🔴در #اوستا ، #وندیداد ، فرگرد 15 بند 19 آمده است که #اهورمزدا به زرتشت میگوید :
🌞« این خویشکاری هر اشون مردی است که هر #مادینه بارداری را خواه #دوپا ، خواه چهارپا ، خواه #زن ، خواه #ماده_سگ نگاهدار باشد. »
⁉️گرچه در نگاه اول ، این حکم از جهتی اخلاقی می نمایاند ، اما به راستی چرا #اهورامزدا باید با لحنی #زننده و #توهین آمیز ، #زن را در کنار و هم ردیف #حیوانات #چهارپا و مخصوصاً #سگهای ماده قرار دهد ؟
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
📣🔴هخامنشیان #قومی #بیگانه از جنوب استپ های #روسیه
📣💥بخش #اول :
✅سخن مورخان و اندیشمندان :
🔰گيرشمن :
«در نیمه ی دوم هزاره ی دوم پیش از میلاد، #اقوامی که #قبلا در #سیبری جنوبی تا آسیای مرکزی میزیستند، به دلایلی چند، با استفاده از ارابه و اسب، از شرق و غرب دریای مازندران (کاسپین)، وارد فلات ایران شدند.
📚(رومن گیرشمن، «ایران از آغاز تا اسلام»، چاپ چهارم، ترجمهی دکتر محمد معین، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران، 1355.)
🔰گيرشمن علنا #هخامنشيان (آرياييان) را از سيبري جنوبي مي داند و اعلام مي كند كه از تقريبا از همان بازه هزار نخست پيش از ميلاد كه ديگر دانشمندان اعلام كردند ، اين #اقوام #وارد #ايران شدند و...بنابراين هيچ #نسبتی نمي توانند با مردم بومی ايران در تمدن های كاسپين و شهر سوخته و مارليك و جيرفت و ... داشته باشند .
🔰دياكونوف:
تیرههایی از شعبه ی شرقی (که از شرق دریای مازندران وارد ایران شدند) در آسیای مرکزی و ایران ساکن شدند که «پارت»ها از این گروهاند.گروهی از پیشتازان تا دره ی هند پیش رفتند و با غلبه بر حکومتهای بومی (درآویدی) فرهنگ #آریایی هند را پایهریزی کردند.شعبه ی غربی که از شمال دریای مازندران عبور کرده و از راه قفقاز وارد آذربایجان شدند و مدتی در اطراف دریاچه ی ارومیه اطراق کردند، نقش مهمی در حیات سیاسی و اجتماعی ایران داشتند. اینان پایهگذاران دو سلسله ی «ماد» و «هخامنشی» هستند.
📚ایگور میخائیلویچ دیاکونف، «تاریخ ماد»، چاپ دوم، ترجمهی کریم کشاورز، انتشارات پیام، تهران، 1357.
🔰دياكونوف نيز همان جملات را به نحوي تكرار مي كند ...
گرچه ابهام و تاریکی بر بخش اعظم تاریخ ماد سایه افکنده است، اما همین اندازه میدانیم که «ماد»ها از تیرههای اقوام #آریایی هستند که به همراه «پارس»ها از مسیرهای صعبالعبور قفقاز گذشتند و به فلات #ایران و آذربایجان پای نهادند و زمانی که قدرت یافتند تا حوزه ی ابرسن (زاگرس) مرکزی پیش رفتند و همدان یا هگمتانه را پایتخت خود قرار دادند. حوالی 700 پیش از میلاد تمام سرزمینهایی که قبلا به اقوامی چون «کوتی»، «لولوبی»، «سکایی» و «هوری»، و «اورارتو» تعلق داشت، قلمرو حکومت ماد به شمار میآمدند.
📚ام. دیاکونف، همان، ص 211
🔰پي ير بريان :
«چگونه باید پیدایش قدرتمندانه ناگهانی قوم و دولتی را که عملا ناشناخته بوده است ، در عرصه تاریخ توضیح داد ؟ ظفرمندیهایی چنین گسترده را نمی توان فقط با اصرار یک طرفه بر انحطاط دولت های مغلوب کورش توضیح داد - که ضرورت دارد همین انحطاط نیز معلوم شود و روند ها و چگونگی های آن مشخص شود .همچنین جهان گشایی های کورش را نمیتوان تا حد این فرض راحت و به حقارت گیرنده تنزل داد و مدعی برتری بدیهی "اقوام چادر نشین" بر مردمان " یک جا نشین " شد.»
📚(پی یر بریان - تاریخ امپراتوری هخامنشیان - ص 65)
🔰پیرنیا :"به هر حال وقتی آریان ها به فلات ایران آمدند،در اینجا مردمانی یافتند که زشت و از حیث نژاد عادات و اخلاق و مذهب از آنها پست تر بوده اند . زیرا آریان ها مردمان بومی را " دیو" و " تور " مینامیدند...بنابراین در ابتدا حقی برای آنها قائل نبودندبلکه با این ها دائما میجنگیدند و هر کجا مییافتند میکشتند"
📚پیرنیا- ایران باستان -ص157
🔴💥در اینجا مردم باستانی ایران و ساکنین این سرزمین که هزاران سال پیش از #آریاییان در ایران زیسته اند #وحشی و بدوی و پست و ... نامیده میشود ، تا شایستگی کشته شدن بدست #آریاییان را داشته باشند
🔰شاپور شهبازی :
#پارسیان که از خویشاوندان نژادی مادها به شمار می رفتند و خود را #آریایی می نامیدند در آغاز هزاره یکم پیش از میلاد به ایران آمدند و در پایان سده هشتم ق.م در پارس امروزی ساکن شدند "
📚( شاپورشهبازی – کورش بزرگ – ص 28)
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴 #نژاد_پرست_که_باشی
دست ✋ دوستی به سوی هرکسی دراز میکنی حتی داعش ❌📛
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴دستگاه #نژاد_سنجی_آریایی ، ساخته و پرداخته بریتانیا
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴🔯منشور کورش متعلق به کیست؟
⁉️سؤال اینجاست که چنانچه #استوانه #منشور کوروش قلابی نباشد، پدیدآوردن آن و محتوای آن و افتخار #فناوری #ساخت آن متعلق به کیست؟
💯نگارنده به دلایل زیر معتقد است که هر سه این افتخارات نه متعلق به #کوروش و #هخامنشیان، که متعلق به #تمدن #بابل است:
📛1- به این دلیل که این #استوانه در #شهر #بابل که پایتخت کشور بابل بوده، نوشته شده و در همان جا نیز پیدا شده است.
📛2- به این دلیل که این #استوانه به دست #کاتبان و رویدادنامهنویسان #بابلی نوشته شده است.
📛3- به این دلیل که به #خط و #زبان #اکدی (بابلی نو) نوشته شده است.
📛4- به این دلیل که مطابق با سنت #منشورنویسی #بابلی نوشته است. سنتی که پیش از حمله #کوروش، حدود دوهزار سال در بابل رواج داشته و نمونههای متنوعی از آن به دست آمده است.
📛5- به این دلیل که با اینکه نمونههای فراوانی از آن در بابل پیدا شده و شناخته شده، اما هیچ نمونهای که متعلق به سرزمین #پارس باشد، تاکنون شناسایی نشده است.
📛6- به این دلیل که حتی #صنعت و فن ساخت چنین کتیبهها و استوانههایی متعلق به #بابل است و هیچ نمونه مشابه قدیمیتر یا جدیدتر در سرزمین #پارس شناخته نشده است.
📛7- به این دلیل که محتوا و مضامین آن در #کتیبههای دیگر #بابلی مشاهده شده، اما در سرزمین پارس مشاهده نشده و ظاهراً وجود خارجی نداشته است.
📚پی نوشت؛ رنج های بشری 143،
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
#اهورامزدا نمادی ترکیبی از #خدایان و الهه های باستانی
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
📣💥 بخش #دوم :
🔰ریچارد فرای :
" چنین مینماید که #آریاییها به سرزمین #پرفرهنگ بین النهرین از کوهستان های شرقی آمده اند .اما آشکار نیست که ایشان از کدام سوی شمال به فلات ایران راه یافته اند از قفقاز آمده اند یا از آسیای میانه یا از هر دو ، ولی محتمل است ایشان از راه اخیر آمده باشند
📚 "(ریچارد .ن. فرای – میراث باستانی ایران – ص 37 )
🔰محمد تقی بهار : " #آریایی ها آن روز که در #ایران استقرار یافته بودند،خود دارای #تمدن و #خط نبودند و این مبادی و اصول را از #رعایا و زیر دستان مغلوب خود آموختند و آن #زیردستان #مردم #قدیم #ایران بودندکه بعد ها از آنان به " دیو" تعبیر شده استو یا اسرای جنگی از نژادهای همسایه و یا اتباع ملل مجاور که مغلوب #ایرانیان می شدند"
📚محمد تقی بهار-سبکشناسی-صفحه 92
🔴🔰نظر #تورات در مورد خاستگاه #هخامنشیان و نابود کنندگان بابل :
من لشکر بزرگی از قوم های نیرومند #شمال را برخواهم انگیخت تا بر بابل هجوم آورند و نابودش کنند ....از سرزمینی دور دست به جنگ بابل بیایید ، انبارهای غله اش را خالی کنید خانه هایش را ویران سازید و همه جا را با خاک یکسان کنید ...بنگرید ! سپاهی بزرگ از طرف شمال می آید ! ...
آنها سلاح های خود را برداشته و برای کشتار آماده اند ، ایشان سنگ دلند و به کسی رحم نمی کنند فریاد آنان مانند خروش دریاست ، ای بابل ایشان سوار بر اسب به تاخت به جنگ تو می آیند "
📚 (عهد عتیق – ارمیا – 42-41 - 10- 9- 3-1 : 50 )
🔴💥اکنون #بیشتر #محققان و #دانشمندان #نظریه کایلر یانگ ( CAH IV 4 ch.1) را پذیرفته اند که آریایی ها در آغاز رمه دارانی بودند که در طول دوره طولانی از آسیای میانه به ایران کوچ کردند
📚 "(املی کورت – هخامنشیان – ص 27 )
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴ﻓﺮﺩﻭﺳﯽ ﺩﺭ ﺷﺎﻫﻨﺎﻣﻪ:
ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﺍﺯ « ﺯﻥﺩﺯﺩﯼ ﮐﯿﺨﺴﺮﻭ »،
« ﮐﻨﯿﺰﺑﺎﺯﯼ ﺍﯾﺮﺝ »، « ﺷﻬﺮﺳﻮﺯﯼﻫﺎ ﻭ ﺯﻥ ﻭ ﺑﭽﻪ ﮐﺸﯽﻫﺎﯼ ﮐﯿﮑﺎﻭﻭﺱ »،
« ﻣﺮﺩﻡﮐﺸﯽﻫﺎﯼ ﺷﺎﭘﻮﺭ ﺫﻭﺍﻻﮐﺘﺎﻑ »، «ﺯﻥﺑﺎﺭﮔﯽﻫﺎﯼ ﺑﻬﺮﺍﻡ ﮔﻮﺭ »،
« ﻣﺮﺩﻡﮐﺸﯽﻫﺎ ﻭ ﺷﻬﺮﺳﻮﺯﯼﻫﺎﯼ ﺍﻧﻮﺷﯿﺮﻭﺍﻥ »،
«ﺷﮑﻨﺠﻪﮔﺮﯼﻫﺎ ﻭ ﻗﺴﺎﻭﺕﻫﺎﯼ ﺧﺴﺮﻭ ﭘﺮﻭﯾﺰ، ﭘﻮﺭﺍﻧﺪﺧﺖ، ﺷﺎﭘﻮﺭ، ﺑﻬﺮﺍﻡ ﻭ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ» ﻭ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺩﯾﮕﺮ ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎﯼ ﺧﺸﻮﻧﺖﺑﺎﺭ ﻭ ﺿﺪ ﺑﺸﺮﯼ ﯾﺎﺩ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ #ﮐﻮﺭﻭﺵ ﻣﻄﻠﻘﺎً ﺳﮑﻮﺕ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ
#ﺍﺳﮑﻨﺪﺭ ﺭﺍ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﻭ #ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﯽ #ﺧﺮﺩﻣﻨﺪ، #ﺑﯿﺪﺍﺭﺩﻝ، #ﺩﻭﺭﮐﻨﻨﺪﻩ
ﺑﺪﯼﻫﺎ، #ﺳﺎﺯﻧﺪﻩ، #ﺁﺭﺍﻡ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﮐﺸﻮﺭ، ﺷﺎﻫﻮﺍﺭ، ﺑﺎ ﻓﺮ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ، ﺧﻮﺏﭼﻬﺮ، ﺧﻮﺏﮔﻔﺘﺎﺭ، #ﺩﺍﺩﮔﺮ، ﭘﯿﺮﻭﺯﺑﺨﺖ، #ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ ﻭ ﺁﺷﺘﯽﺟﻮ ﻧﺎﻣﯿﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ﺍﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﺧﺼﺎﻟﯽ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺳﮑﻨﺪﺭ ﻗﺎﺋﻞ ﺷﺪﻩ ﮐﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺮﺍﯼ #ﺫﻭﺍﻟﻘﺮﻧﯿﻦ ﻗﺎﺋﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
🔴ﺳﺨﻨﺎﻥ #ﻓﺮﺩﻭﺳﯽ ﺩﺭ #ﺷﺎﻫﻨﺎﻣﻪ ﺑﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺗﺪﺍﻭﻝ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﮔﻔﺘﻪ ﻭ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﺗﺒﻠﯿﻎ ﻣﯽﮔﺮﺩﺩ، ﺑﮑﻠﯽ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﻭ ﻣﺘﻨﺎﻗﺾ ﺍﺳﺖ.
🔴ﺁﯾﺎ ﻓﺮﺩﻭﺳﯽﺩﺭﺳﺖ ﮔﻔﺘﻪ ﻭ ﻣﺒﻠﻐﯿﻦ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻧﺎﺩﺭﺳﺖ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ ﻭ ﺳﺨﻨﺎﻥ
ﻓﺮﺩﻭﺳﯽ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺗﺤﺮﯾﻒ ﺑﺎﺯﮔﻮ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﯾﺎ ﺑﺮﻋﮑﺲ؟ ﭘﺎﺳﺦ ﺍﯾﻦ ﭘﺮﺳﺶ ﺭﺍ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺩﺍﺩ ﻭ ﺍﯾﻦ ﺩﻭﮔﺎﻧﮕﯽ ﺭﺍ ﭼﮕﻮﻧﻪ
ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺣﻞ ﮐﺮﺩ؟ ﺁﯾﺎ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﻓﺮﺩﻭﺳﯽ ﺭﺍ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺑﯿﺎﻥ #ﻭﺍﻗﻌﯿﺖﻫﺎﯾﯽ ﺍﺯ #ﺟﻨﺎﯾﺘﮕﺮﯼﻫﺎﯼ #ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﺎﻥ #ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺩﺷﻤﻦ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﻗﻠﻤﺪﺍﺩ ﮐﺮﺩ؟
⁉️ﺁﯾﺎ ﺩﻭﺳﺘﺪﺍﺭ #ﺍﯾﺮﺍﻥ ﮐﺴﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺭﻧﺞﻫﺎﯼ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻮﺟﯿﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺣﺎﮐﻤﺎﻥ ﻭ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﺎﻥ ﻧﺎﺩﯾﺪﻩ ﺑﮕﯿﺮﺩ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎ ﺗﺮﺟﯿﺢ ﺩﻫﺪ؟
#کوروش گرایان باید بدانند دستکم فردوسی ﺭﻧﺞ ﻣﺮﺩﻡ ﻭ ﻇﻠﻢ ﺷﺎﻫﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﺮﺩﻩﭘﻮﺷﯽ ﻧﮑﺮﺩﻩ است......
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴ریشه ی #نژادپرستی
«فکر #ملیت پرستى و #نژادپرستى فکرى است که مى خواهد ملل مختلف را در #برابر #یکدیگر قرار دهد. این موج در قرون اخیر در اروپا بالا گرفت. شاید در آنجا طبیعى بود، زیرا مکتبى که بتواند ملل اروپا را در یک واحد انسانى و عالى جمع کند وجود نداشت.
☢این موج در میان ملل #شرقى به وسیله #استعمار نفوذ کرد. استعمار براى اینکه اصل «تفرقه بینداز و حکومت کن» را اجرا کند، راهى از این بهتر ندید که #اقوام و ملل #اسلامى را متوجه #قومیت و #ملیت و #نژادشان بکند و آنها را سرگرم #افتخارات موهوم نماید؛
☢به #هندى بگوید: تو سابقه ات چنین است و چنان، به #ترک بگوید: نهضت جوانان ترک ایجاد کن و «پان ترکیسم» به وجودآور، به #عرب- که از هر قوم دیگر براى پذیرش این تعصبات آماده تر است- بگوید: روى عروبت و «پان عربیسم» تکیه کن، و به #فارس بگوید: نژاد تو #آریاست و تو باید حساب خود را از #عرب که از نژاد #سامى است جدا کنى.»
📚 (خدمات متقابل اسلام و ایران، شهید مرتضی مطهری، تهران، انتشارات صدرا، چاپ شانزدهم، ۱۳۷۰، ص ۵۱)
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴نقد #کتاب #کوروش کبیر ( ذوالقرنين ) و #اثبات دلایل پوچ و غیر علمی ابوالکلام آزاد
🔴در صفحه 27 این کتاب میخوانیم : نباید فراموش کنیم که #کوروش از پیروان #مزدیسنا یا دین #زرتشتی بوده است ، این خود مطلبی است که در این رابطه میان #ایرانیان و #یهود اهمیت خاصی دارد.
‼️در آن زمان طبق تحقیق ، تمام مردم دنیا بت پرست بودند مگر دو دسته : یکی پیروان دین مزیستی ، دیگر یهود . فقط این دو دین از هرگونه بت پرستی مبرا بود و در #تاریخ #هیچکدام از دو مذهب فوق محلی برای #بت پرستی نمی یابیم.
با این مراتب بیجا نیست تصور کنیم که #کوروش پس از فتح بابل ، چون از عقاید #یهود و احکام اخلاقی و مذهبی آنها آگاه شد و آن را موافق و نزدیک با احکام و عقاید دینی خود یافت ، طبیعتا آنان را گرامی داشت و پیشگویی هایشان را از دل و جان پذیرفت.
🔴پاسخ :
🔰💥در نوشتههای بازمانده از کوروش مطلقاً هیچ نامی از #زرتشت برده نشده و این اعجابآور است که مردمی که تحت آیین پیامبری زندگی میکنند کوچکترین نامی از پیامبرشان در آثارشان نباشد.
🔰💥نه در سنگ نبشتهها نه در لوحهها و نه در نوشتههای تاریخ نویسان باستانی از اوستا به عنوان کتاب آسمانی هخامنشیان یاد نرفته و به تعالیم آن اشاره نشدهاست.
🔰💥نامی از نامهای #اوستایی در #کتیبهها و الواح #پارسی و #عیلامی برده نمیشود به همین علت معلوم است که آیینها و جشنها و اعمال مذهبی آنان به #غیر از #زرتشتیان بوده است با تمام سعیای که شده، هنوز ثابت نشده که گاهشماری اوستایی نو در زمان هخامنشیان رواج داشتهاست.
🔰💥از اصطلاحات ویژه #زرتشتی مانند امشاسپندان، سپنته مینو و انگره مینو و دیگر عبارات در ادبیات بکار رفته در کتیبهها و لوحهای #هخامنشیان اثری دیده نمیشود و ده ها مورد دیگر و نظر #مورخان که نشان دهنده آن است که #کوروش زرتشتی نبوده است.
🔴💥همین یک مورد که، هیچ دلیل و مدرکی برای زرتشتی بودن #کوروش وجود ندارد ، بکل #ذوالقرنین بودن کوروش منتفی است ، بماند که خود #منشور کوروش و کتیبه های موجود همگی مهر تاییدی بر بت پرست بودن کوروش هخامنشی هستند.
🔴یک #دروغ آشکار و جعل بزرگ دیگر اینکه جناب #ابوالکلام آزاد میفرماید در #تاریخ هیچکدام از دو مذهب فوق محلی برای #بت پرستی نمی یابیم
🔰💥در کتاب عهد عتیق مزامیر اشاره میکند که #یهودیان #شریعت خدا را حفظ نکردند ، #گوساله ای در حوریب ساختند و #بتی ریخته شده را #پرستش نمودند و جلال خود را تبدیل کردند به مثال گاوی که علف می خورد . و خدای نجات دهنده خود را فراموش کردند که کارهای عظیم در مصر کرده بود
📚( مزامیر۱۰۶ / ۱۹ تا ۴۳)
همچنین مزامیر ۱۱۹ که طولانی ترین مزمور داود (ع) است در خصوص خیانت بنی اسرائیل در وصایتی تورات و عدم حفظ شریعت و کلام خدا سروده شده است.
✡یهودیان حدود 200 سال بعد از حضرت سلیمان #رسما #بت #پرست شده بودند و حتی بت هایی در معبد #سلیمان نهاده ، می پرستیدند .
🔰💥مدتی بعد حضرت #ارمیا از طرف خداوند مبعوث شد تا این قوم را از خواب غفلت بیدار کند و از #بت پرستی برهاند ، سخن ارمیا این بود که حتی یک فرد صالح در اورشلیم باقی نمانده است
📚( ارمیا ۱/۵ تا ۹ )
🔰💥در میان یهودیان اورشلیم اشعیا و ارمیا و حزقیال از جانب #خداوند برانگیخته شدند تا #یهودیان را از بت پرستی برهانند ، لیکن یهود به این انبیاء گوش نگرفتند و حضرت اشعیاء (ع) را با اره دو پاره کردن،
📚( اشعیاء ۱۲/۳۰ تا ۱۷ )
ارمیاء نبی را مضروب و محبوس نمودند
📚( ارمیاء ۱/۲۰ و ۲ )
🔴در مورد اعتقاد زرتشتیان و اهورامزدا هم مراجعه کنید به منابع و مدارک ارائه شده در باب #ثنویت و چندگانه پرستی و همچنین #آتش پرستی در کلام شاعران و دانشمندان گذشته ...
🔴💥با توجه به موارد ارائه شده مشخص می گردد آقای #ابوالکلام نه شناخت کافی از #یهود داشته و نه از آیین #زرتشتی، از طرفی سعی میکند در گفته هایش دائما یک ارتباط نزدیک میان #یهودیان و #ایرانیان #ترسیم کند ، بهرحال از کسی سالها عمر خود را صرف سیاست و جنگهای داخلی در هندوستان کرده توقعی بیشتر نمی رود، چرا که نه فرصت کافی برای پرداختن به مکاتب و آیین ها را داشته است نه اینکه در این زمینه از علم کافی برخوردار بوده است.
نقدهای علمی بسیار زیادی در مورد کتاب ایشان وجود دارد که به اندکی از آن اشاره شد.
🔷محمد امین محمدزاده
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴جامعه پارسی قبل از کشور گشایی ها
🔰💥هرودوت : در درون قبیله ها میان کشتگران و چادر نشینان تفاوت مشخصی قائل است. این تفاوت را در نزد تمام مولفان کلاسیک که به شرح حال اقوام #بربر پرداخته اند می توان ملاحظه کرد. این جدایی بر پایه این نظریه بوده است که اساسا #چادرنشین ها - که غالبا با #راهزنان یکی شناخته می شده اند - در قیاس با کشتکاران که بالاخص در نزد یونانیان نماینده مرحله بالایی از تمدن بوده اند ، مردمانی #عقب افتاده به شمار می رفته اند .
🔰💥در این باره #کنت #کورث شرح می دهد که #پاسارگادها یک قبیله ( gens ) پارسی اند که ساتراپ = رئیس قبیله ، آنها #ارخی نس بوده است که نجیب زادگی و ثروتش او را بالاتر از همه #بربر ها قرار می داده است . او از اعقاب #کوروش پادشاه قدیم #پارس بوده است و #ثروت خود را از میراث #اجدادش به دست آورده است که بر آن در دوران دراز اقتدار خود بسی افزوده است
📚 ( کتاب دهم ، فصل اول ، ص 22-23 )
🔰💥در طول تاریخ ( #مردیان : یکی دیگر از اقوام پارسی ) به خشونت و جنگاوری و سر سختی شهرت داشته اند .
هرودوت از سوی دیگر ( #سگارتی : یکی دیگر از اقوام پارسی ) را که یک قوم #چادرنشین بودند معرفی می کند که در ارتش #خشایار شاه نیز حضور داشتند و روش های خاص جنگیدن خود را محفوظ داشته اند
📚 ( کتاب هفتم ، ص 85 )
🔰💥در جنگ با مادها هرودوت نقل می کند که #شاه جوان تمام این #قوم های #پارسی را گرد آورد و پارس ها را به تشکیل یک مجمع ( alie ) فراخواند.
📚منبع : تاریخ امپراتوری هخامنشیان، پیر برایان، ترجمه مهدی سمسار، ص 76-77-78
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴💥تبریک می گوییم شما یک #نژاد #پرست هستید 😔!!!
🔰💥در تاکسی از ونک به تجریش شما جلو نشستهاید و پشت هم یک دختر جوان، یک کارگر افغان و یک مرد کت شلواری بالاشهری. وسط راه دختر جیغی میکشد و میگوید: دستت رو بکش کثافت! اول به دست کارگر افغان نگاه میکنید یا مرد تهرانی؟
🔰💥در سفری خارجی بیرون فرودگاه همزمان دو تاکسی، یکی با راننده پاکستانی و دیگری با راننده آلمانی برای شما ترمز میکنند. کدام را سوار میشوید؟
🔰💥آیا شما فکر میکنید مردم #دانمارک به طور متوسط از مردم #یمن باهوشتر هستند؟ به نظر شما یک آدم #سفیدپوست به احتمال زیاد از یک آدم #سیاهپوست #متمدنتر و #بافرهنگتر است؟ وقتی تازه با کسی آشنا میشوید از او اصالت و #قومیتش را میپرسید و بر مبنای جایی که در آن به دنیا آمده #تصویر اولیهای از او میسازید؟
آیا فکر میکنید اگر وضعیت یک #نژاد از #نژادی دیگر بهتر است این به لیاقت هر کدام از آنها برمیگردد؟
تبریک میگوییم! شما یک نژادپرست هستید!!!😔
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴💥گواهی #ابراهیم #پورداود به بی اعتباری #زرتشتی
📣💥دکتر #محمد #معین در کتاب «مزدیسنا و ادب پارسی»، ج ۱، ص ۱۹۸ از قول #زرتشتی #پژوه #برجسته ابراهیم پورداود (مقدمه چاپ دوم گاثاها، ص یط ـ یی) چنین نقل کرده است:
«آیین #زرتشتی دوره ساسانی از مبدأ خود بسیار دور گردید.»
⁉️جای طرح این پرسش است$: #دینی که پس از چند #قرن یا چند #هزار سال از #اصل خود بسیار دور شده، چگونه می توان به اصل آن دست یافت؟ لازمه ی سخن #پورداود بی اعتباری دین #زرتشتی است.
💢شهید #مطهری نیز می گوید:
«احدى از مورخان و محققان انکار ندارد که عقاید #آریایى در #ادوار بعدى و مخصوصاً در دوره #ساسانیان که مورد بحث ماست به #پستى و #انحطاط گرایید. و هزاران خرافه و پیرایه در دوره ساسانیان به کیش زردشت بستند. در این جهت احدى #اختلاف ندارد و همه معترفند.»
📚 (خدمات اسلام و ایران، ص ۲۱۳)
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴 "ذوالقرنين" در نگاه #مورخان
🔰💥روایت اول #طبری: ابو جعفر بن یزید بن هالد بن طبری آملی ،
طبری در تاریخ خود #اسکندر را #ذوالقرنین می داند
📚ج 1 ص 220 و ص 337-338-339 چاپ بیروت
🔰💥روایت دوم #یعقوبی : احمدبن ابی یعقوب اسحاق بن جعفر بن وهب ابن واضع الکاتب الاصبهانی الاخباری مولی بنی العباس مورخ و جغرافی دان مسلمان معروف به ابن واضح یعقوبی
#یعقوبی در شرح حال پادشاهان یونان و رم می نویسد : از پادشاهان اول ، نام برده فیلفوس است پس از او پسرش #اسکندر پادشاه شد ، #ذوالقرنین همو است و مادرش المفیدا ( المپیاس ) و معلمش ارسطو فیلسوف بود.
📚تاریخ یعقوبی ، ج 1 ، ص 174
🔰💥روایت سوم #دینوری: ابو احمدبن داود بن دینوری ، متولد دهه اول قرن سوم هجری.
در روایات دینوری #اسکندر #ذوالقرنين با شرح و تفصیل زیادی بیان می شود و اینکه اسکندر را همان ذوالقرنین می داند.
📚دینوری ، اخبارالطول ، ص 53
🔰💥روایت چهارم #بلعمی: ابوعلی محمدبن عبدالله تمیمی وزیر عبدالملک منصوربن نوح سامانی . در دوران سلسه ایرانی سامانیان به دلیل توجه به احیای ادبیات فارسی آثار زیادی به زبان فارسی ترجمه شد.
در روایت #بلعمی میگوید ؛ #اسکندر را از بهر آن #ذوالقرنین خوانند که از این قرن تا بدان قرن برسید و قرن به پارسی سرو بود و گوشه جهان را قرن خوانند که یک گوشه جهان آن جاست که آفتاب برآید و یکی آن جا فرو شود هر یکی را قرن خوانند و هر دو را قرنین خوانند و خداب عزوجل اندر قرآن او را ذوالقرنين خواند.
📚ن. ک به؛ بلعمی ، تاریخنامه طبری ، ج 1 ، ص 488-489
🔰💥روایت پنجم ابوبکر عتیق #سور آبادی : ابوبکر عتیق بن محمد هروی سور آبادی در اواسط قرن پنجم هجری قمری زندگی می کرده است
سورآبادی در تفسیر مشهور خود در شرح داستان #ذوالقرنين می نویسد که قصه ذوالقرنین آن است که اهل مکه از قول اهل مدینه ، رسول را سه سوال مرسیدند ؛ حدیث روح و حدیث اصحاب کهف و حدیث ذوالقرنین، #ذوالقرنین #اسکندر بن قیصر رومی بود.
📚تفسیر سور آبادی، ج 2 ص 256
🔰💥روایت ششم ابن #بلخی : فارسنامه ابن بلخی قدیمی ترین کتابی است که درباره جغرافیایی فارس نوشته شده است.
در روایت ابن بلخی #ذوالقرنین را به پدر #اسکندر ، یعنی فیلیپ منسوب می کنو و می نویسد؛ به روایتی فیلقوس بود و نشب او در باب انسال یاد کرده آمده است .
📚ابن بلخی، فارسنامه ، ص 164
🔰💥روایت هفتم امام #فخر_رازی :
ابو عبدالله محمدبن عمربن حسین بن حسین بن علی طبرستانی رازی یکی از دانشمندان ایرانی علم تفسیر که به فخرالدین و یا امام فخر رازی معروف است.
امام فخر رازی در تفسیر خود در انطباق #ذوالقرنین با مصداق تاریخی آن تاکید دارد . وی در پایان به این نتیجه می رسد کسی که چنین نشانه ای دارد #اسکندر بوده است .
📚دانشنانه قرآن و قرآن پژوعی ج 1 ص 760
🔰💥روایت هشتم #ابن_اثیر :
عزالدین ابوالحسن علی بن الکرم الشیبانی
ابن اثیر در الکامل فی التاریخ که در سال 628 هجری قمری به تالیف آن پرداخته شرح بیشتری به اخبار #اسکندر #ذوالقرنين اختصاص داده است.
📚ابن اثیر ، الکامل فی التاریخ ج 1 ص 187 الی 189
📚تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامی ج 1 ص 69 پیرنیا
🔰💥روایت نهم حمدالله مستوفی :
حمدالله مستوفی درباره کیستی ذوالقرنین متاثر از روایت طبری است و #اسکندر را #ذوالقرنین می داند.
📚حمدالله مستوفی، تاریخ گزیده ، ص 95
🔰💥روایت دهم #ابن_کثیر:
عمادالدین ابوالفداء اسماعیل بن عمربن کثیر قرشی در کتال البدایه و النهایه تالیف 744 هجری قمری در روایت خود از ذوالقرنین می نویسد که #اسکندر همان #ذوالقرنین است.
📚ابن کثیر ، البدایه و النهایه ج 2 ص 105و 106
🔰💥روایت یازدهم #میر #خواند و خواند میر : محمدبن سیدبرهان الدین امیر خاوند شاه بن کما الدین محمود معروف به میر خواند مولف کتاب تاریخ روضه الصفا سیرت الامناء و الملوک و الخلفا
میرخواند در کتاب حبیب السیر فی اخبار افراد بشر روایت هایی از #ذوالقرنين بودن #اسکندر مقدونی نقل کرده است که به طور نسبی به روایات دیگر مورخان نزدیک و همسو است.
📚خواند میر ، تاریخ حبیب السیر ج 1 ص 209
🔴💥با توجه به این همه منابع تاریخی مشاهده می شود که نام #کوروش در هیچ یک از روایات مورخان حداقل به عنوان #ذوالقرنین نیامده است ، فقط یک نفر به نام #ابوالکلام آزاد هندی در سال های اخیر که یکی از چهره های #سیاسی هند بشمار می رفت ، پس از مراودات و ارتباطات مشکوک با حکومت #پهلوی این نظریه بی اساس را مطرح کرد و #کوروش #هخامنشی که چهره ای مبهم و نا شناخته در تاریخ ایران بود را مطرح کرد و هیچ توجیه علمی و قرآنی که قابل استناد باشد را عنوان نکرده است.
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴 #نژادپرستی و #تعصبات پان #ایرانیست در روایات کهن ایرانی
💢در روایات کهن #ایرانی که نشانه هایی از آن در آثاری چون #شاهنامه #فردوسی تبلور یافته است ، پیروزی و #برتری #ایرانیان بر #تورانیان به نحوه ی #غرور آفرینی #توصیف شده است.
💢در #شاهنامه چنانچه ملاحظه می شود نسب بردن از #غیر #فارس #عیب شمرده می شود.
📛مثلا کسانی که مخالف رسیدن بهرام پنجم به پادشاهی بودند ، عمده ترین #ایرادشان این بود که وی در میان #تازیان بزرگ شده است و فرهنگ #ایرانی ندارد.
📛خرده گیران #هرمزد چهارم او را برای داشتن مادر ترک تحقیر می کردند. و خسرو دوم ، بهرام چوبین را به این دلیل سرزنش می کند که او اهل شهری است که مردم آنجا #اسکندر #مقدونی را یاری دادند.
📛همچنانکه #بهرام چوبین ، #خسرو دوم را سرزنش می کند که در نبرد با وی از #امپراطور و سپاه #بیزانس کمک گرفته است.
💢‼️آری در گذشته هم #نژاد پرستی و #وطن_فروشی وجود داشت ، و تاریخ نشان داده است آنهایی که روحیات #ناسیونالیستی داشته اند ، افراد #خودخواه و #خود_برتر بین بوده اند و بیشترین ضربه را همانان به #میهن زده اند.
💢عده ای هم در این میان رفتار زشت نیاکان خود را الگو قرار داده موجبات #ناراحتی و اذیت #هموطنان خود را فراهم می کنند.
✅محمد امین محمدزاده
📚منابع :
تاریخ طبری ، ج 1 ، ص 858؛
اخبارالطول ص 87؛
مسعودی ، مروج الذهل ، ج 2 ص 221؛
بلعمی ، ج 2 ص 1081؛
فردوسی، شاهنامه، ص 2696 به نقل از احسان یار شاطر؛
تاریخ روایی ایران ، مندرج در تاریخ ایران از سلوکیان تا فروپاشی دولت ساسانی ج 3 قسمت اول ص 521؛
تحقیقی علمی درباره پیشینه و کیستی ذوالقرنين، تحقیق و تالیف جلیل عرفان منش ص 137
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴در گروهی از #زرتشتیان در مورد #خلقت آدم سوال شد که #انسانها چطور به دنیا آمده اند ؟
🔰💥و اما پاسخی که دوستان زرتشتی دادند #مشی و #مشیانه بود و #کتابی را هم معرفی فرمودند که زیر این مطلب ارسال خواهد شد
🔴💥 #زرتشتیان عقیده دارند از #نطفه #کیومرث که بر زمین ریخته شد پس از 40 سال #شاخه ای #ریواس
می روید که دارای دو #ساق است 👈( مشی و مشیانه ) که دارای #هفت #جفت فرزند میشوند، هر جفت یک #نر و یک #ماده و هر کدام از جفت با هم #آمیزش می کنند و روانه یکی از هفت کشور می شوند . از آنان فرزندان دیگر به وجود می آیند و #نسل #بشر ادامه می یابد .
⁉️سوال اینجاست این عزیزانی که در هر بحثی مدعی #خرد و #اندیشه و #منطق هستند ! با توجه به کدام دین و مذهب و علم و منطق قبول می کنند که #نطفه آدمی #چهل سال بر روی زمین باقی بماند؟ و بدون اینکه بستر #رحم فراهم باشد وجود انسان شکل بگیرد؟ انسانی متولد بشود؟ آن هم توسط یک گیاه؟
⁉️در کدام دین و عقیده الهی باور به این نوع تولد وجود دارد؟
🔞لازم به ذکر هست حتی آلت پرستان هم قائل به زایش از طریق آمیزش زن و مرد هستند
⁉️آیا آدمی در نگاه #زرتشتی از #بوته یا #گیاه به وجود آمده است؟
📛متاسفانه توضیح و دلیل قانع کننده ای در این رابطه ارائه ندادند و باز هم ما را به خرد و اندیشه دعوت کردند 😌
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴کوروش و نابودی #لیدی و به #بردگی گرفتن آنان
📛پیش از این به نابودی برخی از تمدنهای کهن به دست #کوروش و دیگر #هخامنشیان اشاره کردیم. یکی دیگر از تمدنهایی که به دست کوروش بر افتاد و از بین رفت، تمدن کهن و درخشان #لیدی بود. با اینکه اهالی لیدی در همان زمان کوشیدند تا از سلطه #هخامنشیان رهایی یابند، اما این #قیام که به رهبری #پاکتیاس بر پا شد، به فرمان کوروش و به خشنترین شکل ممکن سرکوب شد.
کورش با اعزام سپاهی به فرماندهی مازارس دستور داد که تمامی قیام کنندگان را به #بردگی بکشند و رهبر آنان را زنده به نزد او بفرستند. او همچنین دستور داد #لیدیاییها را چنان خرد و منکوب سازند که راه هرگونه شورشی علیه سلطه پارسیان هخامنشی بسته شود.
📛سپاه کوروش به سرعت دست به منکوب کردن لیدیاییها میزند و رهبر آنان را به #اسارت میگیرد. #شهرهای #پریین و #مگنزی #غارت میشوند و مردم شهرهای #فوسه و #تئوس خانههای خود را رها کرده و راه فرار در پیش میگیرند. #ساکنان کاریه به #بردگی کشیده میشوند و گروهی از اهالی کزانتوس و کونوس در لیکیه دست به #انتحار میزنند و #مرگ را بر تعبد و #بندگی ترجیح میدهند. شهرها یکی پس از دیگری #تسخیر میشوند و پس از اینکه تاراج میگردند، #پادگانهای نظامی پارسی و نیروهای ضد شورش #هخامنشی در آنها مستقر میشوند.
📚برای آگاهی بیشتر و تفصیل منابع بنگرید به: بریان، پییر، تاریخ امپراتوری هخامنشیان، ترجمه مهدی سمسار، تهران، انتشارات زریاب، ۱۳۷۷، جلد اول، صفحه ۱۱۴ تا ۱۱۷.
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
👆👆👆
🔴دینی که حتی سوال کردن در مورد آن #جرم محسوب می شود،
#زرتشتیان عزیز فرمودند ما فقط سروده های #گات ها را قبول داریم : ❓سوال شد که خیلی از شعرا چون حافظ و سعدی و مولانا بسیاری اشعار پر حکمت و اموزنده دارند
چه تفاوتی بین این سروده ها با سروده های زرتشت هست؟
در حالی که هر بیت از اشعار افرادی چون حافظ هزاران نکته و حکمت در خود دارد
آیا صرفا با 17 سروده میتوان یک مکتب را دین محسوب کرد؟
💢پس باید بگوییم هرکدام از شعرا #پیامبر هستند مگر اینکه دلیلی محکم بر اعتبار گات ها در مقایسه سایر شعرا بیاورند!
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat
🔴🔯ظلمی در حق #بشر با نام حقوق #بشر
« آن خوزیان( خوزستان ) بد #پیمان بودند و #اهورامزدا از سوی آنان ستوده نمیشد. من #اهورامزدا را میستودم و با آنان چنان کردم که میل من بود»
🗿( کتیبه #داریوش در بیستون، ستون پنجم، بند دوم )
👈حالا بنگرید به #جنایات #داریوش در #بیستون
🗿💥کتیبه بیستون: کشتار فجیع ؛#پارسیان، #مادها، #ایونیان، #خوزیان و #سکاییان
🔰💥برای دانستن تعداد اشخاصی که در سال نخست پادشاهی #داریوش یکم کشته شدند، یک سند دست اول و معتبر وجود دارد: #کتیبهای که خودش در بیستون نوشته است.
🗿💥کتیبه #داریوش در #بیستون به سه زبان فارسی باستان، عیلامی و بابلی نوشته شده و آمار تلفات در تحریر #بابلی آن آمده است. نسخههایی از تحریر آرامی آن نیز در بابل و مصر پیدا شده که همچون تحریر بابلی دربردارنده آمار تلفات هستند.
⛔️💥به موجب این کتیبه، #داریوش در سال نخست پادشاهی خود 9 قیام داخلی علیه حاکمیت #هخامنشیان (و نه حمله خارجی) را سرکوب کرد و در مجموع حدود 120.000 نفر را #کشت و 28.000 نفر را به #اسارت گرفت. این بدان معنا است که علاوه بر این تلفات، چیزی در حدود 100.000 زن بیوه، 150.000 خانواده داغدار از هم پاشیده، صدها هزار کودک یتیم و دهها هزار معلول و مجروح بر جای ماند. تعداد 38.000 تن از مادها (در دو نوبت) 55.000 تن از مروزیان ، و 50.000 تن از پارسیان (در چهار نوبت) و بسیاری مردمان دیگر، سرکوب کرده و #گوش و #بینی و #زبان عدهای را #بریده و #چشمشان را از #حدقه در آورده، تیر در ماتحت آنان فرو کرده و یا آنان را مطابق با شکنجههای #داریوشی بر روی #تیرهای تیز نشانده است. #داریوش مکرراً تکرار میکند که:👈«ما همه آنان را کشتیم و هیچکس را زنده نگذاشتیم»
چنین حجم عظیمی از کشتارها نشان دهنده اینست که #قیامهایی که برای رهایی از سلطه #هخامنشیان بر پا شده بود، شکل جنبشهای گسترده مردمی به خود گرفته بودهاند و میتوان اعمال داریوش را مصداقی از نسلکشی برای بقای حاکمیت دانست.
🔰💥آنها به دلیل تلاش برای کسب استقلال از حکومت #هخامنشی و حاکمیت بر سرنوشت خود و یا به دلیل اینکه #اهورامزدا را نمیپرستیدند، سرکوب و شکنجه و قتلعام شدند.
🔰💥اما این جنبشها #اختصاص به اقوام غیر #پارسی نداشته است و به موجب #کتیبه #داریوش در بیستون، پارسیان دستکم دو بار علیه حکومت #هخامنشی به پا خواستند. قیامها و جنبشهایی که به اندازهای گسترده بوده که سپاهیان داریوش نیز به آن ملحق شده بودند و رهبر آنان به نام «وَهیَزداتَه» برای مدت کوتاهی شاه پارسیان میشود.
مجموع تعداد کشتهشدگان در تحریر آرامی همان کتیبه 40.000 تن ذکر شده است. سپس داریوش گفته است که وهیزداته (رهبر قیام پارسیان) و مردان پیرو او را به اسارت گرفته و در شهر اووادئیچیه تیر در ماتحت همه آنان فرو کرده است.
🔰💥والتر #هینتس در باره قتل عامهای #داریوش گفته است: «این میزان کشتار رقمی وحشت انگیز است. این کشتارها به ضربهای روحی میمانست که اثر آن تا مدتها در دلهای مردمان آن عصر باقی ماند».
🔰💥با توجه به اینکه #داریوش در تکمیل سخنان خود و در تحریر بابلی بند هجدهم و نوزدهم از ستون یکم گفته است که به #خواست #اهورامزدا :
«ما همه آنان را کشتیم و هیچ زندهای بر جای نگذاشتیم»
🔰💥چنین به نظر میرسد که قصد #داریوش از این قتلعامها تنها شکست دشمنان یا مخالفان نبوده است، بلکه برانداختن نسل آنان را در سر داشته است. مقصودی که با خشونت و موفقیت انجام میشود و تا 35 سال بعد، چندان کسی جرأت اعتراض و قیام و عرضاندام در برابر سیاستهای #هخامنشیان را نمییابد.
📚منبع:
لوکوک، پییر، کتیبههای هخامنشی، ترجمه نازیلا خلخالی، زیرنظر ژاله آموزگار، تهران، انتشارات فرزانروز، ۱۳۸۲، ص 238 تا 243.
King, L. W., and R., Thompson, The sculptures and inscription of Darius the Great on the Rock of Behistûn in Persia: a new collation of the Persian, Susian and Babylonian texts, London, Longmans, 1907, pp. 187- 193.
لوکوک، پییر، کتیبههای هخامنشی، ترجمه نازیلا خلخالی، زیرنظر ژاله آموزگار، تهران، انتشارات فرزانروز، 1382، ص 216 تا 259؛ داندامایف، م. آ.، ایران در دوران نخستین پادشاهان هخامنشی، ترجمه روحی ارباب، چاپ سوم، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1373، ص 297؛ هینتس، والتر، داریوش و ایرانیان، ترجمه پرویز رجبی، تهران، 1387، صفحه 156.
- - - - - - - - - - -
✅#نایاب ترین مطالب تاریخی را در کانال ما بخوانید.
@hoviyat