eitaa logo
پیر طریقت
1.3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
739 ویدیو
48 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کانال شاخه طوبی
رباید دلبر از تو دل ولی آهسته آهسته مراد تو شود حاصل ولی آهسته آهسته  سخن دارم ز استادم نخواهد رفت ازیادم   که گفتا حل شود مشکل ولی آهسته آهسته تحمل کن که سنگ بی بهایی در دل کوهی شود لعل بسی قابل ولی آهسته آهسته مزن از ناامیدی دم که آن طفل دبستانی شود دانشور کامل ولی آهسته آهسته به نور دانش و تقوا، شود گمگشتگانی را  به حق آوردن از باطل ولی آهسته آهسته  همای عشق ما را بُرده با خود در بر دلبر  ازین منزل بآن منزل ولی آهسته آهسته که باید ناخدا کشتی در امواج دریا را کشاند جانب ساحل ولی آهسته آهسته  بدامن دامن دُر ثمین دیدگانم شد  سرشک رحمتش نازل ولی آهسته آهسته  سحرگاهی دل آگاهی چه مینالید از حسرت  که آه از عمر بیحاصل ولی آهسته آهسته (حضرت علامه حسن زاده آملی، 🌹كانال شاخه طوبي 🌹 @shakhehtoba
هدایت شده از سخن عرفان
🔸‍ لذت روزه لذتی که انسان هنگام وضو گرفتن یا در ماه رمضان بر اثر کم خوری احساس می کند، لذتی است که از لذات دنیوی نیست. خداوند این لذات را به کام مؤمنین می چشاند تا سبب ترغیب و تشویق آنان گردد. روزه و تهجد ماه مبارک رمضان نمونه ای از لذات معنوی است که جنبهٔ تشویق و ترغیب داشته تا به سمت دیگر لذات معنوی برویم. خداوند توفیق یقین عنایت فرماید که به دنبال لذات معنوی باشیم! 🔹عارف الهی، حضرت آیت الله انصاری شیرازی (ره) @sokhanerfan
هو ای درویش، عالمی هست که مدرک آن جز حسّ نیست. و عالم دیگر هست که مدرک آن عالم، جز عقل نیست. و عالمی دیگر هست که مدرک آن عالم، جز عشق نیست. و عالم دیگر هست که مدرک آن عالم، جز نور الله نیست. ای درویش، این سخن را به ایمان از من قبول کن که ورای حس و عقل، طوری دیگر هست و آن عشق است. و در طور عشق چیزها معلوم شود که در طور حس و عقل نشود. آخر نمی بینی که طایفه ای از آدمیان مخصوصند به استخراج علم موسیقی و علم اغانی و علم اوتار و اصنافِ دستانات و مانند این. و طایفه ای هم مخصوص به آموختن این علوم. بسیاری از عاقلان از این علوم بی بهره و بی نصیبند. و این علم به غایت شریف است و مدد و معاون قوی است مر سالکان و مجاهدان را در جمعیت خاطر و رفع تفرقه و کشف حجاب و رفع رسوم و عادات و ترقّی از عالمی به عالمی دیگر و صبر کردن به ریاضات و مجاهدات و مانند این. و چنان که طایفه‌ای به استخراج این علوم و طایفه‌ای به آموختن این علوم مخصوصند، طایفه‌ای دیگر به ستودن اینها هم مخصوصند. و جملۀ آدمیان در استماع اصوات و الحان شریکند اما جز در استماع شریک نیستند. و اصوات و الحان خوش در حق بعضی سبب حزن و در حق بعضی سبب فرح و در حق بعضی سبب عیش و در حق بعضی سبب موت و در حق بعضی سبب کشف است. و از اینجاست که از یکی پرسیدند که اثر سماع چیست؟ فرمود که تا مستمع کیست؟ از جهت آن که اصوات و الحان خوش به مثابت آب باران است و شنوندگان به مثابت نباتاتند یا خود چنین گوییم: اصوات و الحان خوش به مثابت نور آفتاب است و شنوندگان به مثابت معادن. و حقیقت نور آفتاب اگرچه یک چیز است اما در هر کانی چیزی دیگر پیدا می‌کند.
هو اگر این عبادتِ همه عابدان بیاری در حالی که رنگِ اخلاص و بوی حرمت نداشته باشد ، همه باد است. و اگر یک کار از سر تعظیم و حرمت بکنی ، کار دو جهانیِ تو ، راست آید. کاری عظیم است بی‌نیاز را خشنود کردن و کاری آسان است نیازمند را خشنود کردن ، و این کاری بدین عظیمی ، سهل به رنگِ اخلاص گردد. نه هر چند بیشتر کنی بهتر باشد ، هر چه به اخلاص تر کنی بهتر باشد. اگر او را خواهید ، او را باشید تا او شما را باشد.
هو شیخ ما [ابوسعید ابوالخیر] را پرسیدند یا شیخ کَیفَ الطّریق؟ شیخ گفت: الصِدقُ و الرِّفقُ، الصِّدقُ مع الحَقّ و الرِّفقُ مع الخَلق. [ای شیخ، راه کدام است؟ گفت: صدق و مدارا. صدق با حق و مدارا با خلق.] اسرارالتّوحید تصحیح استاد شفیعی کدکنی
هو عارف به سِرّ القدر را مى‏بينى كه گرسنه را چيزى نمیدهد و به سير چيزى میبخشد، به تهي دست نمیدهد و به مالدار میدهد.                         نکته ۲۷۸، هزار و يك نكته،علامه حسن زاده
هدایت شده از گلچین عربی و انگلیسی
‏«ما فاتَكَ لم يُخلق لكَ وما خُلِقَ لكَ لن يفوتكَ!» آنچه که از دست دادی برای تو آفریده نشده و آنچه برای تو آفریده شده را هرگز از دست نخواهی داد. ‌‌‌ - Channel: @arabiyat_fa
هدایت شده از گلچین عربی و انگلیسی
«قطعت المسافات کلها فلم أجد مسافة أقرب من الی القلب.» تمام راه‌ها را پیمودم، راهی نزدیک‌تر از به قلب نیافتم. Channel: @arabiyat_fa
🔸مصطفی ملکیان در کانال تلگرامی خود سوال و جوابی مطرح نموده است : ❓سوال: اگر از نظر خداوند یک مسلمان واقعاً پاک با یک مسيحی واقعاً پاک یا بودایی واقعاً پاک تفاوت نداشته باشد، پس تفاوت دستورات این ادیان برای چيست؟ پاسخ: 🔹پيشفرض این سؤال گویا این است که مثلاً نماز خواندن، به این نحو خاص که در اسلام هست، انسان را به مقصد می رساند اما به نحو دیگری نه. اما مخّ دین اعمال باطنی است نه اعمال ظاهری و در اعمال باطنی بين ادیان تفاوتی نيست. 🔹نماز و روزه و دیگر اعمال ظاهری نيستند که ما را به خدا می رسانند به تعبير حضرت علی (ع) «فراوانند کسانی که روزه می گيرند اما از روزه فقط گرسنگی و تشنگی می فهمند و فراوانند آنها که شب زنده داری می کنند اما از آن فقط خستگی و ضعف نصيبشان می شود.» این را از ما خواسته اند: غرض ز نماز آن بود که پنهانی حدیث درد فراق تو با تو بگذارم 🔹اینک به ارزیابی دیدگاه ملکیان می پردازیم : ۱- پیشفرض اولیه این ادعا این است که همه آنچه به عنوان دین وجود دارد همگی حق بوده و همه ادیان به یک نتیجه و مقصد واحد ختم می شوند. درحالی که چگونه دینی که توحید محور است با دینی که در تضاد با توحید است و تثلیث محور است یا اساسا خدایی را قبول ندارد به یک نتیجه ختم می شوند؟ (به عبارت دیگر پیش فرض اولیه این دیدگاه اعتقاد به پلورالیزم دینی است) ۲- اما مساله مهم تر این است که چه کسی تعیین کرده است که مخ دین چیست؟ آیا دین چنین اعتقادی دارد و این نسبت را می پذیرد؟آیا واقعا دین به ظاهر اعمال توجه ندارد؟ آیا اینکه دین جزئی ترین احکام در مورد اعمال ظاهری را بیان کرده است و مثلا فرموده است که اگر قرائت نماز فلان شرط را نداشته باشد باطل است و در آیات فراوانی دستور به اقامه نماز و گرفتن روزه با شرایط خاص خودشان داده است، به ظواهر دینی بی اعتناست؟! بله دین به باطن عمل و قصد نیت فاعل توجه ویژه دارد اما اینگونه نیست که فقط باطن اعمال لازم باشد و ظاهر اعمال بی تاثیر باشد. دین هیچکدام را فدای دیگری نمی کند. ۳ - هدف در همه ادیان الهی تحریف نشده، رساندن مخاطبین خود به کمال مطلوب است. از آنجایی که بین اعمال ظاهری و نتیجه آنها رابطه علی و به تعبیر دقیق تر رابطه عینی وجود دارد لذا باید برای رسیدن به هدف دین از اعمال ظاهری استفاده کنیم والا رسیدن به مقصد بدون کمک از ظواهر مثل سیراب شدن، بودن نوشیدن آب است. به تعبیر روشن ، نفی ظواهر دینی، نظام علیت را در عالم انکار می نماید . ۴- اینکه در روایات ، فرموده اند که نصیب برخی از افراد از روزه گرفتن فقط گرسنگی و تشنگی است ،بدین معنا نیست که روزه گرفتن این افراد در رساندن آنها به هدف دین داری تاثیری ندارد. بلکه اینگونه روایت در مقام بیان این نکته هستند که برخی فقط به ظواهر اعمال و مناسک چسبیده اند بدون این که مقصود اصلی و ذاتی و هدف نهایی این اعمال که رشد معنوی و اخلاقی انسان است را مورد غفلت قرار داده اند. ✍️ احمد رضا کفراشی، دانش پژوه دکترای فلسفه دین 🆔@meshkatnoor
هو ایهاالقوم الذی فی‌المدرسه کل ما حصلتموها وسوسه فکرکم ان کان فی غیر الحبیب مالکم فی‌النشاة الاخری نصیب فاغسلوا یا قوم عن لوح الفؤاد کل علم لیس ینجی فی‌المعاد علم نبود غیر علم عاشقی مابقی تلبیس ابلیس شقی ساقیا! یک جرعه از روی کرم بر بهائی ریز، از جام قدم تا کند شق، پردهٔ پندار را هم به چشم یار بیند یار را
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
به ولایت ما نخواهید رسید مگر... 🔹️امام صادق ‎علیه‎السلام قسم خورد كه: «به ولایت ما نخواهید رسید، مگر با برادران دینى‏تان مواسات داشته باشید!»(تحف العقول، صفحه۳۰۳) 🔹️یعنی همان طور كه به فكر خودتان هستید، به فكر آن‌ها هم باشید. به فكر دوستان باشیم، اگر مشكلى دارند، آن را مشكل خودمان بدانیم!سعى كنیم قدمى براى حل مشكلشان برداریم! لااقل زبان خوشى به كار ببریم، دلسوزى و اظهار محبتى كنیم! 🔹️گاهى همین گفته‏ها هم آثار خوبى دارد. وقتى بدانند، آدم صادقانه دلش مى‏سوزد و مى‏خواهد كارى بكند حتی كارى هم از دستش برنیاید، همین هم، مایه آرامش مى‏شود. ۱۳۸۶/۰۸/۱۴ 🌙 @mesbahyazdi_ir
☫﷽☫ ❖ علامه حسن زاده آملی رفع الله درجاته در کتاب وحدت از دیدگاه عارف و حکیم، درباره استعمال لفظ «وجود» و «موجود» در «خداوند» می‌نویسد: «عجب این که بعضی منتحلین به اسلام در اطلاق وجود و موجود بر حق تعالی مطلقا انکار دارند که این الفاظ از کجا برخاسته است؛ و این برهان الموحدین امیرالمؤمنین حضرت وصی علیه السلام است که می‌فرماید: «الدّال علی قدمه بحدوث خلقه و بحدوث خلقه علی وجوده» (خطبه ۱۸۳ نهج البلاغه) و نیز فرمود: «فهو الذی تشهّد له اعلام الوجود علی اقرار قلب ذی الجحود» (خطبه ۴۹ نهج البلاغه) و نیز فرمود: «کائن لا عن حدث، موجود لا عن عدم» (خطبه اول نهج البلاغه) ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته https://eitaa.com/noortowhid