eitaa logo
حرف حساب
7.2هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
46 ویدیو
16 فایل
برش‌هایی از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم | گروه مطالعاتی هیئت امام جعفر صادق علیه السلام ارتباط با مدیر: @Einizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
✳ اسلام می‌گوید دین و سیاست یکی است 🔻 دین است. در اسلام همان اندازه که مسائل و وجود دارد، مسائل و هم وجود دارند، به همان اندازه که اهمیت دارد، در راه خدا هم اهمیت دارد؛ به همان اندازه که انسان باید به سوی خدا برود، باید به همان اندازه کین و کید دشمنان خدا را بفهمد و در مقابل آنان جبهه بگیرد؛ چنین نیست که انسان مسلمان اگر نماز بخواند و عبادت کند و در کنج خلوتگاه محراب بنشیند، مسلمانی خود را کامل کرده باشد! مسلمان اگر می‌خواهد مسلمان کاملی باشد به امور دنیا هم باید بپردازد، سیاست هم باید بفهمد و در سیاست هم باید مداخله کند. 🔸 به ما می‌گویند: از جداست! اسلام می‌گوید: «دین و سیاست یکی است.» سیاست جزء دین است، جزء احکام دین است. مهم‌ترین بخش فقه ما، بخش سیاسات است و معظم دین را سیاسات تشکیل می‌دهد. 👤 📚 کتاب 📖 صفحات ۷ و ۸ 🙏 ارسالی یکی از اعضای محترم ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ چرا حسین(ع) بر دل‌ها حکومت می‌کند؟ 🔻 علیه السلام كه امروز بر دل شما حكومت می‌كند، جهتش اين است كه رنگ زمان به خود نگرفت. نگفت اگر حكومت كند رنگ پيغمبر، اگر حكومت كند رنگ معاويه، اگر حكومت كند رنگ او را بايد بگيريم و چون زمانه اين‌جور شده است، بايد رنگ زمانه را بگيريم! وقتی که به او گفت: یا ! من یک جمله‌ی خیرخواهانه‌ای برای تو دارم، فرمود: بگو. گفت: من مصلحت تو را در این می‌بینم که با یزید بیعت کنی. حضرت نفرمود که این مصلحت و منفعت من نیست، فرمود: در آن موقع چه خواهد شد؟ آن‌وقت باید فاتحه‌ی اسلام را یک‌جا خواند! 👤 📚 📖 ص ۴۶ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ هیچ‌کدام برای من نیامده‌اند... 📌 یک آقایی گفته بود: در اعتکاف مسجد کوفه، (عج) را در خواب دیدم که به من فرمود: این‌هایی که به این‌جا (مسجد کوفه) آمده‌اند، از مؤمنین خوب هستند ولی هر کس حاجتی دارد و برای برآورده‌شدن حاجت خود آمده‌است؛ مانند خانه، فرزند و... هیچ‌کدام برای من نیامده‌اند... 🔸 البته محتاج به خواب هم نیست. مطلب، همین‌طور است و هر کدام در فکر حوایج شخصی خود هستیم و به فکر آن حضرت -که نفعش به همه برمی‌گردد و از اهمّ ضروریات است- نیستیم. 📚 برگرفته از کتاب «در محضر » 📖 ص ۲۷ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ چه با خودت آوردی؟ 🔻 خداوند در می‌فرماید «من جاء بالحسنه فله عشر امثالها» نفرمود کسی که در دنیا کار خوب بکند یا کسی که در دنیا ایمان بیاورد است، در هیچ جای قرآن نداریم که فرموده باشد «من فعل الحسنه» بلکه فرمود: «من جاء بالحسنه» این یعنی انسان باید یک قدرتی داشته باشد که بتواند این اعمال حسنه را . یعنی اعمالش در دستش نقد باشد. این‌طور نباشد که در دستش کار خیر بگذارد بعد کند، کند و... که با این کارها افعال خیرش بریزد. این مصداق همان «من فعل الحسنه» است که مورد نظر قرآن نیست بلکه انسان باید آن‌طور باشد که بتواند همه‌ی افعال نیک و خوب خودش را به همراه خود ببرد. لذا در صحنه‌ی نمی‌گویند تو در دنیا چه کردی؟ بلکه می‌گویند چه با خودت آوردی؟ 👤 📝 ۹۳/۰۹/۰۳ 🍀 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ من بهترین شریک هستم! 🔻 استاد ما حضرت ‌فرمودند در تابستان داغ، رفتیم از بقال سر کوچه یخ خریدیم، آمدیم داخل آب گذاشتیم، آب بوی خاصی گرفت. رفتیم بگوییم این چه بود به ما دادی، دیدیم همه‌ی همسایه‌ها آمده‌اند و دعوا دارند و می‌گویند این چه یخی بود که به ما دادی؟! او هم ‌گفت من اطلاع ندارم؛ بگذارید از کارخانه‌ی یخ بپرسم. خلاصه ماجرا از این قرار بوده که یک مقدار از روغنی که به بدنه‌ی دستگاه تزریق می‌شده نشتی کرده و وارد آب شده است. 🔸 آقای اشتهاردی می‌فرمود یک ذره که قاطی شد، خراب شد! یک ذره که غیر خدا قاطی بشود، خدا می‌فرماید «أنا خَیرُ شریک» من بهترین شریک هستم. دو تا شریک که می‌خواهند از هم جدا شوند، خیلی سخت‌گیری می‌کنند. خدا می‌گوید من این‌طور نیستم. یک ذره که غیر من قاطی بشود، همه را می‌دهم به شریک خودم! پ.ن: صلی الله علیه و آله فرمود: خداى سبحان مى‌فرمايد: همانا من بى‌نيازترين شريكم. پس، هر كه كارى بكند و كسى جز مرا در آن شريك گرداند، من از آن كار بيزارم و از آنِ كسى باشد كه او را شريك من قرار داده است. (عدّة الداعی: ۲۰۳) 👤 📝 📺 ۹۹/۱۰/۱۸ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ آیه‌ی کمرشکن! 🔻 اگر را با تأنی تلاوت کنید، می‌بینید از اول تا آخر، است. مرحوم حاج محمدعلی ادیب تهرانی، روحانی پیرمردی بود که مکاسب و کفایه تدریس می‌کرد و روزهای پنجشنبه و جمعه تفسیر صافی می‌گفت. وقتی به این آیه: «وَمَآ أُمِرُوٓا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّه»َ (بینه، آیه ۵) می‌رسید، می‌گفت: این آیه کمرشکن است. چون ضمیر «أُمِرُوٓا» به اهل کتاب برمی‌گردد اما دنباله‌اش می‌فرماید: «ذَٰلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ»؛ دینِ پابرجا همین است؛ یعنی از اول بحث انبیا تا آخر بحث آن‌ها می‌خواهند یک کلمه را درست کنند که و این هم شدنی است. 👤 📚 از کتاب 📖 ص ۱۸۸ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ او را این‌گونه می‌توان دید... 📌 شام را ظرف‌ظرف می‌آوردند. اولین ظرف را گذاشت روی میزی جلوی . رهبر اشاره کرد که اول به بقیه تعارف کنند. پیرمرد در کار خود وارد بود. اول به سادات روحانی تعارف کرد و بعد به باقی تا غذا به ما- که در صف آخر بودیم و آخرین نفر- برسد نیم ساعتی طول کشید... غذا را جلوی ما گذاشتند. به دور و بر نگاه کردیم دیدیم رهبر به ما نگاه می‌کند. آخرین نفر که ظرف را گرفت، رهبر بسم الله گفت و اولین لقمه را برداشت... رهبر بعد از همه شروع کرد و چندان با تأنی و طمأنینه غذا خورد که حتی از ما هم دیرتر غذایش تمام شد. طلبه‌ای جوان رفته بود و علیرغم ممانعت محافظ‌ها کنار میز رهبر نشسته بود. آقا می‌خندید و به او تعارف می‌کرد... تَرَاهُ قَرِیباً أَمَلُهُ، قَلِیلاً زَلَلُهُ، خَاشِعاً قَلْبُهُ، قَانِعَةً نَفْسُهُ، مَنْزُوراً أَکْلُهُ، سَهْلاً أَمْرُهُ... او را این‌گونه می‌توان دید: آرزویش نزدیک، لغزشش اندک، قلبش خاشع، نفسش قانع، خوراکش ناچیز، زندگی‌اش آسان... امیرالمؤمنین. 📚 برگرفته از کتاب ؛ یادداشت‌های شخصی در سفر به سیستان و بلوچستان ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ مهم‌ترین حُسن نظام اسلامی 🔻 مهم‌ترین حُسن یک نظام و در این است که فضا را نمی‌کند. در ، فضا گناه‌آلود است. اگر انسان هم بخواهد نکند، گویی برای او میسور نیست و همه‌چیز، انسان را به‌طرف گناه سوق می‌دهد. در ، این‌طور نیست. در نظام اسلامی، فضا گناه‌آلود نیست. گناهکار هست، در سطوح مختلف و در مشاغل مختلف هم هست، با اختیارات گوناگون هم هست -نه این‌که نیست- اما گناه، ممکن است فقط جاذبه‌ی شخصی داشته باشد؛ یعنی هوی و هوس انسان، او را به طرف گناه بکشاند. این نظام، غیر از و شیطانی است که گناه، معیار هم است! در نظام اسلامی، گناه نه فقط معیار پیشرفت نیست بلکه ضد پیشرفت و ضد ارزش و معیار تنزل است. 👤 📚 کتاب 📖 صفحات ۴۱ و ۴۲ 🙏 ارسالی یکی از اعضای محترم ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ ریاضت 🔻 آن کارهای نیست که در گذشته بعضی از مرتکب می‌شدند. ریاضت این است که الان دست شما باز است به ، هیچ‌کس هم نمی‌تواند متوجه بشود... خدا مشتری است! این که دست نزدی به بیت‌المال، ریاضت این است. این می‌شود ؛ این اراده در می‌شود «یفجرونها تفجیرا». 👤 📝 📺 ۹۹/۱۰/۱۸ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ شفاعت لیاقت می‌خواهد 💠 «...وَلَا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَىٰ ...» (انبیا، ۲۸) آنان جز برای کسی که خداوند از او خرسند باشد، شفاعت نمی‌کنند. 🔻 در روایات آمده است که مراد از «مَنِ ارْتَضَى» یعنی کسی که او مورد رضایت است، هرچند باشد زیرا شخص ، به‌خاطر که پس از می‌کند، مورد لطف قرار گرفته و مشمول واقع می‌شود. 🔸 شفاعت، لیاقت می‌خواهد. کسانی مشمول شفاعت واقع می‌شوند که خداوند از دین آن‌ها راضی باشد. 👤 📚 از کتاب ترجمه و تفسیر یک جلدی 🍀 سوره‌ی ، آیه ۲۸ 📖 ص ۳۲۴ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ وقتی بیدار می‌شویم که بفهمیم مسافریم... 📌 وقتی بیدار می‌شود که بفهمد است. وقتی فهمید مسافر است، تمام زندگی‌اش زندگی مسافری می‌شود. خیال مسافرت‌کردن متفاوت است با مسافرت واقعی. در اثر فکر کردن صحیح، حال مسافرت در وجود انسان پیدا می‌شود. و مسافر معلوم است که چگونه در سفر زندگی می‌کند. 👤 📝 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ شرط رسیدن به تمام کمالات 🔻 وقتی که می‌گوییم: «لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ...» مقصود از «بِر»ّ، است؛ مادی یا معنوی، روحی یا جسمی، فکری یا عاطفی. انسان در راه کمال، هر کمالی که باشد، توفیق نمی‌یابد مگر آنکه از برخی چیزهایی که دوست دارد، بگذرد یا آن‌ها را ببخشد. ولی اگر بخواهد همه‌ی آن‌چه را دوست دارد نگاه دارد و و و و خویش را حفظ کند، در نهایت نمی‌تواند به برّ برسد. 🔸 کشاورز را مثال می‌زنیم. زمانی که می‌خواهد گندم فراوان را درو کند، باید از بخشی از آن چشم بپوشد. او از آن‌ها چون بذر استفاده می‌کند و آن‌ها را زیر زمین دفن می‌کند، به این امید که آن‌چه زیر زمین دفن شده، و از آن گذشته است، پس از مدتی به مقدار فراوانی گندم تبدیل شود. در این صورت کشاورز به برّ رسیده است؛ اما پس از آنکه بخش کمی از گندمی را که دوست داشت، کرد. 👤 📚 از کتاب 📖 ص ۱۰۴ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f