📌 ادوار متفکران
هر متفکری ۴ دوره را طی میکند:
۱. دوره تحصیل و یادگیری
در این دوره متفکر با استفاده از استادان و مطالعات فراوان بر ذخیره دانایی خود میافزاید و افقهای نگاه خود را گسترش میدهد و از این طریق با مشکلات و مسائل جدیدی زمانه خود آشنا میشود.
۲. دوره تفکر و خلاقیت
در این دوره، متفکر سعی میکند درباره مشکلات و مسائل بیشتر بیاندیشد و راه حلی برای خروج از فروبستها را قالب یک طرح و نظریه کشف و صورتبندی کند. در این دوره این که متفکر، به یک طرح و نظریه بنیادین میرسد و آن را محور همهی پژوهشها و اظهارات خود قرار میدهد.
۳. دوره تثبیت و توسعه
در این دوره، متفکر تلاش میکند تا اندیشهی خود را به دیگران عرضه کند و بر این اساس به حل مسأله بپردازد از این رو، نظریه خود را وارد عرصههای مختلف عینی میکند.
۴. دوره تجمیع و تکرار
این دوره، دوره تجمیع و تکرار نظریهها و اندیشههای خود در قالب یک منظومه فکری است و از طریق تدریس و تألیف به این مهم میپردازد.
✍سید مهدی موسوی
پنج شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۳
#علم
#تفکر
#متفکر
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2258
📌 اگر جامعه را نمیشناسیم وارد نشویم
🔹جامعه پدیدهای بسیار پیچیده و چندلایهای است که حضور و مشارکت در آن نیازمند شناخت عمیق اجتماعی و ادراک ساحتهای متنوع و متکثر آن است و این جز با مطالعات فراوان کتب «حکمت عملی»، «فلسفه تاریخ» و «جامعهشناسی» ممکن نیست.
بدون «معرفت اجتماعی» عمیق و دقیق، کنشگریهای اجتماعی فاقد پشتوانه معرفتی و آگاهیهای افقگشا و راهبردی است و محکوم به شکست و سرخوردگی است. شناخت ماهیت، قوانین و بایستههای «کنشاجتماعی»، «نظم اجتماعی»، «تغییر اجتماعی»، «ساختارها و هنجارها»، «رقابتها و تضادها» و دهها مسئله دیگر شرط حضور و مشارکت سازنده در جامعهی پیچیده و چند لایه و ساختارمند است. شهید مطهری مطالعه اینگونه امور را توجیه واجبات علما، فضلا و طلاب میداند. (ر.ک: جامعه و تاریخ در قرآن ص ۲۲۱ ( در اینجا ببینید) و امام خمینی این امور را از شرایط اجتهاد در عصر جدید معرفی میکند.
«زمان و مكان دو عنصر تعیین كننده در اجتهادند. ... مجتهد باید به مسایل زمان خود احاطه داشته باشد. برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست كه مرجع و مجتهدش بگوید من در مسایل سیاسی اظهارنظر نمیكنم. آشنایی به روش برخورد با حیلهها و تزویرهای فرهنگ حاكم بر جهان، داشتن بصیرت و دید اقتصادی، اطلاع از كیفیت برخورد با اقتصاد حاكم بر جهان، شناخت سیاستها و حتی سیاسیون و فرمولهای دیكته شدهی آنان و درك موقعیت و نقاط قوت و ضعف دو قطب سرمایهداری و كمونیزم كه در حقیقت استراتژی حكومت بر جهان را ترسیم میكنند، از ویژگیهای یك مجتهد جامع است.
یك مجتهد باید زیركی و هوش و فراست هدایت یك جامعهی بزرگ اسلامی و حتی غیراسلامی را داشته باشد وعلاوه بر خلوص و تقوا و زهدی كه در خور شأن مجتهد است، واقعاً مدیر و مدبّر باشد.
حكومت در نظر مجتهد واقعی فلسفهی عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است؛ حكومت نشان دهندهی جنبهی عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است؛ فقه تئوری واقعی و كامل ادارهی انسان و اجتماع از گهواره تا گور است.»
