حوزه های علمیه؛ نسل جدید، زبان جدید (قسمت 3)
✍️حسینعلی رحمتی
🔻 د) شناخت و به كارگیری ابزارهای مناسب:
تحول و نوآوری معقول و حساب شده در تبلیغ دین برای نسل حاضر، هم از جهت «ابزارها» و هم از جهت «شیوه ها» امروزه بیش از گذشته باید مورد توجه مبلغان دین قرار گیرد. بی توجهی به این امر نه تنها موجب ایراد اتهام «عدم درك زمان» به حوزویان می شود، بلكه فرصت هایی كه به مدد پیشرفت های علمی و تكنولوژیكی می تواند مورد استفاده مبلغان دین قرار گیرد را از كف آنان می رباید. پدیده هایی چون فناوري اطلاعات و ارتباطات و به وپژه فضاي مجازي در عصر جدید، و تنوع، تكثر و گسترش روز افزون ابزارها و شیوه های اطلاع رسانی هر چند ممكن است تهدیدهایی را متوجه دین، نهادها و مبلغان دینی بكند ولی از طرف دیگر فرصت هایی را نیز در اختیار آنها قرار می دهد كه با برنامه ریزی و مدیریت صحیح می توان از آنها نهایت استفاده را برد.
خوشبختانه امروزه حوزه های علمیه در بهره گیری از ابزارهای جدید و آشنایی با علوم و مباحث روز قدم هایی ارزشمند برداشته اند. این امر نشان گر وجود نگرش های زمان آشنا در این نهاد دینی است. روشن است كه این وضعیت بایستی همواره مورد آسیب شناسی قرار گرفته و با توجه به تحولات اجتماعی و در نسبت با نسل جدید بازسازی و به سازی شود.
🔻هـ) آینده نگری و كلان نگری:
حوزه های علمیه در مواجهه با نسل جدید، نه تنها باید وضعیت فعلی آنان ر ا بشناسند و به طور معقول و منطقی با آن مواجه شوند، بلكه لازم است آینده های كوتاه مدت و دراز مدتی كه در پیش است را نیز در نظر بگیرند. بایسته است كه از هم اكنون مطالعاتی جدی برای «آینده پژوهی» در حوزه های علمیه شكل گیرد و با توجه به سیر تحولات همه جانبه جامعه ما و همچنین جامعه جهانی، روند حركت آینده این تحولات رصد شده و از جهت دین و دین داری و پرسش های فرا رو و شناخت فرصت ها و تهدیدهایی كه این تغییرات در اختیار نهادهای دینی قرار می دهد مسئله را مورد مداقه قرار داده و برای آنها برنامه ها و راهكارهای مناسب تدوین شود.
🔻و) آشنايي با دغدغه ها و زيست -جهان ديني نسل جوان :
نسل جدید همان گونه كه از نظر دسترسی به حجم اطلاعات و آگاهی های بیشتر، بالا رفتن سطح دانش، نوع نگاه به جامعه خود و جامعه جهانی، و حتی گاه از نظر نوع پوشش، خوراك و تفریح با نسل پیشین تفاوت هایی دارد، از نظر نوع نگاه به دین و انتظارهایی كه از دین، دین داران ، نهادها و مبلغان دین دارد نیز با پیشینیان خود كمابیش متفاوت است و درباره دین و كاربرد آن در عصر جدید، عملكرد دین داران و مبلغان دین و گاه درباره برخی از آموزه های دینی دغدغه ها و سوال هایی را نیز دارد. بدیهی است كه این وضعیت نباید از دید كارشناسان امور دینی و روحانیان حوزه ها نادیده گرفته شود. بررسی تفاوت های نسلی از منظر دین و امور مربوط به آن، امری است ضروری كه بایستی به خوبی شناخته و برای مواجهه منطقی با آن ، راه كارهایی اندیشیده شود.
به هر اندازه كه نسل نوبالیده مسائل مبتلابه و مشغولیات ذهن و ضمیر خود را در بیان و بنان مبلغان دین ببیند به آنان اقبالی بیشتر نشان خواهد داد و انگیزه ای بیشتر برای تعامل و همراهی با آنان در خود خواهد یافت.
🔹نشر اولیه: 1385
بازنشر: 29 آبان 1401
ادامه دارد ...
♈️@harahmati
💢 حوزه های علمیه؛ نسل جدید، زبان جدید (قسمت 4 و پایانی)
✍️حسینعلی رحمتی
🔻ز) به كارگیری ادبیات مناسب برای گفت وگو با جوانان:
مبلغانی كه با ادبیات نسل جدید آشنایی بیشتری داشته باشند و در تبلیغ آموزه های دینی از بیانی مناسب و جذاب استفاده كنند در ایجاد ارتباط با این نسل و تبلیغ دین كامیاب ترند. به نظر می رسد این آموزه قرآنی كه دعوت به سوی خداوند بر اساس حكمت، موعظه حسنه و جدال احسن را سفارش می كند (نحل، آیه 125) یا به پیامبر (ص) یادآور می شود كه نرمخویی تو باعث جذب دیگران به سوی تو شده و اگر درشتخو بودی از اطرافت پراكنده می شدند (آل عمران، آیه 159) ناظر به اهمیت و تاثیر نوع بیان در القای پیام است. نسل امروز بیش از گذشتگان شیفته تصویر رحمانی از دین است. از این رو جمال جمیل خداوند و چهره رئوف و «رحمة للعالمین» پیامبر خدا و پیشوایان دینی ، بهتر در جام جانش نقش می بندد.
🔻ح) نگاه کرامت مند به نسل جوان:
نوع نگاه افراد به یكدیگر در رعایت این امر تاثیر فراوان دارد. از منظر بحث حاضر، سیره عملی و نظری پیشوایان دینی و نوع نگاه آنها به انسان ها، حتی افراد خطاكار، بسیار آموزنده است. خداوند پیامبر خویش را كسی می داند كه از خود مردم است، رنج دیگران برایش بسیار سنگین است ولی در عین حال با مومنان رئوف و مهربان است (توبه ، آیه 128). مبلّغی كه نه از دید بالا به پایین و خود همه چیز دان یا دید خطا نگر و مجرم اندیش، بلكه با نگاهی محبت آمیز و كرامت اندیش و دوستانه با جوانان برخورد كند در واقع كلید گشایش قفل دلهای آنان را به دست آورده است. این نوع نگاه است كه به خودی خود تربیت كننده است و باعث رشد و تعالی می شود.
🔻ط) بهره گیری از راه های نوین انس و ارتباط با جوانان:
هر نسلی برای خود فضای گفتمانی و گفتاری ویژه ای دارد. از آنجا كه زبان به معنای عام آن وسیله ای برای ایجاد ارتباط است، شناخت و استفاده درست از آن در ایجاد همدلی و انس با نسل جدید موثر است. بدیهی است با توجه به شرایط نوپیدای دنیای امروز و تحولات نسلی ایجاد شده در جامعه ما، امروزه نمی توان به راه های پیشین و كانال های قبلی ارتباط با جامعه ، به ویژه نسل جوان، بسنده كرد. به نظر می رسد تلاش مداوم برای شناخت هر چه بیشتر این فضای گفتمانی و زوایای آن و یافتن راه های نوین برای ایجاد ارتباط با نسل جدید ، امروزه بیش از پیش ضرورت خود را نشان می دهد.
امروزه استفاده از ابزارهای مورد استفاده جوانان ، مثل اینترنت و امكانات اینترنتی، می تواند در كنار شیوه های سنتی ، یاریگر حوزویان برای ارتباط با جوانان باشد. آنان گلایه ها و دغدغه ها و انتقادهایی را درباره حوزه و حوزویان دارند. ایجاد نشست های حضوری، انتشار نشریات مناسب و جذاب و به كارگیری امكاناتی چون شبکه های اجتماعی رخی از راه هایی است كه می تواند حرف ها و دغدغه ها و دیدگاه های روحانیان و جوانان نسل جدید را به یكدیگر منتقل نماید. به باور و تجربه نگارنده، برخی از این گلایه ها یا ناهمدلی ها ناشی از همین دور بودن هاست.
پایان
🔹نشر اولیه: 1385
بازنشر: 30 آبان 1401
♈️@harahmati
هدایت شده از اخلاق پژوهان ایران
#همایش
✅همایش بین المللی مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت
┏━━━🔸🔵🔸━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━🔸🔵🔸━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
| اندکی اندیشه |
#همایش ✅همایش بین المللی مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت ┏━━━🔸🔵🔸━━━┓ https://eitaa.com/eth
👈🏿اخلاق فناوری اطلاعات در اسلام و مسیحیت
🔻حوزه های علمیه و نسلِ شبکهمندِ «لیروا منکم»
✍️حسینعلی رحمتی
✅1. گسترش شبکه های اجتماعی در جامعه ما، حوزه های علمیه را با نسل جدیدی از مستمعان مواجه کرده که یکی از مهم ترین ویژگی های شان حضور در فضای مجازی و انس با شبکه های اجتماعی است. به همین خاطر چنانچه روحانیون مناسبات حاکم بر این شبکه ها و فضای زیستی این مستمعانِ شبکهمندِ «حاضر ولی غایب» را نشناسند، در انجام وظایف تبلیغی خود با چالش های فراوان مواجه خواهند شد.
✅2. این مستمعان از چشمِ گوشی های خود به دین و روحانیت می نگرند، و کوچکترین رفتار یا گفتار آنان را، به ویژه اگر مسوولیتی اجتماعی و سیاسی داشته باشند، زیر نظر دارند و نسبت به آن واکنش نشان می دهند. از این رو حتی یک تپقِ زبانی ساده، یک شادی پس از رای آوردن کاندیدای مورد علاقه، یک شوخی سرِ کلاس، یک پارگی کوچک لباس، یک حرف سست و غیرمعقول در سخنرانی، یک برخورد نادرست با مردم در کوچه و خیابان، یک مطلب کوتاه در توییتر و یک تصویر در پروفایل روحانیون از سوی آنان به سرعت تبدیل به سوژه ای فراگیر در شبکه های اجتماعی می شود.
✅3. تصویری که از روحانیت در شبکه های اجتماعی به این نسل عرضه می شود لزوما همواره درست و منطبق با حقیقت یا واقعیت نیست، در عین حال، این نسل در مواجهه با طلاب، هر جا احترام و تکریم و منطق و استدلال ببیند نوعا احترام می گذارد و همراهی نشان می دهد. به همین خاطر است که اهدای عضو یک طلبه، عذرخواهی یک امام جمعه، ساده زیستی یک روحانی مشهور، و مشارکت طلاب در کمک به سیل زدگان را تحسین می کند و اخبار آن را برای دیگر کاربران شبکه ها ارسال می کند. اما البته از سوی دیگر، از سخنان تند و نگاه بدبینانه برخی روحانیون به شدت آزرده می شود.
✅4. این نسل، نسبت به نسلِ قبلی مستمعان، عمدتا از سطح تحصیلات بالاتری برخوردار است و به مدد فضای مجازی به مجموعه ای بسیار وسیع از اطلاعات دسترسی دارد. از این رو، روحیه ای پرسش گر و انتقادی دارد، طالب گفت وگوهای دوطرفه با روحانیون و شنیدن پاسخ های عقلانی برای پرسش های خویش است.
🔻🔻بنابراین، طلاب و روحانیون اگر در صدد مخاطب گیری از این نسل هستند باید:
✅1. بر گفتار و رفتار خود دقت بسیار داشته باشند، و حتی اگر خودشان در فضای مجازی حضور ندارند، همواره خود را در معرض نظارت و ارزیابی این نسلِ گوشی به دست بدانند.
✅2. در فضای مجازی (و حقیقی) اخلاق اسلامی را در عمل به این نسل نشان دهند و «كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ»، به تعبیر امام صادق(ع)، باشند تا جامعه «الْوَرَعَ وَ الِاجْتِهَادَ وَ الصَّلَاةَ وَ الْخَيْرَ» را در عمل ببیند. این تبلیغ عملی است که مخاطب را به کار نیک دعوت می کند(کافی، ج 3/202).
✅3. از نگاه یک سر بدبینانه نسبت به شبکه های اجتماعی و کاربران آن بپرهیزند، و مواظب باشند که وقوع برخی رذایل اخلاقی در این فضا موجب نادیده گرفتن مزایای فراوان آن نشود.
✅4. با فعالیت های اخلاقی این نسل در فضای مجازی، از قبیل کمپین های دفاع از کشور، کمک به نیازمندان یا حفظ محیط زیست، همراه یا مشوق باشند، در عین حال خطاهای آنها را با ادب و احترام گوشزد کنند.
✅5. شبکه های اجتماعی را عضوی جدایی ناپذیر و ماندگار در دنیای امروز، و عاملی موثر بر تربیت اخلاقی و باورها و رفتارهای دینی جامعه بدانند، و آن را ابزاری قرار دهند برای ارتباط با نسل جوان، و رشد و تعالی اخلاقی آنها. برای این کار لازم است تراث ارزشمند دینی و اخلاقی اسلام را متناسب با نیازهای مخاطبان جدید بازخوانی و با ادبیات مناسب به این نسل عرضه نمایند.
🔻 وقتی حوزه به لسان این «قوم» سخن بگوید قطعا میزان تاثیر و نفوذ کلامش نیز بیشتر خواهد شد: «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ بِلِسانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ» (سوره ابراهیم، آیه4).
۳۰ شهریور ۱۳۹۹
بازنشر: ۲ آذر ۱۴۰۱
@harahmati
20.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 #پرسمان 1401
اخلاق در فضای مجازی
🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسینعلی #رحمتی
🔺جلسه اول:
🔸ضرورت مراعات اخلاق در فضای مجازی
@hekmateislami
@harahmati
17.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 #پرسمان 1401
اخلاق در فضای مجازی
🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسینعلی #رحمتی
🔺جلسه دوم
🔸از بین سه دیدگاه مربوط به اخلاق فضای مجازی، کدامیک قابل دفاع تر است؟
@hekmateislami
@harahmati
💢 نیورالینک: پیوند مغز با کامپیوتر آری، با اخلاق چطور؟
✍️ حسینعلی رحمتی
🔻الف) این فناوری می تواند از نظر اخلاقی کارکردی دوگانه داشته باشد. یعنی می تواند با کارهایی چون بهبود بخشیدن به فعالیت افراد معلول، درمان آلزایمر، توان بخشی بدن بعد از آسیب دیدگی، اصلاح حافظه، و بهبود ارتباط بدن با اندام های مصنوعی موجب کاهش درد و رنج انسان ها شود. اما از سوی دیگر ممکن است این فناوری موجب برخی چالش های اخلاقی شود، که از آن جمله است:
🔘 1. جهت دهی به معرفت اخلاقی انسان: خطر آن وجود دارد که هکرها نحوه دستیابی به فناوری نیورالینک را بیاموزند، و افکار انسان ها را ویرایش و تغییر دهند.
🔘 2. دست کاری در سامانه عواطف و احساسات: این خطر وجود دارد که با تسلط دیگران بر روی سیستم عصبی و مغزی فرد توسط نیورالینک، عواطف و احساسات او به سمت خاصی که مورد نظر آنان است جهت دهی شود.
🔘 3. چالش اختیار: این امکان وجود دارد که کسانی که مدیریت این فناوری را در اختیار دارند از طریق مدیریت اعصاب، بر روی رفتارهای اختیاری فرد تاثیر بگذارند و آنها را به سمت و سویی که خود تمایل دارند سوق دهند. البته این که در این صورت آیا اصلا چنین رفتارهایی را می توان اختیاری نامید محل بحث است.
🔘 4. نقض حریم خصوصی: امکان آن وجود دارد که دیگران، چه مهندسان فناوری نیورالینک، چه افراد سودجو، از طریق هک کردن ذهن افراد، به اطلاعات شخصی آنها دسترسی پیدا کنند.
🔻ج) دغدغه مندان اخلاق بایستی از هم اکنون توجه این فناوری به مسائل اخلاقی را به مطالبه ای گسترده در سطح عمومی جامعه تبدیل کنند.
17 شهریور 1401 (بازنشر با تلخیص)
@harahmati
منابعی درباره کودکان و نوجوانان و فضای مجازی.pdf
51.7K
💢 معرفی حدود 50 منبع درباره راهنمایی والدین و کودکان و نوجوانان برای استفاده درست از فضای مجازی.
@harhmati