eitaa logo
تمدن اسلامی/علی حجازیان
178 دنبال‌کننده
344 عکس
112 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
علی حجازیان 🔸تشدید نظارت ها بر بازار مسکن/ پلمب ۳ بنگاه املاک در مشهد محسن صیادی، مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی: 🔹در گشت مشترک بازرسی اتاق اصناف مشهد و تعزیرات حکومتی امروز، ۳ بنگاه املاک در سطح شهر مشهد پلمب شدند. 🔹عمده تخلفات صنفی عدم رعایت صنفی و گرانفروشی است. بلوار پیروزی، طلاب و مهرآباد از جمله مناطقی بود که پلمب بنگاه‌های املاک امروز در آن صورت گرفته است./شهرآرانیوز 🔹نکته : آیا با اعدام سلطان سکه، قیمت سکه پایین آمد ؟ آیا با این اقدامات سطحی مشکل مسکن حل خواهد شد؟ علت اصلی در عدم عرضه زمین هست اگر دولت قصد جدی با متخلفان در امر مسکن دارد باید جلوی بانک ها و برخی نهادهای دولتی بایستد. 🔗https://eitaa.com/hejazialihejazi
17.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علی حجازیان 🔹ارائه انتقادی پیرامون درس ۱۵ مطالعات اجتماعی 🔹این دانش آموز دهه نودی به درستی توضیح می دهد که کشور اقلیم متفاوتی دارد و استفاده از یک الگوی خاص(آپارتمان) مناسب نیست. وزارت راه و شهرسازی،شورای عالی شهرسازی و معماری،کمیسیون عمران،بنیاد مسکن و متولیان ساخت مسکن در کشور باید پاسخ بدهند علت تاکید بر آپارتمان سازی در کشور چیست؟ 🔗https://eitaa.com/hejazialihejazi
✍علی حجازیان این تصویر رو یکی از مخاطبین کانال از روبروی پایانه مسافربری امام رضا علیه‌السلام مشهد فرستاده به نظر نمی رسد این عکس ارادت آهو به حضرت رضا علیه‌السلام را نشان بدهد بیش تر نشان از تصویری است که ارتباط با علائم فراماسونری دارد!! مدیران وقت شهرداری باید پاسخگوی علت نصب این المان شائبه انگیز باشند. https://eitaa.com/hejazialihejazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تأثیر معماری بر فرهنگ افراد و جامعه ⏪ رهبر انقلاب: 🔸 خانه‌های قدیمی ما (با حیاط مرکزی) یک جور خانواده درست می‌کند، آپارتمان یک جور دیگر خانواده درست می‌کند. 🔸 حتی فرم در و پنجره هم بر ذهنیات و خلقیات تأثیر می‌گذارد.
به بهانه روز معمار به قلم سهراب صمدی معماری حِکمی، علمِ دینی "لزوم تولید دانش اسلامی در معماری (اسلامی سازی معماری) مبتنی بر تمدن سازی" معماری ایرانی اسلامی جلوه ای از عظمت تاریخی و دین داری و بدور از مادی گرایی است چون اصل حكمت جوهره اصلي تعريف معماري اسلام است و نگاه معنوي زبان مشترك معماري اسلامي، در سراسر تاريخ معماري اسلامي است در فرهنگ اسلامي هنرمند وسیله اي است که با رشد معنوي و کسب فضايل اخلاقي مي کوشد ابزار توسعه فیض الهي را در کالبد جهان مادي ممکن سازد معمار مسلمان مي کوشد با کسب شناخت حقیقي از جهان هستي به مرتبه فناي في الله رسیده، جريان حكمت الهي را در وجود خويش بازپروري نمايد چراکه فرایند خلق در هنر و معماری بدون در‌نظر‌گیری معرفت‌شناسی اولیه، با ابهام و خلط مفاهیم همراه خواهد بود. نگرش علم‌محور و اصالت‌بخشی بر ذهن انسان در اینکه توانایی شناخت همه‌چیز را دارد، با متمرکزشدن بر اصالت خود علم نه‌تنها