eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.7هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
566 ویدیو
8 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰پیش نشست علمی ۱۰۲ 🔸تبیین مراتب قرآنی شعور کائنات در هستی از دیدگاه علامه طباطبایی 🎤سرکار خانم نجم‌الدینی 🎤سرکار خانم نهایت بین 🔸نقش سیاق در تعیین نسخ آیات سوره بقره از منظر علامه طباطبایی 🎤 سرکار خانم رفسنجانی 🗓زمان: سه‌شنبه ۹ آبان۱۴۰۲، ساعت ۱۵تا۱۷ 🆔@hekmateislami
🔰پیش نشست علمی ۱۰۳ 🔍 روش شناسی علامه طباطبایی در تفسیر المیزان 🎤آقای دکتر احمد جعفری 🗓 سه‌شنبه، ۹ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۵:۳۰ 🏢 شیراز، دروازه اصفهان، خیابان تحریری، ساختمان حوزه علمیه مولی الموحدین(ع)، سالن اجتماعات 🆔@hekmateislami
🔰پیش نشست علمی ۱۰۴ 📊 تحلیل رویکرد تعاملی علامه طباطبایی با روایات تفسیری اهل‌بیت علیهم‌السلام 🎤حجت‌الاسلام دکتر پیشگر 🎤سرکارخانم دکتر ولایتی کبابیان 🗓 سه‌شنبه، ۹ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۲:۳۰ 🏢 شهر ری، میدان مدرس، انتهای خیابان هلال‌احمر، مدرسه علمیه عالی تخصصی حضرت عبدالعظیم(ع)، سالن بنت الهدی 🆔@hekmateislami
🔰پیش نشست علمی ۱۰۵ ⬅️ بررسی تطبیقی علم غیب از منظر علامه طباطبایی و علمای مکتب دیوبند 🎤 جناب آقای دکتر محمدامین سپاهیان 🗓 سه‌شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ 🏢 ایرانشهر، خیابان نور، مجتمع امام علی(ع) 🆔@hekmateislami
🔵نود و سومین جلسه کارگروه علمی فلسفه هنر و ارتباطات مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “مبانی زیبایی شناختی در هنرها دراماتیکی اسلامی” با ارائه آقای نصرت الله تابش– دو شنبه 03 مهر 1402 : بر اساس روایات متعدد و برخی آیات قران کریم شناخت انسان به شناخت خداوند تقدم دارد. به عبارت دیگر اگر انسان مجهول باشد همه چیزی مجهول خواهد بود.بنابراین کسی که به خودش ایمان نیاورده است ایمان به وحی و ضرورت آن نخواهد داشت. شناخت انسان برای رسیدن به معارف قابل اتکا از طریق تربیت حضوریات امکان پذیر است. اگر آدمی بتواند به استمرار در فهم خویش برسد خواهد فهمید که او موجودی است مقدر و مرکب و مستمر. تقدیر اشاره به اندازه و ارزشهای آدمی دارد که بخشی از آن استعدادهای شناختی از قبیل فکر و عقل و هوش و خیال و وهم است. فکر نیروی جمع آوری و دسته بندی اطلاعات است. عقل نیروی سنجش و انتخاب است که باید به عبودیت منجر شود هوش نیروی درک سریع موقعیتهاست. خیال نیروی تصویر سازی مطابق با واقعیت است. خیال زمینه ساز تحقق زبان است. وهم نیروی تصویر سازی غیر مطابق با واقعیت است. وهم توانایی اختراع را به آدمی می دهد. آدمی علیرغم استعدادهای محدودی که دارد در ترکیب استعدادهایش می تواند به نامحدودی معرفتی و عملی برسد. در تربیت دینی این استعدادها بواسطه قاعده تبدیل و ترکیب توسعه پیدا می کنند. برای مثال وهم به فراست تبدیل میشود که از طریق آن می توان از نشانه ها به حقایق رسید. تاملات حضوری از طریق تحلیل شادیها و غمها می توانند زمینه های فهم اسارتهای باطنی و اندازه های وجودی انسان را فراهم سازند. اسارت انسان در حرفهای مردم، هوسهای دل، جلوه های دنیا، وسوسه های شیطان. حضوریات می توانند باور به توحید و نبوت و استمرار انسان را نشان دهند. انسان مقدر و مرکب و مستمر با عوالم محتمل و متیقن ارتباط دارد.در نتیجه توانایی هایش برای تحلیل همه این ارتباطها کافی نیست. به عبارت دیگر اگر آدمی بتواند با تواناییهای عقلانی اش( فلسفه) و تواناهایی های شهودی اش(عرفان و هنر) و تواناییهای علمی اش( علوم تجربی) به همه نیازها و پرسشهایش پاسخ دهد نیازی به دین نخواهد داشت. ضرورت وحی با درک محدودیتهای علم و فلسفه و عرفان آغاز می شود. مهارت در کسب معرفت از طریق حضوریات باعث می شود جریان هنر در درون هنرمند قابل فهم شود. مهمترین عناصر فهم دین در نگاه شیعی چهار مفهوم عصمت و مهدویت و تقیه و عاشوراست. معصوم کسی است که به تمامی راه انسان از خاک تا افلاک آگاه است و از تمامی کششها و جلوه ها آزاد است و عشقش به موجودات بیشتر از عشقی است که موجودات نسبت به خویش دارند. بدون عصمت معارف جای پای محکمی ندارند. بدون مهدویت آرمان و امید بی معنا میشود. انتظار مذهب احتراز و اعتراض نیست بلکه آماده باش است.آماده باش در ذهنیت و در عاطفه و در عمل و در سازماندهی و در مدیریت و ... جوهر اصلی مهدویت نارضایتی از وضع موجود جهان است و از این جهت با هنر گره خورده است.زیرا هنر با عدم نارضایتی از وضع موجود می میرد. هنر منتقد وضع موجود و واقع گریز و به دنبال واقعیت مطلوب است. تقیه پیچیده ترین مفهوم شیعی است. تقیه ۹ دهم دین است. تقیه کناره گیری نیست بلکه شکل دیگری از جهاد است.بر اساس روایات مومن علوی در هنگام حاکمیت دولت حق با شمشیر و در هنگام حاکمیت دولت باطل با تقیه به جهاد بر می خیزد. تقیه پنهانکاری و نفوذ در دشمن است. ولی متاسفانه در جریان تربیت اجتماعی ما مغفول واقع شده است. و بالاخره عاشورا شورانگیزترین واقعه برای تبدیل معارف به عشق و حرکت است.بررسی نسبتهای عاشورا با هنرهای دراماتیک بخصوص هنر تراژیک نیازمند تحلیل های تفصیلی و تفسیری دراز دامنی است. والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته. 🌐https://hekmateislami.com/?p=14547 @hekmateislami
🔵دویست و شصت و دومین جلسه گروه علمی کلام مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “ویژگی های عقل ورزی وحیانی از منظر قرآن و حدیث” با ارائه حجت الاسلام علی اصغر سام دلیری (هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان)– سه شنبه 04 مهر 1402 : 🔸استاد رضا نژاد: عید آغاز امامت امام عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه و نیز میلاد حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و امام جعفر صادق علیه السلام که در آستانه‌ی آن هستیم را تبریک عرض می‌کنیم و از آقای دلیر که عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان است به‌دلیل ارائه‌ی بحث تشکر می‌کنیم. حجت‌الاسلام دلیری: از این‌که در ایام آغاز امامت امام زمان در خدمت هستیم خرسندم . موضوع مدنظر بحث مفصلی دارد لذا از بحث‌های مقدماتی می‌گذرم. یک سوال آنست که ویژگی‌های عقل ورزی وحیانی از منظر قرآن و حدیث چیست ؟ در بررسی منابع و کتب حدیثی خصوصاً در بحث کتاب العقل و الجهل به این می‌رسیم که عقل ورزی می‌تواند وحیانی باشد ، ما باید توجه کنیم که اصلاً ضرورت بحث چیست چون رویکرد ما در این امر، تربیتی است ، در تحقیق خود، ضرورت بحث را هم در چند حیطه گرایشی و تمایلاتی و عملی مورد بحث قرار داده ایم. در بحث ضرورت پژوهش در بعد بینشی این مسئله اهمیتش روشن است و علاقه و عقل ورزی وحیانی ، هم از جهت ایجاد بینش درست، حاصل می‌شود ، بر اثر این نوع نگاه، بینش سامان‌دهی می‌شود و رفتار هم در آن مسیر قرار می‌گیرد و بعد از شناخت و ایجاد عشق و علاقه و تمایل ، این گرایش عقلانی، در رفتار جامعه هم اثر خواهد کرد. موانعی هم در این بحث هست ازجمله نداشتن رویکرد کاربردی به این مسئله عقل ورزی است و یافته‌ ما آنست که تلاش کنیم با بازشناسی آن در حیطه های رفتاری و عملی عاطفی و تمایل آن‌ها را هم درگیر کنیم و سعی می‌کنیم که عقل را به مرز عصمت نزدیک نماییم. عقل در فرهنگ لغت فارسی به معنی دانش، دریافت، و آن‌چه است که تمیز دهنده بین خیر و شر است . عقل از نگاه اندیشمندان مسلمان هم مورد بررسی قرار گرفته ، واژه وحی در فرهنگ فارسی به معنی همان پیام خداوند متعال از طریق رسول است و به گفته آیت الله سبحانی، هر نوع ادراک سری و پنهانی را هم وحی گفته‌اند . وحی از حقایقی است که هنوز بشر پرده از اسرار آن برنداشته است آقای سعیدی‌مهر هم گفته وحی نوعی ادراک خاص است که از راه حس، حدس و تفکر ظاهری حاصل نمی‌شود بلکه خدا از این راه ادراک ویژه حقایق را منتقل می‌کند و دریافت آن‌هم معصومانه است قرآن وحی را چگونه معنا می‌کند؟ قرآن وضع قوانین تکوینی در خلقت را وحی می‌داند. در آیه لا ینال عهدی الظالمین نشان می‌دهد که عقل ورزی وحیانی معصوم است استدلال همانست که بنیاد فلسفه سیاسی اسلام بر عصمت است پیامبر معصوم است عقل و قرآن هم معصوم است و رهبر جامعه برای هدایت انسان ها هک معصوم باید باشد انسان نمی‌تواند هر کس را معصوم بداند ، پس به نوعی، این مفهوم، به معنی خود نبوت و رسالت است . نمی‌تواند پیامبر عقل ورزی را تأکید کند ولی عقل ورزی معصوم نباشد این عقل معصومانه است و ناشی و متأثر از قدرت و ثروت و اغراض و شهوات و غیره نیست ما می‌گوییم اگر عقل این ویژگی‌های منفی و چنین نقایصی را نداشته باشد معصومانه است و الا همان عقل ظاهری ، شیطنت و نکراء می شود ، این‌که در روایات آمده‌است العقل ما عبد به الرحمن، معلوم است که عقل آلوده ، با عبودیت جور درنمی‌آید پس این عقل به معصوم می‌رسد و نزدیک می‌شود خدای تعالی هیچ بنده ای را به تعقل امر نمی‌کند درحالی‌که این تعقل دارای گمراهی و ضلالت باشد، گاهی در جامعه افرادی را عاقل می‌دانند که به‌سرعت تولید پول می‌کنند و به هر شکلی درمی‌آیند تا سود ببرند جامعه این‌گونه افراد را عاقل می‌دانند ولی ما عقل را جور دیگری مطرح می‌کنیم. امامت به‌معنای منصبی است که در شئون مختلف مثل قضاء و اخلاق تربیت و غیره می‌تواند مدیریت کند خدا که می‌فرماید عقل ورزی حجیت دارد پس باید معصوم باشد والا حجیت ندارد ... ادامه در لینک زیر: 🌐https://hekmateislami.com/?p=14553 @hekmateislami
🔹نشست علمی “بررسی ابعاد اخلاقی تکثیر نسل و جمعیت آوری” برگزار می شود. 🌐https://hekmateislami.com/?p=14557 @hekmateislami
🔰گروه علمی فلسفه سیاسی 🌐 حکمرانی و سیاستگزاری از منظر فلسفه سیاسی(جلسه دوم) ✅ هم‌اندیشی حجت‌الاسلام دکتر نجف لک‌زایی 🗓سه‌شنبه، ۱۰ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۹ 📌 برای حضور در این نشست مجازی از لینک زیر اقدام نمایید. https://b2n.ir/f.siasi 🆔@hekmateislami
🔰پیش نشست علمی ۱۰۷ 📌 شاخصه‌های نظریه علامه طباطبایی در مسئله جنسیت 🎤 سرکارخانم دکتر رودگر 🗓چهارشنبه، ۱۰ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۳ 🏢 قم، جامعه الزهرا(س)، ساختمان کتابخانه معاونت پژوهش، طبقه سوم 🔗 به صورت حضوری و مجازی 🆔@hekmateislami
🔰 گروه علمی عرفان، جلسه‌ ۲۱۱ 📌 تأملی در تحلیل عارفان شیعه از "وجود اثباته" در بیانات امیرالمؤمنین علیه‌السلام 🎤 باحضور استاد: دکتر محمدهادی توکلی 🗓 چهارشنبه، ۱۰ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۸:۳۰ 🏢 قم، خیابان ۱۹دی، کوچه۱۰، فرعی اول سمت چپ، سالن جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami