لزوم صیانت از علم و عالم در رویارویی با جریانهای علم نما
با تطبیق بر جریان مدعی طب آقای تبریزیان و همسان ها
خاطرهای با جناب تبریزیان/ به قلم حسینی کمال آبادی
قسمت یکم
روزی جلو درب مدرسه فیضیه آقای تبریزیان را دیدم؛ برخلاف همیشه که مریدان دورش حلقه زده بودند و هر کس به امیدی پرسشی میکرد؛ آن روز، تنها بود با بدنی لاغر و مقداری خمیده که به شرایط سنی او نمیخورد؛ یعنی به طور طبیعی باید خیلی بهتر باشند؛ بگذریم، فرصت را مغتنم شمردم تا پرسش را که در ذهن داشتم با او در میان بگذارم، به امید جوابی!
بعد از سلام و علیک پرسیدم که آیا ادعای شما مبنی بر وجود «طب اسلامی» را احدی از عالمان در این چهارده قرن مطرح کرده است؟
پاسخ گفت: نخیر مگر آیت الله تبریزیان (با تفخیم و لبخند)
البته خود را «آیتالله» خواند از سر مطایبه و مزاح، هرچند در زیّ عالمان عملی ناپسند است.
وقتی تعجب مرا دید، مبنی بر اینکه مگر میشود اسلام، چنان شأنی داشته باشد و در تحفه خود برای بشریت طبی جدید آورده باشد ولی نه بیانی در خور شأن برای این نعمت باشد و نه عالمان دین در ۱۴ قرن پژوهش خود با این هدیه خداوندی آشنا شده باشند؟!!
ایشان که با تعجب بنده رو به رو گردید، افزود البته عالمان این روایات را نقل کرده اند و امثال ابن ادریس از آن سخن گفتهاند.
می دانیم که صرف نقل روایت دلیل بر تایید ایده «طب اسلامی» نیست.
برای مطالعه کامل یادداشت به آدرس زیر مراجعه کنید:
لزوم صیانت از علم و عالم در رویارویی با جریانهای علم نما
با تطبیق بر جریان مدعی طب آقای تبریزیان و همسان ها
👇👇👇
http://www.arabadib.ir/index.php/2014-04-25-06-48-31/317-لزوم-صیانت-از-علم-و-عالم-در-رویارویی-با-%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9
لزوم صیانت از علم و عالم در رویارویی با جریانهای علم نما
با تطبیق بر جریان مدعی طب آقای تبریزیان و همسان ها
خاطرهای با جناب تبریزیان/ به قلم حسینی کمال آبادی
قسمت دوم
لزوم توجه به روش تولید علم و مدیریت بحث علمی
عرض بنده آن نیست که صرف آن تعجب و آن جواب، نقدی اساسی بر ایده طب اسلامی است؛ چرا که افراط در این نوع برخوردها آسیبهایی به نوآوری و کشف و افقهای جدید میزند اما اگر به عدالت، بدان توجه شود، به روشی مهم در پژوهش اشاره دارد و آن روحیه توقف و تثبت است.
آدمی در فهم خود در مقابل نصوص دینی و چهارده قرن پژوهش عالمان سترگ، درنگ کند و خود را به نفهمیدن اولی بداند تا بزرگان دین. وقتی این روحیه در فرد نبود هیچ گاه به این فکر فرو نمی رود که
به راستی آنان چرا به این ایده نپرداختند؟
به چه مشکلاتی می اندیشیدند؟ با وجود اینکه خودشان روایات را نقد کرده اند!!
به دنبال این پرسشها برود و البته هیچگاه خودسانسوری نکند و ایده را به گفته حکیمانه بوعلی سینا در بقعه امکان بگذارد.
در قبال طب اسلامی بارها مشکلات سندی این احادیث مطرح گشته اما به جای ارائه پژوهش و پاسخی درخور با این نوع عبارت ها سر آن را هم آورده اند: «روایات در کتب معتبره» و بدین گونه عبارتها دانش پژوه مبتدی و عوام را فریب میدهند. اما در جهان علم هنوز پرسش سندی به جای خود باقی است و از این قبیل پرسشها که باید مورد مداقه قرار میگرفت و البته انسان پس از گذر از هزارتوی افکار عالمان میتواند اندیشه علمی و مورد پذیرش در جهان دانش عرضه کند. طفره، چنانکه در تکوین، محال است، در تدوین، یک نظریه علمی نیز ناشدنی است و مراحل پژوهش از فرضیه تا نظریه باید قدم به قدم طی شود تا به تولید قوی برسیم.
عدم توجه به بایسته ذکر شده باعث میشود به جای تحقیق -به قول بیکن- عنکبوت وار تار افکنده می شود و هیچگاه زنبور وار عسل علم تولید نمی شود.
برای مطالعه کامل یادداشت به آدرس زیر مراجعه کنید:
لزوم صیانت از علم و عالم در رویارویی با جریانهای علم نما
با تطبیق بر جریان مدعی طب آقای تبریزیان و همسان ها
👇👇👇
http://www.arabadib.ir/index.php/2014-04-25-06-48-31/317-لزوم-صیانت-از-علم-و-عالم-در-رویارویی-با-%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9
لزوم صیانت از علم و عالم در رویارویی با جریانهای علم نما
با تطبیق بر جریان مدعی طب آقای تبریزیان و همسان ها
خاطرهای با جناب تبریزیان/ به قلم حسینی کمال آبادی
قسمت سوم
به آتش کشیدن کتاب طبی هاریسون/ حسبنا الروایات الطبیة
این روش ناستوده که آقای تبریزیان پیش گرفته است، آسیبهای خود را یکی پس از دیگری نشان داده و میدهد و عمل ناشایست او در به آتش کشیدن کتاب طبی هاریسون پرده دیگری از این مرکب سرکش است که خدا میداند او را به کجا خواهد برد.
این عمل ناصحیح هرکس را یاد نمونهای در تاریخ انداخت و من را به یاد قصه آتش کشیدن کتابخانه اسکندریه منسوب به خلیفه دوم با شعار ضد قرآنی «حسبنا کتاب الله» انداخت؛ چرا که تبریزیان با این عمل، شعار «حسبنا الروایات الطبیة» را سر می دهد و آنان که از سراپرده او خبر دارند میدانند که مشکلات او فقط با داروهای شیمیایی نیست دور نیست که او با قانون بوعلی سینا و الحاوی زکریای رازی نیز چنین کند و به زعم خود پایان طب سنتی را اعلام نماید.
برخی از دانشمندان با تیزبینی صحیح فرمودند که این جریان از اندیشه اخباریگری افراطی آب می خورد.
منافع مادی، میل برخی مردم متدین به همه کار دیدن روحانیون، لایه های سیاسی_استعماری دادن به مسئله، لایههای وحیانی و قدسی دادن به ایده خود و بسیاری دیگر از حواشی از این اخباریگری معضلی بزرگ ساخته است.
برای مطالعه کامل یادداشت به آدرس زیر مراجعه کنید:
لزوم صیانت از علم و عالم در رویارویی با جریانهای علم نما
با تطبیق بر جریان مدعی طب آقای تبریزیان و همسان ها
👇👇👇
http://www.arabadib.ir/index.php/2014-04-25-06-48-31/317-لزوم-صیانت-از-علم-و-عالم-در-رویارویی-با-%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9
لزوم صیانت از علم و عالم در رویارویی با جریانهای علم نما
با تطبیق بر جریان مدعی طب آقای تبریزیان و همسان ها
خاطرهای با جناب تبریزیان/ به قلم حسینی کمال آبادی
قسمت چهارم (قسمت آخر)
رسالت بدنه مدیریتی و حراستی حوزه علمیه در صیانت از علم
هرچند عدم اجازه برای تداوم فعالیت تبریزیان در قم و انتقادهای مهم بدو، کم اثر نبود ولی سکوت مدیریت حوزه و عدم صراحت لهجه برخی بزرگان باعث رشد آن در منطقه دیگر و جذب حمایتهایی شد.
حوزه علمیه قبل از آنکه هر عنوانی را به پیش و پسِ آن بیافزاییم حوزه علمی است که باید از کیان علم و عالم دفاع کند و در این راه غیرت نشان دهد به قول ابو الحسن جرجانی:
لو أن أهل العلم صانوه صانهم
و لو عظموه فی النفوس لعظما
صیانت از علم، به صیانت از روش های تولید علم و دور نگه داشتن آنان از روشهای جهل زا نیز هست، زمانی که فردی در محیط علمی با روش های ناصحیح به دنبال ترویج جهالتها به ویژه جهالتها با بزکهای قدسی و علمی است بر نهادهای مدیریتی است که از علم حراست کنند.
وقتی این رسالت را فقط به عهده بدنه علمی از راه مذاکره و پاسخگویی پاسخ علمی میگذاریم؛ ناخودآگاه به طرف مقابل ارزش دادهایم و ذکر زیادش را سبب احیای بیشتر از قرار دادهایم.
بحث علمی به ویژه از طرف ویژه دانان هر عرصه حدی دارد و یک قسمت از کار است و صیانت از دانش اقدامات دیگر نیز لازم دارد؛ استفاده از عناوین علمی و لباس علم برای ترویج جهل جرمی نابخشودنی است.
لزوم توجه به همسان ها (مانند جریان زائد)
دربرخی یادداشتهای مهم اخیر که پس از آتشسوزی کتاب نوشته شد، آدرسهایی از همسانها با جریان طب اسلامی داده شده است به جا است که مصداق دیگری از روشهای غیر علمی در حوزه علمیه را یادآور شوم؛ باشد که اولیای امر از آن غفلت نورزد و آن جریان زائد است که توسط آقای اکبرنژاد ترویج میشود و با تشنج آفرینی و حریف طلبی کاذب بدون هیچ معیار سنجش، علم و فرهنگ را به بازی گرفته است و پس از صدها پاسخ هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده است؛ چرا که گوش پاسخ شنویی ندارد.
به نظر میآید که بدنه علمی حوزه علمیه در این جریان ها رسالت خود را انجام داده است اکنون برعهده بدنه به حراستی و مدیریتی حوزه است که از علم آنچه زیبنده آن و حوزههای علمیه نیست بپیرایند تا عناوین و القاب علمی و لباس روحانیت در مکانت خود باقی ماند و گرنه روز یک کتاب های اصول فقه را به آتش میکشند و روزی دیگر کتاب های فلسفه و عرفان را و سنگ روی سنگ بند نمی خواهد شد و با آبروی علمی روحانیت که حاصل رنج نوابغ دهر است، بازی می شود.
لزوم درس گرفتن و درس دادن عبرت ها
نکته دیگر آنکه بخشی از این آسیبها به کج سلیقگی و بی بهره بودن از ذوق سلیم بر میگردد، این گونه طبایع گاه با علم اندوزی بدتر میشوند و گام به بیراهه می نهند؛ درست مانند انسانهای متعصب بی عقلی که به وادی دینداری قدم میگذارند. برای این امر استفاده از تجربه ها و تاریخ و مکتوب و شفاهی و تدوین متون برای آشنایی با این نوع خطرها ضروری است، در این ایام علیرغم یاد زیاد از انسانهای موفق باید از انسان های ناموفق نیز سخن به میان آورد و از چرایی افتادن آنها در ورطه جهالت سخن گفت و گرنه جامعه آبستن تولید در اکبر نژادها و تبریزیان ها است.
لزوم رعایت جریان های علمی عدالت محور
وقتی افراط و تفریط و عدالت در مساله ای، در گیر می شوند، جهت گیری اعتدال که معجونی قوام یافته و مزاج یافته است، از طرف افراط و تفریط هر دو مورد هجمه قرار می گیرد به گونه ای که مانند گل در میان دو لبه بران قیچی ساقط می شود، از گذشته تا کنون در پژوهشگرانی وقت خود را برای حوزه دین و سلامت گذارده اند و آثار خوبی خلق کرده اند، رعایت حال این جریان های علمی سالم و حمایت از آن ها نیز در مدیریت پیشرفت موثر است.
رگ رگ است این آب شیرین و آب شور در خلایق می رود تا نفخ صور
سید مرتضی حسینی کمال آبادی
9/11/1398
برای مطالعه کامل یادداشت به آدرس زیر مراجعه کنید:
لزوم صیانت از علم و عالم در رویارویی با جریانهای علم نما
با تطبیق بر جریان مدعی طب آقای تبریزیان و همسان ها
👇👇👇
http://www.arabadib.ir/index.php/2014-04-25-06-48-31/317-لزوم-صیانت-از-علم-و-عالم-در-رویارویی-با-%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9
بسم الله الرحمن الرحیم
کنکاشی در نقلی از آیت الله العظمی بروجردی رحمه الله
جناب آیت الله علوی بروجردی خاطره ای از برخی اطرافیان مرحوم آیت الله العظمی بروجردی نقل می فرمایند، مبنی بر اینکه دومین پادشاه سعودی، به ایران سفری داشته و پس از ملاقات های سیاسی با مقامات کشور، تقاضای ملاقات با آیت الله بروجردی مرجع تقلید شیعه در قم را داشته، ولی معظم له این ملاقات را رد کرده اند حتی رفت و آمد شخصیت های حوزوی مانند حضرت امام (ره) و...و تاکید بر اهمیت این ملاقات،ایشان باز قبول نمی کنند، وقتی دلیل را جویا می شوند، ایشان می فرماید که وقتی او به قم بیاید به جهت ملاقات با من می آید و به حرم حضرت معصومه سلام الله علیها مشرف نمی شود و بر فرض برود به ذکر فاتحه ای بسنده میکند و زیارت نمی کند و من این را بر نمی تابم، لذا قبول نمیکنم.
کلیپ این نقل با زیرنویس عربی دست به دست می شود، برخی مبتهج می شوند و این عملکرد را تحسین میکنند و برخی چون نگارنده، متعجب و پرسشگر.
اولا؛ این جانب بدون آنکه بخواهم کسی را متهم به کذب کنم، این نوع برخورد از آن مرجع تقلید با آن کارنامه درخشان را بسیار بعید میدانم.
ثانیا؛ اگر این اندیشه پا بگیرد و به عنوان یک مدل در تعامل با ادیان و فرق از آن الگو برداری شود، حوزه علمیه قم با هیچ یک از فرق و ادیان نباید در قم ارتباط بگیرد، چرا که یا به حرم نمی روند یا اگر بروند زیارت نمی کنند!!
این روی آورد با اندیشه های تقریبی که از اهل بیت علیهم السلام فرا گرفته ایم، که خود مرحوم آیتالله بروجردی بدان عامل برده اند مطابقت ندارد.
بخش معظمی از فاصله فرق و ادیان، از عدم ارتباط صحیح، ناشی شده است، این عدم ارتباط فضا را برای شبهه پراکنی منافقان در میان امت اسلامی فراهم می کند تا آنجا که توهم می کنند قرآنی که در قم خوانده می شود غیر از قرآنی است که در مکه است!!
پادشاه سعودی و هر یک از فرقی که خود را منتسب به اسلام می داند با ارتباط با بزرگان شیعه باید با ماهیت زیارت و توسل و فرق ماهوی آن با شرک آشنا شوند تا آن شیشه کبود را از چشم بگیرند و آسمان امامیه را آنچنان هست، مشاهده کنند.
ثالثا: بر فرض که در موقعیتی رفت و آمد فردی به قم، موجب بی احترامی به آستانه مقدس شود می توان با رایزنی و مشروط کردن حضور او صحنه را به گونه ای مدیریت کرد که آسیبی نداشته باشد ولی متاسفانه در این نقل آنقدر افراط وجود دارد که طرف مقابل اگر به علت احترام به اعتقاد ما به این بارگاه، بیاید و حتی به ذکر فاتحه ای هم بپردازد، باز هم بی فایده است!!
به امید آنکه در نقل وقایع از بزرگان و بازخوردهای اجتماعی آن دقت و امعان نظری بیشتر انجام دهیم.
سید مرتضی حسینی کمال آبادی
۱۱ تیرماه ۱۳۹۹
http://eitaa.com/joinchat/2076770314Ca7ff7cdd1c
هدایت شده از پژوهشکده ادیب فقه جواهری
52.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معرفی مجله فهم نص
ویژه پژوهش های ادبیات عربی و فهم دین
در کلام حجة الاسلام حسینی کمال آبادی
مدیر مسئول مجله فهم نص
به منظور آشنایی بیشتر و تهیه شمارگان
مجله فهم نص
شمارگان یک و دو و سه
به لینک زیر مراجعه بفرمایید:
https://basalam.com/ketabeadib/product/240591
شماره یکم
https://basalam.com/ketabeadib/product/62223?sh=copy-O3bN-product
شماره دوم
https://basalam.com/ketabeadib/product/32949?sh=copy-O3bN-product
شماره سوم
https://basalam.com/ketabeadib/product/182034?sh=copy-O3bN-product
کانال پژوهشکده ادیب فقه جواهری
http://eitaa.com/joinchat/3197632530C351dd0f9f4
بقا و حفظ خود در گرو نترسیدن و تلاش برای رسیدن به پیروزی است و گرنه ترسیدن و فرار و از این شاخه به آن شاخه پریدن، نجات بخش نیست بلکه آدم رو به همان ناکامی ها می رساند که از آن فرار می کرد.
روزی پیر مردی معمار، شانه هایم را گرفت و گفت عاقلانه تلاش کن و هرگز نترس....ترس مرا به اینجا کشاند.....
#حسینی_کمال_آبادی
http://eitaa.com/joinchat/2076770314Ca7ff7cdd1c
نیاز مردم به شما، از نعمت های خداست بر شما، نعمت ها را ملامت نکنید.
سخن فوق از سید الشهداء علیه السلام است، بزرگترین سخنی است که در روابط مردم با هم شنیده ام.... ارائه این دیدگاه که نیازهای مردم، فیض خداوند است که به سوی ما روانه شده است، باعث می شود که مردم را نه تنها ارباب رجوع بلکه پیک خداوند بدانیم، اون موقع هم رسیدگی هامون بهتر میشه، هم ظرفیتمون بالاتر میره، خوش اخلاقی هم می کنیم.
آنکه نیاز مردم به سوی او روانه نیست، از نعمت هایی از سوی خداوند محروم است.
در شرح این روایت اگر کتابی نوشته شود، کم است.
#سیدالشهدا #امامحسین #حسینی_کمال_آبادی
کتاب حق هستی به زبان فارسی در موضوع تقریر اندیشه های تقریبی آیت الله ابوالقاسم علیدوست به قلم سید مرتضی حسینی کمال آبادی از شاگردان معظم له قلمی شد.
قرار نویسنده بر آن است که در هر دفتر از مجموعه حق هستی به یک موضوع از منظومه فکری استاد خویش بپردازد، دفتر یکم از این مجموعه به اندیشه های تقریب میان مذاهب اسلامی و میان ادیان پرداخته است.
اطلاع بیشتر:
https://basalam.com/ketabeadib/product/567884
کتاب حق هستی به زبان فارسی در موضوع تقریر اندیشه های تقریبی آیت الله ابوالقاسم علیدوست به قلم سید مرتضی حسینی کمال آبادی از شاگردان معظم له قلمی شد.قرار نویسنده بر آن است که در هر دفتر از مجموعه حق هستی به یک موضوع از منظومه فکری استاد خویش بپردازد، دفتر یکم از این مجموعه به اندیشه های تقریب میان مذاهب اسلامی و میان ادیان پرداخته است.
در پیشگفتار کتاب می خوانیم:
یکی از مصادیق «حق هستی» اندیشههای ناب متفکران است که در پرتو عقل و نقل، حق هستی را پاس میدارد؛ آری اندیشه، حق هستی است که باید رعایت و پرداخت شود. این نام را برای تبیین و تقریر اندیشههای آیتاللّه ابوالقاسم علیدوست حفظهالله برگزیدیم.
مجموعه «حق هستی» در هر جلد به یک موضوع از اندیشههای استاد معظم با عنوان «دفتر» میپردازد. دفتر پیش رو دفتر یکم از این سفینه نامی و سامی است؛ در این دفتر از اندیشههای تقریبی میان مذاهب و ادیان سخن به میان میآید.
دفتر یکم: اندیشههای تقریبی
این دفتر به مسائل ذیل میپردازد:
1. مناظره میان آیتاللّه علیدوست و دکتر بن غامدی؛
2. شیعه، باورها و عملکردها؛
3. هجمه به اسلام با انواع تاکتیکها؛
در ادامه در قالب پرسش و پاسخ از ابعاد دیگر اندیشه حضرت استاد به شرح ذیل سخن به میان آمده است:
4.مدیریت مناظره؛
5. غرض ورزی یا جهالت؛
6. تبلیغ علیه امامت؛
7. تقریب با تنزل؛
8. من الاسلام للانسان؛
9. برادری انسانی، مبنای نوع دوستی؛
10. خانه مشترک بشریت؛
11. خاطره سفر به واتیکان.
مطالب فوق به استثنای مورد نهم، به قلم این کمترین قلمی شده است. مطالب در قالبهای اخذ مصاحبه، تقریر مطالب از دروس خارج فقه و اصول، دروس اخلاق و سخنرانیها جمعآوری شده است.
امید آن است که مجموعه دفاتر حق هستی بتواند مسیر را برای کشف منظومه فکری و روششناسی تفکر حضرت استاد هموار کند، تا مطالبی که در خاطر عاطر حضرت استاد گذشته است در این مجموعه به یادگار بماند. (حق هستی، دفتر یکم، ص 15).کتاب حق هستی در 180 صفحه در قطع پالتویی با جلد سلفون سخت همراه با کاور به همت انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری به قیمت 35 هزار تومان عرضه شده است.مشتاقان می توانند این کتاب را از کتابگاه خریداری کنند.
لینک خرید آنلاین:
https://basalam.com/ketabeadib/product/567884
May 11
اگر یک کتاب می خواهید که واقعی و از سر تجربه راه و رسم موفقیت اقتصادی کلان رو نشان داده باشد، و از اخلاق خوب هم دور نباشد
کتاب سنگ فرش هر خیابان از طلاست اثر کیم و چوونگ موسس و رییس کمپانی دوو رو بخونید.
در آداب المتعلمین از قدیم یاد می دادند که طلبه و دانشجو در اختلاف علما و دانشمندان وارد نشود، فعلا صحبت طرفین رو در بقعه امکان بگذارد و تحصیل دانش کند، وقتی رشد کرد و علم و عقلی یافت اونوقت اظهار نظر کند.....ای کاش در ما فرهنگ می شد که در هر چه طفل هستیم و دانشی نداریم اظهار نظر نکنیم.
افسوس که:
با طفل ابجدی از سرالقدر چه گویی
بر بی بصر چه خوانی اسرار ما سوا را
#حسینی_کمال_آبادی
@hkamal
#نمایشگاه_مجازی
کتاب های سید مرتضی حسینی کمال آبادی را در نمایشگاه مجازی کتاب تهران با
20 درصد تخفیف
و
ارسال رایگان آثار
از طریق لینک زیر دریافت کنید:
https://b2n.ir/372956
به عنوان فردی که بیش از یک دهه تمرکز بر مدیریت در تحصیل دارد عرض می کنم
برای طلاب به ویژه پایه یکم تا دهم الگویی بهتر از علامه حسن زاده آملی نیافتم.
جامعیت، کثرت خاطرات تحصیلی، عطش علم، تحمل رنج، عدم ترجیح هیچ امری بر دانش و.... از او الگویی ساخته است که می تواند مایه سعادت هر طالب علمی را فراهم اورد.
به تعبیری استخوان خورد کرده تحصیل دانش است که دانش اگر آتش شود او در میانش شعله ور است.
سالیانی که مشغول نوشتن کتاب تشنه دانش بودم، به گنجینه ای از خاطرات درس آموز و زیست علمی اصیل برخورد کردم، که بدون اغراق در کمتر عالمی می توان یافت طوبی له و حسن مآب.
هنگامی که مشغول نوشتن کتاب تشنه دانش بودم پیوسته از خداوند متعال می خواستم که اتمام و چاپ کتاب در زمان حیات حضرت علامه باشد، که چنین شد و خداوند را از این بابت شکر گزارم.
امیدوارم که تشنه دانش کتاب بالینی مشتاقان تحصیل گردد.
#علامه_حسن_زاده_آملی
#تشنه_دانش
#کتاب_تشنه_دانش
#تحصیل
#طلبه
#دانشجو
#علم
#حوزه
#دانشگاه
#کتابخانه
#استاد
#سید_مرتضی_حسینی_کمال_آبادی
#حسینی_کمال_آبادی
#نشر_پژوهشکده_ادیب_فقه_جواهری
#پژوهشکده_ادیب_فقه_جواهری
#انتشارات_پژوهشکده_ادیب_فقه_جواهری
#کتاب
حسینی کمال آبادی
بسم الله الرحمن الرحیم
مداح اهل بیت علیهم السلام
جناب آقای محمود کریمی حفظه الله
سلام علیکم
با احترام به عرض می رساند که شکرانه وجود شما و پیشرفتی که به همت شما و همکاران محترمتان در عرصه مداحی به وجود آمده، پیوسته جاری است و این نوای ماندگار را به گوش جان می سپاریم.
در میان اشعار پر محتوایی که با صدای خود جاودان کرده اید، گاه ابیاتی دیده می شود که با محتوای دین، شریعت و عرفان شیعی ناسازگار است و این کمترین در مواردی به برخی از این ابیات اشاره کرده ام.
در ایام فاطمیه سال گذشته، بیتی وجود داشت که اگر به محتوای آن و به وفق مصطلح به کار رفته، معنا شود، ترویج غلو در ذات و کفر است، ظاهرا امسال نیز این شعر را دوباره بازخوانی کردید که نشان از عدم واکنش کارشناسان دینی یا عدم توجه به تذکر آنان در این باره دارد. از این رو مقداری در این باره توضیح می دهم به امید آنکه اگر صحیح است، اصلاح شود؛ آن بیت این است:
«فقیر بانویی ام که غنی بالذات است»
مصطلح «غنی بالذات» به این معنا است که غنایی که این وجود دارد به سبب ذات خود است و از جایی مورد افاضه قرار نگرفته است، ذات او در بی نیازی کافی است و ذات او عین غنی بودن است.
ظاهرا کسی تا به حال نگفته این مصطلح، معنای دیگری داشته باشد، در این صورت، هیچ بانو و آقایی مصداق «غنی بالذات» بودن نیست و فقط ذات مقدس خداوند متعال است که غنی بالذات است، عقل و نقل نیز گواه این مهم هست؛ به فرموده خداوند متعال در قرآن کریم: يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ؛ اى مردم، شما به خدا نيازمنديد، و خداست كه بىنياز ستوده است. سوره مبارکه فاطر آیه 15.
جناب آقای کریمی، هرچند وادی مدح و نجوا، وادی عشق و محبت ویژه است و فضای خود را دارد، اما این هرگز به این معنا نیست که اجازه ورود غلو را به خود دهد، آن هم غلو در ذات که در تاریخ افرادی به دنبال آن بودند که برای خود جایگاهی باز کنند، اهل بیت را خدا کنند که خود را اهل بیت و..... (ر ک: کتاب غالیان نوشته دکتر نعمت الله صفری فروشانی) این در حالی است که در راه خداوند، هر چه انسانی مقرب تر باشد، فقیرتر است، و برترین انسان های عالم، فقیرترین آنان به خداوند متعال هستند بلکه عین فقرند. عاشقان کوی او الفقر فخری می زنند.
مداح محترم، شما از بنده بیشتر آگاهید که آنان که دنبال شر افروزی هستند، این اشعار را با زیر نویس از زبان های مختلف دنیا منتشر می کنند تا شیعه امامیه را مصداق غلاة نشان دهند و این در واقع نقض غرضی است که شما عمر خود را بر آن نهادید، چه شیرین فرمود صادق آل محمد صلوات الله علیهم: «کونُوا لَنا زَیْناً وَ لا تَکونُوا عَلَیْنا شَیْناً»؛ یعنی زینت ما باشید نه باعث ملامت و سرزنش ما (بحارالانوار، ج ۶۵، ص ۱۵۱).
تجربه نشان داده که مداحی به ویژه در این سطح، نیاز به کارشناس یا حلقه کارشناسانی دارد تا از رخنه این آسیب ها در امان باشد.
سید مرتضی حسینی کمال آبادی
پژوهشکده ادیب فقه جواهری
3/11/1399= 8 ج2/1442
@hkamal
نامه ای به حاج محمود کریمی در نقد بیتی در شأن حضرت زهرا سلام الله علیها
@hkamal
نامه ای به حاج محمود کریمی در نقد بیتی در شأن حضرت زهرا سلام الله علیها
@hkamal
نامه ای به حاج محمود کریمی در نقد بیتی در شأن حضرت زهرا سلام الله علیها
@hkamal