eitaa logo
حرف حساب
7.2هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
46 ویدیو
16 فایل
برش‌هایی از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم | گروه مطالعاتی هیئت امام جعفر صادق علیه السلام ارتباط با مدیر: @Einizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
✳ علی را دوست داشته باش... 🔻 یکی از روزها که فرشته‌ی وحی بر (ص) فرود آمد، این پیام را برای آن حضرت آورد: ای محمد! این فرمان خداست که را دوست بداری و به دوستان او نیز محبت بورزی؛ زیرا خداوند متعال علی را دوست دارد و دوستان او را نیز دوست می‌دارد. 📚 از کتاب 📖 ص ۲۵ 👤 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ هر چه فکر می‌کنم، جوابی برای خدا ندارم! 🔻 پنج شش ماه قبل از رحلت والد ما، آقای به ديدار ایشان آمدند و پرسيدند: حالتان چطور است؟ فرمودند دو سه شب هست موقع خواب يک مطلبی ذهن من را مشغول می‌کند و تا صبح راجع به آن فکر می‌کنم و خوابم نمی‌برد. آقای قرائتی گفتند چه موضوعی؟ فرمودند اين فکر که اگر من بميرم و خدا از من بپرسد تو برای چه کردی؟ جوابی ندارم بدهم. آقای قرائتی گفت: چه‌طور شما جواب ندارید؟ با اين‌که این همه کتاب نوشتید و این همه شاگرد تربیت کردید، اين همه به حوزه و انقلاب خدمت کرديد. ایشان به آقای قرائتی گفتند: نه، من هر چه فکر می‌کنم جوابی برای خدا ندارم. آقای قرائتی گفت اگر شما نتوانید جواب بدهید پس ما چه؟ فرمودند من حساب می‌کنم اگر خدا بفرمايد تو یک مدّتی مسئولیت بر عهده‌ات بود، می‌توانستی فلان جا برای اسلام فریاد بزنی و نزدی، من چه جوابی دارم بدهم و همین‌طور اشک از چشمش جاری می‌شد. ‼ این است که آدم باید باشد. واقعاً ما آماده هستیم تا موقع ، هر سؤالی را از ما کنند جواب بدهیم؟ یا به قول معروف کمیت خیلی از ما لَنگ است؟! 👤 راوی: آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ دلیل پایداری‌نداشتن در راه اقامه‌ی حق 🔻 دلیل این که ما در راه اقامه‌ی حق و عمل کردن به دین خدا نداریم، این است که حاضر نیستیم برای خدا از این نعمت‌ها و رزق‌ها دست برداریم. این به خاطر آن است که ما نسبت به خداوند آن خاص را نداریم و آن‌طور که باید، دلبسته‌ی به او نیستیم. 🔸 موانع ایجاد تعلق قلبی به خدا: ❌ : یک رذیله‌ی اخلاقی که انسان به موجب آن، نعمتی را که از ناحیه‌ی خداوند در اختیار دارد، در جایی که عقلا و شرعا سزاوار است تا مصرف شود، مصرف نمی‌کند. ❌ : انسان با خودش فکر کند که اگر مالی را در جایی هزینه و مصرف کند، دیگر تهی‌دست خواهد شد و جای آن پر نمی‌شود. یعنی مطمئن نیست که خدا در مقابل آن مال، چیزی را جایگزین می‌کند یا نه! این سوء‌ظن به رزق است. ✅ این‌ها باید از بین برود تا اعتماد به خدا و اعتراف قلبی به ربوبیت او حاصل شود. 👤 📕 برگرفته از کتاب ، منزل پنجم: استقامت و پایداری، جلسه‌ی هشتم ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ امان از امتحان الهی! 🍀 «وَ هُزِّی إِلَیْکِ بجِِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَیْکِ رُطَبًا جَنِیًّا»؛ تکانی به این تنه‌ی نخل بده تا برایت رطب تازه فرو ریزد. (مریم، ۲۵) 👈 امان از ! آن روز که سالم بود، مائده‌ی آسمانی برایش نازل می‌شد اما امروز که باردار و بی‌کس است، باید درخت خرما را تکان دهد تا غذایی به‌دست آورد. 