مسیر جامعۀ غربی را از شناخت حقیقت منحرف کرده است، بلکه با رسوخ بر شناخت‌شناسی اسلامی در جوامع مسلمانان سیر معرفتی آنها را نیز به سمت کمیت‌گرایی و علم‌محوری سوق داده است؛ تا حدی که جایگاه دین و وحی بعنوان منبع اصلی معرفت، در اکثر علوم بشری این جوامع تغییر کرده و غایت‌انگاری خود علوم به‌جای غایت‌محوری شناخت حقیقت در حوزه‌های مختلف دانش و هنر سبب‌ساز عقیم‌ماندن تصمیم‌سازی‌های اجرایی در این جوامع شده است این نوع شناخت‌شناسی بر معماری، به‌عنوان هنر و دانش فضاسازی، نیز بی‌تأثیر نبوده است و جایگاه حکمت در فعل معماری را، که در گذشته در قلب رساله‌های فتوت هدفی جز ذکر نداشت، دگرگون کرده و نگرش ((معماری برای معماری)) را جایگرین آن کرده است. بله، بر اساس اسناد بالادستی و نگاه تمدنی و برای عملیاتی شدن بیانیه گام دوم انقلاب، تعامل دانش علمی و حکمت در معماری، در جهت اهداف پیشرفت علمی و متناسب با اهداف و آرمان اسلامی به‌صورت تعامل دو سویه حوزۀ علمیه و دانشگاه، از ضروریات امروز جامعه ما است چرا که امروز هنوز در ساختار معرفتی دانشگاه‌ها و نیز رشته تحصیلی علوم بالاخص معماری و شهرسازی، تعامل دو سویه دین و علم وجود ندارد و متأسفانه دانشگاه ها و پژوهشکده های ما، فارغ از رویکرد اسلامی صرفاً بر دانش و فناوری تمرکز دارند! و این در حالی است که بنا بر توصیه‌های مورد تأکید مقام معظم رهبری توجه ویژه به حوزه معماری حکمی بعنوان دومین مرحله‌ خودسازی، جامعه پردازی و تمدن‌سازی و فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی، بسیار اهمیت دارد و اصلاح جابه‌جایی غلط جایگاه معماری اسلامی از بستر آیین فتوت‌نامه‌ها به‌سوی معماری علم زده که در غایت‌انگاری عدد و هندسه به‌جای ابزارانگاری آنها، بر شکاف بین وحی و دانش تکیه کرده است، واجب عینی است. https://eitaa.com/hejazialihejazi
✍ علی حجازیان 🗣چالش اصلی در مطالعات شهر اسلامی ،عدم امکان سنجی و تبدیل آن به متغیرها و ضرایب کمی است چشم انداز مدل آرمانی را باید به تصویر کشید، به‌طور مثال اگر تأکید داریم بر مدیریت شهری محله محور، مدل گذار را می‌توان در بافت‌های کم برخوردار و یا در طرح‌های بازآفرینی و طرح‌های توسعه شهری به تصویر بکشانیم تا جامعه درک حداقلی از مباحث پیدا کند. 🔻 مدیریت شهری ما در ۴۰ سال اول انقلاب نتوانسته و یا شاید هم نخواسته است زیر ساخت‌های مورد نظر با توجه به ارزش‌ها و بینش‌های انقلاب اسلامی تعریف و استحکام ببخشد. چالش‌ها در مباحث شهر اسلامی، عدم تبدیل مفاهیم کلی به مفاهیم عملیاتی است. 🔸 مطالعات و مفاهیم کلی در مورد ماهیت، اهداف و کارکرد شهر اسلامی با زوایای دید گوناگون صورت پذیرفته اما چالش اصلی عدم امکان سنجی و تبدیل آن به متغیرها و ضرایب کمی است. ✍ پرواضح است در گام دوم انقلاب باید به سمت مدل‌سازی و عملیاتی کردن مسائل برای اقامه تمدن اسلامی رفت. در این بین حوزه‌های علمیه باید به سمت مباحث میان رشته‌ای و جدیدی که جامعه را مشغول کرده است حرکت کنند و مسائل و خلأهای ایجاد شده را با ارائه طرح‌های نو و بدیع برطرف کنند. به نظر می‌رسد بازنگری در مباحث فقهی و حرکت به سمت فقه مضاف و پویا می‌تواند پاسخگوی مسائل پیچیده شهری باشد. https://eitaa.com/hejazialihejazi
✍علی حجازیان 🔆شهرسازی اسلامی قطعه مهمی از پازل تمدن نوین اسلامی  است.شهرصرفا شامل بناهای مهندسی شده یا دربرگیرنده مفاهیم فرهنگی نیست،شهرسازی پیام های سیاسی،اقتصادی،اجتماعی برای جامعه دارد. برای اثبات وجود و برتری شهرسازی اسلامی نسبت به دیگر مکاتب و پارادایم های شهرسازی نیاز به استدلال است تا استدلال نباشد شهرسازی اسلامی هویت ندارد.برای نشان دادن قدرت هویت سازی جامعه باید شهرسازی اسلامی را استدلال کرد. 💠 🔹شهر سازه ای از تمدن است. خیلی از اتفاقاتی که در شهر رخ میدهد متاثر از نوع تفکر است که پشت کالبد و فضای ایجاد شده است. شهرسازی اسلامی در این برهه از زمان میتواند با پیوند با دیگر سازه های تمدنی در تحقق اهداف انقلاب اسلامی و ایجاد تمدن نوین اسلامی نقش مهمی داشته باشد. https://eitaa.com/hejazialihejazi
به بهانه این خبر یادداشت زیر را که در سایت ۵۹۸ منتشر شده را مطالعه بفرمایید
♨️شب‌بیداری در میلان ممنوع شد 🔹فروش بستنی، پیتزا و نوشیدنی پس از نیمه‌شب در شهر میلان طبق قانون جدید ممنوع خواهد شد. 🔹معاون شهردار میلان در دفاع از این طرح گفت هدف این است که بین معاشرت و سرگرمی و آرامش ساکنان تعادل برقرار شود. ✍تصور کنید این قانون در شهرهای ایران مطرح میشد! 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
✍علی حجازیان 🔹ایده شهر 24 ساعته چگونه مطرح شد؟ پس از انقلاب صنعتی، تولید انبوه و بوجود آمدن مفهوم زمان کار، زندگی شهری و رفتاری های شهروندان تحت تأثیر این واقعیت قرار گرفت که زمان‌هایی که به آن‌ها اوقات فراغت اتلاق می‌شود به دلیل ازدحام و شلوغی در صف‌های طولانی تلف می‌شوند و همواره شهروندان دچار مشکل کمبود وقت خواهند بود این مقوله مدیریت شهری و برنامه ریزان را برآن داشت که به فکر اهمیت زمان‌های مرده و بدون فعالیت شهرها به منظور ایجاد مفاهیم اقتصاد شبانه و مفهوم شهرهای 24 ساعته توجه دقیقی داشته باشند.  مفهوم شهرهای 24 ساعته ابتدا در نیویورک و سپس در سال 1993 در انگلستان در کنفرانس بسوی شهر 24 ساعته نگاهی دقیق به راهبردهای احیا مراکز شهری در زمان شب شد. اقتصاد شبانه شعار جذابی برای رونق هرچه بیشتر فعالیت‌های اقتصادی و توسعه محور است. 🗣این نگاه به شهر برگرفته از ماهیت لیبرال سرمایه داری است که برای بقا و رشد خود، سرمایه دار به تولید بیشتر دست می زند و لازمه این امر ترویج مصرف گرایی است. ایده‌های سرزندگی و ارتقا کیفیت زندگی، رشد اقتصادی و جذب گردشگر که در شهر 24 ساعته مطرح می‌شود در جهت پیاده سازی نظام اقتصادی سرمایه داری است. 👈طرح زیست شبانه صرفاً درجهت منافع سرمایه دارها است و از نتایج آن افزایش بیلبوردهای تبلیغاتی در شهرها، افزایش فضاهای تجاری، هایپر مارکت ها و مگاپاساژها است. https://eitaa.com/hejazialihejazi
