eitaa logo
حرف حساب
7.2هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
44 ویدیو
15 فایل
برش‌هایی از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم | گروه مطالعاتی هیئت امام جعفر صادق علیه السلام ارتباط با مدیر: @Einizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
✳ تقوا لباس آتش‌نشانی است! 🔻 یعنی چی؟ پرهیز؟ کفّ نفس؟ تقوا معنای گسترده‌ای داره. در و در فرهنگ ، تقوا لباس است! «و لباس التقوی ذلک خیر» (اعراف، ۲۶) تقوا لباس آتش‌نشانی است! 🔸 قرآن، تقوا به‌معنای فرار از و محیط گناه‌آلود و جامعه‌ی پر از گناه رو نمی‌پذیره و آن را ساخته‌ی راهبان مسیحی معرفی می‌کنه. درسته در تقوا، هست، هست، مبارزه با گناه هست، اما تقوایی که قرآن می‌فرماید، فرار نیست بلکه حمله است! تقوا جُنّة و سپر این حمله و لباس رزم و یا دقیق‌تر، لباس آتش‌نشانی است! لباس آتش‌نشانی، لباس حمله به آتش است. گناه، آتش است و تقوا، لباس آتش‌نشانی و متقی، آتش‌نشان. آتش‌نشان کارش چیه؟ آتش‌نشان به آتش حمله می‌کنه تا کسانی رو که گرفتار شدند نجات بده! آتش‌نشان باید بزنه به آتش، اول اون‌هایی رو که در آتش‌اند و دارند می‌سوزند، نجات بده، دوم آتش رو خاموش کنه. تقوا در قرآن یعنی این! فرار، تقوا نیست. 👤 📚 برگرفته از کتاب «دکترین انتظار و مبانی قرآنی آن» 📖 ص ۶۳ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ عید ما زمانی است که دور شمس حقیقی بگردیم 🔻 ما الآن در آستانه‌ی فروردین هستیم. نکته‌ای که باید به آن دقت داشت این است که این زمین است که ۳۶۵ روز تلاش و کوشش کرد که یک دور به دور آفتاب بگردد. ما فکر می‌کنیم اگر زمین مثلاً پنجاه بار به دور خورشید گشت، ما نیز پنجاه سال رشد کرده‌ایم، در حالی که اگر انسان پنجاه مطلب علمی فهمید، پنجاه سالش است! ما باید ببینیم فروردین ما چه زمانی است! عمر هر کسی به اندازه‌ی و اوست. ☀ ما به این نیست که زمین به دور آفتاب بگردد تا ما عمرمان زیاد شود. ما اگر دور شمسِ حقیقی حرکتی کردیم، آن‌وقت عمر ما زیاد می‌شود و بالا می‌آید. اگر دور علیهم السلام گشتیم و از معارف این‌ها استفاده کردیم و راه این‌ها را ادامه دادیم، ما هم دور شمس گشته‌ایم و عمرمان زیاد شده است. 👤 📝 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ اسیر روزمرگی‌ها نشو! 🔻 وقتی بخواهی در هواشناسی، در یک حوزه‌ی نظر بدهی، نمی‌توانی برای نظر بدهی و چند روز بعد را پیش‌بینی کنی ولی وقتی در سطح کلان بررسی کردی و دور و نزدیک را محاسبه کردی می‌توانی تا شش ماه بعد را هم پیش‌بینی کنی. 🔸 این که ما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم به‌خاطر این است که برخوردهای ما با حوادثی است که اهمیت و ضرورت کمی دارند. به چیزهای جزئی و کم‌اهمیتی دل‌مشغولیم و کسی که به مشغول شود، طبیعی است که نمی‌تواند کند و کسی که برنامه‌ریزی ندارد معلوم است که نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی کند و نمی‌تواند برای پیشامدها مَکری داشته باشد. و نمی‌تواند برای مکرهای شیطان برخورد مناسبی را داشته باشد. «و لا نتخوف قارعة حتی تحل بنا» 👤 📚 برگرفته از کتاب «روزگار ستمگر و زمانه‌ی ناسپاس» 📖 ص ۴۰ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
حرف حساب
✳ اسیر روزمرگی‌ها نشو! 🔻 وقتی بخواهی در هواشناسی، در یک حوزه‌ی #محدود نظر بدهی، نمی‌توانی برای #آین
💬 عیدانه به حرف‌حسابی‌های عزیز: 🔻 امام باقر (ع) فرمود: «عودا انفسکم الخیر؛ خود را به انجام کار خیر عادت دهید.» بیاییم از امروز که آغازین روز سال ۱۴۰۰ است، خود را به اهم چند کار شایسته عادت دهیم: 🔹 در زمینه‌ی اخلاق فردی: به نظم و انضباط بیش از گذشته اهمیت دهیم. در عین پرهیز از تجملات، تمیز و مرتب باشیم. به مصرف غذاهای سالم بیشتر اهتمام بورزیم. سحرخیزی را مغتنم بدانیم. ورزش، پیاده‌روی و تفرج به حد نیاز مطلوب است. و ... 🔹 در زمینه‌ی اخلاق بندگی: نمازها را از وقت اول آن تاخیر نیندازیم. به بخشی از نوافل روز و شب ملتزم باشیم. حداقل روزی پنج صفحه قرآن بخوانیم. حداقل یک نماز را به جماعت برگزار کنیم. نماز جمعه را حتی المقدور ترک نکنیم. و ... 🔹 در حوزه‌ی اخلاق اجتماعی: به محبت و مودت نسبت به والدین، همسر و فرزندان بیفزاییم. گاه با یک پیام دل دوستان را شاد کنیم. عبارت‌هایی همچون: عذر می‌خواهم، حق با شماست، می‌توانستم بهتر بگویم یا بهتر عمل کنم را به زبان خود عادت دهیم. هیچ محبت، سلام و لطفی را بدون پاسخ نگذاریم. به قواعد و قوانین شهروندی پایبند باشیم. و ... 🔹 در زمینه‌ی حیات علمی: عمر خود را کمتر در فضای مجازی و پای رسانه صرف کنیم. مطالعات خود را در زمینه‌ی تخصص جهت بدهیم. در بسط علم و دانش کوشا باشیم. دیدار و گفت‌وگوی حضوری با عالمان الهی را مغتنم بدانیم. و ... 🔹 گاه‌گداری از کسی که این دست از نصایح خیرخواهانه را به ما یادآور شده است، به خیر و دعا یاد کنیم! اللهم وفقنا لما تحب و ترضی سی ام اسفند ۱۳۹۹ شب اول سال ۱۴۰۰ http://eitaa.com/alinasirigilani ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ شاخص و مقیاس؛ قرآن و اهل‌بیت(ع) 🔻 مدتی گذشت. حالا کمی خودمانی‌تر شده بودیم. پیشرفتم بد نبود و محمد هم تلاشش را برای آموختن فوت‌های کوزه‌گری‌اش به‌کار می‌برد. یک روز پرسید: «بگو ببینم، اولین کار یک دیده‌بان چیست؟» گفتم: «خب معلومه باید جای خودش رو پیدا کنه.» پرسید: «برای این‌که جای خودش رو پیدا بکنه، باید چکار کنه؟» گفتم: «دو تا هدف مهم پیدا کنه که این دو هدف، هم در نقشه باشه و هم در طبیعت.» پرسید: «بعدش چی!» گفتم: «از این دو هدف گرا بگیره، گرا رو برگردونه و معکوس کنه. محل برخورد این دو گرا جای خودش می‌شه.» 🔸 گفت: «همه‌ی این‌ها که پرسیدم برای این بود که بگم اولین چیزی که یک آدم باید بداند این است که او کجا ایستاده و به کجا می‌رود، برای این که بفهمد کجا ایستاده باید دو هدف و شاخص مهم را پیدا کند. آن دو هدف و شاخص، یکی است و دیگری و . با معرفت به این دو شاخص، انسان می‌فهمد که درست ایستاده یا خطا ایستاده. می‌فهمد که باید کجا را ببیند و چگونه ببیند. این اولین قاعده‌ی دیده‌بانی است.» 📚 برگرفته از کتاب «سهم من از چشمان او» 📖 صفحه ۱۷۷ 👤 📗 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ مشکل از دینداری ماست! 🔻 اگر شما زنجیرچرخ یک دوچرخه را از چرخ‌دنده‌ی آن جدا کنید، این دوچرخه دیگر نمی‌تواند کار کند؛ چون یک جزء آن در جایگاه اصلی خودش قرار ندارد. لذا چون ارتباط بین اجزاء قطع شده است، کل سیستم کار نمی‌کند. نمی‌شود خواند ولی و نداد؛ و یا نکنیم و بعد مدعی باشیم که نیاز اجتماعی ما را تأمین نمی‌کند. 🔸 دین یک سیستم نیست، بلکه یک اکو سیستم است. دین یک پدیده‌ی مکانیکی نیست، بلکه یک اُرگانیک است. دین مجموعه‌ای حیات‌دار و زنده است. استاد (ره) می‌فرمایند: دین یک کُل تجزیه‌ناپذیر است. در معنای آیه‌ی شریفه‌ی «ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ... » (الرّوم، ۴۱) یعنی قطع ارتباط میان اجزاء دین که به‌واسطه‌ی عمل‌نکردن مردم صورت می‌گیرد. اگر نیازهای فردی، اجتماعی، روحی، روانی و... ما برآورده نمی‌شود، مشکل از دین نیست، مشکل از ماست. 📚 برگرفته از کتاب «مثل این‌که...» 📖 صفحات ۵ و ۶ 👤 فهیمه بیرانوند ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ از ماه شعبان غافل نشویم 🔻 هر مومن عاقلی باید غفلت نورزد و در این ماه، خودش را برای آماده کند؛ به اینکه از ، خودش را پاک کند و از مافات کند. «فیتضرع الی‌الله عز‌وجل فی ‌شهر ان الله تبارک و تعالی یعرفک عیوب نفسک». وقتی که در این ماه آمادگی پیدا کردی، پروردگار مربی تو خواهد شد، موانع را از جلوی تو بر می‌دارد. دنیا خشت و گل که نیست، دنیا است، تعلقات را باید بزنیم: چون به دست خویشتن بستی تو پای خویش را هم به دست خویشتن وا کُن کمال این است و بس 👤 📚 برگرفته از کتاب ، ج۲ 📖 صص ۴۲ و ۴۳ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ نيستم آتش كه هر خارى كند رعنا مرا! 🔻 عبوسِ عبوس بود! پدرم او را گفت: چه اتفاق افتاده است؟! و او گفت: را نمی‌دانم كه چيست؟! به مَثَل شنيده‌اى كه مى‌گويند: فلان، با دانه‌اى از انگور، شيرين و با دانه‌اى غوره، ترش می‌شود! پدرم گفت: مادرم را خداى بيامرزاد، اين را بسيار می‌گفت! و او گفت: واين حكايت من است! پدرم گفت: و ما نيز در اين مصيبتيم، و خواهيم بود، تا وقتى كه ، و در رشد و تعالى خويش نكوشيم! 🔸 آن‌سوی‌تر بچه‌ها آتشى افروخته بودند، و دامن‌دامن خار به درون آن می‌ريختند، و شعله‌ور می‌شد! پدرم گفت: آن آتش، كم است و اندك، و ناچيز و كوچك، اين است كه با كمى خار، شعله‌اش بالا می‌گيرد، و اگر از آن كمى كاسته شود، به پايين می‌رود! اما خورشيد كه دريايى از آتش است، برايش چه تفاوت كه صحرايى از خار بر آن بيفزايى، يا بكاهى! نه كم می‌شود، و نه زياد! و آن مرد گفت: آرى همين است، كوچكيم، آن هم آن‌چنان كه گويى كودكيم! نور خورشيدم، ز امداد خسيسان فارغم نيستم آتش كه هر خارى كند رعنا مرا 👤 📚 از کتاب ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ علی اکبر، آیه‌ی حسین(ع) 🔻 همان‌طور كه دارای آيات متعدد است و هر كدام حقيقتی را به نمايش می‌گذارند تا راه انسان به سوی آسمان گم نشود، يعنی (ع) هم آيه‌ها دارد، آيات كبيرش، حضرت (ع) و حضرت (ع) و حضرت (س) و (ع) است. چطور شما در آيات تدبّر می‌كنيد و به آن‌ها دل می‌سپاريد، تا حقايق و معارف مربوطه را به دست بياوريد، بايد با آيات كربلا نيز انس بگيريد، كاری كنيد كه از فرهنگ انس با آيات كربلا و با آن قرآن مجسم در كربلا، محروم نشويد وگرنه از بهترين راه ارتباط با عالم قدس محروم شده‌ايد. 👤 📚 از کتاب «آنگاه که فعالیت‌های فرهنگی پوچ می‌شود» ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ گول حالِ ذکرِ بی‌مراقبه را نباید خورد! 🔻 ...تو که هنوز جوارحت را از پاک نکرده‌ای، چگونه منتظری که در شرح احوال قلب، چیزی به تو بنویسم؟! پس بشتاب، بشتاب به‌سوی توبه‌ی راستین؛ سپس بشتاب، بشتاب در کوشش و ... اگر بی‌مراقبت مشغول به ذکر و فکر شوی، بی‌فایده خواهد بود، اگر چه حال هم بیاورد؛ چراکه آن حال، دوام پیدا نخواهد کرد. گول حالی را که ذکر بیاورد، بی‌مراقبه نباید خورد. 📜 بخشی از نامه‌ی به اهل سیر و سلوک 📚 از کتاب 📖 ص ۱۳۵ 👤 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ انتظار یعنی یاری‌رساندن به ولی 🔻 نسبت به این است که ما و او را بشناسیم و او را در آن هدف کنیم. این ولایته! صِرف ابراز و ابراز و و این‌ها ولایت نیست. در ولایت حتما باید ولی را یاری کرد. و انتظار یعنی همین: یاری رساندن به ولی. 🔸 البته ولی را یاری کردن معنایش این نیست که ولی احتیاج به یاری ما دارد! قرآن می‌فرماید: إن تنصروا الله... یعنی چی؟ مگر ما می‌توانیم خدا را یاری کنیم؟ یعنی چه این حرف؟ یعنی حکمت بالغه‌ی الهی بر این تعلق گرفته که توسط شما محقق بشه! این یعنی یاری خدا. و الا خودش که می‌تواند هر کاری که می‌خواهد بکند! می‌خواهد که ما کنیم و به‌جایی برسیم. نصرت ولی هم به همین معناست. 👤 📚 برگرفته از کتاب «دکترین انتظار و مبانی قرآنی آن» 📖 ص ۶۴ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ فقط باید از نتایج اعمال خود بترسیم 🔻 ترس و خوفی که انسان از خدا باید داشته باشد به دو موضوع مستند است: 🔸 الف: و مطلقه‌ی الهی به‌طوری که هیچ چیزی از علم او مخفی نیست و هیچ چیزی هم نمی‌تواند از حیطه‌ی حکومت او فرار کند: «و لا یمکن الفرار من حکومته» ‏‏‏(و فرار از حکومت خداوندی امکان‌پذیر ‏‏‏نیست) 🔹 ب: پیروی تمام حرکات درونی و عضوی بشری از قاعده‌ی «علیت» و «عمل و عکس العمل». این دو قاعده علاوه‌بر‌این‌که مورد مشاهده‌ی تجربی همگان است، مورد تایید و تاکید و دیگر منابع اصلی اسلام نیز می‌باشد. مانند: «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَه. وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ» ‏‏‏(پس هر کس به‌مقدار وزن یک ذره به‌جای بیاورد، خواهد دید. و هر کس به‌مقدار وزن یک ذره انجام بدهد، خواهد ‏‏‏دید.) 🔺 پس اگر انسان بترسد، فقط باید از نتایج خود بترسد، نه از خدا زیرا او به‌هیچ‌وجه بر بندگانش ستم روا نمی‌دارد. 👤 📚 📗 ج ۲۱ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ فطرت بشر ضامن حفظ و بقای قرآن است 🔻 معنای «انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون» (حجر، ۹) این نیست كه ما را به‌زور جبرئیل می‌آوریم و به‌زور نگهش می‌داریم، هی جامعه می‌خواهد آن را طرد كند، ما به‌زور تامینش می‌كنیم، [بلكه معنایش این است كه] ما قرآن را حفظ می‌كنیم چون ما او را حفظ می‌كند، سنت ما این است كه هر چیزی كه با و بشر سروكار داشته باشد، خود فطرت و نیاز درونی بشر، ضامن حفظ و بقای آن است، و لهذا این‌همه جزرومدها و این‌همه كهنه‌و‌نوهایی كه در تاریخ پیدا شده، این كتاب خودش را حفظ كرده و جوانه‌های نو زده. 🔸 شما می‌بینید در فلان گوشه‌ی اروپا یا افریقا باز فلان متفكر پیدا شد، راجع به قرآن چنین گفت، مسلمان شد، چنین شد، چنان شد، این نشان می‌دهد كه یك جاذبه‌ی خاصی میان قرآن و وجود دارد؛ تدریجا هم هی صید می‌كند، اگر یك عده به علل خاصی رابطه‌شان با آن قطع می‌شود، باز یك عده‌ی دیگر از جای دیگر كشیده می‌شوند. 👤 📚 | ج۲ 📖 ص ۱۰۱ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ نابینا کسی است که تابع امام زمانش نیست 🔻 قرآن کریم فرمود بعضی‌ها بینا هستند، بعضی‌‌ها نابینا. فرمود: «یوْمَ نَدْعُوا کلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَمَنْ أُوتِی کتابَهُ بِیمینِهِ فَأُولئِک یقْرَؤُنَ کتابَهُمْ وَ لا یظْلَمُونَ فَتیلاً ٭ وَ مَنْ کانَ فی هذِهِ أَعْمی» (اسرا، ۷۱ و ۷۲) این نابینا را در قبال تابع و معتقد به قرار داد، فرمود بعضی‌‌ها کور هستند؛ یعنی آن کس که معتقد به امام زمان است، بیناست، است، آن که معتقد نیست، کور است. 🔸 در قیامت این‌ها و اهل جهنم را می‌‌بینند؛ ولی و اهل بهشت را نمی‌بینند، کوری است که فقط جهنم را می‌‌بیند ولی بهشت را نمی‌بیند. خدای سبحان در قبال اعتراض آن‌ها که عرض می‌‌کنند: خدایا من در دنیا بینا بودم، چرا مرا کور محشور کردی، می‌فرماید: ما تو را کور محشور نکردیم، هر طور در دنیا بودی، همان‌طور در قیامت محشور می‌شوی. تو در دنیا را ندیدی، را ندیدی، را ندیدی، را ندیدی، را ندیدی، را ندیدی، فقط را دیدی، الآن هم همین‌طور است! را نمی‌بینی، را نمی‌بینی، را می‌بینی! هر طوری که در دنیا بودی، همان‌طور محشور می‌‌شوی! 👤 📝 | ۸۹/۰۵/۰۷ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ انجمن حجتیه‌ی درون ما 🔻 ...بینی و بین الله را چه معنا کردیم؟ دقیق‌تر شوم. سهم خودمان را در چه دانستیم؟ دعای فرج؟ ندبه‌ی صبح جمعه؟ کمیل نیمه‌ی شعبان؟ چراغانی آغاز امامت؟ زیارت سامرا و چله‌ی دعای عهد؟ دست مریزاد. همه این هست و اما این همه نیست. 🔸 فهم نادرست و ادراک ناقص از آخرالزمان باعث شده است برای تعجیل در فرج سهمی برای خودمان نبینیم. گوئی زندگی ما دخلی به ظهور ندارد؛ یک سو مائیم و یک سو روز موعودی که ناخودآگاه و بی‌مقدمه زنگش به صدا در می‌آید و فرج حاصل می‌شود. 🔹 ‌ای بار آمدیم. کتاب معارف، زینت التحصیل مدارس و دانشگاه ما بود و اصلا بنا نداشت الهیات انقلاب را دست مکتب خانه‌ها برساند. ماجرا این شد که ندانستیم آخرالزمان برخلاف تصور رایج، تنها در توسعه‌ی سیاهی نیست و فراتر از سیاهی، معنویت است که رشد می‌کند و کما و کیفا توسعه‌ی رخ می‌دهد. نگفتند و نشنیدیم که ظهور برگرده‌ی زمانه‌ای‌ است که رشد و آمادگی و بلوغ اجتماعی شکل بگیرد و لشکری مهیا شوند. آن بزرگی که می‌گفت ایران کشور بقیه الله است نظر به داشت و نه صرفا مناسک و سجاده‌نشینی؛ لذا فرمود پرچم از ایران به دست صاحب پرچم می‌رسد... 👤 متن کامل را این‌جا بخوانید🔻 http://fna.ir/nd76 https://eitaa.com/mahdian_mohsen ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ احتکارشده در قبر بدن! 🔻 انسان نبايد اجازه دهد بزرگ و نامحدودش، محدود به نيازهای او گردد و شخصيت او شخصيتی «تنی» و بدن‌آلود شود! تعبير جالبی دارد؛ خطاب به انسان‌های دنيايی می‌گويد: «ای در قبر بدن!» می‌گويد ای انسان! تو «خود»ت را در قبر «بدنت» احتكار كرده‌ای و خاكی شده‌ای و اين سزاوار تو نيست. آدمی كو می نگنجد در جهان در سر خاری همی گردد نهان جان لقمان كه گلستان خدا است پای جانش خسته‌ی خاری چراست 🔺 انسانی که از کلّ جهان وسيع‌تر است نبايد خود را در خار گرفتار كند. 👤 📚 از کتاب ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ مهمانِ دل‌های شکسته 💠 اين دعاهای ماه و برای آن است که انسان را هم شايسته کند که خدا شود و هم شايسته کند که خدا شود. در اين معامله، سود کلاً مال انسان است! چون گاهی خدای سبحان مبايعه می‌کند، خريد و فروش می‌کند و با انسان گفت‌وگو دارد؛ چه اينکه در همين است. اما خدا مهمان ما باشد يعنی چه؟ ✅ اين در آمده است که «انا عند المنکسرة قلوبهم» يعنی خدای سبحان مهمان است و آن انکسار، آن فقر، آن خضوع، آن خشوع، آن بندگی خالص را خدا می‌پذيرد. اين «انا عند المنکسرة قلوبهم» جزء مصاديق مهمان‌شدن خدا نسبت به دل‌هاست. 👤 📝 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ تشکیل جامعه‌ی دینی؛ شرط تحقق مکارم اخلاق 🔻 انسان آن‌وقت انسان است که #مکارم_اخلاق در او فزونی یابد؛ #پیامبر_اکرم (ص) فرمودند: «بعثت لاتمم مکارم الاخلاق»؛ برای تمام کردن مکارم اخلاق مبعوث شدم. البته مکارم اخلاق، جز در اجتماعی که بر اساس اسلام و برمبنای قواعد اسلامی بنیان شده باشد، رشد نمی‌کند. پیامبران الهی گرچه نهایت کارشان تکمیل اخلاق بوده اما اول، جامعه‌ی الهی و دینی به‌وجود آورده‌اند. 👤 #رهبر_معظم_انقلاب 📚 از کتاب #تفسیر_سوره_برائت 📖 ص ۶۶۴ ✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ با خدا صحبت کن... 📌 هر چه گرفتاری و ناراحتی داری، هر وقت دیدی که دارد انباشته می‌شود، با خدا صحبت کن. به #قرآن نگاه کن که تا نگاه کنی همه را حل می‌کند. هر وقت دیدی کدر شده‌ای، هر #دعا و ذکری که از پدر و مادر یاد گرفته‌ای، همان را با لبت تذکر بده. چرا لبت را روی هم بگذاری تا درونت دَم کند و خسته‌ات کند؟ صحبت کردن با او، ذات غم و حزن را می‌برد. 👤 #حاج_محمداسماعیل_دولابی 📚 از کتاب #طوبای_محبت ۳ 📖 ص ۸۹ ✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ انسانِ معیار در گفتمان انتظار 🔻 در ، ، انسان مطلوب، انسان استاندارد، کدام انسان است؟ انسانی است که به این پایه از معرفت رسیده که رو شناخته و به سمت آن حرکت می‌کنه. 🔸 هدف دین چی بود؟ رسیدن انسان‌ها به عبودیت، به خلیفة اللهی. انسان، فاصله‌ی بین دو نقطه‌ی تولد تا مرگ نیست؛ هم قبل از تولد عوالمی داشته و هم بعد از مرگ، تازه عوالم اصلی‌اش شروع می‌شود. این رو باید بشناسه. انسان معیار، به این پایه رسیده که هدف دین رو شناخته و اینک بزرگ‌ترین هدف زندگی خود را تلاش مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر در جهت رسیدن به این آرمان قرار داده: «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ ۖ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ...» (احزاب، ۲۳) علیه‌السلام فرمودند که این عهد، تلاش و مبارزه و عزت بخشیدن به دینه. این عهدی است که دارند و به آن وفا می‌کنند. 👤 📚 برگرفته از کتاب «دکترین انتظار و مبانی قرآنی آن» 📖 ص ۷۹ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ هَمَجٌ رَعاع نباشیم! 🔻 اكثریت قریب به اتفاق مردم ندارند. اگر به ما بگویند سبكت را [در رفتار] بگو، سیره‌ی خودت را بیان كن، روشت را بیان كن، تو در حل مشكلات زندگی [چه روشی داری؟ پاسخی نداریم]. 🔸 هر كسی برای خودش در زندگی دارد، هدفش هرچه می‌خواهد باشد؛ یكی هدفش عالی است، یكی هدفش پست است، یكی هدفش خداست، یكی هدفش دنیاست. بالأخره انسان‌ها هدف دارند. بعضی افراد برای هدف خودشان اصلاً سبك ندارند، انتخاب نكرده‌اند. ولی قلیلی از مردم هستند كه در راهی كه می‌روند سبك و روش دارند. قلیلی از مردم این‌جورند والاّ اكثریت مردم دون سبك‌اند، دون روش‌اند، به‌اصطلاح هرج‌ومرج [بر اعمالشان حكمفرماست و] هَمَجٌ رَعاع [هستند]. 👤 📚 | ج۱۶ 📖 ص ۵۳ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ آفرین سید محمدسعید! 🔻 یادم نمی‌رود یک بار در مجلس درس، ناگهان آخوند [ ] تغییر حالی پیدا کرد و بی‌مقدمه چند مرتبه گفت: «آفرین سید محمدسعید، آفرین سید محمدسعید.» من و شاگردان همگی از رفتار او متعجب شدیم. شاگردان با بهت و حیرت به‌هم نگاه می‌کردند و از حکمت این قول در فکر بودند. به‌ناچار، روز و ساعت این مطلب را یادداشت کردند تا سید محمدسعید حبوبی از سفر بازگردد. پس از بازگشت سید محمدسعید، از او ماجرای رخ داده در آن ساعت و روز را پرسیدند. سید سعید تأملی کرد و پس از آنکه تعجبی بسیار در چهره داشت، در پاسخ آن‌ها گفته بود: «آن روز و آن ساعت در راه بازگشت از کربلا به‌سمت کوفه، در شط سوار قایقی شده بودم. در قایق، مرد عربی سرش را روی شانه‌ی من گذاشته بود و از خستگی خوابش برده بود. خُرخُر می‌کرد و آب دهانش داشت روی من می‌ریخت. می‌خواستم شانه‌ام را از زیر سر او بکشم اما دلم نیامد و با خود گفتم بگذارم این مرد روی شانه‌ی من بخوابد و این وضع نفرت‌آور را تا رسیدن به کوفه تحمل کردم.» 📚 از کتاب 📖 ص ۶۱ 👤 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ چرا از عباداتمان خسته می‌شویم؟ 🔻 اگر شما خدا را پيدا كرديد، ديگر نمی‌توانيد بی‌خدا زندگی كنيد. اگر رابطه‌ی با حقايق پيدا کنيد، به چيز بزرگی رسيده‌ايد؛ در حالی که می‌شود سال‌ها بود، ولی از خدا نشد و او را به‌عنوان دل خود احساس نکرد. آری اگر او را پيدا كنيم، ديگر نمی‌توان بدون او زندگی کرد. اين که ما در عباداتمان می‌شويم به‌جهت آن است كه خدا را عبادت می‌کنيم و در محضر حضرت حق حاضر نيستيم. 👤 📚 از کتاب #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ تفرعن در دعا! 🔻 می‌گویند اول بفرستید تا دعایتان مستجاب شود؛ اول به مقامات (ص) اقرار کنید؛ ذیل آن مقامات است که حالت برایتان پیدا می‌شود. دعایی که ذیل صلوات پیدا می‌شود، و است. یعنی از طریق افاضه‌ی خدا به نبی اکرم، حاجت خودتان را بخواهید. 🔸 همین است که بگویید: به من بده! من کاری با ندارم! دعا در ذیل صلوات، یعنی خدایا هرچه خیر است به پیامبر و او بده و ذیل ایشان به ما هم عنایت کن. این دعا، مستجاب است و الا اگر در دعایی، نبی اکرم را کنار بگذاری و بگویی «خدایا! از خودت می‌خواهم و کاری با پیامبر ندارم» چیزی به شما نخواهند داد. 👤 📚 از کتاب | ج۱ 📖 ص ۱۳۸ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ چگونه آسوده‌ای؟! 🔻 اگر در شب زمستانی پای انسان بیرون از لحاف بماند و احساس سرما کند، آیا می‌‏تواند بخوابد یا راحت باشد، چون سر و بدن و دیگر اعضایش گرم است؟ انسان وقتی است که همه‌ی بدنش گرم باشد. احساس نسبت به برادران و دیگر انسان‏‌ها نیز همین‌گونه است. احساس نسبت به برادر ایمانی‏‌اش همین‌گونه است. 🔸 چگونه وقتی شما از سرما رنج می‌‏برد، درک نمی‏‌کنید و تنها به گرما و راحتی خود توجه دارید؟ این احساس ناقص است. اگر چنین احساسی دارید، باید خود را درمان کنید، زیرا بیمار هستید. 🔹 می‌گوید: «کسی که سیر بخوابد درحالیکه همسایه‌اش گرسنه باشد، به و ایمان ندارد.) بر اساس همین منطق، هرکس در گرما بخوابد و همسایه‏‌اش احساس سردی کند، یا هرکس در بخوابد، ولی همسایه‏‌اش در رنج و سختی باشد، یا هرکس و با بخوابد و همسایه‌اش نیازمند حفظ آبرو باشد، او نیز به خدا و روز بازپسین ایمان نیاورده است. 👤 📚 از کتاب ؟ 📖 صفحات ۷۷ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f