💢 #نظرسنجی تغییر کرد
(به درخواست برخی طلاب گزینه #کلام_جدید اضافه گشت)
⚠️ طلاب عزیز دقت داشته باشند ، نظرسنجی زیر ملاک تصمیم گیری استاد قرار خواهد گرفت !
✅ برای دوره تابستانی تدریس چه درسی را پیشنهاد میکنید ؟
🔹گزینه ها :
1⃣ رجال کاربردی (تکمیلی )
2⃣ تاریخ اصول
3⃣ فلسفه (نهایه الحکمه بخش اول )
4⃣ فلسفه ( تحفه الحکیم )
5⃣ کلام جدید (با تکیه بر کتاب #فلسفه_دین آقای خسرو پناه)
💯شرکت در نظر سنجی 👇
EitaaBot.ir/poll/3yw5?eitaafly
EitaaBot.ir/poll/3yw5?eitaafly
💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا)
🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
💡 #نکات_طلایی
#امارات
🛑نظریات در مفاد #حجیت_امارات
✅پاسخ استاد :
🔰 تا آنجا که من تحقیق کرده ام، شش نظریه درباره مفاد ادله حجیت امارات مثل #خبر_ثقه ، فتواى فقيه، يد، #بينه و ... مطرح است که برای چهار قول از آنها در شیعه قائل یافته ام:
1⃣ آخوند خراسانی و من تبعه معتقدند تعبد به امارات مانند #خبر_واحد به معناى جعل منجزيت تكليف واقعى در صورت مطابقت اماره با واقع و جعل معذريت در صورت خطا و مخالفت اماره با واقع است.
در نتیجه خبر واحد مانند #قطع است که شارع هیچ حکمی را نه در مودی و نه در خود دلیل جعل نکرده است. يعنى اگر مطابق با واقع باشد منجزّ است و اگر مخالف باشد معذّر. و لذا موافقت و مخالفت آن در صورت مطابقت با واقع اطاعت و معصيت در صورت خطا و عدم مطابقت با واقع انقياء و تجرى محسوب مىشود.
(ر.ک: آخوند خراسانی، كفايه الاصول، 1: 44 و 49؛ محمد حسین اصفهانی، نهايه الدرايه، 3: 22- 23)
2⃣ شیخ انصاری و من تبعه معتقدند: تعبّد به طرق و امارات به معناى جعل #حكم_ظاهرى طريقى است و حجيت كه يك حكم وضعى و غير قابل جعل استقلالى است از جعل حكم تكليفى انتزاع میشود.
این قول از مجموع كلمات شيخ انصارى در باب جعل طرق و امارات و نيز در باب جعل احكام وضعى در مبحث استصحاب استفاده میشود.
3⃣ مرحوم مشکینی قول دیگری را مطرح می کند که مجعول در باب طرق و امارات حكم نفسى حقيقى است(نه حکم طریقی) و حجيت از آن حکم نفسی حقیقی انتزاع مىشود.
«حواشى مشكينى بر كفايه ج 2 ص 46- 47»
4⃣ آقاى خوئى در خصوص خبر ثقه و ميرزاى نائينى در تمامی امارات، ضمن مردود دانستن نظريه جعل حكم مماثل شیخ انصاری و مردود شمردن نظريه جعل منجزيت و معذريت آخوند خراسانی، تصريح مىكنند كه در باب امارات به طور كلّى شارع هیچ جعلى ندارد، حتی جعل معذریت و منجزیت. آقای خوئی در خصوص خبر ثقه و میرزای نائینی در تمامی امارات معتقدند: تمام حجج امور عقلائى محسوب میشوند كه شارع با مشى بر طبق آنها فقط آنها را امضاء و تاييد كرده است وقتى عقلاء بر طبق ظهورات يا خبر ثقه عمل میكنند يعنى به احتمال خلافى كه در مورد اماره داده مىشود اعتناء نمیكنند و اماره را مانند قطع طريق و كاشف و مُحرِز واقع میدانند.
(مصباح الاصول ج 2 ص 104، 152، 181 و ؛ 239)
به نظر میرزای نائينى در تمامی امارات و به نظر آقای خوئى در خبر ثقه هیچ حکمی جعل نشده است. صرفا الغاء احتمال خلاف صورت گرفته و دلیل ظنی به منزله قطع تلقی شده است.
