eitaa logo
استاد حسینی نسب
4.7هزار دنبال‌کننده
243 عکس
81 ویدیو
60 فایل
﷽ ڪانـاݪ جامع عݪوم اسݪامۍ استاد سید مصطفی حسینی نسب #صوت_دروس #کلیپ_صوتی #تقریر 🚨ابتدا فهرست کانال را دقیق ببینید👇 https://eitaa.com/hoseininasab/5 👤مدیر @Ali_kamalabady 🔺گروه شاگردان http://eitaa.com/joinchat/957218837Ccd15177c10 صلواتــ🌺
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 # پرسش_از_استاد 💯‌ منظور از ⚠️ متن زیر نوشته خود استاد است: 🔺برخی از دوستان تقاضا کردند که جزوه ام را درباره اجتهاد بفرستم. مصلحت نمی بینم که اصل جزوه پخش گردد، ولی اجمالا قول مختار را توضیح می دهم....خواندنش خالی از فایده نیست. واژه اجتهاد مثل واژه اجماع تطور تاریخی دارد. در آثار قدما به ویژه تا زمان محقق حلی (متوفای 676 ه.ق)، به مفهوم «تشریع قانون توسط فقیه در مواردی که نصی وجود ندارد» به کار می رفت که همان معنایی است که شاگردان ابو حنیفه به کار می بردند و علمای شیعه نیز با آن مخالفت می کردند. درست مثل واژه اجماع که در ابتدا در معنای «اتفاق اهل الحل و العقد» به کار می رفت و علمای شیعه با آن مخالف بودند. 🔸 حنفی ها می گفتند: یک وقت از طرف شارع دلیلی داریم و تابع آن هستیم. یک وقت دلیلی نداریم و فقیه در اینجا (در مواردی که نصی نیست) بر اساس اجتهادش جعل قانون می کند. این اجتهاد در روایات ما بشدت محکوم شده است و در سیر تاریخی کتب اصولی، تا قبل از محقق حلی، اجتهاد غالبا به این معنا‌ مطرح شده و رد شده است. 💠 به نظر من ردشان هم به جا بود، چرا که طبق مبانی شیعه فقیه‌ موظف است قانون خدا را کشف کند نه این که قانون بسازد. ریشه این قضیه هم همانند اجماع به این جا برمی گشت که چون عامه ولایت و امامت را قبول نکردند، بعد از ارتحال پیامبر (ص) با یک خلأ بسیار بزرگی مواجه شدند. قرآن حدود ۵۰۰ آیات الاحکام دارد و احادیث احکامی و فقهی رسول خدا هم از چند هزار تجاوز نمی کند(بعد از حذف تکراری ها)، لذا اجماع، قیاس ، آراءصحابه، اجتهاد و استحسان فقیه نیز را به عنوان راه های کشف احکام مطرح کردند. مرحوم محقق حلی در مورد اجتهاد همان کاری را کرد که سابقا فقهای شیعه درباره اجماع کرده بودند. ایشان تعریفی از اجتهاد را ارائه کرد و فرمود: «الاجتهاد هو بذل الجهد من الفقیه فی استنباط الاحکام الشرعیه.» این معنا مورد قبول شیعه است و با مبانی شیعه سازگاری دارد. فقیه باید تلاش کند و حکم الهی را کشف کند و در اختیار دیگران قرار دهد. این معنا طبق مبانی شیعه، نه تنها ممدوح بلکه واجب کفایی است. 💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا) 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پرسش ❓نظر شما در مورد رویت ماه با چشم مسلح و غیر مسلح چیست? ✅ پاسخ: 🔰در مورد قضیه رویت هلال عرض کنم که تكوينا ماه دو حالت دارد: الف) حالت مقارنه: زمانى است كه ماه در تحت‌ الشعاع خورشيد قرار مى‌گيرد که اصطلاحا به آن محاق می گویند و در این حالت به هيچ وجه با چشم معمولى قابل رؤيت نيست. ب) حالت ولادت: زماني است كه ماه از محاق و تحت الشعاع خارج مى‌شود و ماه نو و جديد آغاز مى‌گردد؛ و در لغت و عرف از آن به هلال تعبير مى‌كنند. به عبارت ديگر، اوّلين زمان ولادت، همان اوّلين زمان از هلال خواهد بود. 