eitaa logo
حرم- کارشناسان احکام
454 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
231 ویدیو
100 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 ✍ احکام آیا کتاب خمس دارد سوال 👇 کتاب هایی که بر اساس نیاز فعلی خریداری می کنیم و به دلایلی فرصت مطالعه را پیدا نمی کنیم آیا به آن ها خمس تعلّق می گیرد؟؟ پاسخ 👇 📝آیة الله امام خمینی: اگر کتاب های مورد نیاز به مقدار شوون باشد خمس ندارد. 📝آیة الله بهجت: اگر در معرض استفاده باشد، خمس ندارد. 📝آیة الله خامنه ای: خیر خمس ندارد. 📝آیة الله خوئی: بله خمس به آن تعلق می گیرد. 📝آیة الله سیستانی: کتاب هایی که چند جلدی است و جداگانه فروخته نمی شود اگر بعضی از جلدها استفاده نشود، خمس ندارد ولی اگر کتاب ها جداگانه قابل فروش است فقط جلدهایی که استفاده نشده خمس دارد. 📝آیة الله شبیری زنجانی: در صورتی که کتب مذکور در معرض استفاده باشد، به آن ها خمس تعلق نمی گیرد. 📝آیة الله صافی گلپایگانی: اگر کتاب ها معرض حاجت فعلیه اوست خمس ندارد هر چند اتفاقاً یک سال از آن ها استفاده نکرده باشد. والا خمس آنها واجب است در موارد مشکوک الاستفاده خمس واجب است. 📝آیة الله فاضل لنکرانی: اگر در حد شان آن ها باشد که این کتاب ها را داشته باشند خمس ندارد. و لو به هر علّتی آن را مطالعه نکنند. 📝آیة الله گلپایگانی: اگر در معرض استفاده و مراجعه باشد که بحسب حال آن اهل علم، مورد حاجت او شمرده شود خمس ندارد هر چند اتفاقاً چند سال هم مورد مراجعه قرار نگیرد. 📝آیة الله مکارم شیرازی: چنان چه مورد نیازشان باشد خمس ندارد ولی اگر فعلاً نیازی به آن ندارند و مقصودشان استفاده در آینده است خمس به آن تعلّق می گیرد. (اگر در تمام طول سال نیز از آن استفاده نکند ولی وجود آن کتاب برای مواقع ضروری برای کتابخانه لازم است نیاز محسوب می شود.) 📝آیة الله نوری همدانی: در صورتی که کتاب ها مورد نیاز باشد خمس به آن ها تعلق نمی گیرد. ﷽: http://eitaa.com/joinchat/1637613575C8c6d084465
نماز آیات زن حائض یا نفسا: 1: در خسوف و کسوف: مشهور مراجع: نماز آیات بر زن حائض یا نفسا واجب نیست و قضا هم ندارد. آیات عظام فاضل زنجانی گلپایگانی: نماز آیات بر زن حائض یا نفسا واجب نیست ولی بنابراحتیاط واجب قضا دارد. 2: در زلزله: مشهور مراجع: نماز آیات بر زن حائض یا نفسا واجب نیست و قضا هم ندارد. بهجت: نماز آیات بر زن حائض یا نفسا واجب نیست ولی قضا دارد. فاضل زنجانی گلپایگانی وحید : نماز آیات بر زن حائض یا نفسا واجب نیست ولی بنابراحتیاط واجب قضا دارد(بدون نیت ادا وقضا). توضیح المسائل 16 مرجع مسئله1506 نماز آیات و زن مستحاضه: همه مراجع: نماز آیات بر مستحاضه واجب است. تکلیف مستحاضه برای نماز آیات: مشهور مراجع: زن مستحاضه باید برای نماز آیات هم کارهایی را که برای نماز یومیّه گفته شد انجام دهد. آیت الله خوئی: زن مستحاضه باید برای نماز آیات وضو بگیرد و بنابراحتیاط پیش از وضو در استحاضه متوسطه و کثیره غسل نیز بنماید. آیت الله تبریزی: زن مستحاضه باید برای نماز آیات وضو بگیرد و در استحاضه کثیره باید غسل نماید و وضو لازم نیست. آیت الله وحید: زن مستحاضه باید برای نماز آیات همۀ کارهایی را که برای نماز یومیه گذشت انجام دهد، و بنابراحتیاط در استحاضه کثیره وضو هم بگیرد. آیت الله مکارم: مستحاضه کثیره، هرگاه غسلهای روزانه خود را انجام دهد برای نماز آیات تنها باید وضو بگیرد. این مسأله در رساله آیات عظام بهجت و مظاهری نیست. توضیح المسائل 16 مرجع: م 430. نحوه تقسیم آیات سوره در نماز آیات مشهور مراجع: در هنگام خواندن نماز آیات بسم الله را می توان به عنوان یک آیه حساب کرد. آیت الله تبریزی : در هنگام خواندن نماز آیات بسم الله را نمی توان به عنوان یک آیه حساب کرد. آیات عظام رهبری سیستانی : در هنگام خواندن نماز آیات بنابراحتیاط واجب بسم الله را نمی توان به عنوان یک آیه حساب کرد. رهبری: اجوبه سوال 712. توضیح المسائل 16 مرجع:م 1508 - سلام طبق نظر رهبری بسم الله آیه مستقل حساب نمی شود ولی تقسیم کردن سوره توحید به 5قسمت اشکالی ندارد.1:بسم الله الرحمن الرحیم قل هوالله احد2:الله الصمد3:لم یلد4:ولم یولد5:ولم یکن له کفوا احد. نخواندن نماز آیات: 1: نماز آیات زلزله ورعد و برق و... را نخوانده است : مشهور مراجع : مکلفی که نماز آیات زلزله ورعد و برق و... را نخوانده است تا آخر عمر بر او واجب است و هر وقت بخواند ادا است. آیات عظام خوئي وحید زنجاني تبريزي: مکلفی که نماز آیات زلزله ورعد و برق و... را نخوانده است تا آخر عمر بر او واجب است و بنابراحتیاط وقت خواندن نیت ادا و قضا نکند. آیات عظام سيستاني مکارم: مکلفی که نماز آیات زلزله ورعد و برق و... را نخوانده است تا آخر عمر بر او واجب است و احتياط مستحبّ آن است كه بعداً بدون نيت ادا و قضا بخواند. 2: نماز آیات خسوف و کسوف را نخوانده است: مشهور مراجع: مکلفی که نماز آیات ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی را نخوانده است تا آخر عمر بر او واجب است و بايد نيّت قضا کند. این مسئله در رساله آیات عظام مكارم، سبحانی و مظاهری نیست. توضیح المسائل 16 مرجع مسئله1498 متوجه شدن بعد از تمام شدن زلزله: 1: اگر بعد از مدت کوتاهی متوجه شد: همه مراجع: اگر مکلف بعد از مدت کوتاهی متوجه آمدن زلزله شود باید نماز آیات را بخواند. 2: اگر بعد از مدت طولانی(مثلاً:یکی دوساعت) متوجه شد: آیات عظام امام، رهبری، سیستانی: اگر مکلف بعد از مدت طولانی(مثلاً:15 دقیقه) متوجه آمدن زلزله شود نماز آیات بر او واجب نیست. آیات عظام بهجت، صافی: اگر مکلف بعد از مدت طولانی(مثلاً:15 دقیقه) متوجه آمدن زلزله شود نماز آیات بر او واجب است. آیات عظام خویی گلپایگانی تبریزی، وحید، فاضل: اگر مکلف بعد از مدت طولانی(مثلاً:15 دقیقه) متوجه آمدن زلزله شود بنابراحتیاطا واجب نماز آیات بر او واجب است. امام: ترجمه تحریر: 1/349 م 7، رهبری: اجوبة الاستفتائات:/148 س 716 ، بهجت: جامع المسائل:1/481،سیستانی: منهاج الصالحین:1/240 م 704، صافی: هدایة العباد:1/150 م 868 ، تبریزی: منهاج:1/200 م 704، فاضل: الاحکام الواضحة:/190 م 755، وحید: منهاج:2/218 م 704 و منهاج الصالحين (للخوئي)، ج‌1، ص: 196و گلپایگانی مختصر الأحكام، ص: 72. متوجه شدن بعد از تمام شدن خسوف و کسوف: مشهور مراجع: اگر مکلف بعد از تمام شدن ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی متوجه این واقعه شود بايد قضاي نماز آيات را بخواند، ولي اگر بفهمد مقداري از آن گرفته بوده قضا بر او واجب نيست. آیت الله زنجانی: اگر مکلف بعد از تمام شدن ماه گرفتگی و خورشید گرفتگی متوجه این واقعه شود در صورتي كه تمام ماه يا خورشيد گرفته باشد بنابراحتياط واجب بايد براي قضاي نماز آيات غسل نموده و نماز بخواند و نماز قضا بدون غسل باطل است . توضیح المسائل 16 مرجع مسئله1499
🔴 دو نکته بسیار مهم ۱- فردا یکشنبه آخر ماه ذی القعده می باشد. دوستانی که فرصت نکردند نماز با فضیلت یکشنبه ماه ذی القعده را بجا بیاورند فردا آخرین فرصت می باشد. ۲- فردا روز دحو الارض هست که «دَحو» به معنای گسترش است و بعضی نیز آن را به معنای تکان دادن چیزی از محلِ اصلی اش تفسیر کرده اند. ♦️منظور از دحوالارض (گسترده شدن زمین) این است که در آغاز، تمام سطح زمین را آب های حاصل از باران های سیلابیِ نخستین فرا گرفته بود. این آب ها، به تدریج در گودال های زمین جای گرفتند و خشکی ها از زیر آب سر برآوردند و روز به روز گسترده تر شدند. ♦️در شب این روز نیز بر اساس روایتی از امام رضا (علیه السلام) حضرت ابراهیم و حضرت عیسی (علیهما السلام) به دنیا آمده اند. همچنین این روز به عنوان روز قیام امام زمان مهدی موعود (عج) معرفی شده است. اعمال : 1️⃣ روزه: ♦️روز دحوالارض از چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه گرفتن، ممتاز است و در روایتی آمده است که روزه اش مثل روزه هفتاد سال است؛ و در روایت دیگر کفاره هفتاد سال است و هر که این روز را روزه بدارد و شبش را به عبادت به سر آورد از برای او عبادت صد سال نوشته شود؛ و هر چه در میان آسمان و زمین وجود دارد برای کسی که در این روز روزه دار باشد استغفار می کنند. و این روزی است که رحمت خدا در آن منتشر گردیده و از برای عبادت و اجتماع به ذکر خدا در این روز اجر بسیاری است و از برای این روز به غیر از روزه و عبادت و ذکر خدا و غسل دو عمل وارد است 2️⃣ نماز: ♦️نمازی که در کتب شیعه قمیین روایت شده است، آن دو رکعت است، در وقت چاشت(اول بالا آمدن آفتاب) در هر رکعت بعد از «حمد»، پنج مرتبه سوره «الشمس» بخواند و بعد از سلام نماز بخواند «لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ»، پس دعا کند و بخواند «یَا مُقِیلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِی عَثْرَتِی یَا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِی یَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِی وَ ارْحَمْنِی وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِی وَ مَا عِنْدِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ» . 3️⃣دعا: ♦️خواندن این دعا است که شیخ در «مصباح» فرموده، خواندن آن مستحب است:«اللَّهُمَّ دَاحِیَ الْکَعْبَةِ وَ فَالِقَ الْحَبَّةِ وَ صَارِفَ اللَّزْبَةِ وَ کَاشِفَ کُلِّ کُرْبَةٍ أَسْأَلُکَ فِی هَذَا الْیَوْمِ مِنْ أَیَّامِکَ الَّتِی أَعْظَمْتَ حَقَّهَا وَ أَقْدَمْتَ سَبْقَهَا وَ جَعَلْتَهَا عِنْدَ الْمُؤْمِنِینَ وَدِیعَةً وَ إِلَیْکَ ذَرِیعَةً وَ بِرَحْمَتِکَ الْوَسِیعَةِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ عَبْدِکَ الْمُنْتَجَبِ فِی الْمِیثَاقِ الْقَرِیبِ یَوْمَ التَّلاقِ فَاتِقِ کُلِّ رَتْقٍ وَ دَاعٍ إِلَی کُلِّ حَقٍّ وَ عَلَی أَهْلِ بَیْتِهِ الْأَطْهَارِ الْهُدَاةِ الْمَنَارِ دَعَائِمِ الْجَبَّارِ وَ وُلاةِ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ وَ أَعْطِنَا فِی یَوْمِنَا هَذَا مِنْ عَطَائِکَ الْمَخْزُونِ غَیْرَ مَقْطُوعٍ وَ لا مَمْنُوعٍ [مَمْنُونٍ] تَجْمَعُ لَنَا بِهِ التَّوْبَةَ وَ حُسْنَ الْأَوْبَةِ یَا خَیْرَ مَدْعُوٍّ وَ أَکْرَمَ مَرْجُوٍّ یَا کَفِیُّ یَا وَفِیُّ یَا مَنْ لُطْفُهُ خَفِیٌّ الْطُفْ لِی بِلُطْفِکَ وَ أَسْعِدْنِی بِعَفْوِکَ وَ أَیِّدْنِی بِنَصْرِکَ وَ لا تُنْسِنِی کَرِیمَ ذِکْرِکَ بِوُلاةِ أَمْرِکَ وَ حَفَظَةِ سِرِّکَ وَ احْفَظْنِی مِنْ شَوَائِبِ الدَّهْرِ إِلَی یَوْمِ الْحَشْرِ وَ النَّشْرِ .... بقیه در مفاتیج الجنان 4️⃣ شب زنده داری: ♦️احیا و شب زنده داری این شب، برابر با عبادت صد سال است. 5️⃣ غسل: ♦️انجام غسل مستحبی به نیت روز دحوالارض. 6️⃣ زیارت امام رضا (ع): ♦️زیارت حضرت رضا (علیه السلام ) یکی از بهترین و با فضیلت‌ترین عمل مستحبی این روز است...
