eitaa logo
چرا حجاب؟!
1.2هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
3.4هزار ویدیو
159 فایل
..::بسم الله الرحمن الرحیم 👣قدمی در راستای جهاد تبیین با رنگ و بوی حجاب🧕 🌐ارتباط با ادمین: @MAHDAWi_110 تبادلات: 👨‍💻 @Allahisgreat18 @mobin_norozi914
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️ آندلس، عبرتی تلخ ‼️ مراقب آندلسیزه شدن جمهوری اسلامی باشیم... 🔹 برشی از سخنرانی به مناسبت روز فتح آندلس به دست مسلمانان. 🔹 @hijab213 🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام 🔴 برای دسترسی راحت تر شما عزیزان به "سلسله مباحث مسئله حجاب ۱ " که در این کانال بارگزاری شده است، لینک پست ها را تقدیم میکنیم: 🔸تاریخچه حجاب ۱ https://eitaa.com/hijab213/26089 🔸تاریخچه حجاب ۲ https://eitaa.com/hijab213/26104 🔹علت پیدایش حجاب ۱ https://eitaa.com/hijab213/26207 🔹نقد علت اول https://eitaa.com/hijab213/26224 🔹علت پیدایش حجاب ۲ https://eitaa.com/hijab213/26301 🔹نقد علت دوم https://eitaa.com/hijab213/26369 🔹علت پیدایش حجاب ۳ https://eitaa.com/hijab213/26565 🔹نقد علت سوم https://eitaa.com/hijab213/26566 🔹علت پیدایش ۴ https://eitaa.com/hijab213/26614 🔹نقد علت چهارم https://eitaa.com/hijab213/26617 🔹علت پیدایش حجاب ۵ https://eitaa.com/hijab213/26670 🔹نقد علت پنجم https://eitaa.com/hijab213/26672 🔹علت پیدایش حجاب ۶ https://eitaa.com/hijab213/26737 🔹جمع بندی علل گذشته https://eitaa.com/hijab213/26848 🔹معنای لغوی حجاب https://eitaa.com/hijab213/26852 🔹حجاب در قرآن https://eitaa.com/hijab213/26916 🔹سیمای حقیقی مسئله حجاب https://eitaa.com/hijab213/26922 🔹چهار فائده برنامه اسلام در زمینه پوشش https://eitaa.com/hijab213/26947 🔹۱. آرامش روانی https://eitaa.com/hijab213/26948 🔹توضیحات جنبه روانی https://eitaa.com/hijab213/26995 🔹۲. استحکام پیوند خانوادگی https://eitaa.com/hijab213/27010 🔹۳. استواری اجتماع https://eitaa.com/hijab213/27036 🔹۴. ارزش و احترام زن https://eitaa.com/hijab213/27057 🔸ایراد ها و اشکالات حجاب https://eitaa.com/hijab213/27166 🔸۱. حجاب؛ کاری بی منطق. https://eitaa.com/hijab213/27167 🔸۲. حجاب؛ منافی اصل آزادی https://eitaa.com/hijab213/27170 🔸۳. حجاب؛ باعث رکود فعالیت های زن https://eitaa.com/hijab213/27245 🔸۴. حجاب؛ موجب افزایش التهاب ها ۱ https://eitaa.com/hijab213/27286 🔸حجاب؛ موجب افزایش التهاب ها ۲ https://eitaa.com/hijab213/27329 🔹 @hijab213 🔹
🔴 سلسله مباحث مسئله حجاب ۲ 🔹حجاب اسلامی در قرآن https://eitaa.com/hijab213/27381 🔹آیات سوره نور؛ استیذان https://eitaa.com/hijab213/27467 https://eitaa.com/hijab213/27519 🔹 غض و غمض https://eitaa.com/hijab213/27522 🔹 ستر عورت https://eitaa.com/hijab213/27577 https://eitaa.com/hijab213/27635 🔹 زینت و استثناء اول https://eitaa.com/hijab213/27671 🔹 کیفیت پوشش https://eitaa.com/hijab213/27783 🔹 استثناء دوم https://eitaa.com/hijab213/28403 🔹 حجاب در قرآن؛ سوره احزاب https://eitaa.com/hijab213/28526 🔹 @hijab213 🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹پیامبر اکرم (ص) فرمودند: زنان خود را با پوشش اندام و جسم، از دیدار نامحرمان باز دارید، که زنان هرچه پوشیده‌تر باشند، سعادتمندتر هستند. 🔹 @hijab213 🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام از عزیزانی که مطالب مسئله حجاب رو پیگیری میکردند بابت تأخير پیش آمده عذرخواهی میکنیم. ان شاءالله دوباره مباحث رو ادامه میدیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چرا حجاب؟!
1⃣ استثناء اول: 🔴 "« الا ما ظهر منها »" یعنی جز زینت هایی که آشکار است. از این‌ عبارت چنین استفاده
2⃣ استثناء دوم: 🔴 در ادامه آیه ۳۱ سوره مبارکه نور، می فرماید: "« و لا یبدین زینتهن الا لبعولتهن »" یعنی به زنان مؤمن بگو! زینت های خود را آشکار نکنند مگر برای شوهران و ... . 🔻در استثناء اول فرمود: نشان دادن آن مقداری از زینت که نمایان باشد، نسبت به عموم افراد جایز است که بحث از آن گذشت. البته در جزئیات مسئله شرعی حتما باید به رساله مرجع تقلیدتان مراجعه کنید. 🔻 اما در این استثناء دوم، اشخاص معینی را نام می‌برد که‌ آشکار نمودن مطلق زینت برای آنان جایز است. در استثناء اول، دایره مورد استثناء از نظر مواضع تنگ تر و از نظر افراد وسیع تر است و در استثناء دوم‌ برعکس است. 🔹 @hijab213 🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 غالب این اشخاص که در آیه نام برده شده‌اند، همان کسانی هستند که در اصطلاح فقه به نام "محارم" خوانده می‌شوند و از این قرارند: ۱. «لبعولتهن»: شوهران. ۲. « او آبائهن »: پدران. ۳. « او آباء بعولتهن »: پدر شوهران. ۴. « او ابنائهن »: پسران. ۵. « او ابناء بعولتهن »: پسر شوهران. ۶. « او اخوانهن »: برادران. ۷. « او بنی اخوانهن »: پسر برادران. ۸. « او بنی اخواتهن »: پسر خواهران. ۹. « او نسائهن »: زنان. ۱۰. « او ما ملکت ایمانهن »: کنیزانشان‌. ۱۱. « او التابعین غیر اولی الاربة »: افراد سفیهی که تمایلی به زن ندارند و نیاز شهوانی حس نمی کنند. ۱۲. « او الطفل الذین لم یظهروا علی عورات النساء »: کودکانی که [به سنّ تمیز دادن خوب و بد نسبت به امیال جنسی] نرسیده اند، از امور جنسی بی‌خبرند ، یا توانائی کار زناشوئی ندارند. 🔻در موارد ذکر شده تنها در چهار مورد آخر بحث لازم است. 🔹 @hijab213 🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 اول) زنان : (نسائهن) 👈 در این کلمه سه احتمال داده شده است: 🔻۱. مراد زنان مسلمان هستند. مفهوم آیه، بنابر این قول این است‌ که زنان غیر مسلمان نامحرم می‌باشند و زن مسلمان باید خود را از ایشان‌ بپوشاند. 🔻۲. مراد مطلق زنان است خواه مسلمان یا غیر مسلمان. این احتمال ضعیف است؛ زیرا که در این احتمال نکته‌ای برای اضافه " نساء " به ضمیر وجود ندارد. 🔻۳. مراد زن هایی است که در خانه هستند مانند زنان خدمتکار. مفهوم این تفسیر این است که هر زنی به غیر از زنان داخل خانه به سایر زنان‌ نامحرم اند . این احتمال به کلی مردود است زیرا یکی از مسلمات و ضروریات اسلام این است که زن به زن محرم است. ⭕️ طبق احتمال اول، نکته اضافه " نساء " به ضمیر این است که‌ زنان کفار، بیگانه هستند و از خودشان نمی‌باشند. حقیقت این است که احتمال اول قوی ترین احتمالات است و روایاتی هم بر طبق آن وارد شده که برهنه شدن زن مسلمان را در برابر زنان یهودیه یا نصرانیه منع کرده است. در این روایات‌ استناد شده است به اینکه زنان غیر مسلمان ممکن است زیبائی زنان مسلمان‌ را برای شوهران یا برادران خود توصیف کنند : "«لاَ يَنْبَغِي لِلْمَرْأَةِ أَنْ تَنْكَشِفَ بَيْنَ يَدَيِ اَلْيَهُودِيَّةِ وَ اَلنَّصْرَانِيَّةِ فَإِنَّهُنَّ يَصِفْنَ ذَلِكَ لِأَزْوَاجِهِنَّ.»". (الکافي ج ۵، ص ۵۱۹) 🔹 @hijab213 🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 باید توجه داشت که طبق حدیث مذکور، برای‌ هیچ زن مسلمان نیز جایز نیست که محاسن یعنی زیبایی های زن دیگر را برای شوهر خود توصیف کند . وجود این تکلیف به زنان مسلمان در برابر یکدیگر امنیت می‌دهد ، ولی در مورد زنان غیر مسلمان اطمینان نیست ، ممکن است آنان‌ برای مردان خود از وضع زنان مسلمان سخن بگویند. بنابراین به زنان مسلمان‌ دستور داده شده است که خود را از ایشان بپوشانند. البته آیه صراحت‌ کامل ندارد به اینکه ظاهر کردن زینت ها و زیبایی ها در برابر آنها حرام‌ است . بنابراین با قرائن و دلائل دیگر ممکن است گفته شود که این عمل مکروه‌ است . فقها معمولا در این مسأله قائل به وجوب پوشش زن نسبت به زنان‌ غیر مسلمان نیستند و تنها به کراهت بی پوششی فتوا می‌دهند. 🔹 @hijab213 🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 دوم) کنیزان و مملوکان: « او ما ملکت ایمانهن » 👈در این جمله دو احتمال است: 🔻 یکی اینکه مراد خصوص کنیزان است و دیگر اینکه مراد مطلق مملوک است و شامل غلامان نیز می‌باشد. در اینجا روایات مؤید تفسیر دوم است ولی فتوای فقهاء با آن هماهنگی ندارد. به طور کلی بردگان و کنیزان اعم از جنس زن یا مرد از نظر اسلام در بسیاری از احکام استثناهائی دارند. مثلا از نظر خود پوشش و حرمت نظر، کنیزان با زنان آزاد فرق می‌کنند . بر کنیزان واجب نیست که سرهای خود را بپوشانند و حال آنکه بر زنان آزاد لازم است سر خود را بپوشانند. ظاهرا سر مطلب‌ خدمتکاری آنها است. 🔻البته در عصر امروز به آن معنا، برده و کنیز مصداق خارجی ندارد. درباره دیدگاه اسلام درباره آنان نیز مجال دیگری لازم است. 🔹 @hijab213 🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 سوم) افرادی که نیازی به زن ندارند: "«التابعین غیر اولی الاربه»". 🔻 قدر مسلم ، این جمله از آیه دیوانگان و افراد سفیهی را که دارای شهوت نیستند و جاذبه‌ای را که در زن است درک نمی‌کنند، شامل می‌گردد. به عبارت دیگر آیه کسانى را شامل مى شود که تمایل جنسی در آنها نیست و به هیچ وجه نیاز به همسر ندارند و معمولاً از آنها در کارهاى ساده و خدمتکارى استفاده مى کنند. ⁉️ در این که منظور از این عنوان چه کسانى است؟ در میان مفسران گفتگو است: بعضى آن را به معنى پیر مردانى دانسته اند که شهوت جنسى در آنها خاموش شده است، مانند: «القواعد من النساء»؛ (زنانى که از سر حدّ ازدواج بیرون رفته اند و از این نظر بازنشسته شده اند). بعضى دیگر آن را به مردان خَصِىّ: «خواجه». و بعضى دیگر به «خنثى» که آلت رجولیت مطلقاً ندارد، تفسیر کرده اند. اما آنچه بیش از همه مى تواند قابل قبول باشد و در چند حدیث معتبر از امام باقر(علیه السلام) و امام صادق(علیه السلام) نقل شده، این است که: منظور از این تعبیر، مردان سفیه و ابلهی است که به هیچ وجه احساس جنسى ندارند، و معمولاً از آنها در کارهاى ساده و خدمتکارى استفاده مى کنند، تعبیر به «التابعین» نیز همین معنى را تقویت مى کند. 🔹 @hijab213 🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 چهارم) کودکانی که از امور جنسی بی خبرند ، یا توانائی ندارند: "«الطفل‌ الذین لم یظهروا علی عورات النساء»". 🔻این قسمت از آیه را نیز دو جور می‌توان تفسیر کرد. کلمه " « لم یظهروا » " از ماده ظهور است و با کلمه " علی " متعدی شده است؛ ممکن است ترکیب‌ این دو کلمه مفهوم "اطلاع" را بدهد . پس معنی چنین می‌شود : کودکانی‌ که بر امور نهانی زنان آگاه نیستند. و ممکن است مفهوم " غلبه و قدرت‌ " را بدهد، پس معنی چنین می‌شود : کودکانی که بر استفاده از امور نهانی‌ زنان توانائی ندارند. 👈 طبق احتمال اول مراد بچه‌های غیر ممیز هستند که قدرت تشخیص اینگونه‌ مطالب را ندارند. اما طبق احتمال دوم مقصود بچه‌هایی است که قدرت بر امور جنسی ندارند؛ یعنی غیر بالغ می‌باشند هر چند ممیز بوده باشند. 👈 طبق‌ احتمال دوم اطفالی که همه چیز می‌فهمند و نزدیک به حد بلوغ می‌باشند ولی‌ بالغ نمی‌باشند جزء استثناها هستند. فتوای فقهاء نیز بر طبق این تفسیر است. 🔹 @hijab213 🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 و در دنباله آیه می‌فرماید : "«و لا یضربن بأرجلهن لیعلم ما یخفین من‌ زینتهن»" یعنی زنان به منظور آشکار ساختن زینت های پنهان خود، پای بر زمین نکوبند. 🔻زنان عرب معمولا خلخال به پا می‌کردند، و برای اینکه بفهمانند خلخال قیمتی به پا دارند پای خود را محکم بر زمین می‌کوفتند. آیه کریمه از این کار هم نهی فرمود. 🔻 از این دستور می‌توان فهمید که هر چیزی که موجب جلب توجه مردان می‌گردد مانند استعمال عطرهای تند و همچنین آرایش های جلب توجه کننده در چهره ممنوع‌ است. 👈 به طور کلی زن در معاشرت نباید کاری بکند که موجب تحریک و تهییج و جلب توجه مردان نامحرم گردد. 🔹 @hijab213 🔹