🔺به فکر طلاب!
▫️آیة الله حاج شیخ علی غروی علیاری
💢مرحوم میرزا #محمدتقی_شیرازی، که بعد از سیّد یزدی، مرجع علی الإطلاق بوده، همانند مرحوم سیّد، در رفع حوائج طلاب، بسیار می کوشیده. وقتی که از ناحیه مقلدانش، پول نمی رسیده، نماز جعفرطیّار می خوانده است، تا گشایش حاصل شود، در حالی که خود، تا آخر عمر، اجاره نشین بوده است.
🔹در مرض موتش، وقتی علمای کربلا گرد آن بزرگوار جمع شده اند، می فرماید: «صندوق را بیاورید». صندوق را می آورند. دستور می دهد باز کنند. وقتی باز می کنند، می بینند کیسه های متعدد پول وجود دارد که روی هرکدام چیزی نوشته است: سهم سادات، سهم امام، ردّ مظالم، کفارات، صوم و صلات.
💠می گوید: «این ها را به تازگی آورده اند که به خاطر مریضی، نتوانسته ام، به اهلش برسانم» و می خواهد که به اهلش برسانند. کیسه ای نیز وجود داشته حاوی مبلغ شصت تومان که می فرماید: «پول شخصی من است».
🔺مراجع بی هوا!
▫️آیت الله شبیری زنجانی:
◽️مرحوم حاج آقای والد از آشیخ محمد علی کرمانی و او هم از آسید عباس آیة الله زاده فشارکی، پسر #سیدمحمد_فشارکی نقل می کرد:
🌀 وقتی میرزای شیرازی وفات کرد، پدرم مرا نزد آمیرزا #محمدتقی_شیرازی فرستاد که بپرسم شما خودتان را اعلم می دانید یا من را؟ اگر خودتان را اعلم می دانید، من به خانواده بگویم به شما رجوع کنند و اگر من را اعلم می دانید، شما ارجاع بدهید.
⚡️گفت: نزد میرزا محمد تقی رفتم و از وی پرسیدم. گفت:«من نمی دانم هر چه نظر آقا باشد، شما طبق آن عمل کنید.
🔹نزد پدرم آمدم و مطلب میرزا را منتقل کردم. پدرم گفت:«از ایشان بپرس که دقت نظر را ملاك اعلمیت می دانید یا فهم عرفی را؟ اگر دقت نظر معیار باشد، او اعلم است. اگر فهم عرفی باشد من».
🍁 گفت: رفتم پرسیدم. میرزا محمدتقی گفت:«این هم مورد تردید است. هر کدام نظر ایشان باشد».
☄ باز این را منتقل کردم. پدرم گفت:«من قبلا میرزا را بر خودم مقدم می دانستم و الآن دلیلی بر تقدم من بر او نیست. بنابراین شما از او تقلید کنید».
آیت الله شبیری زنجانی: «به نظرم اهمیت فهم عرفی بیشتر از دقت نظر و به واقع مصیب تر است. برای حوزه های علمیه دقت نظر، ولی برای پاسخ استفتا، فهم عرفی ملاك است.
📚کتاب جرعه ای از دریا، جلد چهارم، صفحه ۴۷۷.
🔺خدایا حفظم کن!
▫️آیت الله بهجت:
🌀زمانی دیدند که مرحوم آقا میرزا #محمدتقی_شیرازی با آن همه قابلیت و علم و عمل و بزرگواری، در خزانه حمام میگوید: «خدایا، از تو خواسته بودم که مرا به ریاست و مقام مرجعیت مبتلا نکنی، حال که نمودی، یاریام کن، حفظم کن».
⚡️ایشان با آن همه مقامات علمیه و عملیه ـ که اهلش تشخیص میدادند ـ گفته میشد که در اواخر عمر از نماز جماعت کنارهگیری کرد.
📚در محضر بهجت، ج۱، ص ۲۳۵
📣 امیرالمومنین علیهالسلام:
⚡️مبادا هيچ كارى تو را از كار براى آخرت باز دارد؛ زيرا كه فرصت، كم است.
⚡️ فرصتهاى نيک را دريابيد كه همچون ابر میگذرند.
📗غررالحکم ح۱۰۲۸۶
#حدیث_زندگی ۳۱۷
🌸🌸🌸🌸🌸
امیرمؤمنان امام علی علیهالسلام:
به خدا شكايت مىكنم از مردمى كه در جهالت زندگى مىكنند و با گمراهى مىميرند.
در ميان آنها، كالايى خوارتر از قرآن نيست؛ اگر آن را آنگونه كه بايد، بخوانند؛
و متاعى سودآورتر و گرانبهاتر از قرآن نيست، اگر آن را تحريف كنند. |
نهجالبلاغه، خطبه ۱۷
#حدیث_زندگی ۳۱۸
🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹امام خمینی (ره):
مثل چمران بمیرید...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹فیلمی از لحظه شهادت دکتر مصطفی چمران در دهلاویه ...
🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹زندگینامه شهید چمران با صدا و خودش..
سالها در کنار جاده سلفچگان تابلو بزرگی که روی آن از قول امام نوشته شده بود:"مثل چمران بمیرید" نصب بود
قطعا شرط مثل چمران مردن مثل چمران زیستن است.
او همه شاخصهای روشنفکری(درس خواندگی،غرب رفتگی،آزادي خواهی،تحول خواهی)را داشت
اما جهاد،عرفان و اسلام فقاهتی را به روشنفکر تراز انقلاب افزود و معنای روشنفکری را محتول کرد.
@dr_a_ganji
#شهید_چمران در باره علت بازگشتش از امریکا می گوید:
من در امریکا زندگی خوشی داشتم،از همه امکانات برخوردار بودم.
ولی همه لذات را سه طلاقه کردم و به جنوب لبنان رفتم،تا در میان محرومین و مستضعفین زندگی کنم،با فقر و محرومیت آنها آغشته شوم، قلب خود را برای دردها و غم های این دل شکستگان باز کنم.
می خواستم که در این دنیا،
با سرمایه داران و ستمگران محشور نباشم،
در جو آنها نفس نکشم،
از تمتعات حیات آنها محفوظ نشوم
و علم و دانش خود را در قبال پول و لذات زندگی خوش به آنها نفروشم.
@dr_a_ganji
۳۱ خرداد، سالگرد شهادت چمران در سال ۱۳۶۰
♦️هم عشق، هم عقل!
آیت الله خامنه ای ؛
♦️«اینجوری بود چمران.
دنیا و مقام برایش مهم نبود؛
نان و نام برایش مهم نبود؛ به نام کی تمام بشود، برایش اهمیتی نداشت. باانصاف بود، بیرودربایستی بود، شجاع بود، سرسخت بود.
در عین لطافت و رقت و نازکمزاجی شاعرانه و عارفانه، در مقام جنگ یک سرباز سختکوش بود... دانشمند بسیجی این است...
در وجود یک چنین آدمی،
دیگر تضاد بین سنت و مدرنیته حرف مفت است؛
تضاد بین ایمان و علم خندهآور است...
هم علم هست، هم ایمان؛
هم سنت هست، هم تجدد؛
هم نظر هست، هم عمل؛
هم عشق هست، هم عقل.»
۱۳۸۹.۴.۲