فقر رویدادسازی در مقیاس ملی
(فقدان توانایی خلق امر ملی)
🔻 در همین ایامی که از کوچه و بازار گرفته تا رسانهی ملی همه درگیر قیمت دلار و مسئله مسمومیت دانشآموزان و اخبار نا امیدکننده هستند، دهها خبر بزرگ گم شد. نه دستاورد پالایشگاه ایرانی، نه ساخت ناو شهید مهدوی و نه بزرگترین بیمارستان غرب آسیا هیچکدام تبديل به خبر اول کشور نشد.
🔻هنگامیکه امارات متحده عربی از ماهواره عاریتی امید رونمایی کرد، آنچنان از این امر بمب رسانهای ساخت که نه تنها در مقیاس ملی که حتی در منطقه و خصوصا ایران نیز بهعنوان یک موفقیت بزرگ منعکس شد.
🔻 اما ما سالهاست عادت کردهایم اخبار اختراعاتی که ایران را در رتبههای تک رقمی جهان قرار میدهد را در کنار خبر افتتاح یک درمانگاه یا دامداری و یا کمی قبل از اخبار هواشناسی بشنویم. بدون هیچ ارزش افزوده خبری و هیچ موج رسانهای.
🔻 هر یک اختراع و توفیق ملی در حوزههای مختلف در #عصر_انقلاب دارای یک پشتوانهی مفهومی است. پیشرفت علمی، جهانیشدن، رسیدن به قلههای علمی جهان به پشتوانهی انقلاب اسلامی، ذیل تعالیم مکتب امام یعنی موفقیت تئوری #حکومت_دینی در عصر غیبت.
🔻 ما نمیتوانیم از دستاوردهایمان یک #افتخار_ملی بسازیم. یک بمب خبری تولید کنیم و آن را تبدیل به یک #امر_ملی کنیم. باور کنیم جامعه با ذهنیت مشترک عمومی است که به پیش یا پس میرود. یک ملت نیاز به #قصه_مشترک دارد. ما باهم راهی را آمدهایم و باید به انتخاب مان با ایمان و اعتماد ادامه دهیم.
🔻 امر ملی یعنی آنچیزی که در مقیاس ملی ضریب میخورد، به همهی لایههای اجتماعی تسری مییابد، تبدیل به بخشی از باور و تخاطب عمومی میشود و در لایهی اجتماعی حضور مییابد. امر ملی بهدنبال خود #غرور_ملی و #وحدت_ملی را در پی دارد.
🔻 برای خلق یک رویداد ملی باید همه ظرفیتها را به ميدان آورد.
🔹 روز خاصی را برای اعلام و رونمایی انتخاب کرد.
🔹 دهها محصول و زبان برای معرفی و ترویج آن ساخت. از انیمیشن و بازی گرفته تا تیشرت و لباس و کلاه و پوستر
🔹 دهها مستند روایت کننده برای آن ساخت.
🔹 صاحبان مخاطب ازهنرمند و دانشمند و بازیگر را به میدان آورد تا از آن بگویند به آن ببالند.
🔹 موسیقی و سرود و شعر برای آن ساخت
🔹 دانشآموزان و دانشجویان را برای بازدید از آن دستاورد برد
🔹 رسانههای داخلی و خارجی را دعوت کرد
🔹 مستندسازان مستقل بینالمللی را دعوت کرد تا روایت کنند
🔹 طی تشریفاتی ویژه با حضور سفرا و نخبگان و مردم از این امر رونمایی کرد
🔹 اعلام یک روز تعطیل رسمی یا یک زنگ تعطیل درس مدارس و جشن پیشرفت
🔹 برگزاری دهها نشست تخصصی علمی و رسانهای با حضور کارشناسان داخلی و خارجی
@taalighat
🤝 ما به همراهی شما مباهات و افتخار می کنیم
─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته
⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
╭@hokmrani_masoulaneh
╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
💥بیماری پرگویی و تازه گویی
🔹 یکی از بیماری های زمان ما بیماری پرگویی و بیماری تازه گویی است. بیماری مخالفت با ارای مصلحان و میراث پیش کسوتان بدون برهان. بیماری وابستگی به تجدد و مدرنیته بدون دلیل و منطق. بیماری تقابل با اهالی تعامل. بیماری نقد نظریه رقیب بدون دلیل.
راهکار اصلی درمان این بیماری شرح صدر و تقویت قدرت ذهن و فکر و توسعه و تعمیق معرفت و علم است.
سعی کنیم گفته دیگران را حمل بر صحت کنیم و از رد بدون دلیل پرهیز کنیم و با دیده احترام و محبت و منطق با نظریه رقیب مواجه شویم.
بنا و مبنا را بر تعامل و پرهیز از تقابل بگذاریم و اگر مبانی فقه معاصر و یا ایده مهندسی شخصیت و یا تعامل گرایی و یا اقتصاد و ... برای ما روشن نیست؛ بدون موضعگیری توضیح بخواهیم.
👈 دولت ها هم به جای تصمیم گیری های غیرعلمی شایسته است نزد صاحب نظران و اساتید فن زانوی ادب بزنند و بیاموزند و از اقدامات سلیقه ای غیر جامع و بدون آینده نگری و زیانبار علیه ملت در بخش های مختلف پرهیز کنند.
🔹 حکیم شهید مطهری می فرماید:
ما بايد خودمان را تابع دليل كنيم نه اينكه چون كسى نگفته است پس ما هم نگوييم. می گويند: «نحن ابناء الدليل نميل حيث يميل». مرحوم آخوند(ملاصدرا) در مباحث «جواهر و اعراض» مسئله اى نظير اين مسئله را طرح می كند. معمولًا در هر زمانى بعضى از مردم در مورد افكار تازه اى كه معاصرين می آورند چنين می گويند كه اين حرفهايى كه شما می زنيد هيچ كس نگفته است و بنابراين حرف شما درست نيست! ايشان آنجا مثَل بسيار خوبى ذكر می كند. می گويد انسان خوب است در مسائل علمى هم مانند مسافر باشد نه مانند قاطن و ساكن.
🔸بعضى در مسائل علمى مانند كسانى هستند كه جايى را براى مجاورت انتخاب كرده اند. اگر به يك فرد «مجاور» گفته شود كه چرا از آنجا نمی رود می گويد ما در جوار حضرت هستيم و نمی خواهيم از اينجا دور بشويم. بعضى، مسائل علمى را در حكم جوار حضرت قرار داده اند و نمی خواهند از جوار مسائلى كه به آنها خو گرفته اند جدا بشوند. ولى بعضى ديگر حكم مسافر را دارند كه مرتب از شهرى به شهرى منتقل می شوند. يك شهر را كه تماشا می كنند قانع به آن شهر نيستند، باز به شهر ديگرى می روند.
🔹ايشان يك مطلب ديگر هم می گويند كه نكته خوبى است. می گويند هيچ وقت آدم عاقل بدون دليل با سخن بزرگان و سخن مشهور مخالفت نمی کند. اين يك حالت افراطى است كه بعضيها اساساً «بيمارى تازه گويى» دارند و همينطور يك حرفهايى و لو بی مبنا هم باشد مطرح می كنند.
📚برای اشنایی بیشتر ر۰ک۰به مجموعه آثار(درسهای اسفار)، ج11 ص 566
✍️محمد جواد حیدری
با اندکی ویرایش
🤝 ما به همراهی شما مباهات و افتخار می کنیم
─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته
⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
╭@hokmrani_masoulaneh
╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
لزوم تربیت حکیم مهندس
🔰 رحمت خدا بر حکیم فرزانه مرحوم آیت الله حائری شیرازی؛ پاییز ۹۵ که در نگارستان اشراق، حکمت هنر میگفتند چنین میفرمودند: "محتوای فاخر جز در فرم فاخر تجلی نمیکند، محتوا هر چه سنگینتر باشد وادار میکند که بستهبندی سنگینتر شود؛ همانطور که کادو متناسب با محتوای آن است، محتوای فاخر باید ظرفی فاخر داشته باشد".
🌃 چرا در شهرهای معاصر ما محتواهای فاخر و معنوی کمتر دیده میشود؟ آیا میان این کمبود مظروف و محتواهای فاخر از یک سو، و کمبود معماری فاخر به عنوان ظرف زندگی از سوی دیگر، رابطه معناداری برقرار نیست؟ اگر بله، چرا این روزها مهندسان و معماران ما کمتر میتوانند ظرف و فرم فاخر بیافرینند؟ یکی از تفاوتهای ماهوی نظام علم در نگاههای سنتی و مدرن، تفاوت در نحوه کسب معرفت است. در نظام سنتی، معرفت وجوه مختلفی دارد که علم رایج صرفاً بخش کوچکی از آن است: "وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلا" (اسرا/۸۵). در چنین نظامی، حکمت و معارفی که از بالا به پایین نازل میشود سهم بسیار پررنگی دارد. حکمت دادنی است و علم گرفتنی و از آنجایی که دادنیها از جنس رزق هستند، روش بَردار نیستند (به معنای روشهای رایج و مرسوم علمی).
📓 بارها پیش آمده که مجلات علمی که غالبا پارادایم آنها در نظام علمی مدرن تعریف شده است، مقالههای حِکمی را فاقد صلاحیت برای انتشار میدانند چون متوجه نیستند که حکمت اساساً در چارچوب و پارادایم دیگری تعریف میشود و با متدولوژیهای رایج علمی قابل داوری نیست. بعد از سالها کار پژوهشی، اجرایی و حرفهای در زمینه معماری و شهرسازی، چالش بزرگ امروزمان را ضعف نظام علمی مدرن در تربیت حکیم مهندس و حکیم معمار میدانم.
🌅 طرح چنان مهندسانی، مملو از رموزی است که میتواند حلقهای باشد برای پیوند دادن نظام تکوین و نظام تشریع در سلسله مراتبی طولی و به تبعش تحقق بلد طیب و آرمانشهر اسلامی. برخلاف طرح مهندسانی که محصول نظام علمی مدرن هستند و چون غالباً از حکمت بیبهرهاند، آنچه ارائه میکنند صرفاً در عرض عالم تکوین است و بر عمق و طول معرفت مخاطب نمیافزاید و بدیهی است که محصول چنین مهندس بیبهره از حکمتی نمیتواند منتج به فرم و ظرف فاخر برای محتوا و مظروف سبک زندگی اسلامی ایرانی شود. پس شرط مهم اصلاح وضعیت فعلی شهرهایمان، بازنگری در نهاد علم کشور در راستای تربیت حکیم مهندس است.
🕋 يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَاب: حکمت را به هر کس بخواهد میدهد، و آنکه به او حکمت داده شود، بی تردید او را خیر فراوانی دادهاند، و جز صاحبان خرد، کسی متذکّر نمیشود (بقره/۲۶۹).
@baladetayyeb
🤝 ما به همراهی شما مباهات و افتخار می کنیم
─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته
⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
╭@hokmrani_masoulaneh
╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
🔴 روایت مرحوم مسعود دیانی از «تجارت سرطان»
😞 آخرین یادداشت
🔹 عمل جراحی سخت و سنگین بود. نزدیک به ده ساعت وقت برده بود. حدس نمیزدیم از عمل اول سختتر باشد. که بود. در جراحی اول معده و طحال و نیمی از کبد و پارهای ازمری و غدد فوق کلیوی را برداشته بودند. در جراحی دوم دیافراگم و روده و بخش دیگری از مری را. این بار مجبور شده بودند تیغها راتا پشت قلب ببرند. و این یعنی احتمال مرگ مضاعف. میانهی جراحی باز از فاطمه رضایت گرفته بودند که خطر مرگ را با تصمیم جدید بپذیرد. امضا کرده بود و میشد حدس زد مادرم، برادرم، فاطمه و دوستانم چه رنج و زجر وحشتناکی از سر گذرانده بودند. تا من نیمهشب از اتاق عمل بیرون بیایم. با لولهای در روده که قرار بود از یکی دو هفتهی بعد دهان جدیدم شود. برای خوردن غذاها و داروهایی که فقط میتوانستند مایع باشند. و با سرنگ به روده تزریق شوند. مابقی درد وحشتناک بود، اضمحلال تن بود. و سکوت.
🔺 حالا دیگر کسی حرفی برای گفتن نداشت. این آخرین عمل جراحی ممکن روی بدن یک انسان بود. و ما به نقطهی صفر که نه، به ماقبل صفر برگشته بودیم. هنوز لکههایی از تودههای سرطانی در کبد مشاهده میشدند و باید میسوختند. احتمالا آن هم بیحاصل. حالا اما میتوانستیم پرسشی که چند ماه پیش اجازه نیافت با آرامش و به دور از هیجان جواب بگیرد را دوباره مطرح کنیم. هرچند پاسخ این بارمان مشخص بود. دیگر نه تن به عمل میدادیم، نه با شیمیدرمانی به تماشای خاکستری خود مینشستیم. اما هشت ماه پیش چه؟
🔺 هنوز هم حق جانب پزشک اول نبود که سایهی سنگین مرگ را در این بیماری میدید و ما را به انتخاب روش تسکینی به جای روش تهاجمی دعوت میکرد؟ حالا بعد از تحمل انبوه درد و زخم و ویرانی عمل و شیمیدرمانی، بعد از صرف چندصد میلیون تومان هزینه، بعد از زمینگیر شدن و خانهنشین شدن و فلج شدن در امور روزمره، بعد از اینکه آیه و ارغوان ماهها پدرشان را جز افتادهای بیجان و ملول بر تخت ندیدند باید به افتخار امید و مقاومت و توکل کف میزدیم؟
❌ وقتی پژوهشهای علمی نشان میدادند که عمل جراحی در سرطان پیشرفته و متاستاز داده بیفایده است، از در بیرونش کنی از پنجره برمیگردد. عدد بقا زیر یکسال است، آنهم به عذاب. اجازه نداشتیم جور دیگری تصمیم بگیریم که متهم به ترس از شیمیدرمانی و زهرناکیاش نشویم؟ انگ بیمسئولیتی نخوریم؟ ضد علم و خرافاتی به حساب نیاییم؟ و داغ ننگ بیایمانی روی پیشانیمان ننشیند؟
⛔️ بهگمانم تجارت درمان سرطان در روزگار ما خوب خودش را به مفاهیم دینی و روانشناسی و ارزشهای اخلاقی چسبانده بود. میمکید. و قهرمان میساخت؛ ساکت و ویران و مظلوم. همین.
✍️ مرحوم مسعود دیانی، دین پژوه و مجری رسانهی ملی
#تجارت_سرطان
@HOWZAVIAN
👈 خداوند ایشان و دیگر درگذشتگان را غریق رحمت فرماید. تعارض منافع در وزارت بهداشت، یکی از زمینه های مهم تضییع حقوق عامه می باشد. لازم است مسوولان هر چه زودتر مشکل تعارض منافع در بخش بهداشت و درمان را علاج کنند. شاید بتوان با مخفی کاری و سرپوش گذاشتن بر معضلات، از مطالبه مردم در امان ماند؛ اما در قبال خداوند راه فراری از مسوولیتها نیست.
🤝 ما به همراهی شما مباهات و افتخار می کنیم
─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته
⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
╭@hokmrani_masoulaneh
╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
هشت توصیه امام هشتم در روزهای آخر شعبان زمینه ساز احقاق حقوق
🔹 فرمایش های اهل بیت علیهم السلام نقش مهمی در مهندسی شخصیت و زمینه سازی اقامه عدالت و احقاق حقوق عامه دارد. گرچه برخی تصور می کنند که سفارش هایی مثل فرمایش امام رضا علیه السلام به اباصلت جنبه فردی دارد اما به نظر می رسد جنبه اجتماعی آن غلبه دارد و 👈 اگر افراد در پرتو این نصایح اصلاح گردند جامعه هم اصلاح می گردد. 👉
🔸اباصلت میگوید:
در آخرین جمعه شعبان خدمت امام رضا علیهالسلام رسیدم.
فرمود:
ای اباصلت، بیشترِ ماه شعبان سپری شده و امروز آخرین جمعه شعبان است.
پس در روزهای باقیمانده کوتاهیهای روزهای گذشته را جبران بکن و باید به آنچه برایت مهم است اقدام کنی:
۱. زیاد دعا کن.
۲. زیاد استغفار کن.
۳. زیاد قرآن تلاوت کن.
۴. از گناهانت به درگاه خدا توبه کن تا خالصانه به ماه خدا وارد شوی.
۵. 👈 «هر امانتی» که گردنت هست ادا کن.
۶. تمام کینههایی که در دلت نسبت به مؤمنان داری، از دل بیرون کن.
۷. هر گناهی که به آن مبتلا هستی از آن دست بکش و تقوای خدا پیشه کن و در آشکار و پنهان بر خدا توکل کن...
۸. و در روزهای باقیمانده این ماه بسیار بگو:
اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ...
خداوندا اگر در روزهای گذشته شعبان ما را نیامرزیدی، پس در روزهای باقیمانده بیامرز...
📚 عیون اخبار الرضا علیه السلام ج۲ ص۵۱
📚 بحارالانوار ج ۹۴ ص۷۳
✍️ محمدجواد حیدری
🤝 ما به همراهی شما مباهات و افتخار می کنیم
─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته
⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
╭@hokmrani_masoulaneh
╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
امام خامنه ای(مُد ظله العالی)
انقلابی فکر کنید، انقلابی عمل کنید.
👇👇👇👇
https://eitaa.com/mesbaherahpuyan
🌍 مهم: جایگاه آیت الله خامنه ای نزد سیاستگذاران کاخ سفید
♨️ اختصاصی کانال حکمرانی مسوولانه
♻️ از سالیان دور بخاطر زمینه های کاری، با برخی از اساتید و نخبگان آمریکایی در ارتباط می باشم.
🔹 چند سال قبل، شبی میزبان یکی از ایشان در منزل بودم. تلویزیون روشن بود و در حین صحبت کردن، نگاهی به صفحه تلویزیون می انداختیم.
اخبار شبکه یک پخش می شد؛ در بین خبرها برای لحظاتی تصویری از مقام معظم رهبری بر روی صفحه تلویزیون به نمایش درآمد.
⁉️ همینطور مشغول صحبت بودیم که بی مقدمه از من پرسید نظر شما راجع به آیت الله خامنه ای چیست؟
🔰 من گفتم ایشان رهبر ما است و ما او را قبول داریم ....
🏛 ایشان گفت: من جزء یکی از تیمهای مطالعاتی و پژوهشی کاخ سفید هستم و از تمام گرایشهای فکری آنجا اطلاع دارم...
(تا آن زمان بنده از همکاری ایشان با کاخ سفید بی اطلاع بودم)
🌐 ما در کاخ سفید ایشان را بعنوان «رهبر ایران» نمی شناسیم؛ بلکه ما ایشان را «طراح آینده تمدن جهان اسلام» می دانیم.
👈 شما در ایران به سخنان ایشان اهمیت نمی دهید اما ما در کاخ سفید روی تک تک کلمات ایشان کار و تحلیل و بر طبق آن برنامه ریزی می کنیم.
خوشتر آن باشد که سر دلبران
گفته آید در کلام دیگران
💠 کاش حداقل به اندازه دیگران، قدر منویات و رهنمودهای ایشان را می دانستیم و برای تحقق آن نهایت تلاش خود را به کار می بستیم.
✍️ محمد رضا فخر روحانی، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبيات انگليسي دانشگاه قم
🤝 ما به همراهی شما مباهات و افتخار می کنیم
─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته
⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
╭@hokmrani_masoulaneh
╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵 جواب کوبنده خانم سامره جعفراوا در اداره پلیس و دادگاه رژیم صهیونیستی الهام علیاف به توهین کنندگان به مقام معظم رهبری و جمهوری اسلامی ایران
زیرنویس فارسی
🔹 سامره جعفراوا که به جرم برگزاری ولادت امام زمان و اعتراض به رژیم صهیونیستی از طرف پلیس علیاف بازداشت شده بود بعد از خطبه زینبی علیه رژیم و دفاع از امام خامنهای و مقدسات در اداره پلیس بعد از 7 ساعت همراه با همسرش از بازداشت آزاد شد و به دو هزار منات جریمه نقدی محکوم شد.
🔰 پ ن؛ سخنان حماسی و زیبای این بانوی شجاع آدربایجانی در دفاع از ایران و انقلاب و رهبر انقلاب را بشنوید و لذت ببرید. کاش مسئول و عالم با غیرت مثل این بانوی شجاع آذربایجانی زیاد داشتیم.
@ofoghaynde
🤝 ما به همراهی شما مباهات و افتخار می کنیم
─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته
⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
╭@hokmrani_masoulaneh
╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
ویژگی خواص و رسالت متفاوت عوام و خواص
🔹 ویژگی خواص فهم و درک موقعیت و شرایط و اقدام به هنگام است ممکن است کسی روحانی نباشد ولی از یک روحانی و یا مجتهد بهتر درک کند و ممکن است کسی روحانی و یا مجتهد باشد اما درک یک راننده کامیون و اهل جاده و بیابان را نداشته باشد. شنیدم وقتی شهید صدر در نجف توسط صدام حبس خانگی شد برخی از افرادی که به ظاهر خواص به شمار می امدند اقدام مثبتی نداشتند اما برخی از جوانهای لوطی نجف با تهیه اذوقه و وسایل مورد نیاز و انداختن ان از روی دیوار منزل به داخل، خطرها را به جان خریدند. داستان شهید طیب و برخی از جوانان در وفاداری به امام خمینی و مقاومت تا شکنجه و شهادت بیانگر این حقیقت است. امروزه نهاد علم رسالت مهمی دارد که رهبر معظم از ان به «رسالت خواص» یاد کردند.
💠 ایشان خاطره جالبی را بیان نمودند:
در دوران پیش از پیروزى انقلاب، بنده در ایرانشهر تبعید بودم. در یكى از شهرهاى همجوار، چند نفر آشنا داشتیم كه یكى از آنها راننده بود؛ یكى شغل آزاد داشت و بالاخره، اهل فرهنگ و معرفت، به معناى خاص كلمه نبودند. به حسب ظاهر، به آنها عامى اطلاق مىشد؛ با این حال جزو خواص بودند. آنها مرتّب براى دیدن ما به ایرانشهر مىآمدند و از قضایاى مذاكرات خود با روحانى شهرشان مىگفتند. روحانى شهرشان هم آدم خوبى بود؛ منتها جزو عوام بود.
▫️ ملاحظه مىكنید! راننده كمپرسى جزو خواص، ولى روحانى و پیشنماز محترم جزو عوام! مثلاً آن روحانى مىگفت: «چرا وقتى اسم پیغمبر مىآید یك صلوات مىفرستید، ولى اسم «آقا» كه مىآید، سه صلوات مىفرستید؟!» نمىفهمید. راننده به او جواب مىداد: روزى كه دیگر مبارزهاى نداشته باشیم؛ اسلام بر همه جا فائق شود؛ انقلاب پیروز شود؛ ما نه تنها سه صلوات، كه یك صلوات هم نمىفرستیم! امروز این سه صلوات، مبارزه است! راننده مىفهمید، روحانى نمىفهمید!
🔰 یکی از وظایف مهم نهاد علم این است که با رسالت خواص اشنا گردد و طرح وبرنامه واقدامات دولت ها را رصد کند و از حقوق عامه مردم دفاع نماید.
❎ امروزه دولت ها و سران قوا حق ندارند بدون تلقی صحیح از علم وتخصص و بدون عنایت به روش علمی و بدون استفاده از صاحب نظران ومتخصصان در مسایل مهم کشور تصمیم بگیرند و یا قانونی را وضع نمایند زیرا:
«العلم اصل کل خیر و الجهل اصل کل شر» [غررالحكم، ح 818 و 819]
✍️ محمد جواد حیدری
🤝 ما به همراهی شما مباهات و افتخار می کنیم
─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته
⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
╭@hokmrani_masoulaneh
╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
♻️ لزوم تغییر زمین بازی
⁉️ دقت کردهاید که چرا خیلی از تلاشها حتی تلاشهای مدیران متعهد و دلسوزمان جواب عکس میدهد؟ چون زمین بازی را درست انتخاب نکردهایم. وقتی در زمین دشمن بازی کنیم، گل هم که بزنیم درواقع گل خوردهایم، چون با بازی در زمینش، عملا او را به رسمیت شناختهایم و آقاییاش را پذیرفتهایم. چند مثال:
💵 مثلا در عرصه اقتصاد، به قصد کنترل نرخ ارز، بازارساز عرضه دلار در بازار را زیاد میکند، ولی نتیجه عکس میدهد و هرچه عرضه میکند را میخرند و یک ماه بعدش هم نرخ دلار سی درصد بالاتر از امروز هست، چرا؟! چون وقتی آقایی دلار را پذیرفتیم، هرچه کنیم عملا بازی در زمین اقتصادی دشمن است و حتی وقتی که فکر میکنیم که با عرضه دلار در حال گل زدن هستیم، عملا در حال گل خوردنیم.
🤹♀ یا اینکه مثلا در عرصه فرهنگ، به قصد شادی و سرگرمی مردم، شروع میکنیم به چهرهسازی از هنرمندان و ورزشکاران در برنامههای مختلف رسانه ملی، ولی اغلب همینها، سر بزنگاه با موضعگیریهای اشتباه جوری حال دولت و ملت را با هم میگیرند که مدیران رسانه ملی تصورش را هم نمیکردند؛ چرا؟! چون دقت نداشتند که سلبریتی پروری حتی به قصد سرگرمی مردم عملا بازی در زمین فرهنگی دشمن و پذیرفتن قواعد فرهنگ غربی است.
🌆 در عرصه معماری و شهرسازی هم قصه همین است؛ تا وقتی که مبتنی بر مبانی بومی و آیینی خودمان زمین بازی را مجدد و از نو تعریف نکنیم، هرچه بسازیم عملا پذیرفتن آقایی تمدن رقیب است، فکر میکنیم که با انبوهسازی در حال خدمت به مردم هستیم و خانه میسازیم، اما عملا داریم لانه میسازیم، لانهای که کمترین تطبیقی با مولفههای مسکن اسلامی ایرانی ندارد و نتیجهاش میشود انبوه معضلات اجتماعی و فرهنگی و ... در این نوع پروژههای انبوه سازی. فکر میکنیم که با ساختن مالها و سیتیسنترها در حال تامین سرانههای تجاری شهر هستیم در حالی که عملا در حال تقویت و تحکیم نظام سرمایهداری هستیم. فکر میکنیم که با ساختن فرهنگسرا در حال خدمت به مردم هستیم در حالی که عملا در حال بسترسازی برای شکل گیری ضدهنجارهای فرهنگی هستیم. اشتباه نکنید، اصلا منظورم این نیست که خانه و مراکز تجاری و فرهنگی و ... نسازیم، اینها همهاش در جای خود میتواند خوب و موثر باشد به شرط آنکه زمین بازی را درست تعریف کنیم و بدانیم که ایرانیِ مسلمان، نیازها و اقتضائاتی دارد که با هیچ کدام از مانیفستها و استانداردهای غربی تطبیق ندارد.
🕍 یک حرف بد بزنم؟ وقتی در زمین دشمن بازی میکنیم حتی مسجد ساختنمان هم معلوم نیست که چقدر اولویت داشته باشد، چرا؟ چون آن مسجد دیگر "لمسجد اسّس علی التقوی"(توبه/۱۰۸) نیست، بلکه لمسجد اسّس علی سکولاریسم است. سکولاریسمی که قاعده اصلیِ پذیرفتن بازی در زمین دشمن است و باعث شده تا با تهی شدن مسجد از همه کارکردهای سابقش، به چهار دیواریهایی فروکاهیده شود که به جای آنکه قلب تپنده محله و شهرمان باشد، محل مصرفش فقط و فقط نماز خواندن جمعی از افراد سالخورده باشد. اینکه میفرماید "لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا"(نساء/۱۴۱) یعنی اینکه اساسا زمین بازی دشمن را نپذیریم، چون پذیرفتن زمین بازی او، یعنی باز کردن سبیل تسلط او.
🌅 پینوشت: بررسی بفرمایید که اکنون در دهه پنجم انقلاب، طرحهای توسعه شهری ما بر اساس چه مبانی تهیه میشود و سرانهها و استانداردها را چطور تعریف میکنند؟! آیا وقتش نرسیده که در گام دوم انقلاب، فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم؟
@baladetayyeb
🤝 ما به همراهی شما مباهات و افتخار می کنیم
─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته
⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
╭@hokmrani_masoulaneh
╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
🔶 امید آفرینی و دعوت به آرامش سیره امام و رهبری
🔹 کیست که از مشکلات کشور بی خبر باشد؟ این مملکت از اغاز پیروزی تاکنون با بحران های جدی و مسایل پر خطر مواجه بوده است که با اوضاع و شرایط کنونی قابل مقایسه نیست. امام خمینی در اوج بحران و طوفان حوادث با زیرکی ممتازی، شرروار لبخند می زدند و افراد انقلابی و پریشان را به آرامش دعوت می کردند. رهبر معظم هم مرتب به آرامش دعوت می نمایند و بر امید دادن به مردم تاکید دارند. جهت آشنایی بیشتر با سیره امام به سه خاطره از دکتر احمد توکلی اشاره می کنیم:
🔹 من در سه جلسه دیدار با امام حضور داشتم که موضوع آن بنیصدر بود.
▫️ بار اول حدود ۴۰ نماینده جوان مجلس بدون وقت قبلی به دیدار امام رفتیم. سه نفر از جمله من مامور صحبت شده بودند. وقتی نوبت به من رسید؛ تا شروع کردم و هنوز خیلی صحبت نکرده بودم که امام متوجه شد میخواهم درباره بنیصدر صحبت کنم. لبخندی زدند و گفتند: درست میشود.
من هم دیگر صحبت نکردم. امام ما را آرام کرد. علی آقامحمدی که الان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است نیز آن روز نماینده مجلس و همراه ما در دیدار با امام بود. بعد از جلسه گفت: احمد آقا! اگر دیدار امام نمیآمدیم و صحبتهای آرامبخش امام را نمیشنیدیم، فردا ۴۰ شهر را از طریق نماز جمعه شلوغ میکردیم. چه خوب شد آمدیم پیش امام.
▫️ بار دوم جمعی شامل آقایان خامنهای، هاشمی رفسنجانی، محمد یزدی، محمدعلی رجایی، سید اکبر پرورش، شیخ محمد منتظری و من به محضر امام رفتیم، آقای خامنهای غزلی از حافظ خواند خطاب به امام که یک بیتش این بود:
من که ملول گشتمی از نفس فرشتگان
قال و مقال عالمی میکشم از برای تو
گلایه کرد و توضیح داد که بنیصدر دارد در ارتش یارگیری میکند و با نام بردن از یکی از فرماندهان ارتش افزود: اگرچه اینان مسلمانان خوبی هستند، اما چندان تقوا ندارند که جذب آقای بنیصدر نشوند.
👈 امام خندهای کرد و گفت: همهمان همینجور هستیم.👉
بعد، آقای هاشمی هم علیه بنیصدر حرف زد. بعد آقای یزدی و آقای پرورش که جزو هیأت مصالحه بین بنیصدر و رجایی بودند، مواضع بنیصدر را نقد کردند. نوبت به من رسید. عرض کردم: شما به ما میفرمایید، آرام باشید و موضع نگیرید. از آن طرف آقای بنیصدر نوار کاست پر میکند و از دزفول به تهران میفرستد و به مجلس حمله میکند، علیه مجلس نامه سرگشاده مینویسد، در میدان آزادی سخنرانی میکند، به مجلس هجمه میکند. شما که به او چیزی نمیگویید، به ما هم چیزی نگویید اجازه دهید حرف خودمان را علنی بگوییم.
امام باز هم با همان لبخند بر لبانشان گفتند: شما هم میکنید.
من گفتم: کجا این کار را کردهایم؟
امام فرمود: این نامهای که دیروز آشیخ محمد - اشاره به آقای محمد منتظری - نوشت، خوب بود؟
روز گذشته آقای محمد منتظری نامه مفصلی با خط خوش نوشته بود و انتقادات تندی به بنیصدر کرده بود. بالای نامه نوشته بود محرمانه، ولی آن را بین همه نمایندگان توزیع کرده بود. برای من جالب بود که امام نامه را خوانده بود و به حساب همه ما گذاشت.
آقای منتظری خندید و گفت: صد تا نامه او نوشت، یکی هم ما نوشتیم.
امام باز هم ما را به آرامش دعوت کرد.
▫️ بار سوم آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس میخواست به ملاقات امام برود. بنده و آقای یار محمد را که هر دو عضو هیات رئیسه بودیم، به همراهی دعوت کرد. من حدس میزدم علت دعوت ما این بود که مواضع ما را میدانست و میخواست امام صحبتهای ما علیه بنیصدر را بشنود و خودش کمتر حرف بزند. مرحوم آقای هاشمی آدم زیرکی بود. خداوند رحمتش کند.
