eitaa logo
پیر طریقت
1.3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
739 ویدیو
48 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هو ساقیا جام دما دم ده که در سیر طریق هر که عاشق وش نیامد در نفاق افتاده بود...
هو در مقامات طريقت هر كجا كرديم سير عافيت را با نظر بازي فراق افتاده بود
هو تنها حقیقت محض، وحدت وجود هست ( چیزی جز خدا وجود ندارد و ظاهر دنیا، تجلی اوست). هر کس این را بداند، به غیر او مشغول نخواهد شد
🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀 امن یجیب المضطراذا دعاه و یکشف السوء استاد سید حسن میرخانی رحمت الله علیه 🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀 کانال تلگرام 👇 https://telegram.me/khoshnevisiemoaser اینستاگرام 👇 https://instagram.com/khoshnevisiemoaser کانال مکتب کلهر 👇 @maktabekalhor تلگرام فروشگاه 👇 @Forooshgahekanoon اینستاگرام فروشگاه 👇 https://instagram.com/forooshgahekanoon
✨هوالعلے✨ 🌿«آیا می دانی منظور از شب قدر که از هزار ماه بهتر است چیست؟ همان نسیم کوی یار است. .. به خصوص اگر که در چنین شبی از آن یار عزیز و محبوب علی الاطلاق این پیام برسد که خانه دل از خود و غیر، خالی کن و دوئیت را کنار بنه و بر درِسرای دل در انتظار باش تا با وارد آمدن حال یا خطابی که باعث بسط شود، خانه دلت را به تصرف درآورم و با تجلی خود، انوار اقبال را از افق ذات بر عالَم جانت بتابم». 📚صفی علیشاه، شرح جامع تفسیر عرفانی و منظوم قرآن 💠 ☀️ 📸آرامگاه حضرت شیخ سعید بن سلام ابو عمران مغربی طاب ثراه از بزرگان طریقت نعمت اللهی 🏴 @safjalishahi
هو ۷. رعایت ادب در محضر خداوند در همه حال. استادم حکیم متاله آیه الله آقا محمد حسن قاضی طباطبایی تبریزی مشهور به الهی اعلی الله مقاماته پیوسته مرا به مراقبت خدا و نگاه داشتن ادب در پیشگاه او و محاسبه نفس، بخصوص بر مراقبه بسیار توصیه می.فرمود. و من نفحات انفاس شريفش و بركات فيوضات منیفش را فراموش نمی کنم. کلمه و روح خداوند، عیسی (ع) فرموده است نگویید علم در آسمان است و باید بالا رفت تا به آن دست یافت و یا در قعر زمین است و باید پایین رفت تا بدان نایل شد؛ بلکه علم در قلوب شماست در پیشگاه ،الهی مودب به آداب روحانیان و متخلق به اخلاق صدیقان شوید، تا علم در قلوبتان ظاهر شود در حدی که شما را فرا بگیرد و امام جواد (ع) فرمود: «هیچ دو مردی به گرد یکدیگر نیامدند جز آن که بهترین شان نزد خدا، کسی است که مؤدبتر است» پرسیدند ای فرزند رسول خدا ما آن را نزد مردم دانیم که چیست؟ اما بیان فرما که نزد خداوند چیست؟ :فرمود قرآن را همان گونه که نازل شده است قراءت کنید و سخن ما را همان طور که گفته ایم روایت کنید و خداوند را به حالتی که محتاج و نیازمند اویید بخوانید». باب ٤٩، ارشاد القلوب ديلمي روایت شده است که خدای تعالی در یکی از کتابهایش فرموده است «بنده ام! آیا این خوب و زیباست که تو در حال مناجات با من به چپ و راست توجه نمایی و با بندهای چون خودت، تکلم کرده مرا رها نمایی؟! آیا چون با یکی از برادرانت تکلم می،نمایی از ادب به دور نیست که به کسی جز او توجه و التفات نمایی؟! ولی تو با او چنین نمی کنی و در مقابلش ادب را نگاه داری؛ در حالیکه ادب را در محضر من رعایت نمی کنی پس چه بد بنده ای است، کسی که چنین باشد!». باب ٤٩ ارشاد القلوب ديلمي . و نیز در باب چهل و نهم ارشاد القلوب دیلمی روایت است که روزی پیامبر (ص) نزد چوپان گوسفندانش رفت حضرت مشاهده نمود (که چوپان لباسش را در آورده بود. چون پیامبر (ص) را دید، لباسش را بر تن .نمود حضرت (ص) فرمود: « برو! ما نیازی به چوپانی تو نداریم، چون ما خاندانی هستیم که کسی را که ادب خدا نگاه ندارد و در خلوت از او حیا ،ننماید، به کار نمی گیریم». ادب با خدا عبارت است از: اقتدای به آداب الاهی و پیامبر (ص) و اهل بیت پاکش (ع)، که همان عمل به طاعت خداوند عزوجل است و نیز حمد و سپاس او در شدت و گشایش و صبر بر بلا. از این رو، ایوب (ع) خطاب به خدایش گفت: رب انی مسنى الضر و انت أرحم الراحمين و) ياد كن اى رسول حال ایوب را وقتی که دعا کرد که ای پروردگار! مرا بیماری و رنج سخت رسیده است و تو از همه مهربانان عالم برتری. انبیاء: ۸۳ ) حضرت ایوب در این دعا ادب را از دو جهت نگاه داشته است؛ اول اینکه نگفته است !خدایا! تو مرا به بلا انداختهای بلکه میگوید «مرا بیماری و سختی رسیده است» و دیگر اینکه نگفته است: بر من رحم نما بلکه خود را در معرض رحمتش قرار داده و گفته است: «تو از همه مهربانان عالم برتری». او چنین گوید تا مرتبة صبر را حفظ نماید. همچنین حضرت ابراهیم (ع) میگوید: « و اذا مرضت فهو يشفين» (چون بیمار شوم او شفایم دهد. شعراء : ۸۰) و برای حفظ ادب نمیگوید « تو مرا بیمار نموده ای ». ایوب در جای دیگری گفته است: «انى مسنى الشيطان بنصب و عذاب». (پروردگارا! شیطان مرا سخت رنج و عذاب رسانیده است. ص ٤١. و بدین وسیله اشاره می نماید که این شیطان است که او را آزار و رنج می دهد، چرا که او مردم را فریب می دهد. تمام این اقوال و اشارات بر ادبی که ایشان در پیشگاه خداوند نگاه داشته اند دلالت می کند. آدم و همسرش نیز در این سخن جانب ادب را رعایت کرده اند که میگویند: «ربنا ظلمنا انفسنا و ان تغفر لنا وترحمنا لنکونن من الخاسرين» ) پروردگارا ما به خود ظلم نمودیم، و اگر تو ما را نبخشی و بر ما رحم نکنی همانا از زیانکاران خواهیم بود. اعراف، آیه ۲۳.) ولى ابليس ادب خداوند را نگاه نداشت و گفت «فبما أغويتنى لا قعدن لهم صرا اط المستقیم». شیطان :گفت ،پس مرا به آنچه اغواء کردهای هر آینه فرزندان آدم را از راه راست تو اغواء کنم و گمراه نمایم، سوره اعراف، آیه ١٤. ۸. عزلت امام صادق (ع) فرمود صاحب عزلت متحصن به حصن خدا است و خود را با نگاهبانی او نگاه داشته است پس خوشا به حال کسی که در نهان و آشکار تنها باشد. در عزلت گزینی، حفظ جوارح و فراغت قلب و سلامت زندگی و شکستن سلاح شیطان و دوری از هر بدی نهفته است. هیچ پیامبر و امامی نبوده است جز آن که مدتی را در عزلت به سر برده است؛ یا اوایل ماموریتش و یا در اواخر آن». 🟢ادامه دارد... 🌹منبع: رساله لقاءالله شِهابٌ ثاقِبْ 🌹  rubika.ir/shahab_saqeb •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• اصول و اُمهات معرفت نفس👇 🌸🌺🌼 @Reason786
هو شیخ بهایی در کشکول از سفیان ثوری روایت میکند که از امام صادق (ع) شنیدم که فرمود: «سلامت عزیز ،گشت تا این که مطلب و محلش مخفی شد اگر در چیزی بتوان آن را یافت، آن چیز خمول است و اگر در خمول یافت نشود پس در خلوت است و آن چون خمول نیست و اگر در خلوت هم نباشد، در خاموشی است، و آن چون خلوت نیست و اگر در آن هم یافت نشود، در سخن سلف صالح است خوشبخت کسی است که در نفس خویش، خلوتی جوید». در این آیه مباركه تأمل کن ! که خداوند فرموده است « و اذکر فی الکتاب مریم اذا نتبذت من اهلها مکانا شرقياً، فاتخذت من دونهم حجاباً فارسلنا اليها روحنا فتمثل لها بشراً سوياً». عزلت عبارت است از خروج از مخالطة خلق، بواسطة اختيار انزوا و انقطاع معنای اصلی اش، عزل حواس است به خلوت، از تصرف در محسوسات؛ چه هر آفت وفتنه و بلایی که روح بدان مبتلا گردد، حواس در آن دخالت دارد. با خلوت و عزل حواس مدد نفس از دنیا و شیطان هوا و هوس منقطع می گردد. ( ای رسول یاد کن در کتاب خود احوال مریم را آن روز که از اهل خانه خویش کنار گرفته، به مکانی در مشرق بيت المقدس) روی آورد و آن گاه که از همه خویشانش به کنج تنهایی محتب و پنهان گردید ما روح خود را بر او مجسم ساختیم. مریم: ١٦ و ١٧. ۹. تهجد. خداوند متعال می فرماید: «و من الليل فتهجد به نافله لک عسی ان یبعثک ربک مقاماً محموداً، وقل رب أدخلني مدخل صدق و اخرجنى مخرج صدق و اجعل لي من لدنک سلطان نصيراً». مقداری از شب را، بیدار و متهجد باش و نافلة شب که خاص توست بجای آر باشد که خدایت به مقام محمودت رساند، و دایم دعا کن که بار الها مرا به قدم صدق داخل و به قدم صدق خارج گردان و مرا از جانب خود بصیرت و حجت روشنی عطا فرما اسراء: ۷۹ ۸۰ «ان المتقين فى جنات و عيون آخذين ما آتاهم ربهم انهم كانوا قبل ذلک محسنين كانوا قليلاً من الليل ما يهجعون و بالاسحار هم يستغفرون» آنروز متقیان همه در بهشت و بر لب چشمه های آب آرمیده اند نعمتهایی که خدا بدانان عطا کند را فرا ،گیرند چرا که در دنیا مردمی نیکوکار بوده اند و از شب اندکی را خوابیده و سحرگاهان از درگاه خدا طلب آمرزش و مغفرت نموده اند. ( ذاريات: ١٥ - ١٨). «يا ايها المزمل قم الليل الا قليلا نصفه او انقص منه قليلاً او زد عليه و رتل القران ترتيلاً انا سنلقى علیک قولا ثقيلاً ان ناشئه الليل هى اشد و طأ و اقوم قيلا ان لک فی النهار سبحاً طويلاً و اذكر اسم ربک و تبتل اليه تبتيلا» اى) رسولی که در جامه خفتهای شب را به نماز و اطاعت خدا سپری کن مگر کمی که نصف یا چیزی کمتر از آن باشد یا چیزی بر نصف بیفزا و به تلاوت قرآن با توجه کامل مشغول باش ما به وحی خود کلام بسیار سنگینی را بر تو القا می کنیم، البته نماز 🟢ادامه دارد... 🌹منبع: رساله لقاءالله شِهابٌ ثاقِبْ 🌹  rubika.ir/shahab_saqeb •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• اصول و اُمهات معرفت نفس👇 🌸🌺🌼 @Reason786
هو حکایات فیه ما فیه یک نظر قهر حق بهتر از هزار لطف ظاهری دنیا حکایت آورده‌اند که: عیسی عَلَیْهِ السَّلام در صحرایی می‌گردید. باران عظیم فرو گرفت، رفت در خانۀ سیَه گوش۱ در کُنجِ غاری پناه گرفت لحظه‌ای، تا باران منقطع گردد. وحی آمد که: از خانۀ سیَه گوش بیرون رو که بچّگانِ او به سبب تو نمی‌آسایند. ندا کرد که: یَا رَبِّ لِابْنِ اَوی مَأوَیً وَ لَیْسَ لِابْنِ مَرْیَمَ مَأْویً. گفت: فرزندِ سیَه گوش را پناه است و جای است و فرزند مریم را نه پناه است و نه جای است و نه خانه است و نه مقام است. مولانا فرمود: اگر فرزندِ سیَه گوش را خانه است، امّا چنین معشوقی او را از خانه‌ای نمی‌راند، تو را چنین راننده‌ای هست، اگر تو را خانه نباشد، چه باک؟ که لُطفِ چنین راننده و لطفِ این خِلعَت که تو مخصوص شدی که تو را می‌رانَد، صدهزار هزار آسمان و زمین و دنیا و آخرت و عرش و کرسی می‌ارزد و افزون است و درگذشته است. @fihehmafih ۱- درنده‌ای از سگ کوچک‌تر و از گربه بزرگ‌تر با گوش‌های سیاه (هر قصه ای را مغزی هست. قصه را جهت آن مغز آورده‌اند بزرگان، نه از بهر دفع ملالت. )
هو شیخ ابوسعید ابوالخیر -قدس سره-  را پرسیدند که تصوف چیست؟ گفت آنچه در سر داری بنهی و آنچه در کف داری بدهی و از آنچه بر تو آید نجهی. خواهی که به صوفی‌ گری از خود برهی باید که هوا و هوس از سر بنهی آن چیز که داری به کف، از کف بدهی صد زخم بلا خوری و از جا نجهی بهارستان شیخ عبدالرحمان جامی
هوالحیّ شیخ‌ ما [ابوسعید ابوالخیر] را پرسیدند كه‌: مردان‌ خدا در مسجد باشند؟ گفت‌: در خرابات‌ هم‌ باشند. اسرارالتوحید به عین عُجب و تکبر نگه به خلق مکن که دوستان خدا ممکن‌اند در اوباش سعدی علیه‌الرحمه
هو دردمندیم و به امید دوا آمده ایم مستمندیم و طلبکار شفا آمده ایم از در لطف تو نومید نگردیم که ما بینوایان به تمنای نوا آمده ایم ما گدائیم و تو سلطان جهان کرمی نظری کن که به امید شما آمده ایم دل فدا کرده و جان داده و سر بر کف دست تا نگوئی که به تزویر و ریا آمده ایم این چنین عاشق و سرمست که بینی ما را نیست حاجت که بگوئی ز کجا آمده ایم ما اگر زاهد سجاده نشینیم نه رند بر سر کوی خرابات چرا آمده ایم سید بزم خرابات جهان جانیم بندگانیم به درگاه خدا آمده ایم حضرت_شاہ_نعمت_اللہ_ولی
هو 📌🔖١٦١٩ 📚📚حقيقة ليلة القدر عبارة عن الليلة التي الله تبارك وتعالى يعطي الموجود العمل الذي يناسب شاكلته لمدة سنة. 💠~💠~💠 📚📚السائل. السؤال الاول: التقدير في ليلة القدر يتوقف على اي شيء.؟ السؤال الثاني: هل يحدث تغيرات في خارج ليلة القدر بحيث تؤثر على ليله القدر..؟ 📚📚سماحة الشيخ قاسم الطهراني( حفظه الله تعالى): بالنسبة الى ليلة القدر . القدر: بشكل عام راجع الينا وليس راجع الى الله تبارك وتعالى لان الله تبارك وتعالى ما عنده تغيير ما عنده تبديل . عالم الامر عالم المشية الإلهية هو عالم الثبوت . البداء لنا وليس راجع الى الله سبحانه وتعالى. اذن هذا الذي الله سبحانه وتعالى ينقله يقدره بالحقيقة ليس راجع الى الله هو راجع حسب تحولاتنا حسب اوضاعنا .هذا اول شيء _ ثاني شيء ليس الله جالس هنا في هذه السنه اقدر هذاوهذا كل شيء موجود من الأول الى الآخر اما ماهي حقيقة ليلة القدر :القدر عباره عن الليله التي كل موجود حسب شاكلتة الله تبارك وتعالى يعطيه لمدة سنة يعطيه عمل حسب شاكلته لااقل، ولا اكثر "المهم الشاكلة في عالم الأحدية" والذي يقول الله تبارك وتعالى يقدر كذا وكذا هذا تطورات فينا . اهم شيء في ليلة القدر هو : الهدوء ، والسلام ،يعني ان يصبح السالك قلبا ، وسرا، وباطنا راضيا بكل ما كتب الله له، لان الله لا يفعل الا الخير لا يوجد تنافس لا توجد مقابلة لا توجد معارضة مع الله مع ارادة الله القدر هكذا..واذا قال السالك يالله اجعلني كذا وكذا هذه معارضة . انتم لازم تعيشون ليلة القدر بشكل لا يوجد تنافس الله يريد يعمل اي شيء انا اقبل ..لكن عندما ابكي و ابكي هذا اضطراب .. الهدوء ،التسليم ،الرضا اي شيء يريده الله ارضى.. الابتهال، التضرع ،البكاء كل هذا يجب ان يكون في اطار [ سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ }-يعني البكاء الابتهال لله اجعل قلبي بحيث ابدا لا يخالف ،ولا يطلب غير ما انت كتبت لي يجب ان يكون هكذا لا ان يكون مضطرب ومشوش فاتوسل والبكاء هنا لا يفيد..الشيء الذي الان الخطباء يروجون له هذامنافي مع حالة التسليم [ سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ } احيانا الشخص لا يبكي، لا يتوسل ،لا يعمل كثيرا ،ولكن قلبه مرتاح لما كتب الله له اي شيء كتبته لي انا اقبل لان كلما كتبت لي هو خيرا اذا حصلت لديه هذا الحالة هذا جيد لكن غير هذه الحالة ابكي من الان الى يوم القيامة، لايكون الا ماكتب الله تبارك وتعالى لكن سيكون تزاحمات وعراك بداخلك وتفقد حالة التسليم. واي موجود يحصل له هدوء نسبي بليلة القدر هذه نتيجه نزول (روح القدس ) هذه الليلة هي ليلة السلام ليس ليله العراك .. 📚السائل: ماذا نقصد بالفجر..؟ 📚📚سماحة الشيخ قاسم الطهراني (حفظه الله تعالى ): يقصد به الوقت العادي.. لكن بالروايات توجد معاني كثيرة. 📚السائل: يعني مثلا الحقيقة.؟ 📚📚سماحة الشيخ قاسم الطهراني (حفظه الله تعالى ): نعم .يمكن ان نقول هكذا . البعض تحصل له حالة الهدوء في الليل والبعض تحصل له الحالة في نهار لانه ملحق به وانتم تعرفون الوقت بنصف الارض يختلف عن النصف الآخر الان هنا ليل بامريكا نهار عندنا ليلة قدر وعندهم لاتوجد ليلة قدر . الشيء في الحقيقة يدور 24 ساعه في عالم المادة ... عند(ابا الحسن القزويني) رسالة حول ليله القدر رايتها من زمان ممكن موجودة في العراق و من الروايات نستفاد النهار يلحق بالليلة واذا الله يقول مثلا بالليل والنهار الناس يتركون الليل يقولون بعد نصف ساعة قبل المغرب نعمل . قصة، هنالك اعرابي أتى الى احد المراجع في النجف قال: سيدنا الذكر في الركوع ماذا نقول مره او ثلاث قال قل ثلاث مرات (سبحان ربي العظيم وبحمده) بعد خروجه احد العلماء استشكل عليه قال: انت ذكرت بالرسالة العملية قلت مرة واحدة تكفي لماذا قلت لهذا الاعرابي ثلاث مرات قال يا حبيبي اذاقلت له مرة واحدة لايقول لكن عندما قلت ثلاثة يعمل مرة واحدة. الله نفس الشيءمعنا.عمليا الحالات تحصل بعد الطلوع وبعض الحالات تحصل بالظهر . 📚السائل: تنزل الملائكة والروح ماذا يعني..؟ 📚📚سماحة الشيخ قاسم الطهراني (حفظه الله تعالى) هذه عناية خاصة من الله تبارك وتعالى والعناية الخاصة افضل من التسليم. تسليم العبد لمولاه في ارادته في مشيئته (بيني وبينك انأ تنازعني) الله يريد شيء وانا اريد شيء اخر. في العناية الخاصة يصل السالك الى مستوى يرى كل ما كتبه الله من الجلال والجمال كل شيء مضبوط 100% جيد له هذا اما فكريا او قلبيا او شهوديا هذا هو الاساس ومن هنا يقولون الاسلام هو التسليم مع انه تقريبا 99% منهجيا خلاف هذا الكلام يعني نفكر الله يريد الله كتب نحن نريد غيره 👇👇يتبع