eitaa logo
حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
1.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
164 ویدیو
440 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۱۲: «آثار يقين و رضا» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 [عَنْهُ عَنْ مُعَلًّى عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْوَشَّاءِ عَنْ عَبْدِالله بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِالله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي وَلاَّدٍ اَلْحَنَّاطِ وَ عَبْدِالله بْنِ سِنَانٍ] عَنْ أَبِي عَبْدِالله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: «مِنْ صِحَّةِ يَقِينِ اَلْمَرْءِ اَلْمُسْلِمِ أَنْ لاَيُرْضِيَ اَلنَّاسَ بِسَخَطِ اللهِ، وَ لاَيَلُومَهُمْ عَلَى مَا لَمْ يُؤْتِهِ اَللهُ؛ فَإِنَّ اَلرِّزْقَ لاَيَسُوقُهُ حِرْصُ حَرِيصٍ، وَ لاَيَرُدُّهُ كَرَاهِيَةُ كَارِهٍ، وَ لَوْ أَنَّ أَحَدَكُمْ فَرَّ مِنْ رِزْقِهِ كَمَا يَفِرُّ مِنَ اَلْمَوْتِ لَأَدْرَكَهُ رِزْقُهُ كَمَا يُدْرِكُهُ اَلْمَوْتُ»؛ ثُمَّ قَالَ: «إِنَّ اللهَ بِعَدْلِهِ وَ قِسْطِهِ جَعَلَ اَلرَّوْحَ وَ اَلرَّاحَةَ فِي اَلْيَقِينِ وَ اَلرِّضَا، وَ جَعَلَ اَلْهَمَّ وَ اَلْحَزَنَ فِي اَلشَّكِّ وَ اَلسَّخَطِ.» 🖊 شرح حدیث: 🍃 انسان معمولاً آن جايی به فكر راضى كردن مردم، ولو با سخط إلهی مى‌افتد، كه در امور زندگى چشمش را به كمک آنان دوخته است. پس يقين او به خدا ضعيف است، يا دنبال اين است كه از آن‌ها رزقی بگيرد، يا از آن‌ها مقامى بگيرد، يا دنبال احترام آن‌هاست. 🍃 بالأخره علت اين‌كه اين و آن را راضى مى‌كند، به بهاى به خشم آوردن خداى متعال، اين است كه چشم به دست كسانى دارد كه آن‌ها را راضی كرده، 🌱 چشم به دست آن‌ها داشتن، معنايش اين است كه از خداى متعال مأيوس است، 🌱 يقين ندارد كه كار او، سرنوشت او، زمام امور او به دست خداست، اين را يقين ندارد. 🛑 وقتى يقين ندارد، دچار اين بَليّه می‌شود، كه برای رسيدن به مال و منال، يا پُست و مقامى دل اين و آن را به دست می‌آورد، ولو اين‌كه با سخط إلهی باشد، راهى كه آن‌ها می‌خواهند برود، ولو اين‌كه آن راه مرضیّ الهى نباشد، وجه ارتباطش با يقين اين است. ✅ پس انسان اگر به درستى، به حكمت و تدبير الهى نسبت به خود و نسبت به عالم وجود، يقين داشته باشد، مردم را به چيزى كه موجب سخط الهى است، راضى نمى‌كند. 🍃 حرفى را براى خوش‌آيند زيد و عمرو به زبان نمی‌آورد، در حالى كه می‌داند خدا از اين حرف ناراضى است. ⛔️ اين، نشانه ضعف يقين است، و الّا اگر واقعاً بداند كار دست خداست، در برابر خواسته‌های غير مشروع می‌ایستد، اين ايستادگی دليل صحّت يقين است. 🍃 نقطه مقابل هم اين است كه اگر يک مشكلى، محروميّتی در زندگى دارد، اين و آن را متّهم نكند كه فلانى نگذاشت، ما به جايى برسيم. اگر فلانى نبود، من فلان مقام را پيدا می‌كردم. 🍃 خير، بر طبق ضابطه‌ها و سُنن الهی در آفرينش و تقديرات، اين نعمت روزى تو نشده، به فلانى ربطى ندارد. ◀️ اگر كسى يقين و رضا داشت، احساس راحتی مى‌كند، احساس امنيّت و آرامش مى‌كند؛ چون يقين دارد، و می‌داند اين وضعيت موجود براساس حكمت إلهی، تدبير و تقدير إلهی است. از كسى هم گله‌مند نيست، حالت رضا و آرامش به او دست مى‌دهد. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۴۹۲؛ فیض کاشانی 📆 ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۷۳ مکاسب محرّمه).
📜 جزوه جلسه ۱۲ (نکات تکمیلی) 🌺 مادر باردار و شیرده 🍃 ... وَ عَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَ أَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿بقرة - ۱۸۴﴾ 🍃 عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (علیه‌السّلام) يَقُولُ:‏ الْحَامِلُ الْمُقْرِبُ وَ الْمُرْضِعُ الْقَلِيلَةُ اللَّبَنِ لَا حَرَجَ عَلَيْهِمَا أَنْ يُفْطِرَا فِي شَهْرِ رَمَضَانَ، لِأَنَّهُمَا لَا تُطِيقَانِ الصَّوْمَ، وَ عَلَيْهِمَا أَنْ يَتَصَدَّقَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا فِي كُلِّ يَوْمٍ يُفْطِرُ فِيهِ بِمُدٍّ مِنْ طَعَامٍ، وَ عَلَيْهِمَا قَضَاءُ كُلِّ يَوْمٍ أَفْطَرَتَا فِيهِ تَقْضِيَانِهِ بَعْدُ. (الكافي) 🍀 ۱. زنى كه زاييدن او نزديک است، 🌱 و روزه براى حملش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست، و بايد براى هر روز يک مد طعام يعنى گندم يا جو و مانند اين‌ها به فقير بدهد؛ 🌱 و نيز اگر روزه براى خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست، و بنابر احتياط واجب بايد براى هر روز يک مد طعام به فقير بدهد. و در هر دو صورت روزه‌هايى را كه نگرفته بايد قضا نمايد. (امام (رحمه‌الله)) (🍃 حضرت آقا: اگر روزه برای خودش ضرر دارد در حکم بیمار است، و بنابر احتياط واجب يک مُد طعام هم فدیه بدهد. 🍃 آیت‌الله سيستانى: در صورتی که برای خودش ضرر دارد هم بايد فدیه بدهد. 🍃 آیت‌الله مكارم: در صورتی که برای خودش ضرر دارد فدیه لازم نیست) 🍀 ۲. زنى كه بچه شير مى‌دهد، و شير او كم است، چه مادر بچه، يا دايه او باشد، يا بى‌اجرت شير دهد، 🌱 اگر روزه براى بچه‌اى كه شير مى‌دهد ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست، و بايد براى هر روز يک مد طعام يعنى گندم يا جو و مانند اين‌ها به فقير بدهد؛ 🌱 و نيز اگر براى خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست، و بنابر احتياط واجب بايد براى هر روز يک مد طعام به فقير بدهد. و در هر دو صورت روزه‌هايى را كه نگرفته بايد قضا نمايد. ولى اگر كسى پيدا شود كه بى‌اجرت بچه را شير دهد، يا براى شير دادن بچه از پدر يا مادر بچه يا از كس ديگرى كه اجرت او را بدهد اجرت بگيرد، احتياط واجب آن است كه بچه را به او بدهد و روزه بگيرد. (امام (رحمه‌الله)) (🍃 حضرت آقا: اگر روزه برای خودش ضرر دارد در حکم بیمار است، و بنابر احتياط واجب يک مُد طعام هم فدیه بدهد. 🍃 آیت‌الله مكارم: در صورتی که برای خودش ضرر دارد فدیه لازم نیست. 🍃 آیت‌الله سيستانى: ولى بنا بر احتياط واجب اين حكم اختصاص به موردى دارد كه شير دادن بچه منحصر به همين راه باشد، و امّا اگر راه ديگرى براى شير دادن بچه باشد، مثلاً چند زن در شير دادن او شركت كنند، يا از شير دادن با شيشه و پستانک كمک بگيرد ثبوت اين حكم محل اشكال است.) 🌺 پیرمرد و پیرزن؛ ذوالعطاش (تعذّر و تعسّر) 🍃 عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (علیه‌السّلام) يَقُولُ:‏ الشَّيْخُ الْكَبِيرُ، وَ الَّذِي بِهِ الْعُطَاشُ، لَا حَرَجَ عَلَيْهِمَا أَنْ يُفْطِرَا فِي شَهْرِ رَمَضَانَ؛ وَ يَتَصَدَّقُ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا فِي كُلِّ يَوْمٍ بِمُدٍّ مِنْ طَعَامٍ، وَ لَا قَضَاءَ عَلَيْهِمَا، فَإِنْ لَمْ يَقْدِرَا فَلَا شَيْ‏ءَ عَلَيْهِمَا. (الكافي) 1⃣ پیرمرد و پیرزنی که اصلاً توانایی روزه گرفتن ندارند، یا گرفتن روزه برایشان مشقّت دارد، روزه بر آن‌ها واجب نيست. ولى در صورت دوم (مشقّت) بايد براى هر روز يک مد (كه تقريباً ۷۵۰ گرم است) گندم يا جو و مانند اين‌ها به فقير بدهند. (امام، آیت‌الله سیستانی و مکارم) 🍃 حضرت آقا: در صورتی که اصلاً توانایی ندارند هم بنابر احتياط واجب فدیه بدهند. ◀️ كسى كه به واسطۀ پيرى روزه نگرفته، اگر بعد از ماه رمضان بتواند روزه بگيرد، بنابر احتياط واجب بايد قضاى روزه‌هايى را كه نگرفته به جا آورد. (امام و آیت‌الله مكارم) 🍃 (آیت‌الله خامنه ای و سيستانى: بنابر احتياط مستحب قضای روزه ها را بگیرند.) 2⃣ اگر انسان مرضى دارد كه زياد تشنه می شود و مبتلا به بيمارى استسقاء است، و نمى‌تواند تشنگى را تحمل كند، يا براى او مشقت دارد، روزه بر او واجب نيست. ولى در صورت دوم (مشقّت) بايد براى هر روز يک مد گندم يا جو و مانند اين ها به فقير بدهد. و احتياط واجب آن است كه بيشتر از مقدارى كه ناچار است آب نياشامد، و چنان‌چه بعد بتواند روزه بگيرد، بنابر احتياط واجب بايد روزه‌هايى را كه نگرفته قضا نمايد. (🍃 حضرت آقا: در صورتی که اصلاً نمی‌تواند تحمّل کند هم بنابر احتياط واجب فدیه بدهد. 🍃 آیت‌الله مكارم (ظاهراً): در هر دو صورت بايد فدیه بدهد. 🍃 آیت‌الله مكارم: بهتر است بیشتر آب نیاشامد 🍃 آیت‌الله خامنه ای و سيستانى: و چنان‌چه بعد از ماه رمضان بتواند روزه بگيرد، بنابر احتياط مستحب قضای روزه‌ها را بگیرد) ✅ احکام نموداری از کانال مقام معظّم رهبری نیز تقدیم می‌شود 👇👇
🔄 یادآوری 📚 احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است) 🆔 @leader_ahkam
احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است) ۱. چنانچه روزه برای خود مادر ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد (بدون اینکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده، بنابر احتیاط یک مد طعام فدیه به فقیر داده شود و وظیفه دیگری ندارد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد، الف: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای خود مادر ضرر داشت: ✅ قضا ساقط است ولی برای هر روز علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام دیگر به فقیر داده شود. ب: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای فرزند شیر خوار یا جنین ضرر داشت: ✅ بنابر احتیاط یک مد طعام به فقیر داده شود و بعداً هر وقت که بتواند باید روزه ها را قضا نماید. ج: اگر بدون عذر، قضای آن را بجا نیاورده است: ✅ علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ۲. اگر روزه برای جنین یا فرزند شیرخوار ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد ( بدون آنکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده باشد، می بایست یک مد طعام به عنوان فدیه به فقیر بپردازد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد: الف: چنانچه بدون عذر شرعی بجا نیاورد: ✅ علاوه بر فدیه، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ب: اگر به جهت ضرر برای خودش یا فرزند بجا نیاورد: ✅ همان فدیه کفایت میکند وکفاره تأخیر ندارد، ولی سالهای بعد قضای روزه را بجا آورد. ✳️ ملاحظات: 🔘 هرگاه تأخير قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهل‌انگارى و بدون عذر شرعى باشد، كفاره تأخير واجب است. 🔘 مادری که روزه برای خودش ضرر دارد حتی اگر باردار نباشد و به فرزند شیر ندهد، مطابق احکام کسی که به جهت مریضی روزه نمی گیرد، عمل کند. 🔘 فديه و کفاره تأخير براي هر روزه عبارت است از یک مد طعام (معادل 750 گرم گندم، آرد، برنج و مانند آن) که بايد به فقير داده شود. 🔘 دادن پول فديه و کفاره به فقير كافى نيست، ولى اگر اطمينان داشت كه فقير به وكالت از صاحب پول، طعام (حداقل معادل 750 گرم برای هر روز) می خرد و سپس آن را به عنوان كفاره قبول مى‏ كند، اشكال ندارد. 🔘 تمام احکامی که درباره زن باردار در این تقسیم بندی بیان شده مربوط به زنی است که زایمان او نزدیک است، ولی زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است. 🆔 @leader_ahkam
📜 جزوه جلسه ۱۲ (نکات تکمیلی) 🌺 راه ثابت شدن اوّل ماه: رؤیت هلال‌ 🍃 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ (عليه‌السّلام) قَالَ: صُمْ‏ لِلرُّؤْيَةِ وَ أَفْطِرْ لِلرُّؤْيَةِ، وَ لَيْسَ رُؤْيَةُ الْهِلَالِ أَنْ يَجِي‏ءَ الرَّجُلُ وَ الرَّجُلَانِ فَيَقُولَانِ رَأَيْنَا، إِنَّمَا الرُّؤْيَةُ أَنْ يَقُولَ الْقَائِلُ: رَأَيْتُ، فَيَقُولَ الْقَوْمُ: صَدَقْتَ. 🍀 ۱. اول ماه از پنج راه ثابت مى‌شود: ۱. دیدن ماه توسّط شخص مکلّف ۲. شهادت دو مرد عادل، در صورتی که جمع زیادی رؤیت هلال را انکار نکنند، و گمان اشتباه در آن دو عادل تقويت نشود ۳. شهرتی که موجب علم یا اطمینان باشد (عدّه‌اى كه از گفته‌ی آنان يقين یا اطمینان پيدا مى‌شود بگويند ماه را ديده‌ايم، و هم چنين است هر چيزى كه به واسطه‌ی آن يقين یا اطمینان پيدا شود) ۴. گذشت سى روز از اول ماه قبل ۵. حکم حاكم شرع (🍃 آیت‌الله سیستانی: ثابت نمی‌شود)  🍀 ۲. اگر حاكم شرع حكم كند كه اول ماه است، كسى هم كه تقليد او را نمى‌كند، بايد به حكم او عمل نمايد. ولى كسى كه مى‌داند حاكم شرع اشتباه كرده، نمى‌تواند به حكم او عمل نمايد. 🍃 صِرف ثبوت هلال نزد حاکم تا زمانی که حکم به رؤیت هلال نکند، برای تبعيّت دیگران از وی کافی نیست، مگر آن‌که اطمینان به‌ ثبوت هلال حاصل شود. 🍀 ۳. محاسبات تقویمی، شهادت بر شهادت عدلین، حکم حاکم (طبق نظر کسانی که با آن اول ماه ثابت نمی‌شود): اگر یقین و اطمینان به ثبوت هلال ایجاد کند کافی است.  🍀 ۴. ثبوت هلال اول ماه تقلیدی نیست، بلکه مبانی آن تقلیدی است. 🌺 علت اختلاف نظر مراجع 🍀 ۱. ملاک اثبات رؤیت هلال در شهری برای شهرهای دیگر 🍃 الف) اعتبار اتحاد افق یا قریب الافق بودن (حضرات آیات امام، خامنه‌ای، سیستانی، مکارم) 🍃 ب) اعتبار اتحاد در شب {مثل مکه و کراچی، یا لندن و تهران؛ نه مثل تهران و واشنگتن} (حضرات آیات نوری، صافی) 🌱 موارد اتحاد افق یا قریب الافق بودن: 🍃 شهر دوم اگر در غرب شهر اول باشد، و در خطّ عرضی و طول جغرافیایی نزدیک به آن باشد. مثال: اگر در افغانستان دیده شود، برای ایران ثابت می‌شود. اگر در مشهد دیده شود، برای تهران ثابت می‌شود. 🍃 شهر دوم اگر در شرق شهر اول باشد، و وحدت افق باشد. مثال: اگر در عراق دیده شود، برای تهران ثابت می‌شود. (اختلاف افق کم و ناچیز است؛ تقریباً ۱۰ دقیقه) اگر در عربستان دیده شود، برای ایران ثابت نمی‌شود. (در شمال شرقی است، و وحدت افق نیست) 🍀 ۲. کیفیت رؤیت ماه: با چشم مسلّح یا غیرمسلّح 🌱 رؤیت با دوربین، تلسکوپ و...: (🍃 آیت‌الله خامنه‌ای: کافی است. 🍃 آیت‌الله سیستانی و مکارم: کافی نیست) 🍀 ۳. حکم حاکم 🍀 ۴. شهادت بیّنه نزد حاکم (اطمینان آور باشد یا نه) 🍃 عامل اختلافات فوق: مبانی نظری و اجتهادی، اصولی، ادبیاتی، رجالی، حدیثی و...
درس های نهج‌البلاغه - ج۲۶، بردباری.mp3
9.04M
استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه بیست و نهم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره @hhaghshenasmajazi
جلسه ۱۶ جایگاه زن در سلام.m4a
14.57M
🔈 استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه شانزدهم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi
48.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤ ببینید | فیلم کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار اقشار مختلف بانوان. ۱۴۰۳/۹/۲۷ 🎧 صوت کامل بیانات 💻 farsi.khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️بسمه تعالی 💐حوزه مجازی اخلاق پنج ساله شد ⛳️آغاژ ثبت نام حوزه مجازی اخلاق 🌺برای عموم آزاد است 🗂دوره سه ساله (مقدماتی متوسطه عالیه) 🇮🇷با هدف تربیت مومن ، متخلق ، انقلابی 📚کلاس (عقاید ، اخلاق ، احکام و بصیرتی) 🏛روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۴تا ۱۷ 🖥کلاس ها به صورت مجازی و آنلاین 🪑در ۷ سطح : 1⃣کودکان ۵ و۶ ساله 2⃣دبستان 3⃣متوسط اول 4⃣متوسط دوم 5⃣دانشجویان 6⃣طلاب 7⃣شاغلین و بازاریان ⏳زمان ثبت نام ۱ تا ۲۰ دی ماه 📆شروع کلاسها از ۴ بهمن 📲برای ثبت نام عدد ۱ را به آیدی زیر پیام دهید @MJavadPashaie 📌این ثبت نام ویژه برادران می‌باشد ثبت نام دوره خواهران خرداد ماه میباشد 🏢حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت‌الله حق‌شناس (رضوان الله تعالی علیه) https://eitaa.com/hhaghshenasmajazi @hhaghshenas
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه چهل و هشتم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi
جلسه پانزدهم انسان شناسی (اثبات معاد)_1.m4a
14.3M
استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه پانزدهم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره @hhaghshenasmajazi
Hokumate Amir (A) -31-Ejtemaei-Edalat-4030929.MP3
31.81M
استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه سی‌ و یکم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره @hhaghshenasmajazi
بسم الله الرحمن الرحیم 📌 مباحث مطرح شده در جلسه سی و یکم سلسله مباحث حکومت امیرالمومنین(ع) مورخ ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۳_ حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 💢موضوع بحث:سیاست‌های اجتماعی حکومت امیرالمومنین(بخش اول) ✅ سیاست‌های اجتماعی حکومت امیرالمومنین علیه السلام ✅ عدالت امیرالمومنین علیه السلام ✅ عدالت نفس مقدمه عدالت اجتماع ✅ عدالت امام جماعت ✅ تعریف عدالت از منظر امیرالمومنین علیه السلام ✅ عدالت از جود بالاتر است ✅ عدالت در بیت المال در زمان حکومت امیرالمومنین علیه السلام ✅ عدالت در برآورده کردن نیازهای مادی و معنوی و روانی مردم در زمان حکومت امیرالمومنین علیه السلام ✅ توجه به خانواده رزمندگان در زمان حکومت امیرالمومنین علیه السلام ✅ عدالت و مساوات در برابر قانون در حکومت امیرالمومنین علیه السلام ✅ عدالت در بحث دادرسی در حکومت امیرالمومنین علیه السلام ✅ عدالت نسبت به حقوق مذاهب دیگر در حکومت امیرالمومنین علیه السلام ✅ رعایت حقوق مجرمین و مخالفین در حکومت امیرالمومنین علیه السلام ✅ عدالت به معنای رعایت شایستگی در حکومت امیرالمومنین علیه السلام ✅ مصادره اموال به یغما رفته در حکومت امیرالمومنین علیه السلام ✅ تساوی امیرالمومنین علیه السلام و اجیرش در گرفتن بیت المال ✅ رفتار امیرالمومنین علیه السلام با سارق ✅ فروش شمشیر امیرالمومنین علیه السلام ✅ اصل مهم صدقه دادن و مهمان نوازی در سیره امیرالمومنین علیه السلام ✅ عدالت امیرالمومنین علیه السلام نسبت به فرد نصرانی ✅ عدالت امیرالمومنین علیه السلام از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ ✅ تهذیب امیرالمومنین علیه السلام ✅ پاسخ به شبهه‌ای در مورد امیرالمومنین علیه السلام ✅ رفتار امیرالمومنین در بازار مسلمین 📎همچنین در این جلسه در مورد شخصیتهای زیر نکاتی بیان شده است: ✔️پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ✔️امیرالمومنین علیه السلام ✔️مالک اشتر ✔️ابن عباس ✔️شریح قاضی ✔️طلحه ✔️زبیر ✔️عمر ✔️عثمان ✔️ابن ملجم مرادی ملعون 💐هدیه روح مقدس امیرالمومنین علی بن ابی طالب و حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیهما و علی آلهما صلوات
عطر ملکوت ۲۹.mp3
26.08M
🔈 استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه بیست و نهم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi 📿 ۲۹ 🍀 فصل دوم :《سیری در ملکوت》 🔻ارتباط مسائل کلامی و معاد باوری ⬅️فهم بسیاری از مسائل دینی ؛ برای انسان های معاد ناباور ؛ امکان پذیر نیست!
Ayatollah HAG SHENAS_22.mp374835.mp3
2.19M
🔈 ره 📆 جلسه سی و نهم 🔶 ایمان به غیب موجب فخر رب 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi
انقلابی تراز _م-AudioConverter.mp3
29.76M
🔈 استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه چهل و یکم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi
ضبط۲۰۲۴-۰۵-۰۲ ۱-AudioConverter.mp3
31.01M
🔈 استاد: حجت الاسلام 📆 جلسه چهل‌ و دوم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسمه تعالی شانه قابل توجه دانش پژوهان عزیز حوزه مجازی اخلاق امتحانات پایان ترم پنجشنبه ۶ دی شروع ترم جدید ۴ بهمن ماه ثبت نام سال جدید حوزه مجازی اخلاق برادران از اول دی تا ۲۰ دی ماه حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت‌الله حق‌شناس رضوان الله تعالی علیه @hhaghshenas
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️بسمه تعالی 💐حوزه مجازی اخلاق پنج ساله شد ⛳️آغاژ ثبت نام حوزه مجازی اخلاق 🌺برای عموم آزاد است 🗂دوره سه ساله (مقدماتی متوسطه عالیه) 🇮🇷با هدف تربیت مومن ، متخلق ، انقلابی 📚کلاس (عقاید ، اخلاق ، احکام و بصیرتی) 🏛روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۴تا ۱۷ 🖥کلاس ها به صورت مجازی و آنلاین 🪑در ۷ سطح : 1⃣کودکان ۵ و۶ ساله 2⃣دبستان 3⃣متوسط اول 4⃣متوسط دوم 5⃣دانشجویان 6⃣طلاب 7⃣شاغلین و بازاریان ⏳زمان ثبت نام ۱ تا ۲۰ دی ماه 📆شروع کلاسها از ۴ بهمن 📲برای ثبت نام عدد ۱ را به آیدی زیر پیام دهید @MJavadPashaie 📌این ثبت نام ویژه برادران می‌باشد ثبت نام دوره خواهران خرداد ماه میباشد 🏢حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت‌الله حق‌شناس (رضوان الله تعالی علیه) https://eitaa.com/hhaghshenasmajazi @hhaghshenas
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسمه تعالی شانه قابل توجه دانش پژوهان عزیز حوزه مجازی اخلاق امتحانات پایان ترم پنجشنبه ۶ دی شروع ترم جدید ۴ بهمن ماه ثبت نام سال جدید حوزه مجازی اخلاق برادران از اول دی تا ۲۰ دی ماه حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت‌الله حق‌شناس رضوان الله تعالی علیه @hhaghshenas