📑کارکردهای باور به قضاء و قدر در جامعه دینی.pdf
963K
📑کارکردهای باور به قضاء و قدر در جامعه دینی
👤عصمت فصیحی دستجردی
✍️چکیده
برخی بر این باورند که علم خداوند منشأ هستی ممکنات است لذا انسانها در افعال اختیاری خود مجبورند. درنتیجه نقشی در تعیین سرنوشت خود در جوامع ندارند؛ بنابراین چگونگی فهم قضا و قدر در پیشرفت و انحطاط امتها مؤثر است. پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر اعتقاد به قضا و قدر بر روی جوامع و افراد انجامشده است. ضرورت پژوهش به این دلیل است که قضا و قدر همیشه در جوامع موردتوجه قرارگرفته. توجه به آثار و نتایج قضا و قدر نشان میدهد حاکمان جور پیوسته برای توجیه اعمال قدرت ظالمانه خود جبرگرایی را رواج داده و این مسئله را دستاویزی برای مشروعیت بخشیدن به حکومت خود قراردادند. این مقاله با روش توصیفی _ تحلیلی با روش کیفی تحلیل محتوا است. نوشتار حاضر بابیان برخی آثار روشن میکند درک صحیح از این عقیده میتواند رشد و تعالی برای جوامع به ارمغان بیاورد. مردم را از رکون و سستی برهاند و توجه به باریتعالی را در زندگی جاری نماید. این امر اعتقادی موجب تقویت تزکیه نفس و انجام رفتار صادقانه و ایجاد یک زندگی توحیدی خواهد شد.
🔑واژههای کلیدی:
#جبر، #اختیار، #قضا_و_قدر، #امر_بین_الامرین، #کارکرد
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
فصلنامه علمی ترویجی حکمت کریمان
@hekmatekariman
📑ارشادی بودن نصوص امامت واکاوی جانشین بلافصل _پیامبر اعظم برفرض فقدان نص _.pdf
9.27M
ارشادی بودن نصوص امامت: واکاوی جانشین بلافصل پیامبر اعظم برفرض فقدان نص
👤هادی غلامرضائی
✍️چکیده
به باور شیعه نصب امام بر عهدۀ خداست و او نیز امیرالمؤمنین علیهالسلام را به امامت و خلافت بلافصل برگزید و پیامبرش را موظف به اعلام و ابلاغ آن کرد. در مقابل، اهلتسنن مدعیاند نه خدا و نه پیامبر، کسی را بهعنوان امام انتخاب نکردند و این امر به مسلمانان واگذار شد. این نوشتار با فرض اینکه خدا فردی را برای امامت انتخاب نکرده، به این پرسش پاسخ میدهد: «آیا مسلمانان در انتخاب امام آزاد بودند یا اینکه ملزم به انتخاب فردی با اوصاف خاص بودهاند؟» طبق بررسی پژوهش حاضر حتی بدون معرفی مصداق امام از سوی پیامبر، حجت بر آحاد مسلمانان تمام بوده؛ ازاینرو، همۀ آن مواردی که پیامبر اقدام به معرفی امیرالمؤمنین علیهالسلام بهعنوان جانشین بلافصل و امام امت کردهاند، ارشادی بوده است.
🔑واژههای کلیدی:
#خلافت، #جانشینی_پیامبر_اعظم، #فقدان_نص، #نص_خاص، #ارشادی_بودن_ادله.
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
فصلنامه علمی ترویجی حکمت کریمان
@hekmatekariman
#نشریه_علمی_ترویجی
#فراخوان_جذب_مقاله
#شماره_نهم_نشریه
📢قابل توجه اساتید، محققان و دانشپژوهان حوزه و دانشگاه!
فصلنامه علمی ترویجی حکمت کریمان برای شماره نهم خود آماده پذیرش مقالات مرتبط با حوزه کلام اسلامی است.
علاقهمندان میتوانند مقالات خود را از طریق پست الکترونیک pajooohesh.gsm@gmail.com و یا در پیامرسان ایتا به نشانی👇👇
🆔 @pajoohesh_1401
ارسال نمایند.
✍️مشاهده موضوعات قابل پذیرش
👤مشاهده اعضای هیئت تحریریه
🎖مشاهده مجوز
🗒مشاهده آخرین نسخه مجله (شماره هشتم)
🔍مشاهده راهنمای نویسندگان
⚠️لازم به ذکر است هزینه داوری، مشابهت یابی و انتشار تا اطلاع ثانوی به عهده نشریه بوده و رایگان است!
⚠️حداکثر مدت داوری و تعیین تکلیف مقاله که نوآوری (عنوان-محتوا) داشته باشد دو هفته است!
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
فصلنامه علمی ترویجی حکمت کریمان
@hekmatekariman
#نمایه_سازی
💬 شماره هشتم فصلنامه علمی ترویجی حکمت کریمان در بانک اطلاعات نشریات کشور نمایه شد.
📌برای مشاهده کلیک کنید
▪️میتوانید صفحه نشریه حکمت کریمان در #مگیران را مشاهده کنید👇👇
https://www.magiran.com/magazine/8864
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
فصلنامه علمی ترویجی حکمت کریمان
@hekmatekariman
💠فراخوان ثبتنام
▫️نیم سال دوم تحصیلی 1404-1403
🔹مرکز آموزشعالی حوزوی حضرت قاسم بن الحسن (علیهماالسلام)
📚 سطح 2 حوزوی:
🔹 حقوق و قضای اسلامی
📚 سطح 3 حوزوی:
🔹مشاوره اسلامی
🔹تفسیر قرآن کریم
گرایش تفسیر موضوعی
🔹کلام اسلامی
گرایش نقد وهابیت
📚 سطح 4 حوزوی:
🔹مشاوره اسلامی
گرایش مشاوره ازدواج و خانواده
🔹تفسیر قرآن کریم
🔹کلام تطبیقی
امامیه با معتزله، اشاعره وماتریدیه
🗓مهلت ثبتنام:
شروع ثبت نام : از 12 لغایت 22 دی 1403
📝علاقه مندان جهت ثبتنام به پنل شخصی در قسمت پذیرش در سایت نجاح به نشانی www.login.ismc.ir مراجعه نمایند.
🏷جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید در ساعات اداری با شماره های ذیل تماس بگیرید:
☎️داخلی 1023- 33053448
📞 و 09126195165
🏛 تهران، تقاطع بزرگراه امام علی علیه السلام و شهید محلاتی مجتمع آموزشعالی حوزوی حضرت قاسم بن الحسن علیهماالسلام
🆔@takhasositehran