دست طراح این پوستر را باید بوسید...
چقدر نمایش زیبایی است از تقابل جبهه حق و باطل
از تقابل دنیاپرستی و آخرتطلبی
از جنگ فقر و غنی
از رویارویی اسلام ناب و اسلام سرمایهداری
از درگیری معنویت و مادیگرایی
آنچه ارزش ذاتی دارد فقط و فقط و فقط خداست و ولایت او.
هرچه غیر او، اعتباری محض است.
و هر ارزشی فقط به ارزش اوست...
تکهای کاغذ اگر تحت ولایت الله باشد ارزشش از کوهی طلا و نقره و الماس و مروارید و دنیا و مافیها بیشتر است
@h_abasifar
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
عباسی ولدی پدیده این روزهای هیئات مذهبی
یادداشت بعدی را ملاحظه بفرمایید
https://eitaa.com/hokmrani_masoulaneh/374
🔻🔻🔻
عباسی ولدی پدیده این روزهای هیئات مذهبی
🔻 گاهی عادت داریم انسانهایی که نزدیک مان هستند را قدر ندانیم، کار آنها را ترجمه و تحلیل نکنیم و خیلی ساده از کنار آن عبور کنیم.
🔻 #عباسی_ولدی قریب به یک دهه است با نگارش دهها جلد کتاب در زمینههای تربیتی بهتنهایی اندازه یک مؤسسه عریض و طویل کار کرد. متن تولید کرد، منبع و مرجع فکری تولید کرد، بهسمت ایجاد #جریان_تربیتی حرکت کرد هرچند شاید هنوز با آن فاصله دارد.
🔻 فکر کنم آثارش امروز به بیش از 50 جلد رسیده است. آثاری که هم تنوع در محتوا دارد، هم جذابیت در طراحی و گرافیک و هم ایجادکننده نوعی تغییر نگرش در مخاطب است که همه جای مطالعه و #تحلیل دارد.
🔻 اما آنچه امروز اهمیت دارد کاری است که #عباسی_ولدی این روزها در قالب #هیئت_نوجوانان شروع کرده است. حرکت او امروز واقعاً ویژه است، جای مطالعه و #الگوسازی و تقدیر دارد. به چند ویژگی کار او اشاره میکنم:
1️⃣ #عباسی_ولدی قبل از منبر استاد #میرباقری برای نوجوانان منبر میرود. کاملاً جدی بهنحوی که بچهها احساس میکنند در یک برنامه مهم و اختصاصی خودشان شرکت کردهاند.
2️⃣ فعلاً نسبت به محتوای #منبر نظر نمیدهم شاید نقدی داشته باشم. اما بهلحاظ قالب، منبر #داستانمحور است. این مدل از ارائه منبر بهشدت برای بچهها جذاب است.
3️⃣ زبان، #لحن و بیان بهشدت صمیمی، دوستانه و دوستداشتنی است. این احساس #صمیمیت جذابیت دوچندانی برای منبر ایجاد میکند.
4️⃣ فضای جلسه با قالبهای مرسوم متفاوت است. بچهها از اینکه بین منبر صحبت کنند، سؤال بپرسند، شوخی کنند، منعی ندارند و آزادانه در هیئت مینشینند. سخنران آغوشش بهروی اقتضائات این سن باز است.
5️⃣ منبر او، #منبر_تعاملی است. سخنران سوال میکند، برای روز بعد به بچهها تکلیف میدهد تا بنویسند، فکر کنند و بعد جواب خود را به #عمو_عباسی بدهند و درباره آن صحبت کنند.
6️⃣ اما یکی از جذابترین بخشهای کار #عباسی_ولدی بعد از منبر است که میآید و ساعتی بین بچهها مینشیند و با آنها #گعده میکند. از سر و کولش بالا میروند و با او ساده و راحت گفتگو میکنند. این بخش شاید اثرگذارترین قسمت این پکیج است.
6️⃣ اما آنچه کار #عباسی_ولدی را ویژه کرده است #صداقت او در تعامل با بچهها است. افراد زیادی دیدم که کار کودک و نوجوان میکنند ولی بسیاری از رفتارها و خندهها و بازیها #تصنعی است. اما عباسی ولدی با همه وجود بچهها را دوست دارد، صادقانه و پدرانه و این #صداقت را بچهها با وجودشان درک میکنند.
♻️ #نوجوانان مهم هستند، باید احساس کنند که آنها را مهم میدانیم و جدی میگیریم. این احساس را به آنها منتقل کنیم و با همین جدیت برای شان وقت بگذاریم. اما با امثال این #الگو
#عباسی_ولدی
#عمو_عباسی
#نوجوانان
#الگوسازی
#جریان_تربیتی
#نسل_جدید
#تربیت_نسل
#هیئت_ثارالله
@taalighat
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
🅾️ چیزی نیست، دانشجویان دانشگاهسوره هستند، زیر مجموعه سازمانتبلیغاتاسلامی
♦️پ.ن۱: در سایت رسمی این دانشگاه نوشته شده است: این دانشگاه ... مشکل اساسی هنرمندان و علاقهمندان هنر در زمینه کمبود فضاهای #سالم هنری را حل کرده و با تربیت نیروی انسانی #متدین!! و #متعهد!! رسالت اعتلای هنر دینی!! و توسعه و تعمق ادبیات انقلاب اسلامی را در جامعه فرهنگی و هنری کشور به انجام برساند ...
♦️پ.ن۲: سازمان تبلیغات وظیفه هماهنگی، اعزام و بهره گیری از مبلغین و روحانیون را در مناسبتهای مختلف در سطح کشور برعهده دارد.
♦️یعنی از طرفی روحانی اعزام میکنند برای تبلیغ دین، از سمت دیگر دانشجویانی با این کیفیت تربیت میکنند که نهایتاً با فعالیت در سینما و تلویزیون ریشه باورهای دینی را بزنند.
‼️ همینقدر #پت_و_مت
#استحالهفرهنگی
@besmellaherrahmanerrahimm
⛔️ این مثالی است از سیاستگذاری های غیر یکپارچه و غیر هماهنگ در مجموعه حکمرانی کشور. به این معنی که:
1️⃣ دستگاههای عریض و طویل با نیروی انسانی فراوان تشکیل می شود و برای فعالیت آنها از بیت المال بودجه های هنگفت هزینه می شود تا یکسری از اهداف محقق گردد.
2️⃣ مجددا از بیت المال در همان دستگاه یا دستگاههای دیگر، بودجه های کلان صرف برنامه ای می شود که برخلاف اهداف قبل می باشد.
🌀 یعنی بودجه بصورت مضاعف هزینه می شود با برآیند صفر یا نزدیک به صفر.
😠 نتیجه آن می شود که نظام از جیب مردم هزینه می کند؛ اما چیزی را که می خواهد برداشت نمی کند و این منجر به ناکارآمدی در حکمرانی و در نتیجه نارضایتی مردم می گردد.
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
❓یکگزارش تکان دهنده و چند سوال
😷 طبق گزارش اخیر مرکز پژوهشهای مجلس، طی ۵ سال (حد فاصل ۹۵ تا ۱۴۰۰) بیش از ۷۵ هزار نفر در ایران به علت آلودگی هوا جان سپردهاند که بخش غالب آن، سهم کلانشهرها و به ویژه تهران بوده است. از دلایل این مهم، تراکم شدید و تمرکز بیش از حد فعالیت و جمعیت در کلانشهرها از یک سو، و از سوی دیگر، بلندمرتبهسازیها و عمودیسازیهایی است که سبب جلوگیری از گردش طبیعی جریان هوا در کلانشهرها شده است. طبق این گزارش، هزینههای مربوط به مرگومیرهای ناشی از آلودگی هوا، فقط در سال ۱۴۰۰، برابر با ۱۱/۳ میلیارد دلار برآورد شده است! یعنی اگر با کمترین قیمت دلار در سال ۱۴۰۰ که ۲۱ هزار تومان بوده است محاسبه کنیم، حدود ۲۳۱ هزار میلیارد تومان هزینه اقتصادی داشته است!
🔺 این در حالی است که کل بودجه محقّق شده شهرداری تهران در سال ۱۴۰۰، فقط ۳۵ هزار میلیارد تومان بوده است و این معنایش آن است که هزینههای اقتصادی مربوط به مرگ و میرهای حاصل از آلودگی هوا، بیش از ۶ برابر کل بودجه شهرداری تهران بوده است! تازه این فقط هزینههای مربوط به مرگ و میرها است و اگر سایر هزینهها نظیر هزینههای حاصل از تعطیلی ادارات و صنایع و ... را نیز اضافه کنیم، این اختلاف سر به فلک میکشد!
🤔 به عنوان یک معلم کوچک دانشگاه از همه مدیران شهری، دولتمردان، اعضای شورای عالی شهرسازی و سایر مسئولانی که با سیاستهای اشتباهشان شهرهای ما را به این حال و روز انداختهاند استدعا دارم برای رضای خدا اندکی درخصوص این اعداد و ارقام تامل کنند و بیاندیشند که واقعا این نوع شهرسازی متراکم و عمودی که چنین هزینههای وحشتناکی را به شهروندان ما تحمیل کرده است هیچ توجیه اقتصادی دارد؟! تراکم افزایی و اصرار بر حفظ محدودههای فعلی کلانشهرها به بهانه مدیریت زمین و عدم اجازه برای توسعه افقی کلانشهرها چه منطقی دارد؟! فارغ از هزینههای اقتصادی، نسبت این نوع شهرسازی با فرهنگ و سبک زندگی ما چیست؟! برای نابودی فرهنگ و سبک زندگی ما که نتیجه این نوع شهرسازی اشتباه است چه هزینهای را برآورد میکنید؟! آیا هنوز وقت تجدید نظر در سیاستهای اشتباه گذشته فرا نرسیده است؟!
@baladetayyeb
سوال:
♨️ در نظام حکمرانی کشور، مسوولیت این فاجعه با کیست؟ چه کسی حقوق ضایع شده عمومی را جبران می کند؟ چه کسی با قاصرین و مقصرین برخورد می کند؟ کجا پاسخگوی این مساله است؟؟ اصولا مسوولین چه نگاهی به مقوله خطیر حق الناس و لزوم اداء آن دارند؟؟
🔺 سیاستگذاری در حوزه حمل و نقل در کنار سیاستگذاری در حوزه شهرسازی و تبعات هولناک جانی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی آن و مخاطراتی که در حوادث غیرمترقبه ایجاد می کند؛ و بدتر از آن، مسوولیت ناپذیری ارکان تصمیم گیری و اجراء و نظارت در قبال این تبعات، یکی از مصادیق تاسف برانگیز حکمرانی غیر مسوولانه در کشور می باشد.
⁉️ واقعا جان انسانها چقدر می ارزد؟؟؟ آیا مدعی العموم به عنوان مدعی دفاع از حقوق عامه، در این فاجعه مسوولیتی ندارد؟؟؟ نهادهای نظارتی چطور؟؟ نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی چطور؟؟؟
⭕️ آیا کسی از مسوولین محترم، مسوولیت پذیر است تا جلوی تداوم سیاستگذاریهایی که منجر به چنین فجایعی می شود را بگیرد؟؟ آیا گوش شنوایی هست؟؟ آیا سیستم حکمرانی، هوشمندی لازم را دارد که به طور سیستماتیک راه اصلاحی بگشاید؟؟
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
❓ مسوولیت پذیری یا آزادی بی قید؟؟
🔰 بر خلاف تصوری که در جامعه ما تحت تاثیر اومانیسم و لیبرالیسم شکل گرفته است؛ انسان برای مسئولیت و امانت داری و قانون مندی و بندگی و پذیرفتن محدودیت های دنیوی بر اساس انتخاب آگاهانه اش، آفریده شده است.
▫️ قرآن می فرماید: و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون...
انا عرضنا الامانت علی السموات و الارض ... حملها الانسان...
💠 بنابراین وظیفه نخبگان، تربیت فطری جامعه و تشویق و ترغیب مردم به قانون مندی و عبودیت و خود کنترلی و تقوی است؛ نه طغیان و یاغی گری و بی تمدنی و رهاسازی و توجیه تراشی.
✅ قولوا لا اله الا الله تفلحوا... یعنی با اختیار خودت لا اله بگو و وارد دنیای بندگی و مسئولیت پذیری شو تا در نتیجه به سعادت یعنی عالی ترین حق خودت هم برسی.
اما دنیای مدرن می گوید وارد دنیای اباحه گری شو تا دنبال نخود سیاه بروی، آنگاه از سعادت و والاترین و واقعی ترین حق و حقوق خودت محروم شوی.
▫️مدارای در تبلیغ و تربیت و درایت در مسیر رشد و همدلی تا هدف، غیر از تن دادن به شهوت رانی مدرن و شیطانی به اسم اقتضائات زمان است؛ اقتصائات زمان غیر از انحرافات زمان است.
🔀 عده ای غرب پرست جوری تبلیغ می کنند که گویی همه چیز در آزادی بی قید و برای آزادی است و اتفاقا بدترین نوع بردگی جسم و روح را هم آزادی می نامند! و نسل جوان را روز به روز به این مرگ معنوی نزدیک و ترغیب می کنند و لیبرالهای مسلمان هم با برداشت های کاملا گزینشی و مغلوط از اسلام با آیه لا اکراه فی الدین بر همه شش هزار و دویست و سی و شش آیه قرآن چشم می بندند.
در حالیکه آزادی معقول، برای بندگی بهتر است نه ولنگاری بیشتر؛ و از قضا همین محدودیت پذیری عقلائی، بال های پرواز واقعی به انسان می دهد و همان محدودیت ها هم ظاهرش محدودیت و باطنش رهایی واقعی است. و باز دقیق تر بگوییم آنها محدودیت نیستند بلکه میدان ورزیدگی و تمرین اوج گیری هستند.
▫️اما چرا بشر تربیت نشده از آزادی لیبرالی اینقدر استقبال می کند؟؟؟ برای اینکه کاملا مطابق میل حیوانی اوست.
✳️ غلام همت آنم که زیر چرخ کبود
ز هرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد است
✍️ علی حاجوی
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
1️⃣ شیعه چون حکومت نداشت، چون در اقلیت بود فقه او در پاسخ اینکه « جامعه چگونه باید زندگی کند؟» نیست؛ در پاسخ اینکه « فرد چگونه باید زندگی کند؟» است و این یک نقص بزرگ و یک عیب بزرگ است.
📖صفحهٔ ۱
🔰حضرت آیتالله خامنهای دام ظلُّه
♦️امروز، آقایان محترم! سؤالات زیادی مطرح است از اسلام که جواب اینها را آگاهان و عالمان به دین باید بدهند، اگر آنها ندادند غیرعالمان و ناآگاهان خواهند داد، بعد شما مجبور میشوید بروید حرف آنها را رد کنید! بسیاری از مسائل را ما از دین احتیاج داریم که بدانیم و نمیدانیم.
♦️در طول این هزارسالی که فقه استدلالی ما داشتیم و علمای بزرگ و استخوانهای علمی بینظیر یا کمنظیری در طول این هزارسال ما داشتیم؛ شیعه چون حکومت نداشت، چون در اقلیت بود فقه او در پاسخ اینکه « جامعه چگونه باید زندگی کند؟» نیست؛ در پاسخ اینکه « فرد چگونه باید زندگی کند؟» است. و این یک نقص بزرگ و یک عیب بزرگ است.
♦️اگر بگویند «یک فرد چگونه زندگی کند که مسلمان باشد؟» جوابش در فقه شیعه تا حدود زیادی روشن است؛ احکام نماز مشخص است، احکام روزه مشخص است، احکام زکات مشخص است، خمس مشخص است، حج مشخص است، احکام معاملات مشخص است. یک فرد اینجوری که عمل بکند مسلمان است، اما یک جامعه چطور؟ سیستم اقتصادی جامعه چی؟ آیا دولت در فعالیتهای اقتصادی جامعه نقشی دارد یا نه؟ آیا بخش خصوصی و مردم در سرمایهگذاریهای جامعه نقش دارند یا نه؟ آیا دولت حق نظارت بر فعالیت اقتصادِ بخش خصوصی دارد یا نه؟ اگر دارد تا کجا و تا چه حد؟ اگر دولت، حق تلاش و فعالیت اقتصادی دارد آن جایی که تعارض و تضادی بهوجود بیاید، تکلیف چیست؟ آیا اگر مردم خودشان سود بردند، زحمت کشیدند، تلاش کردند، سود بردند، آیا دولت از این سود حقی دارد یا نه؟ آیا خدمات عمرانی عظیمی که در یک کشور لازم است و دولتها متعهد هستند که آنهارا انجام بدهند از کجا باید تأمین بشود؟ آیا منابع عمومیای که در یک جامعه وجود دارد مال مردم آن جامعه است که در آن عصر زندگی میکنند یا نسلهای آینده هم در آن سهمی دارند؟ اگر مال مردم آن زمان هست آیا دولت چگونه بایستی از آنها استفاده کند و چگونه باید آن را صرف و خرج کند که به همه مردم برسد؟
♦️ببینید در مباحث اقتصادی این همه مسائل مهم وجود دارد که اینها را نمیشود استفتاء کنیم، فقیه بنشیند آنجا یک قلم جواب اینها را بنویسد. لازم است مسائل دنیا را بداند آن فقیهی که میخواهد جواب بدهد به اینها. نظرات مکاتب دیگر را بداند، اشکالاتی که بر هر کدام از اینها ممکن است وارد بشود یا وارد شده را بداند. تبعات و توالی فاسد یا غیرفاسد هریک از اینها را بداند یا بتواند حدس بزند؛ ذهنی نباشد که بخواهد از روی ذهنیات خودش یک دنیایی را بسازد و از واقعيت، هیچ خبر نداشته باشد.
♦️این فقط در زمینهٔ مسائل اقتصادی است، که یک فقیه اگر بخواهد واقعبینانه صحیح، منطبق با کتاب و سنّت، در این باب نظر بدهد بایستی این همه اطلاعات را داشته باشد. این، تازه یک قلم است، اقلام دیگر هم همه از همین قبیل است. مگر فقیه میتواند بیتفاوت بماند در اینکه آیا ما با کشورهای جهان رابطه داشته باشیم یا نه؟ این رابطه بین کشورهای گوناگون جهان یکسان است یا کشور اسلامی و غیر اسلامی فرق دارد؟ خب شما ممکن است همینجوری بگویید که خب معلوم است که کشورهای اسلامی مقدم است. حالا اگر یک کشور اسلامی منش و روشی داشت که برای جامعهٔ اسلامی مضرتر هست تا آن کشور غیر اسلامی، حالا چی؟ اینجور نیست که بشود همینطور یک قلم برداشت و جواب این استفتاء را نوشت؛ مطالعات زیادی لازم است، آگاهیهای زیادی لازم است. اصلاً کشورها و ملّتها چنددستهاند در رابطه با نظام اسلامی و کشور اسلامی؟ و با هرکدام چگونه باید رفتار کرد؟ آیا در مبادلات اقتصادی ما و کشورها، ما حق داریم بهعنوان دولت اسلامی آن کشورهای دیگر را استعمار کنیم یا نه؟ یک سؤال است. اگر سرمایهگذاری ما برای ما یک سودی از آن کشور عاید کرد آیا این سود حلال است یا نه؟ اگر چنانچه ما سرمایهگذاری نکردیم یک قدرت ظالمی رفت آنجا سرمایهگذاری کرد که سرمایهگذاری ما میتوانست جلوی آن را بگیرد چطور؟ آیا جایز است ما موارد و درآمدهای کشورمان را ببریم یک کشور دیگر خرج کنیم یا نه؟ اگر جایز است تا چه حد و در چه جور کشوری؟ اسلامی یا غیراسلامی، یا فقط اسلامی؟ اگر تمسک ما به احکام اسلامی و اصول اسلامی موجب بشود که ما یک جا ارتباطمان با یک کشوری بههم بخورد آیا آن احکام را باید رعایت بکنیم یا نه؟ اینها آنقدر سؤال و استفهام هست که اصلاً وقتی انسان نگاه کند میبیند که ما خیلی باید کار کنیم در زمینه پاسخگرفتن اینها از اسلام.
@Asre_jadid_57
صفحه ۲ 👇👇👇
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
2️⃣ شیعه چون حکومت نداشت، چون در اقلیت بود فقه او در پاسخ اینکه « جامعه چگونه باید زندگی کند؟» نیست؛ در پاسخ اینکه « فرد چگونه باید زندگی کند؟» است و این یک نقص بزرگ و یک عیب بزرگ است.
صفحه ۱ 👆👆👆
📖 صفحهٔ ۲ (صفحهٔ آخِر)
♦️خب حالا البته بعضیها ممکن است بگویند:«آقا! این چه سؤالهایی است که شما میکنید؟ خب معلوم است اینها جوابش معلوم است. میشود همهٔ اینها را توی مجلس جواب داد.» بله میشود به استحسان [لکن] «لیس من مذهبنا قیاس»؛ اسلام چی میگوید؟ آیات قرآن چی میگوید؟ احادیث چی میگوید؟ کی دستهبندی شده اینها؟ کی استنباط شده؟ باید بشود.
♦️در زمینهٔ تعلیم و تعلم چطور؟ ادارهٔ دانشگاهها چطور؟ آموزش علوم گوناگون چطور؟ این فنون گوناگون را چقدر درس بدهیم؟ چون ما از بیتالمال داریم خرج میکنیم که این دانشگاه را اداره میکنیم. آیا جایز است ما این را صرف و خرج کنیم به علومی که مثلاً شبهه است؟ احتمال هست که اینها مفید نباشد یا استفادهٔ حرام از آنها مثلاً بشود. در دانشگاهها روش ادارهٔ دانشگاهها و حکومت اخلاقیات و رسوم و عادات در دانشگاهها به چه شکل باید باشد؟ اسلام حکمی ندارد در این باب؟ در باب جنگ با کی جنگ را شروع کنیم؟ با کی شروع نکنیم؟ اگر شروع کردند تا چه حد باید جواب بدهیم؟
♦️خب شما ملاحظه کنید ما در فقه خودمان علمای بزرگ ما که واقعاً بعضی از آنها از لحاظ فکری نابغهاند، آدم وقتی نگاه میکند آن دقتهای فکریای را که مثلاً «شیخ انصاری» یا «محقق قمی» یا «صاحب ریاض» و دیگران توی کتابهایشان دارند آدم حیرت میکند. این چه مغزی بوده، این مغز و این فکر در مسائلی که وارد شده تا گاو و ماهی پیش رفته؛ تمام جزئیات را توی مسأله ببینید این عالم پیدا کرده. خب شما همین فروع علم اجمالی را نگاه کنید، اگر علم اجمالی دارد که یک خلل در این نماز به وجود آمده نمیداند که در فلان رکعت است یا فلان رکعت، در رکن است یا در غیر رکن است، در این نماز است یا در نماز قبلی است و همینطور و همینطور، صد فرع فروع علم اجمالی است. هی نشسته این عالم فکر کرده، یک فرضی را تصور کرده و فرموله کرده، حکمش را طبق فرمولهای مشخص فقهی پیدا کرده است. اگر ما بخواهیم مسائل مربوط به سیاست خارجی، به سیاست زراعی، به سیاست صنعتی، به سیاست اقتصادی در داخل کشور، در خارج از کشور، سیاست نظامی، سیاست اداری، سیاست فرهنگی و تعلیم و تربیت و غیره و غیره، اگر بخواهیم دربارهٔ همهٔ اینها اینجور دقت بکنیم که باید هم بکنیم شما ببینید چقدر کار لازم است.
📕بیانات در دیدار طلاب و روحانیون مشهد در دانشگاه رضوی،۱۳۶۵/۰۱/۰۴
@Asre_jadid_57
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
❓ به کجا چنین شتابان؟؟ تداوم بی تفاوتی به مطالبات مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی در وزارت علوم
💯 با بررسی لیست دو درصد برتر پژوهشگران پر استناد شاغل در دانشگاه تهران از نظر تعداد ثبت اختراعات و شرکت های دانش بنیان می بینیم که هیچ یک شرکت دانش بنیان ندارند و نزدیک به نیمی از این افراد حتی یک ثبت اختراع هم ندارند و جالب این است که افراد دو درصد برتر فاقد ثبت اختراع عمدتا از رشته های فنی هستند. وضعیت اکثریت پژوهشگران یک درصد و دو درصد برتر دانشگاه های کشور نیز مشابه است.
🔹 معاون محترم پژوهشی وزیر علوم در دهمین کنگره ملی گیاهان دارویی در دانشگاه ارومیه در ۲۲ تیرماه ۱۴۰۲ اعلام کرده اند که تولید علم یکی از زیرساخت های اقتدار علمی است و پژوهش ایده ساز را مبنای فناوری اعلام نموده است.
بر این اساس از جناب آقای دکتر پیمان صالحی تقاضا داریم ابتدا اعلام بفرمایید:
1️⃣ چند درصد از پژوهشگران یک و دو درصد برتر اعلامی، ایده های نوآورانه خود را در قالب ثبت اختراع به تایید مراجع قانونی رسانده و چند درصد ایده های خود را تا مرحله ثبت شرکت دانش بنیان و تجاری سازی پیش برده اند؟
2️⃣ سهم پژوهش های مسئله محور و مشکل محور کشور از مجموع پژوهش ها چقدر است؟
3️⃣ چه حجمی از پژوهش ها و با چه منابع انسانی و مالی باید به تولید پژوهش های بنیادین و تولید علم اختصاص داده شود؟
4️⃣ و نکته نهایی این است که اگر صرفا تولید علم به عنوان وظیفه اصلی علوم و مهندسی تعیین شده است پس تفاوت رشته های مهندسی، کاربردی و بنیادی در چیست؟ تفاوت پژوهش های رشته های برق، مکانیک و عمران از نظر تولید علم با رشته های فیزیک و ریاضیات چیست؟ آیا رسالت اصلی رشته های فنی و مهندسی تبدیل علم به فناوری است یا تولید علم و همپوشانی پژوهش ها با رشته های علوم پایه؟ آیا مرز بین پژوهش های علوم کاربردی، بنیادی و رشته های فنی و مهندسی از یکدیگر مشخص است؟
❌ بدیهی است که تولید علم اعتبار بین المللی و احیای غرور ملی را در پی دارد ولی آنچه که ضامن اقتدار است، تبدیل علم تولید شده به فناوری و محصول و جهت دهی تولید علم به سمت پاسخگویی به نیاز ها و حل مشکلات است و یکسان پنداری تولید علم با اقتدار و عدم توجه به رابطه مستقیم اقتدار با تبدیل علم به فناوری و محصول به بیراهه رفتن است. مسیری که معاون محترم پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای پژوهش کشور ترسیم می نماید بر خلاف مسئولیت اجتماعی نهاد علم کشور است و با محدودیت منابع انسانی و مالی کشور، تفاوت های موجود در رسالت و ماهیت رشته های مختلف تحصیلی و انباشت مسائل و مشکلات در کشور ارتباط و تناسبی ندارد و این گونه اظهار نظرها بیانگر حکمرانی غیر مسئولانه یا سوءمدیریت در هدایت نهاد علم کشور است.
↩️ با وجود شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور محترم مبنی بر اینکه دولت ایشان دولت تحول است و با گذشت نیمی از دولت، انتظار می رود که جناب آقای رئیسی بررسی بفرمایند که سیاست های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت ایشان چه تفاوتی با سیاست های این وزارتخانه در دولت های قبلی دارد؟ و آیا وقت آن نرسیده است که برای این مدیریت غیر تحولی، تکراری و اداره روزمره نهاد علم چاره اندیشی شود؟
♨️ یکی از وعده های انتخاباتی رئیس جمهور محترم، این بود که آمده اند تا مطالبات بر زمین مانده امام و رهبری را محقق کنند. اما مسوولان عالی نهاد علم کشور نه تنها دغدغه ای برای تحقق بسیاری از این مطالبات ندارند بلکه در عمل بر خلاف آن عمل می کنند؟
✅ در انتها به دو نمونه از صدها مطالبه بر زمین مانده مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره می کنیم:
▫️ «تولید علم را که ما عرض کردیم، با تولید مقاله نباید اشتباه کرد ... اوّلاً بایستى مقالهها به ثبت ابداع بینجامد؛ ثانیاً باید مقالهها ناظر به نیازهاى درونى کشور باشد»
▫️ «باید اصرار بر نوآوری علمی در دانشگاه وجود داشته باشد؛ اصرار بر قرار گرفتن پیشرفت های علمی در خدمت نیازهای کشور، که یکی از جهت گیریها و معیارهای اساسی این است. بالاخره ظرفیت ها محدود است - هم ظرفیت های انسانی، هم ظرفیت های مالی و مادی - حتماً باید توجه شود که کار علمی ما در جهت نیاز کشور باشد. ما نیازهای گوناگونی داریم که دانشگاه می تواند به این نیازها پاسخ دهد، این خلأها را پر کند»
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
هدایت شده از رویین دژ
🛑‼️ مسابقهی عظیم فرهنگیِ «شعور عاشورایی»‼️🛑
(مجموعهی ۴۰ پیامِ تأثیرگذار از مکتب عاشورا)
🎁 جوایز ارزندهی این مسابقه، در اوّلین قدم ۵۰ میلیون تومان شامل:
1⃣ برای نفرات برتر (بر اساس بالاترین نمره در کمترین زمان آزمون):
💰 ۱۰ کارت هدیهی دو میلیون تومانی
💰 ۱۴ کارت هدیهی یک میلیون تومانی
2⃣ به قید قرعه برای کسانی که حداقل نصف نمرهی آزمون را کسب کنند:
💰 ۴۰ کارت هدیهی ۴۰۰ هزار تومانی
📜 چنانچه در بین نفراتِ برترِ آزمون، از فرهنگیان گرانقدر باشند، «تقدیرنامهی استانی» با امضای مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی توسّط کانون بسیج فرهنگیان کاشمر تقدیم خواهد شد.
💎 و ارزشمندترین جایزهی مسابقه که محتوای آن است!
✅ ثبتنام در مسابقه و دریافت منبعِ مطالعاتیِ آزمون از طریق:
🌐 zil.ink/maktab_ashoora
🔰 در صورت بروز مشکل در لینک بالا، وارد لینک زیر شوید:
🌐 yek.link/maktab_ashoora
💠 ثبتنام برای عمومِ هموطنان، آزاد و رایگان است!
🛍 جهت آگاهی از اسامی برندگان قبلی مسابقات ما و قطعی بودن اعطای جوایز، وارد لینک زیر شوید:
🌐 b2n.ir/javayez_.rooyindezh
#مسابقه_شعور_عاشورایی
#جبهه_مقاومت_فرهنگی_رویین_دژ
🔺 @RooyinDezh
🔆 اکنون نیز فریاد هل من ناصر امام حسین علیه السلام بلند است
اگر تفکر عاشورا وپیروی از مکتب امام حسین علیه السلام نباشد بردگی فکری و عملی حتمی است.
🔺 امروز نیز امام_حسین علیه السلام در امر به معروف و نهی از منکر و اجرای عدالت یاور می خواهد. روزی رسول خدا درخصوص واقعهی #عاشورا و شهادت امام حسین برای اصحاب خود صحبت کرد. اصحاب حضرت بهشدت گریستند. حضرت فرمود «اتبکونه و لا تنصرونه؟» یعنی آیا برای فرزندم گریه میکنید اما او را کمک و نصرت نمیکنید؟
♻️ یکی از بزرگترین نصرتها برای امام حسین علیه السلام، پیوند و پیروی و سنخیت در باورها و اعمال است که از طریق تخلیه رذایل و تحلیه به فضایل تحقق می یابد. افکار تاریک بنیامیه در قالبی مدرن بر دنیا سایه افکنده و #کرامت انسانها شکسته شده و انسانها به بردگی گرفته شدهاند. ما مثل آن عرب که به امام حسین گفت «ان قتلت لنسترقن بعدک» یعنی اگر تو کشته شوی ما همه برده میشویم، ما هم میگوییم اگر تفکر عاشورا وپیروی از مکتب امام حسین علیه السلام نباشد استرقاق و بردگی فکری وعملی حتمی است.
👈 انقلاب اسلامی و حماسه شهیدان کربلای ایران بالاترین و عالیترین لبیک به «هل من ناصر» امام حسین علیه السلام بود.
الگوی ما سید الشهدا علیه السلام و اصحاب و اولاد و یاران با وفا و شهیدان هستند. در یک کلمه هرکس با حرکت عظیم ملت ایران در کوتاهکردن دست یزیدیان زمان از سرنوشت کشور و تلاش برای احقاق حق و ابطال باطل و اجرای عدالت و مبارزه با ظلم مخالفت کند او هیچ چیز از نهضت عاشورا نفهمیده است. همیشه یادمان باشد ما وارث خون شهیدان هستیم. امر به معروف و نهی از منکر و آرمان و اهداف شهیدان را فراموش نکنیم.
✅ بدانیم که با چند لعن و چند سلام تکلیف ما در برابر امام حسین علیه السلام و شهیدان راه فضیلت تمام نمی شود سنخیت و انضمام می خواهد تخلیه از رذایل و تحلیه به مکارم اخلاق سنخیت ایجاد می کند و زمینه تشرف به مقام شهیدان و ملاقات با حضرت را فراهم می سازد.
✍️ محمد جواد حیدری
عضو هیات علمی گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
امروز هم چند نیروی خدوم انتظامی
با خانواده هاشون
دختراشون
پسرهاشون
اهل و عیالشان
خدا حافظی کردند و رفتند سر کار
سر خدمت
و جهاد برای خانواده و کشورشون
و سر تامین امنیت برای جاده های کشور...
اما بازهم بر نگشتند....😔😭😔
عاشورا هنوز هم در حال رخ دادن است
ای اهل حرم
میر و علمدار نیامد
علمدار نیامد
علمدار نیامد
لعنت خدا و امام حسین(ع) بر کسانی که حرمت نیروی های انتظامی را شکستند
لعنت خدا و امام حسین(ع)بر کسانی که سنگ بنای حمله به نیروهای امنیتی و انتظامی را گذاشتند
لعنت خدا و امام حسین(ع) بر کسانی که زبانا و قلما از قتل و کشتن نیروهای انتظامی و امنیت کشور حمایت کردند
لعنت خدا و امام حسین(ع)بر کسانی که قلما و زبانا از قاتلان نیروهای انتظامی و امنیت حمایت کردند...
ولعنت خدا بر قلمها و زبانهایی که در حمایت از نیروهای انتظامی لال شده اند....
✍️ حسین حمزئی
@Andaki_tafakkor
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
🔴 تبیین دقیق مفهوم «حفظ نظام»
از نظر امامین انقلاب
🔰 یکی از مهمترین آسیبهای مسوولیتهای سیاسی، «تزاحم تکالیف سیاسی» است که نظام حکومتی در عمل دچار آن می شود.
تزاحم بین مصالح عامه، بین حفظ دین، حفظ نظام، حفظ خود، حفظ آبرو، حفظ مال و ...
مفهوم حفظ اصل نظام، برای برخی مسوولین کشور به درستی تعریف نشده است و این یا ناشی از غفلت و یا خطای عمدی است که باید اصلاح شود. در نگاه امام خمینی ره این مفهوم، معنایی متفاوت دارد.
⭕️ایشان حفظ حیثیت و چهره اسلام را تکلیف شرعی بالاتر از تکالیف دیگر حتی «حفظ اصل نظام» میدانند و می گویند:
«ما و شما دو مسئولیت داریم یکی کوچک یکی بزرگ، مسئولیت کوچک حفظ کشور و حفظ نظام و پیشبرد نهضت است که مهم است،
ولی کوچکتر از دومی است و مسئولیت دوم حفظ
مکتب و چهره اسلام».
📒صحیفه امام ج ۱۰ ص ۱۰۷, ج۱۷ص۵۰۸
متاسفانه عده ای از مدیران لیبرال نفوذی یا ساده اندیش، این مفهوم را بر عکس کرده و چهره مکتب و ارزشها را به بهانه حفظ نظام مخدوش می کنند.
🔰 رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای نیز در یکی از دیدارهایشان با جمعی از دانشجویان فرمودند:
" اینکه امام فرمودند [حفظ نظام] از اوجب واجبات است یا اوجب واجبات است؛ بعضی تصوّر میکنند که منظور از نظام که در اینجا گفته میشود صرفاً همین ساختار سیاسیِ موجود است که این را ما باید به هر قیمتی حفظ کنیم؛ [نه]، تنها این نیست، نظام فقط ساختار سیاسی نیست؛ نظام یعنی ساختار سیاسی با مجموعهی اهداف و آرمانهایی که در آن است. حفظ نظام، یعنی حفظ همهی ارزشهایی که نظام اسلامی خودش را متعهّد به آنها می داند"
یعنی اگر تلاش مسئولین صرفا معطوف به حفظ ساختارها شد ولی نسبت به اهداف و آرمانهای انقلاب که همان ارزشهای اسلام ناب محمدی(ص) است دچار بی رغبتی بشوند این حفظ ساختار نشان از تعهد آنها ندارد بلکه نشان می دهد این مسئولیت برای آنها صرفا ابزاری برای حفظ قدرت می باشد.
✍️ مجید ملک خواه
(همراه با ویرایش ادبی)
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
1️⃣ نقد سخنان مولوی عبدالحمید در خصوص توسل به واسطه ها
بخش اول
بسم الله الرحمن الرحیم
امام جمعه محترم زاهدان جناب آقای عبدالحمیدزهی
سلام علیکم
انا لله وانا الیه راجعون
به استحضار می رساند که کلیپی صوتی و تصویری از خطبه های نماز جمعه جنابعالی در فضای مجازی به صورت گسترده منتشر شده است که حاوی مطالبی است که نیاز به تذکر و بازنگری و بازبینی دارد .
امید است که این تذکرات برادرانه و خیرخواهانه سودمند واقع شود چه اینکه قرآن کریم فرمود:
*وذکر فان الذکری تنفع المومنین* .
چکیده مطالبی که جنابعالی در آن خطبه ایراد نمودید به شرح زیر است:
۱-چون خداوند متعال به ما نزدیک است و از ما دور نیست و به حاجت های ما آگاه است دلیلی ندارد که حوائج خود را مستقیماً از خدا نخواهیم و به جای درخواست مستقیم از خدا، به واسطه ها متوسل شویم و در نزد آن ها عرض حاجت کنیم .
۲-در آیات قرآن کریم هیچ جا نه تنها از ما خواسته نشده است که برای عرض حاجت به واسطه ها متوسل شویم بلکه شدیداً از آن نهی شده است و این کار از مصادیق «من اضل ممن یدعو من دون الله » و « الذین یدعون من دون الله» شمرده شده است.
۳- در هیچ روایت و یا نقل سیره صحابه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نیامده است که برای عرض حاجت پیش خداوند، به واسطه ها متوسل شده باشند.
این بود خلاصه فرمایشات شما در خطبه نماز جمعه.
حال جا دارد به نقد و بررسی این ادعاها بپردازیم و ببینیم در ترازوی نقد و تحلیل تا چه حد این ادعاها و اظهارات از وزن و اعتبار و حقانیت برخوردار است.
استحضار دارید که مجال آن نیست که بحث را به صورت مفصل مطرح کنیم ، به همین خاطر در نقد هر مورد تنها به ذکر چند نمونه بسنده می کنیم.
نقد و بررسی بند ۱
اگر دلیل این است که خداوند چون به ما نزدیک است نباید به واسطه ها متوسل شویم چون خود خداوند شنوا و بینا و قادر و رحیم است و خود عهده داره اجابت درخواست ها می شود ، به همین دلیل باید اعتقاد داشته باشیم که در هیچ موردی، واسطهای در فعل خداوند نقشآفرینی ندارند در حالی که می دانیم اساس نظام تکوین و تشریع بر نقش آفرینی واسطهها است.
به عنوان نمونه بر اساس قرآن کریم و روایات، فرشتگان واسطه در تدبیر امور جهانند ( والمدبرات امرا ) جبرئیل واسطه در رساندن وحی و تعلیم معارف و علوم الهی است و میکائیل واسطه در رساندن روزی به مخلوقات است و عزرائیل واسطه در قبض ارواح و اسرافیل واسطه در نفخه صور برای اماته و احیا است.
پیامبر اکرم و همه پیامبران که صلوات خداوند بر آنها باد واسطه در ابلاغ وحی و ارشاد و هدایت بندگان هستند.
آیا وجود این واسطه ها را میتوان دلیل بر عجز و ضعف خدا و یا دور بودن حدا از مخلوقات دانست؟
مسلمانان با استناد به آیات و روایات فراوان معتقد به شفاعت انبیا و اولیا در قیامت هستند یعنی با شفاعت این بزرگواران در پیشگاه خداوند در قیامت بسیاری از گناهکاران، مشمول رحمت و مغفرت الهی می شوند و به بهشت می روند.
پرسش این است که چرا خداوند رحمت و مغفرت خویش را بدون وساطت این بزرگواران شامل حال گناهکاران نمی سازد؟
آیا خداوند به وضع و حال بندگان خود آگاه نیست و یا کمبود و کاستی در رحمت و مغفرت او وجود دارد؟
اساساً اگر دلیل این است که خداوند به ما نزدیک است و خود آگاه به وضع و حال بندگان است باید گفت بر اساس این دلیل دیگر چه نیازی است که ما دعا کنیم و به زبان حاجت خود را اظهار کنیم چرا از ما خواسته است که لزوماً درخواستهای خود را بر زبان جاری کنیم؟
آیا می توانیم بگوییم آیات و روایاتی که بر دعا کردن و حاجت خواستن توصیه و تاکید دارد معنایش این است که خداوند العیاذ بالله به وضع و حال ما آگاه نیست و یا نیازمند به این است که ما نزد او اظهار حاجت کنیم؟!
قطعاً پاسخ همه این پرسش ها منفی است.
بنابر این استدلال جنابعالی که چون خداوند به ما نزدیک است و از وضع و حال ما آگاهی دارد و خود قادر بر رفع حاجت ما است دیگر معنا ندارد که ما از طریق واسطه ها از او حاجت بخواهیم از اساس مخدوش و فاقد اعتبار است.
پاسخ بند ۲
در اینجا تنها به عنوان نمونه به چند آیه از آیاتی که توسل به انبیا و اولیای الهی در آن ها تایید شده است اشاره میکنیم:
الف : *«وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا» رَحِيمًا( نساء/۶۴)*
یعنی ما رسولی نفرستادیم مگر بر این مقصود که خلق به امر خدا اطاعت او کنند. و اگر هنگامی که آنان (گروه منافق) بر خود ستم کردند به تو رجوع میکردند و به حضور تو می آمدند و از کردار خود استغفار می کردند و تو هم برای آنها استغفار میکردی و از خدا آمرزش میخواستی، در این حال البته خدا را توبهپذیر و مهربان مییافتند.
بخش دوم 👇👇
@hokmrani_masoulaneh
2️⃣ نقد سخنان مولوی عبدالحمید در خصوص توسل به واسطه ها
بخش دوم
بر اساس استدلال جنابعالی چه دلیلی وجود دارد که خداوند به گناهکاران توصیه می کند که برای پذیرش توبه و استغفار خویش هم خود استغفار کنند و هم به نزد پیامبر اکرم بروند و از او بخواهند که برای بخشش گناهان و پذیرش توبه آنها، برای آنها طلب آموزش و استغفار کند؟
ب : *وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا يَسْتَغْفِرْ لَكُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَلّوْا رُءُوسَهُمْ وَرَأَيْتَهُمْ يَصُدُّونَ وَهُمْ مُسْتَكْبِرُونَ( منافقون/۵)*
یعنی هر گاه به آنها گویند: بیایید تا رسول خدا برای شما (از خدا) آمرزش طلبد سر بپیچند و بنگری که با تکبر و نخوت (از حق) روی میگردانند.
در این آیه نیز به منافقان دستور داده شده است که برای قبولی توبه و بازگشت آنها در پیشگاه خدا، به نزد پیامبر بروند تا پیامبر برای آنها از خداوند طلب آموزش کند تا خداوند آنها را ببخشد و توبه آنها را بپذیرد.
ج : *قالُوا یا أَبانَا اسْتَغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا إِنّا کُنّا خاطِئِینَ قالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبِّی إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ»( یوسف/ ۹۷ و ۹۸)*
«گفتند: «اى پدر! براى گناهان ما آمرزش خواه و استغفار کن که ما خطاکار بودیم. گفت: به زودى از پروردگارم براى شما آمرزش مى خواهم که او، همانا آمرزنده مهربان است».
در این آیه آمده است که فرزندان یعقوب برای پذیرش توبه و آمرزش گناهان خود به نزد پدر می روند و به او متوسل می شوند و از او می خواهند که برای آنها از خداوند طلب آمرزش کند.
جالب این است که حضرت یعقوب در پاسخ آنها نفرمود که خداوند به شما نزدیک است و خودتان بی واسطه از او تقاضا کنید و او حاجت شما را برآورده می کند و توسل به بنده خدا برای براوردن حاجت، امری نامعقول و یا شرک است، بلکه حضرت یعقوب درخواست آنها را اجابت می کند و به آنها قول می دهد که برای آمرزش آنها وساطت کند و از خداوند برای آنها طلب آمرزش نماید.
د : *وَإِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَىٰ لَنْ نَصْبِرَ عَلَىٰ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنَا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ مِنْ بَقْلِهَا وَقِثَّائِهَا وَفُومِهَا وَعَدَسِهَا وَبَصَلِهَا قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنَىٰ بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ ۚ(بقره/۶۱)*
یعنی (به یاد آرید) وقتی که به موسی اعتراض کردید که ما بر یک نوع طعام صبر نخواهیم کرد، از خدای خود بخواه تا برای ما از زمین نباتاتی برآورد مانند سبزی و خیار و سیر و عدس و پیاز. موسی گفت: آیا میخواهید غذای بهتری را که دارید به پستتر از آن تبدیل کنید؟
در اینجا نیز میبینیم بنی اسرائیل به حضرت موسی متوسل می شوند و از او می خواهند که از خداوند برآوردن حاجت آنها را بخواهد.
جالب این است که حضرت موسی به آنها نمی فرماید که این درخواست شما شرک و یا غیر معقول است بلکه می گوید که این حاجت و درخواستی دارید به سود شما نیست.
ه : *«وَلَمَّا وَقَعَ عَلَيْهِمُ الرِّجْزُ قَالُوا يَا مُوسَى ادْعُ لَنَا رَبَّكَ بِمَا عَهِدَ عِنْدَكَ ۖ لَئِنْ كَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَكَ وَلَنُرْسِلَنَّ مَعَكَ بَنِي إِسْرَائِيل »*
یعنی: چون بلا بر آنها واقع شد گفتند که ای موسی، خدایت را به عهدی که با تو دارد بخوان (تا این عذاب و بلا را از ما دور کند)، که اگر رفع بلا کردی البته ایمان به تو میآوریم و بنی اسرائیل را به همراهی تو میفرستیم.
در اینجا نیز قبطیان برای رفع عذاب خداوند از خود، به نزد حضرت موسی می روند به او متوسل می شوند . و جالب این است که می گویند با توجه به منزلتی که در پیش خدای خودت داری از او بخواه که عذاب را از ما بردارد.
فایل توجه این است که حضرت موسی نه تنها آنها را از این درخواست منع نمی کند بلکه از آیات دیگر استفاده می شود که درخواست آنها را اجابت می کرده است و از خداوند رفع عذاب آنها را درخواست می نموده است و خداوند هم درخواست حضرت موسی را اجابت می کرد
نقد و بررسی بند ۳
در منابع روایی سنی و شیعه روایات و حکایات متعددی وجود دارد که در صدر اسلام توسل جستن به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم امر عادی بود وصحابه پیامبر اکرم ص برای عرض حاجت خویش به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم متوسل میشدند.
روایات فراوان است تنها به عنوان نمونه به چند مورد اشاره می کنیم.
الف : مفسر بزرگ اهل سنت، ابنکثیر، در ضمن تفسیر آیه ۶۴ سوره نساء ، این حکایت مشهور را نقل کرده است که شیخ ابومنصور صباغ از عتبی نقل میکند. او میگوید: من نزدیک قبر نبی اکرم(ص) نشسته بودم که مردی اعرابی آمد و گفت: السلام علیک یا رسول الله. من این قول خدا را شنیدهام که میفرماید: ولو انهم اذ ظلموا انفسهم جاؤوک.... آمدهام در حالی که از گناهم طلب آمرزش کرده، تو را در پیشگاه خداوند عالم شفیع خود قرار میدهم.
بخش سوم 👇👇
@hokmrani_masoulaneh
3️⃣ نقد سخنان مولوی عبدالحمید در خصوص توسل به واسطه ها
بخش سوم
یا خیر من دفنت بالقاع اعظمة فطاب من طیبهن القاع والاکم
نفسی الفـداء لقبر انت سـاکنه فیه العفاف و فیه الجود و الکرم
آن مرد این اشعار را انشا کرد و رفت. در این هنگام خواب بر من غالب شد. رسول خدا را در خواب دیدم که فرمود: ای عتبی خودت را به اعرابی برسان و به او بشارت بده که خداوند او را بخشیده است. ( مختصر تفسیر ابن کثیر جلد ۱ ص ۱۰ و نیز تفسیر ثعالبی جلد ۱ ص ۲۵۷)
بیضاوی، مفسر بزرگ دیگری از اهل سنت، میگوید: این خطاکاران پیش رسول خدا معذرتخواهی میکردند و رسول اکرم هم شفیع آنها میشد و خدا نیز آنها را میبخشید. رسول خدا حق دارد که عذر آنها را بپذیرد و برای آنها شفاعت کند؛ گرچه جرمشان بزرگ باشد. منصب رسول خدا این است که اهل کبائر را شفاعت کند.( تفسیر بیضاوی جلد ۱ ص ۲۲۲)
ب : قرطبی در تفسیر الجامع لاحکام القرآن آورده است: ابوصادق از حضرت علی(ع) نقل میکند که سه روز پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)، مردی اعرابی آمد و خود را بر قبر نبی اکرم(ص) انداخت و خاک قبر پیامبر اکرم(ص) را به سر گرفت و گفت: ای رسول خدا(ص)، فرمان دادی، ما اطاعت کردیم و یکی از آیاتی که بر تو نازل شده این است: «ولو انهم اذ ظلموا انفسهم....» من بر نفس خود ظلم کردهام وتو برایم طلب آمرزش کن. در این حال، از قبر پیامبر اکرم(ص) صدا آمد: خدا تو را بخشیده است. ( تفسیر الجامع لاحکام القران، قرطبی، ج ۵ ،ص ۲۶۵)
امام مفسران اهل سنت، فخرالدین رازی، در تفسیر؛آیه مزبور میگوید: ممکن بود بدون استغفار رسول اکرم(ص) توبه آنها پذیرفته شود، اما وقتی استغفار رسول خدا(ص) به توبه آنها ضمیمه شود، قبول توبه حتمی خواهد بود. ( تفسیر کبیر فخر رازی جلد ۶ ص ۱۰ و ص ۱۶۶)
ج : از عثمانبنحنیف روایت شده است: مرد نابینایی خدمت پیامبر اکرم(ص) آمد و گفت: *«ادعالله انیعافینی، فقال: ان شئت دعوت و ان شئت صبرت فهو خیر، فقال فادعه فامره انیتوضأ فیحسن وضوئه ویصلی رکعتین و یدعوالله بهذا الدعا: اللهم انی اسئلک واتوجه الیک بنبیک نبیالرحمة یا محمد انی اتوجه بک الی ربی فی حاجتی لتقضی اللهم اشفعه فیّ»( سنن ابن ماجه ج ۱* ص۴۴۱ و مسند احمد، ج ۴ ص ۱۳۸)
ای رسول خدا، از خدا بخواه که به من عافیت دهد. پیامبر فرمود: اگر خواستی دعا میکنم و اگر خواستی صبر کن و صبر برای تو بهتر است؛ گفت: دعا بفرما. پیامبر به او دستور داد: با دقت تمام وضویی نیکو بگیر و دو رکعت نماز بخوان و بعد از آن چنین دعا کن:
خدایا! از تو میخواهم به وسیله پیامبرت که پیامبر رحمت است و به سوی تو متوجه میشوم تا حاجتم برآورده شود. خداوندا! او را شفیع من قرار بده.»
ابنحنیف گوید: *«فوالله مافرقنا وطال بنا الحدیث حتی دخل علینا لمیکن به ضر؛* به خدا سوگند، ما متفرق نشده بودیم و سخنی طول نکشیده بود که آن مرد بر ما وارد شد، در حالی که گویا هیچ آفتی در او نبود.»
ابنماجه و حاکم و دیگران این روایت را صحیح دانستهاند.( سنن ابن ماجه ج ۱ ص ۴۴۱ و سنن ترمذی جلد ۴ ، ص ۲۵۵ و حاکم ، مستدرک ، ج ۱ ص ۳۱۳)
مضمون حدیث بسیار روشن است و جای هیچ گونه توجیه و تأویل نیست. پیامبر اکرم(ص)، خود، دعا نفرموده، بلکه به او آموخته است که چگونه به پیامبر توسل جوید و از خداوند منان بخواهد. آن فرد نیز رسول اکرم(ص) را وسیله و شفیع خود پیش خدا قرار داده است.
همه دانشمندان دربارة سند حدیث مذکور متفقند.
د : جابربنعبدالله انصاری از پیامبر اکرم(ص) روایت میکند: *«من قال حین یسمع النداء (الاذان) اللهم ربّ هذه الدعوة والصلواة القائمة آت محمد الوسیلة والفضیلة وبعثه مقاماً محموداً الذی وعدته حلت له شفاعتی یوم القیامة؛* هرکس به هنگام شنیدن اذان بگوید: خدایا، ای صاحب این دعوتنامه و نماز به پا داشته شده، به محمد وسیله و فضیلت بده و او را به مقام پسندیدهای که وعده کردهای برسان، شفاعت من در روز قیامت به او خواهد رسید.»
رسول خدا(ص) در این حدیث از مسلمانان خواسته که وسیله بودن آن حضرت را از خدا طلب کنند. ( صحیح بخاری ج ۱ ص ۲۰۸ و نسائی ج ۲ ص ۸۲۷ )
بخش چهارم 👇👇
@hokmrani_masoulaneh
4️⃣ نقد سخنان مولوی عبدالحمید در خصوص توسل به واسطه ها
بخش چهارم و پایانی
ه - از ابوسعید خدری نقل شده است که پیامبر اکرم(ص) فرمود: *«ما خرج رجل من بیته الی الصلاة و قال: اللهم بحق السائلین علیک و بحق من مشایی هذا فانی لم اخرج اشراً ولابطراً ولا ریاء ولاسمعة و خرجت اتقاء سخطک وابتغاء مرضاتک فاسلک ان تعیذنی من النار وان تغفر ذنوبی انه لایغفر الذنوب الا انت الا اقبل الله علیه بوجهه واستغفر له سبعون الف ملک. ( سنن ابن ماجه ج ۱ ص ۲۵۶ و مسند ابن حنبل، ج ۳ ، ص۲۱)*
هر کس از خانه خارج شود و این دعا را بخواند، خداوند به او رو میآورد و هفتاد هزار فرشته برای او طلب آمرزش میکنند: خدایا! به حق سائلان درگاهت و به حق این راه رفتن من که از جهت نافرمانی و خوشگذرانی و ریا و سمعه نیست، بلکه برای پرهیز از خشم تو و جستجوی خشنودی توست، از تو میخواهم که مرا از آتش جهنم پناه دهی و گناهان مرا ببخشی که کسی جز تو گناهان مرا نمیبخشد.»
در این حدیث پیامبر گرامی(ص) به مردم یاد میدهد که به هنگام درخواست حاجت از خداوند، به سائلان درگاه ربوبی که همان صالحان و اولیای الهیاند توسل بجویند و آنها را واسطه قرار بدهند.
و : زمانی که فاطمه بنت اسد از دنیا رفت، پیامبر خدا در هنگام دفن او چنین دعا فرمود: *«الله الذی یحیی و یمیت و هو حی لایموت اغفر لامی فاطمه بنت اسد و وسع علیها مدخلها بحق نبیک والانبیاء الذین قبلی. ( کنز العمال، ج ۱۲، ص ۱۴۸ و المناقب خوارزمی, ص۴۷)*
خداوند زنده میکند و میمیراند و زنده است و نمیمیرد. خدایا! مادرم فاطمه بنت اسد را بیامرز و جایگاه او را وسیع گردان؛ به حق پیامبرت و به حق پیامبران پیش از من.»
در این روایت، پیامبر اکرم(ص) خود و انبیای ماسبق را وسیله قرار داده است. از این سیره پیامبر اکرم(ص) فهمیده میشود که انبیا در عالم برزخ زندهاند و میتوانند مورد توسل قرار گیرند.
از مباحث گذشته به خوبی روشن میشود که آیاتی مانند: *«من اضل ممن یدعو من دون الله » و « الذین یدعون من دون الله»* دلالت بر نهی از توسل به انبیا و اولیا ندارد بلکه ناظر به معنای دیگری است.
با توجه به سیاق این گونه آیات می توان ادعا کرد که این آیات ناظر به بت پرستان و همه کسانی است که غیر خدا را می پرستند و از آنها حاجت می خواهند.
منظور از من دون الله، منهای خدا و به جای خدا است. یعنی کسانی که برای غیر خدا در کارها و برآوردن حاجات، شأن استقلالی و ربوبی قائلند.
یکی از بهترین شواهد بر صحت این مدعا این است که یقیناً هر نوع درخواستی از دیگری شرک و مورد مذمت نیست اگر چنین بود باید همه اهل عالم و نیز همه مسلمان ها مشرک باشند چون همه از همدیگر درخواست ها و تقاضاهایی داریم.
آنچه در اینجا آوردیم حقیقتا بخش بسیار ناچیزی از ادله و منابع و ماخذ است که بر جواز و مشروعیت و بلکه مرغوبیت و مطلوبیت موکد توسل به انبیا و اولیای الهی برای درخواست حاجات در پیشگاه خداوند دلالت دارد.
*والعاقبة للمتقین*
✍️ امیر علی مصلح
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
😱 کسب رتبه های ۱۱۷ و ۱۱۹ در بین ۱۳۳ کشور جهان در دو شاخص جذب و انتشار دانش/ تقریبا از آخر، اول شدیم
خسته نباشید خدمت وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی با این نحوه برنامه ریزی هایشان. واقعا که کشور را روسفید کردید!!!
در سخنرانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران مطرح شد:
🔹 در مرور کلی بر آموزش عالی ایران، در بحث ساختار، به وجود متولیان مختلف (شورای انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، و معاونت علمی و فناوری)؛ عدم استقلال دانشگاه در مدیریت منابع انسانی، عدم استقلال در مدیریت منابع مالی، و عدم استقلال در گزینش دانشجو و استاد اشاره شد. در موضوع آموزش، ضمن مقایسه با کشورهای اروپایی و رقبای منطقه ای بر بالابودن نرخ ناخالص ثبت نام، بالابودن تعداد مراکز آموزش عالی، و نسبت بالای دانشجو به استاد اشاره رفت.
🔹 روند افزایشی نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی از کل بیکاران طی بیست سال گذشته (۴۳٪ در سال ۱۴۰۰)، توزیع نابرابر ظرفیتها و تأثیر آن بر آموزش عالی، نرخ بالای مهاجرت به خارج و نرخ بالای ماندگاری در خارج پس از فراغت از تحصیل (از ۱۰٪ در سال ۱۳۵۸ به بیش از چند ده برابر در سال ۱۳۹۹) از نگرانیهای دیگر آموزش عالی ایران شمرده شد.
🔹 از نظر تعاملات علمی آموزش عالی کشور با جهان چون عمده ی تعاملات محدود به پذیرش دانشجویان از چند کشور همسایه همچون عراق، افغانستان، سوریه و پاکستان است و از سوی دیگر استفاده از فرصت های مطالعاتی در چند ساله ی اخیر به حداقل رسیده است، نمیتوان در تراز جهانی از این تعاملات بهره برداری کرد.
🔹 در مولفه پژوهش، در زمینهی شاخص تولید دانش (به معنای تولید مقالت علمی) از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ رتبهی ایران ۱۲ پله بهبود یافته و در میان ۱۳۳ کشور مورد بررسی از رتبه ی ۲۶ به رتبه ی ۱۵ رسیدهایم. اما در دو شاخص جذب و انتشار دانش در بین ۱۳۳ کشور مورد بررسی به ترتیب در رتبه های ۱۱۷ و ۱۱۹ هستیم. این موضوع بیانگر آن است که تولیدات علمی یا بنیادی هستند که لاجرم کاربردی و معطوف به صنعت و مسائل جامعه نیستند یا برنامه ای برای تبدیل این پژوهش ها به کاربرد وجود ندارد.
😯 در عرضه محوربودن پژوهش همین بس که در پایاننامهها و رساله های دانشگاهی در سال ۱۳۹۹ از میان بالغ بر ۳۸ هزار پایاننامه و رساله ی دکتری فقط ۱.۸٪ آنها (۷۳۱ مورد) برحسب تقاضای کشور بوده است.
🔹 سهم اندک هزینه کرد تحقیق و توسعه ی کشور از تولیدناخالص داخلی در مقایسه با سایر کشورها قابل توجه است (۰.۸۸٪ در ایران در مقابل ۴.۳٪ در کره ی جنوبی) و در عمل سهمی کمتر از ۰.۵٪ برای بودجهی پژوهشی دانشگاهها از تولید ناخالص اختصاص داده می شود.
🔹 در موضوع خصوصی سازی، بر مبنای آمار رسمی مؤسسه ی پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، روند تحصیلات رایگان و شهریه ای در ایران جای انتقاد و البته تحلیل دارد و کاهش تعداد دانشجویان رایگان (به نفع دانشجویان شهریه پرداز) که از سال ۱۳۸۰ به بعد استمرار داشته است خلاف اصل ۳۰ قانون اساسی می باشد.
✍️ بر گرفته و بازنویسی شده از سخنان دکتر ابوالقاسم مهدوی
عضو هیئت علمی دانشکدهی اقتصاد دانشگاه تهران
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
چپ: تصور هوش مصنوعی از مجلس ایران
راست: معماری سوالبرانگیز و عاری از هویت ایرانی- اسلامی ِ مجلس‼️
@dr_izadkhah
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
🔰 چین با جمعیت میلیاردی باز هم دنبال جذب استعدادهاست اما ما استعدادها را به راحتی فراری میدهیم!
♈️ جنبه بسیار مهم دیگری که سرنوشت ساز است و ما دقیقا در این زمینه سورنا را از طرف گشاد آن می نوازیم، این است که کانون اصلی رقابت در دنیا رقابت بر سر استعدادهاست.
♈️ آن وقت ما استعددادهایمان را از کشور فراری می دهیم و چین با جمعیت میلیاردی، باز هم 2400 سازمان NGO فراملی در سراسر دنیا درست کرده است؛ آن هم با ماموریت این که هر کسی هر استعداد قابل اعتنایی در هر زمینه ای دارد، جذب چین شود!
♈️ در اقتصاد سیاسی حکمرانی فراملی یک فصل به این موضوع اختصاص داده شده است.
✍️ فرشاد مومنی
عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی
پینوشت:
👈 یکی از علتهای پدیده فرار مغزها، سیاستهای نادرست و غیر عالمانه تعریف، شناسایی و حمایت از نخبگان می باشد. سیستم حکمرانی فعلی قدر نخبگان را نمی داند و بصورت نظام مند، حمایت لازم را از آنها به عمل نمی آورد؛ بلکه در پیچ و خم بروکراسی نظام اداری انگیزه آنها را مستهلک می کند.
با عنایت الهی، یکی از نتایج اجرای "طرح حکمرانی مسوولانه" شناسایی دقیقتر و حمایت کاملتر از نخبگان در یک فرایند طبیعی خواهد بود.
(نقد ناظر به سیستم اداره کشور می باشد نه مسوولین و دست اندرکاران اداری)
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
⭕️ بدون پشتوانهٔ قدرت، نمیشود افکار و آرمانها و آرزوهای دینی را - بلکه هیچ آرمان و آرزویی را - تحقّق بخشید.
🔰حضرت آیتالله خامنهای دام ظله
♦️پس قدم بعدی، تشکیل نظام مبتنی به این تفکّر و بر مایه بعثت است. لذا توجّه میکنید از این ترتیب، خوب میشود فهمید حرف کسانی که سعی میکنند تا دین و بخصوص دین اسلام را جدای از حکومت معرفی کنند، غلط است. البته همه ادیان در این جهت مثل هم هستند؛ لیکن این ادّعا در مورد اسلام، خیلی عجیب است که کسی بخواهد دین اسلام را از زندگی، سیاست، اداره کشور و از حکومت جدا کند؛ کنار بگذارد و بین اینها تفکیک ایجاد نماید. اسلام از روز اوّلی که به وجود آمد، با یک مبارزه دشوار، به سمت تشکیل یک نظام و یک جامعه حرکت کرد. بعد از سیزده سال مبارزه هم، پیغمبر اکرم توانست - اگر چه نه در شهر خود و در نقطه ولادت این بعثت، اما در نقطه دیگری از دنیای آن روز - این نظام را سر پا کند و به وجود آورد.
♦️قدم دوم بعد از آن مبارزات طولانی، همین است. ایجاد یک محیط و فضا و یک نظم و نظام بر مبنای این فکر است. تا این نظام و این قدرتِ پشتوانه تفکّرات الهی و اسلامیْ نباشد، نمیتوان افکار و احکام و مفاهیم الهی را در زندگی مردم منتشر کرد وبسط داد. درست عکسِ نظر کجبینانه کسانی که مدّعی هستند اگر قدرت با دین همراه شود، دین فاسد میشود! نه؛ قضیه عکس است. دین اگر با قدرت همراه شود، خواهد توانست گسترش و بسط پیدا کند؛ اهداف و آرزوهای دینی را تحقّق ببخشد و آرمانهایی را که دین شعار آنها را میداده است، در جامعه به وجود آورد. اینها بدون قدرت امکان ندارد؛ با قدرت ممکن است؛ مثلاً شما خیال میکنید عدالت اجتماعی را در جامعه، میشود با نصیحت، توصیه، التماس و خواهش به وجودآورد!؟ عدالت اجتماعی، رفع تبعیض و کمک برای استقرار تساوی در قانون را مگر میشود بدون قدرت، در سطح داخل جامعه - به یک صورت - و در سطح جهان - به صورت دیگر به وجود آورد!؟
♦️همین که کلمه حقّی در دنیا گفته میشود، چنانچه قدرتهای دنیا قابل دانستند که ضربه خود را به آن وارد کنند، معطّل نمیشوند؛ مگر این که قابل ندانند و آن قدر اهمیت ندهند! همیشه همین طور بوده است؛ مخصوص امروز نیست که شما میبینید هر جا صدای اسلام و تفکّر اسلامی بلند میشود، فوراً گوشهای مستکبرین و سرمایهدارها و کمپانیدارهای عالم تیز میشود که ببینند چیست؛ مبادا خطری آنها را تهدید کند! همیشه همین طور بود که هر جا سخن حقّی از زبانی خارج میشد، یا دلی، روحی و انسان بزرگی تصمیم میگرفت که این سخن حق را حتما به گوشها برساند، ناگهان حصارها، دیوارها و مشتهای آهنین از سوی دشمنان و مخالفین به وجود میآمدند و در مقابلش صف میبستند و جبههبندی میکردند. البته شکست میخوردند. باطل - در مقابل حق - شکست میخورد؛ در این تردیدی نیست. اگر حق ایستادگی کند، شکّی نیست که باطل شکست خواهد خورد؛ اما مقصود این است که بدون مبارزه و تلاش و بدون پشتوانه قدرت، نمیشود افکار و آرمانها و آرزوهای دینی را - بلکه هیچ آرمان و آرزویی را - تحقّق بخشید. البته پارهای چیزها را میشود با نصیحت و با زبان خوش انجام داد.
♦️بنابراین پیغمبران هم دنبال تشکیل حکومت بودند. واضحترینش هم، پیغمبر بزرگوار ماست که از روز اوّل، مبارزه و تلاش کرد و ایجاد نظام اسلامی را وجهه همّت قرار داد. بعد هم در یثرب، به آن دست پیدا کرد. بعد هم از آن دفاع کرد؛ دامنه را وسعت بخشید و این حرکت تا سالهای متمادی ادامه پیدا کرد. پس قدم بعدی تشکیل حکومت است؛ اما تشکیل حکومت، هدف نیست. نکته اساسی این جاست. تشکیل حکومت برای تحقّق آرمانهاست...
📕بیانات در دیدار کارگزاران نظام، ۱۳۷۵/۰۹/۱۹
#دین
#قدرت_سیاسی
@Asre_jadid_57
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
دردهای مزمن جبهه انقلاب
(حاشیهای بر واکنشهای این روزهای جبهه انقلاب)
🔻 در کنار همه امتیازات #جبهه_انقلاب اما به آسیبهایی دچار هستیم که باید چارهای برای آنها اندیشید. اینکه جبهه به سرعت واکنش نشان میدهد یعنی جبهه انقلاب زنده است، دارای دغدغه است، نمیخواهد بی تفاوت باشد، اینها همه مزیت ماست. اما اینکه نمی داند کجا، در چه اندازه، و با چه روشی واکنش و کنش داشته باشد، یعنی از پختگی لازم برخوردار نیست و هنوز به #فرهیختگی لازم نرسیده است. برخی از آسیب هایی که دچار هستیم:
تسرع منهای تأمل
🔻 ذهن بخشی از جبهه انقلاب خیلی سریع بهم می ریزد، خیلی سریع به واکنش می افتد، خیلی سریع به نفی و طرد می رسد، خیلی سریع تحلیل می کند، خیلی سریع محکوم می کند. همه این ها نشان دهنده ضعف های ساختاری است. ضعف هایی که اگر چاره نکنیم همچنان در #انفعال می مانیم. کافی است یک اتفاق در عرصه #فضای_مجازی برجسته شود، همه ذهن، کنش و دغدغه ما را به خود معطوف می کند.
بی مسئلگی
🔻 بخشی از جبهه انقلاب حتی خیلی سریع #اولویت هایش تغییر می کند. کسی اولویت ها و مسئله هایش سریع تغییر می کند، یعنی اساسا فاقد مسئله است و اولویتی ندارد. به همین دلیل می بینیم کل همّ و غمّ جبهه گاهی در حد یک هفته می شود واکنش به مثلا انتشار عکس فلانی با فلانی یا خواندن یک شعر غلط از طرف فلان مداح...
غلبه روحیه نفی و طرد
🔻 ما دارای چنان قدرتی هستیم که می توانیم با واکنش های حساب نشده اما پرحجم و تند و تیز به سرعت یکی را به مرز نفی و #طرد از انقلاب برسانیم. اصلا گویی کاری جز طرد نداریم. این به معنای نادیده گرفتن خطوط قرمز نیست، به معنای پافشاری بر اصول نیست، بلکه به معنای فقدان سیاست اقدام است.
نارسائی تئوریک
🔻 یکی از مشکلات اساسی ما #نارسایی_تئوریک است که موجب شده دچار #خودمرکزپنداری شدهایم. تعریف روشنی از #انقلابی بودن و انقلابی نبودن نداریم. حتی تعريف صحیح و جامعی از #بصیرت نداریم. نمیدانیم دقیقاً موطن نزول و تطبیق "اشداء علی الکفار و رحماء بینهم" چیست و برای کجاست؟ وقتی چنین شد، بر اساس آنچه حدود انقلابی بودن می دانیم دیگران را قضاوت می کنیم و فعل خود را مصداق بصیرت افزایی میپنداریم.
...
🆔 @taalighat
(بخشی از یادداشت تقدیم گردید)
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh