eitaa logo
تمدن اسلامی/علی حجازیان
178 دنبال‌کننده
344 عکس
112 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✍علی حجازیان اگر گرایش‌های الهی تبدیل به مدل ‌های نظری شوند و برای اداره جهان اقدام به طراحی مدل‌ های کاربردی در جهت ساخت محصولات نمایند، پر واضح است که خواهند توانست بر تمدن مادی، «برتری» داشته باشند. این به معنای بدست گرفتن سرپرستی رشد جوامع است. به عبارت بهتر، مفاهیم عاشورایی تنها اقدام به اثبات نظری محدود نمی شوند بلکه از چنان ظرفیتی برخوردارند که عقلانیت عملی را از طریق ایجاد مدل‌های کاربردی بدست بگیرند و با تاسیس محیط های تنفسی جدید برای روح، ذهن و رفتار انسان‌ها را با خود همراه کنند. https://eitaa.com/hejazialihejazi
✍علی حجازیان برای ایجاد خلق یک خاطره و ذهنیت صحیح نسبت به فلسفه عزاداری باید فرم صحیحی شکل بگیرد اگر فرم تابع محتوی و عملکرد باشد تاثیر گذاری بیشتری بر شهروندان و مخصوصا کودکان خواهد داشت. باید بپذیریم فضای شهری فضای رشد و تربیت انسان است پس باید در کنار سایر ابزارها از آن به درستی استفاده کرد. 📝سیاه پوش کردن فضای شهر امری مطلوب است و اولین گام و قدم در جهت آماده سازی فضای شهری برای برگزاری آیین های عزاداری می باشد. لیکن از آنجا که شهر، تحت مدیریت شهرداری است و امکانات و بسترهای بسیاری در اختیار دارد مدیریت شهری می تواند برای حرکت به سمت زیست مومنانه از گام های موثرتری در جهت انتقال فرهنگ دینی بر مخاطب خود بر دارد. 🗣ازجمله: ۱_ طراحی فضاهایی با الگوگیری از خیمه و معماری سنتی که خواستگاه دینی داشته ، ۲_طراحی پاویون های شهری، ۳_ ایجاد نگارخانه و به نمایش گذاشتن عکس های مردمی از هیأت ها، ۴_ الگوگیری از نمادهای مربوط به محرم در  مبلمان شهری، ۵_دیوار نویسی متناسب با ایام محرم، ۶_ارائه فضا برای ارائه خدمات متنوع، ۷_فضاآرایی در میادین شهری، ۸_استفاده از ظرفیت های محله برای جذب مردم جهت مشارکت و برگزاری بهتر مراسمات و آشنا شدن افراد ساکن در محله جهت شکل گرفتن ارتباط و اعتماد اجتماعی جهت شکل  گیری سرمایه اجتماعی برای ارتقا و رشد کیفیت زندگی. https://eitaa.com/hejazialihejazi
هدایت شده از بیداری ملت
📸روضه خونگی یه زمانی اینجوری بود..... ‌‌‌ 🔴 👇 @bidariymelat
🔹در فضای حاکم کنونی در کشور و پس از گذر از دهه چهارم انقلاب با بررسی و تحلیل مدیریت شهری نسبت به آرمان های انقلاب اسلامی، می‌توان رهیافت‌ های نظام مدیریت شهری برای آینده را برنامه‌ریزی کرد. باتوجه به اهمیت و نقش شهرها در بسترسازی برای تحقق تمدن اسلامی، ساختار مدیریت شهری نیز باید ذیل نظریه انقلاب اسلامی بیان بشود. مدیران شهری پذیرفته اند که نسخه های فعلی برنامه ریزی شهری ناکارآمد هستند و معایب آن ها به مراتب بیشتر از مزایای آن ها است. 😞متاسفانه در دهه های اخیر نظریات غربی که بر اساس لیبرالیسم شکل گرفته بود در ساختار مدیریت شهری ورود پیدا کرد و نتایج آن را در سیما و منظر شهرها و سیاست های زمین و مسکن میبینیم. از این رو باید به منظور ایجاد تغییرات بنیادین در مدیریت شهری برای تحقق توصیه‌های هفت‌گانه مقام معظم رهبری در بیانیه راهبردی گام دوم که مقدمه ای برای تبیین ماهیت مدیریت شهری بر اساس مدل ایرانی اسلامی می تواند باشد یک گفتمان متفاوت و جدید با روحیه جهادی-انقلابی شکل بگیرد که خروجی آن مدیریت شهری باشد، کارآمد و منطبق با ارزش های اسلامی که تجلی عینی فرهنگ اسلامی است. https://eitaa.com/joinchat/1106903793Cb7152ade8e کار گروه تخصصی سبک زندگی اسلامی ایرانی گام دوم انقلاب تمدن نوین اسلامی
از دیدگاه امام خمینی (ره) اهمیت مشارکت برای تعیین سرنوشت به حدی است که آن را در کنار نماز قرار داده و می فرماید: همه ی شما، همه ی ما، زن و مردِ مکلف همان طور که باید نماز بخواند، همان طور باید سرنوشت خود را تعیین کند. از اولین مفاهیمی که در متون اسلامی بر مشارکت مردم دلالت می کند «اراده جمعی» است. علیرغم شعارهای داده شده در بحث مشارکت مردم در بحث مدیریت و اداره شهر متاسفانه سازوکارهای درستی برای مشارکت مردم ایجاد نشده است. 🔗اگر مردم در تصمیمات شهری نقش نداشته باشند عملا به جای نقش شهروندی به شهرنشینی نزول پیدا می کنند و این اقدام در ادامه باعث ایجاد شکاف بین مدیران شهری و مردم می شود و مدیریت شهری توان اداره شهر را به نحو مطلوب نخواهد داشت چرا که مهمترین عنصر هویتی در محیط شهری، انسان و اراده جمعی است. https://eitaa.com/joinchat/1106903793Cb7152ade8e کار گروه تخصصی سبک زندگی اسلامی ایرانی گام دوم انقلاب تمدن نوین اسلامی
باید برای تبیین مشارکت های اجتماعی در شهرداری به سمت مدل های اسلامی حرکت نمائیم. یکی از نهادهایی که می تواند در تبیین مشارکت اجتماعی شهروندان اثر بخش باشد مساجد هستند. 🗣متاسفانه در شهرسازی عصر مدرن، مساجد کارکرد خودشان را ازدست داده اند. اگر بخواهیم با یک مدل عملیاتی به سمت تبیین مشارکت اجتماعی حرکت کنیم بدون شک مساجد باید این نقش را ایفا کنند. https://eitaa.com/joinchat/1106903793Cb7152ade8e کار گروه تخصصی سبک زندگی اسلامی ایرانی گام دوم انقلاب تمدن نوین اسلامی
اکنون که در دهه پنجم انقلاب اسلامی قرار داریم و مقام معظم رهبری فرآیند ادامه مسیر انقلاب را در بیانیه گام دوم ترسیم نمودند به نظر می‌رسد وقت آن رسیده است که ازمدیریت شهری ونظام شهرسازی و معماری موجود کشور سؤال بشود که آیا با این وضعیت موجود شهرسازی و معماری، امکان نقش آفرینی شهردر تمدن سازی وجود دارد؟ دراین یادداشت سعی داریم از نگاه دیگر به مقوله خانواده بپردازیم. 🗣خطری که امروزه جامعه ما را تهدید می‌کند تقدس زدایی از کانون خانواده است. مهم‌ترین مکتبی که در حال حاضردربرابر جهان بین اسلام خودنمایی می‌کند لیبرالیسم است. ازویژگی های لیبرالیسم فردگرایی و عدم پذیرش مسئولیت اجتماعی است. آمارها حاکی از آن است که پدیده فردگرایی در کشور رو به فزونی است و از طرفی با کاهش ازدواج و افزایش آمار طلاق در جامعه روبرو هستیم. 👥خانواده به مثابه قلب تپنده و شریان حیاتی برای تمدن نوین اسلامی می‌ماند واگر این عضو حیاتی تشکیل نشود ویا ناقص بوجود بیایدمسیرتحقق تمدن اسلامی با مشکل روبرو خواهد شد. https://eitaa.com/joinchat/1106903793Cb7152ade8e کار گروه تخصصی سبک زندگی اسلامی ایرانی گام دوم انقلاب تمدن نوین اسلامی
🔹مدیریت شهری در ایران در حال سکولاریزه کردن جامعه است وسعی دارد نقش دین را در زندگی مردم در مقیاس اجتماعی کمرنگ کند. به‌عنوان‌مثال حذف نام شهدا از معابر و یا منزوی کردن مساجد در متن شهر نمونه‌ای از اقدامات مدیریت شهری است. 👀نظام شهرسازی موجود در طرح‌های توسعه شهری اصلاً تعریف و جایگاهی برای نقش خانواده در نظر گرفته و برایش هم اهمیت ندارد چراکه طرح‌های موجود تقلیدی از مکتب لیبرالیسم است و خانواده در تمدن غرب نقش مهمی ندارد. 🗣 در کنار همه عوامل فردگرایی و خطراتی که خانواده را تهدید می‌کند نباید از نقش شهرسازی و معماری به‌سادگی عبور کرد. زمانی که خانواده‌ای ازمتن شهر پس‌زده می‌شود و اعضای خانواده برای کسب درآمد مجبور می‌شوند به دلیل مکان‌یابی غلط کاربری‌ها، فاصله دوری را برای رسیدن به محل کار طی کنند و پس از بازگشت از محل کار نیز به دلیل ترافیک و شلوغی‌های فضای شهر فرصتی برای بودن در کنار خانواده را پیدا نمی‌کنند این خانواده دیگر چگونه می‌تواند وظایف خودش را به‌درستی انجام بدهد؟ 📝البته وقتی دولت‌ها به بهانه کمبود زمین خانه‌هایی سی متری و پنجاه متری را به‌صورت انبوه ایجاد می‌کنند و خانه به خوابگاه تنزل پیدا می‌کند طبیعتاً افراد در خانه احساس آرامش و آسایش نخواهند داشت و سعی می‌کنند بیشترین وقتشان را در فضای گمشده، جذاب و فریبنده شهر سپری می‌کنند و به‌تدریج میل به ماندن در فضای خانواده کمرنگ شده و درنتیجه اعضای خانواده وقت کمتری برا باهم بودن خواهند داشت و نتیجه آن آسیب‌پذیر شدن خانواده است. https://eitaa.com/joinchat/1106903793Cb7152ade8e کار گروه تخصصی سبک زندگی اسلامی ایرانی گام دوم انقلاب تمدن نوین اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️تشنج در صحن شورای شهر تهران! 🔹نرجس سلیمانی عضو شورای شهر تهران امروز در جلسهٔ علنی صحن شورای شهر انتقاداتی را علیه شهردار تهران مطرح کرد و گفت این چند روزی که مدیران ارشد نبودند شهر بهتر اداره شد. 🔹آقامیری، در واکنش به این صحبت‌ها گفت: پروژهٔ شهید بروجردی ۲۰ سال تعطیل بود که در این دوره بخشی از آن افتتاح شد. خرید هزار و ۸۱ واگن مگر کم‌کاری است؟ معادل ۲۴ سال فعالیت مترو، واگن خریداری شده که به تدریج وارد می‌شود؛ خم رنگرزی نیست که انتظار داشته باشیم سریع عملیاتی شود. 🔹هزار و ۴۸۰ دستگاه اتوبوس قرار بود تحویل دهند که بدقولی کردند و ۴۸۰ دستگاه اتوبوس دادند و امروز سه هزار اتوبوس در سطح شهر داریم. 🔹در گذشته به معتادان متجاهر نگاه هم نمی‌کردند و امروز فیلم‌هایی که مردم از کلونی‌ها می‌گرفتند و به شبکه‌های خارجی می‌فرستادند،کجاست؟ 🔹معادل ۱۰ سال گذشته در سطح شهر آسفالت توزیع شده است.چرا کارکرد ما را زیر سوال می‌برید؟ من شخصا موضوع را پیگیری می کنم و ناراحت می‌شوم وقتی می‌گویید ۳ سال کار نکردید. یعنی ما زیر کولر باد خوردیم. اینکه چشمان خودرا ببندیم و دهان خود را باز کنیم در شأن فرزند شهید سلیمانی نیست. 🔹در ادامه مهدی اقراریان و ناصر امانی این صحبت‌های آقامیری را توهین به حاج قاسم تفسیر کردند و صحن شورا به تشنج کشیده شد. ✍یادمه دهه ۶۰ دو نفر دعوا میفتادن تا مامور میرسید اون زرنگ تره سریع میرفت جلو میگفت به امام توهین کرد زدمش! چرا تا یک نفر حرفی میزنه بعضیها سریع میگن به حاج قاسم توهین کرده!! 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
هدایت شده از فسیکفیکهم الله وهو السمیع العلیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖دیدگاه خطرناک کارشناسان تیم پزشکیان در حوزه مسکن؛ نه به واگذاری زمین رایگان آری به واحد آپارتمان ۳۰ متری؟! -خانه دار شدن به رویای محال تبدیل خواهد شد؟! 🎙عطا بهرامی ☫) جـَهِشــ ‌ایران 🕋 |@jahesh_iran1404
هدایت شده از عمار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اشک و عزاداری به سبک یزید... 📜بعد از روشنگری های حضرت زینب سلام الله علیه و حضرت امام سجاد علیه السلام فضا بگونه‌ای بر علیه یزید شد که وی مجبور شد تا در «دارالخلافه» محفلی به عنوان مجلس ماتم به پا شود! این محفل تا هفت روز ادامه یافت! زنان شام گروه گروه خدمت زینب کبری سلام علیها می‌رسیدند و تسلیت می‌گفتند و برای امام گریه و زاری می‌کردند. این مجلس یک شرط داشت گریه کنید ولی حرف سیاسی نزنید کس نپرسد چرا حسین را یزید کشت ؟ برای چی کشت؟ والان چرا مجلس ماتم برایش گرفته اید؟ همه تقصیراها را گردن ابن مرجانه بندازید 📚نفس المهموم، ص262_انساب الأشراف، ص 219
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شهرسازی انقلاب اسلامی اولویت اول آن در مقیاس طرح‌های توسعه شهری، محله محوری با مرکزیت مکان معنوی به نام مسجد است که پناهگاه شهروندان و مرکز مدیریت محله است. محله سپر بلای خانواده است. شهرسازی تراز انقلاب می‌کوشد تا نیازهای خانواده را در محله رفع کند. در محله اسلامی افراد از احوال یکدیگر آگاه هستند و تعاملات اجتماعی دارای بیشترین سطح ممکن می‌باشد. 📝به نظر می‌رسد مهم‌ترین کار در بحث اجرایی کردن محله محوری در شهرسازی تراز انقلاب اسلامی، رسیدن به مدل توزیع کاربری‌ها در محله بر اساس مدل نیازهای خانواده با محوریت مسجد است. https://eitaa.com/joinchat/1106903793Cb7152ade8e کار گروه تخصصی سبک زندگی اسلامی ایرانی گام دوم انقلاب تمدن نوین اسلامی
دو مقوله عدم مکان‌یابی صحیح کاربری‌ها و کوچک‌سازی خانه‌ها از عوامل مؤثر در آسیب‌پذیر شدن خانواده‌ها است. مدیریت شهری غربی بر اساس آزمون‌وخطا به دنبال رفع نیازهای شهروندان است که البته نیازهای مادی عده‌ای خاص برایشان در اولویت است و در بازه‌های زمانی متفاوت نیز طرح‌ها و برنامه‌هایی جذاب و گاه فریبنده را مطرح می‌کنند . 📝امروزه نیز مدیریت شهری ما به دنبال همان طرح‌های لیبرالیسمی مانند شهر 24 ساعته، شهر هوشمند، شهر خلاق، Tod و... است این طرح‌ها به کیان خانواده آسیب می‌رساند. این طرح‌ها درشان شهرسازی تراز انقلاب اسلامی نیست؛ و به ضرس قاطع می‌توان بیان کرد این طرح‌ها به دلیل تفاوت بنیادین با نگاه اسلام به انسان و فضای زیستی متناسب با ایران اسلامی نیست.، https://eitaa.com/joinchat/1106903793Cb7152ade8e کار گروه تخصصی سبک زندگی اسلامی ایرانی گام دوم انقلاب تمدن نوین اسلامی
هدایت شده از بیداری ملت
یادش بخیر بچه که بودم روزشماری میکردیم که تاسوعا و عاشورا برسه و بزرگ و کوچیک فامیل بریم خونه عموم همه جمع بشیم اونجا، شبش که روضه بود ما بچه ها بریم سر کوچه که دسته ها رو ببینیم، صبح عاشورا هم حلیم نذری بخوریم، ولی حالا نه دیگه اون آدما هستن نه خبری از اون صفا و صمیمیت هستش و نه دیگه اون حال و هوا رو کسی داره😢 آپارتمان سازی و برج سازی حال و هوای شهرها و محلات و کوچه رو عوض کرد.... 🔴 👇 @bidariymelat
| تهیه دفتر و تجهیزات، در تمام ادوار به عهده شهرداری بوده است 🔹دکتر احسان عظیمی‌راد نماینده مردم شریف مشهد و کلات در مصاحبه با پایگاه خبری تحلیلی «صبح توس» گفت: تهیه دفتر و تجهیزات، در تمام ادوار به عهده شهرداری بوده است. 🔸برای مشاهده مشروح خبر اینجا کلیک کنید. ✔️ کانال رسمی اطلاع‌رسانی احسان عظیمی‌راد ایتا | اینستاگرام | تلگرام | توییتر (ایکس)
هدایت شده از علی حجازیان
شهر و اقتصاد 🔹یکی از اشتباهات فاحش در اقتصاد شهری اصل رقابت‌پذیر بودن است. اصل رقابت در ظاهر امر دارای مزایای خوبی است اما جامعه را به سمت مصرف‌گرایی سوق می‌دهدو باعث ایجاد حرص و ولع بیشتر و درنتیجه افزایش حس دنیادوستی و کاهش بعد زیست مؤمنانه می‌شود.برخلاف اقتصادغربی که برمبنای سود اقتصادی قراردارد اقتصاد شهر اسلامی بر مبنای سود اجتماعی است. 🔹جریان توسعه‌گرا در مدیریت شهری سود اقتصادی را محور اقتصاد می‌داننددرحالی‌که این اقدام نتیجه‌اش افزایش سرمایه سرمایه‌داران و بسترساز شکاف طبقاتی در جامعه شهری وافزایش اقدامات وندالیسمی می شود. 🔹 در سیستم اقتصاد شهر اسلامی تولید جزو اهداف اولیه است اما این تولید در قالب " اصل رقابت " قرار ندارد.اگر در جامعه معنای سود از سود اقتصادی به سود اجتماعی میل پیدا کند عدالت اجتماعی- اقتصادی محقق خواهد و همه ازمنافع فرآیند اقتصاد مردمی سود خواهند برد. اقتصاد شهری ما راهی جز تغییر مسیر به سمت اقتصاد مردمی ندارد . 🔹مدیریت شهری باید در گام دوم انقلاب به سمت استفاده از ظرفیت های مترقی وقف و اقتصاد مردمی حرکت کند و از اشتباهات جبران ناپذیر اقتصاد ناکارآمد غربی ماننداقتصاد کینزی دوری کنند. https://eitaa.com/joinchat/1106903793Cb7152ade8e کار گروه تخصصی سبک زندگی اسلامی ایرانی گام دوم انقلاب تمدن نوین اسلامی
هدایت شده از علی حجازیان
شهر و اقتصاد 🔹ازنگاه دین اسلام سود انگاری محض،بدون توجه به ملاک های دینی درحکم آفتی است که مانع تکامل روحی و معنوی جامعه و فرد می شود. 🔹نمیتوان اقتصاد اسلامی را بدون ملاحظه و مراعات نسبت و ارتباط بین اجزا تبیین کرد. محال است مشکلات اقتصادی جامعه براساس مکتب اقتصادی مادی حل کرد. متاسفانه هنوز کارشناسان غرب گرا تصور می کنند با امتیاز دادن به سرمایه دار می توان مشکلات اقتصادی را حل کرد. 🗣در ایدیولوژی اسلام، اقتصاد باید نسبت زیست دنیوی و اخروی را تنظیم کند. در شهر اسلامی نیز جانمایی کاربری های خدماتی و اقتصادی باید متناسب با ایدیولوژی اسلام باشد. https://eitaa.com/joinchat/1106903793Cb7152ade8e کار گروه تخصصی سبک زندگی اسلامی ایرانی گام دوم انقلاب تمدن نوین اسلامی
هدایت شده از علی حجازیان
اولین کسی که برای امام حسین ع عزاداری برگزار کرد یزید بود گرفتن مراسم صرفا عزاداری که مهم نیست برای یزیدیان مهم اینه که توی این مراسم حرفی از نزاع تمدنی و سبک زندگی اسلامی زده نشه، برای اینجور هیئت ها انگلیس هم خرج میکنه متاسفانه شاهد هستیم که اصل عزاداری به حاشیه برده شده و شاهد برگزاری فستیوال عزاداری هستیم( تواین مراسمات نماینده انگلیس خبیث هم شرکت می کند) خیلی از مردم اطلاعی از فلسفه فیلم امام حسین علیه ندارند و برخی ها هم اذعان می کنند که چکار دارید به پوشش و ....بزارید هرکس میخاد بیاد. عاشورای حسینی یک ظرفیت تمدنی هست که باید مورد توجه قرار بگیرد. مسأله ای که هست اینه که قبل و بعد دهه محرم آیا سطح معرفتی،بینشی و حتی اخلاقی مردم تغییر می کند ؟          ━━═━━⊰❀🦋❀⊱━━═━━━
✍ علی حجازیان در سال شصت و یک هجرى، همه چيـز بـه ظـاهر درست و طبيعى بود و تـوده مـردم و افكـار عمـومى، اوضـاع را چنـدان غيرطبيعى نمی‌ديدند. همه چيز در دستگاه‌هاى تبليغاتى توجيه شـده بـود. در سال شصت و يک هجرى هم مثل قبل بر مأذنه‌ها شعار توحيد می‌دادند و مردم رو به قبله نماز می‌گزاردند؛ اما طعم اسلام تغيير كرده بود. شهر، شـهر اسـلام بود و نبود. مردم، مسلمان بودند و نبودند. حكومت دينى بود و نبود. بـود به اين معنا كه در مجالس، حرف از دين و پيغمبر و قرآن بود؛ نبود، بـه اين معنا كه بيشتر احكام حكـومتى اسـلام و در رأس آن، اجـراى عـدالت اسلامى و اجراى بدون تبعيض حدود الهى و قوانين حكـومتى، تـرک شـده بود. در حاشيه همين شهرِ بود كه گردن حسين بن على (ع) را زدند و دختران بنيانگذار و مؤسس مدينه دينى و جامعه اسلامى را بـه زنجير كشيدند. 📝 مسئله شما و ما اين است كه چه شد شـهر اسـلامى، جامعـه دينى و حكومت دينى تا اين حد شد؟ 🔹این مسأله هميشه مطرح است كه در اين چند دهه به تدريج بر سر افكار عمومى چه آمد؛ چون محال بود كه كسى چون يزيـد بلافاصله بعد از پيامبر اكرم (ص) در رأس حكومت اسلامى بنـشيند. در سـه دهه‌اى كه چهار خليفه، حكومت می‌كنند و سه تن از خلفاى راشدين كـشته می‌شوند، در اين بيست و پنج سال، اتّفاق‌هاى به ظاهر كوچك قبلى، فجايع بزرگ بعدى را كم‌کم زمينه_سازى و توجيه كردند و اين ساختارِ انحراف، آجر به آجر بالا آمد؛ ساختمان پيش ساخته‌اى نبود كه ناگهان نصب شده باشد و مردم صـبح از خواب بيدار شوند و ببينند كه حكومت صدر اسلام، بـه حكومـت يزيـد تبديل شده است ... 🔹سازه های حکمرانی به تدریج از داخل فروریخت و تنها پوسته ای از دین باقی ماند. 🗣الان هم در خیلی از کشورهای به ظاهر اسلامی تمامی سیستم های حکمرانی و حکمروایی غیر دینی هست. 🔗در ایران هم برخی ها تلاش داشتند و در تلاش هستند تا دین را به صورت کامل از تصمیم گیری های حاکمیتی حذف کنند و دستورات صندوق بین المللی پول، سند توسعه پایدار ۲۰۳۰,هبیتات و سازمان بهداشت جهانی را بدون درنظر گرفتن ارتباط آن ها با فرهنگ و تمدن دینی را پیاده سازی کنند. https://eitaa.com/hejazialihejazi
هدایت شده از بربال ملائک
افتخار به جنایات کربلا! اینکه تصور کنیم مردم در سال۶۱هجری و بعد از واقعه عاشورا به سمت اهل‌بیت آمده و آنان را از غربت نجات دادند، صد در صد باطل است، آنان نه تنها خود، بلکه نسلشان به جنایات در کربلا افتخار می‌کردند. علامه کراجکی در کتابی با عنوان «التعجب» به نمونه‌هایی حیرت‌آور از افتخار مردم به جنایت عاشورا می‌پردازد. "خانواده هایی در شام، پس از حادثه کربلا با عناوین تازه‌ای مشهور شدند. مانند بنوالسراویل و بنوالسرج و بنواسنان و بنوالمکبری و بنوالطشتی و بنوالقضیبی و بنواادرجا. بنوالسراویل، فرزندان کسانی بودند که لباس امام حسین را ربودند. بنوالسرج، فرزندان آنانی بودند که بر پیکر امام حسین اسب تاختند. برخی از آن تازندگان اسب، نعل اسب خود را به بهای بسیاری به مردم فروختند و مردم نعل اسبان را بر سردر خانه خود می زدند و بدان افتخار می کردند. بنو اسنان، فرزندان کسی بودند که نیزه‌ای را که سر امام حسین بر آن بود را حمل می‌کرد... بنوالمکبری، فرزندان کسی بودند که پشت سر نیزه‌داری که سر امام حسین را حرکت می‌داد تکبیر می‌گفت! حال اهمیت آن ۷۲ یار باوفا بیشتر درک می‌شود. حال کار بزرگ زینب‌کبری بیشتر به چشم می‌آید که چگونه و در چه شرایطی و در جمع چه مردمانی عَلَمِ جهاد_تبیین را به دست گرفت. حجت‌الاسلام راجی 🏴🏴🏴🏴🏴
هدایت شده از علی حجازیان
رابطه کار و اوقات فراغت با ساختار شهرسازی 🔹غرب برای پاسخ‌گویی به کمبودهای عاطفی شهروندان ناشی از کار زیاد، ایجاد به احداث فضاهایی مانند شهربازی کرد که در سیستم اقتصادی آن نیز سایه نظام سرمایه‌داری دیده می‌شود. البته در باب عقلانیت نوع بازی‌های ترسناک و هیجان‌آمیز در شهربازی‌ها بحث زیاد است که در این جا نمی‌گنجد. 🔹 جامعه مصرفی جامعه‌ای است که باید به تولید انبوه برای مصرف انبوه برسد درنتیجه شهروندان مجبور به کار زیاد می‌شوند. کار زیاد برای درآمد بیشتر است تا هم تولیدات انبوه چرخش بچرخد هم حقوق بیشتری عاید افراد بشود. تولید انبوه بر سبک زندگی انسان اثرگذار بوده و با فطرت انسان در تضاد است به دلیل تولیدات انبوه روابط اجتماعی متحول شده و سرعت، محور دگرگونی جامعه قرار می گیرد. کار زیاد در چرخه نظام سرمایه‌داری باعث ایجاد افسردگی، خستگی، فروپاشی خانواده‌ها، افزایش روحیه فردگرایی و افزایش خشونت در محیط خانه و شهر می‌گردد. 🔹درگذشته‌ای نه‌چندان دور در شهرها روابط انسانی پررنگ‌تر بوده و آرامش در زندگی‌ها حکم‌فرما بوده بااینکه فنّاوری آن‌چنانی هم وجود نداشته است. از عوامل مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها، فشارهای روانی است که بر انسان عصر مدرن وارد می‌شود. 🔹زندگی در شهرهای بزرگ امروزه به دلیل قرار گرفتن در چرخه تولید انبوه و محور قرار گرفتن سرعت با استرس و اضطراب فراوانی همراه است. زن و مرد در شهرهای بزرگ باید چند نوبت کار کنند تا بتوانند نیازهای خود را رفع کنند. البته برخی از این نیازها هم کاذب و به دلیل ظهور غول‌های تبلیغاتی است.
هدایت شده از علی حجازیان
دنیای مدرن دنیای سرعت است. ساختار شهرسازی در ایران نیز در جهت شبکه تمدنی غرب حرکت می‌کند. نوع تهیه طرح‌های توسعه شهری، منطقه بندی و مکان‌یابی کاربری‌ها بدون توجه به فرهنگ و ارزش‌های اسلامی تهیه می‌شود. امام کاظم (ع) می‌فرمایند: اوقات شبانه‌روزی شما چهار قسمت می‌باشد: 1- زمانی برای مناجات باخدا 2- زمانی برای تهیه معاش 3- زمانی برای معاشرت 4- زمانی برای درک لذت‌های حلال، 🔹به‌طورکلی وقت انسان طبق روایات به سه قسمت کار، عبادت، تفریح و استراحت تقسیم می‌شود. حضور قلب حقیقت عبادت است امروزه حضور قلب در عبادات و نماز بسیار کمرنگ شده است و این به دلیل سرعت محوری زندگی شهری است. 🔹امام خمینی (ره) می‌فرماید: حضور قلب نیازمند فراغت قلب است و فراغت قلب نیازمند فراغت وقت است. https://eitaa.com/joinchat/1106903793Cb7152ade8e کار گروه تخصصی سبک زندگی اسلامی ایرانی گام دوم انقلاب تمدن نوین اسلامی
هدایت شده از علی حجازیان
در ساختار شهرسازی ما اصلاً توجهی به این تفکیک زمان برای جامعه اسلامی نشده است. کار در تمدن غرب مبتنی بر مصرف و لذت‌گرایی است ولی در اسلام هدف از انجام کار خدمت به امت اسلامی و بر پایه بندگی خداوند است. 🗣در نظام شهرسازی معاصر ما ارزش‌های اسلامی و انقلابی جایی ندارند و همه اقدامات در جهت استانداردها و ارزش‌های غربی شکل می‌گیرد و درنتیجه فضاهای زیستی جامعه اسلامی، ضد توحیدی خواهد بود و نمی‌توان مردم را امر به حضور در نماز جماعت و مراسمات دینی و ملی کرد چراکه بسیاری از مردم به دلیل قرار گرفتن در چرخه نظام سرمایه‌داری و تولید انبوه ذائقه‌شان تغییر کرده و اولویت اول آن‌ها مصرف‌گرایی خواهد بود. 🔹برنامه‌ریزی شهری و منطقه بندی کاربری اراضی در تغییر رویه تولید انبوه و سرعت محوری تأثیرگذار است. 🔹برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید ظرف تحقق‌پذیری آن یعنی شهر به آن‌گونه که انتظار داریم شکل بگیرد. ما باید نظام شهرسازی تراز انقلاب اسلامی را مبتنی بر تعالیم دینی و مبانی فلسفی خودمان طراحی کنیم تا در صورت مواجهه با پارادایم و مکاتب شهرسازی غربی امکان تصرف پیدا نماییم. https://eitaa.com/joinchat/1106903793Cb7152ade8e کار گروه تخصصی سبک زندگی اسلامی ایرانی گام دوم انقلاب تمدن نوین اسلامی
✍علی حجازیان 🔹فضاهای شهر مدرن غربی که بر مبنای اومانیسم بناشده است بسترساز طغیان گری انسان در برابر خدا است. 🔹 انقلاب اسلامی مفاهیمی همچون معنویت، ایثار، شهادت را به‌عنوان ارزش مطرح کرده است. 🔹شهر اسلامی- ایرانی به‌عنوان تجلی‌گاه تمدن و ارزش‌ها و فرهنگ جامعه باید مملو از ظواهر و ارزش‌های انقلاب اسلامی باشد. فضای شهر اسلامی- ایران فضای طغیان گری و سرکشی انسان نیست بلکه بستری جهت حس حضور خدا در زندگی شهروندان است. https://eitaa.com/joinchat/1106903793Cb7152ade8e کار گروه تخصصی سبک زندگی اسلامی ایرانی
ادامه... ✍علی حجازیان 🔹در حوزه فرهنگ نیز لذت حیوانی هدف می‌شود و هرچه که برای رسیدن به این امر مطلوب باشد ارزش محسوب می‌گردد. بنابراین کارهایی ازجمله برهنگی، بی‌بندوباری جنسی حق بشر تلقی می‌گردد. این ارزش‌ها سبک زندگی غربی را شکل می‌دهد. 🔹و همین ارزش‌ها به‌طور مثال برهنگی برای جوامع مد لباسی را طراحی می‌کند که برهنگی را ترویج می‌دهد. در نگاه غربی محور فضاهای شهری تبدیل به ابزار سود مادی و افزایش تحرک‌های جنسی می‌شود چراکه زیربنا بر شکم و شهوت است. 🔹در شهرها نیز از المان‌ها و مبلمان هایی که این ارزش را نشان بدهد و در خاطر شهروندان بماند استفاده می‌کنند و به‌تدریج این ارزش‌ها در وجود انسان نفوذ کرده و او را وادار به تبعیت از آن می‌کند. 🔹بر مبنای انسان‌شناسی قرآن، آیات سوره 6 و 7 سوره علق انسان سرکشی می‌کند همین‌که خود را بی‌نیاز پندارد. علامه طباطبایی علت طغیان انسان را این می‌داند که او خود را بی‌نیاز از پروردگار می‌داند. قرآن اشاره می‌کند: اگر انسان رها شود طغیان گر است. https://eitaa.com/joinchat/1106903793Cb7152ade8e کار گروه تخصصی سبک زندگی اسلامی ایرانی
🔹تمدن غرب با شعار جهانی‌سازی در پی مقابله با تفکر توحیدی است و ابعاد مختلف اقتصادی- سیاسی و فرهنگی را در بر می‌گیرد و تاثیرات آن در محیط هایی مانند شهر ظاهر دیده می شود. 🔹 نمی توان انتظار داشت ایدئولوژی بین انقلاب و شعارهایی مانند جهانی سازی با یکدیگر سازگار باشند. انقلاب اسلامی پرچم دار دفاع از اسلام است و به لحاظ فرهنگی اساس خود را بر شعار اثباتی "الله سالاری و دین محوری" بنا کرد که طبیعتا جریان های غیر دین محور را به میزان بعد و فاصله شان از دین سلب و نفی می کرد و درپی پیاده سازی دین در مناسبات اجتماعی بود. 🔹مدل های مادی نتوانسته است نیازهای فطری بشر را پاسخ بدهد توانمندی این الگوها در حاکمیت بخشیدن به نظام ارزش مادی تا میزان قابل توجهی قابل دفاع است اما این روش ها برای توسعه تعبد و حس حضور خدا در زندگی بشر در جامعه کاربردی ندارد. 🔹دنیای غرب با آن همه زر و زیور وشعارهای فریبنده به بن بست رسیده است شهرسازان کشورهای به ظاهر توسعه یافته همواره درحال آزمون و خطا هستند و بدنبال افزایش جذابیت های ظاهری بر پایه اصالت لذت در فضای شهری هستند. فضاهای شهرهای به ظاهر توسعه یافته در پی تحقق اهداف نظام سرمایه داری است ازاین رو در پی تجاری کردن فضای شهرهستند. 🔹از آنجایی که ما با یک جریان نفوذ در شهرسازی و معماری روبرو بوده ایم ساختار شهرهای ما به تبعیت از نظام غرب درحال حرکت به سمت اهداف نظام تمدن مادی است و البته هرچقدر هم تلاش بشود نمی توان به استاندارهای آن ها دست پیدا کنند چراکه اساسا غرب همواره نگاهش به دیگر کشورها نگاه استعماری بوده ونگاه ارباب، رعیتی داشته است. https://eitaa.com/hejazialihejazi
🔹پس از انقلاب صنعتی، تولید انبوه و بوجود آمدن مفهوم زمان کار، زندگی شهری و رفتاری های شهروندان تحت تأثیر این واقعیت قرار گرفت که زمان‌هایی که به آن‌ها اوقات فراغت اتلاق می‌شود به دلیل ازدحام و شلوغی در صف‌های طولانی تلف می‌شوند و همواره شهروندان دچار مشکل کمبود وقت خواهند بود این مقوله مدیریت شهری و برنامه ریزان را برآن داشت که به فکر اهمیت زمان‌های مرده و بدون فعالیت شهرها به منظور ایجاد مفاهیم اقتصاد شبانه و مفهوم شهرهای 24 ساعته توجه دقیقی داشته باشند. 🔹مفهوم شهرهای 24 ساعته ابتدا در نیویورک و سپس در سال 1993 در انگلستان در کنفرانس بسوی شهر 24 ساعته نگاهی دقیق به راهبردهای احیا مراکز شهری در زمان شب شد. اقتصاد شبانه شعار جذابی برای رونق هرچه بیشتر فعالیت‌های اقتصادی و توسعه محور است. این نگاه به شهر برگرفته از ماهیت لیبرال سرمایه داری است که برای بقا و رشد خود، سرمایه دار به تولید بیشتر دست می زند و لازمه این امر ترویج مصرف گرایی است. 🔹ایده‌های سرزندگی و ارتقا کیفیت زندگی، رشد اقتصادی و جذب گردشگر که در شهر 24 ساعته مطرح می‌شود در جهت پیاده سازی نظام اقتصادی سرمایه داری است. https://eitaa.com/joinchat/1106903793Cb7152ade8e کار گروه تخصصی سبک زندگی اسلامی ایرانی
علی حجازیان: انقلاب اسلامی دارای ماهیت اسلامی همه‌جانبه و شبکه‌ای است و منبع آن نیز قرآن، سیره و سنت معصومین است. معماری از جهت دارا بودن عنصر مادی و القای مفاهیم معنوی سهم بسزایی در تجلی ماهیت و ارزش‌های انقلاب دارد چرا انقلاب اسلامی نمی‌تواند اعتقادات و ارزش‌هایش را از طریق معماری و شهرسازی به جهانیان عرضه کند؟ 🔹معضل اساسی ما در حوزه شهرسازی و معماری به‌مانند برخی دیگر از سیستم‌های تمدنی تبعیت، تقلید و پیاده‌سازی از مکاتب غربی مانند مکتب لیبرالیسم است. 🔹علت اصلی مشکلات معماری و شهرسازی امروز ایران اسلامی، تداوم ساختار غلط مدرنیته و لیبرالیسم در ساختار معماری شهرهای ما است انقلاب اسلامی ساخت سیاسی غرب‌زدگی را از بین برد اما ساختار معماری و شهرسازی که بسترساز تحقق سایر سیستم‌های تمدنی است و بر رفتار و سبک زندگی تأثیر می‌گذارد نه‌تنها از بین نرفت بلکه در مقاطعی هم بانفوذ در ساختارهای حاکمیتی و متخصصین توسعه و رشد پیدا کرد. 🔹معماری و شهرسازی تراز انقلاب اسلامی باید در خدمت اهداف نظام اسلامی باشد. معماری و شهرسازی ما باید هویت انقلابی داشته باشد. 🔹ازاین‌رو شاخص‌های شهرسازی و معماری انقلاب اسلامی می‌تواند در قالب یک سیستم تبیین شود و دقت شود به نام اندیشه پردازی و نوآوری از اصول منحرف نشود.