🔺آنچه به عنوان ملاک در روايات وارد شده، (28 روایت در باب سوم کتاب الصیام از جلد دهم وسائل الشیعه) عنوان مركّب «رؤية الهلال» است. در اين عنوان، دو كلمه «رؤيت» و «هلال» وجود دارد. 🔵 بحث در اینجاست که عنوان در این اخبار طريقيّت دارد يا موضوعيّت. 🔸كسانى كه رؤيت با چشم مسلّح را كافى مى‌دانند، رویت در اخبار را طریقی دانسته اند و گفته اند گرچه در روايات، كلمه «رؤيت» آمده، امّا از ادلّه استفاده مى‌شود كه ملاك وجود واقعى هلال است. مهم احراز هلال در واقع(حالت ولادت ماه) است. چشم عادی یک ابزار را برای احراز این حالت است و از هر راه دیگری نیز این هلال احراز شور اول ماه ثابت می شود. به عبارت دیگر، به «أصالة الإطلاق» استدلال نموده‌اند و وجود فرینه ای بر تقیید به چشم معمولى و عادى را نپذیرفته اند. یعنی همانطور كه احراز حلال(حالت ولادت) با ابزارى مانند عينك كفايت مى‌كند، رؤيت با ابزار قوىتر نیز كه در واقع تغييرى ايجاد نمى‌كند کافی خواهد بود. 🔷 نظیر همین بحث در نیز مطرح است. ملاك حلّيت وجود فلس است. حال، اگر فلس يك نوع ماهى با چشم معمولى ديده نشود، امّا به وسيله ابزاری مثل نذره بين بتوان آنرا مشاهده كرد يا اينكه عرف عام نتوانند فلس آن را تشخيص دهند، ولى عرف خاص بگويند كه داراى فلس است، کدام تعیین کننده است؟ 🔺كسانى كه رؤيت هلال با چشم مسلّح را كافى نمى‌دانند، ادّعاى انصراف رؤيت در اخبار به ديدن با چشم معمولى را مطرح کرده اند. بدین ترتیب، حتی رؤيت كسانى كه قدرت ديد فوق‌العاده‌اى دارند نیز نباید کافی باشد. (ر.ک: الصوم فى الشريعة الإسلاميّة الغرّاء، ص 144.؛ چند نكته مهمّ در باب رؤيت هلال، ص 10.) 💯به نظر بنده، بايد ديد چيست؟ انصرافی معتبر است که منشأ آن غلبه استعمال در یک طرف با ندرت استعمال در طرف مقابل باشد. كلمه رؤيت همانطور كه در ديدن با چشم معمولى استعمال شده، در ديدن با ابزارى مانند عينك، يا ذرّه بين و يا دوربين به صورت حقيقى استعمال مى‌شود. در نتیجه، این انصراف را نمی توانیم بپذیریم. برخی اساتید ادعای انصراف به فرد متعارف را مطرح می کردند و می گفتند از انجا که رویت با چشم عادی، فرد متعارف رویت است، لذا ادله انصراف به رویت با چشم غیر مسلح پیدا می کنند. ❗️ این سخن را به صورت مبنایی قبول نداریم و صرف متعارف بودن را به عنوان منشا انصراف نمی پپذیریم. مبنای ما در اصول این است که تنها انصرافی حجت است که منشا ان کثرت استعمال در یک طرف با ندرت استعمال در طرف مقابل باشد. ♨️28 روايت در باب سوّم از ابواب شهر رمضان در جلد دهم وسائل الشيعه آمده است، که در آنها هیچ قرینه لفظیه ای بر تقیید وجود ندارد. انصراف را هم که نپذیرفتیم. در یک تقریب بناء و در تقریب دیگر مبناء. در نتیجه نمی توانیم از اطلاق دست بکشیم و به اين نتيجه رسیدیم كه حالت هلال ماه به هر طريقى كه احراز شود كفايت مى‌كند. 💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا) 🆔 @hoseininasab