👤 📚 از کتاب ترجمه و تفسیر یک جلدی 📖 ص ۳۰۶ 🍀 سوره‌ی ، آیه‌ی ۲۵ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ اگر می‌شنیدیم یا می‌اندیشیدیم... 🔻 روح انسان به مانند زمینی است که خداوند متعال او را به چشمه‌ی درون ( ) و نهر بیرون ( ) مجهز کرد تا انسان با بهره از این دو، نهال جان خود را برویاند و به ثمر برساند؛ اما اگر آدمی با سوء اختیار خود، چشمه‌ی درون را کور کند و راه را بر نهر بیرون ببندد، به هدف مطلوب از خلقت نرسیده و به ناچار، کویر جان او در آتش خودساخته خواهد سوخت. 💠 «وَ قَالُواْ لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فىِ أَصحَْابِ السَّعِیر»ِ؛ آن‌گاه می‌گویند: اگر ما به دعوت نجات‌‏بخش آنان گوش کرده بودیم یا در حقایق خلقت كرده بودیم؛ کارمان به اینجا نمی‌کشید و الان بین جهنمیان نبودیم.(ملک، ۱۰) 📱 از نرم‌افزار ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ هواتو دارم بنده‌ی من! 📌 (ص) فرمودند: خداوند به دو مَلَک موکّل به مؤمنِ مریض دستور می‌دهند: حال که بنده‌ام بیمار شده، برایش مانند همان اعمالی را که در حین در شب و روز انجام می‌داد بنویسید؛ مادامی که در دام من است(یعنی او را بیمار کرده‌ام). زیرا وقتی که من با او را از انجام آن اعمال باز داشته‌ام، پس بر من واجب است که همه‌ی آن اعمال را تا خاتمه‌ی بیماری برایش حساب کنم. 📚 از کتاب 👤 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ تحولات عصر ظهور ثمره‌ی تحول در جان انسان‌هاست 🔻 در ، درهای زمین و آسمان گشوده می‌شود و آن‌ها با گشاده‌دستی تمام، همه‌ی نعمت‌های خود را بر آدمیان جاری می‌کنند. 🔸 در فرموده‌ی پیامبر گرامی اسلام نیز به این نکته تصریح شده است: «امت من در زمان علیه السلام از نعمت‌هایی برخوردار می‌شوند که هرگز پیش از آن از آن‌ها برخوردار نبوده‌اند؛ آسمان بر آن‌ها باران پی‌درپی می‌فرستد و زمین، همه‌ی گیاهانش را [برای آن‌ها] می‌رویاند. 🔹 شاید بتوان گفت همه‌ی تحولاتی که در عصر ظهور در جهان طبیعت رخ می‌دهند و همه‌ی برکاتی که در این عصر نازل می‌شوند، چیزی جز آثار تحول در جهان جان انسان‌ها و دست‌یابی او به به عنوان مهم‌ترین فلسفه‌ی ظهور نیست. 🔸 زمانی که انسان از درِ آشتی با خدای خود برمی‌آید و رابطه‌ی خود را با خدای خود اصلاح می‌کند، آسمان و زمین، گیاهان و جانوران، آب و خاک، ابر و باد، ماه و خورشید و دیگر مخلوقات خداوند، در خدمت این انسان درمی‌آیند و بی هیچ دریغی همه‌ی آن‌چه در توان دارند، به پای او می‌ریزند. 👤 📚 برگرفته از کتاب «معرفت امام زمان و تکلیف منتظران» 📖 ص ۱۳۰ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ نه آن عبا را می‌خواهم و نه آن آبرو را... 🔻 پسر تعریف می‌کند: روزی با پدر می‌خواستیم برویم به یک مجلس مهم. وقتی آمدند بیرون خانه، دیدم بدون عبا هستند. گفتم عبایتان کجاست؟ گفتند مادرتان خوابیده و عبا را رویشان کشیده‌ام. به ایشان گفتم بدونِ عبا رفتن، آبروریزی است! ایشان گفتند اگر آبروی من در گروی این عباست و این عبا هم به بهای از خواب پریدنِ مادرتان است، نه آن عبا را می‌خواهم، نه آن آبرو را... من از این آبرو صرف‌نظر می‌کنم! 🌐 منبع: خبرگزاری حوزه ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ علی، خودِ پیغمبر است... 🔻 درباره‌ی (صلی الله علیه و آله) و (علیه السلام) در آيه‌ی چه مى‌گوييم‌؟ منظور از «انفسنا» در آيه‌ی مزبور، على است. پس على، جان پيغمبر است. به مخالفان مى‌گوييم: وقتى خود پيغمبر هست، براى چه دعوا مى‌كنيد كه خليفه كيست‌؟ وقتى على هست، خود پيغمبر هست. اما متأسفانه گرفتار تعصب‌هاى ناروا هستند. 👤 📚 از کتاب «لو لا علی‌ علیه السلام» (اگر علی علیه السلام نبود...) 📖 صفحات ۴۲ و ۴۳ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ دنبال دستورات خاص نباش! 🔻 می‌فرمودند: «هر شب که می‌خواهی بخوابی، ببین از صبح تا شب، ساعت به ساعتِ عمر خود را چه کرده‌ای.» از نظر علامه، این مراقبه بر ایام، کلید نجات و رستگاری است. بسیاری از افراد به‌دنبال دستورات خاص از استاد هستند و افسوس می‌خورند که چرا دسترسی به اساتید اخلاق و سلوک برای ما میسر نیست! درحالی که همین توصیه‌های عمومی و مهم اگر در زندگی ما جدی گرفته می‌شد و به آن‌ها عمل می‌کردیم، در مسیر قرب الهی پیش افتاده بودیم. 👤 📚 از کتاب 📖 ص ۲۵ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ امام پیام داد هیچ‌کس حق ندارد بند پوتینش را باز کند! 🔻 پاوه زمانی آزاد شد که در رادیو پیام داد که هیچ‌کس حق ندارد بند پوتینش را باز کند مگر محاصره شکسته شود. همین پیام که پخش شد خود به خود که روی کوه‌ها پنهان بودند همه فرار کردند. 🔸 به ما پیشنهاد کرده بود جیره‌ای که از تهران برای ما می‌آمد، نصف می‌کردیم و به زن و بچه‌های همین کومله‌ها می‌دادیم؛ و همین رفتارهای چمران باعث شد که همه کردهای بومی منطقه به کمک نیروهای پاسدار بیایند و نقشه‌ی ضدانقلاب آشکار شود. اصلا طوری نبود که کومله را با مردم قاطی کنیم، به کسانی کومله می‌گفتیم که زمانی که در جاده حرکت و تردد می‌کردیم یک‌دفعه از سنگرهایشان ما را زیر آتش می‌گرفتند و ما به این افراد کومله می‌گفتیم. [این‌ها] افرادی بودند که به همنوع خود نیز رحم نمی‌کردند، کرد و فارس را سر می‌بریدند. در بیمارستان پاوه جنایت کردند، نه به این خاطر که بگویند می‌خواهیم اسلحه داشته باشیم بلکه می‌خواستند با این اقدام ایجاد وحشت بکنند. 👤 راوی: حسین شاه‌حسینی از همرزمان شهید چمران 🌐 منبع: پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ از کجا بفهمیم اعمال ما «عبادت» است، نه «عادت»؟ 🔻 معنایش این است که انسان اراده‌ی خودش را بر و بر طبایع خود غلبه بدهد؛ یعنی اراده را تقویت کند به‌طوری که اراده بر آن‌ها حاکم باشد. حتی اراده باید بر هم غالب باشد، چون کار خوب اگر کسی به آن عادت پیدا کرد خوب نیست. 🔸 مثلا ما باید بخوانیم اما نباید نماز خواندن ما شکل عادت داشته باشد. از کجا بفهمیم که نماز خواندن ما عادت است یا نه؟ باید ببینیم آیا همه‌ی دستورات خدا را مثل نماز خواندن انجام می‌دهیم؟ اگر این‌طور است، معلوم می‌شود که کار ما به خاطر امر خداست. اما اگر را می‌خوریم و در عین حال، نماز را هم با نافله‌هایش می‌خوانیم، یا اگر خیانت به مردم می‌کنیم ولی زیارت عاشورایمان هم ترک نمی‌شود، می‌فهمیم که این‌ها نیست، است. 👤 📚 ، ج۱ 📖 ص ۲۱۱ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f