eitaa logo
حرف حساب
7.1هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
46 ویدیو
16 فایل
برش‌هایی از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم | گروه مطالعاتی هیئت امام جعفر صادق علیه السلام ارتباط با مدیر: @Einizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
✳ هرطور در دنیا خود را بسازیم، همان‌گونه محشور می‌شویم 🔻 انسان با حیوان این تفاوت را دارد که حیوان، جهازات روحی و جهازات جسمی‌اش با هم ساخته می‌شود... زنبور عسل همان روزی که به دنیا می‌آید، هرچه که کمالات باطنی، روحی و حیاتی دارد، با همان ساختمان فیزیولوژی‌اش آمده است... انسان فقط از نظر ، قالب مشخص دارد؛ از نظر ، قالب مشخصی ندارد، قالبش همان است که در این می‌سازد. ممکن است آن‌چنان بسازد که از دنیا و مافیها بزرگتر باشد و ممکن است چنان و ساخته بشود که از یک مورچه هم کوچکتر باشد؛ ممکن است آن‌چنان ساخته بشود که هیچ هم به زیبایی او نرسد، ممکن است آن‌چنان ساخته بشود که «یحسن عندها القردة و الخنازیر» میمون‌ها و خوک‌ها پیش او زیبا هستند! انسان‌ها هر طور که این‌جا ساخته شوند، همان‌گونه محشور می‌شوند. 👤 📚 از کتاب 📚 صفحات ۸۸ و ۸۹ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ مردِ صابون بود، نه مردِ صاحب‌الزمان! 🔻 دکان‌دار بود. سدر و کافور و صابون و عطر و... می‌فروخت. مدت‌ها بود که در زندگی‌اش یک جریانی پیدا کرده بود که به تاب‌وتبش انداخته بود. تا اینکه آن روز متوجه شد دو نفری که در مغازه‌اش هستند، راه ارتباطی به حضرت دارند. به التماس افتاد برای همراهی با آن‌ها. با اصرار، همراهشان شد. رسیدند به رودخانه‌ای پرآب که آن دو راحت پا بر آب گذاشتند. ماند او حیران و ترسان. گفتندش: نام امام را ببر و بگذر. نام امام را برد و پا بر آب گذاشت. میان راه، باران گرفت و مرد از خیال امام بیرون آمد و دل‌نگران صابون‌هایش شد که زیر باران مانده بود. رویش به سمت امام بود و دل و فکرش رفت روی پشت بام؛ پیش صابون‌ها؛ که پایش در آب فرو رفت... از دیار و یاد یار جا ماند و به قول آن عزیز: مردِ صابون بود، نه مردِ ! 📚 برگرفته از کتاب 📖 ص ۴۸ 👤 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ با امام میزان شو! 🔻 همان گونه که یک بنّا با بهره گرفتن از شاقول و دیگر ابزار از کج رفتن دیوار پیشگیری می‌کند و فروشنده برای عرضه‌ی کالای خود آن را با متر و ترازو می‌سنجد، سالک سبیل حق نیز باید قدم‌به‌قدم ، ، و خود را با ترازوی الهی بسنجد تا گرفتار انحراف، تندروی یا کندروی نگردد. 🔸 در زیارت (ع) می‌خوانیم «السلام علی میزان الأعمال»؛ ائمه (ع) انحراف را می‌نمایانند و کژراهه را می‌شناسانند و حضرت امیر در حکمت ۱۰۹ فرمود «ما همانند آن پشتی میانی، حد وسط هستیم که هر که نرسیده، باید خود را برساند و هر که از ما در گذرد، باید که به ما باز گردد». 🔹 (ع) معروف‌ترین شخصیتی است که دین خود را به (ع) عرضه کرد و امام (ع) اعتقاداتش را تأیید و او را بر ثبات بر آن تشویق کرد، چنان که (ع) با فرمودن «هذا دین الله و دین ملائکته» پس از عرضه‌ی اسماعیل بن جابر، وی را تأیید کرد. 👤 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ معنای حقیقی اقامه‌ی صلاة 🔻 در یک ، به معنای این است که روحِ در جامعه زنده بشود. جامعه، جامعه‌ی شود. می‌دانید که جامعه‌ی نمازخوان، یعنی آن جامعه‌ای که در تمام گوشه‌وکنارهایش خدا و یاد خدا، به‌طور کامل موج می‌زند و می‌دانید که جامعه‌ای که ذکر خدا و یاد خدا در آن موج بزند، در این جامعه هیچ فاجعه‌ای انجام نمی‌گیرد؛ هیچ جنایتی، هیچ خیانتی، هیچ لگدی به در این جامعه انجام نمی‌گیرد. آن جامعه‌ای که در آن ذکر خدا موج می‌زند، مردم متذکر خدا هستند و جهت‌گیری، جهت‌گیری خدایی است. در این جامعه، همه کار مردم برای خدا انجام می‌گیرد. 👤 📚 برگرفته از کتاب «طرح کلی اندیشه‌ی اسلامی در قرآن» 📖 صفحات ۴۶۲ و ۴۶۳ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ بزرگی هر کس به بزرگی غم اوست 📌 بزرگی هر کس به بزرگی غمی است که در دلش پنهان کرده است. غم شوکت دارد، مهابت دارد، هیجان می‌آفریند و حرارت می‌بخشد. هر کس به اندازه‌ی ادراکش از حقیقت، غم دارد. آن‌ها که غم را به افسردگی و غصه فرومی‌کاهند، غم نمی‌فهمند. 📚 از کتاب (زندگی و زمانه‌ی شیخ مرتضی انصاری) 👤 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ انسان در مکتب انبیا به ایثار در دنیا می‌رسد 🔻 به‌راستی اخلاقِ کدام مکتب می‌تواند جامعه‌ی متمدن برپا سازد؟ مکتبی که بشر را به ، و می‌خواند یا مکتبی که انسان‌ها را بزرگ‌تر از می‌شناسد و همدلی، همفکری و همکاری آن‌ها را بر محور سامان می‌دهد؟ انسان در مکتب ، انسانِ نیست بلکه انسانی است که بیش از دنیا می‌اندیشد و به در دنیا می‌رسد تا جز خدا در وجود او نباشد. در مکتب مادی، توسعه‌ی ، اصل محوری است که چشم‌انداز و برنامه‌ریزی در پیرامون آن جای می‌گیرد؛ درنتیجه، طیف اقلیت در رأس هرم قدرت جهانی می‌نشیند و قاعده‌ی هرم را تحت فشار قرار می‌دهد و آن را و می‌نامد. 👤 📚 برگرفته از کتاب «نسبت اخلاق و فناوری اطلاعات» 📖 ص ۲۶ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ حرکت در دین، حرکت حُبّی است 🔻 اسلام، دین و است. «هل الدّین إلا الحُبّ و البُغض؟» و این حب و بغض، جلوه‌ی جمال و جلال در مرتبه‌ی اسمای الهی است. حرکت در دین، حرکت حُبّی است که سرعت سیر ایجاد می‌کند. نکته‌ی مهم این است که لزومی ندارد محبت را در وجود انسان‌ها ایجاد کنیم زیرا محبت موجود است؛ بلکه باید مانع این شویم که به مصداقی غلط تعلق گیرد یا در مصداقی متوقف شود. باید آن را به سمت محبت نامتناهی و به وجود نامتناهی سوق دهیم. 👤 📚 برگرفته از کتاب 📖 ص ۳۲ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ انقلابی‌ ماندن هنر است! 🔻 در آخرين فراز ، پس از آن كه (س) خطاب به كه مجاهدان سينه‌چاك اسلام در زمان حيات (ص) بودند، صحبت فرمودند و يادآوری كردند كه چگونه آن‌ها تحت فرمان رسول خدا(ص) جهت پيروزی اسلام زحمت‌ها كشيدند و آتش را خاموش و را برقرار كردند، می‌گويند: چرا اين و را نيمه‌كاره رها كرديد؟ و خطر چنين كاری را گوشزد می‌كنند و به همه‌ی بشريت نهيب می‌زنند كه، مهم نيست، هنر است. در واقع حضرت می‌خواهند متذكّر شوند اگر در غرور زحمات گذشته‌ی خود متوقف شديد، نه‌تنها زحمات گذشته‌ی خود را بی‌حاصل خواهيد كرد، بلكه خطر بازگشتِ شخصيت خود و جامعه را به قبل از اسلام نيز پايه‌ريزی نموده‌ايد. 👤 📚 از کتاب (س) ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ چرا از مرگ می‌ترسیم؟ 📌 گاهی اوقات سبب ترس از مرگ، است و گاهی نیز شدید به است. اگر شما روی کف دست خود چسبی بزنید که مویی ندارد، می‌توانید به‌راحتی و بدون درد آن را بکنید. اما اگر آن را در جای پرمویی، مثلاً روی پا یا پشت دست خود بزنید که با صدها مو گره خورده، وقتی آن را می‌کنید، درد دارد. چه بسا انسان نسبت به امورات مختلف دنیا تعلقات شدید پیدا کرده و مانند هزاران زنجیر به جان او وابسته شده است. طبیعتاً [برای او] دل کندن از آن‌ها و به سمت رفتن یعنی دوری کردن از محبوب! 👤 📱نرم‌افزار ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ از شب اول قبر به بعد، خرج انسان با خودش است 🔻 انسان بعد از ، همیشه خرج لازم دارد؛ آیا خرج همیشگی او است یا ؟ از به بعد، انسان خرجش با خودش است. (ره) می‌فرمودند: حدیث شریف که (ص) ذخیره برای است، شما را مغرور نکند. امام (ره) مثال می‌زدند: ذخیره مال آخر کار است. زمان قدیم وقتی هوا سرد می‌شد، ذغال‌های ذخیره را مصرف نمی‌کردند؛ می‌گفتند: این سرما دنباله دارد؛ باید آخر کار آن را مصرف کرد. از حضرت آدم (ع) تا به حال، وجود دارد و برزخ، فاصله‌ی بین کثافت دنیا و لطافت آخرت است و در آن‌جا خرجی و روشنایی لازم است. تا آدم بمیرد، و اولاد او علیهم السلام نمی‌آیند سریع شفاعت کنند؛ یک باید در کار باشد؛ اگر نباشد، این همه دستورات که شب اول قبر چنین و چنان می‌شود برای چیست؟ 📚 از کتاب 👤 درس‌های اخلاق 📖 ص ۶۳ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ هجرت یعنی خروج از ولایت طاغوت و ورود به ولایت الله 🔻 اگر یک جایی وجود ما و هستی ما و همه‌ی نیروها و نشاط‌های ما تحت فرمان نبود، بلکه تحت فرمان و شیطانی بود، ما این است که ما خودمان را از قیدوبند ولایت رها کنیم و نجات بدهیم و آزاد کنیم و برویم تحت سایه‌ی پرمیمنت ولایت . ✅ خارج‌شدن از آن ولایت ظالم و واردشدن به آن ولایت عادل، اسمش است. 👤 📚 برگرفته از کتاب «طرح کلی اندیشه‌ی اسلامی در قرآن» 📖 صفحه ۴۹۲ 🙏 ارسالی یکی از اعضای محترم کانال ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ درس تهذیب نفس فارغ‌التحصیلی ندارد! 🔻 ما درسی می‌خواهیم که فارغ‌التحصیلی نداشته باشد چون ما فارغ‌التحصیل نمی‌شود. تا زنده‌ایم ما را رها نمی‌کند. ما هم تا زنده‌ایم باید درس بخوانیم. درس‌های حوزه و دانشگاه هم که بالاخره بعد از بیست، سی سال ملال‌آور است. درسی باید خواند که ملال را از بین ببرد و این همان راه یا است. پالایش کردن درون و مراقبت دائم داشتن، راه است. 👤 📚 برگرفته از کتاب «توصیه‌ها، پرسش‌ها و پاسخ‌ها» 📖 ص ۹۲ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f