┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄
◻️▫️#ضرورت_معرفت امام معصوم علیه السلام قسمت • هشتم ✔️
✅ مقام خلیفةالّلهی برای حّجتهای خداوند
💡پاسخ به این سوال:
آیا تمام انسانها مقام خلیفة اللهي دارند؟؟
🔻خداوند برگزیدگان خود را «خلیفة الله» لقب داده است. در مورد خلقت حضرت آدم علیه السلام چنین میخوانیم:
📖 وَ إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَئكَةِ إِنىِّ جَاعِلٌ فىِ الْأَرْضِ خَلِيفَةً.{٣٠/بقرة}
📖 و آنگاه که پروردگار تو به فرشتگان فرمود: من در زمین خلیفهای را قرار میدهم.
⁉️❔ خداوند که سنخیتی با هیچکس ندارد تا او بخواهد «خلیفه خدا» خوانده شود؛ به چه مناسـبت حضـرت آدم علیه السلام جانشین خدا گردیده.
پس خلافت در اینجا به چه معناست؟
🔚جانشـین یک شـخص به کسـی گفته میشود که وقتی دسترسـی به آن شـخص نباشد، همه امور او به دست جانشین انجام میگردد. و کسانیکه میخواهند با مُخَلَّفٌ عَنٔه ارتباطی داشـته باشند، میدانند که با رجوع به خلیفه این کار میسر شود.
البته خداونـد هیـچگاه از مخلوقات خود غایب نمیشود، ولی چنانکه قبلا بیان شد راه ارتباط طرفینی از بنده به سوي خدا با میل و
اختیـار انسـان بـاز نمیشود؛ و چون چنین است به خلیفه او مراجعه میکنیم تا از او همان چیزی را بگیریم که خود راهی برای به دست آوردنش نداریم . اوست که با خـدا ارتباط دارد و از خواست خدا مطّلع میباشد و در تشـخیص کلام خدا با غیر آن اشتباه نمیکند و از تأثیر القائات شیطانی در امان است .
✅ #عصمت خلیفه خدا
از اینجـا روشن میشود که تعـبیر «خلیفه الله» #فقـط بر حجّتهـاي معصوم الهی که برگزیـده او هسـتند، اطلاق میشود و غیر از ایشان هیچ کس را نمیتوان موصوف به این صفت دانست؛
در احادیث اهل بیت علیهم السلام نیز «خلیفه الله» به همین معنا به کار رفته است.
حضـرت امام باقر العلوم علیه السلام چنین توضیح داده اند:
💠 قال : إنًی جاعِلً فِی الأرضِ خَلیفَةً ، لي عَلَیهِم فَیَکونُ حُجَّةً لي عَلَيهِم في أرضي
(خداي متعال) فرمودند : من در زمین براي خود خلیفهای بر آنها قرار میدهم پس او حّجت من بر ایشان در زمینم میباشد.(1)
در ادامه حدیث، قسمت دیگري از فرمایش خدای متعال آمده است که :
💠 إني اُریـدَ انَ أخلُق َخلقًا بِيَدي أجعَلُ ذُريّتَهُ انبياء المُرسَلينَ و عِباداً صالِحینَ و ائمة مُهتَدينَ
اجعلهُم خُلَفائی عَلی خَلقی في أرضي یَنهونَهم عَنِ المَعاصي و یُنذِرونَهم عَذابي و یَهدونَهُم إلی طاعَتي وَ یُسلِکونَ بِهم الی طَریقِ سَبیلي وَ اجعلهم حُجَةً لي
همانـا من(خداونـد) میخواهم مخلوقی به دست خود بیـافرینم که فرزنـدان او را پیـامبران فرسـتاده شـده و بنـدگان شایسـته و پیشوایان هـدایت یافته قرار دهم. ایشان را جانشـینان خود بر آفریدگانم در زمینم قرار میدهم تا آنها را از گناهان باز داشـته و
از عذاب من بترسانند و به اطاعت از من هدایتشان کنند و ایشان را به راه من آوردند و من آنها (جانشینان خود) را حّجت خود قرار دهم.(2)
🔚 در این عبارت روشن است که شأن خلیفه الّلهی اختصاص به حّجتهاي برگزیده الهی دارد و بنابراین نسـبت دادن این وصف به
همه انسانها، به هیچوجه قابل قبول نیست.
🟥 همین شأن است که هیـچکس نمیتوانـد آنرا نادیـده بگیرد و بگویـد من میخواهم بنـده خـدا باشم اما به خلیفه او که تنها بـاب بنـدگی اوست، کاری نـدارم چنین چیزی نمیشود. چون انکار خلیفه و #تسـلیم نشـدن به او، درحقیقت انکار خداونـد و ربوبیت اوست.
📚 (1-2) تفسیر نور الثقلین،ج1ص51و52.
🟤ظهور - ان شاء الله - خیلی نزدیک است🟤
الهی بِحَقِ السّیدة زِینَب ْسَلٰام ُاَللّهْ عَلَیْها َّعَجّل لِوَلیکَ الغَریبِ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج🤲🏻
‼️تبــــــــــری واجــــــب است‼️
ید الله فـــــوق ایدیهم
#علـــــی یــــــد الله است..
بمیرد دشمن حیــــــدر
#علــــــی ولــــــی الله است..
┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄
◻️▫️#ضرورت_معرفت امام معصوم علیه السلام قسمت • نهم ✔️
✅ موضوعیت و طریقیت داشتن شناخت حجتهای الهی
🔻نباید تصورکرد که تسلیم به خلفا و رسولان الهی فقط جنبه « طریقیت» کشف احکام خدا دارد؛ و خودِ پذیرفتن نبوت یا امامتِ ایشان فی نفسه اهمیتی ندارد!
خیر، چنین نیست؛
بلکه آنچه خـدا خواسـته در درجه اول پذیرفتن شأن الهی برگزیدگانش و سپس اخذ دستورات الهی ازطریق ایشان است.
🔚 یعنی قبول آنها به اصطلاح هم «موضوعیت» دارد و هم «طریقیت»
اقرار به نبـوت یـا امـامت ایشـان در رأس همه واجبـات، پس از پـذیرفتن معرفت خـدا، قرار دارد و در صـدر رضـاي الهی واقع است؛ و پس از آن نیز کشف رضا و سـخط الهی در کلیه امور فقط از طریق مراجعه به ایشان امکانپذیر است. و لذا شخص مؤمن و خدا باور، هر دو وظیفه را نسبت به این برگزیدگان الهی دارد ؛
هم پـذیرفتن خود آنهـا و تسـلیم به مقـام و منصب الهی ایشـان و هم پـذیرفتن آنچه ازطریق ایشـان اظهـار میشود.
حضرت امـام جعفر الصادق علیهالسلام میفرمایند:
💠 «مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ یُحَلِّلُ الْحَلَالَ وَ یُحَرِّمُ الْحَرَامَ بِغَیْرِ مَعْرِفَهًِْ النَّبِیِّ لَمْ یُحَلِّلْ لِلَّهِ حَلَالًا وَ لَمْ یُحَرِّمْ لَهُ حَرَاماً وَ أَنَّهُ مَنْ صَلَّی وَ زَکَّی وَ حَجَّ وَ اعْتَمَرَ وَ فَعَلَ ذَلِکَ کُلَّهُ بِغَیْرِ مَعْرِفَهًِْ مَنِ افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَیْهِ طَاعَتَهُ لَمْ یَقْبَلْ مِنْهُ شَیْئاً مِنْ ذَلِکَ وَ لَمْ یُصَلِّ وَ لَمْ یَصُمْ وَ لَمْ یُزَکِّ وَ لَمْ یَحُجَّ وَ لَمْ یَعْتَمِرْ وَ لَمْ یَغْتَسِلْ مِنَ الْجَنَابَهًِْ وَ لَمْ یَتَطَهَّرْ وَ لَمْ یُحَرِّمْ لِلَّهِ حَرَاماً وَ لَمْ یُحَلِّلْ لِلَّهِ حَلَالًا وَ لَیْسَ لَهُ صَلَاهًٌْ وَ إِنْ رَکَعَ وَ سَجَدَ وَ لَا لَهُ زَکَاهًٌْ وَ إِنْ أَخْرَجَ لِکُلِّ أَرْبَعِینَ دِرْهَماً دِرْهَماً وَ مَنْ عَرَفَهُ وَ أَخَذَ عَنْهُ أَطَاعَ اللَّه.