(منشور روحانیت/ صحیفه امام، ج۲۱، ص۲۸۹)
🔸 برخی از طلاب و روحانیون دغدغهمند که با انگیزههای کار تبیینی و جهادی وارد عرصههای اجتماعی میشوند و حتی به تهران و شهرهای دیگر، هجرت میکنند تا بتوانند نقشافرین باشند اما پس از مدتی که با مشکلات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مواجه میشوند و کمبودها و بیعدالتیها را نزدیک مشاهده میکنند بهتدریج از اصلاح اجتماعی ناامید میشوند و عموما رویکردشان نسبت به وضع موجود، رادیکال، تضادگرایانه و ساختارسکنانه میشود و چون با مقاومت ساختارها و قوانین روبرو میشوند محیط را آماده ساختارشکنی و تغییرات بنیادی نمیبینند با ناامیدی از تغییر و سرخوردگی از جامعه و نظام، به قم بر میگردند و مشغول درس و بحث میشوند.
🔹 این اتفاق محصول نشناختن جامعه و پیچیدگیهای آن و مقاومت ساختارها و تضاد منافع گروها و سازمانها است که خود معلول نبود «شناخت اجتماعی» در فرایند آموزشی و مطالعات طلاب و روحانیون است.
🔸 این نکته را باید بدانیم که جامعه تغییرات گستردهای کرده است. کنشگران مختلفی در جامعه حضور دارند. ساختارهای بسیار متصلب و آهنین در رفتارهای انسانی و تعاملات اجتماعی به وجود آمده است که متاسفانه تابع منافع شخصی افراد و قبیلهگرایی سیاسی است و چندان هماهنگ با اصول اخلاق انسانی و شریعت اسلامی نیست. به راحتی و به نحو دستوری هم نمیتوان آنها را تغییر داد.
🔹 مواجهه بااین پدیده بسیار پیچیده و متصلب درعصر انفجار اطلاعات و غلبهی شبکههای اجتماعی بادانشهای سنتی ما حوزویان -علیرغم اهمیت و ضرورت آنها- اصلا ممکن نیست وبه جهات مختلفی نتیجه معکوس میدهد. چون در متن دانشهای سنتی مااعم از فقه واصول، فلسفه وکلام، اخلاق وعرفان، ذهنیتی میانفردی، کوتاهمدت و ناظر به صواب و عقاب صرفا اخروی حاکم است و رویکردهای کلان اجتماعی، سازمانی وحکومتی اصلا لحاظ نشده است.
🔸درحالیکه، بخش زیادی از آیات قرآن کریم، سیره و روایات معصومین (علیهمالسلام) ناظر به «شناخت اجتماعی» است وبه بیان سنتهای تاریخ، قوانین اجتماعی، بایستههای تعاملات انسانی درجامعه اختصاص دارد که ازیک شبکهی مفهومی و نظام معرفتی منسجمی برخوردار است که اگر به درستی شناخته وصورتبندی علمی شود. میتواند نظریهای کارآمد برای ورود به جامعه وکنشگری سازندهی اجتماعی باشد.
🔹 متفکران انقلاب اسلامی، امام خمینی، علامه طباطبایی، شهیدمطهری، آیتالله خامنهای، شهیدبهشتی و شهیدصدر، هرکدام تلاش ارزشمندی دراین زمینه انجام دادهاند که متاسفانه درنظام آموزشی حوزه به آنها توجه نمیشود.
✍سید مهدی موسوی
جمعه ۳۰ آذر ۱۴۰۲
#شناخت_اجتماعی
#فقه_الاجتماع
#فلسفة_الاجتماع
#تحول_حوزه
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2259
📌شب یلدا، شب خانواده ایرانی
شب یلدا، شب کنار خانواده بودن و بهرهمند بودن از لطف و صفای خانواده است.
خواندن شعری از حافظ برای انکشاف معنای زندگی در حاشیهی رنگ سُرخ هندوانه و انار میتواند یک جهان معنایی متعالی را به وجود آورد.
در مرکز این جهان معنایی، مفهوم مهر و امید در شب سرد و سیاه زمستان قرار دارد که نشانگر اندیشه مقاومت و پایداری ملت ایران است. شاید این، معنای #عقل_سرخ سهروردی باشد.
برای این شب با این جهان معنایی سرخ رنگ، در هیچ کجای جهان نمیتوان نمونه آن را یافت.
#شب_یلدا
#حافظ
#خانواده
#معنای_زندگی
#زندگی
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2260
📌شب سرخ
انار و هندوانه، رنگ سرخی
نمادی از برین مهمانی ماست
شب سرخی به سرمای زمستان
شب یلدا، شب ایرانی ماست
کنار خانواده زیر کُرسی
چه گرمایی ز حافظ خوانی ماست
جهانِ سرخ رنگ و شعر حافظ
تعالی بخشِ روح دانی ماست
مقامِ عقل سرخ شیخ اشراق
در این شب موطن انسانی ماست
طلوعِ پایداری، مهر و امّید
سرود این شب طولانی ماست
در این چلّه ببین نوروز پیداست
ظهورِ وعدهی یزدانی ماست
✍سید مهدی موسوی و محسن امامی
#شب_یلدا
#حافظ
#خانواده
#معنای_زندگی
#زندگی
#شعر
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2262
📌سرمایه شیعه
(انسان ۲۷۳ ساله)
✍فیلسوف انقلاب اسلامی استاد شهید مطهری:
🔹ما شیعیان سرمایهای داریم که اهل تسنن این سرمایه را ندارند و آن این است که برای آنها دوره معصوم یعنی دورهای که یک شخصیت معصوم در آن وجود داشته است که از سیره او میشود به طور جزم بهره برد، بیست و سه سال بیشتر نیست چون تنها معصوم را پیغمبر اکرم میدانند. و درست است که پیغمبر در طول بیست و سه سال با شرایط مختلف بوده است و در شرایط مختلف، بسیار سیره پیغمبر آموزنده است،
🔸ولی ما شیعیان همان بیست و سه سال را داریم به علاوه تقریباً 250 سال دیگر. یعنی ما مجموعاً در حدود 273 سال دوره عصمت داریم و از سیره معصوم میتوانیم استفاده کنیم، از زمان بعثت پیغمبر اکرم تا زمان وفات حضرت امام عسکری علیه السلام یعنی سال 260 هجری. 260 سال که از هجرت میگذرد ابتدای غیبت صغری است که عموم دسترسی به امام معصوم ندارند. آن 260 سال به علاوه 13 سال از بعثت تا هجرت، تمام برای شیعه دوره عصمت است. در این 273 سال شرایط و اوضاع چندین گونه عوض شده و در تمام این دورهها معصوم وجود داشته است و لهذا ما در شرایط مختلف میتوانیم روش صحیح را استنباط کنیم. مثلاً امام صادق در دوران بنی العباس هم بوده است در صورتی که دورهای شبیه دوره بنی العباس برای پیغمبر اکرم رخ نداده است. از این جهت سرمایههای ما غنیتر و جامعتر است.
شهید مطهری، سیری در سیره نبوی ص ۲۸۱
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2264
26.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 سنگر کفرست در احاطه سنگر ایمان
📹 نوای دایه دایه وقت جنگه در بیت رهبری
فیلم کامل مداحی آقای مهدی ترکاشوند به زبان لری در دیدار مداحان و شاعران اهل بیت(ع) با رهبر انقلاب به مناسبت سالروز ولادت حضرت زهرا(س). ۱۴۰۳/۱۰/۲
https://eitaa.com/hekmat121/2265
هدایت شده از عقلانیت انقلاب اسلامی
📌 تذکر یک اشتباه راهبردی
کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» صرفا یک کتاب ادبی و شور افکن و هیجان انگیز نیست که برخی بر آن تأکید دارند و انتظار موج آفرینی و آتشفشانی رادیکالی و ضربتی از آن دارند و هر چه غیر این را بخصوص آتشنشان میخوانند.
بلکه در درجه اول یک کتاب معرفتی و علمی است که در ادامه سنت کلامی، فلسفی و الهیاتی متفکران مسلمان تا دوران معاصر و بخصوص دستگاه الهیاتی و مکتب فکری انقلاب اسلامی به وجود آمده است و یک صورت و شیوهی جدید در نظام معرفت دینی را عرضه میکند و همین نظام وارهی معرفتی بدیع، این کتاب را برجسته ساخته است و موجب اقبال نسل جوان شده است.
بنابراین کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی» یک کتاب نظری و علمی و عقلانی نظام واره است و میتواند بنیاد فکری عقلانیت و خلاقیت کنشگران انقلاب اسلامی باشد. نتیجه این طرحواره حکیمانه و فقیهانه، موج آفرینی و حرکت مسئولانه و متعهدانه برای بسط ولایت و همبستگی اجتماعی و سازندگی همهجانبهای ایران عزیز است. نهضت نرمافزاری و جنبش تولید علم و رسیدن به قلههای بلند علم و فنآوری، از مهمترین ابعاد موج آفرینی و حرکت پرتلاش الهیات صاحب کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» است.
✍ سید مهدی موسوی
دوشنبه ۳ دیماه ۱۴۰۳
#طرح_کلی
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
#آیت_الله_خامنهای
#نظام_اندیشه
┄══•ஜ📖ஜ•══┄
❇️ #عقلانیت_انقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/usul121/1793
هدایت شده از عقلانیت انقلاب اسلامی
📌 استثناانگاری و کتابنخوانی
(درآمدی بر فهم و تفسیر آثار متفکران انقلاب اسلامی)
🔹 یکی از پدیدههای مکرری که در ایران به طور عام و حوزویان بهطور خاص دیده میشود پدیده «استثناانگاری» و «معجزهپنداری» افراد یا آثار است. یعنی بعد از آنی که یک شخص با یک متفکر و گوینده آشنا میشود و یا کتابی را خوب و دقیق میخواند و با حرفها و نظرات جدیدی آشنا میشود که تا قبل آن نخوانده و نشنیده است به سرعت حکم بر فوقالعاده بودن، استثنابودن و معجزه بودن آن متفکر، گوینده و یا کتاب و نظریه میکند و معتقد میشود که هیچ فرد دیگری مثل او وجود ندارد و هیچ شخص دیگری چنین نظریهای نداده است.
🔸 این یک پدیده رایج و متداول میان ما ایرانیان و حوزویان است. نتیجه این نگاه هم، اثبات یک نفر و نفی دیگران است، یعنی «اثبات شئ، نفی ماعدا میکند»!!!
🔹 این پدیدهی استثناانگاری، معحزهپنداری و نفی دیگران، اگر چه ریشه در «حبّ الشئ یعمی و یصم» دارد؛ اما اگر خوب بنگریم ریشه عمیقتری دارد و آن هم «کتاب نخواندن» و گسترهی اطلاعاتی و مطالعاتی کم آنها از تاریخ اندیشه، متفکران، کتابها و نظریههاست.
🔸 افرادی که زیاد کتاب نمیخوانند و با کتابهای متفکران و نویسندگان آشنا نیستند و از تاریخ فکر و اندیشه مطلع نیستند، زمانی که به یک فرد و یا کتابی بر میخورند که نکات جدیدی دارد سریع جذب میشوند و به همان اکتفا میکنند و حاضر نیستند به تاریخ اندیشه مراجعه کنند و ریشه های فکری و استادان وهمعصران آن متفکر را مطالعه و مقایسه کنند و وجه شباهتها و تمایزهای میان آنها را به دقت بررسی کنند. نتیجه این ضعف مطالعاتی، محدود شدن و بسته شدن ذهنها و قضاوتهای زودهنگام و از سرِ حبّ و بغض سطحی است.
🔹 والا افرادی که اهل مطالعهی جدی و واقعی تاریخ اندیشه هستند و با متفکران و کتابها مأنوس هستند و از تازههای چاپ و نشر مطلع هستند و کتابهایی که از متفکران گذشته تا امروز هست را مطالعه و تحقیق و مقایسه کنند، مییابند که هیچ متفکری استثنا نیست، هیچ کتاب بشری، معجزه نیست و هیچ نظریهی علمی در خلأ به وجود نمیآید و بدون سابقه و پیشینه نیست. بلکه همهی متفکران بر دوش متفکران قبل از خود ایستادهاند و به نحو حداکثری از آثار و اندیشههای آنان بهره بردهاند. در خط به خط هر اثر و نظریهای، متفکران پیشین و نظریههای دیگران به نحو آگاهانه و یا غیر آگاهانه حضور دارند.
🔸 افراد أهل مطالعهی حقیقی و تحقیق واقعی (یعنی مأنوس به کتابهای قدیم و جدید، داخلی و خارجی، عمومی و تخصصی)، خوب میدانند که در هر عصر و دورانی - که گاه سیصد چهارصد سال طول میکشد- متفکران و نویسندگان، دغدغههای مشترکی دارند و از روح زمانه و دردهای مشترکی برخوردارند و در افقهای نزدیک به یکدیگر میاندیشند. با هم گفتوگوی مستقیم و غیرمستقیم دارند، از آثار یکدیگر استفاده میکنند؛ به نحوی که اگر خوب در آثار و اندیشههای آنها نگاه شود و مقایسه شود، بخش اعظم تولیدات آنها شباهت زیادی به هم دارد؛ هرچند که تمایزهای آنها در واژهپردازی، اصطلاحسازی، نحوه استدلال و نتیجهگیری و ... نیز غیر قابل انکار است.
🔹 هنر معلمان، مروجان و مفسران یک متفکر و یک اندیشه این نیست که استثناانگاری کند و یا معجزهپنداری، ذهن مخاطب را محدود کند و آنها را نسبت به سایر متفکران و اندیشهها بدبین کند و آنها را در جهل مرکب فرو ببرد، بلکه هنر این استکه ذهن مخاطبان را باز کرد، آنها را با تاریخ فکر و اندیشه و حیات متفکران مختلف آشنا کند، تطورات و تحولات فکر و اندیشه را به درستی تحلیل کند، ریشه های فکری متفکر و کتاب مورد نظر خود را نشان دهد، اشتراکات و شباهتهای آنها را با دیگر متفکران همعصر آشکار کند و بعد همهی اینها، تمایزها و نوآوریهای متفکر و کتاب مورد نظر را تبیین کند.
🔸 در عقلانیت انقلاب اسلامی، هرگونه استثناانگاری، معجزهپنداری و نفی دیگران، مردود است. متفکران انقلاب اسلامی در ادامه متفکران و اندیشمندان مسلمان از صدر اسلام تا دوران معاصر، حرکت کردهاند. تحولات گسترده علمی و اجتماعی در دوران معاصر را مطالعه کردهاند و از بخشهای مثبت آن تأثیر پذیرفتهاند و به بازخوانی اندیشه اسلامی و پاسخ به پرسشهای پرداختهاند. متفکران انقلاب اسلامی در ادامه الهیات اجتماعی دو سده اخیر جهان اسلام، اندیشیدهاند و به صورت یک جبهه واحد متصل و هماهنگ به تولید فکر پرداختهاند و از آثار و اندیشههای یکدیگر و سایر مصلحان، روشنفکران و نویسندگان بهره بردهاند و بعداز آن به نگارش کتاب پرداختهاند.
🔹متفکران انقلاب اسلامی همچون امامخمینی، آیتاللهخامنهای، علامهطباطبایی، شهیدان مطهری، بهشتی، باهنر، آیتالله طالقانی و... یک جبهه فکری مکمل و مؤید هم هستند.
✍ سید مهدی موسوی
سه شنبه ۴ دی ماه ۱۴۰۳
#طرح_کلی
#نظام_اندیشه
┄══•ஜ📖ஜ•══┄
❇️ #عقلانیت_انقلاب_اسلامی
https://eitaa.com/usul121/1794
📌 راهبرد تحول در جامعه اسلامی
حضرت آیت الله جوادی آملی:
❇️ جامعه ما در دالان ورودی یک تحول است.
الآن در این شرایطی که این سال های اخیر پیش آمد، جامعه ما در دالان ورودی یک تحول است؛ ما چه بخواهیم چه نخواهیم در دالان انتقالیم. چون در دالان انتقالی هستیم، باید از نظر فکر هم یک خانه تکانی بکنیم و انتقال ذهنی داشته باشیم. بدون خانه تکانی فکری، در جامعه انتقالی، انسان موفق نیست.
❇️ عقل محور جامعه است
.... ما الآن تقریباً در دوران علم و عقلیم! _ما نباید غرب و فرورفتگان در امور مادی و امثال اینها را نگاه بکنیم_ الآن ما تقریباً در صدریم یعنی اگر کسی بخواهد نسبت به معارف الهی تلاش و کوشش بکند راه باز و میدان باز است.
فرمودند سخنان و گفتار ما ائمه، عامل پیوند است. همه ما می دانیم و شنیدیم و گفتیم که سنگ روی سنگ بند نمی شود؛ کسی می خواهد یک ساختمان بسازد، اول سنگ می گذارد، بعد سنگ دیگری روی این سنگ باشد سنگ روی سنگ بند نمی شود! فرمود گفتار ما ملاتی است که افراد را با هم جمع می کند؛ وقتی که ملات باشد ساختمانی باعظمت پیدا می شود.
این زن با این مرد چگونه با هم یکی بشوند؟ چیزی باید باشد اصولی باید باشد مبادی ای باید باشد اخلاقی باید باشد سنتی باید باشد تا اینها را با هم جمع بکند. حضرت فرمود گفتار ما آن ملات نرم است که اینها را با هم جمع می کند. جامعه هم همین طور است؛ جامعه هم بدون ملات، زندگی نمی کند. یکی اصولگرا است یکی اصلاحطلب است از این حرفها هست؛ تا ملات نرم عقل نباشد نمی شود.
عقل را عقل گفتند برای اینکه عقال می کند. شتر معمولاً چموشی می کند؛ این زانوبندی که زانو را محکم می بندد و ساربان ها آن زانوبند را محکم به پای شتر می بندند، به این کار می گویند عقال کرده است و آن شتر آنجا می ایستد.
شما هوس دارید گرایش دارید شهوت دارید غضب دارید و همه اینها شما را به طرف کاری می کشند، بسیار خوب، از آن طرف هم عقل دارید فطرت دارید دین دارید برنامه های دینی دارید که اینها هم شما را به طرف دیگر می کشند؛ این جنگ داخلی است بین خواسته های انسان که می شود جهاد نفس. در جهاد، اسلحه ای هست و طرفین دارند دعوا می کنند.
❇️ طلبه امروز الا و لابد باید فلسفه غرب را بداند!
... خدا به پیغمبر فرمود این سه کار یادت نرود: ﴿أدع إلی سبیل ربّک بالحکمة و الموعظة الحسنة و جادلهم بالتی هی أحسن﴾؛ برنامهات همین است. حکمت، همین قرآن و روایات و اینهاست که سر جایش محفوظ است و موعظه حسنه، اخلاقیات و روایات هستند که اینها را ما طلبهها داریم. بعد فرمود: ﴿و جادلهم بالتی هی أحسن﴾؛ طلبه امروز الا و لابد باید فلسفه غرب را بداند! چون آنچه آنها را شوراند افکار غربی است. باید بدانید اینها چه هستند و چه میگویند. فرمود: ﴿و جادلهم﴾؛ جدال غیر از حکمت است جدال غیر از موعظه است جدال غیر از تفسیر است. جدال یعنی مقبولات دیگری را (یک)، خوب بفهم (دو)، خوب استدلال کن (سه) و در محاجه به کار ببر (چهار). فرمود: ﴿و جادلهم بالتی هی أحسن﴾؛ این را به پیغمبر گفت؛ ما وارث او هستیم.
جدال احسن این است که مقبولات آنها معتقدات آنها پذیرفته های آنها را خوب بفهم و مطابق همان ها استدلال بکن.
فرمود این اعراب جاهلی، مقبولاتی دارند مستنداتی دارند، با همه که نمیشود شما حرف خودت را بزنی، حرف اینها را باید گوش بدهی، بعد طبق همان حرف هایی که اینها دارند، می شود نتیجه صحیح گرفت.
✍بخشهایی از پیام آیت الله جواد آملی به هشتمین همایش ملی ریحانه النبی ۴ دی ۱۴۰۳
•┈.....┈•...•✾•...•┈.....┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2268
📌نسبت ما با قانون
(روایت داستانی از یک سفر و گفتگوهای علمی_ماکسیمی)
⏹ بخش اول
https://eitaa.com/usul121/1795
⏹ بخش دوم
https://eitaa.com/usul121/1796
⏹بخش سوم
https://eitaa.com/usul121/1797
⏹ بخش چهارم
https://eitaa.com/usul121/1798
⏹ واکنشها
https://eitaa.com/usul121/1800
rooh-tohid.pdf
576.6K
📌 روح توحید نفی عبودیت غیر خدا
(متن کامل)
تألیف: آیت الله العظمی خامنهای
۱۳۵۳
❇️بخشی از کتاب:
... برای بازشناسی اسلام و بهویژه #توحید که باید سخن اول و آخر اسلامش دانست - در خور دقت بسیار است.
در روزگار ما یکی از تأسفانگیزترین چیزها که باید برای همه پیامآوران رهاسازی انسان همچون فاجعهای تلقی شود #تحریف مفهوم توحید است؛ یعنی تحریف اصولیترین محتوای ادیان؛ زیرا هیچ مفهوم دیگری را نمیتوان نشان داد که در سراسر تاریخ بدین اندازه به کار رهاسازی انسان آمده و مبشر نجات خلقهای ستمدیده باشد. در تاریخ تا آنجا که دانستهایم بعثتها و نبوتها عموماً تحولاتی بودهاند در جهت سودمندی انسان و نجات مستضعفان و فرودستان و برضد ستمها و تبعیضها و تجاوزها
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2270
📌 نقد منصفانه مسئولان و فلسفه نهم دی
آیت الله العظمی خامنهای:
🔸همهی مدیران جمهوری اسلامی، از اوّل جمهوری اسلامی تا امروز، خدمات مهمّی انجام دادند. خب ما دیدیم، بودیم؛ نزدیک بودیم، دیدیم خدماتی انجام دادند؛ البتّه صدماتی هم بعضاً زدند؛ خدمات هم بوده، صدمات هم بوده. خدمات دولتیها و قضائیها و مجلسیها را در طول این زمان هرچه بوده، باید انسان سپاسگزاری کند، شکرگزاری کند؛ غالب [آنها] هم خدمتگزاران هستند. صدمات را هم بایستی انتقاد کرد، نقد کرد؛ منتها نقد منصفانه و نقد مسئولانه، نه نقد همراه با فحّاشی و تهمت. نقد و نقدپذیری واجب است، تهمت و لجنپراکنی حرام است؛ نقد با تهمتزنی فرق میکند، با لجنپراکنی فرق میکند، با تکرار حرف دشمن فرق میکند؛ نقد باید منصفانه باشد، باید #عاقلانه باشد، باید مسئولانه باشد. سیاهنمایی هنر نیست؛ اینکه برداریم همینطوری بیهوا، این دستگاه را، آن دستگاه را، این قوّه را، آن قوّه را بدون هیچ تمییزی محکوم کنیم؛ خب هر کسی، هر بچّهای هم میتواند سنگ دستش بگیرد شیشهها را بشکند، اینکه هنر نیست.
🔹هنر این است که انسان، منطقی حرف بزند، منصفانه حرف بزند، برای خاطر هوای نفْس حرف نزند، برای خاطر جهات شخصی حرف نزند، برای خاطر قدرتیابی حرف نزند، خدا را در نظر داشته باشد؛ اِنَّ السَّمعَ وَ البَصَرَ وَ الفُؤادَ کُلُّ اُولٰئِکَ کانَ عَنهُ مَسئولاً، بدانید خود این حرفی که میزنید، در روز قیامت عملی است که مجسّم میشود در مقابل شما، و خدای متعال مؤاخذه میکند، سؤال میکند؛ نمیشود هر حرفی را انسان بهخاطر میل دل خودش بزند. انقلابینمایی غیر از انقلابیگری است؛ انقلابینمایی [یعنی] آدم جوری عمل کند که کأنّه ما [انقلابی هستیم]؛ انقلابیگری کار سختی است؛ پابندی لازم دارد، تدیّن لازم دارد. نمیشود که انسان یک دهه همهکارهی کشور باشد، بعد یک دههی بعدی تبدیل بشود به مخالفخوان کشور؛ این[طور] که نمیشود.
🔸نهم دی که اینقدر عظمت دارد، پاسخ ملّت به همین بازیها بود. نُه دی دفاع از ارزشهای انقلاب بود، از ارزشهای دین بود. آنجا ایستادگیای که ما کردیم، ایستادگی در دفاع از انتخابات بود. بنده صریحاً گفتم فشار میآورند که باید انتخابات را ابطال کنید، من زیر بار ابطال انتخابات نخواهم رفت؛ این را من اعلان کردم. بحث سرِ ارزشهای انقلاب و ارزشهای نظام اسلامی است؛ آنروز هم بود، امروز هم هست. ما خیلی باید مراقب خودمان باشیم، خیلی باید مراقب باشیم.
🔹امام فرمودند که ملاک، حال فعلی افراد است؛ معنای این حرف چیست؟ امام حکیم بود؛ معنایش این است که هیچکس ضمانتِ درست ماندن تا دمِ مرگ را ندارد، باید مراقب خودش باشد؛ حکم مستوری و مستی همه بر عاقبت است.
🔸ما در این چهل پنجاه سالِ بعد از شروع نهضت امام -از سال ۴۰، ۴۲ به این طرف- چه چیزها دیدیم! بالارفتنها، پایینآمدنها؛ تُندیها، کُندیها؛ افراطها، تفریطها؛ چیزهای عجیبی دیدیم در این مدّت! خیلی باید مواظب خودمان باشیم.
⏹بیانات در دیدار اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی1396/10/06
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/2271