( #تتميم_كشف )
«فوائد الاصول ج 3 ص 108 مصباح الاصول ج 2 ث 152، 181، 239»
مرحوم #امام_خمینی به شدت با این
برداشت، از ادله حجیت امارات مخالفند و برداشت آخوند را ترجیح می دهند. (ر.ک: امام خمینی، انوارالهدايه فی التعلیقه علی الکفایه، 1: 106- 107)
#اصول
#اماره
#ظن
#رسائل
#کفایه
💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا)
🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
🥇 #نکته_طلایی
#مشاوره_تحصیلی
#روش_تحصیل
💯اظهار نظر خواندنی استاد حسینی نسب در مورد کتب اصولی رایج حوزه
♦️ مراحل ، روش و کتب مناسب #تعلیم_اصول در سطح یک ...
✅ پاسخ استاد حسینی نسب:
✍🏻 هر چند کتاب درسی مهم است، ولی به نظر من مشکل اصلی در اصول در کتب درسی نیست❗️
‼️ مشکل اصلی در #روش_درس_خواندن طلاب و روش تدریس اساتید است. همین کتاب های رایج (الموجز و اصول فقه یا حلقه اولی یا الوسیط ) را بخوانید ولی
🔸اولا تلاش کنید که طلاب در مقام تعلیم، [هشت] مرحله را حتی المقدور انجام دهند:
1⃣ پیش مطالعه
2⃣حضور موثر و فعال در جلسه درسی (یعنی با تمرکز ذهنی، تعامل فکری، قصد قربت، حضور قلب، اخلاص و ...)
3⃣ مطالعه بعد از درس
4⃣مباحثه
5⃣ تحقیق و پژوهش در حواشی و منابع تکمیلی(به صورت مختصر (مثلا مراجعه به یک حاشیه بیشتر از کتاب) روزانه و مفصل برای یک موضوع در تعطیلات تابستانی)
6⃣تقریر نویسی
7⃣دوره
8⃣تدریس درس های قبلی
🔸ثانیا: روش تدریس اصول به آنها باید #روش_فعال باشد، نه منفعل. اصول باید با مثال های واقعی و کاربردی تدریس شود، نه صرف بیان کلیات با مثال های فرضی و دور از واقع.
مثلا استاد بعد از این که قاعده اصولی را به شاگردان یاد داد با ارائه مثال های واقعی از آنها بخواهد تا قاعده را اجرا کنند تا ببیند یاد گرفته اند یا نه.
♨️نه این که یک مطلب کلی را بگوید. سپس یک مثال فرضی و پرتی را مطرح کند، بعد هم عبارتی را ترجمه کند و همه بروند دنبال کارشان، آخر سال هم یک نمره بیست یا نزدیک به آن به شاگرد بدهند و همه دلخوش باشند که چه کلاس موفقی داشتیم.
البته، محصول چنین شیوه هایی چیزی جز جهل مرکب پروری نخواهد بود، کما نراه بالوجدان.
❗️ بهتر است ادامه ندهم که پای درد دل باز می شود و دلخوری های دیگران و حواشی غیر مفید فراوان.
✅ شما [اگر] روش تعلیم و آموزش طلاب و روش تدریس اساتید را به همان ترتیبی که گفتم اصلاح کنید، هر سه [کتاب] جواب خواهند داد و اگر اصلاح نکنید نتیجه گرفتن مشکل است.
📚 #کتب پیشنهادی:
✍🏻 ولی با این وجود اصول الفقه مرحوم #مظفر و #الوسیط آقای سبحانی را بهتر از [حلقات] شهید صدر می دانم.
الموجز اصلی که آقای سبحانی نوشته اند کتاب خوب و قابل استفاده فراوان برای مبتدی است، ولی این موجز الموجز در مواردی مغلق و مجمل شده است. بنده آن را نمی پسندم.
🔰 نقاط قوت و ضعف کتب
✍🏻 اولا عربی به کار رفته در [اصول فقه و الوسیط] با عربی که طلبه ها آموزش دیده اند، هماهنگ تر است.
عربی به کار رفته در #حلقات برای عرب زبان ها به ویژه #عراقی_ها بهتر است، نه برای غیر عرب هایی که عربی را با متون پایه اول و دوم و سوم حوزه تعلیم دیده اند.
🔹ثانیا: کتب سطح باید به گونه ای باشند که شخص را با #مکاتب_اصولی رایج نزدیک کنند به گونه ای که شخص یک کتاب را تعلیم ببیند و در آن کتاب امهات کتب هم عرض خویش را یاد گرفته باشد.
اصول الفقه مرحوم مظفر نسبت به مدارس اصولی نجف این ویژگی را دارد.
الوسیط آقای سبحانی نیز نسبت به مدارس اصولی قم این ویژگی را دارد.
ولی شهید صدر کتب حلقات را به گونه ای نوشته که مقدمه چینی برای اندیشه اصولی خودش است و آنچه آموزش میدهد با مکاتب اصولی قم بسیار فاصله دارد و نسبت به مکاتب اصولی نجف نیز #جامعیت لازم را ندارد. این ویژگی برای کتب آموزشی سطح نقطه ضعف است.
#اصول
#شهید_صدر
#اصول_مظفر
💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا)
🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 انعکاس در خبرگزاری رسمی حوزههای علمیه
📝 پویش بزرگ درخواست دیدار طلاب با رهبر معظم انقلاب
🔹 خبرگزاری رسمی حوزههای علمیه، «پویش بزرگ درخواست دیدار طلاب با رهبر معظم انقلاب» را منعکس کرد:
http://hawzahnews.com/news/903951
📌 مناهج:
تاکنون بیش از ۳۰۰۰ نفر از اساتید، فضلا و طلاب حوزههای علمیه به این پویش پیوستهاند.
✍🏻 برای شرکت در این پویش، نام و نام خانوادگی خود را به آی دی زیر ارسال کنید:
👇🏻
@Manahejj_Admin
☝️🏻
@Manahejj
Drive_2.20.222.01.40.apk
35.12M
#مشکل
#دانلود
#دریافت_صوت
📲 اپلیکیشن گوگل درایو
❇️ دوستانی که در دریافت فایل ها و صوت های کانال مشکل دارند اپ فوق را نصب کرده و لینک های دانلود را با این اپ باز نمایند !
♨️ با توجه به فواید بارگذاری صوت ها در فضای وب و قابلیت دریافت آن برای تمامی دوستان (از تمام پیام رسان ها) ، #اکثر صوت های استاد در این فضای ابری بارگذاری شده است .
🔑دریافت گوگل درایو از بازار اندروید
#اپلیکیشن
#صوت
#نرم_افزار
#راهنما
💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا)
🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
هدایت شده از اطلاع رسانی ایتا
🆕 عرضه نسخه جدید iOS
🔹 به اطلاع کاربران گرامی میرساند برنامه ایتا ویژه سیستم عامل iOS منتشر شد
🔸 کاربران دستگاههای آیفون میتوانند #نسخه_iOS_ایتا با شماره ورژن 3.6 را از طریق یکی از فروشگاههای ایرانی آی اپس، اناردونی، سیب ایرانی یا سیب اپ دریافت کنند
•┈••✾••┈•
🔰کانال رسمی اطلاعرسانی ایتا:
https://eitaa.com/eitaa
هدایت شده از استاد حسینی نسب
💢 #نظرسنجی تغییر کرد
(به درخواست برخی طلاب گزینه #کلام_جدید اضافه گشت)
⚠️ طلاب عزیز دقت داشته باشند ، نظرسنجی زیر ملاک تصمیم گیری استاد قرار خواهد گرفت !
✅ برای دوره تابستانی تدریس چه درسی را پیشنهاد میکنید ؟
🔹گزینه ها :
1⃣ رجال کاربردی (تکمیلی )
2⃣ تاریخ اصول
3⃣ فلسفه (نهایه الحکمه بخش اول )
4⃣ فلسفه ( تحفه الحکیم )
5⃣ کلام جدید (با تکیه بر کتاب #فلسفه_دین آقای خسرو پناه)
💯شرکت در نظر سنجی 👇
EitaaBot.ir/poll/3yw5?eitaafly
EitaaBot.ir/poll/3yw5?eitaafly
💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا)
🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
استاد حسینی نسب
💢 #نظرسنجی تغییر کرد (به درخواست برخی طلاب گزینه #کلام_جدید اضافه گشت) ⚠️ طلاب عزیز دقت داشته با
⚠️ #نکته_مهم
🛑 با توجه به تغییر نظرسنجی ، لطفا دوستان نظرشان را با توجه به گزینه های جدید #مجدداً ثبت نمایند 👇👇
EitaaBot.ir/poll/3yw5?eitaafly
EitaaBot.ir/poll/3yw5?eitaafly
💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا)
🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e