✍ علی حجازیان 🔹بعد معرفت‌شناختی سوبژکتیویسم به این معناست که تنها فهم انسان ملاک است و همه چیز تنها از طریق فهم و عقل انسان مورد فهم، تبیین و تفسیر قرار می‌گیرد و عقل انسان تنها و مهم‌ترین مرجع فهم کل هستی است. یکی از ویژگی‌های تفکر سوبژکتیو این است که از امور جهان راززدایی می‌کند؛ به این معنی که در جهان قرون وسطایی به دلیل محوریت خدا، اموری الهی در جهان وجود دارد که عقل بشری به تنهایی نمی‌تواند آن‌ها را درک کند؛ یعنی اموری که با عقل بشری قابل درک نیستند و لازم است از کتاب یا سنت استمداد شود تا بتوان آن‌ها را درک کرد. 🔹در نگاه سوبژکتیویسم، این امور کنار گذاشته می‌شوند، زیرا نگاه این تفکر به دنیا و سامان‌دادن به امور دنیا بر اساس عقل بشر است نتیجه سوبژکتیویسم نگرش استخدام و استثمار به دیگران است این نوع نگاه تاثیرات خودش را بر شهرسازی معاصر گذاشته است. نتیجه سوبژکتیویسم افزایش مصرف گرایی شهروندان در شهر است. 🔹مصرف در دیدگاه اسلام مبتنی بر نیاز و برحسب ضرورت است. اما نقطه کانونی در نگرش استخدام و استثمار، حرص در لذت است. این نوع تفکر نمی‌تواند مرزی برای مصرف انسان تعیین کند. از نتایج این استثمار طرح شهر 24 ساعته یا همان زیست شبانه است. https://eitaa.com/hejazialihejazi
✍ علی حجازیان 🔹معرفی کتاب نگرشی دیگر به شهرسازی اسلامی اولین کتاب کارگاهی در شهرسازی اسلامی هست که در این کانال به بررسی آن می پردازیم. https://eitaa.com/hejazialihejazi
✍ علی حجازیان 🔹شهرسازی مدرن و تاثیر آن در عفاف وحجاب اسلام به حفظ نهاد خانواده اهتمام ویژه‌ای دارد. می‌توان گفت خانواده شاهراه اصلی رسیدن به پیشرفت و کمال است و همین جایگاه سبب شده که دشمنان اسلام به‌وسیله‌ی عوامل مختلف در پی آن باشند که این مسیر را مسدود سازند. دشمن از این راه درصدد است تا باهدف گرفتن خانواده و تقدّس زدایی و از بین بردن کارکردهای آن جلوی پیشرفت جامعه را بگیرد زیرا پیشرفت و سلامت جامعه درگرو خانواده‌ی سالم است وباتوجه به جایگاه زن در خانواده تلاش‌های گوناگونی را انجام می‌دهد تا نقش زن و مادر در نظام خانواده کمرنگ شود یکی از سیستم‌هایی که دشمن نفوذ کرده وتاحدود زیادی نیز به اهداف از پیش در نظر گرفته‌شده رسیده است تغییر در سبک معماری و شهرسازی و کشاندن زن به فضای شهری بوده است. 🔹برنامه ریزان و طراحان شهری سعی در ایجاد جذابیت در محیط‌های شهری برای جذب مردم به فضاهای شهری و تعامل بایکدیگر دارند البته نکته مهم این است که این نوع ازتعامل غالبامنجر به اتفاقات ناخوشایند مخصوصا دربحث عفاف وحجاب می شود حضور زنان ودختران در فضاهای شهری رها شده و بدون حضور چشم ناظر بااختلاط باجنس مخالف همراه است واقداماتی خلاف شان فرد مسلمان در این فضاها رخ می دهد. پاساژها و مال‌ها جزو معدود مکان‌هایی هستند که حضور زنان در آن‌ها با امنیت خاطر بیشتری همراه است. ادامه دارد... https://eitaa.com/hejazialihejazi
✍علی حجازیان 🔹پاساژها و مال‌ها جزو معدود مکان‌هایی هستند که حضور زنان در آن‌ها با امنیت خاطر بیشتری همراه است. اما سوال مهم این است که کدام زنان و به چه هدفی در این مکان‌ها حضور دارند. در این‌جا تقاطع طبقه اجتماعی و جنسیت حضورهای متفاوتی را در بازار رقم می‌زند. مال‌ها و مراکز خرید در نقش فضای خصوصی جدید برای زنان طبقه متوسط و بالا عمل می‌کند در حالی که زنان طبقه متوسط رو به پایین به عنوان فروشنده در این مکان‌ها حضور دارند. نکته قابل توجه دیگر آنکه تمام خرید و فروشی که در این مکان‌ها اتفاق می‌افتد یا در خدمت به انضباط درآوردن بدن زنانه است و یا تلاشی است در جهت آراستن عرصه خصوصی که مکانی زنانه تلقی می‌شود. بازارهای سنتی یکی از عناصر مهم شهر ایرانی- اسلامی بودند اما امروزه به دلیل تقلید از شهرسازی غرب مال های تجاری بی هویت بدون هیچ پیوست فرهنگی و مکان یابی صحیحی قارچ گونه در شهرهای بزرگ احداث می شوند و ساختارهای اجتماعی شهر را تحت تاثیر قرار می دهد و یکی از آسیب های آن همانطور که اشاره شد در بعد عفاف و حجاب است. https://eitaa.com/hejazialihejazi
✍علی حجازیان 🔹یکی از راهبردهای غرب در راستای تغییر سبک زندگی، تضعیف نهاد خانواده به وسیله ی تغییر هویت زنان مسلمان است؛ که با القای زن محوری، تضعیف نقش مرد، تضعیف نقش مادری و همسری، کم ارزش جلوه دادن خانه داری و ارزشمند جلوه دادن مشاغل بیرون از منزل، مصرف زدگی و... ابتدا به تغییر نگرش زنان مسلمان و در نتیجه به تقدس زدایی و سست کردن پایه های خانواده می انجامد. طراحی سبک زندگی و الگوی توسعه نیازمند به یک سلسله دانش های پشتیبان است. اگر قرار باشد سبک زندگی اجتماعی تغییر یابد و الگوی رفتار اجتماعی، اشتغال اجتماعی، خوراک، مسکن، پوشاک و روابط اقشار تغییر کند، باید یک سلسله دانش های پشتیبان، فنون، هنرها و مهارت های اصیل اسلامی در خدمت گرفته شوند تا از طریق آن ها سبک زندگی تبدیل به فرهنگ صحیح شود. اگر به دنبال سبک زندگی اسلامی هستیم، دانش های پشتیبان خود، و ساختارهای اجتماعی لازم را باید خودمان با تکیه بر منابع دینی و ارزش های اسلامی تولید کنیم . اولین گام در جهت تولید انش شهرسازی اسلامی تولید پارادایم شهرسازی اسلامی بدون تقلید از فرهنگ غرب است. https://eitaa.com/hejazialihejazi
✍علی حجازیان 🔺️کمتریل (Chemtrails) چیست؟  یک اصطلاح جدید از دو کلمه کیمیکال + تریل هست، به معنی مسیر شیمیایی! Chemtrails یعنی مسیر گازهای سمی شیمیایی! contrails با Chemtrails متفاوت است، اینها ائروسلهای مهندسی شده توسط  ژئوساختار هستند که حاوی مواد شیمیایی سمی هستند. رگه‌های سفید غالبا در آسمان در حالیکه هواپیماها به این سو و آن سو پرواز می‌کنند، متقاطع می‌شوند! Chemtrails در اواخر دهه 1990 در آمریکای شمالی ظاهر شد و اکنون می‌توانید آنهارا در سرار جهان مشاهده کنید. کمتریل گازهای سمی هستند که با هواپیما در آسمان پخش میکنند. 🔺️هدف از انتشار گاز کمتریل 🔹هدف اول: هدف از انتشار گاز کمتریل و سایر گازها برای گرفتار کردن مردم دنیا با انواع بیماری‌های سرطانی و کم کردن سطح IQ و نیاز همیشگی مردم به دارو هست، جدیدا برای ایجاد مشکلات تنفسی و شبیه سازی علائم کرونا هم از کمتریل استفاده میکنند. مردمی که بیمار، گرفتار دوا و درمان، نیازمند به انواع انسولین، اسپری آسم، اکسیژن و شیمی درمانی باشند، هیچوقت فرصت فکر کردن و متحد شدن علیه قدرت‌های شیطانی را نخواهند داشت! 🔹هدف دوم: با همین شیوه، ریزگردهای هوشمند از هواپیما! رها سازی شده، فقط کافیه مجوز عبور از آسمان کشور مورد نظر اخذ کنند! https://eitaa.com/hejazialihejazi
✍علی حجازیان از امروز به معرفی ارایه کارگاهی کتاب نگرش دیگر به شهرسازی اسلامی خواهیم پرداخت. راه ارتباط با من👇 @hejazialihejazi0 https://eitaa.com/hejazialihejazi
✍علی حجازیان کتاب دارای شش بخش می باشد که شامل تعیین هدف،نقطه شروع،نقطه مرکزی،برنامه حرکت،نقاط خطر و بحران و نقطه مقصد است. زندگی شهری در دنیای مدرن برعکس زندگی روستایی،با استرس و شتاب زیاد همراه است. علت آن چیست ؟ وقتی ریل گذاری توسعه شهری اشتباه باشد اقدامات یک مدیر خوب هم منجر به فساد می شود! نمونه بارز این اشتباه طرح میدان شهدای مشهد است. باهزینه هنگفت و طولانی شدن اتمام عملیات آن اکنون به وضعیتی رسیده که همه منتقد وضعیت موجود هستند. در شهرسازی اسلامی تمامی امور جهت رسیدن به کمال که همان قرب الهی است،انجام می شود و به انسان بر عکس شهرسازی مدرن صرفا به عنوان یک جسم نگاه نمی شود. https://eitaa.com/hejazialihejazi
✍ علی حجازیان 🔹هدف کلان در شهرسازی اسلامی ایجاد کالبد وفضایی است که بستر ساز حس حضور خدا در بین شهروندان باشد. 🔹هدف خرد نیز ایجاد عدالت شبکه ای،ایجاد آرامش کالبد وفضایی تأثیر گذار بر رفتار،اخلاق و آرامش شهروندان است. https://eitaa.com/hejazialihejazi
✍علی حجازیان حیا و معماری 🔹همزمان با سیاست‌های حیازدایی که جرقه‌های آن از رنسانس دراروپا آغاز و در انقلاب صنعتی به صورت گسترده‌ای رواج پیدا کرد. در ایران نیزاین سیاست‌ها در دوره قاجار و به ویژه پهلوی درعرصه پوشش ومعماری رواج گسترده‌ای پیدا کرد. طبق مستندات تاریخی، پوشش و البسه بانوان ایرانی تا پایان دوره‌ی قاجار از گرایش کلی مستور کردن سرچشمه می‌گرفت. یکی از پلیدترین توطئه‌های دشمنان اسلام در تاریخ معاصر، توطئه‌ی کشف حجاب است. رضاخان که با طرح کودتا و با حمایت و هدایت انگلیسی‌ها بر سر کار آمد درصدد اجرای تز اسلام زدائی و جایگزینی ارزش‌های لیبرالیستی در جامعه بود. 🔹 از مهم‌ترین جلوه‌های این طرح، پدیده‌ی کشف حجاب بود، درکنار این پدیده، قوانین معماری نیز دستخوش تغییراتی شد در دوره پهلوی اول به تدریج توسعه عمودی گسترش پیداکرد و قوانینی مصوب شد که ساختمان‌های مسکونی مجاورخیابان‌ها ومعابرشهرتهران حداقل دوطبقه بوده و همه اتاق‌های این ساختمان به طرف خیابان باید دارای پنجره باشد. https://eitaa.com/hejazialihejazi
هدایت شده از مهدی عسگری 🇮🇷⁩
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سندرم تراکم، بلای جان کلانشهرها ✍️ مهدی عسگری ریشه‌ی بسیاری از مشکلات کلانشهرها، تراکم جمعیت در یک جغرافیای محدود است روندی که درصورت تداوم، چالش‌های مزمن اجتماعی، زیست محیطی، بهداشتی و فرهنگی را تشدید و تاب‌آوری را متلاشی خواهد کرد. ✔️ تأکید آقای موزون براساس بررسی يافته‌های متعدد از تجربه‌گران زندگی پس از زندگی در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که کدام سبک زندگی و کدام الگوی مسکن و شهر سازگاری بیشتری با آرامش آدمی دارد. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد با افزایش طبقات آپارتمان‌ها، آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری افزایش می‌یابد! ⚠️حتی آزمایش‌های انجام شده بر روی موش‌ها نیز نشان می‌دهد که تراکم جمعیت (باوجود تأمین تمام نیازهای دیگر) به پرخاشگری، اصطکاک، افزایش مرگ و میر و نهایتا فروپاشی کامل جمعیت می‌انجامد. تغییر الگوی ساخت شهر و مسکن از آپارتمان‌های ‌انبوه و توسعه عمودی به خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار و توسعه افقی، یک نیاز جدی و مطالبه‌ی عمومی است، که با وجود مصوبه اخیر مجلس در برنامه هفتم، (🎬 افزایش ۲۵درصدی مساحت سکونتگاهی کشور) تکلیفی است که باید با نظارت مجلس و اهتمام دولت، با جدیت دنبال شود. این پیشنهاد که در کمیته احیاء اراضی آماده و به تصویب مجلس رسید، بستر قانونی برای توزیع متوازن جمعیت در کشور، مبتنی بر آمایش سرزمین و جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه را فراهم کرده است. انتشار این محتوای آگاهی‌بخش و مطالبه‌گری عمومی، برای پیشبرد این هدف، مؤثر و مزید امتنان است. 🇮🇷 رئیس کمیته احیاء و بهره‌برداری عادلانه اراضی/ کمیسیون تلفیق برنامه هفتم 🔗 برای‌ همراهی‌ در ایتا کلیک کنید 👉
✍علی حجازیان اشکال این توئیت دراین است که آقای درودیان، زندگی را در خوردن و خوابیدن و کار می بیند. این نگاه از بعد از جنگ جهانی دوم بر شهرهای جهان حاکم شد و از منشور آتن به این ور شهرهای دنیا روی آرامش به خود ندیدند. https://eitaa.com/hejazialihejazi
✍علی حجازیان «منشور آتن»،محصول چهارمین کنگره ی بین المللی معماری مدرن که طی جلسات کار آتن پایه ریزی و طرح ریزی گردید ، بعدا توسط لوکوربوزیه مدون شد ودر سال 1941 در فرانسه انتشار یافت . این کتاب که به عنوان یکی از بارز ترین مانیفست های معماری- شهرسازی میتواند پذیرفته شود ، معرف این مقطع خاص ازروند پر ماجرای زندگی نهضت معماری مدرن می باشد . 🔹نکات کلیدی شهر سازی عبارت اند از، چهار کارکرد :سکونت، کار، تفریح،و رفت وآمد. طرح جامع شهری شالوده بخشهای متعلق به چهار کارکرد کلید را تعیین خواهد کرد وبنای مربوط به هر یک را در مجموعه تثبیت خواهند نمود. https://eitaa.com/hejazialihejazi
✍علی حجازیان پیام یکی از دغدغه مندان و فعالین حوزه معماری https://eitaa.com/hejazialihejazi
✍علی حجازیان 🔹آپارتمان ها به مثابه خوابگاهی هستند که درواقع تجلی زندگی ماشینی و بی روح عصر مدرن می باشند. مسکن مناسب بسترساز تعاملات اجتماعی صحیح برای تربیت انسان جهت نقش آفرینی در جامعه است. https://eitaa.com/hejazialihejazi
✍علی حجازیان 🔹باتوجه به دغدغه امام خمینی (ره) برای پاسخ به مشکل مردم در تهیه زمین و مسکن، انتظار می رفت که ساختارهای حکومتی، مدیران نهادها و سازمان ها درتلاش برای حل این بحران اجتماعی، اقتصادی باشند. در دو-سه دهه اخیر از سهم دولت در بازار زمین و مسکن کاسته شده است. کاهش سهم دولت در عرضه زمین، تقویت بهره‌وری از زمین و تقویت سیاست‌های سمت عرضه از زمره مهمترین سیاستگذاری‌های حوزه زمین شهری در دو دهه گذشته بوده که همگی آنها موجب کاهش مداخله مستقیم دولت در بازار زمین شده است. https://eitaa.com/hejazialihejazi