eitaa logo
حکمرانی مسوولانه
1.3هزار دنبال‌کننده
123 عکس
71 ویدیو
13 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم در حکمرانی مسئولانه بجای سلایق، اصول عقل محوری حاکم است. هر تصمیم و اجرا تحت هندسه فکری است. کارگزاران به صورت نظام مند نسبت به پیامدهای عملکرد خود مسوول هستند و مزایا تنها وابسته به ارزیابی عملکرد است. راه ارتباطی @tamaddon_h
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 برخی رهبر معظم انقلاب به روایت صفارهرندی 🔻 موارد متعددي پيش مي‌آمد که من از وزارتخانه گزارش خاص خدمت ايشان مي‌دادم. حداقل هر سال يک ديدار خاص داشتيم که جز يکي، دو نفر از دفتر آقا، کس ديگري نبود. 🔻 در مورد حوزه فرهنگ تعبيري داشتند که جسته و گريخته مطرح مي‌شد. در همان جلسه فرمودند: «اينکه ما مي‌گوييم در مسير ايجاد شده، اين طور نيست که در يک سطحي باشد و پاکش کنيم و تمام شود؛ اين در تار و پود سيستم نفوذ کرده است. وقتي يک فرش آلوده مي‌شود، آب پاک رويش مي‌ريزند، غساله مي‌گيرند و دوباره آب مي‌ريزند؛ چون به تار و پود آن رفته و با يک بار شستن معمولي حل نمي‌شود. شما بايد تار و پود فرهنگ را اصلاح کنيد و تا نفر آخر را هم بايد بازسازي کرد.» 🔻 اولين بار که براي بازديد از نمايشگاه قرآن آمدند، موقع رفتن، پيش از اين‌که سوار ماشين شوند، گويي مطلبي يادشان آمده باشد مرا صدا کردند و گفتند: «دشمنان ما دارند در يک شاهراه مي‌تازند و ما نمي‌توانيم در کوره راه با آنها مقابله کنيم و بايد همسنگ آنها عمليات کنيم، به اين مطلب توجه داشته باشيد.» 🔻 همان قضيه تار و پود خيلي ذهن ايشان را مشغول کرده بود و دفعه بعد مثال ديگري زدند و فرمودند: «من يک وقت در ، نان سنگک گرفتم و به منزل آوردم و روي فرش گذاشتم تا بروم لباس در بياورم. زماني گذشت و وقتي آمدم، ديدم گويي يکي، دو مورچه روي نان هست. مورچه‌ها را کنار زدم و نان را باز کردم که بخورم، ديدم اصل قضيه اين جاست که مورچه‌ها داخل نان رفتند و کل نان توسط مورچه‌ها اشغال شده است و مجبور شدم آن را کنار بگذارم. و اين انحراف در حوزه فرهنگ هم در عمق مي‌کند و همه چيز را مي‌خورد و از درون مي‌پوساند و از بين مي‌برد؛ لذا بايد کارها را از عمق قضيه اصلاح کرد. دشمن هم به ريشه‌هاي فرهنگ ما زده (شبيخون فرهنگي).» 🔻 در حالي‌که خيلي‌ها غافل بودند و حتي صف‌آرايي کردند، ايشان فرمودند: «من گفتم تهاجم فرهنگي، اين‌طور نشود که ما را مطرح کرديم، عده‌اي بروند بخواهند در لفظ بازي کنند که مهندسي يعني چه و آيا مي‌توان فرهنگ را مهندسي کرد؟ مقصود اين نيست، بلکه يعني وضع موجود را به وضع مطلوب تبديل کنيم و بايد براي اين مسئله راهي پيدا کنيم. وقتي هم بحث تهاجم فرهنگی را مطرح کردم بعضي‌ها گفتند اساساً مگر مي‌شود فرهنگ را اينگونه ديد؟ و مگر فرهنگ نظامي است که بگوييم تهاجم؟» وزير ارشاد وقت هم از جمله اين افراد بود که اين ايده را داشت و جالب اينکه همان آقايي که آن زمان اين حرف را انکار کرد و گفت: فرهنگ تهاجم‌پذير نيست، زماني که مسئوليت اداره کشور به عهده‌اش بود، يک جايي گفت، ما زير پوشش يک تهاجم فرهنگي گسترده هستيم. 🔻 کشورهاي غربي هم گفتند تهاجم فرهنگي است و فرانسوي‌ها مي‌گويند ما زير تهاجم فرهنگي آمريکايي‌ها هستيم. کانادا هميشه گله دارد که فرهنگ ما تحت تهاجم فرهنگ آمريکايی واقع شده است. در يکي از اجلاس‌هاي منطقه‌اي در روسيه، وزير فرهنگ روسيه همين تعبير تهاجم فرهنگي را به کار برد و گفت: تهاجم فرهنگي غرب و به خصوص آمريکا، عليه فرهنگ کشورهايي مثل ما (چين، روسيه و کشورهاي خاورميانه) است و ما زير فشار آمريکا هستيم. 🔻 آقا مي‌فرمودند: «برنامه‌ريزي‌اي که ديگران براي از بين بردن فرهنگ ملي ماکردند، زمان مي‌برد تا برگردد. اما نبايد دست روي دست بگذاريم و کار نکنيم. بايد بذري را بکاريم که ده سال بعد نتيجه بگيريم. خردمندي و برخورد فکورانه، هيچ منافاتي با سرعت عمل ندارد و ما نبايد منتظر نتيجة آني و زودرس باشيم و آنقدر بايد شتابان و سريع عمل کنيم که ده سال ديگر نتيجه بدهد و بايد حرکت کرد(مصاحبه صفارهرندی با موسسه فرهنگی هنری قدرولایت در تاریخ 1388/9/16) @taalighat 🤝 ما به همراهی شما مباهات و افتخار می کنیم ─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─ 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه ╭@hokmrani_masoulaneh ╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
15.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ مناظره جالب دکتر درخشان و دکتر غنی نژاد با موضوع کاپیتالیسم و بحران 2008 آمریکا 🔸دربارۀ نظام سرمایه‌‌داری و بازار آزاد، گفت‌وگوهای بسیاری انجام شده است اما گویی گفت‌وگوی میان دکتر مسعود درخشان، استاد اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی، و دکتر موسی غنی‌نژاد، استاد اقتصاد دانشگاه صنعت‌نفت و دانشگاه صنعتی‌شریف، بیش از هر نمونۀ پیشین دیگری شهرت یافت؛ مناظره‌ای که اگرچه ناتمام ماند اما داغ از آب درآمد. انجام شده در سال 1387 @meftahandishe_com 🤝 ما به همراهی شما مباهات و افتخار می کنیم ─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─ 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه ╭@hokmrani_masoulaneh ╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
8.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️مقایسه سرعت و هزینه پروژه در دو شیوه ساخت نهضت ملی مسکن 🔸سرعت بیشتر و هزینه کمتر، مزیت ساختِ خانه‌های ویلایی یک طبقه نسبت به آپارتمان ▫️تا همین چندماه گذشته تصور این بود که آپارتمان از خانه ویلایی بصرفه‌تر بوده و زمین هم به قدر کافی وجود ندارد! ▫️اما حالا با تلاش‌های روشنگرانه و مطالبه‌‌هایی که همچنان ادامه دارد، این پیش‌فرض‌های غلط یکی پس از دیگری درحال شکستن است... ▫️مهمتر آنکه این 2مزیت صرفا به جنبه فنی و عمرانیِ الگوی مسکن ایرانی - اسلامی مربوط می‌شود و نسبت به کاهش هزینه‌های بلندمدت مدیریت شهری و مزایای فراوان این الگوی ساخت در ابعاد اجتماعی، فرهنگی و سلامت، تنها بخش کوچکی محسوب می‌شود. @MahdiAsgari133 🤝 ما به همراهی شما مباهات و افتخار می کنیم ─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─ 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه ╭@hokmrani_masoulaneh ╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
عصر علامه گی سپری شده اقیانوس به عمق نیم میلی متر جواب نمی دهد 🔹 رویکرد تخصصی به علوم از جمله دانش فقه سالیان متمادی است که در نهاد علم مطرح شده است. مدال افتخار تخصصی شدن علوم فقهی نخستین بار به نام ایت الله حاج شیخ عبدالکریم حایری ثبت شد. فقها شیخ انصاری را سرمشق خود قرار دهند. از شیخ انصاری (ره) هر وقت مساله عقلی مشکلی سؤال می‌کردند؛ جواب می‌فرمودند: من وزیر داخله اسلامم و حاجی سبزواری وزیر خارجه است. به ایشان مراجعه نمائید. 🔹 مرحوم آیة اللـه حاج میرزا محمّد ثقفی (پدر همسر امام خمینی وصاحب تفسیر روان جاوید و نوۀ مرحوم میرزا أبوالقاسم کلانتر مقرر شیخ انصاری) می فرماید: "چندی بود می‌خواستم نکته را تذّکر دهم می‌ترسیدم جسارت شود تا این زمان که عنان اختیار از دست رفت و ناچار شدم از حدّ خود تجاوز نمایم و آن آنستکه علماء اعلام و فقهاء اسلام کثر اللـه أمثالهم تکلیف عوام را معلوم فرموده‌اند چنانکه مرحوم سیّد در عروة الوثقی می‌فرماید مورد تقلید، احکام فرعیّه عملیّه است و در اصول دین و فقه و علم نحو و صرف و لغت و موضوعات مستنبطه عرفیّه یا لغویّه و موضوعات صرفه تقلید راه ندارد. ▫️ و از این جا معلوم می‌شود وظیفه آن ها همان بیان أحکام شرعیّه فرعیّه است و این منصبی است که امام علیه‌السّلام به آنها مرحمت فرموده‌است؛ لذا مناسب است خودشان هم از مقامشان تجاوز ننمایند؛ چون می‌دانند هرعلمی اهل و متخصّص و خُبره دارد و جاهل در مسئله باید به اهل ذکر آن رجوع نماید. خوب است در مسائل عقلیّه و ادبیّه و تاریخیّه آنچه را فن ایشان نیست وارد نشوند و اگر کسی از این قبیل مسائل سؤال نمود ارشاد به أهلش نمایند. ▫️ چنانچه شنیده‌ام بنای مرحوم شیخ انصاری قدّس سرّه که حقّاً باید أعمالش مانند اقوالش سرمشق علمائ متأخّرین باشد بر این بوده که هر وقت مسألة عقلیّه مشکلی از ایشان سؤال می‌نمودند جواب می‌فرمودند: «من وزیر داخلة اسلامم و حاجی سبزواری وزیر خارجه است. به ایشان مراجعه نمائید.» ▫️ و اوقاتی‌ که بنده در قم بودم از مرحوم شیخ استاد ما علیه الرحمه سؤال نموده بودند از ممالک اروپا که کیفیّت وحی بر پیغمبر چگونه است رجوع فرمودند به اساتید معقول جوابش را بنویسند و اگر مسائل ادبی یا تاریخی سؤال می‌شد مذاکره شده بود که به اهل فنّش مراجعه شود. البته شأن فقیه نیست که همه چیز را بداند ولی باید بداند که سؤال از هر مسأله باید از اهل ذکرش بشود، اگر خود را اهل ذکر آن مسأله نمی‌داند ارشاد به أهلش فرماید. بنده تعجّب می‌کنم از بعضی آقایان که هر چه هر که از آنها سؤال می‌کند جواب می‌دهند؛ مگر مجبورید ندانسته جواب بگوئید؟ ▫️ شما می‌دانید طبیب نیستید، چرا معالجه می‌فرمائید؟! بلکه آن بیچاره دوای شما را خورد و مُرد با آنکه می‌گوئید طبیب ضامن است اگر چه حاذق باشد. مگر نمی‌دانید اهل شعر نیستید، چرا شعر می‌گوئید تا به ضرورت دچار شوید و معنی می‌کنید تا در نزد ادبا و اهل معنی موهون شوید؟! با آنکه می‌دانید به مقدّمات اجتهاد کسی ادیب نمی‌شود. ▫️ و از همه بدتر ورود در مسائل عقلیّه است؛ چون سرزمینی است که ایمان فلک رفته بباد. اگر خواسته باشید بر طبق اخبار جواب بفرمائید، ظواهر ادله در این باب شاید اختلافش بیش از اخبار فروع باشد و تا شخص احاطه به آن ها نداشته باشد و علاج تعارضش را نکرده باشد و وجه جمع میان آنها را نیافته باشد و با عقل صریح مطابقه ننموده باشد نمی‌تواند جواب بگوید. علاوه بر آنکه حجّیّت آنها معلوم نیست. و اگر خواسته باشید بر طبق قواعد عقلیه جواب بگوئید، وا حسرتا؛ علاوه بر استعداد و عقل کامل یک عمر زحمت و مجاهدت می‌خواهد تا اگر خداوند از این علم نصیبی برای او مقدر فرموده باشد به او واصل شود. لذا کمتر فقیهی است که در این رشته وارد شده باشد و سلامت خارج شده باشد". ۱ 👈 بسیاری از مشکلات حکمرانی جامعه ایران وجهان در بخش علم ومعرفت وفرهنگ واندیشه ومدیریت واقتصاد وسلامت وتولید واشتغال واموزش وپرورش وپژوهش و.... غفلت از رویکرد علمی و تخصصی به مسایل است. ✍️ محمد جواد حیدری 📚۱ تفسیر روان جاوید، ج۱، ص ۱۱۱-۱۱۳ 🤝 ما به همراهی شما مباهات و افتخار می کنیم ─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─ 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه ╭@hokmrani_masoulaneh ╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
25.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یک نمونه نقشه خانه ایرانی اسلامی که در مساحت ۹۰۰ الی ۱۰۰۰ متری می‌شود پیاده کرد. وصف‌العیش نصف‌العیش... این خانه‌ها در ایران قابل دست‌یابی است اما مافیای مسکن و آسانسور و سیمان و میلگرد و زمین و ... اجازه نمی‌دهند... اقْتِصادِفَرهَنگی (با اندکی ویرایش) 💠 @h_abasifar 🏡 برای تحقق چنین ایده هایی، لازم است جوانب کار به صورت عالمانه، جامع، هماهنگ و آینده پژوهانه سنجیده و سیاستگذاری و برنامه ریزیهای آن به صورت یکپارچه و همنوا با دیگر بخشهای اثرگذار دیده شود. 🌦 بعنوان مثال با توجه به افزایش متراژ ساختمان و افزایش شدید مصارف آب و انرژی، نیازمند طراحی خانه سبز متناسب با اقلیم می باشد تا با استفاده از انرژیهای تجدید پذیر و تصفیه پساب خانگی، مصارف آن نسبت به الگوی مصرف بیشتر نشود. 🤝 ما به همراهی شما مباهات و افتخار می کنیم ─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─ 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه ╭@hokmrani_masoulaneh ╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهردار محترم تهران برای چندمین بار طی ما‌ه‌های اخیر چنین فرموده‌اند که در تهران حتی یک سانتی‌متر هم تراکم فروشی نکرده‌ایم. تردید داشتم که در این خصوص چیزی بنویسم اما امروز که این ویدئوی پروفسور درخشان را دیدم به لحاظ اخلاقی و وجدانی قانع شدم که چند سطر بنویسم: ظاهرا تصور شهردار محترم این است که تراکم فروشی صرفا وقتی محقق می‌شود که رسما تابلو دست بگیریم و با صدای بلند فریاد بزنیم که داریم تراکم مازاد می‌فروشیم! اما خدمت برادر عزیزمان عرض می‌شود که هر روشی اعم از غیرقانونی و حتی به ظاهر قانونی که منتج به بارگذاری فراتر از طرح تفصیلی شود معنایی جز تراکم فروشی ندارد. مصداق واضحش انبوه پرونده‌هایی است که طی ماه‌های گذشته در کمیسیون ماده ۵ مطرح و صدور رای شده است و خیلی از این مصوبات، صرفا با چهار امضا از هفت امضا ابلاغ شده است! متاسفانه حجم مصوبات کمیسیون ماده ۵ در این دوره آنقدر زیاد است که چندصد درصد نسبت به برخی دوره‌های مشابه قبل رشد داشته است! وضعیت به نحوی است که حتی برخی اراضی ذخیره شهری که قرار بوده برای تامین سرانه‌های شهری در آینده مورد استفاده قرار گیرد اکنون با استفاده از بسترهایی نظیر کمیسیون ماده ۵، مشمول بارگذاری مازاد و تراکم فروشی و یا کاربری فروشی شده است. اینکه برای تهران که همین الان از شدت تراکم در حال انفجار است در آینده با این حجم از تراکم فروشی چه اتفاقی خواهد افتاد را الله اعلم ولی انتظار این است که مدیران شهری، اگر تراکم می‌فروشند حداقل در رسانه‌ها با مردم صادق باشند. والعاقبه للمتقین @baladetayyeb 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه @hokmrani_masoulaneh
روحیه جهادی داشتن در ۸ سال دفاع مقدس؛ به فرزند دادن بود و امروز به فرزند آوردن ... 🧕الگوی سوم ⇩⇩⇩ https://eitaa.com/joinchat/1610547427Cbbb66057a1 🤝 ما به همراهی شما مباهات و افتخار می کنیم ─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─ 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه ╭@hokmrani_masoulaneh ╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
فقر رویدادسازی در مقیاس ملی (فقدان توانایی خلق امر ملی) 🔻 در همین ایامی که از کوچه و بازار گرفته تا رسانه‌ی ملی همه درگیر قیمت دلار و مسئله مسمومیت دانش‌آموزان و اخبار نا امیدکننده هستند، ده‌ها خبر بزرگ گم شد. نه دستاورد پالایشگاه ایرانی، نه ساخت ناو شهید مهدوی و نه بزرگترین بیمارستان غرب آسیا هیچکدام تبديل به خبر اول کشور نشد. 🔻هنگامی‌که امارات متحده عربی از ماهواره عاریتی امید رونمایی کرد، آن‌چنان از این امر بمب رسانه‌ای ساخت که نه تنها در مقیاس ملی که حتی در منطقه و خصوصا ایران نیز به‌عنوان یک موفقیت بزرگ منعکس شد. 🔻 اما ما سال‌هاست عادت کرده‌ایم اخبار اختراعاتی که ایران را در رتبه‌های تک رقمی جهان قرار می‌دهد را در کنار خبر افتتاح یک درمانگاه یا دامداری و یا کمی قبل از اخبار هواشناسی بشنویم. بدون هیچ ارزش افزوده خبری و هیچ موج رسانه‌ای. 🔻 هر یک اختراع و توفیق ملی در حوزه‌های مختلف در دارای یک پشتوانه‌ی مفهومی است. پیشرفت علمی، جهانی‌شدن، رسیدن به قله‌های علمی جهان به پشتوانه‌ی انقلاب اسلامی، ذیل تعالیم مکتب امام یعنی موفقیت تئوری در عصر غیبت. 🔻 ما نمی‌توانیم از دستاوردهایمان یک بسازیم. یک بمب خبری تولید کنیم و آن را تبدیل به یک کنیم. باور کنیم جامعه با ذهنیت مشترک عمومی است که به پیش یا پس می‌رود. یک ملت نیاز به دارد. ما باهم راهی را آمده‌ایم و باید به انتخاب مان با ایمان و اعتماد ادامه دهیم. 🔻 امر ملی یعنی آن‌چیزی که در مقیاس ملی ضریب می‌خورد، به همه‌ی لایه‌های اجتماعی تسری می‌یابد، تبدیل به بخشی از باور و تخاطب عمومی می‌شود و در لایه‌ی اجتماعی حضور می‌یابد. امر ملی به‌دنبال خود و را در پی دارد. 🔻 برای خلق یک رویداد ملی باید همه ظرفیت‌ها را به ميدان آورد. 🔹 روز خاصی را برای اعلام و رونمایی انتخاب کرد. 🔹 ده‌ها محصول و زبان برای معرفی و ترویج آن ساخت. از انیمیشن و بازی گرفته تا تیشرت و لباس و کلاه و پوستر 🔹 ده‌ها مستند روایت کننده برای آن ساخت. 🔹 صاحبان مخاطب ازهنرمند و دانشمند و بازیگر را به میدان آورد تا از آن بگویند به آن ببالند. 🔹 موسیقی و سرود و شعر برای آن ساخت 🔹 دانش‌آموزان و دانشجویان را برای بازدید از آن دستاورد برد 🔹 رسانه‌های داخلی و خارجی را دعوت کرد 🔹 مستندسازان مستقل بین‌المللی را دعوت کرد تا روایت کنند 🔹 طی تشریفاتی ویژه با حضور سفرا و نخبگان و مردم از این امر رونمایی کرد 🔹 اعلام یک روز تعطیل رسمی یا یک زنگ تعطیل درس مدارس و جشن پیشرفت 🔹 برگزاری ده‌ها نشست تخصصی علمی و رسانه‌ای با حضور کارشناسان داخلی و خارجی @taalighat 🤝 ما به همراهی شما مباهات و افتخار می کنیم ─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─ 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه ╭@hokmrani_masoulaneh ╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
💥بیماری پرگویی و تازه گویی 🔹 یکی از بیماری های زمان ما بیماری پرگویی و بیماری تازه گویی است. بیماری مخالفت با ارای مصلحان و میراث پیش کسوتان بدون برهان. بیماری وابستگی به تجدد و مدرنیته بدون دلیل و منطق. بیماری تقابل با اهالی تعامل. بیماری نقد نظریه رقیب بدون دلیل. راهکار اصلی درمان این بیماری شرح صدر و تقویت قدرت ذهن و فکر و توسعه و تعمیق معرفت و علم است. سعی کنیم گفته دیگران را حمل بر صحت کنیم و از رد بدون دلیل پرهیز کنیم و با دیده احترام و محبت و منطق با نظریه رقیب مواجه شویم. بنا و مبنا را بر تعامل و پرهیز از تقابل بگذاریم و اگر مبانی فقه معاصر و یا ایده مهندسی شخصیت و یا تعامل گرایی و یا اقتصاد و ... برای ما روشن نیست؛ بدون موضعگیری توضیح بخواهیم. 👈 دولت ها هم به جای تصمیم گیری های غیرعلمی شایسته است نزد صاحب نظران و اساتید فن زانوی ادب بزنند و بیاموزند و از اقدامات سلیقه ای غیر جامع و بدون آینده نگری و زیانبار علیه ملت در بخش های مختلف پرهیز کنند. 🔹 حکیم شهید مطهری می فرماید: ما بايد خودمان را تابع دليل كنيم نه اينكه چون كسى نگفته است پس ما هم نگوييم. می گويند: «نحن ابناء الدليل نميل حيث يميل». مرحوم آخوند(ملاصدرا) در مباحث «جواهر و اعراض» مسئله‏ اى نظير اين مسئله را طرح می كند. معمولًا در هر زمانى بعضى از مردم در مورد افكار تازه‏ اى كه معاصرين می آورند چنين می گويند كه اين حرفهايى كه شما می زنيد هيچ كس نگفته است و بنابراين حرف شما درست نيست! ايشان آنجا مثَل بسيار خوبى ذكر می كند. می گويد انسان خوب است در مسائل علمى هم مانند مسافر باشد نه مانند قاطن و ساكن. 🔸بعضى در مسائل علمى مانند كسانى هستند كه جايى را براى مجاورت انتخاب كرده‏ اند. اگر به يك فرد «مجاور» گفته شود كه چرا از آنجا نمی رود می گويد ما در جوار حضرت هستيم و نمی خواهيم از اينجا دور بشويم. بعضى، مسائل علمى را در حكم جوار حضرت قرار داده‏ اند و نمی خواهند از جوار مسائلى كه به آنها خو گرفته‏ اند جدا بشوند. ولى بعضى ديگر حكم مسافر را دارند كه مرتب از شهرى به شهرى منتقل می شوند. يك شهر را كه تماشا می كنند قانع به آن شهر نيستند، باز به شهر ديگرى می روند. 🔹ايشان يك مطلب ديگر هم می گويند كه نكته خوبى است. می گويند هيچ وقت آدم عاقل بدون دليل با سخن بزرگان و سخن مشهور مخالفت نمی کند. اين يك حالت افراطى است كه بعضيها اساساً «بيمارى تازه گويى» دارند و همين‏طور يك حرفهايى و لو بی مبنا هم باشد مطرح می كنند. 📚برای اشنایی بیشتر ر۰ک۰به مجموعه آثار(درسهای اسفار)، ج11 ص 566 ✍️محمد جواد حیدری با اندکی ویرایش 🤝 ما به همراهی شما مباهات و افتخار می کنیم ─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─ 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه ╭@hokmrani_masoulaneh ╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
لزوم تربیت حکیم مهندس 🔰 رحمت خدا بر حکیم فرزانه مرحوم آیت الله حائری شیرازی؛ پاییز ۹۵ که در نگارستان اشراق، حکمت هنر می‌گفتند چنین می‌فرمودند: "محتوای فاخر جز در فرم فاخر تجلی نمی‌کند، محتوا هر چه سنگین‌تر باشد وادار می‌کند که بسته‌بندی سنگین‌تر شود؛ همانطور که کادو متناسب با محتوای آن است، محتوای فاخر باید ظرفی فاخر داشته باشد". 🌃 چرا در شهرهای معاصر ما محتواهای فاخر و معنوی کمتر دیده می‌شود؟ آیا میان این کمبود مظروف و محتواهای فاخر از یک سو، و کمبود معماری فاخر به عنوان ظرف زندگی از سوی دیگر، رابطه معناداری برقرار نیست؟ اگر بله، چرا این روزها مهندسان و معماران ما کمتر می‌توانند ظرف و فرم فاخر بیافرینند؟ یکی از تفاوتهای ماهوی نظام علم در نگاه‌های سنتی و مدرن، تفاوت در نحوه کسب معرفت است. در نظام سنتی، معرفت وجوه مختلفی دارد که علم رایج صرفاً بخش کوچکی از آن است: "وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلا" (اسرا/۸۵). در چنین نظامی، حکمت و معارفی که از بالا به پایین نازل می‌شود سهم بسیار پررنگی دارد. حکمت دادنی است و علم گرفتنی و از آنجایی که دادنی‌ها از جنس رزق هستند، روش بَردار نیستند (به معنای روشهای رایج و مرسوم علمی). 📓 بارها پیش آمده که مجلات علمی که غالبا پارادایم آنها در نظام علمی مدرن تعریف شده است، مقاله‌های حِکمی را فاقد صلاحیت برای انتشار می‌دانند چون متوجه نیستند که حکمت اساساً در چارچوب و پارادایم دیگری تعریف می‌شود و با متدولوژی‌های رایج علمی قابل داوری نیست. بعد از سالها کار پژوهشی، اجرایی و حرفه‌ای در زمینه معماری و شهرسازی، چالش بزرگ امروزمان را ضعف نظام علمی مدرن در تربیت حکیم مهندس و حکیم معمار می‌دانم. 🌅 طرح چنان مهندسانی، مملو از رموزی است که می‌تواند حلقه‌ای باشد برای پیوند دادن نظام تکوین و نظام تشریع در سلسله مراتبی طولی و به تبعش تحقق بلد طیب و آرمانشهر اسلامی. برخلاف طرح مهندسانی که محصول نظام علمی مدرن هستند و چون غالباً از حکمت بی‌بهره‌اند، آنچه ارائه می‌کنند صرفاً در عرض عالم تکوین است و بر عمق و طول معرفت مخاطب نمی‌افزاید و بدیهی است که محصول چنین مهندس بی‌بهره از حکمتی نمی‌تواند منتج به فرم و ظرف فاخر برای محتوا و مظروف سبک زندگی اسلامی ایرانی شود. پس شرط مهم اصلاح وضعیت فعلی شهرهایمان، بازنگری در نهاد علم کشور در راستای تربیت حکیم مهندس است. 🕋 يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَاب: حکمت را به هر کس بخواهد می‌دهد، و آنکه به او حکمت داده شود، بی تردید او را خیر فراوانی داده‌اند، و جز صاحبان خرد، کسی متذکّر نمی‌شود (بقره/۲۶۹). @baladetayyeb 🤝 ما به همراهی شما مباهات و افتخار می کنیم ─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─ 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه ╭@hokmrani_masoulaneh ╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
🔴 روایت مرحوم مسعود دیانی از «تجارت سرطان» 😞 آخرین یادداشت 🔹 عمل جراحی سخت و سنگین بود. نزدیک به ده ساعت وقت برده بود. حدس نمی‌زدیم از عمل اول سخت‌تر باشد. که بود. در جراحی اول معده و طحال و نیمی از کبد و پاره‌ای ازمری و غدد فوق کلیوی را برداشته بودند. در جراحی دوم دیافراگم و روده و بخش دیگری از مری را. این بار مجبور شده بودند تیغ‌ها راتا پشت قلب ببرند. و این یعنی احتمال مرگ مضاعف. میانه‌ی جراحی باز از فاطمه رضایت گرفته بودند که خطر مرگ را با تصمیم جدید بپذیرد. امضا کرده بود و می‌شد حدس زد مادرم، برادرم، فاطمه و دوستانم چه رنج و زجر وحشتناکی از سر گذرانده بودند. تا من نیمه‌شب از اتاق عمل بیرون بیایم. با لوله‌ای در روده که قرار بود از یکی دو هفته‌ی بعد دهان جدیدم شود.‌ برای خوردن غذاها و داروهایی که فقط می‌توانستند مایع باشند. و با سرنگ به روده تزریق شوند. مابقی درد وحشتناک بود، اضمحلال تن بود. و سکوت. 🔺 حالا دیگر کسی حرفی برای گفتن نداشت. این آخرین عمل جراحی ممکن روی بدن یک انسان بود. و ما به نقطه‌ی صفر که نه، به ماقبل صفر برگشته بودیم. هنوز لکه‌هایی از توده‌های سرطانی در کبد مشاهده می‌شدند و باید می‌سوختند. احتمالا آن هم بی‌حاصل. حالا اما می‌توانستیم پرسشی که چند ماه پیش اجازه نیافت با آرامش و به دور از هیجان جواب بگیرد را دوباره مطرح کنیم. هرچند پاسخ این بارمان مشخص بود. دیگر نه تن به عمل می‌دادیم، نه با شیمی‌درمانی به تماشای خاکستری خود می‌نشستیم. اما هشت ماه پیش چه؟ 🔺 هنوز هم حق جانب پزشک اول نبود که سایه‌ی سنگین مرگ را در این بیماری می‌دید و ما را به انتخاب روش تسکینی به جای روش تهاجمی دعوت می‌کرد؟ حالا بعد از تحمل انبوه درد و زخم و ویرانی عمل و شیمی‌درمانی، بعد از صرف چندصد میلیون تومان هزینه، بعد از زمین‌گیر شدن و خانه‌نشین شدن و فلج شدن در امور روزمره، بعد از اینکه آیه و ارغوان ماه‌ها پدرشان را جز افتاده‌ای بی‌جان و ملول بر تخت ندیدند باید به افتخار امید و مقاومت و توکل کف می‌زدیم؟ ❌ وقتی پژوهش‌های علمی نشان می‌دادند که عمل جراحی در سرطان پیشرفته و متاستاز داده بی‌فایده است، از در بیرونش کنی از پنجره برمی‌گردد. عدد بقا زیر یکسال است، آن‌هم به عذاب. اجازه نداشتیم جور دیگری تصمیم بگیریم که متهم به ترس از شیمی‌درمانی و زهرناکی‌اش نشویم؟ انگ بی‌مسئولیتی نخوریم؟ ضد علم و خرافاتی به حساب نیاییم؟ و داغ ننگ بی‌ایمانی روی پیشانی‌مان ننشیند؟ ⛔️ به‌گمانم تجارت درمان سرطان در روزگار ما خوب خودش را به مفاهیم دینی و روانشناسی و ارزش‌های اخلاقی چسبانده بود. می‌مکید. و قهرمان می‌ساخت؛ ساکت و ویران و مظلوم. همین. ✍️ مرحوم مسعود دیانی، دین پژوه و مجری رسانه‌ی ملی @HOWZAVIAN 👈 خداوند ایشان و دیگر درگذشتگان را غریق رحمت فرماید. تعارض منافع در وزارت بهداشت، یکی از زمینه های مهم تضییع حقوق عامه می باشد. لازم است مسوولان هر چه زودتر مشکل تعارض منافع در بخش بهداشت و درمان را علاج کنند. شاید بتوان با مخفی کاری و سرپوش گذاشتن بر معضلات، از مطالبه مردم در امان ماند؛ اما در قبال خداوند راه فراری از مسوولیتها نیست. 🤝 ما به همراهی شما مباهات و افتخار می کنیم ─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─ 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه ╭@hokmrani_masoulaneh ╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
هشت توصیه امام هشتم در روزهای آخر شعبان زمینه ساز احقاق حقوق 🔹 فرمایش های اهل بیت علیهم السلام نقش مهمی در مهندسی شخصیت و زمینه سازی اقامه عدالت و احقاق حقوق عامه دارد. گرچه برخی تصور می کنند که سفارش هایی مثل فرمایش امام رضا علیه السلام به اباصلت جنبه فردی دارد اما به نظر می رسد جنبه اجتماعی آن غلبه دارد و 👈 اگر افراد در پرتو این نصایح اصلاح گردند جامعه هم اصلاح می گردد. 👉 🔸اباصلت می‌گوید: در آخرین جمعه شعبان خدمت امام رضا علیه‌السلام رسیدم. فرمود: ای اباصلت، بیشترِ ماه شعبان سپری شده و امروز آخرین جمعه شعبان است. پس در روزهای باقیمانده کوتاهی‌های روزهای گذشته را جبران بکن و باید به آنچه برایت مهم است اقدام کنی: ۱. زیاد دعا کن. ۲. زیاد استغفار کن. ۳. زیاد قرآن تلاوت کن. ۴. از گناهانت به درگاه خدا توبه کن تا خالصانه به ماه خدا وارد شوی. ۵. 👈 «هر امانتی» که گردنت هست ادا کن. ۶. تمام کینه‌هایی که در دلت نسبت به مؤمنان داری، از دل بیرون کن. ۷. هر گناهی که به آن مبتلا هستی از آن دست بکش و تقوای خدا پیشه کن و در آشکار و پنهان بر خدا توکل کن... ۸. و در روزهای باقیمانده این ماه بسیار بگو: اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ... خداوندا اگر در روزهای گذشته شعبان ما را نیامرزیدی، پس در روزهای باقیمانده بیامرز... 📚 عیون اخبار الرضا علیه السلام ج۲ ص۵۱ 📚 بحارالانوار ج ۹۴ ص۷۳ ✍️ محمدجواد حیدری 🤝 ما به همراهی شما مباهات و افتخار می کنیم ─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─ 🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته ⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه 🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه ╭@hokmrani_masoulaneh ╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─