هدایت شده از کانال رسمی حسینیه اندیشه
«تولید دانشبنیان» و خطر «تأویل نخبگانی».pdf
311K
🗂#فایل PDF تحلیل حسینیه اندیشه پیرامون شعار سال ۱۴۰۱، با عنوان: «تولید دانشبنیان و خطر تأویل نخبگانی»
✅ https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
حسینیه اندیشه و جبهه مقاومت
🗂#فایل PDF تحلیل حسینیه اندیشه پیرامون شعار سال ۱۴۰۱، با عنوان: «تولید دانشبنیان و خطر تأویل نخبگان
🔰#بخشهایی از تحلیل حسینیه اندیشه پیرامون شعار سال ۱۴۰۱، با عنوان: «تولید دانشبنیان و خطر تأویل نخبگانی»
1️⃣ سخنان مقام معظم رهبری پیرامون نامگذاری سال ۱۴۰۱ به «تولید؛ دانشبنیان و اشتغالآفرین» نشان میدهد که ایشان سعی دارند تا کشور از طریق افزایش شرکتهای دانشبنیان، بر نحوه خاصی از تولید متمرکز شود و محوریت در دانشبنیانشدنِ تولید را به «عرصه کشاورزی و تأمین کالاهای اساسی» سپردند تا دو هدف «امنیت غذایی» و «افزایش درآمد کشاورزان» در کنار «اشتغالآفرینی خصوصاً برای جوانان تحصیلکرده» محقق شود.
2️⃣ آنچه در جمعبندی فوق به آن اشاره شد، با درک متخصصین و ادبیات تخصصی موجود پیرامون «تولید دانشبنیان» تفاوت زیادی دارد. لذا اگر تفاوت غرض رهبری از شعار سال با درک تخصصی متداول از آن مورد توجه قرار نگیرد، عملاً نوعی «#تأویل_نخبگانی» نسبت به «تولید؛ دانشبنیان؛ اشتغالآفرین» رقم خواهد خورد که تا حدود زیادی، نظام اسلامی را از نیل به اهداف این شعار محروم خواهد کرد.
3️⃣ تکنولوژی و فناوری به عنوان تکیهگاه و محورِ «تولید دانشبنیان» در دو بخش تکنولوژی برتر و تکنولوژی متوسط قابل دستهبندی است. تکنولوژی برتر و فتح عرصههای جدید توسط شرکتهای دانشبنیان، معمولاً به سرمایههای انبوه و سطح بالایی از پیچیدگی فنّی احتیاج دارد. عملاً ملازم با حضور در «زنجیره ارزش جهانی» و قبول تقسیم کاری است که با محوریت قدرتهای بزرگ، تعیین شده است.
4️⃣ حضور ایران در روند فوق با واقعیتی به نام تحریمهای گسترده سازگاری ندارد. مهمتر آن که حتی اگر مانعی به نام تحریمها وجود نداشت، ورود در چرخهی پیشگفته، با شعار استقلالخواهی مکتبی که به حق توسط نظام مقدس جمهوری اسلامی پیگیری میشود، ناسازگار خواهد بود بلکه چنین وضعیتی، مکرّرا از سوی رهبری نفی و طرد شده است.
5️⃣ مساله دوم در تولید دانشبنیان هنگامی است که ناظر به تکنولوژی متوسط و ارتقاء خطوط تولید و اتوماسیون باشد. در این صورت به دنبال کاهش هزینه عوامل تولید از جمله نیروی انسانی است تا با کاهش کارگران، سود سرمایه را افزایش دهد. چنین روندی موجب تمرکز شدید سرمایه و فناوری میشود و پیامدهای ضد اشتغال به همراه دارد.
6️⃣ البته تمرکز شدید سرمایه و تکنولوژی بر «تولید انسان و تعداد آن» نیز حکمفرمایی میکند و بر این اساس، افزایش جمعیت را بدون در نظر گرفتن تناسب آن با نیازهای بازار کار، پدیدهای نامعقول به حساب میآورد. لذا اتخاذ «سیاست کاهش جمعیت» به امری منطقی و با صرفه برای کشورهای مختلف جهان (از هفت قدرت صنعتی تا چین) تبدیل شده است.
7️⃣ همه اینها در حالی است که اولاً پیگیری علم و فناوری در نگاه رهبر انقلاب، با هدف بیاثر کردن تحریمها و دستیابی نظام اسلامی به استقلال و اقتدار در مقابل قدرتهای جهانی مطرح شده است؛ ثانیاً بخش کشاورزی و تأمین کالاهای اساسی به عنوان محور و پیشران تولید دانشبنیان معرفی شده و ثالثاً هدف از این پیشران، اشتغال جوانان تحصیلکرده قرار گرفته است.
8️⃣ بنابراین برای تحقق شعار مدنظر مقام معظم رهبری، باید تصویر جدیدی از «تولید دانشبنیان» ارائه کرد که هم به اقتدار و استقلال کشور آسیب نزند و هم علیرغم ایجاد بهرهوری در تولید، ضداشتغال نبوده و فرصتهای شغلی در سطح وسیع ایجاد کند و هم کشاورزی و تأمین کالاهای اساسی در آن محوریت داشته باشد که در تحلیل حسینیه اندیشه #پیشنهاداتی_راهبردی برای این مهم مطرح شده است.
📋 متن کامل تحلیل◀️ hsnand.ir/kyeg
✅ https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
🏴فلسفه شب قدر و نزول «کل امر» در این شب🏴
🔰حجت الاسلام و المسلمین مرحوم استاد صدوق:
☑️همانگونه که در مدیریت و برنامهریزی امروزین و متداول، برنامهی سالانه در قالب لایحهی بودجه ارائه میشود، برنامهی خدای متعال برای سال پیش رو در شب قدر معین میشود. البته طبق روایات، شب قدر از زمان هبوط حضرت آدم و سایر انبیای سلف جریان داشته و این در حالی است که کفار پس از گذشت ۶۸۰۰ سال از دورهی اول تاریخ و طیّ ۱۴۰۰ سال از سرفصل دوم آن، به تازگی برنامهریزی سالانه برای نظم در کشورداری و مدیریت در دستور کار خود قرار دادهاند.
✅ گرچه همهی امور در این شب مبارک معین میشود اما موضوع اصلی که در لیلةالقدر مقدّر میشود، #مصائب و #بلایایی است که بر اثر تنهایی و غربت ائمّهی هدی و بیوفاییِ امتها، نازل خواهد شد. یعنی در شب قدر، تمام مصائب و بلایایی که توسط کفار و منافقین در سال آینده محقق خواهد شد و بهدلیل جاهلی یا کاهلیِ امت دینی کسی در برابر آنها نمیایستد، به حضرت ولیعصر(عج) عرضه میشود و آن قلب محزون، تمامی این مقدّرات را میپذیرد تا در تناسب با ظرفیت موجود در دستگاه ایمان، تاریخ به سمت تکامل به پیش رود.
☑️در نتیجه، این عوامّ از مردم هستند که در شب قدر برای مغفرت سر به آستان الهی میسایند و الا کسانی که در درجات بالای ایمان قرار گرفتهاند و به تدریج موفق شدهاند تا مصائب خود را به مصائب ولیاللهالاعظم گره بزنند، در شب قدر «مصیبت و بلا» طلب میکند به این معنا که میخواهد در این معرکهی بین کفر و ایمان نقشی ایفا کند و مسؤولیتی بپذیرد و با تلاش و کوشش و مجاهدت خود، از واردشدن ضرباتِ تکوینی و تاریخی و تمدنی به وجود مقدس امام زمان جلوگیری نماید و توفیق فداکاری در این راه را به دست آورد و به جای توجه به چالشهای معمول زندگی، حول محور حوائج حضرت ولیعصر(عج) طواف کند.
✅ ممکن است تصور شود که تعبیر به «سلامٌ هی حتی مطلع الفجر» برخلاف تعریف شب قدر به شب تقدیر بلا و مصیبت است اما باید توجه داشت که در شب قدر، عبور از حجم عظیم و متنوع مصائب، فشارها، جسارتها و هتکحرمتهایی که در مقیاس تمدنی و تاریخی بر وجود مبارک امام زمان وارد میشود، جز با «باران سلام و صلوات» و نصرت و رحمت الهی بر ولیّ خود امکانپذیر نیست.
✅ https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
🔅گلایهای از یک نامگذاری متداول🔅
یا
🔅بحثی بسیار فشرده درباره «دعای اللهم کن لولیک» در شب قدر🔅
••─━⊱✦ صفحه یک ✦⊰━─••
🤲 «همه با هم دعای سلامتی امامزمان را زمزمه میکنیم: اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن....»
✅ این جمله را شاید سالهاست توی مساجد و هیأتها میشنویم و با آن همراهی میکنیم. اما من سالهاست (یا به تعبیر دقیقتر از موقعی که «حاجآقا» بحثگفتن درباره شب قدر را شروع کرد) وقتی این جمله را میشنوم، با سوال و اشکال از خودم میپرسم «دعای سلامتی؟!؟» و شروع میکنم:
🔹یک. روایات معصومین که همچین اسمی روی این دعا نگذاشتهاند. پس میشود این نامگذاری را نقد کرد.
🔸دو. خصوصن وقتی این نامگذاری را با مضمون دعا مقایسه کنیم. مضمون دعا به طور خلاصه این است: خدایا لطفا شش تا کار برای امامزمان ما بکن: «سرپرست» و «نگهدار» و «راهبر» و «یاریکننده» و «راهنما» و «چشمِ»او باش. معلوم است که از بین این شش خواسته، فقط «حافظاً» یا همان «نگهدار» است که با مفهوم «سلامتی» تناسب دارد. یعنی نامگذاری دعا به «دعای سلامتی» با بخش اعظم دعا یعنی پنجتا وصف دیگر سازگار نیست.
🔹سه. پس چکار کنیم؟ واقعا مضمون و معنای این دعا چیست؟ بنظرم باید به اصل منابعی مراجعه کرد که دعا را نقل کردهاند. مثلا «کافی شریف» که میگوید این دعا اساساً از اعمال شب بیست و سوم ماه مبارک است و در شب قدر در هر حالتی باید تکرار شود؛ چه ایستاده، چه نشسته و چه در سجده. باید تکرار شود «و تکرّر فی لیله ثلاث و عشرین من شهر رمضان هذا الدعاء ساجداً و قائماً و قاعداً و علی کل حال»
🔸چهار. خب شب قدر چه خبر است که باید در آن، این شش خواسته را برای امام زمان داشته باشیم؟ خیلی خلاصه میشود از روایات برداشت کرد که در شب «قدر»، «اندازه»ی همه چیز معیّن میشود و این «اندازهی همه چیز» شامل «اندازهی دستگاه طغیان» هم میشود. لذا فرمود «یا من قدّر الخیر و الشرّ» یا فرمود «یقدّر فی لیله القدر کل شیء... خیر و شر و طاعه و معصیه» معلوم است که مقدر شدن ِ اندازهی شر و معصیت فقط به گناه چند تا لات و الواط محدود نمیشود. چون شأن خدا «مدیریت عالَم» است و آنهایی که مدیر عالَم هستند، به اندازههای خیلی بزرگتری هم توجه میکنند: «اندازهی امتها، اندازهی حکومتها، اندازهی تمدنها». خصوصن این که خدا تصمیم گرفته «دار اختیار» درست کند و گرچه به گناه و طغیان راضی نیست، اما به امت و حاکمیت و تمدن ِ «کفر و نفاق» هم اجازه حیات و تحرک داده و در قرآنش کلی از «ملأ» و «طواغیت» و «ائمه کفر» و «مستکبرین» و «اکابر مجرمین» و «مترفین» صحبت کرده و اختیار آنها را در راه دنیاپرستی و هجمه به دستگاه ایمان، مطلقاً صفر نکرده و گفته «کلاً نُمدّ هولاء و هولاء... هر دو دستگاه را امداد میکنیم» حالا چقدر از خواستههای دستگاه طغیان، مقدّر میشوند و چه قدر و اندازهای برای شرارت آنها تعیین میشود؟ طبعاً بستگی دارد به قدر و اندازهی همّت و خواست مومنین برای دفاع از دستگاه توحید و خداپرستی...
🔹پنج. شب قدر خدا نگاه میکند به اندازه همت و خواست مومنین برای دفاع از امامشان. هر چقدر حاضر به فداکاری باشند که الحمدلله. اما هر جا را پوشش ندهند، دستگاه تولید شرور و مهندسان طغیان که کارشان را تعطیل نکرده اند و تدابیر وحشتناکی دارند که نتیجه اش را خدا حکایت کرده: «و زلزلوا حتی یقول الرسول و الذین آمنوا متی نصرالله... و به تکان درآمدند و لرزانده شدند تا جایی که پیامبر خدا و مومنین گفتند یاری خدا کی خواهد بود؟» . پس خدا با حکمتش _ بدون اینکه راضی باشد _ سطحی از توان و قدرت را برایشان مقدّر میکند و بعد فرشتگان هستند که _ به گمان من با سرافکندگی _ این تقدیر پُردرد را به محضر صاحب شب قدر میبرند و برنامه پر از بلای سال آینده را به امامزمان تحویل میدهند تا به آن رضایت بدهد و مثل همه انبیا و اوصیا به استقبال بلا برود و با یقین به حکمت خدا، به تنهایی به امواج خون و آتش و مصیبت بزند تا با این حلم، مومنین به تدریج بیدار شوند و با این تحمل، تاریخ آهستهآهسته تکامل پیدا کند. انگار کن که به کسی بگویند: بفرمایید وارد این اتاقی شوید که پر از افعی و عقرب و گرگ است که همگی با هم آمادهاند به شما حمله کنند یا زهر خود را به پیکرتان بریزند... زهرهایی در مقیاس جوامع و حاکمیتها و تمدنها... پر از زخم و جراحت و ابتلا... اگر کسی شب قدر و معنای تعیین مقدرات را بفهمد و همچین صحنهای را ببیند، باید هم به خدا بگوید به داد ولیّت برس و در این معرکهی غوطهور در بلا سرپرست و نگهدار و راهبر و یاریگر و راهنما و چشمش باش... و قبل از همه اینها به این فکر کند که من در همکاری با بقیه مومنین جلوی کدام یک از این افعیها و عقربها و گرگها را میتوانم بگیرم...
ادامه دارد👇👇
✅ https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
••─━⊱✦ صفحه دوم ✦⊰━─••
🔸شش. مثلا؟ مثل سالی که غفلت شیعهی عراق در مقابل کفار حربی ِ لانهکرده در کشورشان، دشمن را طوری امیدوار کرد که منافقین تکفیری هم به آنها طمع کنند و خواست و تدبیرشان، حمله به عرض و ارض و ناموس و مال شیعه شود. خدا در آن #شب_قدر ، هر چه نگاه کرده بود خواست و هوشیاری و توان دفاع را در جامعه مومن ندیده بود و ملائکه «کل امر» را فرستاده بود تا امامزمان را در جریان همه خونهایی که قرار است بریزد و همه ناموسهایی که قرار است هتک شود، بگذارند... و فشار همه این مصیبتها قبل از همه، به قلب او وارد شده بود... شاید به خاطر همینها بوده که امام عسکری به شیعیانش یاد داده تا این طور برای پسرش دعا کنند: «رُدّ عنه من سهام المکائد ما یوجّهه اهل الشنئان الیه و الی شرکائه فی امره و معاونیه علی طاعه ربه... تیرهای حیلهای را که دشمنانش به سوی او میاندازند، از او دور کن؛ از او و از کسانی که شریک کار او هستند و او را در طاعت خدا کمک میکنند...» شب قدر شبی است که به دلیل سستی و ضعف امثال من و شدت حرص و همت دشمنان به دنیایشان، میشود شب بارش تیرهای زهرآگین و باران بلا و امواج مصیبت بر حضرت ولیعصر و نائب عام او که معاون و شریکش در دفاع از پرستش خدای متعال است. پس حداقل این است که در این معرکه پر از زخم همدردی کنیم با صاحب این دردها و برای اینکه وانمود کنیم که ما هم چیزی از واقعیت سرمان میشود، از خدا برای نمایندهاش کمک بخواهیم...:
_ «همه با هم دعای همدردی با امامزمان را زمزمه میکنیم: اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن....»
✅زمزمه. البته بعضیها هم هستند که فقط به دعا اکتفا نمیکنند و میشوند مثل «عمرو بن قرظه انصاری» که «کَانَ لَا يَأْتِي إِلَى الْحُسَيْنِ سَهْمٌ إِلَّا اتَّقَاهُ بِيَدِهِ وَ لَا سَيْفٌ إِلَّا تَلَقَّاهُ بِمُهْجَتِهِ ... هیچ تیر و شمشیری به سوی حسین نمیآمد مگر اینکه خودش را جلوی آنها میانداخت که ضربهای به حسین وارد نشود... تا از شدت جراحتها به زمین افتاد. شاید باز هم شک داشت که کارش را کرده یا نه... و پرسید: «یا بن رسول الله... أ وفیتُ؟... ای پسر رسول خدا... آیا وفا کردم؟»
🤲 آقا جان! من که عرضه و جربزهی عمرو بن قرظه را ندارم اما شما از خاندان کرم هستید... «اللهم کن لولیک» های ما را به حساب «أ وفیت» بگذارید و ما را اهل بدانید تا معرکه را درست تشخیص بدهیم و جلوی تیرهای بزرگ بایستیم... از آن بلاهایی که نصیب عمرو شد، به ما هم بدهید... ما بیآبرویی را دوست نداریم... به خدا برای ما زشت است که هنوز شما «بلاگردان» ما باشید... آخر امامی گفتند، مأمومی گفتند...
❤️ تقدیم به #خمینی کبیر و شهدای عاشقش که با غیرت نسبت به حضرت ولیعصر، راه هجمه سیاسی و نظامی کفر به دستگاه ایمان را سد کردند و چکمهی کفار حربی را از روی گلوی مومنین برداشتند و این جمله صحیفه نور را که: «حاشا که خلوص عشق موحدین جز به ظهور کامل نفرت از مشرکین و منافقین میسر شود» به زیباترین وجه عملی کردند، تقدیم به #خامنهای عزیز که سی سال است نه تنها از پرچم برافراشتهی خمینی حفاظت کرده، که با اعلام «تهاجم فرهنگی» و «جنگ اقتصادی»، به دنبال سد کردن ِ راه هجمههای پیچیدهتر است و همچنان منتظر مجموعهای از ارادهها و فکرها در بین نخبگان حوزوی و دانشگاهی که بتوانند سنگرهای جدید را طراحی کنند تا از این همه کشته و مجروح و اسیر فرهنگی و اقتصادی نجات پیدا کنیم...
🖤 تقدیم به شهید ِ یک و بیست دقیقهی همهی شبهای جمعه که حفاظت امنیتی و نظامی از مومنان در برابر کفر و نفاق را مدیریت کرد و آن را از ایران به خاورمیانه گستراند و تقدیم به «مرحوم استاد» که با عقلانیت بینظیرش نَمی از یم شب قدر را به ما آموخت و با سوز دلی که از شب قدر گرفته بود، راههای دفاع فرهنگی و اقتصادی را به ما پیشنهاد داد ...
✍ محمدصادق حیدری
✅ https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
🔆 چالش عبادتهای گلوبلبلی 🔆
🔹بغضی کنیم و اشکی بریزیم و حالی ببریم و دلمان سبک شود و بخشیده شویم و خلاص؛ این شاید اوج تحویلگرفتن و عزّتتپانکردن و احترامی باشد که خرجِ دعاها میکنیم.
اما بعید است که خدا همچین عبادتهای گلوبلبلی را برایمان پسندیده باشد.
📖 همان اوائلِ اعمال ماه رمضان در مفاتیح، دعای حجّ است که هر روز این فرازش حسابی به چشم میآید: «اسألک أن تقتل بی اعدائک و اعداء رسولک... از تو درخواست میکنم که به وسیلهی من دشمنان خودت و دشمنان پیامبرت را به قتل رسانی» و این تازه غیر از دعای هر شبی است که در آن، لیلهالقدر را با حجّ و شهادت گره زدهاند: «و لیلهالقدر و حج بیتک الحرام و قتلاً فی سبیلک فوفّق لنا» و در شب قدر ـ که قلب ماه رمضان است ـ گفتهاند باید با شهداء همراه شویم: «اسألک... أن تجعل... روحی مع الشهداء» تا روحمان در کنار کسانی قرار گیرد که روحشان برای دفاع از اسلام پَر زده. از آن طرف، اختتامیهی «افتتاح» را با «وانصرنا به علی عدوّک و عدوّنا» آذین بستهاند
و پایان ماه مبارک و دههی آخرش را به دعای «یا ملیّن الحدید لداود» پیوند زدهاند و ما را یاد آهنی انداختهاند که خدا برای داود نرم کرد تا پیامبرش هر روز یک زره برای جنگ بسازد. آن دعای هر روز را هم که کار را تمام کرده و در رمضانِ رحمت و مغفرت، خشم هر روزهی خدا را برای دشمنان رسولش خواسته: «یا رب محمد اغضب الیوم لمحمد و لابرار عترته و اقتل اعدائهم بددا و احصهم عددا و لا تدع علی ظهر الارض منهم احدا... ای پروردگار محمد؛ همین امروز به خاطر او و خاندان پاکش غضب کن و دشمنانشان را در پریشانی و پراکندگی بکش و آنان را یک به یک بشمار و بر روی زمین احدی از آنان را باقی نگذار»...
🔸معلوم نیست کی بتوانیم از عبادتهای گلوبلبلیمان دربیاییم و با دعاها قلب را طوری صیقل دهیم که سرش را از برف دربیاورد و به جنگ بین کفر و ایمان نگاه کند و باورش شود این یک دعوای حقیقی است که بخاطر عمق عناد و غلظتِ غیظ دشمن، به کلّی سرباز و افسر و فرمانده احتیاج دارد و با رمضان طوری هوای نفس را بسوزانیم که دلمان دلدل نکند و به خط بزند و وارد معرکه شود و آبرو یا فکر یا مال یا جان یا هویتش را خرجِ «قدرت اسلام» کند.
🔹این شب جمعهای، باز خدا روحالله #خمینی و شمّ فقاهتِ دشمنشناس و ابرقدرتسوزش را غرق انوارِ ساکن کربلا کند که رمضانمان را با فریاد بر سر کفّار حربی ترکیب کرد و مسلمین را به یاد پیامبری انداخت که فرماندهی بیست و چند جنگ بود و در کتابش، سوالی پرسیده که محک ایمان و دینداری را جلوی چشم و دلمان قرار میدهد:
ـ أم حسبتم أن تدخلوا الجنه و لمّا یعلم الله الذین جاهدوا منکم و یعلم الصابرین...؟!؟ آیا گمان میکنید که وارد بهشت میشوید در حالیکه خدا مجاهدان و صابران را از میان شما مشخص نکرده باشد؟!
❤️ تقدیم به شهید یک و بیست دقیقه ی همه شب های جمعه، #شهید_قدس و فرمانده نیروی قدس حاج قاسم #سلیمانی
✍️ حجت الاسلام محمدصادق حیدری
#روز_قدس
✅ https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
هدایت شده از کانال رسمی حسینیه اندیشه
معبری برای خروج از دوگانهی یا «هدررفت منابع» یا «تشدید تورم».pdf
250.5K
📣 به مناسبت آغاز اجرای طرح دولت برای اصلاح توزیع ارز ترجیحی، «حسینیه اندیشه » در راستای کمک علمی به دولت انقلابی و مکتبی، تحلیل و پیشنهاد اصلاحی و تکمیلی خود را با عنوان:
معبری برای خروج از دوگانهی یا «هدررفت منابع» یا «تشدید تورم»
منتشر نمود.
🔰در این تحلیل ضمن بررسی ابعاد دوگانهی «یا هدررفت منابع و تشدید فساد» (بر اثر حفظ یارانهها با هدف عدالت) یا «تشدید تورم» (بر اثر حذف یارانهها با هدف حفظ منابع)» و نقد راهحل کارشناسی متداول در دولتهای دوران انقلاب، پیشنهادات اصلاحی برای خروج از این بنبستِ دوگانه مطرح شده است تا این طرح، در تناسب با اهداف انقلاب اسلامی قرار گیرد و به نتیجه ای که مطلوب دولت محترم است، نائل آید.
✔️ضمنا این تحلیل در شماره ۷۹۰۶ روزنامه ایران به چاپ رسید.
📋جزئیات بیشتر خبر و دریافت فایل تحلیل◀️ hsnand.ir/paoi
✅ https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🔺انتشار تحلیل حسینیه اندیشه پیرامون «طرح دولت برای اصلاح توزیع ارز ترجیحی» در شماره ۷۹۰۶ روزنامه ایران با عنوان:
راهی برای خروج از دوگانه «هدررفت منابع» یا «تشدید تورم»
📋جزئیات بیشتر خبر و دریافت فایل تحلیل🔽hsnand.ir/paoi
✅ https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
حسینیه اندیشه و جبهه مقاومت
📣 به مناسبت آغاز اجرای طرح دولت برای اصلاح توزیع ارز ترجیحی، «حسینیه اندیشه » در راستای کمک علمی به
🔅#چکیدهای از تحلیلِ معبری برای خروج از دوگانهی یا «هدررفت منابع» یا «تشدید تورم»:
1️⃣داستان یارانهها در ایرانِ پس از انقلاب، گویا قصد تمامشدن ندارد و همواره مسئولان و مردم را بر سر یک دوراهی قرار داده: از یکسو آرمان عدالت و رسیدگی به محرومین در نظام اسلامی ایجاب میکند که این قشر برای تأمین نیازمندیهای اولیه زندگی مورد حمایت قرار گیرند و از سوی دیگر، قیمتگذاری دولتی و کالاهای یارانهای که نتیجهای قهری از جنس فساد و رانت و قاچاق و عدم بهرهوری و هدررفت منابع را در پی آورده، «آزادسازی قیمتها» را به یک ضرورت اقتصادی تبدیل کرده است.
2️⃣البته با لحاظ «آزادی عمل انسانی»، پرداخت یارانه مستقیم به افراد در مقایسه با اختصاص یارانه به کالاهای معیّن، ترجیح و مطلوبیت دارد اما مسأله مهمی که وجدان عمومی قبلاً آن را تجربه کرده و برای آینده نسبت به آن نگرانی دارد، موج گرانی و تورّمی است که بر اثر آزادسازی قیمتها و پرداختهای مستقیم و افزایش نقدینگیِ حاصل از آن، بسیاری از خانوارها را زیر خطر فقر غرق خواهد کرد.
3️⃣اما کارشناسان اقتصادی معتقدند بنبست فوق واقعی نیست بلکه از عدم توجه نظام سیاسی به بدیهیات علم اقتصاد و محاسبات کارشناسی نشأت گرفته است. لذا در نگاه این دسته، باید تلقّی عمومی از «عدالت» تغییر کند و انتظارات مردمی که چهل سال است به حمایتهای دولتی و یارانههای آشکار و پنهان عادت کردهاند، اصلاح شود و توقعی برای اختصاص درآمد حاصل از آزادسازی قیمتها به مردم وجود نداشته باشد؛ بلکه قسمت اعظم این وجوه به سمت تولیدِ متمرکز و بخش خصوصیِ واقعی هدایت شود. در این صورت، به تدریج «تولید و عرضه» از «مصرف و تقاضا» پیشی خواهد گرفت.
4️⃣این دسته از متخصصین هرچند اشراف خوبی نسبت به واقعیتهای اقتصاد جهان دارند اما نظام کارشناسی توجه ندارد که عینکی که برای مشاهده روابط اقتصادی به چشم زده، عینیتِ رفتار اقتصادی مردم ایران را نشان نمیدهد؛ مردمی که با انقلاب اسلامی وجدان «عدالتخواهی» در آنها نهادینه شده و موجب عدم پذیرش «فاصله طبقاتی شدید در الگوی مصرف» شده، حتی اگر فشار بر الگوی مصرف خود و کاهش سطح آن را بپذیرند و به واکنشهای شدیدی مثل شورشهای آبان 98 دست نزنند، حداقل آن است که تن به مشارکت در الگوی تولیدی که این کارشناسان بدنبال تحقق آن هستند، نخواهند داد و مانع بزرگی برای هدایت یارانهها به سمت تولید ایجاد خواهند کرد.
5️⃣ زیرا «تولید» در اصطلاح علمی و تجربه عملیِ جهان امروز، با محوریت «شرکتهای بزرگ» است که قدرت تجمیع سرمایههای کلان را دارد و نه تنها به یک قطب اقتصادی تبدیل میشود که با ایجاد قلههای ثروت در کنار درههای فقر، فاصله شدید طبقاتی را بر ملت تحمیل خواهد کرد. روشن است که چنین روندی در مقابله با فرهنگ عدالتخواه و استقلالطلبِ ایرانی است و رهبری و مسئولان انقلابی و مردم به آن تن نخواهند داد.
6️⃣ در واقع انقلاب اسلامی و پشتوانه مردمی آن حداقل از سه بُعد با الگوی تولید جهانی درگیر است؛ «انگیزه تولید» (رفاه روزافزون بر محور تنوع و مد)، «نهاد تولید» (شرکتهای بزرگ سرمایهداری)، «بافت تولید» (کالاهای مبتنی بر تکنولوژی برتر و اتوماسیون). لذا توصیه کارشناسان برای رهایی از معضل یارانهها (فارغ از ناسازگاری آن با اعتقادات و اخلاق و التزامات شرعی)، از نظر عملی و عینی امکان تحقق ندارد و بنبست و دوگانهی فوقالذکر را از بین نخواهد برد.
7️⃣ خروج از این بنبست و نقض این دوگانه هنگامی میسّر خواهد شد که نظام اسلامی به نسخه جدیدی از تولیدِ عدالتمحور معطوف شود و تعریف نوینی از «انگیزه تولید» (افزایش قدرت ملی)، «نهاد تولید» (کارگاههای وقفمحور)، «بافت تولید» (کالاهای ساده و بادوامِ مبتنی بر تولید نیمهمتمرکز و کارگاهی) را عملیاتی کند.
8️⃣ خلاصه این تصویر کلان ـ که تشریح آن در منشورات «حسینیه اندیشه» قابل پیگیری است ـ میتواند خود را در قالب پیشنهادات اصلاحی و تکمیلی مطرح شده در «متن کامل» این تحلیل نشان دهد.
📁متن کامل تحلیل◀️ hsnand.ir/paoi
✅ https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
هدایت شده از واحد خواهران حسینیه اندیشه (کریمه ولایت)
هجمهی «ساختارهای فرهنگساز مادّی و سنّتی» به«هویت مادری و فرزندآوری.pdf
254K
📣 بهمناسبت پیام اخیر مقام معظم رهبری به فعالان حوزه #جمعیت و تاکید ایشان بر فرهنگسازی در فضای عمومی برای این مهم، «واحد خواهران حسینیه اندیشه» تحلیلی را جهت بررسی «موانع فرهنگسازی» برای عبور از بحران کاهش جمعیت با عنوان:
هجمهی «ساختارهای فرهنگسازِ مادّی و سنّتی» به «هویت مادری و فرزندآوری»
منتشر نمود.
✔️ در این تحلیل اجمالی، ضمن بیان ابعاد هجمه «هویت تحصیل و اشتغال مادی» به «هویت مادری و فرزندآوری» و شناخت ضعفهای «فرهنگ سنتی» برای دفاع از این تهاجم همهجانبه، پیشنهاداتی در جهت ایجاد «هویت کاربردی و ارزش اجتماعی» برای منزلت مادری و فرزندآوری مطرح شده است.
✅https://eitaa.com/Khaharanhosseiniehandisheh
تحلیل طرح دولت برای اصلاح توزیع ارز ترجیحی.m4a
15.82M
🔊 #صوت سخنرانی به مناسبت طرح دولت برای اصلاح توزیع #ارز_ترجیحی
🎙حجتالاسلام محمدصادق حیدری
🔰 سر فصلهای مباحث مطرح شده در این سخنرانی:
✔️ 1. ضرورت کمک و یاری به دولت انقلابی: «تایید منفعلانه یا حمایت بصیرتمندانه؟»
✔️ 2. ضرورت تحلیل دقیق از تجربیات دولتهای قبلی برای اصلاح یارانهها
✔️ 3. بررسی اجمالی سیاستهای دولت نهم و دهم برای اصلاح توزیع یارانهها با محوریت پرداخت مستقیم یارانه به مردم و شکست این سیاستها به علت ایجاد تورم شدید
✔️ 4. بررسی اجمالی سیاستهای دولت ششم و هشتم برای اصلاح ارز ترجیحی با محوریت تقویت بخش خصوصی در امر تولید و شکست این سیاستها و تداوم تورم به علت تعارض «اخلاق انقلابی مردم» با «اخلاق حاکم بر بخش خصوصی»
✔️ 5. حل دوگانه «یا هدررفت منابع؛ یا تشدید تورم»، وابسته به
طراحی الگوی جدید برای «تولیدِ عدالتمحور» و نقش مهم مساجد و نمازهای جمعه در مطالبه آن از دولت
(اولویتبخشی «عدالت در تولید» بر «عدالت در توزیع یارانه»)
✔️6. پاسخ به سوالات حضار
🕰 چهارشنبه شب، چهارم خرداد ۱۴۰۱ ـ مسجد امام صادق علیهالسلام، شهرک صادقیه شهر قم
✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
🔺انتشار تحلیل واحد خواهران حسینیه اندیشه پیرامون «موانع فرهنگسازی برای عبور از بحران کاهش جمعیت» در شماره ۷۹۲۲ روزنامه ایران (مورخ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱) با عنوان:
چالشهای «ساختارهای فرهنگسازِ مادّی و سنّتی» برای «هویت مادری»
📋جزئیات بیشتر خبر و دریافت فایل تحلیل◀️ hsnand.ir/y4ne
✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
جلسه موانع کاهش جمعیت.m4a
11.69M
🔊 #صوت سخنرانی در موضوع موانع فرهنگساز افزایش #جمعیت
🎙حجتالاسلام احمد زیبایینژاد
🔰 سر فصلهای مباحث مطرح شده در این سخنرانی:
✔️ 1. تاکید رهبری معظم به: نقش افراد و مراکز اثرگذار و فرهنگساز برای تحقق فریضه افزایش جمعیت
✔️ 2. بررسی محتواهای رایج در موضوع افزایش جمعیت و نقد آنها به دلیل عدم توجه به موانع اصلی فرهنگساز
✔️ 3. اصلیترین مانع فرهنگساز در جهت افزایش فرزندآوری: هویت و فرهنگِ «تحصیل و اشتغال مادی» که منشأ آبرو و هویت اجتماعی زنان در جوامع امروز است
✔️ 4. اثر اجتماعی مانع اول فرهنگساز: هویت مادری و فرزندآوری، نه تنها ارزش اجتماعی و اعتبار و آبرو نمیآفریند بلکه منشأ احساس سرخوردگی و عقبماندگی از توسعه خواهد شد
✔️ 5. تبیین ابعاد دومین مانع فرهنگساز: فهم سنتی از دین، وظیفه اصلی زن را خانهداری، همسری و مادری در درون خانه تعریف میکند بدون توجه به فطری بودن تکامل اجتماعی زنان
✔️6. نتیجه مانع دوم فرهنگساز: تبدیل نشدن هویت مادری به یک هویت و آبروی اجتماعی و ساختارمند و ضربهپذیری جایگاه «مادری و فرزندآوری»
✔️7. راهکار پیشنهادی: الف: طراحی هویت اجتماعی دینی برای مادران بر محور «مدیریت عواطف اجتماعی» در دفاع از نظام اسلامی در تهاجم نظام کفر و نفاق
✔️8. ب: تعیین جایگاه زنان در جنگ اقتصادی (موضوع اصلی تهاجم امروز دشمن به اسلام)؛ باعث شکلگیری احساس هویت اجتماعی برای زنان و عامل فرهنگساز در جهت «مادری و فرزندآوری» (با بهرهگیری از تجارب مادران در دوران انقلاب و دفاع مقدس)
🗓 مسجد امام صادق (ع)، 11 خرداد 1401
✅ @hosseiniehandisheh
🔆در امتداد «سوره ص»، «نبأ عظیم» و باقی قضایا🔆
🔹«ابن بابویه» از امام باقر ع نقل کرده که خواندن سورهی «صاد» در شبهای جمعه چه فضیلتهایی دارد. همان «صاد»ی که بنا به نقل «کلینی» از امام صادق ع، چشمهای در ستون راست عرش است و وقتی پیامبر به معراج رفت، به او گفته شد: به «صاد» نزدیک شو و از آن وضو بگیر و آن موقع بود که نماز پیامبر در معراج شروع شد. همان معراجی که خدا در آن، با گویشی مثل گویش علی، با پیامبرش حرف میزد. همان «علی» ای که خدا در همین سوره «صاد» از او صحبت کرده: «قل هو نبأ عظیم انتم عنه معرضون... بگو او خبری بزرگ است که شما از او رویگردانید» همان خبر بزرگی که در نجف روبروی ایوانش میایستیم و با زیارتی که شیخ مفید نقلش کرده، او را صدا میزنیم: السلام علیک ایها النبأ العظیم...
🔸طبیعی هم هست. در میان سیل امّتهایی که به پیروی از «ائمه نار» به سوی دنیا و لذاتش میدوَند و کفرآلود یا نفاقزده در سرابی از تاریکی غوطهورند، وقتی مردی پیدا میشود که به تنهایی در مقابل امواجی به بزرگیِ جوامع میایستد و در دفاع از خداپرستی، یکتنه به میانهی این سیل میزند و نور به مرداب ظلمات میپاشد و استوار و متین به سمت آخرت میرود، تصادمها و تقابلها قطعی میشود و در وسط همین درگیریهاست که «خبرهای بزرگ» تولید میشود. علی همان خبر بزرگ است که از شمشیر تا سکوتش و از خشم تا بردباریاش، آبروی دشمنانش را برده و قدرت الهی را به رخ کشیده و قلبها را ذوب کرده و تا آخر تاریخ، خبرسازِ عرصهی درگیری دنیاپرستان با آخرتگرایان شده است...
🔹انگار مرام علی «خبرسازی» است و این مرام حتی در غیبت فرزندانش نباید تعطیل شود. اصلاً «نیابت عامّه» را برای همین گذاشتهاند که در مقابل قدرتهای مادی قد علم کند و با قوّت ایمان و ظرافت فقاهتش، قدرت برای مومنین به ارمغان بیاورد و برای خداپرستی سنگر درست کند و با اقتدار مظلومانهی توحید در مقابل ابهت طغیانگران، خبر بسازد و اینطور، به بشریتِ عاشق قدرت، برترین قدرت جهان را معرفی کند...
🔸مثل چی؟ مثل انقلاب #خمینی که با دست خالی پیروز شد و با وجود اینکه همه ابرقدرتها برای نابودیاش ائتلاف کردهاند، با ماندگاریاش، ابهت بتپرستی مدرن را شکسته و فرمولهای کنترل مادّی را به باد داده و خبرسازی کرده و با تولید جرأت روحی در جهان اسلام، زلزلهای در منطقه مسلمین به راه انداخته و حتی صدای توحید را تا فرسنگها دورتر به وجدان بشریت رسانده؛ آنجا که مبلغ شیعه در «برزیل» (مهد مسیحیت کاتولیک) از نماینده پاپ شنید که با پیروزیهای ایران خوشحال و از شکستهایش ناراحت می شود. و با تعجب گفت: «ما مسلمانان که رقیب دین شما هستیم» و پاسخ شنید: «شما به خداپرستی و دینداری آبرو دادید و آبروی شما، آبروی ماست.»
🔹به یاد خمینی کبیر که هنوز هم از فراز دههها فراق، عظمتش قلبمان را گرم میکند و خبر میسازد و ما را به یاد قدرت خدا میاندازد و به یاد شهید یک و بیست دقیقهی همهی شبهای جمعه که آینهای از یقین پولادینِ خامنهای عزیز برای دفاع از حیثیت توحید و موحدین در سراسر خاورمیانه بود و با فرماندهی بینظیرش و تشییع جنازهی حیرتآورش، خبر بزرگ روزگار ما شد و به یاد مرحوم استاد که از خبرهای بزرگ بعدی حرف میزد: «شدّتی که هیتلر برای دنیاخواهی و کشورگشایی داشت، باعث شد که محاسبات موجود برای ساخت بمب را کافی نبیند و سفارش بمب جدیدی را بدهد که منجر به ساخت بمب اتم شد. بر عکس آن، شدّت امام خمینی هم در آخرتخواهی تا حدّی است که محاسبات موجود حوزه و دانشگاه نه تنها به درد اداره انقلابش نمیخورد؛ که موجب هرج و مرج و ناهنجاری در روند انقلاب میشود. عمل ایشان به نحوی است که سفارش تولید علوم جدید برای اداره کشور میدهد...»
#امیرالمومنین
#النبأ_العظیم
#خبر_بزرگ
#نیابت_عامه
#خمینی_کبیر
✍️ حجت الاسلام محمدصادق حیدری
✅ @hosseiniehandisheh
📣اطلاعیه:
بارگذاری فایل PDF ترجمه انگلیسی دو کتاب: «قیام حسینی در برابر جاهلیت اولی؛ قیام خمینی در برابر جاهلیت مُدرن» و «ساختارهای اجتماعی قاتل امام (ع)؛ ساختارهای اجتماعی برانداز نظام» در سایت حسینیه اندیشه
❤️با تشکر فراوان از سرکار خانم مواسات (از موسسه سوده هَمدانی) برای ترجمه انگلیسی و ویرایش آن؛ به صورت جهادی
📂دریافت فایل: hsnand.ir/6e8y
✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
امام جواد.m4a
22.67M
🔊 #صوت سخنرانی به مناسبت شهادت امام جواد علیه السلام
🎙حجتالاسلام محمدصادق حیدری
🔰حرز امام جواد علیه السلام و مسأله «توازن قدرت در جهان»
🕰 چهارشنبه شب، ۸ تیرماه ۱۴۰۱ ـ مسجد امام صادق علیهالسلام، شهرک صادقیه شهر قم
✅ https://eitaa.com/HossiniehAndisheh
🏴تردیدهایی دربارهی یک صورت مسألهی معروف🏴
••─━⊱✦صفحه اول✦⊰━─••
🏴سیدالساجدین خوب میدانست که باید برای چه کسی صدقهی «صد دیناری» کنار بگذارد. برای همان مخدّرهای که وقتی دیواری در نزدیکی او شکاف برداشت و صدای ریزش خشتها درآمد، با دستش به دیوار اشاره کرد و گفت: «نه؛ قسم به حق پیامبر که خدا به تو اجازهی فروریختن نداده!» آن دیوار، گوینده را خوب میشناخت و در هوا معلّق ماند تا «امّ عبدالله» دخترِ «حسن بن علی» از آنجا بگذرد و سیدالساجدین برای همسرش صدقهی صد دیناری کنار بگذارد؛ برای همان بانویی که همانندی در خاندان امام مجتبی نداشت و قرار بود «باقر العلم» را برای حضرت سجاد به دنیا بیاورد.
🏴صورت مسأله، یک استاد شهیر و شاگردان متعدّد و کرسی تدریس معروفش نبود؛ چون حقیقتِ کار کسی که علم پیامبر را میشکافد و مرزهای دانش دین را جابجا میکند، به لزره درآوردنِ هویت یک جامعه و شکستن زنجیرهایی است که افکار عمومی را به بند کشیده است. قضیه برای اهل نفاق اینقدر خطرناک بود که وقتی جابربنعبدالله انصاری در مسجد پیامبر مینشست و به امید وعدهی پیامبر و در انتظار دیدنِ محمدبنعلی فریاد میکشید که: «یا باقر العلم... یا باقر العلم...»، مردم مدینه تمامقدّ جلویش ایستادند و گفتند: «صحابی پیامبر هم به هذیانگویی افتاده...»
🏴اما وقتی اباجعفر به امامت رسید، نه فقط نگرانیِ مردم مدینه که کابوسهای دستگاه حاکم هم به یک واقعیت تمامعیار تبدیل شد. مردم در موسم حج هم محمدبنعلی را حتی در حال دعا رها نمیکردند و به سوی او سرازیر میشدند و سوال میکردند و پاسخ میشنیدند. مسلمانان با اینکه در مقابل مکتب سقیفه و سلطنت اموی و دربار مروانی تسلیم شده بودند، اما در مقابل چشمان هشامبنعبدالملک هم از حضرت باقر جدا نمیشدند و خلیفه که برای نمایش قدرت به خانهی خدا آمده بود، مسجدالحرام را دید که در سیطرهی علم محمدبنعلی است. تمامی اهل اسلام در مکّه حاضر شده بودند اما او مجبور شد برچسب «پیامبر کوفه» و «فریبدهندهی مردم عراق» را به امام بچسباند و به خیال خودش نفوذ حضرت را به یک منطقه محدود کند اما وقتی در مناظرهای که وسط صحن مسجدالحرام به راه افتاد، از محمدبنعلی شکست خورد، معلوم شد که شکافندهی علم، هویت جامعهی نفاق را به تزلزل درآورده است.
🏴صورت مسأله، یک استاد شهیر و شاگردان متعدّد و کرسی تدریس معروفش نبود؛ که اگر بود هشام، اباجعفر را تا شام نمیکشاند و یک نمایش اموی به راه نمیانداخت و به اطرافیان نمیگفت: «هر وقت تمام سرزنشهایم را نثار محمدبنعلی کردم و ساکت شدم، تکتک شما شروع به توبیخش کنید.» اما اباجعفر وقتی وارد قصر شد، معادله را تغییر داد و در همان ابتدا ابهت مادّیِ خلیفه را مبهوت خود کرد: به جای آنکه به خلیفه سلام دهد، به تمامی اهل مجلس سلام داد و بدون اجازهی هشامبنعبدالملک، بر جای خود نشست. ضربهای که هشام دریافت کرد، حقد و کینهاش را شعلهورتر کرد و بیادبیهای او و یارانش به امام بیشتر شد. اما حضرت باقر صبر کرد تا تکتک دشنامها تمام شود و پاسخی داد که از قصر، راهی زندان شد.
◀️ ادامه دارد...
☑️https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
🏴تردیدهایی درباره یک صورت مسألهی معروف🏴
••─━⊱✦صفحه دوم✦⊰━─••
🏴تاریخ گزارشی از مباحث علمیِ باقرالعلم در زندان دمشق برای ما نقل نکرده اما حال زندانیان در برابر اباجعفر را با یک کلمهی عجیب توصیف کرده: هیچ مردی در زندان نبود مگر اینکه نسبت به محمدبن علی در «تَرشُّف» بود که در فارسی همان «مکیدن شدید» است. محبوسین طوری علمِ باقرالعلم را میمکیدند که رئیس زندان نزد خلیفه آمد و گفت: «میترسم که اهل شام بین تو و تختت جدایی بیندازند.» هشام راهی نداشت جز اینکه امام و یارانش را به مدینه بازگرداند و همهی بازارهای بینراه را تعطیل کند تا زلزلهی بنیهاشم بیش از این مروانیان را نلرزاند.
🏴در «کافی شریف باب مولد ابیجعفر» نقل شده که حضرت باقر با چه معجزهای حتی بازارهای بینراه را هم از تعطیلی درآورد اما قضیهی مهمتر آن است که وقتی علمِ حضرت باقر در پایتخت شرارت یعنی شام، انقلاب به راه انداخته و از زندان دمشق، قصر امپراطوری مروانی را تکان داده، باید قبول کنیم که تعریفمان از «علم دین» تجدیدنظرهایی اساسی لازم دارد...
🏴امیدوارم که اباجعفر این متن دستوپاشکسته را ـ که ترکیبی از چند روایت در کافی و الارشاد و مناقب آل ابیطالب بود ـ به عنوان قصد و أمل و رجاء از من بپذیرد و نمی از یم علمش را صلهی امروزم قرار دهد؛ که دربارهاش گفتهاند: کان لایملّ من صله قاصدیه و مؤمّلیه و راجیه خسته نمیشد از بخشش به کسانی که قصد او را کرده بودند و به او امید بسته بودند...
✔️پ.ن: و خمینی کبیر چه خوب تلقی متداول از «علم دین» را به نقد کشیده: «سلام بر حماسه سازان همیشه جاوید روحانیت که رساله علمیه و عملیه خود را به دم شهادت و مرکب خون نوشتهاند ..آنان که تا کشف حقیقت تفقه به پیش تاختند و برای قوم و ملت خود منذران صادقی شدند که بندبند حدیث صداقتشان را قطرات خون و قطعات پارهپاره پیکرشان گواهی کرده است...
آشنایی به روش برخورد با حیلهها و تزویرهای فرهنگ حاکم بر جهان، داشتن بصیرت و دید اقتصادی، اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان، شناخت سیاستها و حتی سیاسیون و فرمولهای دیکته شده آنان و درک موقعیت و نقاط قوت و ضعف دو قطب سرمایهداری و کمونیزم که در حقیقت استراتژی حکومت بر جهان را ترسیم میکنند، از ویژگیهای یک مجتهد جامع است...همه ترس استکبار از همین مسئله است که فقه و اجتهاد جنبه عینی و عملی پیدا کند و قدرت برخورد در مسلمانان به وجود آورد....روحانیت تا در همه مسائل و مشکلات حضور فعال نداشته باشد، نمی تواند درک کند که اجتهاد مصطلح برای اداره جامعه کافی نیست...
حوزه ها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهیای عکسالعمل مناسب باشند.» (منشور روحانیت؛ ۳ اسفند ۶۷)
✍️ حجتالاسلام محمدصادق حیدری
☑️https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
🔸رفت و برگشتی بین «روز جشن و شادی» و «دعای ندبه و زاری»
یا
🔹چگونه «سیاست الهی» متولد می شود و رشد می کند؟
❇️ وسط «اعمال روز عید قربان»، یکیشان هست که خیلی توی چشم است؛ چون خیلی سریع این سوال را به ذهن میآورَد که: «عید قربان و دعای ندبه؟! روز شادی و دعای زاری؟»
نمیدانم. شاید هم یکی از حکمتهایی که باعث شده حضرت باقر خودش «عبداللهبندینار» را صدا بزند و این حدیث را به او هدیه کند، پاسخدادن به همین سوال بوده:
«ای عبدالله! هیچکدام از عیدهای مسلمانان _ چه قربان و چه فطر _ نیست مگر اینکه حزن و غم آل محمد را تازه میکند... چون حق خودشان را میبینند که به دست دیگران افتاده»
❇️ نمازهایی که باید به امامتِ امامان حق برپا میشده، به دست «عن صلاتهم ساهون»هایی افتاده که نمونه بارز «هم یراءون» هستند و نماز را به دکان تقدسشان تبدیل کردهاند و خطبههایی که باید هدایت را با زبان ائمه هدی به کام مردم میگذاشته، بلندگوی منافقینی شده که با «یحرفون الکلم عن مواضعه» مشغول توسعه مرزهای بدعت و تأویلاند و با «اخوانهم الذین کفروا» نرد عشق میبازند و با ابرقدرتهای دنیاپرست، بر سر «بهرهمندی بیشتر از لذات دنیا» تقسیم کار میکنند و به آنها چشمکِ "لئن اخرجتم لنخرجنّ معکم" می زنند.
❇️ انگار عیدهای مسلمین که ابزاری ایمانی برای تشکّل و تجمّع مومنین و فرصتی اجتماعی برای همدل و همفکر و همکار کردنشان بوده، به آلتدستی برای قدسیّت حکومت منافقین و رفاقت با مشرکین تبدیل شده. همینجاست که حزن بر حاکمیت الهی و دریغ بر غصب نرمافزارهایش تجدید میشود. گویا عیدهای خدا نه از جنس شادمانیهای عادی در خردهفرهنگهای قومی، که جشنهای حکومتی و تجمعهای سیاسی برای قدرتهای ایمانی هستند که میخواهند «پرستش اجتماعی خدا» را به رخ بکشند.
❇️ اصلا هر وقت خداپرستان جامعه تشکیل میدهند و «پرستش دستهجمعی» را ابراز میکنند، درگیر شدن دنیاپرستان با آنها حتمی است و اینجاست که «سیاست الهی» متولد میشود و رشد میکند تا با برقراریِ «توازن قدرت» بین «پرچمداران ایمان و مهندسین طغیان» به بلوغ برسد...
♥️ تقدیم به جمهوری اسلامی ِ عزیزتر از جان که با همه تنگناها و فشارها و کاستیها، پرچم «پرستش اجتماعی خدای متعال» بر روی کره زمین را به دوش میکشد و بعد از حضور در توازن قدرت جهانی در بُعد «سیاسی»، باید در جستجوی توازن قدرتِ «فرهنگی و اقتصادی» در هماوردی با «بتپرستی مدرن» باشد تا بلوغ شیعه و آمادگی عملی برای ظهور معنادار شود...
✍️ حجتالاسلام محمدصادق حیدری
✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
📣 اطلاعیه
🔰بهمناسبت هفته حجاب و عفاف، بیانیه تحلیلی «واحد خواهران حسینیه اندیشه» در موضوع حجاب و عفاف و ارائه پیشنهاداتی برای کاهش بیحجابی با عنوان:
«بحران هویتی»، عامل اصلی ناهنجاری اجتماعی در موضوع «حجاب و عفاف»
منتشر شد.
✔️ این بیانیه به صورت اجمالی، «بحران هویتی» ایجاد شده برای زنان را ناشی از تهاجم ساختارهای نظام سرمایهداری و ضعفهای «فرهنگ سنتی» برای دفاع از این تهاجم همهجانبه تحلیل کرده و آن را علت اصلی ناهنجاری اجتماعی در موضوع حجاب معرفی میکند و سپس پیشنهاداتی در جهت ایجاد «هویت کاربردی و ارزش اجتماعی» برای زنان در جهت برونرفت از این چالش مطرح نموده است
❇️ اطلاع از جزئیات خبر و دریافت فایل بیانیه◀️hsnand.ir/6yao
✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
بحران هویتی عامل ناهنجاری در حجاب و عفاف.pdf
444.8K
📂#فایل_PDF بیانیه راهبردی واحد خواهران حسینیه اندیشه بهمناسبت روز «عفاف و حجاب»
✔️ عناوین اصلی این بیانیه:
۱. بحران هویتی ناشی از حاکمیت ساختارهای نظام سرمایهداری و سرگردانی هویتی زنان در کشور
۲. عدم ملاحظه منزلت اجتماعی الهی برای زنان در فرهنگ سنتی و انحصار وظایف آنها به خانواده ذیل روابط مادی حاکم بر مردان
۳. باز تعریف معنای «حجاب» بعد از انقلاب به «لباس زنِ مؤثر در ایجاد حکومت و تمدن اسلامی»؛ علت هجمه تمدن غربی به حجاب زن ایرانی
۴. ارائه راهکارهای پیشنهادی برای کاهش بدحجابی:
🔸الف) تعریف رابطه مقنن بین زن و مرد در هماهنگی با وضعیت فعلی جامعه و الگوی مشارکت نظام سرمایهداری
🔸ب) تبیین رابطه حجاب و عزتمندی زن محجبه با مشارکت در ضربه زدن به مظالم عالم و کمک به ساختارسازی اجتماعی برای تمدن اسلامی
🔸ج) تعریف نقش اجتماعی «سیاسی، فرهنگی و اقتصادی» زنان در سازمانهای خاص زنانه به جهت ارتقاء جایگاه آنان در موازنه قدرت اجتماعی و جلوگیری از اختلاط
✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
📣 قابل توجه مبلغین محترم
✔️به اهتمام اداره کل مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی، محتوای تبلیغی ِ تولید شده توسط حسینیه اندیشه با موضوع «فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی» به عنوان محتوای منتخب سازمان تبلیغات در جهت امیدآفرینی و جهاد تبیین، چاپ و منتشر شد و در دسترس مبلغین سراسر کشور قرار گرفت.
✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #معرفی_کوتاه از ایده تبلیغی منتخب سازمان تبلیغات اسلامی در جهت امیدآفرینی و جهاد تبیین برای ایام محرم با موضوع:
«فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی»
✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
فتنه_اعتقادی.pdf
3.54M
📂 #فایل_PDF کتاب «فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی»؛ (ایده تبلیغی منتخب برای ایام محرم)
🏴شب اول: مشکلات اقتصادی؛ عامل هجمه به اعتقادات ملت ایران و ضرورت حضور مردم برای پایان دادن به «مشروطه اقتصادی» در امتداد قیام امام حسین (ع)
🏴شب دوم: تهدید اهالی «جمع المال» در سوره «همزه» و امتداد آن در مقابله ملت ایران با فاصله طبقاتی برخاسته از «نظام سرمایهداری»
🏴شب سوم: سیره علوی در برخورد با «جمع المال» و «فاصله طبقاتی»
🏴شب چهارم: نقش فرهنگ «جمعالمال» در شهادت امام حسین (ع) و «وابستگی تولید به تجمع سرمایه از طریق شرکتهای خصوصی» به عنوان مصداق امروزین آن
🏴شب پنجم: ترکیب اخلاق رذیله، عامل تحقق فرهنگ «جمع المال» و امتداد آن در اجماع کارشناسی بر «محوریت بخش خصوصی در تولید»
🏴شب ششم: برخورد امیرالمؤمنین با ساختارهای اجتماعیِ مادّی و امتداد آن در مدیریت دفاع مقدس برخلاف قواعدِ جنگ کلاسیک
🏴شب هفتم: تحلیلی جدید از روایت «النّاسُ عبیدُالدّنیا» و امتداد امروزین آن، در تمایل به «الگوی مصرف امریکایی و اروپایی»
🏴شب هشتم: همزمانی حجم عظیم «تولید» با اوج زهد در «مصرف» در سیره امیرالمؤمنین(ع) و ضرورت امتداد آن در ملت ایران برای برقراری «توازن بین تولید و مصرف»
🏴شب نهم: غلبه عبیدالله بر قیام حضرت مسلم (ع) با تکیه بر وابستگی مردم کوفه به غنایم حرام و ضرورت عبرتگیری از آن در جنگ اقتصادی
🏴جلسه دهم: وابستگی «انتقام خون سیدالشهدا(ع)» به «تغییر توازن قوا به نفع اسلام» و ضرورت «تغییر توازن قوای اقتصادی» از طریق مطالبه عمومی برای «تغییر الگوی تولید»
☑️@hosseiniehandisheh
🏴السلام علیک یا اباعبدالله علیه السلام🏴
مراسم عزاداری دهه اول محرم با موضوع:
▪️«فتنه اعتقادی؛ مشروطه اقتصادی» ▪️
☑️ سخنران: حجةالاسلام محمدصادق حیدری
🗓 از جمعه ۱۴۰۱/۵/۷ (شب اول محرم الحرام ۱۴۴۴)
🔘به مدت ۱۱ شب
🕌 تهران، خیابان پیروزی، چهارصد دستگاه، جنب بانک صادرات
☑️ https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
📣 انتشار متن تحلیلی واحد خواهران حسینیه اندیشه در سایت khamenei.ir با عنوان:
«بررسی جایگاه و تأثیرات خطبههای حضرت زینب سلاماللهعلیها در حفظ و امتداد قیام عاشورا»
✔️ آدرس متن: https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=50820
✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
📣انتشار تحلیل حسینیه اندیشه در شماره ۸۰۳۳ روزنامه ایران (مورخ ۱ آبانماه ۱۴۰۱) با عنوان:
قواعد ساخت نهادی مردمی برای «اعتراض قاعدهمند»
📋دریافت فایل تحلیل◀️ hsnand.ir/bfvm
✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
قواعد ساخت نهادی مردمی برای «اعتراض قاعدهمند».pdf
234.3K
🗂#فایل_PDF متن کامل تحلیل حسینیه اندیشه با عنوان:
قواعد ساخت نهادی مردمی برای «اعتراض قاعدهمند»
✔️این تحلیل در شماره ۸۰۳۳ روزنامه ایران (مورخ ۱ آبانماه ۱۴۰۱) منتشر گردید.
✅https://eitaa.com/hosseiniehandisheh
حسینیه اندیشه و جبهه مقاومت
🗂#فایل_PDF متن کامل تحلیل حسینیه اندیشه با عنوان: قواعد ساخت نهادی مردمی برای «اعتراض قاعدهمند»
🔅#چکیدهای از متن قواعد ساخت نهادی مردمی برای «اعتراض قاعدهمند»:
1️⃣ «واکنش به این حادثه که بدون تحقیق و بدون اینکه امر مسلّمی وجود داشته باشد، عدهای بیایند خیابانها را ناامن کنند، قرآن آتش بزنند، حجاب از سر زن محجبه بکشند، مسجد و حسینیه و خودروی مردم را به آتش بکشند، یک واکنش عادی و طبیعی نبود.». این جملات حکیمانه رهبری معظم وقتی در کنار عبارت دیگر ایشان: «البته ممکن است از برخی زمینهها استفاده کرده باشند» قرار بگیرد، اذهان جستجوگر را به زمینههایی توجه میدهد.
2️⃣ این واقعیت یادآور همان نکتهای است که توسط رهبر حکیم انقلاب پس از اغتشاشات سال 1396 بیان شد: «دشمن خارجی هست، امّا این موجب نشود که از ضعفهای خودمان غافل بشویم. ما هم ضعف داریم، ما هم یک جاهایی اشکال و نارسایی و نابسامانی در کارمان هست؛ اینجوری نیست که ما هیچ اشکالی نداریم، هیچ مشکلی در کار ماها نیست، فقط دشمن خارجی است که دارد [مشکل ایجاد میکند]؛ نه! مگس روی زخم مینشیند؛ زخم را خوب کنید، زخم را نگذارید به وجود بیاید. ما اگر مشکل داخلی نداشته باشیم، نه این شبکهها میتوانند اثر بگذارند، نه آمریکا میتواند هیچ غلطی بکند.»
3️⃣ به نظر میرسد «مشکلات معیشتی و اقتصادی» به عنوان مسأله اصلی کشور توسط مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر ناخشنودکننده بودن وضعیت شاخصهای کلان اقتصادی در یک دهه گذشته، میتواند نشانگر این واقعیت باشد: مشکلات اقتصادی، عامل اصلی در ایجاد ناخشنودی و نارضایتی عمومی است.
4️⃣ متناسب با همین توضیحات است که تمامی مسئولین نظام به درستی بر تفکیک «معترضین» از «اغتشاشگران» تأکید دارند چرا که وضعیت اقتصادی «اعتراضبرانگیز» است. اما به دلیل فقدان یک بستر واقعی برای این تفکیک که فضای «اعتراض منظم» را فراهم کند، دشمن در طول پنج سال اخیر موفق شده سه بار بر موج این اعتراضاتِ بیاننشده سوار شود و ضربههایی را به نظام اسلامی وارد کند.
5️⃣ باید توجه داشت که آنچه بیش از نهاد گفتگو اهمیت دارد، تعیین قواعد این گفتگوست. چرا که در صورت عدم دقت در تعیین این قواعد، تجربههای شکستخورده قبلی در انتظار ما خواهد بود: از «گفتگوی منحصر به شخصیتهای سیاسی» که حاصل آن، تشدید اختلافات داخلی است تا «هیجان بدون اخلاق» در گفتگوها که تأثیراتی در حوادث سال 88 داشت و نگرانی برای رعایت اخلاق در گفتگو که با «نظممحوری بدون هیجان» مناظرات کمخاصیت در انتخاباتهای بعدی را در پی داشت.
6️⃣ علاوه بر این، نمیتوان منکر شد که اکثر گفتگوهای موجود به دلیل فقدان زیرساختها و ضوابط علمی، مانع جمعبندی در اذهان مخاطبین میشود و به جای ایجاد درک مشترک عمومی، مردم را با «عدم قدرت قضاوت نسبت به گزارههایی پراکنده» تنها میگذارد.
7️⃣ پس جامعه برای گفتگوهای جدی به قواعدی نیازمند است که هم «انگیزش و هیجان جمعی» را در جهت همدلی برای حل مشکلات کشور قرار دهد و هم با ایجاد درک مشترک و عمیق از چالشهای کشور و پیچیدگی راهحلها، ارتقاء عقلانیت عمومی و همفکری را در پی بیاورد و هم چارچوبهای اخلاقی جامعه را رعایت نماید و مانع تشدید نزاع و دوقطبی شود.
8️⃣ در همین راستا مرحوم علامه آیتالله سیدمنیرالدین حسینیالهاشمی با تیزبینی و آیندهنگری کمنظیر خود نسبت به تنشهای جامعه اسلامی در آینده، نیاز نظام مقدس جمهوری اسلامی به این مهم را سالها پیش تشخیص داد و طی یک سلسله بحث، پیشنهادی مبنی بر «مناظرات سازمانی» را ارائه کرد که به خلاصهای فشرده از آن در این تحلیل حسینیه اندیشه اشاره شده است.
📁متن کامل تحلیل◀️ hsnand.ir/bfvm
✅ https://eitaa.com/hosseiniehandisheh