#ترجمه : کسـی که گمـان کنـد بـدون معرفت نسـبت به حضرت پیـامبر خدا صـلی الله علیه و آله، حلال را حلال وحرام را حرام دانسـته، در حقیقت هیچ حلال خدا را حلال و هیچ حرام خدا را حرام ندانسته است. و کسی که عمل #نماز و زکات و #حج و عمره را انجام دهد و همه اینها را بدون معرفت نسـبت به کسیکه خداوند اطاعت از او را واجب کرده، به جا آورَد ، در حقیقت هیچ یک از این اعمال را انجام نداده است؛ نه #نماز خوانـده، نه #روزه گرفته، نه زکات داده و نه #حـج و عمره به جا آورده و نه غسل جنابت کرده و نه کسب طهارت نموده است و حرام خـدا را حرام و حلال او را حلال ندانسـته است. چنین کسـی نماز نـدارد، هر چنـد که رکوع وسـجود کنـد؛ زکات نمی پردازد و حج هم انجام نمیدهد. همه اینها نیست مگر به واسـطه و همراه با معرفت کسـی که خدای عزوجل بر مردم به خاطر اطاعت از او، مّنت نهاده و دسـتور پیروي از او را داده است. بنابراین کسیکه معرفت او را داشته باشد و آنچه او میگوید بپذیرد، در واقعا طاعت خدا را کرده است.»
🔚✅🔚 بنـابراین هر دو شـرط براي سـعادت لازم است؛ هم«معرفت» و هم«اخـذ».
نمیتوان به صرف عمل کردن به دسـتورات ایشان اکتفا کرد و کاری به خودشان نداشت.
🟥 یعنی پیامبران و اوصـیاي آنها تنها وسیله و بلندگوی رسیدن احکام الهی به بشر نیستند،
بلکه غیر از این شأن، شـناخت خود آنها - به شخص و به اوصاف - شرط بندگی خداست.
🟥 و لذاست که #تسلیم حقیقی به آنها، در حقیقت هر دو ویژگی را با هم در برمیگیرد و کوتاهی در این زمینه به هیچ وجه مورد عفو و غفران الهی قرار نمیگیرد.
📚 بحارالانوارج27ص176ح21 ،از علل الشرایع.
🟤ظهور - ان شاء الله - خیلی نزدیک است🟤
الهی بِحَقِ السّیدة زِینَب ْسَلٰام ُاَللّهْ عَلَیْها َّعَجّل لِوَلیکَ الغَریبِ المَظلومِ الوَحید الطرید الشرید الفَرَج🤲🏻
‼️تبــــــــــری واجــــــب است‼️
ید الله فـــــوق ایدیهم
#علـــــی یــــــد الله است..
بمیرد دشمن حیــــــدر
#علــــــی ولــــــی الله است..
| #معرفت_امام
༻⃘⃕▒⃟🕊️﷽༻⃘⃕࿉❖┅┄•✦༻⃘⃕
◼️▪️#منتخب_الأثر • قسمت - دویست • چهل- دو✔️
📝..اعتقادِ من به شما , باوری است که به تحقیق جُسته ام …✏️
📕📗🔍🔎📘📙
✔" حضرت حجت بن الحسن العسکری عجل الله تعالی فرجه الشریف در نماز ، امام عیسی بن مریم علیه السلام خواهد بود و حضرت عیسی علیه السلام پشت سر حضرت حجت بن الحسن العسکری عجل الله تعالی فرجه الشریف نماز می خواند."
✍..چهارمین روایت منتخب از این عنوان از مجموع 36 روایت از منابع جماعت عمریه 👳 بیان می گردد :
...👤..عثمان بن ابی العاص می گوید : از حضرت پیامبر خدا صلی الله علیه واله شنیدم که می فرمود :
❇️ ...فَيَنزِلُ عيسي عِندَ صَلاةِ الفَجرِ ، فَيَقولُ لَهُ أميرُ النّاسِ : تَقَدَّم يا روحَ اللهِ فَصَلِّ بِنا ؛ فَيَقولُ : إنَّكُم مَعشَرَ هذه الاُمَّةِ أُمَراءُ بَعضُكُم عَلي بَعضٍ ، تَقَدَّم أنتَ فَصَلِّ بِنا . فَيَتَقَدَّمَ فَيُصَلّي بِهِم...
✴️ ...پس عیسی علیه السلام هنگام نماز صبح به زمین می آید ، امیر مردم به او می گوید : ای روح الله ، پیش برو و در نماز بر ما امامت کن ؛ عیسی علیه السلام می گوید : شما امت مسلمان ، برخی از خودتان بر برخی دیگر امیرید ، تو خود پیش برو و در نماز بر ما امامت کن . پس امیر مردم جلو می رود و امام جماعتشان می شود....
📕📗🔍🔎📘📙
✔️ الدر المنثور ۲۴۳/۲
✔️ الإعلام بحکم عیسی ۲۹۸/۲
✔️ مجمع الزوائد ۳۴۲/۷
✔️ مسند احمد ۲۱۶/۴
✔️ التصريح بما تواتر فی نزول المسیح ص۱۶۲ ح۱۲
40.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
🆕 سلسله جلسات کوتاه
#معارف_مهدوی
🖼اعرف امامک !!
امام زمانت را بشناس !!
استاد #دکتر_فریدونی
⚜قسمت دوازدهم ( ۱۲ )
موضوع :
▫️ اعمال و افعال حضرت بعد از ظهور
🌐..نشر حداکثری در دیگر کانال ها با اسم و نام کانال خود شما دوستان بلامانع است و باعث خوشحالی جناب استاد و ما می گردد ..
24.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
{اَللّٰهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج}
دو توصیهٔ بسیار مهم و کاربردی، جهت سعادت دنیا و آخرت/
🎤استاد شیخ مرتضی تهرانی رضوان اللّه تعالی علیه؛
«پیشنهاد دانلود و نشر»
💠امام صادق علیهالسّلام:
هر نمازى دو وقت دارد (اوّل و آخر)، و اوّل وقت، بافضیلتترینِ آن است و هيچ كس نبايد نماز را بدون علّت به آخر وقت بيندازد، و آخر وقت فقط براى بيمار و عليل و كسى كه عذر موجّهى دارد، قرار داده شده است.
📚دعائم الاسلام ج۱ ص۱۳۷
«اَللّٰهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»
4_5873238009138123771.mp3
23.84M
{اَللّٰهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج}
فلسفه، بلایی که گریبانگیر حوزههای علمیه شد!
ارزشی که برای کلمات غیر معصومین قائل شدیم، بیش از کلمات معصومین است!
فلسفه، دیدِ غلطی به طلبه میدهد!
اعتقاداتمان را به جای ائمه علیهم السّلام، از فلاسفه گرفتیم!
جایگاه عقل در فهمِ دین/
کفر، از میوههای درختِ فلسفه/
وحدت وجود!
🎤استاد شیخ محمدجواد محقّق یزدی؛
20.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
{اَللّٰهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج}
دلبستگی به امام زمان علیه السّلام/
طالب سعادت و خوشبختی هستیم؟
صد سال فقه و اصول!
دلشوره برای حضرت/
سرباز بیفکر...!
🎤آیتاللّه سیّد محمود بحرالعلوم میردامادی؛
«نجف اشرف، سال ۱۳۹۰ ه.ش»
12.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
{اَللّٰهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج}
🎥پیرمرد منتظر/
آقای من، سالهاست که منتظرم تا حکومت شما برپا شود، دیگر سن و سال من زیاد شده است و مرگ خود را نزدیک میبینم، من گریه میکنم، زیرا میبینم دشمنان شما شاد و راحت هستند، ولی شما در اوج سختیها هستید، من بر این حالت شما گریه میکنم...
اینها جملاتی بود که پیرمرد منتظر در حالی که گریه میکرد، به امام صادق علیه السّلام عرض کرد و حضرت، وعدهٔ بسیار شیرینی به او دادند...
📚کفایةالاثر ص۲۶۵
31.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
{اَللّٰهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج}
معنای رحمان و رحیم/
🎤استاد معاونیان؛
20.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
{اَللّٰهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج}
🎤گزیدهٔ بیانات آیت اللّه سیّد علی میلانی، در آستانهٔ شهادت رئیس مذهب، حضرت امام جعفر صادق علیه السّلام - شوال المکرم ۱۴۴۵ ه.ق/
4_6001341425990502216.mp3
2.68M
{اَللّٰهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج}
مصائب امام صادق علیه السّلام...😭
🎤استاد معاونیان؛