📚 مشاوره تحصیلی یکی از طلاب از استاد ♦️ موضوع : چگونگی قدم برداشتن در مسیر کسب علوم حوزوی ( در حد مطلوب مقدماتی ) ✅ پاسخ استاد حسینی نسبــ 1⃣ فقه و اصول : همین مکاسب، رسائل و کفایه ای را که می خوانید عمیق بخوانید. ♨️یعنی چهار مهارت را به دست آورید: 🔹مهارت اول: فهم مساله 🔹مهارت دوم: فهم و تبیین پاسخ نویسنده به آن مساله و دلیل وی بر این پاسخ 🔹مهارت سوم: استخراج آنچه گفته شده از متن 🔹مهارت چهارم: شناخت گلوگاه ها و محل های مناقشه در کلام نویسنده و فکر درباره آن. (چه ایراد را وارد بدانید و چه وارد ندانید. مهم آن است که گلوگاه بحث مستشکل با نویسنده را فهمیده و درباره آن فکر کرده باشید)در مورد این مهارت چهارم، [مطالعه] به شما کمک می کند . 2⃣ در حد درست خواندن متن و فهم آن 3⃣ : در حد شناخت نوع استدلال و تطبیق وجود شرایط آن نوع در استدلال 4⃣ در حد شناخت اسناد ساده و متوسط نیز لازم است و هر کدام از این ها را در حدی که عرض کردم ندارید، باید تحصیل کنید. 💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا) 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 تغییر کرد (به درخواست برخی طلاب گزینه اضافه گشت) ⚠️ طلاب عزیز دقت داشته باشند ، نظرسنجی زیر ملاک تصمیم گیری استاد قرار خواهد گرفت ! ✅ برای دوره تابستانی تدریس چه درسی را پیشنهاد میکنید ؟ 🔹گزینه ها : 1⃣ رجال کاربردی (تکمیلی ) 2⃣ تاریخ اصول 3⃣ فلسفه (نهایه الحکمه بخش اول ) 4⃣ فلسفه ( تحفه الحکیم ) 5⃣ کلام جدید (با تکیه بر کتاب آقای خسرو پناه) 💯شرکت در نظر سنجی 👇 EitaaBot.ir/poll/3yw5?eitaafly EitaaBot.ir/poll/3yw5?eitaafly 💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا) 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
💡 🛑نظریات در مفاد ✅پاسخ استاد : 🔰 تا آنجا که من تحقیق کرده ام، شش نظریه درباره مفاد ادله حجیت امارات مثل ، فتواى فقيه، يد، و ... مطرح است که برای چهار قول از آنها در شیعه قائل یافته ام: 1⃣ آخوند خراسانی و من تبعه معتقدند تعبد به امارات مانند به معناى جعل منجزيت تكليف واقعى در صورت مطابقت اماره با واقع و جعل معذريت در صورت خطا و مخالفت اماره با واقع است. در نتیجه خبر واحد مانند است که شارع هیچ حکمی را نه در مودی و نه در خود دلیل جعل نکرده است. يعنى اگر مطابق با واقع باشد منجزّ است و اگر مخالف باشد معذّر. و لذا موافقت و مخالفت آن در صورت مطابقت با واقع اطاعت و معصيت در صورت خطا و عدم مطابقت با واقع انقياء و تجرى محسوب مى‏شود. (ر.ک: آخوند خراسانی، كفايه الاصول، 1: 44 و 49؛ محمد حسین اصفهانی، نهايه الدرايه، 3: 22- 23) 2⃣ شیخ انصاری و من تبعه معتقدند: تعبّد به طرق و امارات به معناى جعل طريقى است و حجيت كه يك حكم وضعى و غير قابل جعل استقلالى است از جعل حكم تكليفى انتزاع میشود. این قول از مجموع كلمات شيخ انصارى در باب جعل طرق و امارات و نيز در باب جعل احكام وضعى در مبحث استصحاب استفاده میشود. 3⃣ مرحوم مشکینی قول دیگری را مطرح می کند که مجعول در باب طرق و امارات حكم نفسى حقيقى است(نه حکم طریقی) و حجيت از آن حکم نفسی حقیقی انتزاع مى‏شود. «حواشى مشكينى بر كفايه ج 2 ص 46- 47» 4⃣ آقاى خوئى در خصوص خبر ثقه و ميرزاى نائينى در تمامی امارات، ضمن مردود دانستن نظريه جعل حكم مماثل شیخ انصاری و مردود شمردن نظريه جعل منجزيت و معذريت آخوند خراسانی، تصريح مى‏كنند كه در باب امارات به طور كلّى شارع هیچ جعلى ندارد، حتی جعل معذریت و منجزیت. آقای خوئی در خصوص خبر ثقه و میرزای نائینی در تمامی امارات معتقدند: تمام حجج امور عقلائى محسوب میشوند كه شارع با مشى بر طبق آن‏ها فقط آن‏ها را امضاء و تاييد كرده است وقتى عقلاء بر طبق ظهورات يا خبر ثقه عمل میكنند يعنى به احتمال خلافى كه در مورد اماره داده مى‏شود اعتناء نمیكنند و اماره را مانند قطع طريق و كاشف و مُحرِز واقع میدانند. (مصباح الاصول ج 2 ص 104، 152، 181 و ؛ 239) به نظر میرزای نائينى در تمامی امارات و به نظر آقای خوئى در خبر ثقه هیچ حکمی جعل نشده است. صرفا الغاء احتمال خلاف صورت گرفته و دلیل ظنی به منزله قطع تلقی شده است. ( ) «فوائد الاصول ج 3 ص 108 مصباح الاصول ج 2 ث 152، 181، 239» مرحوم به شدت با این برداشت، از ادله حجیت امارات مخالفند و برداشت آخوند را ترجیح می دهند. (ر.ک: امام خمینی، انوارالهدايه فی التعلیقه علی الکفایه، 1: 106- 107) 💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا) 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥇 💯اظهار نظر خواندنی استاد حسینی نسب در مورد کتب اصولی رایج حوزه ♦️ مراحل ، روش و کتب مناسب در سطح یک ... ✅ پاسخ استاد حسینی نسب: ✍🏻 هر چند کتاب درسی مهم است، ولی به نظر من مشکل اصلی در اصول در کتب درسی نیست❗️ ‼️ مشکل اصلی در طلاب و روش تدریس اساتید است. همین کتاب های رایج (الموجز و اصول فقه یا حلقه اولی یا الوسیط ) را بخوانید ولی 🔸اولا تلاش کنید که طلاب در مقام تعلیم، [هشت] مرحله را حتی المقدور انجام دهند: 1⃣ پیش مطالعه 2⃣حضور موثر و فعال در جلسه درسی (یعنی با تمرکز ذهنی، تعامل فکری، قصد قربت، حضور قلب، اخلاص و ...) 3⃣ مطالعه بعد از درس 4⃣مباحثه 5⃣ تحقیق و پژوهش در حواشی و منابع تکمیلی(به صورت مختصر (مثلا مراجعه به یک حاشیه بیشتر از کتاب) روزانه و مفصل برای یک موضوع در تعطیلات تابستانی) 6⃣تقریر نویسی 7⃣دوره 8⃣تدریس درس های قبلی 🔸ثانیا: روش تدریس اصول به آنها باید باشد، نه منفعل. اصول باید با مثال های واقعی و کاربردی تدریس شود، نه صرف بیان کلیات با مثال های فرضی و دور از واقع. مثلا استاد بعد از این که قاعده اصولی را به شاگردان یاد داد با ارائه مثال های واقعی از آنها بخواهد تا قاعده را اجرا کنند تا ببیند یاد گرفته اند یا نه. ♨️نه این که یک مطلب کلی را بگوید. سپس یک مثال فرضی و پرتی را مطرح کند، بعد هم عبارتی را ترجمه کند و همه بروند دنبال کارشان، آخر سال هم یک نمره بیست یا نزدیک به آن به شاگرد بدهند و همه دلخوش باشند که چه کلاس موفقی داشتیم. البته، محصول چنین شیوه هایی چیزی جز جهل مرکب پروری نخواهد بود، کما نراه بالوجدان. ❗️ بهتر است ادامه ندهم که پای درد دل باز می شود و دلخوری های دیگران و حواشی غیر مفید فراوان. ✅ شما [اگر] روش تعلیم و آموزش طلاب و روش تدریس اساتید را به همان ترتیبی که گفتم اصلاح کنید، هر سه [کتاب] جواب خواهند داد و اگر اصلاح نکنید نتیجه گرفتن مشکل است. 📚 پیشنهادی: ✍🏻 ولی با این وجود اصول الفقه مرحوم و آقای سبحانی را بهتر از [حلقات] شهید صدر می دانم. الموجز اصلی که آقای سبحانی نوشته اند کتاب خوب و قابل استفاده فراوان برای مبتدی است، ولی این موجز الموجز در مواردی مغلق و مجمل شده است. بنده آن را نمی پسندم. 🔰 نقاط قوت و ضعف کتب ✍🏻 اولا عربی به کار رفته در [اصول فقه و الوسیط] با عربی که طلبه ها آموزش دیده اند، هماهنگ تر است. عربی به کار رفته در برای عرب زبان ها به ویژه بهتر است، نه برای غیر عرب هایی که عربی را با متون پایه اول و دوم و سوم حوزه تعلیم دیده اند. 🔹ثانیا: کتب سطح باید به گونه ای باشند که شخص را با رایج نزدیک کنند به گونه ای که شخص یک کتاب را تعلیم ببیند و در آن کتاب امهات کتب هم عرض خویش را یاد گرفته باشد. اصول الفقه مرحوم مظفر نسبت به مدارس اصولی نجف این ویژگی را دارد. الوسیط آقای سبحانی نیز نسبت به مدارس اصولی قم این ویژگی را دارد. ولی شهید صدر کتب حلقات را به گونه ای نوشته که مقدمه چینی برای اندیشه اصولی خودش است و آنچه آموزش میدهد با مکاتب اصولی قم بسیار فاصله دارد و نسبت به مکاتب اصولی نجف نیز لازم را ندارد. این ویژگی برای کتب آموزشی سطح نقطه ضعف است. 💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا) 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 انعکاس در خبرگزاری رسمی حوزه‌های علمیه 📝 پویش بزرگ درخواست دیدار طلاب با رهبر معظم انقلاب 🔹 خبرگزاری رسمی حوزه‌های علمیه، «پویش بزرگ درخواست دیدار طلاب با رهبر معظم انقلاب» را منعکس کرد: http://hawzahnews.com/news/903951 📌 مناهج: تاکنون بیش از ۳۰۰۰ نفر از اساتید، فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه به این پویش پیوسته‌اند. ✍🏻 برای شرکت در این پویش، نام و نام خانوادگی خود را به آی دی زیر ارسال کنید: 👇🏻 @Manahejj_Admin ☝️🏻 @Manahejj
📚 نسخه PDF کتاب کفایه الاصول 👇 ♨️ دریافت 💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا) 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Drive_2.20.222.01.40.apk
35.12M
📲 اپلیکیشن گوگل درایو ❇️ دوستانی که در دریافت فایل ها و صوت های کانال مشکل دارند اپ فوق را نصب کرده و لینک های دانلود را با این اپ باز نمایند ! ♨️ با توجه به فواید بارگذاری صوت ها در فضای وب و قابلیت دریافت آن برای تمامی دوستان (از تمام پیام رسان ها) ، صوت های استاد در این فضای ابری بارگذاری شده است . 🔑دریافت گوگل درایو از بازار اندروید 💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا) 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
هدایت شده از اطلاع رسانی ایتا
🆕 عرضه نسخه جدید iOS 🔹 به اطلاع کاربران گرامی می‌رساند برنامه ایتا ویژه سیستم عامل iOS منتشر شد 🔸 کاربران دستگاه‌های آیفون می‌توانند با شماره ورژن 3.6 را از طریق یکی از فروشگاه‌های ایرانی آی اپس، اناردونی، سیب ایرانی یا سیب اپ دریافت کنند •┈••✾••┈• 🔰کانال رسمی اطلاع‌رسانی ایتا: https://eitaa.com/eitaa
هدایت شده از استاد حسینی نسب
💢 تغییر کرد (به درخواست برخی طلاب گزینه اضافه گشت) ⚠️ طلاب عزیز دقت داشته باشند ، نظرسنجی زیر ملاک تصمیم گیری استاد قرار خواهد گرفت ! ✅ برای دوره تابستانی تدریس چه درسی را پیشنهاد میکنید ؟ 🔹گزینه ها : 1⃣ رجال کاربردی (تکمیلی ) 2⃣ تاریخ اصول 3⃣ فلسفه (نهایه الحکمه بخش اول ) 4⃣ فلسفه ( تحفه الحکیم ) 5⃣ کلام جدید (با تکیه بر کتاب آقای خسرو پناه) 💯شرکت در نظر سنجی 👇 EitaaBot.ir/poll/3yw5?eitaafly EitaaBot.ir/poll/3yw5?eitaafly 💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا) 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
استاد حسینی نسب
💢 #نظرسنجی تغییر کرد (به درخواست برخی طلاب گزینه #کلام_جدید اضافه گشت) ⚠️ طلاب عزیز دقت داشته با
⚠️ 🛑 با توجه به تغییر نظرسنجی ، لطفا دوستان نظرشان را با توجه به گزینه های جدید ثبت نمایند 👇👇 EitaaBot.ir/poll/3yw5?eitaafly EitaaBot.ir/poll/3yw5?eitaafly 💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا) 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
⁉️ پرسش: آیا موجر می تواند در ضمن عقد اجاره شرط کند که مستاجر مطلقا ضامن عین مستاجره باشد تا در نتیجه هر خسارتی که بر عین مستاجره در مدت عقد اجاره وارد شد بر عهده مستاجر باشد یا چنین شرطی باطل است؟ ❇️ پاسخ: 🔹در مورد شرط ضامن قرار دادن مستاجر نیز سه قول بین فقها وجود دارد که یک قول آن است که شما نقل کردید. 🔺مساله اين است كه آيا موجر مى‌تواند در ضمن عقد اجاره بر مستأجر شرط ضمان كند که مستأجر نسبت به عين مستأجره ضامن باشد هر چند تعدى يا تفريطى نكرده باشد. 1⃣ در پاسخ اين پرسش، علامه حلی، شهید ثانی و ... شرط ضمان را از جهت اينكه خلاف مقتضى عقد اجاره است فاسد دانسته‌اند؛ چرا که مقتضاى عقد اجاره را امين بودن مستأجر دانسته اند و امين تنها در صورت تقصير، يعنى تعدى و تفريط ضامن است، نه بدون تعدی و تفریط. (ر.ک: تذكرة الفقهاء، ج 2، كتاب الإجارة. شرح لمعه، كتاب الإجارة.) 2⃣ قول دوم نظریه صاحب جواهر، سید محمد کاظم یزدی، میرزا حبیب الله رشتی و ... می باشد(مختار ما نیز همین قول است) که شرط مستاجر خلاف مقتضاى عقد اجاره نيست ولی باطل است. ⏪خلاف مقتضای عقد اجاره نیست، چرا که ارتکاز عرفی ما بر آن است که عقد اجاره، تمليك است، نه امین بودن مستاجر. در عین حال، این شرط باطل است؛ چرا كه در شرع، امين ضامن دانسته نشده است مگر با تعدى و تفريط. (ر.