ی امام عسکری (علیهالسّلام)، چنین به نظر میرسد که آن حضرت، بیش از امامان دیگر، دانش غیبی خود را آشکار میساخته است. [۲۰]
پس از انتقال امام هادی (علیهالسّلام) به سامرا، آن حضرت تحت مراقبت و کنترل شدید بود، از اینرو امکان معرفی فرزندش «امام حسن (علیهالسّلام)» به عموم شیعیان، در جایگاه امام بعدی وجود نداشت. بهطور اصولی این کار، زندگی او را از ناحیۀ حکومت وقت، در معرض خطر جدی قرار میداد. به همین سبب کار معرفی امام عسکری (علیهالسّلام) به شیعیان و گواه گرفتن آنان در این باب، در ماههای پایانی عمر امام هادی (علیهالسّلام) صورت گرفت؛ به گونهای که هنگام رحلت آن حضرت، گروهی از شیعیان از امامت امام عسکری (علیهالسّلام)، آگاهی نداشتند. [۲۱] امام عسکری (علیهالسّلام) برای زدودن زنگار شکها و تردیدها و نیز برای حفظ یاران خود از خطر یا هدایت گمراهان، ناگزیر میشد پردههای حجاب را کنار زده، از آن سوی جهان ظاهر خبر دهد.
۶.۷ - معرفی جانشین
یکی از مسؤولیتهای بزرگ امام عسکری (علیهالسّلام)، معرفی حضرت مهدی (علیهالسّلام) به جانشینی خود بود. این امر، زمانی سختتر میشد که آن حضرت میبایست بنا به دلایلی، فرزند خود را در پردۀ «پنهان زیستی» نگه دارد، تا از گزند بدخواهان در امان بماند. با این حال در موارد فراوانی، به معرفی جانشین خود به افراد مورد اطمینان پرداخته است.
تعابیری که امام یازدهم برای معرفی حضرت مهدی (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) به کار برده، بدین قرار است:
- «هذا صاحبکم بعدی...؛ [۲۲] این، بعد از من صاحب شما است...»
- «ان ابنی هو القائم من بعدی...؛ [۲۳] همانا فرزندم، قائم بعد از من است....»
- «هذا امامکم من بعدی و خلیفتی علیکم... ؛ [۲۴] این پیشوای شما پس از من و جانشین من بر شما است....»
- «ابنی محمد هو الامام الحجة بعدی...؛ [۲۵] فرزندم محمد، همان امام و حجت پس از من است....»
و مواردی از این دست که در کتابها بدان اشاره شده است.
۶.۸ - آمادهسازی شیعیان برای دوران غیبت
از آنجا که پنهان شدن پیشوا و رهبر هر جمعیت، یک حادثه غیرطبیعی و نامانوس است و باور کردن آن و نیز تحمل مشکلات ناشی از آن، برای مردم دشوار است، پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوالهوسلم) و امامان (علیهمالسلام)، به تدریج مردم را با این موضوع آشنا ساخته، افکار را برای پذیرش آن آماده میکردند.
این تلاش، در عصر امام هادی و عسکری (علیهماالسلام)، به صورت جدیتری به چشم میخورد، چنانکه امام هادی (علیهالسّلام) بعضی از کارها را به وسیلۀ نمایندگان انجام میداد و خود کمتر با افراد تماس میگرفت. این امر در زمان امام عسکری (علیهالسّلام)، جلوۀ بیشتری یافت، زیرا با وجود تاکید بر تولد حضرت مهدی (عجلاللهتعالیفرجهالشریف)، او را فقط به شیعیان خاص و بسیار نزدیک نشان میداد. از سوی دیگر، تماس مستقیم شیعیان با خود آن حضرت نیز روز به روز محدودتر و کمتر میشد، به گونهای که حتی در شهر سامرا از طریق نامه یا به وسیلۀ نمایندگان خویش، به مردم پاسخ میداد. بدینترتیب، آنان را برای پذیرش اوضاع و شرایط عصر غیبت و ارتباط غیرمستقیم با امام آماده میساخت. این همان روشی است که امام دوازدهم (علیهالسّلام) در زمان غیبت صغرا در پیش گرفت و به تدریج شیعیان را برای دوران غیبت کبرا آماده ساخت. [۲۶]
۷ - شهادت
[ویرایش]
بیشتر علمای شیعه بر این اعتقاد هستند که حضرت مسموم شده است[۲۷][۲۸] و همچنین پدرش و جدّش و همه امامان دیگر به شهادت رسیدهاند. [۲۹] و در اینباره به آنچه از امام صادق (علیهالسّلام) و امام رضا (علیهالسّلام) روایت شده استدلال کردهاند که فرمودند: به خدا سوگند! هیچکدام از ما نیست جز اینکه شهید میشود.[۳۰][۳۱][۳۲]
حضرت در روز جمعه هشتم ربیع الاول ۲۶۰ق به شهادت رسید. [۳۳][۳۴]
بعد از آن بود که شیعیان برای اقامه نماز در خانه آن حضرت جمع شدند و جعفر برادر امام یازدهم، خود را برای پیش افتادن در نماز آماده میکرده که ناگاه حاضران دیدند که نوجوانی آمده و دامن جعفر را گرفته و او را از کنار پیکر امام دور کرده و خود بر ایشان نماز خواند و مردم نیز با او به اقامه نماز پرداختند و سپس محل را ترک کرده و ناپدید شد و مردم نفهمیدند که از کدام سو رفت.[۳۵]
۷.۱ - سبب شهادت
فرزند عبیدالله بن خاقان میگوید: روزی برای پدرم که وزیر معتمد عباسی بود خبر آوردند که امام حسن (علیهالسّلام) بیمار است. پدرم با عجله خبر را به خلیفه داد. خلیفه به پنج نفر از معتمدانش – از جمله نحریر خادم - دستور داد که خانه حضرت را زیر نظر داشته باشند و طبیبی را مقرّر کرد که هر صبح و شام از احوال ایشان آگاه شود. بعد از دو روز خبر آوردند که بیماری آن حضرت شدیدتر شده است. پدرم نزد حضرتشان رفته و به پزشگان دستور داد که از آنجا دور نشوند و از قاضی القضات نیز خواست که ده نفر از دانشمندان سرشناس را پیوسته نزد امام (علیهالسّلام) نگهد
ارد.[۳۶][۳۷]
به نظر میرسد تمام اینها صحنهسازیهایی بود که مرگ آن حضرت را طبیعی جلوه دهند. به هر حال، امام به شهادت رسید و در همان شهر سامرا و در همان خانهای که پدرشان در آن دفن شده بود به خاک سپرده شد.[۳۸]
۷.۲ - حوادث پس از شهادت
سوگمندانه پس از امام عسکری (علیهالسّلام)، پدیدههای ناگواری رخ داد که برخی بدین قرار است:
۱. بازجویی حاکمان ستمگر از خانۀ آن حضرت، برای دستیابی به حضرت مهدی (علیهالسّلام)؛[۳۹][۴۰]
۲. برخورد جعفر کذاب با مادر امام عسکری (علیهالسّلام) بر سر میراث؛
۳. ترور، حبس، تهدید و اذیت و آزار شیعیان؛
شیخ مفید، تهدیدات بر ضد شیعه پس از شهادت امام عسکری (علیهالسّلام)، را یکی از تلخترین فرازهای تاریخ تشیع یاد کرده است. [۴۱][۴۲]
۴. اختلاف و چنددستگی بین شیعیان.
یکی از حادثههای کمرشکن پس از شهادت امام عسکری (علیهالسّلام)، تفرقهای بود که در میان برخی از شیعیان پدید آمد و آنها را از یکپارچگی خارج کرد. البته این تفرق پیش از آن، از سوی امام عسکری (علیهالسّلام) پیشبینی شده بود. ابوغانم میگوید: از امام عسکری (علیهالسّلام) شنیدم که میفرمود: «در سال ۲۶۰ پیروانم فرقه فرقه میشوند.»
آنگاه در ادامه ابوغانم میگوید:
در آن سال امام عسکری (علیهالسّلام) رحلت فرمود و پیروان و یارانش متفرق شدند. دستهای خود را منتسب به جعفر -پسر امام دهم- کردند، گروهی سرگردان شدند، عدهای به شک افتادند، دستهای در حالت سرگردانی ایستادند و جمعی دیگر به توفیق خدای سبحانه و تعالی بر دین خود ثابت ماندند.[۴۳]
۸ - استحباب زیارت
[ویرایش]
زيارت امام عسكرى (عليهالسّلام) در سامرا و دعا نزد قبر آن حضرت مستحب است.[۴۴] [۴۵]
۹ - در نگاه امام خمینی
[ویرایش]
امام خمینی همه ائمه معصوم (علیهمالسّلام) را انسان کامل میداند و مستحب شمرده از امام عسکری (علیهالسلام) و دیگر امامان به عنوان «ائمة المؤمنین» و حجتهای خداوند بر همه مردم یا شود[۴۶] و مراد از لیالی عشر در آیه «والفجر و لیالٍ عشر» را ده تن از ائمه، امام حسن مجتبی تا امام حسن عسکری (علیهمالسّلام) شمرده است.[۴۷] ایشان با استناد به برخی روایات اهل بیت، روز پنجشنبه را متعلق به امام حسن عسکری (علیهالسلام) شمرده و سزاوار دانسته است که مؤمنان در تعقیب نماز صبح برای در امان ماندن از شر شیطان و نفس اماره و برای تکمیل اعمال ناقص به حضرت امام حسن عسکری (علیهالسلام) متوسل شوند.[۴۸] امام خمینی در موارد متعددی برای بیان احکام دین از جمله موضوع تقلید از فقیه، حرمت غیبت و حدود آن و موارد دیگر به روایت امام عسکری (علیهالسلام) استدلال کرده است.[۴۹] در تحلیل امام خمینی، امام حسن عسکری (علیهالسلام) وظیفه خود میدید که راه درست را به مردم بنماید و با ستم مبارزه کند و بیلیاقت بودن حاکمان عباسی برای خلافت اسلامی را بر مردم آشکار سازد. حضرت امام حسن عسکری (علیهالسلام) برای تبلیغ دین و جلوگیری از ستم مبارزه میکرد و برای این کار زندانی میشد؛ چنانکه زندانی شدن امام حسن عسکری (علیهالسلام) در اردوگاه ارتش به سبب نماز خواندن یا انتساب به پیامبر نبود. این شدت عمل به سبب عدالتخواهی و قیام علویان علیه حکومتهای ستمگر بود.[۵۰][۵۱]
۱۰ - عناوین مرتبط
[ویرایش]
• امام علی (علیهالسّلام) • امام حسن (علیهالسّلام) • امام حسین (علیهالسّلام) • امام سجاد (علیهالسّلام) • امام محمد باقر (علیهالسّلام) • امام صادق (علیهالسّلام) • امام کاظم (علیهالسّلام) • امام رضا (علیهالسّلام) • امام جواد (علیهالسلام) • امام هادی (علیهالسّلام) • امام مهدی (علیهالسّلام) •
۱۱ - پانویس
[ویرایش]
۱. ↑ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۱، ص۵۰۳.
۲. ↑ طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الاحکام، ج۶، ص۹۲
۳. ↑ پیشوایی، مهدی، سیره پیشوایان علیهمالسلام، ص۶۸۳-۶۸۴.
۴. ↑ صدوق، محمد بن علی، علل الشرایع، ج۱، باب ۱۷۶، ص۲۴۱.
۵. ↑ صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمة، ج۱، ص۴۰.
۶. ↑ صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمة، ج۱، ص۲۶۹.
۷. ↑ مفید، محمد بن محمد، الارشاد، ج۲، ص۳۳۹.
۸. ↑ طوسی، محمد بن حسن، رجال الطوسی، ص۳۹۷ به بعد.
۹. ↑ نجاشی، احمد بن علی، رجال نجاشی، ص۹۱.
۱۰. ↑ طوسی، محمد بن حسن، الفهرست، ص۷۰.
۱۱. ↑ طبسی، محمد جواد، حیاة الامام العسکری علیهالسلام، ص۳۳۳.
۱۲. ↑ حرانی، حسن بن علی، تحف العقول، ص۴۸۶.
۱۳. ↑ طوسی، محمد بن حسن، الغیبة، ص۳۵۴.
۱۴. ↑ مفید، محمد بن محمد، الارشاد، ج۲، ص۳۳۰.
۱۵. ↑ ابنشهر آشوب، محمد بن علی، مناقب آل ابی طالب، ج۳، ص۵۳۸.
۱۶. ↑ مسعودی، علی بن حسین، اثبات الوصیة، ص۲۵۰.
۱۷. ↑ امین، محسن، اعیان الشیعة، ج۲، ص۴۰.
۱۸. ↑ طبرسی، فضل بن حسن، اعلام الوری، ج۲،ص۱۴۰.
۱۹. ↑ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۱، ص۵۰۸.
۲۰. ↑ طبسی، محمد جواد، حیاة الامام العسکری علی
هالسلام، ص۱۲۱.
۲۱. ↑ مسعودی، علی بن حسین، اثبات الوصیة، ص۲۳۴.
۲۲. ↑ مفید، محمد بن محمد، الارشاد، ج۲، ص۳۴۸.
۲۳. ↑ صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمة، ج۲، ص۵۲۴، ح ۴.
۲۴. ↑ صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمة، ج۲، ص۴۳۵.
۲۵. ↑ صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمة، ج۲، ص۴۰۹.
۲۶. ↑ پیشوایی، مهدی، سیره پیشوایان علیهمالسلام، ص۶۸۳-۷۳۵.
۲۷. ↑ طبرسی، فضل بن حسن، اعلام الوری باعلام الهدی، ج۲، ص۱۳۱.
۲۸. ↑ طبری آملی، محمد بن جریر، دلائل الامامة، ص۴۲۴، قم، بعثت، چاپ اول، ۱۴۱۳ق.
۲۹. ↑ ابن شهرآشوب، محمد بن علی، مناقب آل ابیطالب (علیهمالسّلام)، ج۲، ص۵۱.
۳۰. ↑ صدوق، محمد بن علی، من لا یحضره الفقیه، ج۲، ص۵۸۵، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، ۱۴۱۳ق.
۳۱. ↑ طبرسی، فضل بن حسن، اعلام الوری باعلام الهدی، ج۲، ص۱۳۲.
۳۲. ↑ ابن شهرآشوب، محمد بن علی، مناقب آل ابیطالب (علیهمالسّلام)، ج۲، ص۵۱.
۳۳. ↑ مفید، محمد بن محمد، الارشاد، ج۲، ص۳۱۳.
۳۴. ↑ طبرسی، فضل بن حسن، اعلام الوری باعلام الهدی، ج۲، ص۱۳۱.
۳۵. ↑ صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمة، ج۲، ص۴۷۵، تهران، دار الکتب الاسلامیة، چاپ دوم، ۱۳۹۵ق.
۳۶. ↑ طوسی، محمد بن حسن، الغیبة، ص۲۱۸ – ۲۱۹.
۳۷. ↑ قمی، عباس، منتهی الآمال فی تواریخ النبی و الآل، ج۳، ص۱۹۴۰، قم، دلیل ما، ۱۳۷۹ش.
۳۸. ↑ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۱، ص۵۰۳.
۳۹. ↑ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۱، ص۵۰۵.
۴۰. ↑ صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمة، ج۱، ص۴۳.
۴۱. ↑ مفید، محمد بن محمد، الارشاد، ج۲، ص۳۲۵.
۴۲. ↑ مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۵۰، ص۳۳۴.
۴۳. ↑ صدوق، محمد بن علی، کمال الدین و تمام النعمة، ج۲، ص۴۰۸.
۴۴. ↑ عاملی، محمد بن مکی، الدروس الشرعیة ج۲، ص۷.
۴۵. ↑ عاملی، محمد بن مکی، الدروس الشرعیة ج۲، ص۱۵.
۴۶. ↑ خمینی، روح الله، توضیح المسائل، ص۹۸، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۱.
۴۷. ↑ خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۳۳۰، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۸.
۴۸. ↑ خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۳۷۹، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۸.
۴۹. ↑ خمینی، روح الله، معتمد الاصول، ج۲، ص۴۵۷، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۶.
۵۰. ↑ خمینی، روح الله، صحیفه امام، ج۴، ص۲۲-۲۱، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۹.
۵۱. ↑ خمینی، روح الله، دانشنامه امام خمینی، ج۴، ص۴۲۸، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۴۰۰.
۱۲ - منبع
[ویرایش]
• سلیمانیان، خدامراد، فرهنگ نامه مهدویت، ج۱، ص۶۴.
• فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت (علیهمالسلام)، ج۳، ص۳۰۲.
• سایت اسلام کوئیست، برگرفته از مقاله «زندگینامه حضرت امام حسن عسکری (ع)» تاریخ بازیابی ۱۴۰۰/۰۸/۱۵.
• دانشنامه امام خمینی، تهران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۴۰۰ شمسی.
ردههای این صفحه : اصحاب امام عسکری | امام عسکری | امامت امام عسکری | تاریخ زندگانی امام عسکری | تاریخ معصومان | درگذشتگان سال 260 (قمری) | دیدگاه های کلامی امام خمینی | زادگان سال 232 (قمری) | سیره امام عسکری | سیره سیاسی امامان شیعه | شهادت امام عسکری | فرزندان امام هادی | مدفونان در سامرا | وکلای امام حسن عسکری
ورود به سامانه / ایجاد حساب کاربریالعربیة | اردو | Türkçe
پیشرفته
سیاست و ضوابط: تلاش ویکیفقه تدوین دانشنامهایی در حوزه علوم اسلامی است. یکی از سیاستهای اصلی آن رعایت احترام به صاحبان نظریه است. اتقان و مستند بودن مطالب یکی دیگر از سیاستهاست که در نگارش مطالب باید رعایت شود. تدوین مطالب توسط طلاب قم، مشهد، نجف و سایر حوزههای علمیه با رعایت اتقان و استناد، انجام میشود.
*🟢 دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد؛/شبکه سازی، نمادی از مدیریت اجتماعی امام حسن عسکری “ع” است*
🔹حذف سیاسی، فیزیکی، فرهنگی و اجتماعی امامان شیعه از جمله سیاست های حاکمان بوده و به همین دلیل یکی از اقدامات امام حسن عسکری علیه السلام «شبکه سازی» است که آن امام برای ارتباط با پیروان، سازمانی مخفی به نام سازمان وکالت یا «شبکه وکالت» را راه اندازی کردند.
*📡بندیر نیوز*👇👇👇
http://bandirnews.ir/?p=38668
8.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
باورتون میشه جوانان کره ای یه اسم برا کشورشون انتخاب کردن: «جهنم کره»
باورتون نمیشه؟ این کلید واژه رو سرچ کنین: 🔎
hell joseon
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
5.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خبرهایی از ترکیه که احتمالا به گوشتان نرسیده
🔹ترکیه را خیلیها به گردشگری میشناسند، بعضیها هم به تورم ۷۰ درصدی. اما زندگی در ترکیه زوایای دیگری هم دارد. از نژادپرستی گرفته تا جنگ بر سر حجاب و زنکُشی!
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
🔴 یک آمار منتشر شده درباره «واقعیتهای حجاب» در جامعه امروز ایران و چند نکته جالب توجه
🔸اخیراً آماری درباره «واقعیت های حجاب» در جامعه امروز ایران از سوی انجمن دانش آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران منتشر شده که نتایج تجمیعی شش پیمایش و مطالعه کلان ملی است که از ابتدای سال 1401 (شش ماه قبل از حوادث پاییز سال گذشته) تا خرداد 1402 توسط مراکز پژوهشی، دانشگاهی، سیاستگذاری و رسانه ای برگزار شده است.
🔹84.2 درصد بانوان، حجاب را به عنوان یک حکم اسلامی #قبول دارند. همچنین، سنجش نظر مردم درباره «لزوم داشتن حجاب در محیط های عمومی» حاکی از آنست که 84.3 درصد پاسخگویان (زن و مرد) با #الزام اجتماعی حجاب #موافق هستند. میزان موافقت «بانوان» با الزام رعایت حجاب، بیشتر و برابر با 86.5 درصد میباشد.
البته تلقی همه این افراد با نوع و میزان الزام بخشی یکسان نیست و طیفی از الزام قانونی تا الزام فرهنگی و اخلاقی را در بر میگیرد.
🔸اما نکته جالب این است که در حالی که واقعیت بی حجابی، بر اساس این آمار، 6.4 درصد است، جامعه احساس می کند که 30 درصد بانوان، بی حجاب هستند. همچنین در حالی که 84 درصد بانوان به حجاب به عنوان یک حکم دینی اعتقاد دارند، تلقی 67 درصد مردم این است که اکثر مردم به حجاب اعتقاد ندارند!
🔹 این نشان می دهد که در برداشت بخش قابل توجهی از مردم از «واقعیت» با خود «واقعیت» فاصله وجود دارد. به عبارت دیگر، «ذهنیت» مردم در این زمینه، متفاوت با «عینیت» است.
🔸اینکه چرا مردم چنین برداشت نادرستی داشته اند، علل مختلفی دارد. جنگ شناختی و فضاسازی رسانه ای را می توان جزو این علل دانست؛ اما یکی از علل مهم آن، تظاهر به انجام برخی از ناهنجاری ها در کف جامعه است.
🔹 آمار فوق را کنار بگذاریم و فرض کنیم که از هر 100 نفر یا 1000 نفر، فقط 1 نفر کشف حجاب کند. در اینجا هر چند درصد خیلی کم است، اما اثرات اخلاقی و روانی آن بر جامعه و مردم را نمی توان نادیده گرفت. از جمله اثرات این است که مردم گمان می کنند که هویت جامعه تغییر پیدا کرده است.
♻️ توضیح اینکه، وقتی مردم به صورت پشت سر هم، آن درصد خیلی کم را در سطح جامعه مشاهده کنند، موجب می شود که در ذهن آنها این گزاره به صورت ناخودآگاه شکل گیرد که عملاً جامعه ما دچار یک تغییر نگرش و تغییر هویت گسترده شده است. در حقیقت، این کار شبیه تبلیغات و پیام های بازرگانی است که در ناخودآگاه مردم تأثیر می گذارد.
یادداشت اصلی را در جهان نیوز بخوانید👇👇
https://www.jahannews.com/report/851203
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
9.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥کلیپی که هر فرد انقلابی ، باید هر روز ببیند ...
💥 بیانات گوهر بار #علامه_مصباح_یزدی
💥همان عالمی که رهبری فرمود به جامعیت او سراغ ندارم ‼️
💥 خطر بزرگی که مرحوم علامه مصباح یزدی در اواخر عمر مبارک خودشان به انقلابی ها هشدار دادند ‼️
8.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اذعان به اقتدار ایران و افول هژمونی آمریکا در ویژه برنامه ضد ایرانی بیبیسی؛ قدرت ایران به حدی است که اصلا عربستان و اسرائیل برای آن رقیبی به حساب نمیآیند!
علم صالح، استادیار مطالعات خاورمیانه در دانشگاه استرالیا:
استراتژی ایران، اخراج آمریکاییها از منطقه است و آمریکا نفوذ سیاسی و امنیتی خود را در منطقه از دست داد.
@BisimchiMedia
10.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بُهت و نگرانی اینترنشنال از قدرت سایبری ایران؛ ایران به یکی از بزرگترین بازیگران حملات سایبری تبدیل شده!
@BisimchiMedia