.
📌 شیوهی مواجهه با عبدالحمیدها
✍️ حجت الاسلام جعفر علینقی، استاد حوزه علمیه با نوشتاری به نویسندگان حوزوی پیوست:
💢 در پاسخ به این سؤال که چرا نظام اسلامی با افرادی همچون مولوی عبدالحمید که اظهارات تفرقه افکنانه و نادرستی دارد برخورد نمیکند؟!
🔹 راهبرد جمهوری اسلامی صبر استراتژیک در مواجهه با نیروهای درون پارادایمی است. از اینرو چنانچه شخص یا گروهی که خارج از چارچوب عقلانیت و منطق انقلاب، اظهارات و کنشگری داشته باشد، نظام او را واگذار میکند تا با خودشکنی، جایگاه خود را در بین اذهان (حداقل بین جامعه نخبگانی) از دست بدهد و برخورد با او تبدیل به مطالبه حداکثری شود.
در چنین موقعیتی که آن فرد یا گروه جایی برای دفاع از خود ندارد دیگر جای مماشات نیست و نظام او را در قوه قهریه خویش هضم خواهد کرد و این بهترین شیوه تقابل با مخالفان داخلی در شرایط کنونی است.
#سیاست
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
📜برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده
✍️ "ميرزا عبدالغفّار نجم الدوله"(ره)، رياضيدان و منجم نامدار عصر قاجار، از مقلدین و اصحاب خاص مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) و رابط شیخ فضل الله با سید جمال الدین اسدآبادی(ره)، دانشمندی است که نخستین تقویم هجری شمسی را رایج نمود.
✍️ ميرزا عبدالغفار از همان ابتداي تحصيل، استعداد و علاقه اي عميق به رياضيات داشت. او اين علم را در مدارس مشهور آن زمان همچون دارالفنون فرا گرفت و به تحقيق و مطالعه در زمينه رياضيات پرداخت. نَجمُ الدوله، سالها معلم رياضي در مدرسه دارالفنونِ تهران بود.
◽️نجم الدوله در سال ۱۲۶۵ نخستین تقویم هجری شمسی را به کار برد. نَجم الدوله از مهندسان و دانشآموختگانِ فرنگرفته در زمان ناصرالدین شاه قاجار، در تقویمِ سالِ ۸۰۸ جلالی به سالِ ۱۲۶۵ هجری شمسی اشاره کرده است.(تصویر بالا)
◽️تقویمِ هجری شمسی پس از میرزاعبدالغفارخان به صورتِ عمومی رایج شد؛ ولی به شکلِ تقویم هجری شمسی برجی استفاده میشد و بروج ۱۲ گانهی حمل تا حوت به میزان واقعی استفاده میشد و ممکن بود ماهی ۲۹ روز و ماهی ۳۲ روزه شود.
🔗 متن کامل در این صفحه
#تاریخ #سیاست
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
♦️ خانواده؛ مدرن یا سنتی؟
✍️ مهدیه منافی
▪️در سالهای اخیر زیاد شنیدهایم که غرب در حال بازگشت به خانواده و اصلاح روند اشتباهی است که پیموده است و معمولا اینطور گفته میشود که خانوادهمحوری یکی از رویکردهای مهم موج چهارم فمینیسم است. اما خود غربیها محوریت موج چهارم را بر توانمندسازی زنان، استفاده از ابزارهای اینترنتی برای گفتن از تجربههای زیسته و آزارهای جنسی که با آنها مواجه بودهاند میدانند.
اگر فرض بر صحت این مدعا در بازگشت غرب به خانواده باشد سؤال این جاست که غرب در حال بازگشت به کدام خانواده است؟ آیا منظور از خانواده در نگاه آنها همانی است که مد نظر ماست یا این دو تعریف تفاوت اساسی و ماهوی دارند؟
▪️واقعیت این است که در غرب خانواده از خانوادهی «سنتی» به «مدرن» تغییر کرده است. خانوادهای که در آن «فرد» محور است و اصالت با فرد است نه جمع و مبانی ارزشی نیز بر اساس منافع فردی تعریف میشوند. با این مبنا رویکرد اصلی و اولیه در تنظیم روابط، «حقوق» است نه ارزش های اخلاقی و انسانی و آنچه رابطهی زن و مرد را تعیین میکند تفکیک نقش بر اساس ویژگی های ذاتی مبتنی بر جنسیت نیست بلکه با مبنای برابری است. در خانواده مدرن ارزشهای خویشاوندی کنار گذاشته شده و ارزشهای فردگرایانه جایگزین شدهاند.
▪️از سوی دیگر به اذعان خانم "ایزابل ساهیل" در کتاب «نسل رها شده» با توجه به شرایط پیش آمده که محصول آزادی بیضابطهی روابط جنسی است «نیاز به بازتعریف مفهوم خانواده» در کشوهای غربی است. کما این که تعاریف جدید را در قانونی شدن انواع خانوادهی همجنس نیز شاهد هستیم.
▪️اگر چه سریالهایی مثل «این ما هستیم» یا انیمیشن «انکانتو» سعی دارند الگویی خویشاوندی سه نسلی با حضور پدربزرگ/مادربزرگ، فرزندان و نوهها را نشان دهند و بین زیست مدرن و ارزشهای خانواده سنتی با تکرار عبارت «ما خانواده هستیم» پیوستی ایجاد کنند اما واقعیت این است که رویکرد مدرن با تعریفی که از انسان و روابط زن و مرد ارائه میدهد نتیجهاش همانی شده که در غرب میبینیم نه آنی که در این فیلمها تصویر میشود.
🔗 متن کامل در صفحه عصر زنان
#خانواده
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 تعطیلی زودهنگام «اندیشه» به چه قیمتی؟!
✍️ مجتبی عباسی، فعال حوزه رسانه در «فکرت» نوشت:
چند روزی است که سرویس اندیشهای برخی خبرگزاریها و رسانههای اندیشهای کشور به استقبال نوروز رفتهاند و عید نیامده، دست از انتشار محتوای تبیینی شستهاند؛ حال جای این پرسش است که چرا نبض مطالب اندیشهای در کشور در ایام نوروز بهخوبی کار نمیکند و توانی برای تپیدن ندارد؟
از آنجایی که جنس رسانه و فرهنگ به جریان سیال و بارش محتوای مداوم وابسته است که خاموشی را نشاید؛ افزون بر آن نیازمند فهم ضرورت درک موقعیت تاریخی ایران در میدان هجوم شبانهروزی رسانههای معاند هستیم.
از انتقاداتی که همواره در ایام نوروز متوجه اصحاب رسانه بوده، خاموشی بیست روزه یا دو هفتهای اکثریت رسانههای اندیشهای کشور بهویژه نشریات مکتوب است. از آنجایی که بار محتوای تحلیلی و انتقادی در رسانهها بر دوش رسانههای اندیشهای و نشریات مکتوب است، این سکوت منجر میشود که خبرهای پیش آمده در کشور فاقد تحلیل صحیح باشد.
ترویج اندیشهورزی، مرهون کار رسانهای و تبلیغی قوی است؛ اگر هیأتهای اندیشهورزی در رسانهها فعال و پویا نباشد، کار مجاهدانه در میدان تکمیل نخواهد شد. سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به پشتوانه مبانی معرفتی و اندیشهای در میدان موفق بود؛ از این رو مبغوض جبهه کفر شد.
تعطیلکردن اندیشهورزی و خاموشی رسانهای در زمانی که رقبای جبهه مقاومت، دقیقاً در این زمینه سرمایهگذاری فراوان کرده، نوعی خالیکردن سنگر جهاد تبیین و مصداق تجربه تاریخی رها کردن تنگه احد است که سالهاست دشمن از این غفلتها سوء استفاده کرده و ما را مجبور به تکرار این تجربه کرده است.
علیرغم جنگ شناختی دشمنان، انقلاب اسلامی بیش از جنبه سختافزاری، دارای قدرت نرم افزاری است و نرمافزار انقلاب اسلامی، وجود باورها و اندیشههای عمیق معرفتی است که میتواند بهعنوان سیستم عامل جامعه و راهبر ملتها عمل کند.
#اندیشه
#تعطیلات_نوروزی
#عید_نوروز #سال_نو
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN