هو
عشق و عرفان
(قسمت شصتم )
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل دهم :استقامت
راه خدا از ناملایمات، سختیها، جفاها، ملامتها و امتحانات مملو است و سالک باید با استعانت از پروردگار نترسد و نهراسد و رنگ نبازد و سست و کمانگیزه نشود و این البته دشوار است. خداوند در سورۀ هود به پیامبر دستور داد:
«فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَك» یعنی :
«پس همانگونه که دستور یافتهای به همراه هر که با تو توبه کرده است و به سوی حق بازگشته است، ایستادگی کن».
این دستور آن قدر بر پیامبر سنگین بود که فرمود:
«شَیبَتْنِی هُود» یعنی : «سورۀ هود مرا پیر کرد».
آری، استقامت و ایستادگی به خصوص با دستگیری دیگران و به استقامت واداشتن آنان، بسیار مشکل است و از اینرو، خداوند در سوره صف در وصف مجاهدان پایمرد، آنان را به «بنایی ریخته شده از سرب» تشبیه میکند .
امیرمؤمنان صلواةالله علیه در جنگ جمل به هنگام دادن پرچم، خطاب به فرزند شجاع و محبوبشان، محمد بن حنفیه، فرمودند:
«اگر کوهها به لرزه درآیند تو پایدار بمان، دندانهایت را به هم بیفشر و سرت را به عاریت به خدا بسپار و چونان میخ پاهای خود را بر زمین استوار کن».
اگر در جهاد با دشمن ظاهر که جهاد «اصغرش» میخوانند، باید چنین بود تا به پیروزی دست یافت، در جهاد با نفس که جهاد اکبرش خوانند باید چگونه بود؟
در روایت آمده است:
«المؤمن كَالْجَبَلِ لَا تُحَرِّكُهُ الْعَوَاصِف» یعنی : «مؤمن مانند کوه محکمی است که طوفانها تکانش نمیدهند».
راه استقامت و عدم تزلزل در راه خدا این است که سالک خاکساری و تضرعش را در محضر خداوند از دست ندهد، توسلش را به اولیای الهی حفظ کند و تسلیمش را نسبت به استادش به کمال برساند. سالکی که ارادهاش در ارادۀ استاد کامل که از نفس گذشته و به حق پیوسته، فانی شده باشد، از هرگونه خطری میرهد و از هر آزمونی سرفراز بیرون میآید.
مصادیق ثبات و استقامت در سلوک :
۱. ثبات بر ترک حرام و انجام واجب.
۲. ثبات بر ترک مکروه و انجام مستحب (با رفق و مدارا و با تعیین استاد).
۳. ثبات بر اذکار و اوراد تعیین شده برای شاگرد از طرف استاد.
۴. ثبات بر فکر تعیین شده برای شاگرد از طرف استاد.
۵. ثبات در امتحانات راه.
۶. ثبات در کتمان و نگفتن حالات، مکاشفات، مقامات و واردات به کسی جز استاد یا هر که او تعیین كند.
۷. ثبات در مصیبتها و ناملایمات و جفاها و نرنجیدن بلکه خوش بودن به آنها.
۸. ثبات در بسطها و واردات جمالی و نجنبیدن از جای و عنان از کف ندادن.
۹. ثبات در تسلیم نسبت به استاد در هر حال و مقام و در تحت هر شرایط.
10.ثبات در رفاقت با رفقا
ادامه دارد...
منبع :رساله سیر و سلوک
شیخ علی رضایی تهرانی
https://t.me/Analhaghhoo
هو
موسیقی شرابی روحانیست
از هم آغوشیِ نور و صوت
که ذاتِ عشق را به دستِ ساقی؛
برای عاشق
در جامِ سکوتِ معشوق پُر میکند...
امواجِ این موسیقی
که نتیجه ی برخوردِ عاشق با معشوق است
به زبانِ عشق تبدیل میشود
و در گوشِ جان زمزمه میکند:
شراب و جام و ساقی و عاشق و معشوق منم؛✨
و تو بستری هستی
برای ملاقاتِ من با من
یک شبهایی
و سحرهایی بد جوری مست عشق و عاشقی و معشوقی میشیم
اون لحظه با صدای نی و درون خودت میشه پرواز کرد و رفت تا بر جان جانان
@Analhaghhoo
۲۰۲۴-۱۰-۲۲-۰۵۵۱۳۳۱۱۸-audio.mp3
13.25M
هو
اجرای اشعار و شطحیات عارف و شاعر بزرگ عمادالدین نسیمی .....
اشعار بی نظیرش ازشطحیات عماد الدین نسیمی عارف قرن هشتم است که او هم مثل حلاج به خاطر اعتقاد به وحدت وجود به سرنوشت مشابه حلاج دچارشد ...
سالک به مقامی می رسد که دوئیت و اثنینیت از بین می رود و همه چیز او میشود همه چیز به وحدت و یگانگی می رسد حتی خود انسان هم او می شود... مشخص است که نسیمی دیگر وجود نداشته و هر چه بوده او بوده و او ...
سامی یوسف ، عمادالدین نسیمی ،
🍃🌸https://t.me/Analhaghhoo
هو
کائنات بر اساس قانون ارتعاش عمل میکند؛
هر فکری، هر احساسی و هر نیتی که در دل داریم، ارتعاشی به جهان میفرستد. همانطور که صداها پژواک دارند، انرژیهای ما نیز به ما بازمیگردند. وقتی ارتعاشاتمان را با عشق، نور و ایمان همسو کنیم، جهان نیز به همان زبان پاسخ میدهد.
هر آنچه میطلبید، از جنس همان چیزی خواهد بود که به کائنات میفرستید.
🍃🌸https://t.me/Analhaghhoo
هو
...اگر اسم صوفيه بر شما سنگين است ، به هر نامی كه ميخواهی آنان را بخوان.
چون اختلاف نه بر سر اسم ، كه در مسمّاست؛ يعنی همان معنای مخصوص و سرّ علوم كه معنای توحيد و سرّ وجود است.
در عين حال، اگر معنای تصوّف و علت نامگذاری آنها را به اين نام ميفهميدی ، از پذيرش نام و روش آنها خودداری نميكردی ؛ چرا كه تصوف يعنی متّصف شدن به اخلاق الهی در كردار و دانش و حال؛ و چه كمالی برتر از اين!
صوفی كسی است كه در ظاهر با احكام شريعت مخالف نباشد و در باطن در پی حقايق برآيد و از مال دنيا چيزی نداشته باشد و چيزی را برای خود جمع نكند.
جامع الأسرار
🍃🌸https://t.me/Analhaghhoo
هو
شرایط ذکر:
هر کس به"مقام ذکر" وارد شود،ازرویتِ مذکور (حضرت حق)آرامش گرفته، و از ذکرِ غیر رهایی یابد.💎
عرایس البیان
شیخ روزبهان بقلی شیرازی
شرایط دعا :
🔻شرایط اولیه دعا در آغاز سلوک ترک معصیت است که باعث روشنایی باطن میشود .
🔻 دوم ترک خودبینی ، خودستایی و خودخواهی .
🔻در مرتبه سوم ترک بدبینی نسبت به خلق خدا ،چرا که قضاوت بندگان خدا فقط بر عهده خود قاضیالقضات است. 🔻در مرتبه چهارم طهارت و وضوی دائم
🔻آنگاه توجه به کوتاهی سخن دنیا و ادای نمازهای واجب به موقع خود ازجمله شرایط ذکر می باشد. 💎
رسالهء کشف الهدایة و مفتاح الولاية
اثر شيخ عبدالكريم المُدرّسي العالِم
------
کتاب دانش ذکر
جلد اول
آیت الله محمدرضا نکونام
شرایط ذکر:
دانشذکر ازذکرهای ارادی بحث میکند. ذکرهای" ارادی"، ذکر مرکّب از" لفظی" و"خفی" می باشد. افراد ضعیف در ذکر های جلی به ریاو انگیزه های نفسانی آلوده می شوند لذا باید در خفا و در خلوت به ذکر پردازند .💎
ذاکرنباید ذکر را در صداهای مزاحم و درصفای خنکای محیط انجام دهد، و از خوردن بازماند، تا ذکر برحقیقت خود باقی بماند.💎
کسی که ظاهراً امور دینی و شریعت را رعایت می کنداما انصاف را رعایت نمی کند، اعمال دینی را بر حسب عادت و وظیفه و زیست محیط خود و خوشامد نفس انجام میدهد. چنانکه بسیاری از کفار نیز برای مد،زیبایی،نیازهای زیست محیطی و اجتماعی محیط خود انواع ریش و محاسن را میگذارند.
انواع ذکر: 💎
ذکر اخباری و انشایی :
♦️اذکار به طور کلی به دو قسم عام و خاص تقسیم می شوند.
ذکرهای عام به سه۳ گروه:
ذکرهای اولی،
ذکرهای ثانوی،
ذکرهایاخباری
تقسیم میشوند.💎
*ذکرهای عام اولی ،ذکرهایی اخباری هستند و مثل غذا هر کسی باید آن را داشته باشدونبودآن آسیب زا است.💎
*ذکرهای ثانوی یا متوسط و
ذکرهای نهاییاخباری
برایافرادی است که درایمان و معنویت به نسبت عموم مردم جایگاه بالاتری دارند .اماهنوز وارد سلک خاصان نشده اند.
*اذکار خاص، اذکاری هستند که با قصد انشاء آورده میشوند و یک ذکر پرداز، توانمندی انشای آن را از ناحیه خود دارد.💎
♦️ اذکار خاص سه۳ گروه اند:
" خاص،
خاصالخاص ،
اخصالخواص.
هردو گروه ذکرهای عام و خاصی یا توحیدی بوده و یکی از اوصاف الهی را بیان می کند یا ولایی میباشد. 💎
در ذکر درمانی با اذکار انشایی ارتباط داریم.
ذکر اخباری دارای طریقصدور است و باید از معصوم دریافت شود . باید به وجه صدور ذکر توجه شود.دروجه صدور بررسی میشود که هرذکر مناسب چه کسی است و چه اثری در او ، بر آن مترتب است، خواص آن همگانی است یا مخاطب خاص دارد ؟💎
درذکراخباری هدف نیل به ثواب وتشبه به معصوم در عمل ذکر است و ذاکر بدنبال هدف ونتیجه ای خاص نیست، مثلاً در نماز خود اذکار را به تقلید از رسول ص تشبه می کند و تنها شکل و ساختار ظاهری نماز را اجرا میکند که روحی نازل دارد و از تکرار نماز ورسول فراتر نمی رود . درقصد اخبار امکان آن وجود داردکه عمل با ریا، شرک و ارتکاب گناه هم جمع شود.چرا که انشاء وتولیدی در آن از سوی ذکرپرداز وجود ندارد فقط تکرارگفتار وعملیاستکهدستور به اجرای آن داده شده است.💎
انشاء به معنای ایجاد کردن است، تولید ذکری با موقعیت خاص و در نظر گرفتن روابط اجزای ظاهری و باطنی و شرایط آن ذکر است که سبب ایجاد واقعه ای عینی میگردد و با رعایت شرایط لازم حل مشکلات میکند یا ایجاد گره می کند . 💎
درقصدذکر انشایی، یک ذکرپرداز با تسلط به ظرافت های متناسب" معنایی" و " هدف ذکر" آن را ایجاد می کند والّا بی نتیجه خواهد بود. لذا فقها در نماز قصد انشا را لازم نمیدانند و به تقلید درگفتار و بسنده میکنند. اگر ذاکر نمازگزار در قرائت سوره های قران یا اذکار نماز قصد انشا کند در حالی که معنایی که خدا و رسول منظور داشتهاند را درک نکرده ومعنایی بر اساس ذهن خود بسازد به انحراف رفته است و نمازش باطل میشود .
https://t.me/Analhaghhoo
پیر طریقت
هو شرایط ذکر: هر کس به"مقام ذکر" وارد شود،ازرویتِ مذکور (حضرت حق)آرامش گرفته، و از ذکرِ غیر رها
انواع ذکر برای دانستن ارسال شد. ذکر با عشق و اقبال کافیست.
هو مدد
هو
بزرگترین فریب چیست ؟؟
بزرگترین فریب آن است که در دنیای بیرون به دنبال ناجی بگردی
👈در حالیکه تو🫵 خود ناجی خودی🫵
#بیرون
#درون
https://t.me/Analhaghhoo
هو
#عشق و عرفان
✅قسمت شصت و یکم
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل دهم :استقامت
ﯾکی از ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻬﻢ در ﺳﯿﺮ وﺳﻠﻮك، اﺳﺘﻘﺎﻣﺖ و ﭘﺎﯾﺪاری در اﯾﻦ راه اﺳﺖ.
ایت ﷲ ﻧﺠﺎﺑﺖ از ﻗﻮل اﯾﺸﺎن (مرحوم قاضی ره ) ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ: ﭼﻬﻞ ﺳﺎل اﺳﺖ دم از ﭘﺮوردﮔﺎر ﻋﺎﻟﻢ زدم. ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺧﻮاﺳﺘﻨﺪ
ﻣﺮا ﺑﮑﺸﻨﺪ، آﯾﺖ اﷲ ﺳﯿﺪ اﺑﻮاﻟﺤﺴﻦ اﺻﻔﻬﺎﻧﯽ ﻧﮕﺬاﺷﺖ و ﺧﺪا ﻫﻢ ﮐﻤﮑﻢ ﮐﺮد! در اﯾﻦ ﻣﺪت ﻧﻪ ﺧﻮاﺑﯽدﯾﺪم، ﻧﻪ ﻣﮑﺎﺷﻔﻪ ای، ﻧﻪ رﻓﯿﻘﯽ، ﻧﻪ ﻫﻤﺪردی، ﭼﻬﻞ ﺳﺎل اﺳﺖ ﮐﻪ در را ﻣﯽ ﮐﻮﺑﻢ و ﺧﺒﺮی ﻧﯿﺴﺖ. ﭼﻪ ﺑﺴﺎ
اﻓﺮادی ﻣﺪﺗﯽ ﺑﻪ اﯾﻦ وادی وارد ﺷﺪه اﻧﺪ وﻟﯽ از آن دﺳﺖ ﮐﺸﯿﺪه و ﻧﺘﯿﺠﻪ ای ﻫﻢ ﻋﺎﯾﺪﺷﺎن ﻧﺸﺪه اﺳﺖ ﭼﺮا
ﮐﻪ ره ﺻﺪ ﺳﺎﻟﻪ را ﻣﯽ ﺧﻮاﺳﺘﻨﺪ ﯾﮏ ﺷﺒﻪ ﺑﭙﯿﻤﺎﯾﻨﺪ.
آﯾﺖ ﷲ ﻣﺮﻧﺪی ﻣﯽ ﻓﺮﻣﻮدﻧﺪ: ﺑﻌﻀﯽ اﻓﺮاد ﺑﻌﺪ از ﻫﻔﺖ و ﻫﺸﺖ ﺳﺎل ﮐﻪ در ﺧﺪﻣﺖ ﻋﻠﯽ آﻗﺎ ﻗﺎﺿﯽ ﺑﻮدﻧﺪ
اﯾﺸﺎن را ول ﻣﯽ ﮐﺮدﻧﺪ و ﻣﯽ رﻓﺘﻨﺪ. زﯾﺮا ﮐﻪ اﯾﻦ راه ﺷﺮح ﺻﺪر و ﺻﺒﺮ و اﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﻣﯽ ﺧﻮاﻫﺪ.
آﯾﺖ اﷲ ﺷﯿﺦ ﻋﺒﺎس ﻗﻮﭼﺎﻧﯽ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﻮدﻧﺪ: دو ﺳﺎل زﻧﺪﮔﯽ ﻣﺎ ﺑﻪ اﯾﻦ ﺻﻮرت ﮐﻪ ﻓﻘﻂ روزی ﺳﻪ ﻧﺎن داﺷﺘﯿﻢ، ﺻﺒﺢ ﻫﺎ ﻧﺎن را ﺑﺎ ﭼﺎﯾﯽ ﻣﯽ ﺧﻮردﯾﻢ و ﻋﺼﺮ و ﺷﺐ ﺑﺎ ﺷﺮﺑﺖ ﺳﮑﻨﺠﺒﯿﻦ، اﻣﺎ در اﯾﻦ دو ﺳﺎل ﯾﮏ ﺑﺎر
در ذﻫﻦ ﻣﺎ ﺧﻄﻮر ﻧﮑﺮد ﮐﻪ اﯾﻦ ﭼﻪ زﻧﺪﮔﯿﻪ؟! و ﺑﻌﺪﻫﺎ آﯾﺖ ﷲ ﻗﺎﺿﯽ ﮐﻪ ﺧﻮد ﭼﻬﻞ ﺳﺎل ﭘﺸﺖ در ﻣﺎﻧﺪه، و
ﺻﺎدق ﺑﻮدن ﺧﻮد را در آن ﻋﺸﻖ و ﻣﺤﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺤﺒﻮب و ﻣﻌﺒﻮد ازل ﺛﺎﺑﺖ ﮐﺮده، درس اﺳﺘﻘﺎﻣﺖ و ﺻﺒﻮری را ﺑﻪ
ﺷﺎﮔﺮداﻧﺶ ﻫﻢ ﻣﯽ آﻣﻮزد و ﭼﻨﯿﻦ ﻣﯽ ﮔﻮﯾد :
اگر به ﺟﺴﺘﺠﻮی آب زﻣﯿﻦ را ﮐﻨﺪی، ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺧﺴﺘﻪ و ﻧﺎاﻣﯿﺪﺷﻮی، اﮔﺮ وﻗﺘﺶ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ آب ﻣﯽ رﺳﯽ، وﮔﺮﻧﻪ ﻧﺎاﻣﯿﺪ ﻣﺸﻮ ﮐﻪ ﺑﺎﻻﺧﺮه ﺑﻪ آب ﻣﯽ رﺳﯽ و ﺣﺘﯽ آب ﺑﺮاﯾﺖ،ﻓﻮران ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.
و ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ: ﺗﺎزه وﻗﺘﯽ ﻫﻢ ﺑﻪ آب رﺳﯿﺪی و ﺑﺮاﯾﺖ در ﺑﺎز ﺷﺪ ﺑﻪ ﻫﻤﺎن ﮐﻢ ﺑﺴﻨﺪه ﻧﮑﻦﺑﯿﺸﺘﺮ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﮐﻦ و ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺨﻮاه.
ﻣﺮﺣﻮم ﻗﺎﺿﯽ ﺑﻪ ﺷﺎﮔﺮداﻧﺶ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ: اﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﺑﺮ وﺣﺪاﻧﯿﺖ ﺧﺪا، اﺳﻢ اﻋﻈﻢ ﭘﺮوردﮔﺎر اﺳﺖ. آدﻣﯽ در
... اﯾﻦ اﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﺑﺎﯾﺪ ﻃﻮری ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ اﮔﺮ دﯾﮕﺮان ﺧﻮاﺳﺘﻨﺪ دﻧﯿﺎﯾﺶ را از او ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ، ﺧﺎﻧﻪ اش را، ﭘﻮﻟﺶ را وﺣﺘﯽ ﺧﻮاﺳﺘﻨﺪ او را ﺑﮑﺸﻨﺪ. ﺑﮕﻮﯾﺪ ﻣﻦ ﺧﺪاﯾﻢ را ﻣﯽ ﺧﻮاﺳﺘﻢ.آری و ﺑﺎﻻﺧﺮه درﻫﺎی آﺳﻤﺎن ﺑﺮاﯾﺶ ﮔﺸﻮده و ﻓﺘﺢ ﺑﺎب ﻣﯽ ﺷﻮد.
ﻣﯽ ﮔﻮﯾﺪ: آن ﭼﻪ را ﻣﯽ ﺧﻮاﺳﺘﻢ، ﺗﻤﺎﻣﺎً ﺑﺪﺳﺖ آوردم و اﻣﺎم ﺣﺴﯿﻦ ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم در را ﺑﻪ روﯾﻢ ﮔﺸﻮد
او در اﺛﺮ ﻃﻠﺐ ﺣﻘﯿﻘﯽ و ﺻﺒﺮ و اﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﮐﻪ ﻧﻪ، ﺑﻪ ﺧﻮد ﺻﺎﺣﺒﺨﺎﻧﻪ رﺳﯿﺪه اﺳﺖ و ﯾﺎر او را ﺑﻪ
درون ﺧﺎﻧﻪ راه داده؛ او از ﺣﺼﺎر ﺗﻨﮓ دﻧﯿﺎ ﮐﻪ ﺧﯿﺎل و ﺳﺮاﺑﯽ ﺑﯿﺶ ﻧﺒﻮده و ﺣﻘﯿﻘﯽ ﻧﺪارد، ﮔﺬﺷﺘﻪ و ﺑﻪ ﻋﺎﻟﻢ
روح و ﻣﺠﺮدات ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ اﺳﺖ.
✅قسمت شصت و دوم
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل دهم :استقامت
ادامه...
غیر از آنچه درباره صبر گفته شد، برای سالک در حال سلوک توجه به چند نکته در باب صبر و استقامت ضروری است :
اول آنکه ممکن است در حین سلوک، به کرامتی نرسد و مکاشفه ای برایش روی ندهد وظیفه اش در این موقعیت آن است که از راه بدر نرود و سلوک را نیمه کاره رها نکند.
هر چند پیش از این گفته شد سالکی اگر برای رسیدن به مکاشفه و کرامت می خواهد سلوک کند، بهتر است در این راه وارد نشود بی شک اگر کسی با نیت رسیدن به کرامات سلوک کند و کرامتی نبیند سلوک را رها خواهد کرد.
دوم آنکه در این راه ناملایمات و سختی ها و آزارهای جسمی و روحی برای سالک بسیار است. وظیفه او این است که استقامت ورزیده و خارهای طریق را تحمّل کند و آنها را در راه محبوب و جان بخرد.
چه بسا حقتعالی اراده کرده او را همچون آهن محکم و استوار سازد که با طوفان ناملایمات روزگار خسته و ناامید نشود و حق را رها نکند.
در ره منزل لیلی که خطرهاست در آنشرط اول قدم آن است که مجنون باشی
«نفسی که دارای ثبات باشد، از ناملایمات روحی از حوصله بیرون نرود و در مقابل ناگوارها پا برجا بایستد و از طمأنینه و ثبات او کاسته نگردد... طمأنینه و ثبات قدم است که انسان را در مقابل حزب شیطان نگهداری می کند و بر لشکرهای جهل و شیطنت غلبه می دهد... ثبات قدم نگذارد اخلاق و اطوار اجانب و منافقین در انسان رخنه کند و انسان را نگذارد دستخوش حوادث شود.
انسان با ثبات و طمأنینه نفس، خود یک ملت واحده است که اگر سیلهای اخلاق زشت و بی دینی تمام مردم را ببرد، او چون کوهی آهنین در مقابل همه چیز ایستادگی کند و از تنهایی وحشت نکند. انسان باثبات و طمأنینه می تواند تمام وظایف فردی و اجتماعی را انجام دهد و در هیچ مرحله از زندگی مادی و روحانی برای او لغزش و خطایی دست ندهد...
دلی که نورانی به معرفت حق شده باشد مجاری امور را به قدرت او می داند... چنین قلبی اضطراب و شتابزدگی و بی قراری ندارد.»
https://t.me/Analhaghhoo
هو
سختگیر مباش، آسانگیری را بیاموز.
عیب گیر مباش، خوب گیری را بیاموز.
سفتخو مباش، نرمخویی را بیاموز.
جنگجو مباش، صلح جویی را بیاموز.
قهر خو مباش، مدارا کردن را بیاموز.
آری...
رحمتی باش برای همه ی جهانیان....