eitaa logo
طلسم / حسین سنگری
268 دنبال‌کننده
255 عکس
29 ویدیو
0 فایل
روزمرگی نویس‌های حسین سنگری شعر - داستان - رمان - موسیقی - فیلم - روانشناسی - فلسفه - عرفان ارتباط با من: @hossein_sangari اینستاگرام: https://ig.me/hossein.sangari ارتباط با من بصورت ناشناس: https://harfeto.timefriend.net/17334114478618
مشاهده در ایتا
دانلود
Mehdi Tafakori - Eshghe Alast (320) (1).mp3
11.37M
با هجر غمگینم مکن محتاج تسکینم مکن کافر به آیینم مکن عاشق تر از اینم مکن… 🟢 عشق الست 🎤 مهدی تفکری @hosseinsangari
📚 وارث ارغوان‌ها 🖊️ دکتر محمدرضا سنگری وارث ارغوان‌ها، آخرین اثر عاشوراپژوه روزگار ما، دکتر محمدرضا سنگری با موضوع حضرت زین العادین، امام سجاد (ع) است که به سفارش ستاد شب شعر عاشورای شیراز و به عنوان پیش‌درآمدی بر سی و نهمین سال برگزاری این شب شعر به رشته‌ی تحریر درآمده است. این کتاب در پنج فصل با عناوین زیر نوشته شده است: - فصل اول: سجادیه (مجموعه‌ای مختصر از شرح زندگی حضرت زین‌العابدین با تکیه بر حوادثی که در کربلا بر وی گذشته است.) - فصل دوم: خطبه (در این قسمت به خطبه‌خوانی امام سجاد علیه‌السلام در مجلس یزید‌بن‌معاویه پرداخته شده است. بیان خطبه‌ها به همراه شرح و تحلیل و تطبیق با دنیای امروز نیز از ویژگی‌های بارز این فصل است.) - فصل سوم: صحیفه (این بخش شامل شرح، تحلیل، خلاصه و چکیده‌ای از همه‌ی پنجاه و چهار خطبه‌ی صحیفه‌ی سجادیه است. این بخش حاوی نکاتی است که خواندن و تأمل کردن در آنها ما را در پیوند عمیق‌تری با صحیفه‌ی سجادیه قرار می‌دهد.) - فصل چهارم: ملجأ (این فصل به بیان علم و دانش حضرت امام سجاد و توانایی پاسخگویی وی به مسائل و مشکلات کسانی پرداخته است که برای یافتن حقیقت به وی مراجعه کرده‌اند.) - فصل پنجم: رقعه (آخرین بخش کتاب حاوی تعداد کمی از نامه‌های امام به دیگران است که همانند بخش‌های پیشین، حاوی نکات ارزشمند و کمتر شنیده شده‌ای است که می‌‌توانند ما را در برپایی یک زندگی صالحانه یاری کنند.) در کنار خواندن وارث ارغوان‌ها، خوانش ترجمه‌ی صحیفه‌ی سجادیه به قلم دکتر علی موسوی‌گرمارودی نیز می‌تواند به فهم دقیق‌تر این مجموعه کمک کند. @hosseinsangari
📚 جنون قدرت و قدرت نامشروع 🖊️ دکتر محمدرضا سرگلزایی کتاب "جنون قدرت و قدرت نامشروع" اثر دکتر محمدرضا سرگلزایی، روانپزشک و نویسنده‌ی نام آشنا، به واکاوی یکی از تاریک‌ترین و جذاب‌ترین زوایای وجود انسان، یعنی "میل به قدرت" می‌پردازد. این کتاب با نگاهی عمیق و تحلیلی، به بررسی ریشه‌ها، انگیزه‌ها و پیامدهای قدرت‌طلبی در افراد پرداخته و تصویری جامع از این پدیده‌ی پیچیده ارائه می‌دهد. دکتر سرگلزایی در این کتاب، با ظرافت و دقت مثال‌زدنی، انواع مختلف قدرت‌طلبی از جمله قدرت‌طلبی فردی، اجتماعی و سیاسی را مورد بررسی داده و با استفاده از مثال‌های متعدد تاریخی، ادبی و روان‌شناختی، نشان می‌دهد که چگونه میل به قدرت می‌تواند افراد را به سمت رفتارهای مخرب و ضدانسانی سوق دهد. این کتاب صرفاً به واکاوی جنبه‌های تاریک قدرت‌طلبی نمی‌پردازد. بلکه به جنبه‌های مثبت قدرت نیز اشاره می‌شود و نشان می‌دهد که چگونه قدرت می‌تواند در خدمت اهداف والای انسانی نیز باشد. لحن روان و خواندنی کتاب، در کنار عمق و جامعیت مطالب، آن را به اثری ارزشمند برای درک عمیق‌تر ماهیت قدرت و تأثیر آن بر انسان‌ ها تبدیل کرده است. 🔸اینستاگرام: https://ig.me/hossein.sangari 🔸ایتا: https://eitaa.com/hosseinsangari 🔸تلگرام: https://t.me/hossein_sangari70
اما شعر کجا نیست؟ هر جا که درشتی و زمختیِ سنگلاخ‌وار باشد، خواه در زبان، خواه در جهان. 📚 🖊️ @hosseinsangari
آرزوهای درازی داشتم اما نشد هیچ‌کس بعد از تو در غم‌خانه‌ی من جا نشد ایستادم بر بلندی‌های این دنیای پست پیش رویم جز غبار وهم چیزی پا نشد وقت رفتن وعده‌ی فردا به من دادی ولی - روزها رفتند و هرگز نوبت فردا نشد در انارستان داغ بوسه‌های نیمه شب غنچه‌ی لب‌های تو روی لب من وا نشد قلب؛ نه دیگر، که کوهستان غم‌های بزرگ قلب من در وسعت این سینه دیگر جا نشد روزگاری من به این دنیا تعلق داشتم آه از این دنیا که بعد از تو دگر دنیا نشد دیدی و نشناختی، پرسیدی از من کیستی؟ گفتمت: آنم که در تو گم شد و پیدا نشد... 🔸اینستاگرام: https://ig.me/hossein.sangari 🔸ایتا: https://eitaa.com/hosseinsangari 🔸تلگرام: https://t.me/hossein_sangari70
🟢 قدمی چند با حافظ: حافظ همیشه برای من یک شاعر خاص بوده است. شاعر رندی که از هرگونه مطلق‌گویی پرهیز می‌کند و با نگاهی جامع به پدیده‌ها و مسائل، مخاطب را در گستره‌ی دنیای ذهنی خودش به حیرت وا می‌دارد. بخواهم دقیق‌تر بگویم حافظ شاعری نیست که حکم قطعی بدهد. او به هر دو نیمه‌ی پر و خالی لیوان نظر دارد و شاید دلیل اینکه بسیاری از ما - با اندیشه‌ها و مرام‌های متفاوت - با شعرهای او همذات‌پنداری می‌کنیم همین باشد. حافظ کسی است که اومانیست‌ها، اگزیستانسیالیست‌ها، نهلیست‌ها، مارکسیست‌ها و خلاصه مذهبی‌ها و غیرمذهبی‌ها را روی یک سفره می‌نشاند و هرکس به اندازه‌ی ظرفیت روحی و روانی خودش سهمی از این سفره برخواهد داشت و نکته‌ی جالب این است که هیچ‌کس از سفره‌ی اندیشه حافظ، دست خالی بازنمی‌گردد.  بگذارید با یک مثال از خود حافظ، آنچه را گفته آمد روشن‌تر کنیم: دوستان در پرده می‌گویم سخن گفته خواهد شد به دستان نیز هم چون سر آمد دولت شب‌های وصل بگذرد ایام هجران نیز هم هر دو عالم یک فروغ روی اوست گفتمت پیدا و پنهان نیز هم اعتمادی نیست بر کار جهان بلکه بر گردون گردان نیز هم سخنی در پرده که بزودی در مثل یک داستان، دهان به دهان پخش خواهد شد. حال این سخن در پرده چیست؟ در قرآن و روایات بسیار به این نکته اشاره شده که بعد از هر سختی آسانی پدیدار می‌شود: «ان مع العسر یسری» اما حافظ پا را از این هم فراتر می‌گذارد و می‌گوید: همان‌طور که شب‌های وصل پایان می‌پذیرد، ایام هجران هم تمام خواهد شد. نکته‌ای که در این بیت مهم است همان مصراع اول است: چون سرآمد دولت شب‌های وصل اگر اندکی تأمل می‌کنیم می‌بینیم که حافظ هم برای خوشی به پایان اعتقاد دارد و هم برای ناخوشی و این دقیقا شاه‌کلید فهم این ابیات است. حیرت‌انگیزتر این است که او در بیت بعد این خوشی و ناخوشی پایان‌پذیر را یکی می‌داند. هر دو عالم یک فروغ روی اوست گفتمت پیدا و پنهان نیز هم این همان چیزی است که در روان‌شناسی بسیار بدان پرداخته شده است که هرچیزی با ضد خودش معنا پیدا می‌کند: وصل با هجران، شب با روز، خنده با گریه و ... . بیت چهارم بیت عجیبی است: اعتمادی نیست بر کار جهان بلکه بر گردون گردان نیز هم انگار آرامش در این دنیا بی معنی است آنجا که می‌گوید: هیچ اعتمادی بر دنیا نیست و چقدر این بیت مرا به یاد شعر تخته‌سنگ اخوان ثالث می‌اندازد. 🔸اینستاگرام: https://ig.me/hossein.sangari 🔸ایتا: https://eitaa.com/hosseinsangari 🔸تلگرام: https://t.me/hossein_sangari70
‌ 🎬 نگهبان شب 1400 نگهبان شب اولین فیلمی است که از رضا میرکریمی دیده‌ام. یک روایت درام جسورانه که مخاطب را آهسته‌آهسته به دنبال خود می‌کشد. جسورانه است زیرا توانسته از دل یک داستان کلیشه‌ای، روایتی یک‌دست و منسجم بوجود بیاورد. روایت فیلم ساده است، آنطور که مخاطب احساس می‌کند با یک داستان معمولی از جنس سینمای شعاری روبروست. اما هرچه به اواسط و انتهای فیلم نزدیک‌تر می‌شویم این پیش‌فرض در ذهن مخاطب شکسته‌‌تر می‌شود تا آنجا که جز غباری از آن باقی نمی‌ماند. بازی فوق‌العاده‌ی تورج الوند و لاله مرزبان در کنار محسن کیایی کاربلد را نیز باید از نقاط قوت این فیلم سینمایی ایرانی دانست. 🔸اینستاگرام: https://ig.me/hossein.sangari 🔸ایتا: https://eitaa.com/hosseinsangari 🔸تلگرام: https://t.me/hossein_sangari70
34.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 شعر خوانی 🟢 همایش بزرگ ازدواج موفق (خرداد ۱۴۰۳) 🟢 حسینیه ثارالله دزفول @hosseinsangari
‌ گذاشتم سر خود را به شانه‌ای که تویی دلم گرفته برای بهانه‌ای که تویی میان این‌همه دود و غبار، لبریزم هنوز از نفس عاشقانه‌ای که تویی چگونه بی تو بمانم در این سرای غریب پر است دور و برم از نشانه‌ای که تویی من بدون تو؟ حتی تصورش سخت است پرنده‌ای که منم، آب و دانه‌ای که تویی چگونه در دل خود جا کنم تو را در آن - کرانه‌ای که منم، بی‌کرانه‌ای که تویی؟ 🔸اینستاگرام: https://ig.me/hossein.sangari 🔸ایتا: https://eitaa.com/hosseinsangari 🔸تلگرام: https://t.me/hossein_sangari70
طلسم / حسین سنگری
🎬 دنی بوی (Danny Boy) انیمیشن کوتاه «Danny Boy» ساخته مارک اسکروبتسکی، با ظاهری ساده و داستانی کوتاه، لایه‌های عمیقی از مفاهیم فلسفی و اجتماعی را به تصویر می‌کشد. در این انیمیشن، شاهد دنیایی هستیم که در آن انسان‌ها سر ندارند و در فقدان این عضو حیاتی، به دنبال راه‌هایی برای ارتباط، عشق و یافتن معنا در زندگی خود هستند. در نگاهی نو، می‌توان دنی‌بوی را به مثابه تمثیلی از جامعه‌ای بی‌هویت دید. فقدان سر در این انیمیشن، می‌تواند استعاره‌ای از فقدان هویت، ارزش‌ها و آرمان‌های مشترک در جوامع مدرن باشد. انسان‌های این دنیا، سرگردان و بی‌هدف به نظر می‌رسند، گویی در دریای بی‌معنایی غرق شده‌اند. با ورود شخصیت زن به داستان، دنی‌بوی دگرگونی عمیقی را تجربه می‌کند. عشق، عنصری حیاتی که در این دنیای بی‌سر غایب بوده، ناگهان شکوفه می‌کند و دنی‌بوی را به سمت یافتن هویت و معنا سوق می‌دهد. او برای ابراز عشق خود، حاضر به فدا کردن بزرگترین تمایز خود، یعنی بی‌سری، می‌شود. این فداکاری، نمادی از قدرت عشق در غلبه بر موانع و یافتن پیوند انسانی است. دنی‌بوی با از دست دادن سر خود، نه تنها عشق خود را به زن اثبات می‌کند، بلکه هویتی نو بر پایه عشق و تعلق بنا می‌کند. اما این دگرگونی، بهایی نیز دارد. دنی‌بوی با پیوستن به جامعه‌ای که سر ندارد، خود را با هنجارها و قواعدی ناآشنا مواجه می‌بیند. او دیگر آن فرد منحصر به فرد و آزاد قبل نیست، بلکه عضوی از جمعی شده که در آن سر به مثابه نمادی از اطاعت و انطباق تلقی می‌شود. در سکانس پایانی، دنی‌بوی در میان انبوهی از سرهای بریده شده، سرگردان و گمشده به نظر می‌رسد. این صحنه، پرسشی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند: آیا یافتن هویت و عشق در دنیایی بی‌سر، به قیمت تسلیم شدن به هنجارها و از دست دادن فردیت تمام می‌شود؟ دنی‌بوی، انیمیشنی کوتاه اما عمیق است که به کاوش در مفاهیم پیچیده‌ای مانند هویت، عشق، معنا و جامعه می‌پردازد. این اثر با ظرافت و زیبایی، مخاطب را به چالش وادار می‌کند تا درباره جایگاه خود در دنیایی که در آن زندگی می‌کند بیاندیشد. 🔸اینستاگرام: https://ig.me/hossein.sangari 🔸ایتا: https://eitaa.com/hosseinsangari 🔸تلگرام: https://t.me/hossein_sangari70
📚 شعر و اندیشه 🖊️ داریوش آشوری "شعر و اندیشه" اثر داریوش آشوری، منتقد ادبی و مترجم برجسته‌ی ایرانی، دعوتی است به سفری ذهن‌انگیز در قلمرو ادبیات منظوم. این کتاب که گنجینه‌ای از مقالات آشوری در باب شعر و شاعری است، خواننده را به ورای تعاریف سنتی از شعر می‌برد و افق‌های نوینی را پیش روی او می‌گشاید. آشوری در این کتاب، شعر را صرفاً به مجموعه‌ای از کلمات محدود نمی‌کند، بلکه آن را "ترجمان ژرف‌ترین لایه‌های وجود آدمی" و "انعکاس هستی در آینه‌ی زبان" می‌داند. او با ظرافت و ژرف‌اندیشی، پیوند ناگسستنی شعر و اندیشه، فلسفه و عرفان را آشکار می‌کند و به خواننده کمک می‌کند تا درک عمیق‌تر و لطیف‌تری از شعر و کارکرد آن در زندگی انسان به دست آورد. "شعر و اندیشه" سفری در میان آثار شاعران برجسته ایرانی و غربی است. آشوری در مقالات کوتاه با تحلیل موشکافانه و دقیق اشعار این شاعران، پرده از راز زیبایی‌های پنهان و لایه‌های عمیق معنا برمی‌دارد و خواننده را به درک ظریف‌تر شعر و نیات شاعر رهنمون می‌شود. 🔸اینستاگرام: https://ig.me/hossein.sangari 🔸ایتا: https://eitaa.com/hosseinsangari 🔸تلگرام: https://t.me/hossein_sangari70