بعد من به امام گفتم که: در برخورد با بنیصدر با همان شیوه برخورد با سازمان مجاهدین عمل میکنیم. شما کلیاتی را میگفتید و ما میرفتیم و مصادیق را باز میکردیم برای مردم. الان هم میشود درباره بنیصدر به مصداق بپردازیم؟
👈 امام فرمود که: الان جنگ است و شرایط حساس و خطرناک، البته باید کلیات حرف را زد.
🔰 این سخن در حکم اولین جوابی بود که از امام گرفتیم. امام البته اضافه کردند که: نباید اجازه دهید فضا متشنج و شلوغ شود.
من عرض کردم: اگر در مجلسی جو دست ما باشد و زمینه مهیا باشد، میشود اسم آورد؟
❎ امام فرمود: عمده آن است که شلوغ نشود.
بعد از این ما رفتیم و مواضع انتقادی و مخالفتهای خود با بنی صدر را علنی تر مطرح کردیم و او را تخطئه میکردیم.
✍ محمد جواد حیدری
📙 خبر آنلاین، به نقل از شماره نوروزی مجلهی آگاهی نو، ۱۴۰۱/۱/۱۳
🤝 ما به همراهی شما مباهات و افتخار می کنیم
─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته
⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
╭@hokmrani_masoulaneh
╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
❌خوردن مسئوليت دارد❗️
🔺 یکی از دستورات قرآن، که بدون استثناء، همهمون بهش عمل میکنیم دستور خوردنه:
"کُلُوا" (بخورید).
همهمون این قسمت آیه رو بلدیم و بهش عمل میکنیم:
"کُلُوا وَاشْرَبُوا..." بخورید و بیاشامید.
... امّا یادمون باشه که از نظر قرآن، خوردن مسئولیت داره.
در قرآن چندین بار دستور "کُلُوا" اومده، ولی هیچ کجا نمیگه بخورید، و برید دنبال کارِتون!
هر کجا گفته بخورید، بعدش از ما یه چیزی خواسته.
⭕️ با هم چند تا از این آیات رو مرور کنیم.
دقّت کنید: در بسیاری از این آیات، رویِ حلال و طیّب و طاهر بودنِ رزق و روزی هم تأکید شده:
🔹کُلُوا وَاشْرَبُوا مِن رِّزْقِ اللهِ وَ لَا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ؛
(بقره/60)
🔸بخورید، ولی گناه نکنید.
🔹کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلَالًا طَیِّباً وَ لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ؛
(بقره/168)
🔸بخورید، ولی بعدش دنبال شیطان راه نیفتید.
🔹 کُلُوا مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَ اشْکُرُوا لِله؛
(#بقره/172)
🔸بخورید، ولی شکر خدا رو بجا بیارید.
🔹کُلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللهُ حَلَالًا طَیِّبًا وَ اتَّقُوا الله؛
(مائده/88)
🔸بخورید، ولی تقوا هم داشته باشید؛ و خدا ترس باشید.
🔹کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لَا تُسْرِفُوا؛
(اعراف/31)
🔸بخورید، ولی اسراف نکنید.
🔹کُلُوا مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَ لَا تَطْغَوْا فِیهِ؛
(طه/81)
🔸بخورید، ولی طغیان و سرکشی و پردهدری نکنید.
🔹فَکُلُوا مِنْهَا وَ أَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِیرَ؛
(حج/28)
🔸بخورید، ولی فقرا رو یادتون نره، اونها رو هم اطعام کنید.
🔹کُلُوا مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَ اعْمَلُوا صَالِحًا؛
(مومنون/51)
🔸بخورید، ولی عمل صالح هم انجام بدید.
حتّی قرآن میفرماید، ما به زنبور عسل وحی کردیم:
🔹کُلِی مِن کُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُکِی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلًا؛
(نحل/69)
🔸از شیره گلها بخور، ولی راه پرودگارت رو طی کن.
یعنی خوردن، برای حیوانات هم مسئولیت داره.
حالا جا داره که بگیم، آدمهایی که رزق و روزیِ خدا رو میخورن، و از زیر بارِ مسئولیت شونه خالی میکنند، از حیوانات هم کمتر هستند.
... از این به بعد، هر وقت خواستیم غذا بخوریم، با دقّت بیشتری بخوریم.
با هر غذا خوردنی، یه مسئولیتی رو دوشمون داریم.
🍎ان شاالله بتوانیم فردای قیامت جواب داشته باشیم.
برگرفته از سخنان حجت الاسلام قرائتی
تنظیم: قنبر سامانلو
🤝 ما به همراهی شما مباهات و افتخار می کنیم
─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته
⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
╭@hokmrani_masoulaneh
╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─