eitaa logo
احکام شرعی
2.1هزار دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
20 فایل
بسم رب الشهدا 🌸🌷🌸اللهم عجل لولیک الفرج 🌸🌷
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 فراموشی مقدار، محل و زمان نذر ❓سؤال: اگر کسی نذر کرده ولی خصوصیتی از نذرش مثل مقدار، محل و زمان ادای آن را فراموش کند، چه تکلیفی دارد؟جواب: 🔹 : چنانچه نذر صحیح منعقد شده باشد بنابر احتیاط واجب در صورت محدود بودن موارد احتمال و نداشتن عُسر و حَرج، همه آنها را انجام دهد. 🔸 آیت‌الله : در صورتي که نوع نذر را فراموش کرده باشد و يا شک بين چند مورد دارد و نمي‌تواند احتياط کند و به تمام موارد عمل نمايد، بين مواردي که احتمال مي‌دهد قرعه مي‌زند و طبق آن عمل مي‌نمايد. در صورت شک يا فراموشي مقدار نذر، آن مقدار که يقيني است بجا مي‌آورد. 🔹 آیت‌الله :‌ اگر موارد نذر را فراموش كند و آنها موارد معين و محدودى باشند كه نمى‌داند كدام يك از آنها متعلق نذر بوده بايد به همه آنها عمل كند واگر عمل به همه آنها موجب عُسر و مشقت باشد به مقدار ممكن عمل كند و آن چه احتمالش قويتر است مقدم بدارد و اگر موارد شك نامحدود است كافى است به بعضى از آنها عمل كند به نحوى كه مطمئن نباشد كه به تكليف واقعى عمل نشده هرچند اطمينان به عمل هم حاصل نشود. 🏷 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیات‌عظام خامنه‌ای، مکارم و سیستانی. ▫️کانال احکام شرعی👇 https://eitaa.com/joinchat/4077781009C7a30a24faa
خداحافظ قهرمان کودکان غزه❤️ ▪️کانال احکام شرعی👇 https://eitaa.com/joinchat/4077781009C7a30a24faa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 دیۀ حوادث ورزشی در افراد غیر بالغ 💠 سؤال: دربارۀ بازی‌هایی مانند فوتبال که غالبا بر اثر برخورد ناخواستۀ بازیکنان به یکدیگر، به بدن آنها آسیب‌هایی وارد می‌شود، فرموده‌اید: در موارد طبیعی و در حد متعارف، دیه ندارد لیکن در موارد خطای عمدی، دیه دارد؛ آیا این حکم شامل بچه‌های نابالغ هم می‌شود؟ ✅ جواب: احتیاط در این است که اولیای آنها با یکدیگر مصالحه کنند. ▪️کانال احکام شرعی👇 https://eitaa.com/joinchat/4077781009C7a30a24faa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 ناتوانی از انجام رکوع و سجدهسؤال: کسی که می‌تواند نماز را ایستاده بخواند ولی نمی‌تواند رکوع و سجده را به طور معمول انجام دهد، تکلیفش چیست؟جواب: باید به هر مقدار که می‌تواند ولو با تکیه دادن به دیوار و امثال آن بایستد و سپس به مقداری که می‌تواند رکوع را انجام دهد. در صورتی که نمی‌تواند از حال ایستاده به رکوع برود، روی صندلی و مانند آن بنشیند و رکوع و سجده را انجام دهد و اگر قادر به این هم نیست، احتیاط در آن است که مهر را بالا آورده و پیشانی را بر آن بگذارد و اگر در این حد هم نمی‌تواند وظیفه او سجده با ایماء و اشاره است. 🏷 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. ▪️کانال احکام شرعی👇 https://eitaa.com/joinchat/4077781009C7a30a24faa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 تبعیت زن از شوهر در وطن و قصد اقامت 💠 سؤال: آیا زن در قصد اقامت ده روز یا قصد وطن تابع شوهر است، یعنی قصد شوهر برای اقامت ده روز یا اقامت مثلا ده سال به عنوان وطن در یک شهر، به طور قهری برای زن نیز محسوب می شود؟ ✅ جواب: اگر زن در انتخاب وطن، تابع اراده همسرش باشد، قصد شوهرش مانند قصد خود او محسوب شده و برای او کافی است. برای اقامت ده روز در سفر نیز، اطلاع او از قصد شوهرش مبنی بر اقامت ده روز، برای لزوم تمام خواندن نماز کفایت می کند؛ بلکه اگر مجبور به همراهی با شوهرش در مدت اقامت در آن جا باشد نیز حکم همین است. ▫️کانال احکام شرعی👇 https://eitaa.com/joinchat/4077781009C7a30a24faa
📚 شهادت به ولایت امیرالمؤمنینسوال: آیا شهادت به ولایت امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) جزء اذان و اقامه است؟جواب: 🔹 : گفتن «اَشْهَدُ اَنَّ عَلِیّاً وَلیُّ اللهِ» به‌عنوان شعار تشیّع خوب و مهم است ولی جزء اذان و اقامه نیست و باید به‌قصد قربت مطلقه گفته شود. 🔹 آیت‌الله‌ : عبارت‌های «أَشْهَدُ أَنَّ عَلیّاً وَلیُّ اللّهِ» یا «أَشْهَدُ أَنَّ عَلیّاً أمیٖرُالْمُؤْمِنیٖنَ» یا «أَشْهَدُ أَنَّ عَلیّاً أمیٖرُ الْمُؤْمِنیٖنَ وَ وَلیُّ اللّهِ» یا «أَشْهَدُ أَنَّ عَلیّاً أمیٖرَالْمُؤْمِنیٖنَ وَلیُّ اللّهِ» جزء اذان و اقامه نیست، هرچند شهادت و گواهی به ولایت و إمارت (امیرالمؤمنین بودن) حضرت علیّ بن ابی‌طالب (علیه‌السلام) به‌خودی‌خود مستحب است و کامل‌کنندهٔ شهادت به رسالت رسول اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) می‌باشد. بنابراین، خوب است بدون قصد جزئیّت، بعد از «أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُوْلُ اللّهِ‏» به نیّت قربت گفته شود. 🔹 آیت‌الله‌ : «اَشْهَدُ أَنَّ عَلِيَّاً وَلِىُّ اللّهِ» (یعنی گواهی می‌دهم که علی ولىّ خدا بر همه خلق است) جزء اذان و اقامه نيست، ولی خوب است بعد از «اَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّهِ» به‌قصد تبرّک گفته شود، لکن به صورتی که معلوم شود جزء آن نيست. 🏷 پی‌نوشت: العروة الوثقی کتاب الصلاة، ص۱۳۱، قبل از م ۱، منهاج الصالحین، ج۱ص۴۵۶، رساله نماز و روزه ص۲۹م۱۳۰، توضیح‌المسائل جامع ج۱، ص۴۴۵۶، توضیح‌المسائل آیت‌الله‌ مکارم م ۸۴۳ ▫️کانال احکام شرعی👇 https://eitaa.com/joinchat/4077781009C7a30a24faa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا