هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 انعکاس در خبرگزاری رسمی حوزههای علمیه
📝 پویش بزرگ درخواست دیدار طلاب با رهبر معظم انقلاب
🔹 خبرگزاری رسمی حوزههای علمیه، «پویش بزرگ درخواست دیدار طلاب با رهبر معظم انقلاب» را منعکس کرد:
http://hawzahnews.com/news/903951
📌 مناهج:
تاکنون بیش از ۳۰۰۰ نفر از اساتید، فضلا و طلاب حوزههای علمیه به این پویش پیوستهاند.
✍🏻 برای شرکت در این پویش، نام و نام خانوادگی خود را به آی دی زیر ارسال کنید:
👇🏻
@Manahejj_Admin
☝️🏻
@Manahejj
Drive_2.20.222.01.40.apk
35.12M
#مشکل
#دانلود
#دریافت_صوت
📲 اپلیکیشن گوگل درایو
❇️ دوستانی که در دریافت فایل ها و صوت های کانال مشکل دارند اپ فوق را نصب کرده و لینک های دانلود را با این اپ باز نمایند !
♨️ با توجه به فواید بارگذاری صوت ها در فضای وب و قابلیت دریافت آن برای تمامی دوستان (از تمام پیام رسان ها) ، #اکثر صوت های استاد در این فضای ابری بارگذاری شده است .
🔑دریافت گوگل درایو از بازار اندروید
#اپلیکیشن
#صوت
#نرم_افزار
#راهنما
💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا)
🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
هدایت شده از اطلاع رسانی ایتا
🆕 عرضه نسخه جدید iOS
🔹 به اطلاع کاربران گرامی میرساند برنامه ایتا ویژه سیستم عامل iOS منتشر شد
🔸 کاربران دستگاههای آیفون میتوانند #نسخه_iOS_ایتا با شماره ورژن 3.6 را از طریق یکی از فروشگاههای ایرانی آی اپس، اناردونی، سیب ایرانی یا سیب اپ دریافت کنند
•┈••✾••┈•
🔰کانال رسمی اطلاعرسانی ایتا:
https://eitaa.com/eitaa
هدایت شده از استاد حسینی نسب
💢 #نظرسنجی تغییر کرد
(به درخواست برخی طلاب گزینه #کلام_جدید اضافه گشت)
⚠️ طلاب عزیز دقت داشته باشند ، نظرسنجی زیر ملاک تصمیم گیری استاد قرار خواهد گرفت !
✅ برای دوره تابستانی تدریس چه درسی را پیشنهاد میکنید ؟
🔹گزینه ها :
1⃣ رجال کاربردی (تکمیلی )
2⃣ تاریخ اصول
3⃣ فلسفه (نهایه الحکمه بخش اول )
4⃣ فلسفه ( تحفه الحکیم )
5⃣ کلام جدید (با تکیه بر کتاب #فلسفه_دین آقای خسرو پناه)
💯شرکت در نظر سنجی 👇
EitaaBot.ir/poll/3yw5?eitaafly
EitaaBot.ir/poll/3yw5?eitaafly
💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا)
🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
استاد حسینی نسب
💢 #نظرسنجی تغییر کرد (به درخواست برخی طلاب گزینه #کلام_جدید اضافه گشت) ⚠️ طلاب عزیز دقت داشته با
⚠️ #نکته_مهم
🛑 با توجه به تغییر نظرسنجی ، لطفا دوستان نظرشان را با توجه به گزینه های جدید #مجدداً ثبت نمایند 👇👇
EitaaBot.ir/poll/3yw5?eitaafly
EitaaBot.ir/poll/3yw5?eitaafly
💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا)
🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
✍ #پرسش_از_استاد
#شرط_ضمن_عقد
#ضمان
#اجاره
⁉️ پرسش:
آیا موجر می تواند در ضمن عقد اجاره شرط کند که مستاجر مطلقا ضامن عین مستاجره باشد تا در نتیجه هر خسارتی که بر عین مستاجره در مدت عقد اجاره وارد شد بر عهده مستاجر باشد یا چنین شرطی باطل است؟
❇️ پاسخ:
🔹در مورد شرط ضامن قرار دادن مستاجر نیز سه قول بین فقها وجود دارد که یک قول آن است که شما نقل کردید.
🔺مساله اين است كه آيا موجر مىتواند در ضمن عقد اجاره بر مستأجر شرط ضمان كند که مستأجر نسبت به عين مستأجره ضامن باشد هر چند تعدى يا تفريطى نكرده باشد.
1⃣ در پاسخ اين پرسش، علامه حلی، شهید ثانی و ... شرط ضمان را از جهت اينكه خلاف مقتضى عقد اجاره است فاسد دانستهاند؛ چرا که مقتضاى عقد اجاره را امين بودن مستأجر دانسته اند و امين تنها در صورت تقصير، يعنى تعدى و تفريط ضامن است، نه بدون تعدی و تفریط.
(ر.ک: تذكرة الفقهاء، ج 2، كتاب الإجارة. شرح لمعه، كتاب الإجارة.)
2⃣ قول دوم نظریه صاحب جواهر، سید محمد کاظم یزدی، میرزا حبیب الله رشتی و ... می باشد(مختار ما نیز همین قول است) که شرط #ضمان مستاجر خلاف مقتضاى عقد اجاره نيست ولی باطل است.
⏪خلاف مقتضای عقد اجاره نیست، چرا که ارتکاز عرفی ما بر آن است که #مقوم_عرفی عقد اجاره، تمليك #منافع است، نه امین بودن مستاجر.
در عین حال، این شرط باطل است؛ چرا كه در شرع، امين ضامن دانسته نشده است مگر با تعدى و تفريط.
(ر.ک: سيد محمد كاظم يزدى، حاشيه بر مكاسب، ذیل بطلان شرط مخالف با کتاب و سنت؛ ميرزا حبيب اللّه رشتى، كتاب الإجارة، صفحه 52 به بعد، جواهر الكلام، ج 27، ص 216)
3⃣ دسته سومی از فقها مثل مقدس اردبیلی، شرط ضمان مستأجر را همانند شرط ضمان در عاریه دانسته و در نتیجه آن را صحیح شمرده و بر اساس «المؤمنون عند شروطهم» لازم الأجراء نیز دانستهاند. این قول سوم در میان حقوقدان ها و دگر اندیش ها نیز طرفدار دارد چرا که مطابق با قانون مدنی فرانسه نیز هست. یعنی آنها نیز شرط ضمان مستاجر را صحیح دانسته اند
(ر.ک: ناصر کاتوزیان، عقود معین، 1 : 293- 295)
✅ به نظر ما قول دوم درست است و حق با صاحب جواهر است.
🔻قول اول درست نیست چرا که #ارتکاز_عرفی ما در باب عقد اجاره مقوم آن را تملیک منافع عین مستاجره می بیند، نه امین بودن مستاجر. در نتیجه این شرط را مخالف مقتضای عقد نمی دانیم.
🔻قول سوم نیز قطعا باطل است، چرا که اشتراط ضمان در باب عاريه مستند به حديث خاص است و در آن حدیث علتی وارد نشده تا به باب اجاره تعمیم دهیم. لذا این استدلال نوعی قیاس بوده و قياس در مذهب شیعه جايز نيست؛ علاوه که قول سوم با باب ودیعه نیز نقض می شود، چرا كه احدى شرط ضمان را در باب وديعه نپذيرفته است.
✅ به هر حال، تبعا لصاحب الجواهر معتقدیم شرط ضمان عین مستاجره بر مستاجر (یعنی و لو بدون تعدی و تفریط) شرط باطل است چون مخالف کتاب و سنت است، نه این که مخالف مقتضای عقد باشد.
#فقه
#مکاسب
#پرسش
💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا)
🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
🔺پیام استاد حسینی نسب :
با سلام خدمت دوستان،
🔹عرض کنم که بنده روزانه دو ساعت به پرسش ها پاسخ می دهم.
ابتدا در تلگرام بودیم. سوال ها زیاد شد. نمی رسیدیدم به ایتا آمدیم. ایتا هم شلوغ شد و نمی رسیدیدم. به سروش رفتیم.
💠 الآن رویه به ترتیب این گونه است: ابتدا پرسش های گروه دوستان در سروش را پاسخ می دهم. سپس به سراغ پرسش های مستقیم و دو نفری در سروش می روم. مرحله سوم پرسش های انگلیسی گروهی از دوستان خارج از کشور را در گروه دیگری. مرحله چهارم به گروه دوستان در ایتا (همین گروه) و مرحله پنجم پرسش های مستقیم و دو نفری در ایتا. دو ساعت زمان را به ترتیب این مراحل انجام می دهم. هر وقت دو ساعت تمام شد برنامه پرسش و پاسخ آن روز تمام می شود تا فردایش. و به سراغ کارهای دیگرم می روم.
🔺 این مطلب را برای این عرض کردم که اولا اگر پاسخ عقب افتاد یا یمدتی خبری از ما نشد دوستان واقع را بدانند و به گونه دیگری تفسیر نکنند.
ثانیا اگر کسی عجله داشت و پاسخ برای همان روز می خواست از طریق گروه سروش بپرسد.
🔸لینک دعوت به گروه سروش
https://sapp.ir/joingroup/xIkWMFPON6DYZ4t20y9urBso
💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا)
🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
🥇 #پرسش_از_استاد
#اصول
#سیره
🔺نظر استاد حسینی نسب در مورد کتاب #الفائق
🔹پرداختن به مباحث مهمی مانند سیره عقلا که در کفایه به صورت مستقل بحث نشده اند کار بسیار خوبی است، ولی نوشته ای که اکنون وجود دارد کم ایراد ندارد.
🔹امیدوارم آقایان آن را اصلاح کرده و به یک متن قوی تبدیل کنند.
متن فعلی صرفا از این جهت که برخی مباحث مهم را که در کفایه استطرادی مطرح شده مستقل بحث کرده، قابل استفاده می دانم، ولی بالفعل آن را در عرض کفایه هم نمی دانم چه رسد به برتر بودن.
🔺 البته، امیدوارم آقایان این رویه را ادامه داده و عیب ها را برطرف کنند تا به متنی قوی برسیم که حتی به جایگزین مناسبی برای متون درسی فعلی تبدیل شود.
💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا)
🆔 @hoseininasab