eitaa logo
حسینیه اندیشه و جبهه مقاومت
537 دنبال‌کننده
233 عکس
57 ویدیو
133 فایل
مباحث و یادداشت‌هایی هم‌سو با حسینیه اندیشه در موضوع جبهه مقاومت ✔️آدرس وب سایت: http://hosseiniehandisheh.ir ✔️آدرس کانال رسمی حسینیه اندیشه: https://eitaa.com/HossiniehAndisheh ✅ ارتباط با مدیر کانال: @azn1360
مشاهده در ایتا
دانلود
🇮🇷جایگاه «انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام (ره)» در سیر رشد و توسعه‌ی «دین‌داری»🇮🇷 ❇️ ✅ وقتی گفته می‏شود ایمان افراد جامعه از مرتبه‏ایی به مرتبه دیگر تغییر كرده، سه سطح قابل تصور است: 1️⃣ گاهی تغییر ایمان افراد در افزایش تعداد مساجد بنا شده و یا افزایش تعداد نمازخوان‌ها و یا روزه ‏بگیرهاست. یعنی تعداد افراد خداپرست مدنظر است و عادات و مناسك خداپرستی رواج یافته است. بر پاداشتن یك مجلس سوگواری، بر پاداشتن یك نماز جماعت در یك كشور، یا مسجدی كه ساخته شود و نمونه‌هایی از این قبیل. در این روش، ترویج و تبلیغ اسلام مورد اهتمام اكثریت مراجع و روحانیون بزرگ گذشته و حال بوده و هست. 2️⃣ گاه در شكل ، كسانی كه در علم كلام، اثبات صانع، اثبات مبدأ و معاد، رسالت، ولایت حضرت مولی الموحدین علی(ع)، عدل، معارف حقه و اصول اعتقادات و اصول دین بحث می‏نمودند و یا تاریخ اسلام را تبلیغ می‏ كردند، صحبت‏ كردن درباره‌ی بزرگان مكتب را رواج می‏ دادند و «اطلاعات» جامعه را نسبت به اسلام بالا می‏بردند. مانند سلطان الواعظین اراكی كه به حوزه هند رفته بودند و چندین هزار نفر را شیعه كرده بودند. این نیز ترویج و نشر دین است كه البته در اینکه تعداد كمّی افراد خداپرست و معتقد به اسلام افزایش یابد اثر داشته است. 3️⃣ شكل سوم این است كه این بیشتر شدن، نه به صورت كمّی باشد و نه به صورت كیفی، بلكه می‌بایست موضوعش عوض شود. یعنی حضرت امام (ره) موضوع پرستش خدای متعال را برای مردم از یك سطح به سطح دیگر عوض كرد. قبلاً هم «یالَیتنا كُنّا معكُم» گفته می‏شد و مردم آرزوی شهادت هم می‏كردند، اما شهادت در مكان دور دستی مشاهده می‏شد كه قابل وصول نبود. مردم غصه می‌خوردند که چرا ۱۴۰۰ سال قبل نبودند تا همراه اصحاب سیدالشهدا(ع) شهید شوند. اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، موضوع طرفداری از خدا هم در شكل عبادت‏های فردی و گروهی انجام می‌گیرد و هم در شکل اقامه نظام الهی و توسعه قدرت ایمانی در جامعه که تنها از طریق بالا بردن انسجام در دلبستگی‏ها و نظام دادن به آن‌ها ممکن می‌شود. یعنی اینكه نظام كفر حاكم نبوده و نظام دیگری حاكم باشد که مؤمنین در آن سهم داشته باشند، حدود 50 سال قبل اصلاً مطرح نبود. ◀️ لذا شکل سوم این است که خوف و طمع مردم از سمت دنیا به طرف خدای متعال برود. یعنی مردم در همه شئون زندگی خود، خدا را محور بدانند و نفوذ قدرت خدای متعال در دل‏ها بالا رود و جمعیت‏های زیادی آماده شهادت گردند. آنچه كه پس از به وسیله حضرت امام(ره) انجام گرفت شكل اخیر در است. 🎙فرازی از سخنان مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی _ 1369/7/23 (با اندکی ویرایش) 🇮🇷 https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
🇮🇷جایگاه «انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام (ره)» در سیر رشد و توسعه‌ی «دین‌داری»🇮🇷 ❇️ 🔰به منظور تبیین دین‌داری در می‌توان به مقایسه عملکرد بزرگان پرداخت: بعضی از بزرگان سعی در تصرف جامعه داشتند که این كار را بر اساس مبنای غالب در جهان انجام می‌دادند؛ مثلاً مدیریت متداول در جهان، بر اساس حكومت آرای مردم كار می‏كرد، در این صورت دانشمندان اسلامی سعی می‏كردند با همان ابزار و شیوه‌ی دموکراسی، آرای مردم را به طرف مذهب جلب نمایند یا قبل از آن در دوره استبداد، یك یا چند نفر از همان سلاطین مستبد را تحت تأثیر قرار داده و در خدمت اسلام بیاورند. 🔶 اما حضرت امام(ره) هر دو مفهوم «سلطنت» و «دموكراسی»، یعنی مبنای نفوذ قدرت را زیر سؤال بردند و در سطح توسعه اثرگذار بوده‌اند. لذا بین زحمات درخشان و قابل تقدیر مرحوم خواجه نصیرالدین طوسی و مرحوم علامه مجلسی و مرحوم شهید مدرس و سایر بزرگان با كاری كه امام خمینی(ره) كردند، بسیار بسیار فاصله است. کاری که حضرت امام(ره) کردند در واقع موضوع تعلقِ مردم را از یك سطح به سطح دیگر بردند. قبلاً هم مردم ائمه طاهرین(ع) را دوست داشتند و به خاطر همین حاضر بودند كه در خدمت علما در قضیه مشروطه بایستند و كشته شوند. حالا هم مردم ائمه علیهم السلام را دوست دارند ولی موضوع تغییر كرده است. 🔹لذا محصولی كه به دست آمد این بود كه به صورت جمعی و گروهی در مردم ایجاد تهذیب كرد و جمعیت‏های زیادی را به مقابله با كفر آن هم در حد كفر جهانی واداشت. الان بحمدالله نظام اسلامی در دنیا پرچمدار توحید شده است و توانسته كلمه خداپرستی را در نظام مدیریت جهانی مطرح نماید. 🔸لذا پس از انقلاب خلاف‌های کوچک بسیار انجام می‌شد بعنوان مثال تخلفات یك مدیر، یك معلم و... در جزئیات، بسیار زیاد بود لكن در تعریف دین، سطح مسئله عوض شده بود. یعنی اگر از موضع به امور نگاه می‏كردید، همه آن خلاف‏ها و اشكالات بسیار جزئی قابل اغماض بودند. لکن عده‏ای كه این مطلب را درك نمی‏كردند، فریاد می‏زدند كه حالا از زمان شاه بدتر شده است، یعنی اگرچه مجتهد بودند اما در امور اجتماعی و مدیریت كودک بودند. آنها فقط قدرت دیدن محله خود را داشتند، معتقد بودند كه در زمان شاه دین خیلی آباد شده بود، زیرا جمعیت مسجد محلّ بهتر شده، جوانان بیشتری متدین شده‏اند، در جشن‏ها و عزاداری‏ها شركت كننده زیاد شده بود و این را پیشرفت دین می‏دانستند. 🔹حال اگر سؤال می‏شد كه تعداد محل فسق‏هایی كه در كشور ساخته شده، چقدر است؟! تعداد افرادی كه به فرهنگ غرب گرایش پیدا کرده‌اند، چقدر بالا رفته است، موضوعاتی كه برای بشریت طرح می‏شود، چقدر پاسخ داده می‏شود؟ چه پاسخی می‏داد؟ اصلاً در باب اینكه چگونه کار كنیم تا وضعیت روانی مردم تغییر یابد، مطلبی مطرح نبود. چنین مسائلی برای ذهن خود ما هم با سرپرستی حضرت امام(ره) مطرح شد. و الا هرچند قبل از سرپرستی ایشان برای خود من مباحث اجتماعی مطرح می‏شد، اما در پوشش نظام بود و ابداً درباره «تغییر موضوع» و «تغییر اساس نظام»، آن هم در این معنا مطرح نبود. 🎙فرازی از سخنان مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی _ 1369/7/23 (با اندکی ویرایش) 🇮🇷https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
📣 اطلاعیه گفتگوی ویژه با موضوع: ❇️ «جایگاه زن و خانواده در افق تمدنی آینده» با حضور: 🔰حجت‌الاسلام روح‌الله صدوق در پیش همایش ملی «آینده انقلاب اسلامی و افق تمدنی» 🗓سه‌شنبه، 19 بهمن 1400 ⏰ ساعت 8 صبح 🏢تهران، پل مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)، سالن شهید مطهری ✅ به صورت حضوری و مجازی ◀️لینک جلسه مجازی: www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc 🇮🇷https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
🇮🇷جایگاه «انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام (ره)» در سیر رشد و توسعه‌ی «دین‌داری»🇮🇷 ❇️ 🔰تعلقات سیاسی، تعلقات قلبی و دلبستگی‏ها در زیربنایی‏ترین امر حكومت جامعه قرار دارد كه حتماً حول محوری است، نمی‏شود بدون باشد. این محور هم در زمان مشروطه و هم قبل از آن و هم بعد از آن وجود داشته و آن هم پرستش خدای متعال بوده است لكن این محور در چه افقی طرح شود و سپس چگونه تغییر كند كه آثار آن نسبت به قلب‏ها، فكرها و نسبت به عینیت خیلی بیشتر از قبل شود؟ این امر بدون «متكفل» و «سازمان» و «نظام» ممکن نیست و این نظام داشتن، یعنی مدیریت حكومت تا وضعیت جامعه را از سطحی به سطح دیگر منتقل کند. 🔸اگر قرار شد تعلقات جامعه حول یک محور () در نظام اسلامی توسعه یابد و دائماً تغییر موضوع پیدا کنند، اولین نیاز جامعه اسلامی به «» خواهد بود. یعنی مدلی که قدرت شناخت موضوعات و زمان و مکان را داشته باشد و آن را بصورت کمّی رقم بزند. یعنی همان طور كه بدون داشتن یك جدول خوب از اعداد طبیعی، اندازه‏گیری كمّی از پدیده‏ها دچار مشكل خواهد شد (می‌توانید نظر دهید که مثلاً چیزی کم یا زیاد شده است اما نمی‌توان نظر داد که چند برابر شده و به چه عددی خواهد رسید) و همان‌طور که روش محاسبه‌ای لازم است تا بتوان چیزی را بعنوان یک نظریه مورد سنجش قرار داد، در امور خیلی بالاتر هم که توسعه از آن امور است، بدون در دست داشتن «روش» محال است بتوان به جایی رسید. 🔹 روش، ابزار كار است و مدل، ابزار سنجش. بدون ابزار نمی‏شود كار كرد. زیرا بشر علم امامت ندارد تا بتواند به اشیاء كماهی احاطه پیدا کند و اگر سؤالی از عینیت‏ها مطرح شود، جواب آن بدون ابزار، امكان ندارد. البته بصورت تخمینی می‏شود كار كرد؛ همان‏گونه كه قبل از كشف علم حساب، مردم در دنیا زندگی می‏كردند. اما «توسعه تأثیر» را نمی‏توان تخمینی حساب كرد. زیرا توسعه تأثیر رهین سنجش شما در مقیاس بالاتری است که قدرت تغییر موضوع را داشته باشد و این بدون مدل توسعه، امكان ندارد. 🎙فرازی از سخنان مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی _ 1369/7/23 (با اندکی ویرایش) 🇮🇷https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
🇮🇷جایگاه «انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام (ره)» در سیر رشد و توسعه‌ی «دین‌داری»🇮🇷 ❇️ 🔰کفار نیز بدنبال توسعه هستند و به تعبیر قرآنی «شرح صدر للکفر» دارند و لذا دارای مدل توسعه هستند. حال آیا می‌توان برای توسعه‌ی قدرت اسلام از مدل توسعه‌ی کفار استفاده کرد؟ بنظر می‌رسد در مدل اجتماعی محال است بتوان ادعا كرد موضوعاتی كه برای ما طرح می‏شود با آنها مشترك است حتی یك موضوع!! اصلاً جایگاه موضوعات مسلمین و كفار مختلف است. 🔹كسانی كه نمی ‏توانند در توسعه جایگاه اشیاء را بشناسند، چنین تصور می‏كنند كه موضوعات یكی است و فرقی با هم ندارد. ظاهر اعمال ممكن است در جایی شبیه باشد، ولی جایگاه و نسبت تأثیر آن و تعاریف در نظام و طبقه‏ بندی موضوعات در مدل اسلامی متفاوت است. همین كه جایگاه آن یكی نبود، میزان بها دادن به آن نیز فرق می‏كند. در جریان توسعه و گسترش حتی كیفیت ظاهر آن هم تدریجاً فرق می‏كند. 🔸بحمدالله بعد از انقلاب جهت‏ گیری سیاسی صحیحی در مقابل كفر صورت گرفته است؛ یعنی حداقل می‏توان ادعا نمود موضع سیاسی ما تابعی از تصمیم‏ گیری‏های استكبار نبوده است. طبیعی است که این جهت‏ گیری صحیح بر كارشناسی موجود، فشار لازم را می‏ آورد و به نسبت، با طرح تحقیقات، متقابلاً سؤالات جدید هم مطرح می‏شود هر چند تاكنون به حل آن پرداخته نشده باشند. امیدواریم تدریجاً انگیزه پرداختن به این سؤالات هم ایجاد شود. 🎙فرازی از سخنان مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی _ 1369/7/23 (با اندکی ویرایش) 🇮🇷https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
🇮🇷حضرت امام خمینی: «بیست و دو بهمن سرآغاز پیروزی ملت ایران بر مستکبران و غارتگران، ۲۲ بهمن سرآغاز برچیده شدن دستگاه ستمگری طاغوتیان، ۲۲ بهمن سرآغاز حکومت الله بر جهان، ۲۲ بهمن سرآغاز برافراشته شدن پرچم عدالت اسلامی و بیداری مستضعفان، بر کشور و ملت بزرگ ایران و بر جمیع مسلمانان و مستضعفان و محرومان مبارک باد.» (20 بهمن 1361) 🇮🇷https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
تحلیل چهار نقطه کانونی در بیانیه گام دوم.pdf
669.2K
🇮🇷سومین سالگرد بیانیه گام دوم🇮🇷 🔰پس از ارائه دو محصول «تقریر قاعده‌مند بیانیه گام دوم» و «تحلیل محور اصلی بیانیه گام دوم» در سالهای گذشته توسط «حسینیه اندیشه»، به‌مناسبت سومین سالگرد صدور این بیانیه، جزوه‌ی 🔅«تحلیل چهار نقطه کانونی در بیانیه گام دوم»🔅 منتشر می‌شود. 🎙این جزوه، حاوی متن سخنرانی حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری در جمع مدیران و کارکنان یکی از نهادهای انقلابی است. 🇮🇷https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
🔰بخشی‌هایی از بیانات مقام معظم رهبری در روز مبعث (10 اسفند 1400) «۱»: ✔️یکی از مهم‌ترین شعارها و جهت‌گیری‌های پیامبر اکرم در بعثت، مقابله‌ی با جاهلیّت بود... اگر کسی تمدّن غربی امروز را، «جاهلیّت مدرن» بخواند -که خوانده‌اند؛ خیلی‌ها گفته‌اند جاهلیّت مدرن- حق دارد؛ واقعاً جاهلیّت همان جاهلیّت است منتها امروز در دنیا خودش را به شکل تجدیدیافته و مدرن‌شده نشان میدهد. ✔️امروز زندگی در تمدّن غربی بر پایه‌ی «طمع و حرص» است، بر پایه‌ی آزمندی است. اصلاً اساس زندگی در تمدّن غربی، «حرص و طمع» است ✔️امروز پایه‌ی همه‌ی ارزشهای غربی «پول» است، همه چیز با پول سنجیده میشود؛ اخلاقیّات، معنویّات، همه چیز با پول سنجیده میشود؛ معیارها این است. سیاست رایج، حکمرانی‌ها، همه در خدمت تبعیض است، در خدمت فربه شدن کمپانی‌ها و کارتل‌ها است؛ امروز این جوری است دیگر. ✔️علم و فنّاوری در خدمت کشتار مردم است. یک وقتی از علم استفاده میکنند مثلاً فرض کنید که برای واکسن یا فلان دارو که عدّه‌ای را نجات می‌دهد، امّا از همین علم استفاده می‌کنند برای سلاحهای کشتار جمعی، سلاحهای شیمیایی، سلاحهای اتمی، که صدها برابرِ آن تعداد مردم را از بین می‌برد، نابود می‌کند؛ و این اتّفاق در دنیا افتاده است و الان هم دارد می‌افتد ✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
🔰بخشی‌هایی از بیانات مقام معظم رهبری در روز مبعث (10 اسفند 1400) «۲»: ✔️بنابراین این جاهلیّت، امروز هست. پس اگر کسی تمدّن غربی امروز را، «جاهلیّت مدرن» بخواند ـ که خوانده‌اند؛ خیلی‌ها گفته‌اند جاهلیّت مدرن ـ حق دارد؛ واقعاً جاهلیّت همان جاهلیّت است منتها امروز در دنیا خودش را به شکل تجدیدیافته و مدرن‌شده نشان می‌دهد. ✔️خب پس باید چه بکنیم؟ باید درسهای بعثت را مرور کنیم. همان کاری که نبیّ اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در قبال آن جاهلیّت انجام داد، امروز بر عهده‌ی ما است که در قبال این جاهلیّت آن کارها را انجام بدهیم؛ این وظیفه‌ی ما است. ✔️برنامه‌ی خردمندانه و حکمت‌آمیز؛ این میدان از آن میدان‌هایی نیست که انسان سرش را بیندازد پایین و حمله کند؛ «برنامه‌ریزی» لازم دارد، «مطالعه» لازم دارد، **برنامه‌ی خردمندانه باید تهیّه بشود، با حکمت بایستی با این قضیّه مواجه شد. و این برنامه باید متّکی باشد بر «شناخت وسیع مختصّات این جاهلیّت»؛ اگر مختصّات این جاهلیّت را درست ندانیم، نمی‌توانیم با آن مقابله کنیم، نمی‌توانیم با آن مبارزه کنیم** ✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
❇️ مقام معظم رهبری (10 اسفند 1400): «اگر کسی تمدّن غربی امروز را، «جاهلیّت مدرن» بخواند ـ که خوانده‌اند؛ خیلی‌ها گفته‌اند جاهلیّت مدرن ـ حق دارد؛ واقعاً جاهلیّت همان جاهلیّت است منتها امروز در دنیا خودش را به شکل تجدیدیافته و مدرن‌شده نشان می‌دهد... برنامه‌ی خردمندانه باید تهیّه بشود، با حکمت بایستی با این قضیّه مواجه شد. و این برنامه باید متّکی باشد بر «شناخت وسیع مختصّات این جاهلیّت»؛ اگر مختصّات این جاهلیّت را درست ندانیم، نمی‌توانیم با آن مقابله کنیم، نمی‌توانیم با آن مبارزه کنیم.» 📕کتاب راهبردی «قیام حسینی در برابر جاهلیت اُولی؛ قیام خمینی در برابر جاهلیت مُدرن» ، با تبیین «مختصّات جاهلیّت مُدرن» به پیشنهاداتی راهبردی و خردمندانه برای مقابله و مبارزه با جاهلیت مدرن می‌پردازد. 🗂دریافت رایگان فایل کتاب◀️ http://hsnand.ir/p7e7https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
❇️ به‌مناسبت سالروز رحلت علامه آیت‌الله سید منیرالدین حسینی الهاشمی، امروز «روزنامه ایران» در شماره 7862 (11 اسفند 1400) منتشر کرد: 🔅«اقتصاد متناسب با انقلاب» در نگاه مرحوم علامه حسینی الهاشمی🔅 🗂جزئیات خبر و دریافت فایل مقاله◀️ https://hsnand.ir/8e5ahttps://eitaa.com/hosseiniehandisheh
◼️ ۱۲ اسفندماه سالگرد ارتحال جانگداز مرحوم علامه آیت‌الله سید منیرالدین حسینی الهاشمی، و مؤسس تسلیت باد ☑️ شادی روح آن مرحوم، صلوات و فاتحه ✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
حسینیه اندیشه و جبهه مقاومت
◼️ ۱۲ اسفندماه سالگرد ارتحال جانگداز مرحوم علامه آیت‌الله سید منیرالدین حسینی الهاشمی، #پرچمدار_انقل
🔰 مرور کوتاهی از زندگی‌نامه علمی آیت‌الله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی: ☑️ در بيستم‌ آبان‌ماه‌ ۱۳۲۲ در شيراز به‌ دنيا آمد. ایشان فرزند ارشد حضرت آیت‌الله‌العظمی سید نورالدین حسینی الهاشمی بود؛ مرجعی عالیقدر در استان فارس و جنوب ایران که از سابقین و پیشتازان فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی در اعلای کلمه اسلام و مذهب حقه جعفری طی سال‌های ۱۳۰۵ تا ۱۳۳۵ محسوب می‌شد. ☑️با آغاز نهضت حضرت ، تداوم راه پدر خود را در همراهی با قیام حضرت امام و تبعیت از آن قائد عظیم‌الشأن دید و در زمره‌ شاگردان و علاقه‌مندان امام خمینی قرار گرفت. ☑️ هنگامی که حضرت امام(ره) در درس ولایت فقیه در سال از فضلای جوان خواست تا به تبیین بپردازند، این استنصار فکری از سوی ابرمردی که در قله معارف حوزوی قرار داشت، آن استاد فرزانه را به تأمل عمیق پیرامون خلأها و نیازمندی‌های علمی انقلاب اسلامی واداشت. ☑️ بعد از انقلاب، متوجه این چالش شد که « » احکام و التزامات کلیه در رساله‌ها بر موضوعات تخصصی و کاربردی در زندگی عینی بشر، همواره در معرض و اشتباه و یا انحراف قرار خواهد گرفت؛ در حالی که آنچه متن حیات اجتماعی را شکل داده، همین موضوعات تخصصی، چندبُعدی و پیچیده‌ی برآمده از تمدن مدرن (از قبیل بانک، شرکت، دموکراسی، رسانه و....) است. این بصیرت و هوشیاری علامه، آن مرحوم را به ضرورت تولید «منطق موضوع‌شناسی» (یا منطق انطباق) رهنمون ساخت و ظرف چند سال تلاش پژوهشی، موفق به تأسیس این منطق در سال ۱۳۶۳ گشت که این دستاورد عملاً موجب «» در نظام اجتماعی می‌شود. ☑️ در گام دوم، توانست «» را نیز تأسیس کند و با دستیابی به قدرت تبدیل و بهینه‌ معادلات عینی، زمینه را برای بیمه‌شدن نظام اسلامی در برابر «فلسفه‌ی چگونگی مادی» ـ که از طریق تنظیم شرایط پرورش اجتماعی، بشریت را در برابر مغالطه عینی سهمگینی قرار داده ـ فراهم نماید. ☑️ این مجاهدت فرهنگی همه‌جانبه موجب شد تا در عمیق‌ترین سطح متدلوژیک تبیین گردد و با تولید سه منطقِ «حجیت، معادله، مدل»، امکان تحول علمی و منطقی در «حوزه، دانشگاه و نظام اجرا» ایجاد گردد و ولایت مطلقه فقیه به عنوان حافظ پرستش اجتماعیِ خدای متعال در برابر کفر جهانی تئوریزه شود تا زمینه برای تحقق « » در بخشی از عالم باشد. ☑️ سرانجام آن اندیشمندِ قرن، در ۱۲ اسفندماه سال ۱۳۷۹ و در ایام عزای عالم آل‌محمد حضرت امام باقرعلیه‌السلام چشم از جهان فرو بست و در حرم مطهر حضرت کریمه اهل بیت حضرت معصومه‌علیهاالسلام به خاک سپرده شد. ✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
🔰«ضرورت انقلاب فرهنگی و تولید معادلات کاربردی برای تحقق تمدن نوین اسلامی» 🔶 علامه آیت‌الله سید منیرالدین حسینی الهاشمی (ره): 🔅 تا زمانی که «» در جمیع شئون محقق نشود نمی‌توان از پذیرش پیام «انقلاب سیاسی» خود در سطح جهان، توسط مردم دیگر کشورها مطمئن بود، چون ادعای انقلاب ما همواره ارائه که شالوده‌های آن رنگ دیانت دارد، بوده و هست و اگر قرار باشد همواره از ابزار فرهنگیِ خصم، به صورت مطلق یا مشروط بهره جوئیم، آیا اولاً می‌توان چنین تمدنی را بنا نهاد و ثانیاً بر فرضِ بناگذاری، آیا می‌توان ادعاکرد که چنین تمدنی از ماست، در حالی که «» و «»ی دیگران را به عاریت گرفته‌ایم؟! 📝سلسله مباحث گامی عملی در جهت اسلامی کردن فضای دانشگاه‌ها، جلسه 1؛ 1375 ✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
📣 اطلاعیه ◾️به مناسبت سالگرد ارتحال مرحوم علامه آیت‌الله سید منیرالدین حسینی الهاشمی مؤسس ، مجموعه آثار پژوهشی مرحوم علامه حسینی الهاشمی برای بهره‌برداری علمی نخبگان و اندیشمندان انقلاب اسلامی در وب‌سایت حسینیه اندیشه بارگذاری شد. ✔️قابل ذکر است آثار پژوهشی مرحوم علامه، بالغ بر است که با هدف «» در دو بخش: «تئوریزه‌شدن ولایت فقه» و «تئوریزه‌شدن نظام ولایت مطلقه فقیه از طریق فلسفه چگونگی اسلامی» و در سه سطح «حجیت، معادله و مدل» (تحول در حوزه، تحول در دانشگاه و تحول در الگوهای اداره) تولید شده است. ❗️البته به علت فقدان شدید مقدورات در زمان حیات ایشان، اکثر آثار آن مرحوم به صورت «سند پژوهشی» (پیاده‌سازی جلسات پژوهشی) تنظیم شده است. 📚آدرس فهرست عناوین و دریافت اسناد 🔽 https://hosseiniehandisheh.ir/hosseinihttps://eitaa.com/hosseiniehandisheh
🔰ریشه اصلی مشکلات فرهنگی کشور: چالش بین «منطق انتزاعی صوری» با «منطق حسی مجموعه‌نگر» 🔶 آیت‌الله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی (ره): «... الآن دو ماشين تفكّر در اين جامعه وجود دارد كه يكی «» است و «نسبت بين امور» را قطع می‌كند، بنابراين به التزامات قلبی نسبت به عناوين كلی حرمت و وجوب و .. ختم می‌شود، چون موضوعات آنها نيز كلّی است. اما يك دسته ديگر، مسئول اداره عينيّت هستند و «نسبت بين امور» براي آنها اصل است لذا آنها را از يك‌ديگر جدا نمی‌كنند؛ اين تفكّر است. بدين جهت در برابر يك امر، دو موضع در يك جامعه ارائه می‌شود. متأسفانه امروز اين چالش ميان دو دستگاه منطقی، آشكارتر و گسترده‌تر شده است و دامنه آن به ساختارهای اجتماعی ـ مثل ساختار روحانيّت ـ نيز سرايت كرده است و عملاً دو ساختاری كه متولّی اداره عينی و روحانی جامعه‌اند در مقابل يكديگر ايستاده‌اند. لذا قبل از آن‌كه مشكل، سياسی يا اقتصادی باشد، يك مشكل است.» 🗓جلسات پژوهشی پيرامون جهانی شدن فرهنگی دوره دوم، 24 فروردین 1379 ✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
حاج آقا حیدی- میلاد امام حسین -شب اول.mp3
10.22M
🔊 سخنرانی حجت‌الاسلام محمد صادق حیدری در شب میلاد امام حسین علیه السلام ✔️با موضوع: مبارزه با «» برای نیل به مقام «معیت با حضرت اباعبدالله الحسین در عالم رجعت» 🗓 14 اسفند 1400 🕌مسجد امام صادق علیه السلام ✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 سخنرانی حجت‌الاسلام محمد صادق حیدری در شب میلاد امام سجاد علیه السلام ✔️با موضوع: توصیف سیره امام سجاد (ع) بر محور «حادثه سازی ایمانی در برابر دستگاه طغیان» و پیامدهای امروزین آن برای «تغییر طراحی عملیات در جنگ اقتصادی» 🗓 16 اسفند 1400 🕌مسجد امام صادق علیه السلام ✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
🔅مساله‌ی «بذکرک» یا توضیحاتی درباره «مناجات شعبانیه» و «معنویت انقلابی»🔅 صفحه اول 🔷 چند وقتی بود که وسطِ «و الهمنی ولهاً بذکرک الی ذکرک» گیر می‌کردم؛ همان فراز پر از ناز و نیاز ِ مناجات را می‌گویم که در ادامه، با عبارت عجیب و شاید بی‌نظیر ِ «و همتی فی روح نجاح اسمائک و محل قدسک» تکمیل شده. البته معلوم بود که «وله» در عربی با «الی» متعدی می‌شود و ترجمه این فراز را به همچین چیزی تبدیل می‌کند: «شیدایی و اشتیاق به یاد خودت را به من الهام کن». یعنی تکلیفم با «الی ذکرک» معلوم بود اما سر این گیر کرده بودم که این «بذکرک» اینجا چه کار می‌کند و چه معنایی دارد؟ ••─━⊱✦▪️✦⊰━─•• 🔶 کم‌کم به این نتیجه رسیدم که خیلی از اشتیاق‌های ما به یاد خدا و «ذکر الله»، بخاطر این است که دنیا و لذت‌هایش را از دست می‌دهیم و دل‌مان می‌گیرد و یاد خدا می افتیم و ... یعنی دردِ نرسیدن به این شغل و آن مدرک یا نداشتن این سطح از رفاه و آن درآمد و درد دوری از این دختر و آن پسر یا این کالا و آن خدمات است که ما را به وادی حرف زدن با خدا و یاد او و کمک‌خواهی از دستگاهش می‌کشاند. خدا هم گرچه در قرآنش از این وضعیت ما گله کرده که «فاذا رکبوا فی الفلک دعوا الله مخلصین... و اذا نجاهم الی البر اذا هم یشرکون» اما خیلی هم به روی‌مان نمی‌آورد و به احترام خداپرستیِ نصفه و نیمه‌ای که داریم، با ما راه می‌آید. ••─━⊱✦▪️✦⊰━─•• 🔷 اما در کلاس‌های بالاتر ِ خداپرستی که نباید از این خبرها باشد و فرصت‌هایی که در رجب و و ماه مبارک رمضان قرار داده‌اند، نرم افزاری برای عبور از این بچه‌بازی‌ها و حرفه ای شدن ِ امّت پیامبر اکرم در تهذیب و تکامل و اخلاق و معنویت است. شاید بخاطر همین بوده که این «بذکرک» در وسط این فراز استثنایی گنجانده شده تا بگوید: این اشتیاق به یاد خدا (ولها الی ذکرک) باید مبدأ و علت و موتور محرکه‌ای داشته باشد از جنس یاد خدا (بذکرک) و نه غم از دست‌دادن دنیا و لذتهایش. یعنی نمی‌خواهم «نرسیدن به حاجت‌های دنیایی» باشد که مرا به در خانه تو بیاورد. بیا و کاری کن که «یاد خودت» باعث بشود که من به ذکر و یادت مشتاق شوم. خیلی سخت شد، اصلا شاید دور و تسلسل به راه افتاد؛ نه؟ ••─━⊱✦▪️✦⊰━─•• 🔶 نه! یعنی اگر کسی به یاد «ارکانا لتوحیده» بیفتد و «من اراد الله بدأ بکم» را فراموش نکند و «ذکرنا ذکرالله» را بخاطر بیاورد و بداند که تنها راه واقعی برای توحید و ذکرالله، ائمه معصومین هستند، از خیالِ «دور و تسلسل» نجات پیدا می‌کند و می‌فهمد که در «اشتیاق به ذکر خدا بوسیله ذکر خدا» آن «ذکر خدا»ی دومی، همان یاد ائمه معصومین است که می‌تواند جای غم‌های دنیا را بگیرد و علت اشتیاق واقعی و نیاز حقیقی به یاد و ذکر خدا شود. ••─━⊱✦▪️✦⊰━─•• 🔷 اما راستش را بخواهید هنوز گیر داشتم. یاد ائمه هدی چطور می‌توانست علت اشتیاق واقعی و غیردنیایی به ذکر خدا باشد؟ من ِ بدبخت که حتی این راه نجات را هم خراب کرده بودم و توی روضه‌ها هم فقط وقتی خوب گریه می‌کردم که دلم زیر آوار مشکلات زندگی لِه شده بود. پس دنیازدگی در گریه بر اهل بیت هم.... اینجا بود که فراز دلربای بعدی _ که انگار داشت جمله قبلی را تفسیر می‌کرد _ به دادم رسید: «و همتی فی رَوح نجاح اسمائک و محل قدسک» همّ و غم و اهتمام و همت من را متمرکز کن در «نسیم پیروزی نام‌هایت» و بعد «اسمائک» را به «نحن الاسماء الحسنی» که امام صادق گفته بود و «السلام علی اسم الله» که در زیارت علی بن ابی‌طالب میگوییم، اضافه کردم و گفتم: همّ و غم مرا در پیروزی دستگاه اهل‌بیت قرار بده. ادامه👇👇👇 ✅ https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
🔅مساله‌ی «بذکرک» یا توضیحاتی درباره «مناجات شعبانیه» و «معنویت انقلابی»🔅 ••─━⊱✦ صفحه دوم ✦⊰━─•• 🔶 کسی که زندگیش را صرف این پیروزی کند و هم و غمِ غلبه دستگاه حق را داشته باشد، آن وقت خوب می‌فهمد که دستگاه باطل چه عرض و طولی پیدا کرده و به قول خدا با «مکر اللیل و النهار»ش چگونه حیله‌ی شبانه‌روزی می‌کند و «ظلمات بعضها فوق بعض» ش چه تاریک خانه‌هایی از ضلالت درست کرده و چگونه بارانی از مصیبت و عناد را بر سر انبیا و اوصیا می‌ریزد و آنها را به «زلزلوا زلزالا شدیدا» مبتلا میکند و «متی نصرالله» شان را به آسمان می‌فرستد. کسی که شغلش را مبارزه و بت‌شکنی قرار دهد و بتواند در هر عصری آن را به درستی تطبیق بدهد، کسی که گیر دنیا نیفتد و در این درگیری حاضر شود تا «نسیم پیروزی اسماء الهی» بر جهان وزیدن بگیرد؛ آن قدر در فشار و مصیبت و بلا و ابتلا قرار میگیرد که واقعا «بذکرک» سراغ «الی ذکرک» می‌رود و از شدت استیصال در برابر قدرت منافقین و کفار، عمیق‌ترین رابطه‌ها را با مبدأ قدرت یعنی خدا آغاز می‌کند و با تمام وجودش، شیدای یاد خدا می‌شود و از او می‌خواهد در برابر معرکه همه‌جانبه‌ی اهل طغیان، نصرت و یاریش را برای اهل ایمان نازل کند. ••─━⊱✦▪️✦⊰━─•• 🔷 قبول دارم که کلماتم کم آوردند و لکنت گرفتند. اصلا چرا راه دور برویم؟ برویم سراغ کلمات سرسلسله‌ی عشّاق ؛ همان کسی که اگر همتش برای دفاع از خداپرستی در قرن بیستم نبود امثال ما از هزار فرسنگی این مناجات عزیز هم رد نمیشدیم. همو که عمیق‌ترین ذکرالله و یاد خدا را در شدیدترین مصائبِ درگیری با کفر و پس از پذیرش قطعنامه قلم زد: «خداوندا، تو می‌دانی که ما سر سازش با کفر را نداریم. خداوندا، تو می‌دانی که استکبار و امریکای جهانخوار گلهای باغ رسالت تو را پرپر نمودند. خداوندا، در جهان ظلم و ستم و بیداد، همه تکیه گاه ما تویی، و ما تنهای تنهاییم و غیر از تو کسی را نمی‌شناسیم و غیر از تو نخواسته‌ایم که کسی را بشناسیم. ما را یاری کن، که تو بهترین یاری کنندگانی.» ••─━⊱✦▪️✦⊰━─•• ❤️ تقدیم به ابرمرد تاریخ و بزرگ‌معلمِ «عرفان حماسه محور» و «اخلاق و تهذیب انقلابی» و «معنویتِ جهادبنیان»، آن برپادارنده شور حسینی امام روح الله الموسوی ؛ و تقدیم به شهید یک و بیست دقیقه‌ی همه‌ی شبهای جمعه که با قرار گرفتن در نوک پیکان درگیری با کفر مدرن، قله‌های معنویت جهادی و عرفان انقلابی را در نوردید و دل ملت ایران را با خود بُرد و تقدیم به استاد اخلاقِ حاج و معلم و مرادش در همه نفس‌گیری‌های این درگیری، سید علی حسینی . ✍️ حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
◼️ ۲۶ اسفندماه سالگرد ارتحال حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق، و مؤسس تسلیت باد ☑️ شادی روح آن استاد فرزانه، صلوات و فاتحه ✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
حسینیه اندیشه و جبهه مقاومت
◼️ ۲۶ اسفندماه سالگرد ارتحال حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق، #اندیشمند_انقلاب_فرهنگی و مؤسس
🔰 مرور کوتاهی بر زندگی‌نامه علمی مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق (مؤسس حسینیه اندیشه): ☑️ در دی‌ماه سال ۱۳۳۶ در شهر شیراز چشم به جهان گشود. در سال ۱۳۶۱ برای دست‌یابی به معارف حقه الهی به حوزه علمیه قم مهاجرت کرد. سپس در پی آشنایی با مباحث عمیق و نوین حضرت آیت‌الله علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی برای پشتیبانی تئوریک از نظام اسلامی و دستیابی به مدل الهی اداره‌ کشور، در زمره شاگردان آن فقید سعید قرار گرفت. ☑️مرحوم استاد صدوق به‌عنوان شخصی که قدرت استنباط معارف حقه الهی بر مبنای را داراست، معرفی شد که اعطای این مدال افتخار، نشان‌دهنده‌ تسلط مبنایی مرحوم استاد صدوق بر مباحث بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی بود. ☑️با ارتحال مرحوم علامه حسینی‌، استاد صدوق همه همکاران و شاگردان مرحوم علامه حسینی را به تداوم تولید از طریق استراتژی «تطبیق» دعوت کرد زیرا براساس بیانات استاد خود در اواخر حیات مبارکش، قائل بود بدون مقایسه و تطبیقِ «دستاوردهای مبنایی علامه حسینی» با «ساختار و سرفصل‌های اصلی ِ علوم متداول»، قابلیت انتقال این مباحث به متخصصین در حوزه و دانشگاه و نظام کاهش خواهد یافت و با فراهم‌نشدن زمینه تفاهم با اصحاب فن، انزوای این مباحث و عدم امکان بهره‌مندی جامعه علمی و اجرایی کشور از آن را در پی خواهد آورد. ☑️بر همین اساس، آن مرحوم در بخش تطبیق مباحث «»، با محور قرار دادن کُتبی از قبیل «اصول فلسفه و روش رئالیسم»، «لمعات المشرقیه»، «المنطق»، «نهایة‌الحکمة» و...، پنج دوره بحث تطبیقی را در عرصه معرفت‌شناسی و فلسفه انجام داد. هم‌چنان که با بررسی کتب «حلقات» و «کفایة‌الاصول» و طی پنج دوره بحث تطبیقی، به تطبیق و مقایسه بین علم اصول احکام حکومتی با علم اصول موجود پرداخت. از سویی پس از دو دوره نقد و بررسیِ «مبانی تفسیر قرآن به قرآن»، به بررسی تفسیر «المیزان» پرداخت و سپس با تکیه به مبانی منطقی و فلسفی و اصولی استاد خود، رویکرد جدیدی به سوره‌ها و آیات کریمه قرآن مجید و جمع‌بندی روایات مربوطه را مطرح کرد تا از این رهگذر، زمینه‌های شکل‌گیری سرفصل‌های «» و استنباط وظایف برای نظام اسلامی و ساختارهای آن پدید آید. ☑️در بخش «» و علی‌رغم فراهم‌نشدن محیط‌های دانشگاهیِ مورد نیاز در عرصه تطبیق، آن مرحوم با دسته‌بندی‌های جدیدی که در کتب درسی دبیرستان در سطح علوم پایه (زیست، ریاضی و فیزیک) انجام داد، تطبیق مباحث مرحوم علامه حسینی را بر اصول موضوعه‌های این علوم آغاز کرد. ☑️در بخش «»، مباحث تطبیقی را از بررسی اسناد پشتیبان تدوین چشم‌انداز بیست‌ساله آغاز نمود و با ارائه‌ «دکترین تفاهم کاندیداهای ریاست‌جمهوری» و طرح بحث «تئوریزه‌کردن مفهوم عدالت با رویکرد تحقیقات میدانی» و «بهینه‌ی مدیریت استانی»، «نقد و بررسی کتاب مبانی لایحه برنامه چهارم توسعه» و «نقد و نقض سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه مصوب دولت و مجمع تشخیص مصلحت و اصلاحات پیشنهادی» تداوم یافت. با طرح سفارش «تولید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» توسط رهبر انقلاب، محور فعالیتهای مرحوم استاد در این زمینه، در قالب کتاب «نقد و بررسی سند الگوی پایه؛ ارائه‌شده توسط مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» تجلی یافت. همچنان‌که با تشدید جنگ اقتصادی از سوی کفر جهانی و طرح «اقتصاد مقاومتی»، به طرح مباحثی راهبردی برای تأسیس قرارگاه علمی عملیاتی پرداخت. ☑️حسن ختام همه‌ی این فعالیت‌های خستگی‌ناپذیر در تطبیق مدل، مباحث دو کتاب راهبردی «گفتمان انقلاب» و «بررسی تئوری تولید قدرت، ثروت، اطلاع در سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی» بود که با نقد و نقض سبک زندگی غربی در سیاست، فرهنگ و اقتصاد، سبک زندگی اسلامی را در عرصه‌های مختلف حاکمیت و در دو سطح «وضع مطلوب» و «دوران گذار» تشریح و تأکید نمود که این سلسله بحث، بمثابه در عرصه اداره‌ کشور و معین‌کننده‌ چگونگی خروج از ساختارهای توسعه غربی و حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی است. ☑️ سرانجام در سحرگاه ۲۶ اسفندماه سال ۱۳۹۵ و در حالی‌که مرحوم استاد صدوق رهسپار شهر شیراز برای تبلیغ گفتمان انقلاب و انقلاب فرهنگی بود، دعوت حق را لبیک گفت. پیکر مرحوم استاد با لطف مقام معظم رهبری در حرم حضرت معصومه‌علیهاالسلام و در جوار مقبره شهید بزرگوار آیت‌الله دکتر مفتح به خاک سپرده شد. ✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
📣 اطلاعیه ◾️به مناسبت سالگرد ارتحال مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین استاد مسعود صدوق (مؤسس حسینیه اندیشه)، مجموعه پژوهشی‌های آن استاد فرزانه برای بهره‌برداری علمی نخبگان و اندیشمندان انقلاب اسلامی در وب‌سایت حسینیه اندیشه بارگذاری شد. ✔️قابل ذکر است آثار علمی مرحوم استاد صدوق، بالغ بر ۱۶۰ عنوان پژوهشی است که با هدف و از طریق تطبیق دستاوردهای پژوهشی مرحوم علامه حسینی الهاشمی بر «ساختار و سرفصل‌های اصلی علوم متداول» صورت گرفته است تا با انتقال این مباحث عمیق به متخصصین و نخبگانِ «حوزه و دانشگاه و مدیران اجرایی» و فراهم‌ شدن زمینه تفاهم با اصحاب فن، امکان بهره‌مندی جامعه علمی و اجرایی کشور برای حرکت به سمت تحقق میسر گردد. 📚آدرس فهرست عناوین و دریافت اسناد 🔽 https://hsnand.ir/sadoghhttps://eitaa.com/hosseiniehandisheh
❇️ به‌مناسبت نیمه شعبان و همچنین سالگرد ارتحال مرحوم استاد حجت‌الاسلام و المسلمین مسعود صدوق، امروز «روزنامه کیهان» در شماره ۲۲۹۹۱ (۲۶ اسفند ۱۴۰۰) یادداشت‌ حسینیه اندیشه با عنوان «ضرورت زمینه‌سازی برای ظهور» را منتشر کرد. ✔️ قابل ذکر است این یادداشت، برگرفته از مباحث پژوهشی مرحوم استاد مسعود صدوق در موضوع: 🔅 «فقه فرج؛ برای دستیابی به احکامِ تغییر توازن قوا بین کفر و ایمان» 🔅 می‌باشد که به قلم حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری تنظیم گردیده است. 🗂جزئیات خبر و دریافت فایل یادداشت◀️ hsnand.ir/lwa2https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
حسینیه اندیشه و جبهه مقاومت
❇️ به‌مناسبت نیمه شعبان و همچنین سالگرد ارتحال مرحوم استاد حجت‌الاسلام و المسلمین مسعود صدوق، امروز
🔰بخش‌هایی از یادداشت «فقه فرج؛ دستیابی به احکامِ «تغییر توازن قوا بین کفر و ایمان» (منتشر شده در «روزنامه کیهان» مورخ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰): 🔸چیستی وظیفه جامعه شیعه برای پایان دوران غیبت حضرت ولی‌عصر (عج) و تعجیل در فرج آن امام غائب، از سوالات اساسی و مهمّی است که پاسخ به آن، همواره باید دقیق‌تر و عمیق‌تر شود. 🔹 گرچه عمل به احکام فردی قطعاً در زمینه‌سازی موثر است اما به نظر می‌رسد نمی‌تواند «محور اصلی» در انجام وظیفه برای ظهور تلقی شود چرا که ماهیت ظهور، امری اجتماعی و حکومتی و بلکه جهانی است و لذا تحقق آن، قاعدتاً به احکام اجتماعی و حکومتی نیز وابسته باشد. 🔸 در روایات بسیاری، علت غیبت به صراحت بیان شده که می‌توان آنها را در دو دسته کلی طبقه‌بندی کرد. الف) روایاتی که دلالت می‌کند علت غیبت، آن است که هنگام قیام بیعتی از طواغیت بر گردن امام نباشد و او از روی ناچاری به دستگاه طاغوت متعهد نشود. ب) روایاتی که علت غیبت را خوف امام از شهادت توسط دشمنان معرفی می‌کند. البته روشن است که خوف از شهادت نباید به معنای ابتدایی آن حمل شود چرا که چنین معنایی از ساحت مؤمنین مجاهد نیز به دور است؛ چه برسد به امام معصوم که سلسله‌جنبان شهادت محسوب می‌شود. 🔹مأموریت حضرت ولی‌عصر (عج) تحقق کامل دین الهی با همه اجزاء آن در تمامی نقاط عالَم و در مقیاس جهانی است که دستیابی به این رسالت سترگ، قطعاً درگیری با قدرت‌های جهانی و هجمه‌ی همه‌جانبه کفار و منافقین به آن حضرت برای حفظ قوای مادّی خود را در پی دارد. اگر قدرت مؤمنین تناسبی با این درگیری جهانی و تمدّنی نداشته باشد و اهل ایمان تمرین لازم برای حضور در این سطح از منازعه را نکرده باشند از معرکه پا پس خواهند کشید و آن حضرت نهایتاً در این منازعه تنها خواهند ماند و به شهادت خواهند رسید. این در حالی است که امام دوازدهم مأمور به تحقق حکومت جهانی توحید هستند و شهادت آن جناب قبل از این مأموریت، مانع از نیل به این آرمان خواهد شد. 🔸 تغییر توازن قوا در «گام اول» از حرکت انقلاب اسلامی، بیشتر در سطح «قدرت سیاسی» محقق شده اما قدرت تنها به این سطح منحصر نیست بلکه قدرت، ابعاد فرهنگی و اقتصادی نیز دارد. بنابراین «» از حرکت نورانی انقلاب اسلامی برای نیل به «آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی» باید در جهت تغییر توازن قوای فرهنگی و اقتصادی به نفع اسلام باشد که این مهم بدون یک «» که قدرت هماوردی با «عقلانیت کاربردی مدرنیته» را داشته باشد و ارتباط آن با دین به صورت قاعده‌مند احراز شود، ممکن نخواهد بود. 🔹این یادداشت، شرحی کوتاهی است بر ایده «» که توسط مرحوم استاد حجه‌الاسلام و المسلمین مسعود صدوق مطرح شد تا مباحث استاد فقید خود مرحوم علامه آیت‌الله سید منیرالدین حسینی‌الهاشمی پیرامون «فلسفه تاریخ» را تداوم بخشد و از این طریق، مبانی معرفتی اسلام را از تصورات غیرکاربردی برهاند و آن را به مبنایی برای حرکت عینی نظام مقدس جمهوری اسلامی تبدیل نماید و چارچوبی جدید برای تبیین «اعتقادات حکومتی» فراهم آورد. 🗂فایل متن یادداشت◀️ hsnand.ir/lwa2 https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
فعالیتهای علمی حسینیه اندیشه در سال 1400.pdf
281.2K
📋فایل PDF گزارش سالانه فعالیت‌ها ❇️ حسینیه اندیشه طبق سنوات گذشته، گزارش سالانه فعالیت‌های علمی خود را منتشر کرد. ✔️این گزارش اجمالی، شامل فعالیت‌های پژوهشی اعضای هیئت علمی و پژوهشگران حسینیه اندیشه در سال ۱۴۰۰ است که در سه سطح: «تولیدات پژوهشی»، «گفتمان‌سازی» و «واحد خواهران» تنظیم شده است. ▶️ hsnand.ir/gderhttps://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔰هندسه‌ی جدیدی از وظایف جامعه زنان در عصر غیبت 🔸اگر مولفه اصلی در شخصیت زن، به «عطوفت و رحمت» و محور اساسی در شخصیت مرد، به «استحکام و قدرت» شناخته شود، خانواده نیز به نهادی تعریف خواهد شد که این دو خصوصیت را به یک «ترکیب متعادل» برساند. یعنی ازدواج نه فقط کشش بین دو جنس مخالف، بلکه ترکیب دو خصوصیت روحی متفاوت برای دستیابی به یک برآیند تعادلی است: آرام‌گرفتنِ «قدرت» در دامن «مهربانی» و پناه‌بردن «عاطفه» به آغوش «اقتدار». 🔹طبعاً این ترکیب به خانواده منحصر نمی‌شود و در جامعه نیز ظهور و بروز پیدا می‌کند. در این صورت است که جامعه زنان در منصب مهمّی به نام «مدیریت عواطف اجتماعی» قرار می‌گیرند تا در کنار فعالیت جامعه مردان در جهت «مدیریت قدرت و إعمال اقتدار در جامعه»، یکدیگر را بهینه و اصلاح کنند و به جامعه، وضعیتی متوازن و متعادل ببخشند. 🔸بر این اساس، برخلاف الگوی «زن شرقی» هم گامی ابتدایی اما اساسی برای تعریف نقش اجتماعی زنان برداشته شده و هم برخلاف الگوی «زن غربی»، این نقش از تحصیل و اشتغالِ مشابه با مردان فاصله گرفته و مختص و مخصوص به زنانگی است. 🔹به نظر می‌رسد تحلیل دقیق از رفتار محارمِ انبیاء و اوصیاء الهی نیز، تصویر فوق را تأیید می‌کند. یعنی محور فعالیت این مخدّرات، هماهنگ‌سازی عواطف اجتماعی با مأموریت اولیاء الهی مبنی بر «دفاع از پرستش خدای متعال در درگیری با پرستش طواغیت» بوده است. کما این‌که جامعه زنان در دوران انقلاب و دفاع مقدس، تجاربی از این سنخ را رقم زده که هنوز تئوریزه نشده است. 🔸با این توضیحات می‌توان گمانه جدیدی پیرامون روایات معدودی که درباره زنان مهدی‌یاور نقل شده ـ و تعداد آنها از 13 نفر تا 50 نفر ذکر شده ـ مطرح کرد: از آنجا که متعادل‌ترین حالت جوامع و خانواده‌ها و انسان‌ها در دوران ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) رقم می‌خورد، قهراً مدیریت زنان پیشرو و پرهیزکاری ضرورت پیدا می‌کند که تنظیم و توازن‌بخشی به روابط بین «قدرت و عاطفه» را موضوع تمرکز خود قرار دهند و بر محور «پرستش خدای متعال از طریق اراده امام معصوم»، بیشترین امکان و مناسب‌ترین محیط را برای تعادل ایمانی، در اختیار بشریت بگذارند. 🔹البته روشن است که پرورش چنین عناصری، در خلأ یا به صورت ناگهانی و همزمان با ظهور رقم نمی‌خورد و از اینجاست که می‌توان هندسه‌ی جدیدی از وظایف برای جامعه زنان در عصر غیبت را تخمین زد: ایجاد یک ساختار اجتماعی که هم عواطف جامعه زنان را بر محور «توسعه دستگاه ایمان» هماهنگ کند و هم با تسرّی آن به «قدرت سیاسی و فرهنگی و اقتصادی»، در جایگاه مدیریت عواطف اجتماعی قرار گیرد. این روند در تکامل خود می‌تواند به «دولتِ زنان» تبدیل شود که بر محور «دفاع از پرستش اجتماعی خدای متعال در برابر دستگاه کفر»، با «دولتِ مردان» به یک ترکیب هماهنگ منتهی می‌شود تا از این طریق، آمادگی واقعی برای ظهور را بدست بیاورد. 🔸چرا که دوران ظهور، دوران بهره‌مندی بشریت از مدیریت معصوم (ع) و دستیابی به بالاترین تعادل‌های ایمانی در مقیاس جهانی است که ظرفیت پذیرش این مسأله و مشارکت در آن، جز با تمرین و تجربه‌ی پیچیدگی‌های «تعادل‌بخشی به خصوصیات روحی» در مقیاس اجتماعی ممکن نخواهد بود. ✍️ حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری (عضو هیئت علمی حسینیه اندیشه) ✅ https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
🇮🇷از «شعبانِ» پیامبر تا «فروردینِ» خمینی🇮🇷 ✅ «زمان» پدیده‌ی مَهیب و مسلّطی است و آدم‌ها هر چقدر هم گردن‌کش شوند، نمی‌توانند از تسلط زمان بر خودشان فرار کنند و محکوم آن نباشند. حالا فکر کنید خالق زمان تصمیم گرفته باشد همچین پدیده‌ای را گره بزند به نام نامیِ محمّد و با شخص شخیص پیامبر اکرم. شاید برای این‌که نشان بدهد که برترین پیامبرش مثل بقیه‌ی بنده‌هایش نیست و مخلوقی را آفریده که حتی بر زمان هم حکومت دارد. اگر کسی به من بگوید «ماه شعبان یعنی چه»، انتخاب عقل ناقص من، همین جمله‌های بالایی است. ••─━⊱✦▪️✦⊰━─•• ✅ احتمالاً عظمتِ این نعمت بوده که نبیّ‌اکرم را به یک رفتار خاص در ماه شعبان سوق می‌داده: «الذی کان رسول‌الله یدأب فی صیامه و قیامه فی لیالیه و ایامه» روزهای روزه و شب‌های به‌پاخاسته‌ که محبوب‌ترین آفریده‌ی خدا آنها را با حالت ویژه‌ی «بخوعاً لک فی اکرامه و اعظامه» همراه کرده و ما را یاد «لعلّک باخع نفسک» انداخته. نمی‌دانم تعبیر درستی بکار می‌برم یا نه ولی به حکم معنای «بخوع» در قرآن، انگار هدیه خدا به پیامبرش به قدری مهابت داشته که نبیّ‌اکرم «خودش را به کشتن می‌انداخته» تا بتواند پاسخ این رحمت را بدهد و شکر این هدیه‌ی مخصوص را به جا بیاورد. ••─━⊱✦▪️✦⊰━─•• ✅ شاید از همین حال نبیّ، بشود حکمت ندای آن مُنادی را که به فرمان پیامبر در مدینه فریاد می‌زد، حدس زد: «ای مردم مدینه! بدانید که شعبان، ماه من است. پس خدا رحمت کند هر کسی را که من را بر [ادای حق] ماه من، یاری کند.» پیامبر که خودش یاری‌کننده همه‌ی انسان‌ها و جوامع است و به حکم صلوات شعبانیه، «غیاث المضطر المستکین» نام گرفته، چرا باید از بقیه کمک بخواهد؟ چون می‌خواهد با حالت «بخوع» از این هدیه‌ی خدا تشکر کند. کسی که برای کاری خودش را به کشتن می‌اندازد، تمام توانمندی‌هایش را به میدان می‌آورد و به قدر تمام مقدوراتش و حتی بالاتر از آن دوندگی می‌کند و خب، چه توانمندی و مقدوری بهتر از «امّت» ش؟ از همه آنها می‌خواهد به میدان بیایند و شاخه‌های درخت طوبی را بگیرند تا شکر این نعمت نه با یک زبان و یک نفر، که با میلیون‌ها زبان و نفر رقم بخورد و کثرت امّت بدون اینکه نفی شود، حول محور پیامبر با هم ترکیب شود و یک برآیند واحد از جنس «پرستش و بندگی» را رقم بزند و این بندگی و شکر به جای منحصر شدن در پیامبر، مرکّب از رفتار او و امّتش باشد و تا همیشه تاریخ، عمر و امتداد پیدا کند و دائماً افزون‌تر شود. ••─━⊱✦▪️✦⊰━─•• ✅ بخاطر همین‌ها، گمان می‌کنم همه اعمالی که در ماه شعبان وارد شده، از روزه و مناجات و صلوات شعبانیه تا صدقه و استغفار و اذکار، همگی ابزارهایی برای یاری به پیامبر هستند تا او از طریق ما، «بخوع» شعبانیه‌اش را با ترکیب پیچیده‌تر و جزئیات بیشتری به خدایش تقدیم کند. مثلاً همین ذکر «لا اله الا الله و لا نعبد الا ایاه مخلصین له الدین و لو کره المشرکون» که گفته‌اند هزار بار در ماه شعبان بخوانید؛ مخصوصا با آن صیغه جمع در «نعبد» و «مخلصین» که توحید را از شکل فردی در می‌آورد و «پرستش دسته‌جمعی» و «اخلاص اجتماعی» را فریاد می‌زند: وقتی «توحید» باعث ایجاد یک «جمع» شود و انسان‌ها به این دلیل جامعه بسازند که نه فقط نیازهای مادّی که نیازهای یکدیگر برای پرستش عمیق‌تر و پیچیده‌ترِ خدا را هم برطرف کنند، یک قدرت ایمانی درست شده که اهالی باشگاه قدرت مادّی را به ترس و لرز و کراهت و نفرت می‌اندازد و «و لو کره المشرکون» را به یک رویّه حتمی تبدیل می‌کند. ••─━⊱✦▪️✦⊰━─•• ✅ فکر کنم کمی سخت شد. خب می‌شود کار را راحت‌تر کنیم و برویم سراغ جمله‌ی کسی که عمرش را صَرف همین ذکر کرده و ترجمه امروزین آن را در سراسر منطقه پراکنده. منظورم خمینی کبیر است که گفت: «حاشا که خلوص عشق موحدین جز به ظهور کامل نفرت از مشرکین و منافقین میسّر شود.» مردی که زندگیش را به ابزاری برای بخوع پیچیده‌تر پیامبر اکرم تبدیل کرد و از طریق ملت ایران، پرستش جمعی خدای متعال را مبنای «» قرار داد. یعنی در زمانه‌ای که شرک و می‌خواست با «تقسیم کار بین‌المللی»، امت پیامبر اکرم را به ابزاری برای غلیظ‌تر کردنِ دنیاپرستی خودش تبدیل کند، جمهور ایرانیان را بر محور «قدرت اسلام» و «اقتدار موحدین» در برابر مشرکین و منافقین، جمع کرد و با زبان میلیون‌ها ایرانی، به میلیون‌ها زبان فریاد زد: «لا اله الا الله و لا نعبد الا ایاه مخلصین له الدین و لو کره المشرکون». ✅حتی اگر مشرکین بدشان بیاید و از نفرت و عصبانیت بمیرند، ترکیب‌شدن امّت با پیامبر از فراز قرن‌ها عبور کرده و صدای منادی رسول‌الله زمان و مکان را درنوردیده به دوازدهم فروردین رسیده و در کوچه‌های ایران پیچیده: «بدانید که شعبان، ماه من است. پس خدا رحمت کند هر کسی را که من را بر [ادای حق] ماه من، یاری کند...» ✍️ حجت‌الاسلام محمدصادق حیدری ✅ https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
◾️و «زن» اگر که تویی، ما کدام مان «مَردیم»؟! ◾️ ☑️ یک بانوی قدرتمند و ثروتمند طبعاً در معرض انواع ارتباطات اجتماعی است و بخاطر همین وقتی تمامی زن‌های مکّه به دلیل ازدواج با یک مرد فقیر، با او قطع ارتباط کنند؛ در میانه موج‌های بزرگی از فشار روحی بالا و پایین خواهد شد... گذشته از این، بحرانی‌ترین لحظات زندگی یک زن، همان وقتی است که می‌خواهد از بار فرزندش فارغ شود. درست در همچین لحظاتی، تمامی زنان قریش را بسیج کرده‌اند تا او تنها بماند و بخاطر وفاداری اعجازآمیزش به محمّد مجازات شود؛ اما باز هم یقین پولادین او ذرّه‌ای متزلزل نمی‌شود. ☑️ در مقابل چنین عظمتی است که «برترین زنان جهان» لیاقت پیدا می‌کنند تا قابلگی کنند برایش ... 🏴پ.ن: همه‌ی مردهایِ نامردی که یک روز به دنیا آمدند و یک روز هم با خفّت و حقارت، سرشان را روی زمین گذاشتند، مشکل‌شان این بوده که برای نصرت ولیّ خدا، شاگردی ِ خدیجه را نکرده‌اند. سیزده شب مانده تا شب قدر که در آن، عرضه‌دارها برای نصرت ولیّ مقدر می‌شوند. می‌شود دست نوازشی بر سرم بکشی تا کمی از تو وفاداری یاد بگیرم ای مادرِ همه ی مومن‌ها؟ ✍️ حجت الاسلام محمدصادق حیدری https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
🔅«تولید دانش‌بنیان و خطر تأویل نخبگانی»🔅 📣تحلیل حسینیه اندیشه پیرامون شعار سال ۱۴۰۱، با عنوان: «تولید دانش‌بنیان و خطر تأویل نخبگانی» منتشر شد. ✔️ این تحلیل ضمن اشاره به تعریف ادبیات تخصصی متداول از مفهوم «تولید دانش بنیان»، به چگونگی «» شعار سال ۱۴۰۱ توسط مفاهیم تخصصی موجود می‌پردازد و سپس با تکیه مباحث پژوهشی مرحوم علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی، پیشنهاداتی متناسب با اهداف نظام اسلامی ارائه می‌دهد تا روند اجرای شعار «تولید دانش بنیان» از این «تأویل نخبگانی» در امان بماند. ✔️ضمنا این تحلیل در شماره ۷۸۹۱ روزنامه ایران به مورخ ۱۴۰۱/۱/۳۱ نیز به چاپ رسید. 📋جزئیات بیشتر خبر و دریافت فایل تحلیل◀️ hsnand.ir/kyeghttps://eitaa.com/hosseiniehandisheh