ک: سيد محمد كاظم يزدى، حاشيه بر مكاسب، ذیل بطلان شرط مخالف با کتاب و سنت؛ ميرزا حبيب اللّه رشتى، كتاب الإجارة، صفحه 52 به بعد، جواهر الكلام، ج 27، ص 216) 3⃣ دسته سومی از فقها مثل مقدس اردبیلی، شرط ضمان مستأجر را همانند شرط ضمان در عاریه دانسته و در نتیجه آن را صحیح شمرده و بر اساس «المؤمنون عند شروطهم» لازم الأجراء نیز دانسته‌اند. این قول سوم در میان حقوقدان ها و دگر اندیش ها نیز طرفدار دارد چرا که مطابق با قانون مدنی فرانسه نیز هست. یعنی آنها نیز شرط ضمان مستاجر را صحیح دانسته اند (ر.ک: ناصر کاتوزیان، عقود معین، 1 : 293- 295) ✅ به نظر ما قول دوم درست است و حق با صاحب جواهر است. 🔻قول اول درست نیست چرا که ما در باب عقد اجاره مقوم آن را تملیک منافع عین مستاجره می بیند، نه امین بودن مستاجر. در نتیجه این شرط را مخالف مقتضای عقد نمی دانیم. 🔻قول سوم نیز قطعا باطل است، چرا که اشتراط ضمان در باب عاريه مستند به حديث خاص است و در آن حدیث علتی وارد نشده تا به باب اجاره تعمیم دهیم. لذا این استدلال نوعی قیاس بوده و قياس در مذهب شیعه جايز نيست؛ علاوه که قول سوم با باب ودیعه نیز نقض می شود، چرا كه احدى شرط ضمان را در باب وديعه نپذيرفته است. ✅ به هر حال، تبعا لصاحب الجواهر معتقدیم شرط ضمان عین مستاجره بر مستاجر (یعنی و لو بدون تعدی و تفریط) شرط باطل است چون مخالف کتاب و سنت است، نه این که مخالف مقتضای عقد باشد. 💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا) 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺پیام استاد حسینی نسب : با سلام خدمت دوستان، 🔹عرض کنم که بنده روزانه دو ساعت به پرسش ها پاسخ می دهم. ابتدا در تلگرام بودیم. سوال ها زیاد شد. نمی رسیدیدم به ایتا آمدیم. ایتا هم شلوغ شد و نمی رسیدیدم. به سروش رفتیم. 💠 الآن رویه به ترتیب این گونه است: ابتدا پرسش های گروه دوستان در سروش را پاسخ می دهم. سپس به سراغ پرسش های مستقیم و دو نفری در سروش می روم. مرحله سوم پرسش های انگلیسی گروهی از دوستان خارج از کشور را در گروه دیگری. مرحله چهارم به گروه دوستان در ایتا (همین گروه) و مرحله پنجم پرسش های مستقیم و دو نفری در ایتا. دو ساعت زمان را به ترتیب این مراحل انجام می دهم. هر وقت دو ساعت تمام شد برنامه پرسش و پاسخ آن روز تمام می شود تا فردایش. و به سراغ کارهای دیگرم می روم. 🔺 این مطلب را برای این عرض کردم که اولا اگر پاسخ عقب افتاد یا یمدتی خبری از ما نشد دوستان واقع را بدانند و به گونه دیگری تفسیر نکنند. ثانیا اگر کسی عجله داشت و پاسخ برای همان روز می خواست از طریق گروه سروش بپرسد. 🔸لینک دعوت به گروه سروش https://sapp.ir/joingroup/xIkWMFPON6DYZ4t20y9urBso 💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا) 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
🥇 🔺نظر استاد حسینی نسب در مورد کتاب 🔹پرداختن به مباحث مهمی مانند سیره عقلا که در کفایه به صورت مستقل بحث نشده اند کار بسیار خوبی است، ولی نوشته ای که اکنون وجود دارد کم ایراد ندارد. 🔹امیدوارم آقایان آن را اصلاح کرده و به یک متن قوی تبدیل کنند. متن فعلی صرفا از این جهت که برخی مباحث مهم را که در کفایه استطرادی مطرح شده مستقل بحث کرده، قابل استفاده می دانم، ولی بالفعل آن را در عرض کفایه هم نمی دانم چه رسد به برتر بودن. 🔺 البته، امیدوارم آقایان این رویه را ادامه داده و عیب ها را برطرف کنند تا به متنی قوی برسیم که حتی به جایگزین مناسبی برای متون درسی فعلی تبدیل شود. 💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا) 🆔 @hoseininasab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ 🎙 صوت تدریس 📚 استصحاب (رسائل شیخ انصاری) 💠 استاد سید مصطفی حسینی نسب 📌بین تدریس های دوره های متفاوت استصحاب توسط استاد، این دوره مورد استاد میباشد ! 🔸سال 1398 🔸موسسه ائمه اطهار علیه السلام قم 🔹 تعداد جلسات : 124 🔺به علت وجود نواقص احتمالی ، از بعضی جلسات چند صوت متفاوت بارگذاری شده است. 🔻هر تغییر یا اضافاتی در این دوره صورت بگیرد به صورت خودکار در آدرس دریافت تصحیح خواهد شد . 🔴آدرس دریافت صوت ها (به صورت تک تک) : https://drive.google.com/drive/folders/1ju_0EL3W02W0-rVYdjMos1prezU848q_?usp=sharing 🌹با تشکر از شاگردان استاد در کانال استصحاب که زحمت نامگذاری دقیق و بارگذاری منظم این دوره را برعهده گرفتند👇 https://eitaa.com/ejtehadparvar_esteshab98 💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا) 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎙 صوت تدریس (مکاسب شیخ انصاری رحمه‌الله‌علیه) 💡استاد سید مصطفی حسینی نسب تابستان 98 💎 125 جلسه 🔑به جهت نظم بیشتر و سهولت دریافت ، این دوره به صورت فصول جداگانه بارگذاری شده است . 🔴 مهم : فصل ولایت فقیه که مورد تاکید استاد میباشد کلا 20 جلسه دارد. (فاضلین گرامی این 20 جلسه رو از دست ندن! ) 🌹 با تشکر از طلاب شهرستان شوش که زحمت دسته بندی و بارگذاری صوت ها را در پیام رسان سروش کشیدند👇 http://sapp.ir/makaseb3 ➖➖ 🔻دریــــافــتــــ صوتــــ ها🔻 ➖➖ 🔹کل فصول👇 https://drive.google.com/drive/folders/1vO9mmIo07ReX0JZ2RsgP2YOGTPETzIvk?usp=sharing ➖➖➖به تفکیک فصل ها😊➖➖➖ 🔹فصل شروط متعاقدین ( جلسات 1 الی 40 )👇 https://drive.google.com/drive/folders/1zJZuHbscTRPMeGcrxSATWmOVkeehlM-B?usp=sharing 🔹فصل ( جلسات 41 الی 73 )👇 https://drive.google.com/drive/folders/1fNC0ZkByJqkh8K2L8vz3T0kvcqDLlxPQ?usp=sharing 🔹فصل قول فی الاجازه و الرد ( جلسات 74 الی 99 )👇 https://drive.google.com/drive/folders/1Yyztz5cNY4BZ4uY2jCSzIWjcm9vsQ7C_?usp=sharing ⚠️ فصل ( جلسات 100 الی 120 )👇 https://drive.google.com/drive/folders/1qPM5PlfQ0UKSx6r6-mw-8ozlYzAipFQO?usp=sharing 🔹ابتدای فصل قول فی المجاز ( جلسات 121 الی 125 ) https://drive.google.com/drive/folders/1h_yKNDXq7WN9zQayhcihnRZLovzFYqng?usp=sharing 💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا) 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3122200596Cc5e29a931e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا