eitaa logo
حکمرانی مردم
2.4هزار دنبال‌کننده
868 عکس
407 ویدیو
125 فایل
کلید اصلی حل مسائل کشور اینجاست. جهت ارتباط و انتشار مطالب: @kheibar110
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 نه تنها اجرای دستورات دینی توسط حاکم و رهبر و ولی خدا، نیازمند خواست و اراده و حضور در صحنه مردم است. حتی اصل حکومت ولی خدا نیازمند خواست و حضور امت است. 🔅 إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى‏ أَهْلِها 🔹 شما باید امانت ولایت و حاکمیت و مدیریت جامعه را بدهید به دست ولی خدا. 🔻 چه کسی از علی (ع) در عدل، در فهم، در رشادت، در تقوا، در مردم‌داری و... برتر است؟ 🔻 خب چرا باید علی (ع) سکوت کند؟ رازش این است که باید حضور حاضر باشد. 🔸 لذا بعد 25 سال مولا فرمود: لولا حضور الحاضر ... اگر مردم بعد ماجرای خلیفه سوم نمی‌آمدند، امیرالمؤمنین (ع) چه کار می‌کردند؟ هیچ❗ 🔹 نقش مردم در حاکمیت اسلام به گونه‌ای است که اگر کسی جایگاه ولایت را نداند، تصور می‌کند که مردم حاکمند و حاکم محکوم❗ 🔸 حضرت امام (ره) می‌فرماید: «من در میان شما باشم و یا نباشم به همه شما وصیت و سفارش می‌کنم که نگذارید انقلاب به دست نا اهلان و نامحرمان بیفتد. نگذارید پیشکسوتانِ شهادت و خون در پیچ و خم زندگی روزمره خود به فراموشی سپرده شوند. اکیداً به ملت عزیز ایران سفارش می‌کنم که هوشیار و مراقب باشید.» (جلد 21، صفحه 93) این یعنی این که، شما هستید که انقلاب را به دست این و آن می‌دهید. 🔹 در برخی آیات خداوند می‌فرماید امت اسلام در جایگاهی است که عذاب هم به دست شماست❗ یعنی کاری که قبلا خداوند خودش با عذاب استیصال برای کفار رقم می‌زد، این هم به دست مردم است. 🔅 قَتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُم‏ 🔻 خب اگر امت اسلام در مقابل کفر قتال نکند، خدا با کفر چه می‌کند؟ مشخص است! هیــــــچ. 🔻 یعنی خدا آمریکا و اسرائیل را نابود نمی‌کند؟ نه❗ 🔹 خداوند متعال وقتی می‌خواهد پیامبرش را یاری کند، می‌فرمایند یا رسول الله یاری من این است: یک عده امت مؤمن می‌آیند و به تو کمک می‌کنند. 🔅 وَ إِنْ يُريدُوا أَنْ يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ هُوَ الَّذي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنينَ 🔻 اگر دشمنان خواستند به تو خدعه بزنند، خدا برای تو کافی است. 🔻 کفایت خدا به چه صورت است؟ بالمؤمنین. این همان ترکیب طلایی امام - امت است. ✍ تهیه و تنظیم: حجت‌الاسلام والمسلمین وحید ولوی 🔅 👇 🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW 🔗 splus.ir/hokmrani_mardom 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
30.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 | از تهران تا بین‌الحرمین 🔸مرحله اول پویش به عشق حسین می‌بخشم در سال ۱۴۰۱ 🔸به همت ستاد ملی صبر و با همراهی صلحیاران و مردم سراسر کشور در ایام محرم 🔅 👇 🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW 🔗 splus.ir/hokmrani_mardom 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
| امامتِ امت در جبهه حق جلسه هفتم: امامتِ امت 🔹 زمانی که در مورد نقش مردم در حاکمیت حق و حرکت جریان توحید صحبت می‌کنیم، باید این ذهنیت ناصحیح در اندیشه ما اصلاح بشود که تحقق جریان توحید، منوط به ولی خداست. این تصویر باید در ذهن‌مان جا بیفتد که برای حرکت جریان توحید باید ترکیب طلایی امام - امت رقم بخورد. اینکه امام در جایگاه امامت خودش مستقر بشود و بتواند کار امامت را به طور کامل انجام بدهد، این منوط به حضور امت و خواست امت هست❗ 🔹 به همین ترتیب، اگر در یک حاکمیت دینی، نقش مردم و امت کم‌رنگ شود و امت از سازوکار حاکمیت کنار گذاشته شود، این حاکمیت از دینی بودنش فاصله می‌گیرد. حتی اگر نماز جماعت‌ها شلوغ باشد، همه روزه بگیرند، همه با حجاب باشند و غیرتی و...، این جامعه ابداً دینی نیست! و در نگاه دقیق‌تر، این یک جامعه غیر الهی است. ▫ مثال: امام می‌خواهد در جامعه عدالت ایجاد کند: 🔻 یک نگاه این است که امام، حاکم است و حکومت دارد، ابزار اقتصادی، نظامی، سیاسی، رسانه ای و... در اختیار و قدرت اوست. او می‌تواند با این ابزارها مردم را به گونه‌ای اداره کند که عدالت ایجاد شود. دزدی نباشد، فساد اداری نباشد و... • اما این مدل ابداً اسلامی نیست ، ان شاء الله جلسات بعد عرض می کنم ، این مدل ، رویه طاغوتی است و توحید حقیقی از دل این شیوه حاکمیت بیرون نمیاد. 🔻 مدل دیگر اجرای عدالت این است که امام دستش را برای اجرای عدالت جلوی مردم دراز کند. برای اجرای عدالت، مردم به امام و حاکم کمک کنند. اگر مردم کمک نکنند عدالت هم ایجاد نشود. نه اینکه امام توانش را وسط بگذارد ولی عدالت ایجاد نمی‌شود؛ نه. امام زورش را هم نمی‌زند. چون امام با امت حرکت می‌کند❗ نه اینکه امام ظرفیت حرکت رو به جلو را در عدالت ندارد، نه؛ بلکه دارد ولی حرکت نمی‌کند❗ 🔅 أَيُّهَا النَّاسُ أَعِينُونِي عَلَى أَنْفُسِكُمْ وَ ايْمُ اللَّهِ لَأُنْصِفَنَّ الْمَظْلُومَ مِنْ ظَالِمِهِ وَ لَأَقُودَنَّ الظَّالِمَ بِخِزَامَتِهِ حَتَّى أُورِدَهُ مَنْهَلَ الْحَقِّ وَ إِنْ كَانَ كَارِها 🔹 علی (ع) رشادت که دارد، سیاست هم دارد، اوج بصیرت و عدل و زهد و کمالات است. اما در اجرای عدالت از مردم کمک می‌خواهد. نه اینکه او شخصاً نیازمند به کسی باشد؛ نه. سازوکار حاکمیت دین، این اقتضا را دارد. در نگاه دین مردم جزو بدنه حاکمیت هستند. مردم خودشان حاکم هستند. حاکمیت باید مردمی بشود، یک شعار نیست که جذب حداکثری شود یا رأی جمع کنیم❗ یک واقعیت قرآنی است که اگه محقق نشود، حاکمیت دینی نخواهیم داشت❗ 🔹 مردمی شدن حاکمیت یعنی مردم خود را جزو بدنه حاکمیت بدانند. حتی وظایف ظاهری حاکمیت را متوجه خودشان بدانند. دیگر نباید در حاکمیت دین، به زور قانون و تبصره و مشوقات مردم بیان پای کار حاکمیت بیایند. 🔻 اگر حاکم اعلام کرده است که ما مشکل تحدید نسل داریم، این دغدغه، در نگاه اسلام، دغدغه خود مردم است، نه اینکه یک حاکمیتی هست و به مشکلی برخورده و حالا میخواهد با زور قانون و تصبره و مشوق‌ها مشکلش را حل کند. 🔻 مسئله حاکم و والی و امام در حاکمیت دینی، مسئله مردم است. ادامه دارد... 👇
🔹 وقتی در مورد حرکت جریان حق و گسترش توحید سخن می‌گوییم شاید اولین گام تحقق یک حاکمیت دینی باشد. 🔻 یک پایگاهی که بشود از آنجا توحید را از آنجا گسترش داد. 🔻 باید یک حاکمیتی باشد که زیر سیطره طاغوت نباشد و بتواند با بسط ید به گسترش توحید بپردازد. ▫ یکی از اقدامات مهم حضرت ابراهیم (ع) زمانی که هجرت می‌کند، ایجاد پایه‌های یک پایگاه توحیدی در مکه است. 🔅 رَبِّ إِنَّهُنَّ أَضْلَلْنَ كَثِيراً مِنَ النَّاسِ 🔅 رَبَّنا إِنِّي أَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتي‏ بِوادٍ غَيْرِ ذي زَرْعٍ 🔅 رَبَّنا لِيُقيمُوا الصَّلاةَ این کلیدواژه پایگاه دین است 🔅 الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ اینجا تبدیل به پایگاه توحید بشود تا به دنبال آن 🔅 فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ 🔹 اولین اقدام اساسی پیامبر بعد از هجرت حاکمیت دینی است. در گام بعد این پایگاه توحید (ام القری) باید منتشر شود. شعارهایش، آرمانهایش، اندیشه‌اش و حتی جغرافیایش. 🔻 سؤال این است که بسط توحید در سایر امت‌ها بر عهده کیست؟ آیا حاکمیت؟ آیا ولی خدا؟ در نگاه اول ممکن است کسی به این نتیجه برسد که برای گسترش این مسائل نیاز به ابزارهای وسیع است. ابزار اقتصادی، رسانه‌ای‌، نظامی و... است و این‌ها در اختیار حاکمیت است و مردم ندارند؛ پس ابتدائا وظیفه حاکمیت است. اما مسئله آن است که در نگاه قرآن آن عنصر اصلی در بسط توحید، امت توحیدی است و نه امام توحید❗ 🔹 تعبیر قرآن از امتی که پای امامش بایستد و قیام لله کند و برای بسط توحید اقدام کند، «امتِ امام» است. 🔅 وَكَذلِكَ جَعَلناكُم أُمَّةً وَسَطًا لِتَكونوا شُهَداءَ عَلَى النّاسِ وَيَكونَ الرَّسولُ عَلَيكُم شَهيداً 🔹 خداوند خطاب به جامعه دور و بر پیغمبر می‌فرماید که شما یک امت وسط هستید، یک امت میانه. حالا میانه‌ی چه چیزی؟ ادامه آیه توضیح می‌دهد. میانه رسول الهی و سایر بشریت. 🔻 پیامبر چه نسبتی برای شما دارد؟ همان نسبت را شما با سایر امت‌ها دارید. 🔅 وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ ۚ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ ۚ مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ ۚ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِنْ قَبْلُ وَفِي هَٰذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ 🔹 ای امت اسلام در راه خدا جهاد کنید، حق جهاده، جهاد ویژه! چرا، چون شما امت برگزیده‌ای هستید. برگزیده برای یک مأموریت! در ادامه می‌فرماید این مأموریت و این جهاد ، آیین ابراهیمی است. خوب نتیجه جهاد چیست؟ 🔅 لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ 🔹 هدف چیست؟ مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «هدف عبارت است از ساختن کشوری که بتواند در دنیا الگو باشد؛ لتکونوا شهداء علی النّاس. آن چنان بالا قرار گیرید که بتوانید ناظر بر همه‌ی عالم باشید؛ بر همه‌ی روش‌ها، بر همه‌ی تمدّن‌ها و مدنیّت‌ها» 🔹 امّت اسلامی باید امروز در دنیا به برکت اسلام آن‌چنان باشد که مثل مشعلی راه بشریت را روشن کند؛ مثل خورشیدی بر بشریت بتابد و به آنها خیر برساند؛ آنها را گرما ببخشد، آنها را نورانیّت ببخشد، به آنها حرکت ببخشد، به آنها حیات بدهد. آن جامعه‌ی اسلامی که باید «لتکونوا شهداء علی النّاس» باشد؛ آن جامعه‌ی اسلامی که باید «یدعون الی الخیر» باشد؛ آن جامعه‌ی اسلامی که باید پیشرو بشریت در همه‌ی خیرات باشد، این‌گونه است. 🔹 امت پای کار امام، وظیفه اصلی‌اش، گسترش دین است. این امت است که باید برای انتشار پیام انقلاب کار کند و نه امام و حاکمیت❗ 🔅 قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلَىٰ بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي هم من دعوت می‌کنم و هدایت می‌کنم، هم من اتبعنی. این آیه را که بارها شنیده‌اید: 🔅 وَ نُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الاَرضِ وَ نَجعَلَهُم اَئِمَّة 🔸 امت بشود امام. اوج نقش‌آفرینی یک امت در جریان حق است که می‌شود امام. ✍ تهیه و تنظیم: حجت‌الاسلام والمسلمین وحید ولوی 🔅 👇 🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW 🔗 splus.ir/hokmrani_mardom 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
📎 | نقش پلتفرم‌ها در افزایش نقش‌آفرینی مردم در برابر تصدیگری دولت 🔹 دکتر حامد ملک‌زاده: «ورود پلتفرم‌ها برای افزایش نقش‌آفرینی مردم و کوتاه کردن دست تصدیگری دولت قطعاً بیشتر، فرصت است تا تهدید. با همه آن ملاحظه‌ها، فرصت است. کتاب «دولت و بازار»، اثر آقای جبرائیلی را بخوانید. در این فضای مفهومی کتاب خیلی خوبی است. ایشان خوب از حرف‌های حضرت آقا استخراج کرده که چگونه جای دولت از تصدی و گسترده شدن به هدایت و نظارت تغییر پیدا می‌کند. خوب صورت‌بندی کرده است. البته این را بیشتر در عرصه صنعت صورت‌بندی کرده، ولی قابل اقتباس است که چگونه حمایت، هدایت و نظارت دولت، می‌تواند جریان تصدی‌گری را به سمت جریان تسهیل‌گری سوق بدهد و سپس چگونه مردم خودشان در حوزه‌های صنعتی نقش‌آفرین بشوند. قطعاً هر جا دولت تصدی‌گری بکند، به‌آفرینی مردم نقش داشتن را اجازه نمی‌دهد؛ به دو علت، یکی اینکه زور دارد، دوم اینکه اینکه پول دارد. همین دولت هر جا ورود می‌کند، مطلقاً مردم نمی‌توانند نقش‌آفرین باشند، نمی‌توانند کار بکنند و نمی‌توانند حضور پیدا بکنند؛ برای همین، پلتفرم‌ها، حتماً هر جا که دست مردم را باز می‌گذارند، دارد عرصه دولتی را کم می‌کند، و خود این مبارک است.» 📍منبع: کتاب حکمرانی نوین 🔅 👇 🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW 🔗 splus.ir/hokmrani_mardom 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
22.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 | مردم‌سالاری دینی در نهج‌البلاغه 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین قنبریان 🔅 👇 🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW 🔗 splus.ir/hokmrani_mardom 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
| امامتِ امت در جبهه حق جلسه هشتم: همراهی امام با امت ۱ (سکوت در مقابل انحرافات) 🔹 امام در نسبت امت مؤمن باید به گونه‌ای امامت کند که امت خودش را بزرگ کند (امام ساسة العباد)، تا جایی که امت بشود امام. لذا امام پای بزرگ کردن امت خودش پیر می‌شود. 🔹 پیغمبر خدا (ص) فرمودند: شَیَّبَتْنِی سورةُ هودٍ از برخی مفسران و صحابه پرسیدند که چرا سوره هود؟! جواب دادن که به خاطر این آیه: 🔅 فَاستَقِم كَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَكَ آن چیزی که پیامبر را پیر می‌کند، استقامت خودش نیست. او شرح صدر دارد. آن چیزی که پیامبر را پیر می کند همراه کردن امت در مسیر استقامت است❗ 🔻 امت یک جایی خسته می‌شود 🔻 امت ممکن است دنیا دوست شود 🔻 امت ممکن است تطمیع شود 🔸 به همین خاطر، امام در حرکت خودش کمال همراهی با امت را باید داشته باشد. کمال همراهی امام با امت یعنی چه؟ یعنی امام با وجود اینکه نهایت کمالات است (إِنْ ذُكِرَ الْخَيْرُ كُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَأَصْلَهُ وَفَرْعَهُ وَمَعْدِنَهُ وَمَأْواهُ وَمُنْتَهاهُ) اما در حرکت، خود جدا از امت حرکت نمی‌کند. با حفظ جایگاه امامت، با امت حرکت می‌کند. 🔹 خداوند متعال در برخی آیات انبیای خودش را توبیخ می کند که چرا جدا از امت حرکت کردید⁉ سوره طه خداوند متعال در سوره طه به حضرت موسی (ع) عتاب می‌کند: 🔅 وَمَا أَعْجَلَكَ عَنْ قَوْمِكَ يَا مُوسَىٰ ▫ ماجرا چه بود؟ 🔻 قرار است این قوم، قوم برگزیده بنی اسرائیل به سوی ارض مقدس برود. 🔻 برای این مأموریت نیاز به منشور مأموریت است. 🔻 به همین دلیل همه داشتند به سوی کوی طور می‌رفتند. 🔻 از دریای سرخ که عبور کردند، آنجا موسی (ع) زودتر از قوم خود به سوی طور می‌رود. 🔻 هارون (ع) را به عنوان خلیفه در میان بنی اسرائیل می‌گذارد. 🔻 موسی (ع) ۳۰ روز عبادت می‌کند، خداوند خطاب به موسی (ع) میفرماید ۱۰ روز دیگر هم بمان. اواخر ده روز که می‌رسد خداوند به او می فرماید که: 🔅 وَمَا أَعْجَلَكَ عَنْ قَوْمِكَ يَا مُوسَىٰ 🔻 موسی (ع) هم می‌فهمد که گیر کار کجاست؛ قرار بوده که با هم اینجا بیایند، می‌فرماید: 🔅 قَالَ هُمْ أُولَاءِ عَلَى أَثَرِي وَعَجِلْتُ إِلَيْكَ رَبِّ لِتَرْضَى خدایا آن‌ها پشت سر من با هارون (ع) در حال آمدن هستند، اما خیلی آرام آرام و لِخ لِخ! می‌آمدند. من زودتر آمدم که دل شما را به دست بیاریم❗ در آیه بعد خداوند می‌فرماید: نتیجه این که جدا از امت آمده‌ای، می‌دانی چیست؟ 🔅 قَالَ فَإِنَّا قَدْ فَتَنَّا قَوْمَكَ مِنْ بَعْدِكَ وَأَضَلَّهُمُ السَّامِرِيُّ 🔹 خداوند خطاب به پیامبر اسلام (ص) هم می‌فرماید: 🔅 وَلَا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يُقْضَىٰ إِلَيْكَ وَحْيُهُ یا رسول الله، قرآن را زود زود برای مردم نگو، اجازه بده هر زمان که وقتش شد. 🔹 پیامبر حقیقت قرآن از همان ابتدا در جان مبارکش دارد ام اجازه بیانش را ندارد. چرا❓ چون باید متناسب با امت قرآن را بخواند. حتی در مورد روایات اهل بیت (ع) هم همین است. فقهای ما هم، غالباً همین طوری عمل کردند: ▫ در مورد فتوای تحریم تنباکو نقل است که مرحوم میرزای شیرازی در مورد تأثیر فتوای خودش استعلام می‌گیرد که آیا امت ظرفیت اجرا را دارد یا نه و بعد فتوا را صادر می‌کند. برای اینکه کمال همراهی احساس کنید، چند لایه را باید برای شما مثال بزنم. 🔰 لایه ۱ 🔹 نه تنها امام بدون امت رو به جلو حرکت نمی‌کند بلکه حتی حاضر است برای اینکه امت با او بماند، خطا و بدعت امت را نادیده بگیرد❗ 🔻 یعنی امام در مقابل بدعت و انحراف سکوت می‌کند؟ بله❗ ▫ شب‌های قبل عرض کردم، یک جا امیرالمؤمنین (ع) به مردم گفتند که آی مردم، این نمازی که آخر شب در ماه رمضان می‌خوانید، این سنت اشتباهی است که خلیفه دوم به اشتباه ایجاد کرده! خود امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: برخی از رزمنده‌های لشکر من صدای‌شان درآمد که تو آمدی می‌گویی ما فلان نماز را نخوانیم؟؟؟ مولا فرمود: ترسیدم تمام لشکر دچار دو دستگی بشود، بنابراین بیخیال شدم❗ ادامه دارد... 👇
🔹 شرک گناهی است که خداوند متعال فرمود من این گناه را نمی‌بخشم! اما می بینید که در آیات قرآن یک ولی خدا در برابر شرک علنی و بسیار قبیح امتش سکوت می‌کند❗ ▫آن جایی که موسی (ع) برای دریافت الواح به سوی طور رفت و هارون (ع) را خلیفه خودش قرار داد. 🔻 هنوز خیسی پای مردم به واسطه عبور از دریا خشک نشده! که سامری گوساله می‌سازد و مردم گوساله‌پرست می‌شوند❗ 🔻 هارون می‌گوید این چه کاریست؟ مردم هم، پشت به پشت هم در مقابل هارون... 🔻 زمانی که موسی (ع) که برمی گردد به هارون (ع) می‌گوید چرا هیچ کاری نکردی؟ جواب هارون چیست؟ 🔅 قَالَ يَا ابْنَ أُمَّ لَا تَأْخُذْ بِلِحْيَتِي وَلَا بِرَأْسِي إِنِّي خَشِيتُ أَنْ تَقُولَ فَرَّقْتَ بَيْنَ بَنِي إِسْرَائِيلَ هارون (ع)، چرا سکوت کردی؟ تمام دعواها سر توحید بود! حالا می‌گویی بیخیال این شرک تا وحدت جامعه بنی اسرائیل حفظ بشود⁉ 🔸 مسئله وحدت در قرآن حول مأموریت امت است. مأموریتی که مأموریت اصلی انبیاء است. هیچ چیزی نمی‌تواند در مقابل آن قرار بگیرد❗ بسیج تمام مستضعفان عالم مأموریت ماست. حضرت امام خمینی (ره) می‌فرمودند: 🔅 من يك پيشنهادى در چند روز پيش از اين كردم كه اگر اين پيشنهاد را عمل بكنند، اين اسباب اين مى‌شود كه روابط ان‌شاءاللَّه كم‌كم پيدا بشود. و او ايجاد يك «حزب مستضعفين»، تمام مستضعفين دنيا، اعم از مُسْلم و غير مُسْلم- اين دولت‌هاى غيراسلامى كه به مردم ظلم می‌كنند؛ ملت‌ها اين طور نيستند. ملت مثلًا امريكا، ملت فرانسه، آنها كه ظلمى نمی‌خواهند بكنند. اين كه ظلم می‌كند، آن كه خلاف می‌كند، دولت‌ها هستند. آنها هم مستضعفين‌شان گرفتار مستكبرين است- اگر يك حزبى در عالَم پيدا بشود، يك حزب عالَمى، حزب مستضعفين، كه همان «حزب اللَّه» است، اين مشكل رفع بشود. با رفع اين دو اشكال، تمام مشكلات مسلمين رفع می‌شود؛ هيچ قدرتى با اين قدرت‌ها نمی‌تواند مقابله بكند (صحیفه ۹/۳۳۱) 🔹 مسئله تفرقه یکی مسائلی است که مانع مردمی شدن حاکمیت می‌شود. خب این لایه اول که امام حتی حاضر است برای همراهی امت انحرافاتی از آنها را نادیده بگیرد❗ ✍ تهیه و تنظیم: حجت‌الاسلام والمسلمین وحید ولوی 🔅 👇 🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW 🔗 splus.ir/hokmrani_mardom 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom
18929.pdf
3.11M
📄 | بررسی موانع حکمرانی مردمی در ایران 🔸 راهکارهایی برای ارتقای نقش مردم در حکمرانی 🖋 تدوین کننده: سینا شیخی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی 🔅 👇 🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW 🔗 splus.ir/hokmrani_mardom 🔗 https://eitaa.com/hokmrani_mardom