظیفه اش عمل کند.
✅ 4. ضرورت رویکرد اصلاحی در حرکت های اخلاقی و اجتماعی
امام هدف خود را «اصلاح» امت پيامبر(ص) مي داند («إِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِصْلاحِ فى أُمَّةِ جَدّى»). از این بیان می توان درس گرفت که هرگونه مواجهه ما با گفتار و رفتار دیگران در فضای مجازی بایستی رویکرد اصلاحی داشته باشد؛ نه مثلا به خاطر از میدان به در کردن رقبا، مچ گیری، بی اعتبار کردن دیگران یا تحقیر و تمسخر آنها.
✅ 5. لزوم داشتن اهداف ارزشمند، به ویژه آگاهی بخشی و جهالت زدایی
در زيارت اربعين، از زبان امام صادق(ع) می خوانیم که امام حسين جانش را در راه خدا و برای نجات بندگان او از جهالت و گمراهى فدا کرد. از این سخن امام می توان درس گرفت که هرگونه تلاش ما در فضای مجازی بایستی ناظر به آگاه کردن دیگران نسبت به کارهای درست و نادرست در این فضا باشد. چرا که یکی از مهم ترین علل ارتکاب رذائل اخلاقی در این فضا، عدم شناخت کافی نسبت به چگونگی درست زیستن در آن است.
✅ 6. داشتن الگوی مناسب؛ لازمة رفتار اخلاقی
امام در وصیت خود به محمدبن حنفیه می گوید: «أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّی وَ أَبِي عَلِيِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ». این وصیت به ما یاد می دهد که الگوی رفتاری مان در فضای مجازی باید انسان های شایسته و بااخلاق باشند، نه کسانی چون برخی سلبریتی ها که برای کسب شهرت به هر کاری دست می زنند.
✅ 7. امیدوار بودن؛ شرط موفقیت در فعالیت های اخلاقی
سیدالشهدا(ع) از کژی ها و ناراستی هایی که در جامعه اسلامی دید ناامید نشد بلکه انگیزه پیدا کرد که برای اصلاح آنها قیام کند. امروز هم کسانی که خود را پیرو آن حضرت می دانند از مشاهده رذائل اخلاقی موجود در فضای مجازی نباید ناامید شوند و از تلاش برای اصلاح آنها دست بکشند.
✅ 8. آگاهی و اختیار، شرط ارزشمندی یک رفتار
در ماجرای کربلا امام یاران خود را نسبت به مسیر و اهداف حرکت خود و مشکلات و سختی ها آگاهی داد و حتی شب عاشورا بیعت خود را از آنان برداشت و بین ماندن یا رفتن مخیرشان کرد. آگاهی و اختیار، اساس رفتارهای اخلاقی و عامل ارزشمندی آنهاست. درسی که از این واقعه برای بهزیستی اخلاقی در فضای مجازی می آموزیم این است که باید کاربران این فضا را به گونه ای آموزش داد و تربیت کرد که آنها خود بر رفتار خویش کنترل داشته باشند و دوری از ارتکاب رذائل اخلاقی نه به خاطر نظارت دیگران یا فیلترینگ و مانند آن، بلکه بر اساس آگاهی، اختیار، و کنترل درونی خودشان باشد.
♦️فضای مجازی، تعظیم شعائر دینی، و فرصتی بی تکرار
✍️حسینعلی رحمتی
✅ الف)
برگزاری مجالس گفت و شنود دینی و بزرگداشت مناسبت های مهم تاریخ اسلام را می توان از مصادیق بارز تعظیم شعائر الاهی دانست، و از آنجا که دین و اخلاق با یکدیگر نسبتی قویم دارند هرگونه تلاش در این زمینه در واقع گام برداشتن در راه تربیت انسان اخلاقی است. شاید از این روست که قرآن کریم بزرگداشت شعائر الاهی را نشانه تقوای قلبی مومنان می داند(سوره حج، آیه 32). تاثیرگذاری جلسات مذهبی البته مشروط است به «تولید محتوای مناسب»، «ابلاغِ درستِ پیام»، و «مشارکت دادن مخاطب»، و این هرسه بدون انتخاب «رسانه موثر» ممکن نیست. «قالب» و «ابزار»ی که در خدمت رسانه است در هرزمان می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، در واقعه عاشورا حضرت زینب(س) از «خطابه» برای ابلاغ پیام استفاده کردند. در زمان های بعد، استفاده از ابزارها و قالب هایی چون منبر و خطابه، شعر، تصویرگری و تعزیه خوانی در دوره معاصر رسانه هایی چون رادیو و تلویزیون و نشریات هم به آنها اضافه شد.
✅ب)
در دو سه دهه اخیر «فضای مجازی» به عنوان یک رسانه فراگیر وارد جامعه ما شده است؛ رسانه ای که به خاطر برخورداری از شرایط سه گانه ای که برای تعظیم شعائر دینی گفته شد ظرفیت آن را دارد که در خدمت این امر قرار گیرد. اینک این دغدغه مندان تبلیغ دین و ترویج اخلاق، از شهروندان عادی گرفته تا حوزه های علمیه، هستند که بایستی ضمن شناسایی «ظرفیت»ها و «ظرافت»های این فضا از آن به بهترین وجه استفاده کنند. کوتاهی در این زمینه موجب می شود که نهادهایِ سنتیِ تبلیغ دین میدان را به دیگران واگذار کنند و از ارتباط با طیف وسیعی از مخاطبان خود محروم شوند؛ مخاطبانی که دنبال شنیدن سخنان جدید و آزمودن روش های نوین در برپایی مجالس دینی هستند.
✅ج)
با توجه به ویژگی های زیر می توان گفت فضای مجازی رسانه ای است که مبلغان و مروجان دین در طول تاریخ آرزوی آن را داشته اند.
🔻1. مشارکت فعال
برگزاری مراسم دینی در فضای مجازی امکان آن را فراهم می کند که مخاطبان از حالت «شنونده صِرف» که در تبلیغات سنتی پررنگ تر بود خارج شوند و نظرات خود را با سخنران و دیگر حاضران به اشتراک بگذارند. حضور افراد تحصیل کرده و تنوع عقاید و سلایق دینی حضار هم موجب جدی و جذاب شدن گفت وگوها، بالا رفتن سطح علمی مباحث و در نتیجه افزایش معرفت دینی مخاطبان (و حتی سخنران) می شود.
🔻2. کثرت مخاطب
فضای مجازی با حذف «بُعد مکانی» این امکان را فراهم کرده که هر کس در هر گوشه جهان به راحتی بتواند در مراسم معرفت افزایی دینی شرکت کند. به عنوان مثال، امسال در شبکه هایی چون اینستاگرام و کلاب هاوس شاهد بودیم ایرانیانی که در کشورهای مختلف زندگی می کنند در مجالس عاشورایی به گونه ای شرکت داشتند که گویی در ایران حضور دارند.
🔻3. تنوع قالب
در فضای مجازی می توان از قالب های چندرسانه ایِ متنی، صوتی، و تصویری استفاده کرد. مثلا مخاطب در حالی که مشغول شنیدن صدای سخنران است، همزمان ویدیوی مربوط به بحث او، یا سرفصل های مطالب را در قالب پاورپوینت می تواند مشاهده کند. تنوع و جذابیت قالب ها موجب استقبال بیشتر مخاطب و تاثیرگذاری بهتر محتوا می شود.
🔻4. تکثر منابع
در گذشته مبلغان برای افزایش اطلاعات دینی مخاطبان خود نهایتا می توانستند کتاب یا مقاله ای را به آنها معرفی کنند، ولی امروزه از طریق فضای مجازی می توان ده ها کتاب، مقاله، فیلم و عکس، مصاحبه و خبر را در اختیار آنان قرار داد.
🔻5. غلبه بر محدودیت ها
در زمان های گذشته هنگام وقوع حوادثی چون سیل و زلزله یا شیوع بیماری های واگیردار، حضور همگان در مراسم دینی مقدور نبود ولی امروزه به مدد فضای مجازی در هر شرایطی، مثل اکنون که ویروس کرونا فراگیر شده است، همه افراد جامعه می توانند در بستر این فضا در جلسات مذهبی شرکت کنند.
🔻6. سهولت دسترسی
استفاده از امکانات فضای مجازی آنچنان آسان شده است که حتی یک نفر هم با داشتن اشتراک اینترنت و یک تلفن همراه به راحتی می تواند مثلا برای یک دهه محرم جلساتی را به حضور سخنرانانی از کشورهای مختلف جهان برگزار کند؛ این در حالی است که در شیوه سنتی، برگزاری چنین مراسمی نیازمند صرف هزینه و نیروی انسانی فراوان بود.
🔻7. ماندگارسازی محتوا
در تبلیغات سنتی برای حفظ یا انتقال محتوای جلسات دینی معمولا از نوارهای کاسِت استفاده می شد اما امروزه با استفاده از فضای مجازی می توان این محتوا را برای همیشه نگهداری کرد. از این منظر، فضای مجازی به «ذخیره سازی محتوای دینی»، «انباشت تجربه مبلغان دینی»، و «ستبرسازی سنت های دینی» کمک می کند.
5 شهریور 1400
@harahmati
4_5904238194022418825.pdf
1.77M
ششمین شماره از فصلنامه مجازی #فرهنگ_شهرت #پرونده_دین_و_شهرت منتشر شد:
🔻معبودهای زمینی؛ فرهنگ شهرت چه نسبتی با دین دارد؟(سرمقاله)
✍🏻معصومه شمس
🔻دین و شهرت در ایران؛ یک چشمانداز میدانی-نظری
✍🏻دکتر سیداحسان شاهقاسمی
🔻نگاهی معرفتشناختی به مرجعیت اجتماعی سلبریتیها
✍🏻 دکتر عبدالله صلواتی
🔻 مداح-سلبریتی؛ فرایند دگردیسی مداح و ظهور پدیده ممدوح(سلبریتی)
✍🏻 دکتر عبدالله بیچرانلو
🔻 سلبریتیها؛ پیامبران آرمانشهر نئولیبرالیسم
✍🏻 محمدحسین علیمردانی
🔻مدلینگ حجاب؛ مصرف، بدنمندی و نمایشیشدن
✍🏻 منصوره حجاری
🔻درآمدی کوتاه بر الهیات هواخواهی
✍🏻 محمدجواد بادینفکر
🔻طرفداری بیطرف؛ رسانهها و طرفداری چگونه هویت دینی را تحتالشعاع قرار میدهند؟
✍🏻 زهرا عدالتفر
🔻از مداح تا سلبریتی، از هیئت تا اینستاگرام
✍🏻 ریحانه فراهانی
🔻الهههای پرزرق و برق؛ معرفی کتاب «خدایان بدکردار: رسانهها، دین و فرهنگ شهرت»
✍🏻 آیه سعیدیزاده
🔻 چشمانداز مطالعات سلبریتی
✍🏻 برگردان: سمانه کوهستانی
🆔 @Celebrity_Culture
⭕️@harahmati
هنرهای تصویری از قبیل کارتون، ابزاری جذاب و موثر برای بیان #کوتاه و #گویای مسایل اخلاقی مربوط به فناوری اطلاعات است.
من اسم این گونه کاریکاتور ها را #اتیکاتور گذاشته ام (تلفیق اتیکز و کاریکاتور)
(تصویر: از اینترنت. ترجمه: حسینعلی رحمتی)
@harahmati
حجة الاسلام دکتر «یوسف غضبانی» از دانش آموختگان حوزه علمیه قم و استادان دانشگاه ادیان و مذاهب، دار فانی را وداع گفت. با ایشان از دوران همکاری در مرکز تربیت مربی کودکان و نوجوانان آشنا شدم. سال ها از ایشان اطلاعی نداشتم تا این که امروز با خبر شدم بر اثر کرونا فوت کرده است. خداوند این انسان بااخلاق را رحمت کند. امیدوارم این ویروس منحوس #کرونا هرچه زودتر ریشه کن شود تا بیش از این شاهد خبرهای ناگوار نباشیم . @harahmati
🌀نزاع خیر و شر اخلاقي در فناوري هاي آينده به کجا می رسد؟
🔺 با نگاهی ارزشداورانه به فناوري هاي ارتباطي و اطلاع رساني آينده، مي توان پيش بيني كرد كه اين فناوري ها در آينده از نظر اخلاقي نه خير مطلق هستند نه شر مطلق؛ بلكه همچنان حامل كاركردي دوگانه خواهند بود؛ چرا که به نظر نمي رسد ماهیت آنها در آينده تغییر عمده ای پيدا كند. مقصود از #کارکرد #دوگانه این است که این فناوری ها هم می توانند بستری برای تحقق فضائل اخلاقی باشند هم ابزاری برای ارتکاب رذائل اخلاقی. البته عمق و سطح تاثيرات اخلاقي فناوري هاي آينده نسبت به وضعيت فعلي افزايش بيشتري خواهند داشت؛ و همين هم موجب مي شود كه #آينده_پژوهي درباره آنها ضرورت بيشتري پيدا كند.
🔺 نيل پستمن، از منقدان جدي رسانه هاي جديد، اين كاركرد دوگانه را به گونه اي ديگر بيان كرده است. او معتقد است «در تمام تحولات فني، نوعي تعامل و بده و بستان مطرح است. من مايلم از آن به عنوان معامله ارزش هاي معنوي در قبال كسب دنيا نام ببرم. تكنولوژي مي دهد و مي ستاند. بدين معناست كه همواره فناوري جديد به ازاي هر فايده و مزيتي كه عرضه مي دارد، زياني نيز به دنبال خواهد داشت» (پستمن، 1392الف: 26).
🔺 خوب، اگر این گونه است پس آینده پژوهان #اخفا قرار است چه کاری انجام دهند؟ پاسخ مختصر این که آنان نمي توانند اين كاركردهاي دوگانه را از بين ببرند، بلكه تنها مي توانند با طراحي سناريوهاي مختلف درباره اين فناوري ها، كاربران #فناوري هاي آينده را راهنمايي كنند كه خود مرتكب رذائل اخلاقي نشوند و در دام بي اخلاقي ديگران نيز نيافتند.
#حسينعلي_رحمتي
4 شهريور 1397
⭕️ گاه یک کارتون یا تصویر می تواند به اندازه ده ها مقاله و سخنرانی درباره #اخلاق_فناوری_اطلاعات حرف برای گفتن و تاثیر بر روی رفتار داشته باشد. این موارد را #اتیکاتور نامیده ام (تلفیق ethics و کاریکاتور)
افراد و مراکز علمی فعال در زمینه فضای مجازی نباید از این ابزار غافل شوند.
کاریکاتور از #پاول_کوزینسکی (Pawel Kuczynski) هنرمند لهستانی (پیشنهاد می کنم دیگر آثار او در این زمینه را نیز مشاهده کنید. همه عالی اند)
@harahmati