📜 جزوه جلسه ۹ (نکات تکمیلی)
🌺 احکام روزه قضا
🍀 ۱. اگر برای عذری مثل مسافرت يا بيمارى و مانند آن روزههایش ترک شده بايد قضا كند، اما اگر نداند تعداد روزههای فوت شده چه اندازه بوده، كافی است مقدارى كه يقين دارد قضا كند، و اضافه بر آن واجب نيست، هر چند احتياط مستحب است.
(🍃 حضرت آقا: اگر شروع عذر را نمیداند، میتواند مقدار کمتر را قضاء کند،
امّا اگر زمان شروع عذر را مىداند، ولی نمیداند چند روز طول كشيده است، مثلاً میداند روز بيستم ماه بيمار شده يا به سفر رفته، و نمیداند تا بيست و پنجم ماه ادامه داشته يا تا بيست و هفتم، به احتياط واجب بايد مقدار بیشتر را قضا كند.)
🍀 ۲. قضای روزه ماه مبارک واجب فوری نیست، "لايجب الفور في القضاء"،
و تا ماه مبارک آینده فرصت دارد که قضاء نماید.
(🍃 آیتالله سیستانی: احتیاط مستحب است تا ماه مبارک آینده قضا نماید)
و كسی كه قضای روزه ماه رمضان را گرفته، اگر وقت قضای روزه او تنگ نباشد، مىتواند پيش از ظهر روزه خود را باطل نمايد.
🍃 ولی بعد از ظهر بدون عذر نباید باطل نماید،
و اگر بعد از ظهر عمداً كارى كه روزه را باطل مىكند انجام دهد، بايد به ده فقير هر كدام يک مد كه تقريباً ۷۵۰ گرم است طعام بدهد، و اگر نمیتواند بايد سه روز روزه بگيرد.
(🍃 امام: صوم کفاره بنابر احتياط پیدرپی باشد.
🍃 آیتالله مکارم: بايد پیدرپی باشد)
🍀 ۳. اگر از چند ماه رمضان روزهی قضا داشته باشد، قضاى هر كدام را كه اول بگيرد مانعى ندارد.
ولى اگر وقت قضاى رمضان آخر تنگ باشد، مثلاً پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به رمضان مانده باشد، بايد اول قضاى رمضان آخر را بگيرد.
(🍃 حضرت آقا و آیتالله مكارم: بايد بنابر احتياط اوّل قضاى رمضان آخر را بگيرد.
🍃 آیتالله سيستانى: بهتر آن است كه اوّل، قضاى رمضان آخر را بگيرد.)
🍀 ۴. اگر قضاى روزهی چند ماه رمضان بر او واجب باشد، و در نيّت معيّن نكند روزهاى را كه مىگيرد قضاى كدام ماه رمضان است، قضاى سال اول حساب مىشود،
و قضای آخرين سال حساب نمىشود، كه كفاره تأخير از او ساقط شود.
🌺 خوردن سحری و افطار بدون تحقیق
🌸 سحر (طلوع فجر صادق و اذان صبح)
🍃 حضرت آقا (حفظهالله): فجر صادق در مقابل فجر کاذب است.
🌱 فجر کاذب نوری است که مدّتی قبل از طلوع فجر صادق در آسمان پدید میآید و به جای پهن شدن بر روی افق، به صورت عمودی به سمت بالا انعکاس مییابد.
🌱 فجر صادق زمانی است که نور سفید متّصل به سطح افق با روشنایی کم طلوع کرده و در افق پراکنده میشود، و با گذشت زمان، شدّت نور آن بیشتر میشود.
🌱 به دلیل ضعیف بودن فجر صادق، مشاهده آن نیازمند داشتن افق شرقی کاملاً باز و تاریک میباشد، که در داخل شهرها رؤیت آن بسیار مشکل است.
🌱 لذا با توجه به اینکه تشخیص دقیق طلوع فجر سخت است، برای رعایت احتیاط، حدود ۱۰ دقیقه بعد از شروع اذان از رسانهها، نماز صبح خوانده شود.
🍀 ۱. اگر بداند صبح شده و عمداً و اختیاراً کاری که روزه را باطل میکند انجام دهد، قضا و کفاره دارد.
🍀 ۲. در سحر ماه رمضان تا وقتی يقين به طلوع فجر نکرده است، میتواند کارهایی را که موجب باطل شدن روزه است انجام دهد.
🍀 ۳. اگر در سحر ماه رمضان بدون اين كه تحقيق كند صبح شده يا نه، كارى كه روزه را باطل مىكند انجام دهد، سپس معلوم شود صبح بوده است، بايد قضای آن روز را بگيرد.
🍀 ۴. اگر در ماه رمضان، بعد از تحقيق يقين كند كه صبح نشده و كارى كه روزه را باطل مىكند انجام دهد، بعد معلوم شود صبح بوده قضا لازم نيست.
🍀 ۵. اگر بعد از تحقيق گمان يا حتى شک كند كه صبح نشده، و چيزى بخورد و بعد معلوم شود صبح بوده قضا واجب نيست. (امام و آیتالله سیستانی)
🍃 حضرت آقا و آیتالله مكارم: تنها در صورتی که با تحقيق و علم به اینکه صبح نشده، مبطل انجام دهد، بعد معلوم شود که صبح بوده است، قضا لازم نیست، اما در صورت شک و حتی گمان نیز قضا لازم است.
🍀 ۶. اگر كسى بگويد صبح نشده، و انسان به گفتهی او كارى كه روزه را باطل مىكند انجام دهد، بعد معلوم شود صبح بوده است، قضاى آن روزه بر او واجب است.
🌸 افطار (مغرب)
🍀 ۱. در روزه ماه رمضان تا وقتی يقين به مغرب نکرده است، نمیتواند افطار کند.
🍀 ۲. اگر در ماه رمضان به گفته کسی که میگوید مغرب شده و اعتمادی به گفته ی او نیست، افطار کند، سپس متوجه شود مغرب نبوده، قضا و کفاره بر او واجب می شود.
🍀 ۳. اگر به گفتۀ كس ديگر كه عادل باشد افطار كند، بعد معلوم شود مغرب نبوده است، قضاى آن روزه بر او واجب است.
🍀 ۴. اگر در هواى صاف به واسطهی تاريكى يقين یا اطمینان پیدا كند، كه مغرب شده و افطار كند، بعد معلوم شود مغرب نبوده است؛ قضاى آن روزه بر او واجب است.
🍀 ۵. اگر در هواى ابری به گمان اين كه مغرب شده افطار كند، بعد معلوم شود مغرب نبوده، قضا لازم نيست.
(🍃 آیتالله سيستانى: وجوب قضا در اين صورت بنابر احتياط است)
عطر ملکوت ۲۶.mp3
28.69M
🔈 استاد:حجت الاسلام #پژمان
#عطر_ملکوت
📆 جلسه بیست و ششم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
🍀 فصل دوم :《سیری در ملکوت》
🔻جمله توئیتری امیرالمومنین [00:55]
🔻زنده شدن سام بن نوح [07:08]
🔻عوالم شدت و ضعفی است [11:10]
🔻عبارت قرآنی قبض روح [19:20]
🔻تعبیر قرآن در مورد اصحاب کهف [25:00]
Ayatollah HAG SHENAS_20.mp374843.mp3
2.81M
🔈 #آیت_الله_حق_شناس ره
📆 جلسه سی و هفتم
🔶 همه موجودات تسبیح می گویند
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
IMG_20241121_230942_284.mp3
31.28M
🔈 استاد: حجت الاسلام #تهرانی_پویا
#اخلاق_سرداری
#شرح_زیارت_نامه_حضرت_عباس
📆 جلسه سی و نهم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 استاد:حجت الاسلام #دنیائی
#فرهنگ_نامه_سبک_زندگی
📆 جلسه چهل و پنجم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
فرزند پروری۱۲.mp3
21.46M
🔈 استاد:حجت الاسلام #گرامی_پور
#فقه_خانواده
📆 جلسه بیست و نهم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
فرزند پروري 12.pdf
307.3K
🛑 پیوست جلسه بیست و نهم درس فقه خانواده
گام دوم _غربزدگی.mp3
31.55M
🔈 استاد:حجت الاسلام #تهرانی_پویا
#انقلابی_تراز
📆 جلسه سی و هشتم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
Hokumate Amir (A) -29-Farhangi 8-4030901.MP3
31.71M
استاد:حجت الاسلام #تخاوری
#حکومت_امیر_المومنین_علیه_السلام
📆 جلسه بیست و نهم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
@hhaghshenasmajazi
بسم الله الرحمن الرحیم
📌 مباحث مطرح شده در جلسه بیست و نهم سلسله مباحث حکومت امیرالمومنین(ع) مورخ دوم آذر ماه ۱۴۰۳_ حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره
💢موضوع بحث:سیاستهای فرهنگی حکومت امیرالمومنین(بخش هشتم)
✅ ادامه بحث سیاستهای فرهنگی حکومت امیرالمومنین علیه السلام
✅ ادامه حدیث معرفت امیرالمومنین(ع) به نورانیت
✅ امیرالمومنین صراط مستقیم
✅ امیر المومنین نبا العظیم
✅ القای روح خداوند به برخی بندگان
✅ اثر القای روح خداوند
✅ مقابله امیرالمومنین با غلو
✅ قدرت امیرالمومنین به اذن خداوند متعال
✅ یکی از بزرگترین عنایات خداوند به امیرالمومنین علیه السلام
✅ اثر علم اعظم
✅ عظمت حدیث معرفت امیرالمومنین(ع) به نورانیت در فرمایش امیرالمومنین علیه السلام
✅ جریان توکل و انفاق خاص امیرالمومنین علیه السلام
✅ لزوم کمک به جبهه مقاومت
✅ امیرالمومنین علیه السلام استاد جبرئیل
📎همچنین در این جلسه در مورد شخصیتهای زیر نکاتی بیان شده است:
✔️پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم
✔️امیرالمومنین علیه السلام
✔️حضرت زهرا(س)
✔️امام حسین(ع)
✔️جبرئیل
✔️سلمان فارسی
✔️ابوذر غفاری
💐هدیه روح مقدس امیرالمومنین علی بن ابی طالب و حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیهما و علی آلهما صلوات
نقش سازمان ملل در حمایت از جریان های فمنیسمی.m4a
10.79M
🔈 استاد:حجت الاسلام #نوراهان
#جایگاه_زن_در_اسلام
📆 جلسه سیزدهم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
جلسه دوازدهم انسان شناسی(سه شناخت مهم برای زندگی)_1.m4a
9.02M
استاد:حجت الاسلام #نوراهان
#انسان_شناسی
📆 جلسه دوازدهم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
@hhaghshenasmajazi
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
❤️ بسمه تعالی شانه
🌷 سید عزیز
🖊سیزدهمین جلسه از سلسله بزرگداشت های علماء ربانی
📌پیرامون شخصیت اخلاقی عرفانی سید الشهدای مقاومت حضرت حجت الاسلام والمسلمین سید حسن نصرالله رضوان الله تعالی علیه
🎤سخنرانان
🔹حضرت آیت الله استاد تحریری
🔸حضرت حجت الاسلام و المسلمین استاد میرهاشم حسینی
🔹حضرت حجت الاسلام والمسلمین استاد صلح میرزایی
📆سه شنبه _ ۶ آذر ۱۴۰۳
🕑ساعت ۲۰تا ۲۲
🕌 مسجد امین الدوله
🎥 پخش زنده مراسم از طریق لینک زیر
https://www.aparat.com/Mirhashem_ir/live?eitaafly
📌مجلس برای خواهران برقرار میباشد
🏢حوزه علمیه حضرت آیت الله حق شناس رضوان الله تعالی علیه (امین الدوله فیلسوف الدوله)
@hhaghshenas
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
🔰برگزاری مسابقه کتابخوانی به مناسبت ایام فاطمیه
📣 فــــراخــــوان ثــــبــــــت نــــام
📚 ســلــســه مــــســــابــقــات کــتــابــــخــوانــی آثار رهبرمعظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(دام ظلّه العالی)
📖دومین مسابقه کتاب حقیقت عظیم
📆زمان برگزاری آزمون: ۲دی ۱۴۰۳
ولادت حضرت زهرا (س)
🔴شرکت برای عموم آزاد است
جهت ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر مراجعه نمایید:
@sajad_r_z
#مسابقه_کتابخوانی
#پایگاه_بسیج_طلّاب
#حوزه_علمیه_آیت_الله_حقشناسره
#امینالدوله_فیلسوفالدوله
#هفته_کتابخوانی
#هفته_بسیج
@hhaghshenas
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
🌷کلاس های حوزه مجازی اخلاق
📌خواهران و برادران
🔸به حول قوه الهی برگزار می شود
https://eitaa.com/hhaghshenasmajazi
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
❤️ بسمه تعالی شانه
📌به زودی برگزار میشود
🌷 رهبر کبیر انقلاب
🖊چهاردهمین جلسه از سلسله بزرگداشت های علماء ربانی
📌پیرامون شخصیت اخلاقی عرفانی رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه
📆 زمستان _ بهمن ۱۴۰۳
🏢حوزه علمیه حضرت آیت الله حق شناس رضوان الله تعالی علیه (امین الدوله فیلسوف الدوله)
@hhaghshenas
🔻اساتیدی که از فیوضاتشان بهره مند خواهیم بود به همراه عناوین مباحث :
❇️۱) استاد مهدی گرامی پور
🔻فقه خانواده
❇️۲) استاد اصغری
🔻احکام نماز
❇️۳) استاد غلامی طهرانی
🔻جریان شناسی تاریخی حق و باطل از آدم تا خاتم
🔻کارگاه تاریخ تحلیلی اسلام و تشیع
🔻مبانی نظری تمدن سازی اسلامی
❇️۴) استاد مجید محمدی
🔻براهین اثبات خدا
🔻دوره اجمالی آشنایی با آراء متفکرین تاریخ پیرامون دین و انسان
❇️۵) استاد تهرانی پویا
🔻اخلاق سرداری
🔻بعثت خمینی
🔻انقلابی تراز
🔻الگوی دینی تربیت
❇️۶) استاد علی دنیایی
🔻خدایا اجازه
🔻فرهنگنامه سبک زندگی
❇️۷) استاد حسین نیاز آبادی
🔻همسرداری
❇️۸) استاد حسین نصیری
🔻زیست متعهدانه در آموزه های دینی
❇️۹) استاد عباس تاجیک
🔻مبانی نظریه ولایت فقیه
❇️۱۰) استاد مهدی تخاوری
🔻تاریخ تحلیلی امام حسین علیه السلام
🔻حکومت امیرالمومنین علیه السلام
❇️۱۱) استاد مهدی دهبان
🔻ظهور و سقوط یک تمدن
🔻حکومت امام زمان
🔻شرح چهل حدیث
🔻تفسیر سوره نجم
❇️۱۲) استاد علی پژمان
🔻سنت ابتلا
🔻عطر ملکوت
❇️۱۳) استاد یاسین نوراهان
🔻مسئله حجاب
❇️۱۴) استاد خوبانفرد
🔻درسهای نهج البلاغه
🔻آشنایی با گناهان مبتلا به
❇️۱۵) استاد نادرعلی
🔻نگین آفرینش
🔻منشور بندگی
❇️۱۶) استاد پاشایی
🔻همنشین
❇️۱۷) استاد اباذری
🔻مبانی سبک زندگی
❇️۱۸) استاد لواسانی
🔻دانشگاه امام صادق علیه السلام
❇️۱۹) استاد مخدومی
🔻حیات طیبه با تمرکز بر فرزند پروری و والد گری در قرآن و روایات
❇️ ۲۰) استاد محمود زرین پر
🔻 معراج السعاده
🔻 آداب الصلاه
🔻 مواعظ آیت الله حق شناس ره
🔻 شرح زیارت جامعه کبیره
🔻 اصول کافی
جلسه ۱۰. روزه (مسأله ۹۲۸ تا ۹۳۵، رساله نماز و روزه، کفّاره تأخیر و احکام روزه قضای پدر و مادر). ۸ آذر ۱۴۰۳ .mp3
4.9M
🔈 استاد:حجتالإسلام #اصغری
#احکام_روزه
📆 جلسه دهم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۱۰: «سه نکته مهمّ در مکاتبات فقهاء و علماء»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 [وَ رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ مُسْلِمٍ عَنِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ (عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ):
«كَانَتِ اَلْفُقَهَاءُ وَ اَلْعلمَاءُ إِذَا كَتَبَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً كَتَبُوا بِثَلاَثٍ لَيْسَ مَعَهُنَّ رَابِعَةٌ:
مَنْ كَانَتِ اَلْآخِرَةُ هَمَّهُ كَفَاهُ اَلله هَمَّهُ مِنَ اَلدُّنْيَا،
وَ مَنْ أَصْلَحَ سَرِيرَتَهُ أَصْلَحَ اَلله عَلاَنِيَتَهُ،
وَ مَنْ أَصْلَحَ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلله أَصْلَحَ اَلله فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلنَّاسِ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 حكيمان و دانايان وقتى به هم نامهنگارى میكردند، سه نكته را براى هم مینوشتند كه چهارمی نداشت،
نه اينكه غير از اين سه نكته در اين نامهها چيزی نمینوشتند، يعنى: اين سه كلمه از لحاظ اهميّت و عظمت چهارمی ندارد:
1⃣ هر كسى كه همت خود را آخرت خود قرار بدهد، خداى متعال همّ او از دنيا را كفايت میكند.
متكفّل هموم دنيايی او میشود،
اهل دنيا همومشان هموم دنيايي است، تمام شدنى هم نيست،
امّا كسى كه اهل آخرت است، بالأخره در دنيا هم يک مشكلاتی دارد،
🛑 كفايت هموم دنيايی، معنايش اين نيست كه هيچ مصيبتی، فقری، بيمارى متوجه او نمیشود،
و يا اينكه حتماً خداوند مشكلات او را بر طرف مىكند،
✅ هموم او را خداى متعال كفايت مىكند، يعنى اهتمام او به اين چيزها را از بين میبرد،
وقتى شما مقيّد نبودی، سخت هم به شما نمیگذرد، مثلاً كسى كه مقيّد است، حتماً نقطه بالاى مجلس بنشيند، اگر يک درجه پايين او را بنشانند، تا آخر مجلس دلش مثل سير و سركه میجوشد، امّا وقتى مقيّد نبوديم هيچ غصّهای نداريم،
اين است معناى "كفاه الله همّه من الدّنيا".
2⃣ هر كه باطن خود را اصلاح كند، خدا ظاهر او را اصلاح مىكند.
يعنی خداى متعال آن نورانيّت قلب او را در مظهر او، در نگاه او، در معاشرت او، در گفتار او، نشان میدهد. لذا دلها به طرف او جذب میشود.
3⃣ هر كس بين خودش و خدا را اصلاح كند، مشكلات او با مردم هم اصلاح خواهد شد.
✅ اين هم يک حكمتی است از آن رازها و اسرار مهمّ عالم،
❌ نه اينكه همه دنيا با او دوست میشوند؛
اين اصلاً نه ممكن است، نه مطلوب.
بدها با آدم دشمن باشند، اشكالی ندارد،
🍃 يعنى در معاشرتها و ارتباطات اجتماعی، كار او آسان میشود.
خداى متعال به او كمک مىكند.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۴۹۱؛ فیض کاشانی
📆 ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۷۱ مکاسب محرّمه).