💢 مَن غَشَّ المُسلمينَ حُشِرَ مَعَ اليَهودِ يومَ القِيامَةِ ؛ لِأنَّهُم أغَشُّ الناسِ للمُسلِمينَ 💢
🌺پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
🍃 هر كه [در معامله] با مسلمانان دغلكارى كند،
روز قيامت با #يهود محشور شود؛
🍂زيرا اين جماعت دغلكارترين مردم نسبت به مسلمانان هستند.
💧كتاب من لا يحضره الفقيه : 3/273/3987
🌸صَدَقَةٌ يُحِبُّهَا اللّه ُ: إِصْلاحٌ بَيْنَ النّاسِ إِذا تَفاسَدوا، وَتَقارُبٌ بَيْنَهُمْ إِذاتَباعَدوا🌸
💜امام صادق عليه السلام :
#صدقه اى كه خداوند آن را دوست دارد عبارت است از:
💕 اصلاح ميان مردم هرگاه رابطه شان تيره شد
💞و نزديك كردن آنها به يكديگر هرگاه از هم دور شدند.
💧كافى، ج 2، ص 209، ح 1
✅مَن لَم يُصلِحْهُ حُسنُ المُداراهِ أصلَحَهُ سُوءُ المُكافاةِ✅
💚امام على عليه السلام :
🍀كسى كه #حُسن_مدارا اصلاحش نكند ،
☘ #مكافات_بد او را درست گرداند .
🕯غرر الحكم : 8202
💞مَلْعونٌ مَلْعونٌ رَجُلٌ يَبْدَؤُهُ اَخوهُ بِالصُّلْحِ فَلَمْ يُصالِحْهُ💞
💙امام صادق عليه السلام :
⚠️از رحمت خدا به دور است، از رحمت خدا به دور است كسى كه
💞 برادر دينى اش، او را به آشتى [ و اصلاح روابط] دعوت كند و او نپذيرد.
💎بحار الأنوار، ج 74، ص 236، ح 35
🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃
🌼پيامبر صلي الله عليه و آله :
🍃آيا آگاه كنم شما را از گروهى كه نه از انبيا هستند و نه از شهدا، ولى انبيا و شهدا درروز قيامت به مقام و منزلت آنان غبطه مى خورند، و آنها بر منبرهايى از نور نشسته اند؟
➖سؤال شد اى رسول خدا! آنان كيانند؟
➖فرمودند: آنان كسانى هستند كه بندگان خدا رانزد خدا، و خدا را نزد بندگانش محبوب مى گردانند.
➖ عرض كرديم : ايجاد #محبت_خدا دردلها معلوم است، ولى
👈 چگونه بندگان را نزد خدا محبوب مى گردانند؟
🌼 فرمودند:
🍃آنان را فرمان مى دهند به آنچه خدا دوست مى دارد
🍃و باز مى دارند از آنچه خدا دوست نمى دارد،
پس اگر آنان را اطاعت كنند، خداوند دوستشان مى دارد.
🌼مشكاه الأنوار، ص 136
💥حکایت بعضی در روزگار ما
☄عنه عليه السلام ـ لعمّارِ بنِ ياسِرٍ ، و قد سَمِعَهُ يُراجِعُ المُغيرَةَ بنَ شُعبَةَ كَلاما ـ
☄ دَعْهُ يا عمّارُ ؛ فإنّهُ لَم يَأخُذْ مِنَ الدِّينِ إلاّ ما قارَبَهُ مِنَ الدنيا ، و عَلى عَمْدٍ لَبَّسَ على نَفسِهِ ، لِيَجعَلَ الشُّبُهاتِ عاذِرا لِسَقَطاتِهِ☄
⚡️امام على عليه السلام ـ به عمّار بن ياسر
چون شنيد كه با مغيرة بن شعبه در موضوعى #مجادله مى كند ـ فرمود :
رهايش كن اى عمّار!
زيرا
☄او از دين خود جز آنچه به دنيايش نزديك كند ، چيزى فرا نگرفته است
☄ و #به_عمد، امور را بر خود مشتبه ساخته،
تا شبهات را بهانه اى براى لغزشها و خلاف كارى هاى خويش كند .
🌟نهج البلاغة : الحكمة 405
🚷أنَا زَعيمٌ بِثَلاثٍ لِمَن أكَبَّ عَلَى الدُّنيا : بِفَقرٍ لا غِناءَ لَهُ ، وبِشُغُلٍ لا فِراقَ لَهُ ، وبِهَمٍّ وحُزنٍ لاَ انقِطاعَ لَهُ🚷
🌺پيامبر خدا صلي الله عليه و آله :
هر كس تمام وقت خود را صرف #دنيا كند،
من سه چيز را برايش ضمانت مى كنم:
❗️فقرى كه آن را توانگرى نيست،
❗️گرفتارى اى كه از آن خلاصى نيست،و
❗️غم و اندوهى كه تمام شدنى نيست.
🌺 بحار الأنوار: ج 73ص81ح43
حدیث ناب
🚷أنَا زَعيمٌ بِثَلاثٍ لِمَن أكَبَّ عَلَى الدُّنيا : بِفَقرٍ لا غِناءَ لَهُ ، وبِشُغُلٍ لا فِراقَ لَه
✴️كانَ إذا أوى إلى مَنزِلِهِ جَزَّءَ دُخولَهُ ثَلاثَةَ أجزاءٍ : جُزءا لِلّهِ و جُزءا لِأهلِهِ و جُزءا لِنَفسِهِ✴️
☢امام سجّاد عليه السلام :
پيامبر وقتى به خانه خويش مى رفت ،
اوقاتش را #سه_قسمت مى كرد :
☢بخشى براى خدا ،
☢بخشى براى خانواده
☢و بخشى براى خود .
🔸مكارم الأخلاق ، ج 1 ، ص 44
#آداب_سخن
كانَ النَّبىُّ صلي الله عليه و آله اِذا سُئِلَ شَيئا فَاِذا اَرادَ اَنْ يَفْعَلَهُ قالَ: نَعَم وَ اِذا اَراد اَنْلا يَفْعَلَ سَكَتَ و كانَ لا يَقول لِشَى ءٍ لا...
🌻امام على عليه السلام :
هرگاه از 🌼رسول اكرم صلي الله عليه و آله چيزى #تقاضا مى شد،
اگر ايشان آن را مى خواستند انجام دهند، مى فرمودند: #بله
و اگر نمى خواستند انجام دهند، #سكوت مى نمودند و
هيچ گاه ايشان براى چيزى #نه نمى گفتند.
💎بحارالأنوار، ج 93، ص 327
🔰فِي الحِكَمِ المنسوبَةِ إلَيهِ ـ : مُرُوا الأَحداثَ بِالمِراءِ وَالجِدالِ ، وَ الكُهولَ بِالفِكرِ ، وَالشُّيوخَ بِالصَّمتِ🔰
💚امام على عليه السلام:
ـ در حكمت هاى منسوب به ايشان ـ :
🔰 بر جوانان با بگو مگو و مجادله و
🔰 بر ميان سالان با فكر و انديشه و
🔰 بر پيران با سكوت
فرمانروايى كنيد .
📗شرح نهج البلاغة : ج 20 ص 285 ح 260
#آداب_مهمان_داری
💚🌸إنَّ مِنَ السُّنَّةِ أن يَخرُجَ الرَّجُلُ مَعَ ضَيفِهِ إلى بابِ الدّارِ🌸💚
💚رسول الله صلي الله عليه و آله :
🌸از جمله سنّت ، اين است كه آدمى ،
ميهمانش را
🌸هنگام خروج ، تا درِ خانه همراهى كند .
📗سنن ابن ماجة ، ج 2 ، ص 1114
#بدرقه
⚠️اَلمَجالِسُ بِالأمانَةِ⚠️
❤️رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم :
نشست و برخاست [با ديگران] در گرو امانتدارى است .
آنچه آدمى در نشست و برخاست ها از ديگران مى شنود ، مانند امانتى نزد او است كه بايد از افشاى آن ، خوددارى كند .
🔸الكافى ، ج 2 ، ص 660