eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.4هزار دنبال‌کننده
564 عکس
153 ویدیو
28 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای
مشاهده در ایتا
دانلود
بسمه تعالی 📌مثنوی انقلاب ۱ انقلاب است این دل از آن انقلاب چون به عالم شد مثال آفتاب ۲ یک فروغ از آفتاب انقلاب کرد عالم را جهانی پر شتاب ۳ حرکتی از نو پدید آورده نور عالمی خلق از اشارتهای طور ۴ شعله‌های نور حق تابیده شد تا سیاهی‌ها که از دل چیده شد ۵ رستن دل از سیاهی‌ها چنین هست معلول کرامت‌های دین ۶ دین رها شد از خرافات عجیب چون سره از ناسره گشته غریب ۷ از گشایش‌های دین، با معرفت باز شد صد چشمه‌های مکرمت ۸ ملتی بیدار گشت و شد رفیق با خمینی مخلصانه در طریق ۹ هادی امت حکیمی پارسا در فقاهت امتداد سامرا ۱۰ جامع معقول و منقول سلیم ربط دنیا را به عقبا او فهیم ۱۱ پرتوی از حسن حق، نور برین بی‌هش از مُلک و مَلک اندر زمین ۱۲ او که از خود رسته و جان می‌نمود "دردها را هر‌چه بود درمان نمود" ۱۳ چار اسفار طریقت رفته بود با خداوند تعالی بسته بود ۱۴ تا ز فیض حق بگیرد او مدد بر کند ظلم و ستم را تا ابد ۱۵ باچنین دستور، سوی خلق شد محیی حکمت برای شرق شد ۱۶ کرد تعلیمِ سلوک عقل ناب جان مشتاقان عرفان کتاب ۱۷ همچو هدهد شرح می‌داد از سفر محو می‌کرد کثرت عالم ز سر ۱۸ گفت: سیمرغ و وجود بال و پر فطرتِ عادی انسان است سفر ۱۹ پس برون آیید ز خود ای اهل جان در قیام حضرت حق بی امان ۲۰ آتش عشقی که او افکنده بود بهترین‌ها را ز بستان چیده بود ۲۱ جان آتش‌دار در هر ملک و بلاد می‌کند بیدار مردم را همچو داد ۲۲ شعله‌های آتشین جانی گرفت اهل عالم از فروغش در شگفت ۲۳ ریشه‌های ظلم خشکید از حضور منتشر گردید بر هر کس این شعور ۲۴ مردمان بر سرنوشت خود امیر می‌شوند با عزم و همت همچو شیر ۲۵ انقلاب است عقل و عقل است انقلاب آفتاب انقلاب آمد دلیل افتاب ۲۶ انقلاب ذهن و جان آغاز شد نسل نو در راه نو سرباز شد ۲۷ انقلاب از انقلابی هست شد آنکه جانش از سبو سرمست شد ۲۸ کشور ایران چنین آزاد شد قلب مظلومان عالم شاد شد ۲۹ قدرت انسان بدیدند ناگهُن سرنگون کاخ ستم از بیخ و بن ۳۰ این شکست پهلوی تنها نبود شرق و غرب مدعی همراه بود ۳۱ انقلاب ما در این حدّش مبین ساکن و تقلیدگر از آن و این ۳۲ ریشه دارد در دل اهل یقین می‌رود تا قله‌های علم و دین ۳۳ در جهانی که تضاد است و سقوط معنی دیگر دهندت از هبوط ۳۴ آدمی اینجا برای جنگ نیست کاملان دانند که این جز ننگ نیست ۳۵ اتصال است و محبت ذات ما دو به دو جفتیم و جمعیت سزا ۳۶ انفصال و جنگ و دعوا کن رها این ره‌آورد سکون است و بلا ۳۷ آنکه اهل انقلاب است این زمان نور می‌بخشد به این و هم به آن ۳۸ او پی حزب و گروه و جاه نیست افتخارش خدمت است و کاه نیست ۳۹ انقلابی فکر دارد، خوانده است راه‌هایی بس نرفته مانده است ۴۰ موج گیرد پر شتاب و باحساب تا برآرد نور حق را از حجاب ✍ سید مهدی موسوی ۲۲بهمن ۱۴۰۱ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
📌مقصد اجتماعی انبیای الهی امام خمینی: 🔹یكى از مقاصد بزرگ شرايع و انبياء عظام، سلام‌اللّه‌عليهم، كه علاوه بر آنكه خود مقصود مستقل است، وسيله پيشرفت مقاصد بزرگ و دخيل تام در تشكيل مى‌باشد، و است، و اجتماع در مهامّ امور و جلوگيرى از تعديات ظالمانه ارباب تعدى است، كه مستلزم فساد بنى الانسان و خراب مدينه فاضله است. 🔸 و اين مقصد بزرگ، كه مصلح اجتماعى و فردى است، انجام نگيرد مگر در سايه و و و و و ، و افراد جامعه به‌طورى شوند كه نوع بنى‌آدم تشكيل يک شخص دهند، و جمعيت به منزله يك شخص باشد و افراد به منزله اعضا و اجزاء آن باشد، و تمام كوشش‌ها و سعى‌ها حول و ، كه صلاح جمعيت و فرد است، چرخ زند. 🔹و اگر چنين مودّت و اخوّتى در بين يك نوع يا يك طايفه پيدا شد، غلبه كنند بر تمام طوايف و مللى كه بر اين طريقه نباشند. چنانچه از مراجعه به تواريخ، خصوصا تاريخ جنگ‌هاى اسلام و فتوحات عظيمه آن، مطلب خوب روشن مى‌شود، كه در اوايل طلوع اين قانون الهى، چون شمه‌اى از اين اتحاد و وحدت در بين مسلمين بوده و مساعى آنها مشفوع به تخليص نيّات نوعا بوده، در مدت كمى چه فتوحات بزرگى كردند، و در اندك زمانى به سلطنت‌هاى بزرگ آن زمان، كه عمده آن ايران و روم بوده، غلبه كردند و با عده كم بر لشكرهاى گران و جمعيت‌هاى بى‌پايان غالب شدند. و پيغمبر اسلام عقد اخوّت بين مسلمين در صدر اوّل اجرا فرمود و به نصّ «إنّما المؤمنون إخوة» اخوّت بين تمام مؤمنين برقرار شد. شرح چهل‌حدیث، ص۳۰۹ https://eitaa.com/hekmat121
📌نکته: امروز ما ادامه دیروز ماست. اگر دیروز را خوب نشناسیم، امروز را نمیتوانیم درست بشناسیم. توضیح اینکه: امروز ما فعلیت یافتن استعدادهای دیروز و آشکار شدن نتایج انتخابها و فعالیتهای دیروز ماست. برخی فکر میکنند که تولید فکر و اندیشه و یا ریزش ها و رویش ها به صورت دفعی و یا در مقطع خاصی صورت می گیردو، نخیر، فکرها و اندیشه ها، ریزش ها و رویش ها یک فرایند تاریخی دارد و در خلأ به وجود نمی آید تأسیسات امروز محصول بناگذاریهای دیروز است. همچنین: نسل جدید در ادامه نسل گذشته است. به طور نمونه امروز که جلوه های رنگانگارنگی به خود گرفته است (و صریحا و یا تلویحابه تحریم 22 بهمن نظر دادند) ادامه نسل پیشین جریان است که بدون شناخت روند تاریخی اندیشه های چپ و سوسیالیستی در ایران نمی توان وضعیت امروز بسیاری از کنشگران اجتماعی امروز را تحلیل کرد. https://eitaa.com/hekmat121
49.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥آیت الله العظمی جوادی آملی: "بعضی از اساتید ما از بزرگان حکمت، اینها ارتباطشان هم با مفاتیح الجنان است،هم با قرآن است،هم با دستورات دینی است، اینها بعضی از کارهایی را می‌کنند که افراد دیگر به ذهنشان نمی‌آید. بعضی از این بزرگان حکمت می‌گویند..." ⬅️درس تفسیر ۹۷/۱۰/۸ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
📌علامه طباطبایی: «وقتى انسان محو در اراده و خواست و رضايت الهى مى‏گردد و به جاى توجه به مدح و ذم مردم و فضايل و رذايل شناخته شده براى مردم، تمام نگاهش به وجه اللَّه است كارهايى از او صادر مى‏شود كه ممكن است براى عقل عادى قابل فهم يا توجيه نباشد وحتى آن را در ابتدا از مصاديق قبح بشناسد.» المیزان ج اول ذیل آیه 153 - 157 ✅ https://eitaa.com/hekmat121
حجت‌الاسلام‌والمسلمین جبرئیلی، در نشست «استاد فکر بر محور اندیشه‌های آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای»: ❇️ اصالت فکر و اندیشه به دنبال الهام از منبع اصیل قرآن و سنت ◻️ انسان ۲۵۰ ساله؛ مدلی برای مطالعه تاریخ ائمه‌ معصوم (علیهم السّلام) ◻️گستره وسیع مطالعاتی آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای ◻️ اسلام، قرآن و سنت؛ سرچشمه دغدغه‌مندی https://hawzahnews.com/xc6GM @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
📌 نقد ، تخریب نیست❗️ 🔹نقد موجب بالندگی و زایندگی فکر و اندیشه است و راز پیشرفت یک تمدن، باور به نقد و نقدپذیری و پیامدسنجی است. البته این امر زمانی فرهنگ می‌شود که نقد، تخریب و نفی و برچسب تلقی نشود. اگر در جامعه میان نقد با تخریب، انتقاد با نفی ، پیامدسنجی با برچسب‌زنی مرزگذاری نشود و تفاوتی وجود نداشته باشد، عقلانیت در آن جامعه فدای مصلحت سنجی‌های سیاسی و قبیله‌گرایی‌های اجتماعی می‌شود. لذا حکمت و فلسفه اصیل و فقاهت عمیق به حاشیه رانده می‌شود و فلسفه‌های جعلی و فقه‌های دروغین جایگزین می‌شود. 🔸 متاسفانه امروز در بخشی از جامعه مدعی انقلابی‌گری، وضعیت نقد چندان مطلوب نیست حتی انتشار برخی از بیانات انتقادی رهبر معظم انقلاب نسبت به برخی از جریانات و افکار هم تخریب و برچسب‌زدن تلقی می‌شود. ♦️ در این وضعیت چه باید کرد؟؟؟ 🔸مشتاق نظرات و یادداشت‌های خوانندگان محترم هستیم و نقطه نظرات آنها در این کانال منتشر خواهد شد... ✅ https://eitaa.com/hekmat121
4_6032641640110229677.mp3
3.3M
📌 طلبه جهانی، شاگرد امام زمان(عج) حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: ... یجب علیکم که حرف جهانی بزنید! کسی که منتظر ظهور حضرت است و حداکثر فکرش حرم تا جمکران باشد، جهانی نیست و ظهور حضرت نمی‌خواهد! ... کسی که نمی‌‎داند دکارت و هايدگر چه گفته، کانت چه گفته، این چگونه می‎تواند شاگرد امام زمان (عج) باشد؟! ✅ https://eitaa.com/hekmat121
📌 عقل و جهل 💠درآمدی بر رساله «العقل و الجهالة: آیت الله شاه آبادی 1️⃣ بخش اول ▪️عقل و جهل دو مفهوم کلیدی و پایه ای در نظام اندیشه اسلامی است و در این نظام، از تعریف ویژه ای برخوردار شده است. به همین واسطه، نظام اندیشه اسلامی متمایر از سایر نظامات معرفتی و مکاتب فکری می شود. در قران کریم آیات متعددی به عقل و عقلانیت و جهل و جهالت اشاره دارد. در قران کریم محور تقوا و پرهیز کاری عقل برشمرده شده است و بی عقلی و جهالت را محور گناه و پلیدی معرفی می کند.(یونس/100) در نهضت و سیره نبی مکرم (ص)، اسلام نیز تربیت عقلانی یک پایه ی محکم نبوت بود به نحوی که امیر المومنین علی«ع» هدف رسالت بر انگیختگی گنجینه ها ی عقل می داند.(نهج البلاغه / خ1). شیخ کلینی در اصول کافی، اولین پایه نظام اندیشه اسلامی را عقل جهل می دانند و در بیان دلیل این تقدّم می نویسد: «اذ کان العقل هو القطب الذی علیه المدار و به یحتجّ و له ثواب و علیه العقاب» بر این اساس پایه ی زندگی اجتماعی و ایجاد «تمدن» عقلانیت است چرا که تمدن نفی جهالت و بساطت بدوی است. هر ملتی که توفیق ایجاد تمدن را داشته است در مرحله اول تعریف و تبیینی روشن از عقلانیت و جهالت ارائه کرده سپس از همان مسیری حرکت کرده که آن را عقلانی دانسته است و به سلب جهالت و مظاهر ونمود های آن پرداخته است. هر چند ممکن است تعریف و تبیین آنها از عقلانیت و جهالت کامل نباشد و فقط به برخی از عرصه های زندگی انسان معطوف باشد اما بدون تردید از همان حیث به برتری های قابل ملاحظه ای دست پیدا کرده است. ▪️برهمین اساس دستیابی به الگوی «جامعه اسلامی» و «تمدن اسلامی» در گروه تعریف و تبیین متفاوتی از عقلانیت و جهالت براساس منطق نظام اندیشه اسلامی است که توان صورت بندی همه خوبی های فردی و خیرات اجتماعی تحت آن تلقی از عقلانیت وجود داشته باشد و در مقابل به وضوح به تبیین جهالت پرداخته و با صورت بندی مظاهر جهالت، مرز بندی روشنی را با سایر نظامات فکری بر قرار سازد. در نتیجه اصلاح اجتماعی در گرو اصلاح فکری و تبیین این تلقی از عقلانیت و مرز گذاری با جهالت است. مصلحان اجتماعی حقیقی تا حدودی به این مهم پرداخته اند و آثار علمی و عملی متناسبی تولید کرده و به جامعه انسانی عرضه کرده اند. https://eitaa.com/hekmat121
📌 عقل و جهل 💠درآمدی بر رساله «العقل و الجهالة: آیت الله شاه آبادی 2⃣ بخش دوم ▪️از جمله این مصلحان اجتماعی آیت الله شیخ محمدعلی شاه آبادی، استاد ومراد رهبر کبیر اسلام حضرت امام خمینی«ره»، است. آیت الله شاه آبادی ، نظریه اصلاحی خود را در کتاب ارزشمند «شذارات المعارف» در بیان مرام اسلام بیان داشته است و در آن بارها و بارها به عقل و عقلانیت و جهالت در جامعه اسلامی اشاره کرده است به طور مثال ایشان علت العلل بیماری جامعه اسلامی را جهل به مرام اسلام می دانند(ص6). همچنین به نظر ایشان از مقتضیات فطرت سلیمه ، ادراک امور عقلیه و التزام به احکام عدلیه می باشد(ص34) و در صفحه 35 مرجع احکام را عقل می دانند. ایشان می نویسد: «البته مرجع احکام با ید عقل بوده با شد زیرا که خود تقاضایی ندارد و جز احقاق حق و اعطای کل ذی حقه کاری نکند.» ▪️در صفحه 100 حفظ عقل را ناموس دوم انسان میدانند و جمیع انبیا تماما حافظ آن هستند و هرچه حجاب عقل شود ممنوع است به نظر ایشان عقل یکی از فطرت های انسانی است که به واسطه های آن انسان جبروتی می شود(ص127). ▪️اما آیت الله شاه آبادی به همین اشارات لطیف و ارزشمند اکتفا نکرده است ورساله ای مستقل را در این زمینه با عنوان «العقل و الجهالة» تدوین کرده است. این رساله عظیم القدر علی رغم اهمیت آن متاسفانه هم تکمیل نشده و ناقص مانده است و هم بسیار دیر منتشر می شود درحالی که در این سال های اخیر ملت ایران و جهان اسلام بیش از هر زمانی به تامل در باب عقل و جهل نیازمند است بخصوص اینکه نسخه های بدلی و ناقص در جامعه گسترش یافته است و به بهانه ی عقلانیت بسیاری از اصول عقلانی را منکر شده است. ▪️رساله شریف «العقل و الجهالة» با رویکرد عرفانی و حکمی در دصدد تبین حقیقت عقل و قوای عقلانی انسان است که در واقع می توان آن را مقدمه ای بر فهم روایات عقل و جهل بخصوص روایت ارزشمند «حدیث جنود عقل و جهل» دانست که مورد عنایت بسیاری از علما و مصلحان اجتماعی بخصوص حضرت امام خمینی (ره) بوده است. ▪️از آنجا که عقل از سنخ وجود است و حقیتی متعالی و مخلوق الهی است، شناخت عقل، متوقف بر شناخت عالم أمر و عالم خلق، چگونگی تکون نفس آدمی، طینت انسان، و نسبت نفس با بدن است. به همین جهت 4 مطلب نخست رساله مذکور عبارت است از: 1. فی معرفة عالم الامر و الخلق 2. خلقة الانسان 3. اقسام الطينة و مبدأ السعادة و الشقاوة بحسبها 4. نسبة الروح و البدن ▪️این چهار فصل، مباحث بسیار مهم و مقدماتیِ هستی شناسی و انسان شناسی «عقل» است که بدون آن نمی توان به حقیقت عقل و ماهیت جهل پی برد و نسبت عقل و جهل با سایر مفاهیم انسانی همچون روح، سعادت، شقاوت، لذت، خیر، عشق، فطرت، ایمان را شناخت. https://eitaa.com/hekmat121
بسم الله الرحمن الرحیم من مات علی حب ال محمد مات شهیدا وفات طلبه فاضل و انقلابی حجت الاسلام سید مصطفی مدرس مصلی را به خانواده محترم و همکاران گرامی ایشان در موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی و پژوهشکده‌ی باقرالعلوم تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای آن عزیز سفر کرده مسئلت دارم. رحلت او در سالروز شهادت حضرت امام موسی الکاظم (علیه السلام) و در مسیر زیارت حرم مطهر امام علی بن موسی الرضا(علیه السلام) تسکینی بر قلب جریحه دار دوستان ایشان است اما نبود او در جبهه انقلاب و در مسیر بسط تفکر حکمی اندیشه انقلاب اسلامی و گفتمان سازی توحیدی جامعه خلئی محسوس است. سید مصطفای دوست داشتنی و پر شور، به همراه جمعی از دوستان و همراهان، درد و دغدغه‌ی آشنایی طلاب و دانشجویان با اندیشه‌های ناب امام خمینی و امام خامنه‌ای و همچنین احیای کتاب شذرات المعارف آیت الله العظمی شاه‌آبادی برای رشد عقلانیت اسلامی داشت. در این مسير سختی‌های زیادی متحمل شد و به جذب حداکثری در جبهه انقلاب معتقد بود و همواره تلاش داشت تا حکمت توحیدی و عرفان فطری اسلام را به عرصه اجتماع و پیشرفت بکشاند. او در این راه به تعدیل جریانات زاویه‌دار با حکمت و عرفان پرداخت. دوباره این ضایعه را به دوستان مشترک و بخصوص صدیق گرامی حجت الاسلام والمسلمین فلاح شیروانی تسلیت عرض می‌کنم و یاد و نام آن جوان مؤمن و پرتلاش را گرامی می‌دارم. غفرالله له و لنا و لکم سید مهدی موسوی ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 انگیزه بعثت 🔹 انگیزه بعثت تزکیه نفوس بوده است و تزکیه نفوس به این است که خودخواهیها برود از بین، خودبینیها برود از بین، ریاست طلبیها برود از بین، دنیا طلبیها برود از بین، و به جای همه، خدای تبارک و تعالی و هوایِ برای خدا بنشیند. انگیزه بعثت این است که حکومت خدا در دلهای بشر حکومت کند تا اینکه در جامعه‌های بشر هم حکومت کند. تا تزکیه در رده‌های بالا حاصل نشود این مملکت و همه ممالکی که هستند اصلاح نخواهند شد.