eitaa logo
مرکز آموزش غیرحضوری حفظ قرآن کریم و نهج البلاغه
4.2هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
652 ویدیو
150 فایل
کانال رسمی مرکز آموزش غیرحضوری(تلفنی) حفظ قرآن کریم و نهج البلاغه مدیریت مرکز: سید اسلام هاشمی مقدم 📱09191536354 ⏰14:00 → 20:00 ادمین @hefzmajazi114 آدرس سایت ثبت نام: https://quran.mhqk.ir کانال پشتیبان eitaa.com/poshtiban_hefzmajazi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺🍃🌸 🍃 🌸 ✅ چند نکته و پیام تفسیری از آیه 12سوره اعراف؛ 🔰 سجده نکردن شیطان بر آدم 🔰 💠 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 💠 🕊 قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ قَالَ أَنَاْ خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِى مِن نَّارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِن طِينٍ‏ 🕊 🌸 ترجمه: (خداوند به ابليس) فرمود: وقتى كه من (به سجده) فرمانت دادم، چه چيز تورا از سجده كردن باز داشت؟ (شيطان) گفت: من از او بهترم، مرا از آتش و او را از گِل آفريدى. ☀️ نکته ها ☀️ 1⃣ دليل سجده‏ ى فرشتگان بر آدم، فرمان خداوند و لياقت ذاتى انسان بود نه جنسيّت و ساختمان وجودى او. 2⃣ شيطان در مقام توجيه نافرمانى خود، با مغلطه و قياسى نابجا ادّعا كرد: من از آدم برترم، زيرا من از آتشم و آدم از خاك، گرچه هركدام منشأ اثرى خاص مى‏باشند، امّا در حقيقت او با اين ادّعاى غلط، به جاى اطاعت از فرمان خداوند حكيم وتوجّه به جايگاه آدمى نزد خداوند، «انّى جاعل فى الارض خليفة» [1] و ناديده گرفتن روح الهى در انسان، «نفختُ فيه من روحى» [2] در مقابل فرمان خداوند گردنكشى كرد. چنانكه بسيارى از ما نيز در بسيارى موارد، احكام و دستورات دينى را بدون توجّه به حكمت و فلسفه‏ى آن، به ظاهر با عقل خود مى‏سنجيم و چون دليل آشكارى براى آن نمى‏يابيم، آن را نمى‏پذيريم و بدان بى‏اعتنا مى‏شويم، يا در برخى موارد از مقايسه‏ى موضوعاتِ متشابه با يكديگر، حكم يكسانى براى همه‏ى آنها صادر مى‏كنيم. لذا قياس در استنباط احكام جايز نيست و امام صادق عليه السلام همواره از قياس‏هاى ابوحنيفه به شدّت انتقاد مى‏كرد. [3] --------------------------------------------------- 1) بقره، 30 2) حجر، 29 3) تفسير نمونه‏ ☀️ پيام ها ☀️ 1- قبل از صدور حكم، محاكمه و بازپرسى لازم است. «قال ما منعك» 2- شيطان، پايه‏گذار نافرمانى و گناه است. «ما منعك... اذ امرتك» چون اوّلين نافرمانى توسّط او صورت گرفت. 3- عقاب بدون بيان قبيح است، تا حكمى و مطلبى بيان نشده، بازخواست و مجازات نمى‏توان كرد. «قال ما منعك... اذ امرتك» 4- شيطان در برابر خدا ايستاد، نه در برابر حضرت آدم. «اذ أمرتك» چنانكه در آيه‏ى ديگر مى‏خوانيم: «ففسق عن امر ربّه» [4] 5 - شيطان نيز همچون انسان داراى تكليف و اختيار است. «ما منعك الاّ تسجد اذ امرتك قال...» 6- ميزان، اطاعت امر خداست. سنّ و نژاد و سابقه و... هيچ كدام معيار نيست. «اذ أمرتك قال أنا خير...» 7- در قضاوت، به مجرمان نيز فرصت اظهارنظر بدهيم. «قال أنا خير منه» 8 - ناديده گرفتن بعد ملكوتى انسان و تنها چشم دوختن به جسم او كه مرام و مسلك مادّيين مى‏باشد، شيطان‏صفتى است. «قال أنا خير منه» 9- خودبرتربينى مى‏تواند مخلوق را به جبهه‏گيرى در مقابل خالق ودار مى‏كند. «أنا خير منه» 10- قبول خالقيّت خدا به تنهايى كافى نيست، اطاعت و تسليم هم لازم است. «خلقتنى... خلقته» شيطان، خالقيّت خدا را پذيرفته بود، ولى از او اطاعت نكرد. 11- نژادگرايى، از ارزشهاى شيطانى است. «خلقتنى من نار» 12- شيطان در برابر فرمان روشن و صريح خداوند، به سليقه شخصى خود عمل كرد و به اصطلاح، اجتهاد در برابر نص نمود. «اذ امرتك قال... خلقتنى من نار...» 13- شيطان، از قياس استفاده كرد كه اساس علمى ندارد، بلكه بر مبناى گمان است. «خلقتَنى من نار و خلقتَه من طين» -------------------------------------------------- 4) كهف، 50 📚.تفسير نور / حجة الاسلام محسن قرائتى / تفسير ذيل آيه 12 سوره اعراف. 🌸 🍃 @hefzmajaziquran114 🌺🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺🍃🌸 🍃 🌸 🎥 مقطعی تکان دهنده و با حزن عجیب و صدای غیر قابل وصف استاد عبدالباسط. ☀️ سوره مبارکه واقعه ☀️ 🌸 🍃@hefzmajaziquran114 🌺🍃🌸🍃
✅ قابل توجه قرآن آموزان گرامی؛ ✍️ با توجه به اینکه فایل های آموزشی دوره تجوید در کانال اصلی دچار اختلال شده است و در خواست قرآن آموزان عزیز مبنی بر اصلاح فایل های دارای اختلال ،هم چنین با توجه به پراکندگی فایل ها در کانال اصلی جهت دسترسی آسان به تمام فایل های دوره آموزشی تجویدبه صورت یکجا،دوره کامل سلسه دروس آموزش تجوید( سطح ۱ )استاد موسوی بلده در کانال پشتیبان بارگذاری شد : 👇👇👇 🌐.eitaa.com/poshtiban_hefzmajazi/1102 🌸 🍃 @poshtiban_hefzmajazi 🌺🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🍃🌸 🍃 🌸 🌸 تلاوت قرآن توام با اخلاص 🌸 ☀️ قال الصادق عليه السلام ☀️ 🕊 ان من الناس من يقرا القرآن ليقال: فلان قارى و منهم من يقرا القرآن ليطلب به الدنيا ولا خير فى ذلك و منهم من يقرا القرآن لينتفع به فى صلاته و ليله و نهاره 🕊 ☀️ امام صادق عليه السلام فرمود ☀️ ⛔️ پاره اى از مردم قرآن تلاوت مى كنند كه گفته شود چه خوب مى خواند. ⛔️ و برخى قرآن مى خوانند براى تامين معاش. ❌ در اين دو دسته خيرى نيست ❌ 💐 ولى بعضى از مردم قرآن مى خوانند كه از راهنمايى هاى او بهره مند شوند و در نماز و در حال و شب و روز از آيات الهام بخش قرآن بهره معنوى و فكرى بردارند. 📚.قرآن در احاديث اسلامى 🌸 🍃@hefzmajaziquran114 🌺🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺🍃🌸 🍃 🌸 ☀️ فرازی زیبا از آیات سوره حمد ☀️ 🎤 توسط استاد محمود شحات با مهارتی فوق العاده چند آیه را با یک نفس تلاوت می کنند. 🌸 🍃@hefzmajaziquran114 🌺🍃🌸🍃
🌺🍃🌸 🍃 🌸 ✅ چند نکته و پیام تفسیری از آیه 32 سوره مبارکه اعراف؛ 🌸 تعادل نگاه اسلام به دنیا و آخرت 🌸 💠 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 💠 🕊 قُل مَن حَرَّمَ زینَةَ اللَّهِ الَّتی أَخرَجَ لِعِبادِهِ وَالطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزقِ ۚ قُل هِیَ لِلَّذینَ آمَنوا فِی الحَیاةِ الدُّنیا خالِصَةً یَومَ القِیامَةِ ۗ كَذٰلِكَ نُفَصِّلُ الآیاتِ لِقَومٍ یَعلَمونَ. ﴿اعراف۳۲﴾ 🌸 بگو: «چه كسی زینتهای الهی را كه برای بندگان خود آفریده، و روزیهای پاكیزه را حرام كرده است؟!» بگو: «این‌ها در زندگی دنیا، برای كسانی است كه ایمان آورده‌اند؛ (اگر چه دیگران نیز با آن‌ها مشاركت دارند؛ ولی) در قیامت، خالص (برای مؤمنان) خواهد بود.» این گونه آیات (خود) را برای كسانی كه آگاهند، شرح می‌دهیم! ---------------------------------------- ✍ فرق عمده پیشرفت اسلامی و غربی اسلام انسان را یك موجود دوساحتى می‌داند؛ 🔹داراى دنیا و آخرت؛ این پایه‌ى همه‌ى مطالبى است كه در باب پیشرفت باید در نظر گرفته بشود. 🔸 شاخص عمده این است؛ فارقِ عمده این است. اگر یك تمدنى، یك فرهنگى و یك آئینى، انسان را تك ساحتى دانست و خوشبختى انسان را فقط در زندگى مادىِ دنیائى به حساب آورد، طبعاً پیشرفت در منطق او، با پیشرفت در منطق اسلام - كه انسان را دو ساحتى می‌داند - بكلى متفاوت خواهد بود. 🔹كشور ما و جامعه‌ى اسلامى آن وقتى پیشرفته است كه نه فقط دنیاى مردم را آباد كند، بلكه آخرت مردم را هم آباد كند. پیغمبران این را می‌خواهند: دنیا و آخرت. نه دنیاى انسان باید مغفول عنه واقع بشود به توهم دنبالگیرى از آخرت، نه آخرت باید مغفول عنه واقع بشود بخاطر دنبالگیرى از دنیا. این بسیار نكته‌ى مهمى است. اساس، این است. آن پیشرفتى كه در جامعه‌ى اسلامى مورد نظر است، اینچنین پیشرفتى است. ⚪️ چند جور انحراف ممكن است در اینجا بوجود بیاید: 🔹 یكى این است كه كسانى دنیا را اصل بدانند و از آخرت فراموش كنند؛ یعنى همه‌ى تلاش جامعه و برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران و حكومت، براى این باشد كه زندگى مردم را از لحاظ دنیائى آباد كنند: مردم پول داشته باشند، ثروت داشته باشند، راحت باشند، مشكل مسكن نداشته باشند، مشكل ازدواج نداشته باشند، مشكل بیكارى نداشته باشند؛ فقط همین! اما از لحاظ معنوى در چه وضعى باشند، مطلقاً مورد توجه قرار نگیرد. این یك انحراف است. 🔸 یك انحراف دیگر این است كه از دنیا غفلت كنند؛ از دنیا غفلت كردن یعنى از مواهب حیات و مواهب زندگى غفلت كردن و به آن بى‌اعتنائى كردن؛ این هم یك انحراف دیگر است. مثل بسیارى از گرفتارى‌هائى كه در مجموعه‌ى دینداران در گذشته اتفاق افتاده: اقبال به مسائل اخروى و دینى، و بى‌توجهى به مواهب عالم حیات و استعدادهائى كه خداى متعال در این عالم قرار داده است؛ این هم یكى از انحرافهاست. «هو الذّى انشأكم من الارض و استعمركم فی‌ها»؛ (۱) خدا شما را مأمور كرده است به آبادى زمین. آبادى یعنى چه؟ یعنى استعدادهاى بى‌پایانى كه در عالم ماده وجود دارد را یكى یكى كشف كردن، آن‌ها را در معرض استفاده‌ى انسان قرار دادن و انسان را به این وسیله به جلو بردن. این مسئله‌ى علم و تولید علم و این مسائلى كه ما می‌گوئیم، ناظر به این است. 🔹 یك انحراف دیگر هم این است كه انسان در زندگى شخصى خود، مواهب حیات و نیازهاى مادى را دست كم بگیرد و مورد بى‌اعتنائى قرار بدهد؛ این هم در اسلام گفته نشده، خواسته نشده؛ بلكه عكسش خواسته شده: «لیس منّا من ترك اخرته لدنیاه و لا من ترك دنیاه لاخرته». (۲) اگر آخرت را به خاطر دنیا ترك كردید در این امتحان مردودید؛ اگر دنیا را هم به خاطر آخرت ترك كردید در این امتحان مردوید. (۳) ✍ ادامه در پست بعد...👇👇👇