🍀اعمال شب و روز دحوالارض @askdin_com
(((احکام اجتماعی)))
شخصی به گمان این که امام درتشهد رکعت آخر می باشد اقتدا می کند ومی نشیند تا به ثواب جماعت برسد ولیکن متوجه می شود که امام درتشهد رکعت دوم بوده است ایا می تواند نمازرا به جماعت با امام ادامه دهد؟ رهبری: اگر هنگام تکبیرة الاحرام، نیت جماعت کرده است، می تواند نماز را به جماعت ادامه دهد.ش847459 آیت الله سیستانی:نمی تواندبلکه نماز اوفرادا است بله می تواندعدول به نافله بکندتابعدازاتمام نافله،دوباره اقتدکندش249 آیت الله زنجانی:خیر،جماعتش صحیح نیست امابایدنمازش رافرادا ادامه دهد.ش11441 آیت الله مکارم شیرازی:نمی تواند.ش612400
دررساله عملیه آمده است که اگرکسی به تشهدرکعت آخرنماز جماعت رسیدمی تواند برای درک ثواب به امام ملحق شودآیا این الحاق درتشهدرکعت دوم درنماز های سه رکعتی ،چهاررکعتی شخص نیز جاری می شود ؟ رهبری: فقط رکعت آخر هر نماز اين عمل جايز است. و فرقى بين نماز دو رکعتى و سه رکعتى و چهار رکعتى نيست .ش547448 آیت الله مکارم:حکم مذکوراختصاص به تشهدآخرنماز دارد.ش193474 آیت الله زنجانی:خیر.ش2/9741 آیت الله سبحانی:مخصوص رکعت اخیراست اعم ازنماز دورکعتی یاسه رکعتی یاچهاررکعتی.ش2-8269 آیت الله صافی :حکم مخصوص سجده وتشهدآخرنماز است.ش112313 آیت الله سیستانی: جارى نمى شود .
هدایت شده از مرکز نشر احکام
⏺ صدق در ⬅️ سوال: آیا صدق ضرب در تیمم شرط است؟ ⬅️ پاسخ: ⬇️⬇️ ◀️ امام خامنه ای: بله شرط است. [1] ◀️‌ آیت الله مکارم: صدق ضرب شرط است، بنابراین براى تيمّم بايد اوّل كند، بعد را باهم بر چيزى كه تيمّم بر آن صحيح است بزند، سپس هردو دست را بنابر احتياط واجب به تمام پيشانى و دوطرف آن از جايى كه موى سر مىرويد تا ابروها و بالاى بينى بكشد و احتياط واجب آن است كه روى ابروها را نيز مسح كند، سپس را بر مىكشد و بعد از آن، كف دست راست را بر . [2] ◀️ آیت الله سیستانی: شرط نيست. [3] ◀️ آیت الله شبیری زنجانی: قرار دادن کفایت می کند. [4] ◀️ آیت الله وحید: بله. [5] —------------— ⬅️ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: nXKC1dtzasc. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612100095. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 709113. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50740. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. ___________________________ ◀️ مرکز نشر احکام دین ▶️ http://eitaa.com/ahkamdin