eitaa logo
محمدعلی انصاری
2.6هزار دنبال‌کننده
520 عکس
751 ویدیو
2 فایل
محمدعلی انصاری www.hedayatnoor.com ارتباط با ادمین @bhn_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰۲۷۴-مفهوم «دین قیّم» چیست؟ 🔹«قَيِّم» از ريشۀ «قِيَام» به معنای پابرجايی می‌آيد و «دين قيّم» دو معنا می‌تواند داشته باشد: معنای اول اين است که مکتب و مرام پيامبران الهی همواره پابرجا است و با همۀ دشمنی‌ها و کارشکنی‌هايی که از طرف مخالفان صورت گرفته، همچنان شاداب، باطراوت و جذاب است. در طول هزاران سال تاريخ مدوّن بشری، مکتب‌ها، مرام‌ها و آيين‌های فراوانی آمده‌اند و رفته‌اند و اثری از آن‌ها بر جای نمانده است. در اين عصر و زمان نيز صدها نحله و مکتب فکری در گوشه و کنار دنيا متولد می‌شوند و پس از چندی از ميان می‌روند و اثری از آن‌ها باقی نمی‌ماند. اما مکتب انبيای الهی و نام و ياد پيامبران خدا همچنان پابرجاست. مردم هنوز پيامبران را به نيک‌نامی‌ می‌شناسند و به شخصيت والای ايشان احترام می‌گذارند و آيينی را که ايشان برای بشريت به ارمغان آورده‌اند، پاس می‌دارند. پس اديان ابراهيمی همچنان پايدار و پابرجا و جذاب هستند. معناي دوم «قَيِّم» بودن دين اين است که دين، انسان‌ها را زنده و پابرجا می‌کند. کلمۀ «قَيِّم» علاوه بر اينکه به معنای پابرجا است، به معنای برپاکننده نيز هست. «دين قَيّم» نيز دينی است که آموزه‌های آن، آدمی را از جهل و خرافه به‌در می‌آورد و استعدادهای او را شکوفا می‌کند و او را پابرجا و شاداب می‌گرداند و زمينه‌ساز نزديکی او به خدا می‌شود و انسان را به معنای واقعی انسان می‌کند. بنابراين اديان الهی «قيّم» هستند؛ زيرا هم پابرجا و استوارند، هم پيروان خود را استوار و سرزنده می‌کنند و استعدادهای انسانی ايشان را شکوفا می‌سازند. ▫️کتاب مشکاة، تفسیر قرآن کریم، ج۲۲،صص۳۶۴-۳۶۹. @Hedayatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از درون فقرِ مالی، هم خیر زاده می شود و هم شرّ. اولین خیری که از دل تنگی رزق و روزی به‌در می‌آید، زهد است. زهد آن است که انسان ورودی‌اش بیشتر باشد و خروجی‌اش کمتر، تولیدش بیشتر باشد و مصرفش کمتر. دومین صفتِ خیر در حال تنگدستی، نداشتن اشتغال به دنیاست. تنگنای روزی از مسائلی است که سطح اشتغال به دنیا را کاهش می‌دهد و انسان را به مسائل مهم‌تر جلب می‌کند. سومین خیر این راه، شکیبایی است. انسانِ گرفتارِ تنگ‌دستی، بر چیزهایی صبوری می‌کند که پیش‌تر توان شکیبایی بر آن را نداشت. چهارمین خیر، رضایتمندی است. هستند کسانی که با حقوقی مختصر، زبانشان به شکر باز است و دلشان لبریز از رضایت است. پنجمین خیر، عزت است. برخی انسان‌ها تهی‌دست اما سربلندند و حاضر نیستند در برابر صاحبان مکنت سر مذلت خم کرده و دست نیاز به سویشان دراز کنند. ششمین خیر، ابتهال و تضرع است. محدودیت رزق سبب ساز حال خوش روحانی و عرفانی در انسان می‌گردد. اما اولین آسیبی که ممکن است در حالت فقر گریبان انسان تنگ‌دست را بگیرد، ذلت و خفت و حقارت است. او از سر نداری در برابر هر کس و ناکسی گردن کج می‌کند و حاضر است هر خواری و حقارتی را تحمل کند. آسیب‌های دیگر، حقد و کینه و حسد است. این فرد وقتی به برخورداری دیگران می‌نگرد و خود را با آنان مقایسه می‌کند، دیگ حسد و کینه در دلش به جوشش می‌افتد. ▫️کتاب شکوه نیایش، شرح صحیفه سجادیه، ج۶، صص ۳۲۵-۳۲۱. @Hedayatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
114_Momenon_A78,P2_Se_Mozoe_Mohem_Va_Jedi_Dar_Babe_Tohide_Afaliye.mp3
2.49M
سه موضوع مهم و جدى در باب توحيد افعالى خداوند در وجود انسان (قسمت دوم) ١١٤-سوره مباركه مؤمنون جلسه ٣١ آيه ٧٨(بخش دوم) محمدعلى انصارى زمان: ١٠:١٥ حجم: ٢.٣ MB @Hedayatnoor