🔴کوروش و به #بردگی گرفتن مردم ماد
📛یکی دیگر از #جنگهای #کوروش که منجر به نابودی تمدنی کهن شد، غلبه او بر #مادها و #تسخیر شهر هگمتانه (همدان/ اکباتان) بود. غلبهای که با مساعدت اشراف و فئودالها صورت پذیرفت و منجر به غارت هگمتانه و به بردگی کشیدن گروهی از مردم آن شد.
📛او توانست با به اسارت گرفتن #آمیتیس (دختر آخرین پادشاه ماد) و تهدید مبنی بر شکنجه او و فرزندانش، #شاه را وادار به تسلیم کند و سپس با #کشتن شوهر آمیتیس، او را به همسری خود در آورد. در نهایت نیز شاه نگون بخت و شکست خورده در بیابانی دورافتاده رها شد تا از گرسنگی و تشنگی جان بسپارد.
📚در تاریخ ایران کمبریج به سرپرستی ایلیا گرشویچ آمده است که «گرایش مردم ماد نسبت به کورش خصمانه بود» (ص ۲۴۱).
او هگمتانه را غارت کرد و برخی از #مادها را به #بردگی گرفت» (ص ۲۴۰).
📛با اینکه مادها دستکم دو بار در زمان #داریوش کوشیدند تا استقلال خود را از سلطه #هخامنشیان باز یابند، اما در هر دوبار با #سرکوب خشونتبار داریوش مواجه شدند و ۳۸.۰۰۰ نفر از آنان قتلعام گردیدند. چنین بود که هویت و تمدن #ماد از میان رفت و از صفحه #تاریخ محو شد.
📚بنگرید به: گرشویچ، ایلیا، تاریخ ایران دوره ماد- از مجموعه تاریخ کمبریج، ترجمه بهرام شالگونی، تهران، انتشارات جامی، ۱۳۸۷، صفحه ۲۳۸ تا ۲۴۱.
تاریخ امپراتوری هخامنشیان ( از کوروش تا اسکندر ) جلد اول ، ص 102
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
💢رابطه #کوروش با #ذوالقرنین
🔴💥تیر خلاص و جواب #علمی و #منطقی "در رد ذوالقرنین بودن کوروش"
دکتر #علیرضا #شهبازی باستانشناس، تاریخنگار، نویسنده و #متخصص در باستانشناسی دوران ایران #هخامنشی و استاد دانشگاههای شیراز، تهران، هاروارد، کلمبیا، گوتینگن و اورگن شرقی و بنیانگذار بنیاد تحقیقات هخامنشی در سال ۱۳۵۲ .
🔴علیرضا شاپور شهبازی در" کتاب زندگی و جهانداری کوروش" نوشته است : یکی از چیزهایی که بر اثر اعتقادات مردم محلی به جای مانده است ، نقش انسانی است که دارای چهار بال و #تاج #مصری معروف به" آتف ( atef ) " می باشد . در سال 1950 #ابوالکلام آزاد کوشید تا ثابت کند این انسان بالدار نشان دهنده ی ذوالقرنین است ،
‼️فرضیه وی با همه محبوبیتی که یافته ، از #پشتیبانی #مآخذ تاریخی و باستان شناسی ، #یکسره بی بهره است .
🔰شاپور شهبازی اشاره می کند که دلیل #ذوالقرنین بودن کوروش از نگاه ابوالکلام تندیس انسان بالدار است که بر این اساس استدلال های دیگری هم از تورات مطرح می کند .
🔰شاپور شهبازی نوشته است: اما این سخنان و استدلال هارا نمی توان پذیرفت ،
زیرا باید دانست که #هیچگونه "مجسمه ای" آن هم در " استخر " از #کوروش بر جای نمانده است
🔰همچنین بر سر وی #تاجی است مصری، است که بر دو #مار پیچان استوار شده ، و #هیچگونه بستگی و رابطه ای با دو " شاخ قوچ " ندارد
🔰ابوالکلام آزاد را آقای استاد سامی به #پاسارگاد دعوت کرده بودند ، اما وی بیمار شد و بدانجا نتوانست رفت ، و هرگز آن نقش ( تندیس ) را ندید ، بنابراین تعبیر #نادرستی از آن کرد ، و نتیجه هایی گرفت که پذرفتنش بی اندازه محال و دشوار است.
🔰با اینهمه باید افزود که #اندیشه و خواست او #خدمت به #ایران بود !
⁉️این موضوع را استاد سامی به این بنده آگاهی دادند.
⁉️( جای سوال است که بدانیم چرا اندیشه و خواست یک #هندی که حتی از #تخت #جمشید بازدید نکرده است هدفش #خدمت به #ایران باشد )
📚منبع : کتاب زندگی و جهانداری کوروش، شاپور شهبازی، ص ۲۵۱ تا ۲۵۶
محقق : محمد امین محمدزاده
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴 #ازدواج_استقراضی در میان زرتشتیان باستان ( قرض دادن زن خود به مرد دیگر )
📛هرگاه #شوهری به زن خود می گفت : " از این لحظه تو آزاد و صاحب اختیار خود هستی " زن بدین وسیله از نزد شوهر خود طرد نمی شد ، ولی اجازه می یافت به عنوان ( چاکر زن = زن خدمتکار ) #شوهر_دیگری اختیار کند.
📛در صورتی که شوهری زن خود را طرد می کرد ، بی آن که صریحا اختیار او را به خود او بسپارد و زن شوهر دیگری اختیار می گرد ، فرزندانی که از ازدواج جدید در حیات شوهر اولش می زایید از آن شوهر اولش بود ، یعنی زن تحت تبعیت شوهر اول باقی می ماند.
🔞شوهر حق داشت #یگانه_زن خود را یا یکی از زنانش را ( حتی زن ممتاز خود را ) به مرد دیگری ، بی آن که قصوری کرده باشد بسپارد تا این مرد از خدمات آن زن استفاده کند . رضایت زن شرط نبود. و شوهر دوم حق دخل و تصرف در اموال زن را نداشت ، فرزندانی که در این ازدواج متولد می شدند ، متعلق به خانواده شوهر اول بودند و مانند فرزندان او محسوب می شدند.
📛هاشم رضی در کتاب «وندیداد» در شرح فرگرد ۴، صفحه ۵۰۷ ـ ۵۰۸ چنین می نویسد:
در «ماتیکان هزار داتستان» یا هزار ماده ی قانونی مطالب بسیاری در باره ی زنان، ازواج، واگذاری زنان یا #ازدواج #استقراضی آمده است. یک مرد حتی می توانست علی رغم میل و رضایت پادشاه زن خود، او را به اشخاص تنگدستی که نیاز به زن داشتند، برای #مدت_معینی واگذار کند. شرایط معاهده، زمان واگذاری، فرزندانی که از این زن در مدت قرض دادن وی تولید می شد، همه قبلا مورد موافقت دو طرف قرار می گرفت.
📚منبع:
در باره ی حقوق ساسانی، ج ۱، ص ۳۶
ایران در زمان ساسانیان، پروفسور آرتور کریستین سن ، ص 349-350
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴پوشش #زنان در ایران #باستان
🍃💐پوشش #زنان در #ایران باستان هم بنا به شرایطی که ذکر شد همیشه سبک و اسلوب خاصی داشتهاست. بررسیها نشان میدهد که پوشش تمام بدن در دورههای مختلف تاریخی چه نزد #زنان و چه نزد #مردان در ایران یک حقیقت بودهاست و به هیچ وجه #ایرانیان در #برهنگی به سر نمی بردهاند.
🔴برخی معتقد هستند که این پوشش کامل و آراسته به نوعی ریشه به وجود آمدن #حجاب در #دنیا است.
📚ویل دورانت معتقد است نقش #پوشش و #حجاب زنان در ایران باستان چنان برجستهاست که میتوان ایران را #منشاء #اصلی پراکندن "حجاب" در جهان دانست.
📚دائرةالمعارف لاروس نیز به وجود #حجاب #زنان در ایران باستان اشاره میکند.در تفسیر اثنی عشری چنین آمدهاست: «تاریخ نشان میدهد که حجاب در ایران قدیم وجود داشته است.
#تاریخ پوشاک به طور کلی بخشی از تاریخ تمدن و فرهنگ انسان است و برای آگاهی از پوشش در ایران، باید فرهنگ مردم ایران را هم بررسی کرد
📚کوروش نیکنام از موبدان زرتشتی :
در ایران #باستان #زنان و #مردان را هیچگاه برهنه نمیبینیم، نسبت به محل زندگی، آب وهوا وشیوه کار و زندگی هر شهر و روستا پوششهای گوناگونی وجود داشته که نمونه آن را هم اکنون در پوشش زنان گیلکی، مازندرانی، کرد، لر، بلوچ، بختیاری، ترک ، اقوام دیگر و زرتشتیان مشاهده میکنیم. از ویژگیهایی که در اینگونه پوششها به شکل یکسان وجود دارد دو چیز است، #نخست اینکه این پوششها با رنگهای طبیعت همگون است یعنی رنگهای سرخ، سبز، ارغوانی، زرد ودیگر زنگها در پوشش آنان بوده وکمتر از رنگهای تیره به ویژه سیاه استفاده می شده چون باور داشتند رنگهای کبود، افسردگی آور وغم انگیز است. #دوم اینکه در همه پوششها دستان زن و مرد برای انجام کارها به ویژه برای کشاورزی آزاد بود، نمونه پوششها را در اقوام لر، کرد، بلوچ، گیلکی و... میتوان یافت.
🔴 با وجود اینکه زنان در ایران قدیم از لحاظ پوشش و حجاب جایگاه ویژه ای داشتند ، اما متاسفانه مشاهده می شود که در بین شاهان هخامنشی و ساسانی رفتارهای غیر انسانی علیه زنان صورت میگیرد و دستخوش تصرف و سو استفاده می گردد ، جای انکار نیست، تقریبا همه مورخین نوشته اند، از #هرودوت یونانی و #استرابون در عصر هخامنشی گرفته تا مورخین عصر حاضر،
#هرودوت درباره طبقه اشراف عهد #هخامنشی می گوید: "هر کدام از آنها چند زن عقدی دارند ولی عده زنان غیر عقدی بیشتر است".
📚 (مشیرالدوله، تاریخ ایران باستان، جلد ششم، چاپ جیبی، صفحه 1535).
📚 استرابون درباره همین طبقه می گوید: "آنها زنان زیاد می گیرند، و با وجود این زنان غیر عقدی بسیار دارند". (همان ماخذ، صفحه 1543).
📚ژوستن، از مورخان عصر اشکانی، درباره اشکانیان می گوید: "تعداد زنان غیر عقدی در میان آنها و به خصوص در خانواده سلطنتی از زمانی متداول شده بود که به ثروت رسیده بودند، زیرا زندگانی صحراگردی مانع از داشتن زنان متعدد است". (همان ماخذ، جلد نهم، صفحه 2693). آنچه در ایران باستان در میان طبقه اشراف معمول بوده است چیزی بالاتر از تعدد زوجات، یعنی #حرمسرا بوده است.
🔴ازدواج با #محارم #شاهان قبل از اسلام در آثار نویسندگان ایرانی و خارجی
📚سعید نفیسی می گوید: "چیزی که از اسناد آن زمان حتما به دست می آید و با همه هیاهوی جاهلانه که اخیرا کرده اند از بدیهیات مسلم تمدن آن زمان است این است که نکاح نزدیکان و محارم و زناشویی در میان اقارب درجه اول حتما معمول بوده است". (تاریخ اجتماعی ایران، جلد 2، صفحه 35).
📚و تصریحاتی که نویسندگان اسلامی از قبیل مسعودی، ابوحیان توحیدی، ابوعلی بن مسکویه کرده اند می آورد و جریان #ازدواج قباد با دختر ، و ازدواج #بهرام چوبین با #خواهر، و ازدواج #مهران گشنسب که بعد مسیحی شد با خواهر خود را یادآور می شود.
📚مرحوم مشیرالدوله در کتاب نفیس خود: "ایران باستان" از #استرابون مورخ قدیم یونانی، درباره #هخامنشیان نقل می کند که: "اینها (مغ ها) موافق عاداتشان حتی با مادرانشان ازدواج می کنند". (جلد ششم، چاپ جیبی، صفحه 1546)
و همچنین #هرودوت در مورد کمبوجیه، و #پلوتارک درباره اردشیر دوم #هخامنشی در مورد ازدواج با محارم اذعان کرده اند
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
💢هدف از پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک در آیین زرتشت چیست؟⁉️‼️
✅👈با نگاهي به اوستا متوجه اين نكته خواهيم شد كه هدف از پندار نيك، گفتار نيك و كردار نيك در آيين زرتشتي اين است كه انسان به روان #گاو_مقدس برسد! توضيح اينكه بنا بر تعاليم زرتشتي، گاو (در اوستا: geu/geuš) نخستين آفريده اهورامزدا است، كه جهانِ پاك از روانِ او خلق شده است و لذا روحِ گاو نخستين در منابع زرتشتي از قداستِ ويژهاي برخوردار است و مبدأ پاكي شمرد ميشود.
📚ابراهیم پورداود، گاتها کهنترین بخش اوستا، تهران: انتشارات اساطیر، 1378. ص ۱۱۸ – ۱۱۷
✅👈در تمامِ بخشهاي اوستا گاو و روان او (به اَوستايي: urvan geuš) مورد ستايش قرار گرفته است و در اين باره اسناد بسيار وجود دارد. اما نكته عجيب اين است كه در اوستا، گاتها، هات 28، بند 1 میخوانیم:
ahyâ ýâsâ nemanghâ ustânazastô rafedhrahyâ manyêush mazdâ pourvîm speñtahyâ ashâ vîspêñg shyaothanâ vanghêush xratûm mananghô ýâ xshnevîshâ gêushcâ urvânem.
✅👈ترجمه: ای مزدا، ای سپندمینو؛ اینک در آغاز با دستهای برآورده ترا نماز میگزارم و خواستار بهروزی و رامشم. [بشود که] با کردارهای پاك و با همهی خرد و منش نیک، «گئوش اوروَن» را خشنود کنم».
زرتشت دست به سوی آسمان دراز می کند، نماز می گزارد، رامش و بهروزی می خواهد، و دست به دامانِ نيكيها (پندار نيك و كردار نيك و گفتار نيك) ميشود، و هدف او از نيكي، رسیدن به #خشنودی_روانِ_گاو است.
📚Avesta, Yasna 28: 1, Based on edition of Karl F. Geldner, Avesta, the Sacred Books of the Parsis, Stuttgart, 1896.
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🍃ﺩﺭﺣﺪﯾﺜﯽ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﻗﺮ ( ﻋﻠﯿﻪﺍﻟﺴﻼﻡ ) ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﯿﻢ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ #ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ
” ﺗﻌﺼﺐ” ﺳﺆﺍﻝ ﮐﺮﺩﻧﺪ . ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ :
💠“ ﺗﻌﺼﺒﯽ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻥ ﮔﻨﺎﻫﮑﺎﺭ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ #ﺍﺷﺮﺍﺭ_ﻗﻮﻣﺶ ﺭﺍ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﻧﯿﮑﺎﻥ ﻗﻮﻡ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﺪﺍﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻗﻮﻡ ﻭ ﻗﺒﯿﻠﻪ ﺧﻮﯾﺶ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﻋﺼﺒﯿﺖ ﻧﯿﺴﺖ، #ﻋﺼﺒﯿﺖ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻗﻮﻡ ﻭ ﻗﺒﯿﻠﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺳﺘﻤﮕﺮﯼ ﯾﺎﺭﯼ ﺩﻫﺪ
📚اصول كافي/شيخ كليني(ره)
جلد ٢ ،صفحه٣٠٨
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴ناسیونالیسم و پاسخ اسلام
قابل توجه باستانگرایان :
📛گرایش به جنبه های قومی و ملی در زبانهای اروپایی «ناسیونالیسم» خوانده می شود که برخی از دانشمندان فارسی زبان آن را «ملت پرستی» ترجمه کرده اند.
#ناسیونالیسم مطابق بیان گذشته، بر #عواطف و #احساسات قومی و ملی متکی است نه بر #عقل و #منطق.
👈ناسیونالیسم را نباید به طور کلی محکوم کرد. #ناسیونالیسم اگر تنها جنبه #مثبت داشته باشد، یعنی موجب #همبستگی بیشتر و روابط حسنه بیشتر و احسان و خدمت بیشتر به کسانی که با آنها زندگی مشترک داریم بشود، ضد عقل و منطق نیست و از نظر اسلام مذموم نمی باشد، بلکه اسلام برای کسانی که طبعا حقوق بیشتری دارند از قبیل همسایگان و خویشاوندان، حقوق قانونی زیادتری قائل است.
📛ناسیونالیسم آنگاه عقلا محکوم است که جنبه منفی به خود می گیرد، یعنی افراد را تحت عنوان ملیتهای مختلف از یکدیگر جدا می کند و روابط خصمانه ای میان آنها به وجود می آورد و حقوق واقعی دیگران را نادیده می گیرد.
✅نقطه مقابل ناسیونالیسم، «انترناسیونالیسم» است که قضایا را با مقیاس جهانی می نگرد و احساسات ناسیونالیستی را محکوم می کند. ولی همچنانکه گفتیم #اسلام همه #احساسات #ناسیونالیستی را محکوم نمی کند، #احساسات #منفی #ناسیونالیستی را محکوم می کند نه احساسات #مثبت را.
📚منبع : خدمات متقابل اسلام و ایران ، متفکر شهید استاد مرتضی مطهری، انتشارات صدرا ، ص 58
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴چهار نمونه از #جملات #جعلی منسوب به #کوروش #هخامنشی
🔰۱- دشوارترین قدم، همان قدم اول است.
این در واقع یک اصطلاح معروف در زبان انگلیسی است به صورت:
The first step is always the hardest
🔰۲- دستانی که کمک می کنند پاکتر از دستهایی هستند که رو به آسمان دعا می کنند.
این جمله متعلق به #رابرت #جی #اینگرسول سیاست مدار آمریکایی هست و اصل جمله عبارت است از :
The hands that help are holier than the lips that pray
🔰۳- کار بزرگ وجود ندارد، به شرطی که آن را به کارهای کوچکتر تقسیم کنیم.
این جمله متعلق به #هنری #فرد آمریکایی صاحب کارخانه خودرو سازی فرد می باشد. اصل این جمله هم به این شکل بوده :
Nothing is particularly hard if you divide it into small jobs
🔰۴- اگر همان کاری را انجام دهید که همیشه انجام می دادید، همان نتیجه ای را می گیرید که همیشه می گرفتید
این جمله متعلق به #آنتونی #رابینز #نویسنده ی معروف آمریکایی است. اصل جمله هم به صورت زیر بوده:
If you do what you've always done, you'll get what you've always gotten
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴💥رابطه #ولنتاین با #جشن #سپندارمذگان یا #اسفندگان
💠برای #عشق_ورزیدن هیچ روز جای روز دیگر را تنگ نمی کند
⁉️به بهانه روز #ولنتاین یعنی 25 بهمن ماه عده ای با افسانه پردازی سعی دارند علاوه بر تبلیغ یک رسم غیر ایرانی ، از آن برای اهداف شخصی و فکری خود بهره ببرند .
💢بررسی جشن #اسفندگان : واژه فارسی اسفند یا سپندارمذ، از واژه پهلوی «سپندارمد» و اوستایی «سپَـنتَـهآرمَـئیتی»، برگرفته شده است. اصل این نام همانا «آرمئیتی» به معنای "زمین" است .
(ترجمههای بارتولومه، دارمستتر و پورداود)
💢نامگذاری آخرین ماه فصل زمستان بنام اسفند یا #سپندارمذ نیز از همین ویژگی #باروری و #زایندگی #زمین سرچشمه گرفته است. چرا که در همین ماه، نخستین جوانهها از خاک سربر میزند و زایش دوباره زمین را نوید میدهد. از همین رو، مردمان ایرانی این ماه و به ویژه روز پنجم آن که با نام ماه همانند است (یعنی اسفندروز از اسفندماه یا سپندارمذروز از سپندارمذماه) را روز گرامیداشت #زمین #بارور و بانوان میدانستهاند
🔴شخصیت اسپندارمذ :
#آذرفرنبغ (موبد بزرگ زرتشتی) در فصل هشتادم از کتاب سوم دینکرد، #خویدوده را سنتی برگرفته از آمیزش #اهورامزدا با دخترش #سپندارمذ میداند که مشی و مشیانه (نخستین آدمیان و نخستین برادر و خواهر) آنرا ادامه دادند تا به نسل همه مردمان گیتی برسد. او هرگونه آمیزش به غیر از روش خویدوده را با آمیزش گرگ و سگ، و آمیزش اسب و خر مقایسه میکند که محصول جفتگیری آنها از نظر نژادی پست و فرومایه خواهد شد. این نکتهای است که مورد توجه و تأکید #زادسپرم (پیشوای بزرگ #زرتشتیان) نیز قرار گرفته و در بخش بیست و ششم #کتاب گزیدههای زادسپرم، خویدوده را موجب تولید نسل پاک دانسته است.
📚در گاتهای زرتشت (سرود ۴۵، بند ۴)، این واژه در معنای زمین و با توصیف «دختر اهورامزدا» آمده است
💢کارکردهای آرمئیتی یا #سپندارمذ در فرهنگ و ادبیات ایرانی بسیار فراوان و گسترده است. در «گاتها»ی زرتشت، #هجده بار از او یاد شده است و زرتشت بارها او را برای زندگی پاک، برای آرامشبخشی به کشتزاران، چراگاهها و جانوران، برای پیدایی یک فرمانروای نیک، به یاری فرا میخواند.
📚سراسر اوستا و به ویژه «فروردین یشت» و یسنای ۳۸، آکنده از سخنانی در ستایش و گرامیداشت زمین و زن است.
💢با توجه به منابع موجود دانسته میشود که #اسفندگان در ایران باستان، نه روز زن به مفهوم مطلق و امروزی آن، بلکه روز گرامیداشت زمین بارور و همتای انسانی آن یعنی بانوان بوده است
📚منابع :
گات ها ؛ پورداود ، سرود 45 بند 4؛
آذرفرنبغ پسر فرخزاد، دینکرد، ترجمه فریدون فضیلت، کتاب سوم، جلد یکم، تهران، 1381، صفحه 143 تا 152.
ارداویرافنامه، ترجمه به فرانسه از فیلیپ ژینیو، ترجمه به فارسی از ژاله آموزگار، چاپ دوم، تهران، 1382، صفحه 91.
روایت آذرفرنبغ فرخزادان، ترجمه حسن رضائی باغبیدی، تهران، ۱۳۸۴، صفحه ۱۶٫
روایت پهوی، ترجمه مهشید میرفخرایی، تهران، 1390، صفحه 219 تا 229.
زادسپرم، گزیدههای زادسپرم، ترجمه محمدتقی راشد محصل، تهران، 1366، صفحه 37.
مینوی خرد، ترجمه احمد تفضلی، ویرایش سوم، تهران، 1380، صفحه 50 تا 52.
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴💥آیین #زرتشتی #توحیدی #ناقص می باشد
🔰💥مقتضیات و شرایطی که قوم خانه نشین ایران شرقی در آن زندگی میکرد ، و دائما در معرض حمله بدویان مهاجم و مخرب بود ، در #زرتشت این اندیشه را ایجاد کرده که #جهان را #دو #اصل اداره می کند : نیک و بد - نخستین شخصیت ناشی از #اهورا مزداست ، و دوم از ارادهٔ شر ( #اهریمن ) نشات یافته است.
در گرداگرد #اهورمزدا موجودات الهی قرار دارند ، که بعضی از آنان محتملا #خدایان #قدیم هستند ، که در اصل به صورت قوای #طبیعی پرستیده می شدند.
#نزاع بین این #دو #روح که نماینده ی مخالفت بین اندیشه و هوش است ؛ در پایان به فتح روح خیر خاتمه می یابد .
💥بنابراين #دوگانگی ظاهر است و #آیین زرتشتی (( توحیدی ناقص )) می باشد .
📚منبع ایران از آغاز تا اسلام، تالیف رومن گریشمن ، ترجمه محمد معین ، چاپ هفدهم ، بهار 1386 ، ص 179
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴وظایف #زن در قبال #شوهر در زرتشتی
🌞یکی دیگر از منابع که میتواند اطلاعاتی در این باره بدهد، کتاب «روایت پهلوی» است. چکیده مضمون آنچه در باره وظایف زن در قبال شوهر در این کتاب آمده، عبارت است از:
🌘دختر را از سن 9 سالگی میتوان شوهر داد و در 12 سالگی نزدیکی با او جایز است. چنانچه زن از این خواست مرد تمکین نکند، مرگ ارزان (مستحق اعدام) میشود (ص 287).
🌘فرمانروایی مرد بر زن چنین است که مرد هر فرمایشی داشته باشد، زن باید انجام دهد. اگر زن به این سبب بر شوهر خود گله کند، نسبت به او بیاحترامی کرده است (ص 288).
🌘اگر زن #بمیرد، هر چیزی که مرد به او داده بوده است، مجدداً متعلق به مرد میشود. اما اگر مرد بمیرد، هیچ مقدار از اموال و داراییهای مرد به زن تعلق نمیگیرد (ص 288).
🌘 اگر زنی سه بار به شوهر خود بگوید «من زنی تو نمیکنم»، #مرگ #ارزان میشود (ص 288).
🌘 اما اگر مرد از آسیب به تن یا روان خویش یقین داشته باشد، میتواند زن را طلاق دهد. از شرایط حاصل شدن یقین این است که زن دشتان ماهانه را از شوهر پنهان کند (ص 289).
🌘چنانکه پیش از این در باره نداشتن شخصیت حقوقی زن در دین زرتشتی گفته شد، زن در هر صورت و در هر سنی میبایست سرپرست و قیم داشته باشد. این قیم میتوانسته پدر، شوهر و یا کس دیگری باشد که دستگاه دینی-قضایی #زرتشتی برای او معین میکرده است.
🌞به نظر میرسد متن فقهی روایت پهلوی در قیاس با فتاوی #آذرفرنبغ فرخزادان حقوق بیشتری برای زنان قائل شده است؛ چرا که آذرفرنبغ شوهردادن #دختر #سه ساله را نیز به رسمیت شناخته است.
📚بنگرید به: روایت پهلوی، مهشید میرفخرایی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، 1390؛ بارتولومه، کریستیان، زن در حقوق ساسانی، ترجمه ناصرالدین صاحبالزمانی، تهران، ۱۳۳۷.
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat