✏️ساعت ۰۰:۰۰
و رأی گیری تمام!
جمهوری اسلامی گفت رأی بده،
ندادی؟
ایرادی ندارد،
سربازان جمهوری اسلامی همچنان شبها نمیخوابند و روزها میدوند
تا تو و خانوادهات در امنیت و آرامش باشید.
فرق دوست با دشمن همین است. یاعلی!
✍️ محمدجواد محمودی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@negashteh
بزرگترین کمپین تحریم انتخابات در ۴۵ سال گذشته شکست خورد.
خدا را شکر
تا باد، چنین بادا
✍ محمدرضا حدادپور جهرمی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#کوتاه و #گويا
ما که رأی دادیم
اونایی که رأی ندادین
ما براتون انتخاب کردیم
ان شاءالله که پسندتون باشه☺️
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹ایام بلوا
✍️حمید احتشامکیا
🔸آخرین پرده از یک نمایشِ سیاسی در کشور را با هم نظارهگر بودیم. سکانس به سکانس این نمایش، خندههای تلخی بر لبانِ آدمی مینشاند.
🔸این یادداشت را قبلا در نقد انتخاباتِ جاری یعنی انتخابات به سبک جمهوری اسلامی ایران نگاشتم که بنابر مصلحت، امشب و در پایان آخرین پرده از این طنز سیاسی منتشرش میکنم، تا ناممان در لیست بدخواهانِ نظام و تحریمکنندگانِ انتخابات جای نگیرد.
🔸همچنین لازم میدانم تأکید کنم، من هم مثل بسیاری از شما، برای تأییدِ استقلالِ نظام جمهوری اسلامی ایران و گفتن یک نه محکم به دولتهای گرگصفت و استعمارگرانِ پیرِ سلطهطلب، در انتخابات شرکت کردم، اما نقدم را هم مینویسم.
🔸اصول انتخابات به عنوان یک شور اجتماعی باید از شعور اجتماعی هم برخوردار باشد. شعور اجتماعی یعنی انتخاب یک دستگاه، انتخاب یک طرح و ایده، انتخاب یک جریان فکری، انتخاب یک برنامه مدون، نه انتخاب یک فرد حقیقی بماهو حقیقی.
🔸فرض کنید سه یا چهار جریان فکری در کشور وجود دارد که هر جریان، رویکردهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود را دارد و خروجی هر جریان چه در قالبِ وضع قانون و چه در قامتِ نحوه اداره کشور، مشخص است. آن وقت شما مثلا طرفدار آزادسازی قیمتها هستید و یکی طرفدار اقتصاد دستوری؛ اینجا انتخابات معنادار میشود. یکی طرفدار فیلترینگ و دیگری ضد فیلترینگ است. اینجا انتخابات معنادار است.
🔸هر جریان فکری باید با استفاده از راهکارهای موجود از سالیان قبل دیدگاههای خود را مطرح کند تا هم فکرش شناخته شود و هم نقدش بر رویکردهای رقیب. خلاصه بدون احیای این احزاب و انجمنها، انتخابات فقط یک نمایش و بیشتر یک طنز سیاسی است.
🔸ناگهان شهر پر میشود از تصاویر و نامهای افرادی که بر در و دیوار چسبیدهاند. کاندیدا مثل قارچ از زمین و زمان میرویند و در بین شاخههای درختان یا پایههای چراغِ برقِ خیابان در هم وول میخوردند. بعضی درحالیکه از پُلها و معبرهای هوایی آویزانند، ازِمان تقاضای رٲی دارند.
🔸گاهی چنان در هم چپیدهاند که نام یکیشان با نامخانوادگی دیگری خوانده میشود. این درهم تپیدنها و چپیدنها مهم نیست، مهم آن است که برای اولینبار است که میبینیشان و هیچ نمیشناسیشان.
🔸 مهمتر اینکه در یک پیام یا طی یک سخنرانیِ آتشین، باید تصمیمت را بگیری و الا به کبیره مبتلا شدهای که چرا رأی نمیدهی ....
🔸واقعا این انتخاباتی که ما دیدیم، نمایشی نیست؟ آیا میتوان از این نامزدهای انتخاباتی یک صورتبندی منطقی ارائه داد؟ آیا میتوان لوازم منطقی انتخاب هر یک از کاندیدا را تعیین کرد؟ چقدر رایج است که ما به یک فرد رأی میدهیم و بعد در برابر تصمیمات و انتخابات آن فردِ منتخب غر میزنیم و موضع میگیریم که چرا به فلان لایحه رأی داده یا چرا به فلان لایحه رأی نداده؟ خوب اگر شما به جریانی رأی دادهاید که بالطبع مدل فکر و اندیشهاش این است که آن لایحه را قبول ندارد، دیگر اعتراض چرا؟
🔸البته از آنجا که نه جریانهای فکری در کشور آنقدر گسترده و پویا است و نه کثرت احزاب آنچنان جدی، بدیهی است که ملت هم صرفا براساس یک جو رسانهای به فردی رأی میدهند که توابع بعدیش آنچنان که بعدا روشن میشود، روشن نیست.
🔸خلاصه اگر میخواهیم انتخابات از این وضع مضحک و نمایشی درآید، لازم است انجمنها و احزاب سیاسی به دور از نگاههای امنیتی، احیاء و پویا شوند. انجمنها نیز باید با کار و فعالیت جدی، ضمن نقدِ علمیِ وضع موجود و نظریهپردازی در حکمرانی، به تربیت نیروهای انسانیِ کارآمد بپردازند و در یک فرآیند بلندمدت و منضبط، نمایندگان خود را به جامعه بشناسانند تا در وقت انتخابات شاهد چنین بلوایی نباشیم.
🔸مردم ما نیز لازم است از طریق همین احزاب و انجمنها و همچنین از طریق رسانههای دیگر بدانند وضع موجود، محصول چه تصمیماتی و هر تصمیم، محصول چه تفکراتی و هر فکر، محصول کدام جریان فکری است تا بتوانند تغییر را به معنای واقعی و نه نمایشی رقم بزنند.
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#قلمدون
به عزیزان و جریانهایی که به وفور پیامک میدادند، کانال میزدند، تماس تلفنی میگرفتند و لیستهای متعدد میساختند:
حال که کاندیدای شما منتخب و پیروز میدان شده؛ از امروز مطالبه گری کنید
اول: برنامه آنها را برای کشور دوباره و جدیتر بخواهید
دوم: یک وقتی فکر سهمخواهی و این حرفها به سرتان نزند!
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 رفتگر حکومت اسلامی
✍️ عباس بابایی
تمام هیکلش را اگر با لباسهایش میکشیدی، پنجاه کیلو هم نمیشد؛ اما بنیانهای حکومت شاهنشاهی را به لرزه درآورده بود!
نه خدمی داشت، نه حشمی؛ نه خاندان هزارفامیلی که از او حمایت کنند؛ نه شاگردان و مریدان فراوانی که دورش را بگیرند و ترویجش کنند؛ نه در میان مدیران زورگو و فاسد رژیم پهلوی طرفدارانی؛ اما وقتی برای آزادی یکی از یارانش به ملاقات شاه رفت، چنان دستش را بر میز کوبید و او را امرونهی کرد، که خود شاه به وزیرش گفت: این سید مثل یک افسر که با سرباز صحبت میکند، با من صحبت کرد و اصلاً انگار نه انگار شاهی وجود دارد!
نواب صفوی چه کرد که نام او در تاریخ این میهن با عظمت یاد میشود؟!
نواب در غربت و مظلومیت دوران رژیم منحوس پهلوی فریاد رسای اسلام و مستضعفان بود؛ آنچه برایش اهمیت داشت اسلام بود و آنچه که برایش پشیزی نمیارزید، اخم شاه و درباریان و کنایهی مذهبیهای عافیتطلب گوشهنشینِ متحجر؛ همانها که وقتی حکم اعدامش را شنیدند، گفتند: لباس روحانیت از تنش بیرون کنید که به مقام روحانیتش اهانت نشود!
چه چیزی در وجود نواب شعله میکشید، که دهها سال قبل «چراغ تولید ایران» را بر سر دست میگرفت و آن را بهعنوان تولید ملی ترویج میکرد؟!
کدام ویژگی باعث شده بود که او در هر مکانی قرار میگرفت، تبدیلش میکرد به میدان جهاد؛ جهاد تبیین.
او مگر چگونه فریاد سر میداد که اولین جرقهی انقلابیگری را در دل «بزرگترین رهبر انقلابی عصر حاضر» ایجاد کرد؟!
او چه کرده بود که چنان دل از امام راحل بردهبود که وقتی دستور اعدامش صادرشد، خودش را برای نجات او به آب و آتش زد؟!
نواب چه داشت که عدهای از ما نداریم؟!
مهمترین ویژگی این مرد الهی تاریخ معاصر ایران «غیرت» بود؛ همان صفتی که اگر در وجود انسان شعله کشید، او را نسبت به دیانت و ملت و مملکت حساس میکند و اگر در کسی نبود به انسان ذلیل و بیخاصیتی تبدیل میشود که نه علمش او را فایده رساند و نه معنویت و نه خاندان و نه حزب و گروهش.
مدیر اگر غیرتمند شد، برای حل مشکلات مردم شب و روز نمیشناسد؛
معلم اگر غیرتمند شد، در برابر انحراف فکری و رفتاری شاگردانش آرام نمیگیرد؛
پزشک اگر غیرتمند شد، نداری و فقر مریض، دست و پایش را نمی لرزاند؛
طلبه اگر غیرتمند شد، ذرهای بیحرمتی بر مقدسات را بر نمیتابد؛
پدر اگر غیرتمند شد، حریم حرمش را با عفاف و حجاب محافظت میکند؛
نظامی اگر غیرتمند شد، میشود «حاجقاسم».
رحمت و رضوان الهی بر نواب عزیز که هم نسبت به دیانت، غیرت داشت و هم ملت و هم مملکت. او از سلالهی پاکی بود که جدش فرمود: «كانَ إِبراهيمُ أَبى غَيورا و َأَنَا أَغيَرُ مِنهُ وَ أَرغَمَ اللّه أَنفَ مَن لا يَغارُ مِنَ المُؤمِنينَ؛ پدرم ابراهیم (علیهالسلام) مرد غیرتمندی بود، لکن من غیرتمندتر هستم؛ و خداوند بینی مسلمانی را که غیرت ندارد به خاک ذلّت میمالد.»
همان غیرت علویاش باعثشد تا با تمام وجود سخنی را برای همهی دلدادگان انقلاب به یادگار بگذارد و حجت را بر همه تمام کند:
«آرزو دارم که حکومت اسلامی تشکیل بشود و آن زمان بزرگترین افتخارم این است که رفتگر خیابانهایش باشم.»
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔎دلالتهای دهگانه انتخابات اخیر در سپهر سیاسی کشور
✍️علیرضا محمدلو
🔻خروجی انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی، یک تجربه سیاسی بزرگ در تنگنای شناختی_تبیینی نظام بود و دلالت های مثکثری در پی داشت که برخی از لایههای معناییاش را از نظر میگذرانیم؛
1️⃣ دوقطبی چپ و راست کلاسیک که گاهی اخلاق و عقلانیت را قربانی هیجان و رقابت میکردند، خاموش یا کم رمق بود ولی رقابت و تنوع ناشی از خوانشهای متفاوت از کارآمدی و انقلابیگری هم وجود داشت و تنور انتخابات را داغ نگه داشت.
2️⃣ در شلوغی و آنارشی لیست ها و ناشناس بودن خیلی از افراد، ترکیبی از اسامی لیست ها به مجلس راه یافتند و #هژمونی_تک_لیستی فرو افتاد که حاکی از رشد سیاسی و بلوغ انتخابات بود.
3️⃣ #سوابق و کارآمدی و میزان صداقت و صراحت چهره ها از #وعدهها و رویاها و تبلیغات فریبنده، تعیین کنندهتر بود و گذشته نقد(بد یا خوب) بر آینده نسیه غلبه داشت و رای موافق یا مخالف را مشخص میکرد.
4️⃣ سیاست هم تاحدودی به یک ثبات و اهمیت و #اصالت رسید و از سایه اقتصاد و... خارج شد. در واقع کم رمقی واقعی یا ذهنی و روایی اقتصاد جامعه، سیاست را از رونق نینداخت هرچند زخم هایی برداشته بود ولی تبدیل شدن سیاست به یک متغیر مستقل هم یک رشد اجتماعی غیرقابل اغماض است.
5️⃣ جرقه #حلقههای_میانی در سیاست زده شد و اندیشکده های مردم نهاد و موسسات خودجوش از پیج ها و سلبریتی ها و سکوهای مجازی در #راهبری_افکارعمومی و غربال و راستی آزمایی لیست ها در شهرها و استان های تعیین کننده سبقت گرفت.
6️⃣ همانگونه که از عصر رسانههای جمعی و رسمی(ذهنیتساز) به دوره #رسانههای_اجتماعی و غیررسمی(عینیت پرداز) گذر کرده ایم، عرصه سیاست هم به حوزه عمومی نزدیکتر شد و شناخت ها و تشخیص ها و اعتمادهای گزینشی متکثر مردمنهاد، از عنصر تبلیغات و کلیشه پیشکسوتی و رانت و عقبه تعیین کننده، پیشی گرفت.
7️⃣ هرچند که پسمانده #جنگ_روایتها و عملیات روانی سنگین بیگانه در کاهش تبلور یا عدم افزایش جمهوریت نسبت به دوره قبلی مجلس موثر بود، اما اراده و تشخیص و ارتکاز عمومی بر پیشبینی های مسموم بیگانه غلبه یافت(هر متن و پیام و کنش سیاسی را از حیث کم و کیف، علی القاعده در زمینه و نسبت با شرایطش باید تحلیل نمود).
8️⃣ چهره های #جوان و تازهای به عرصه حکمرانی معرفی شدند و به مجلس راه یافتند که یک #پوست_اندازی_سیاسی در سطح کارگزاران می تواند تعبیر شود و سوخت و ساز جوانگرایی در ساخت اجتماعی را باید به فال نیک گرفت.
9️⃣ در برخی حوزه ها و استان ها، #ریختار_سیاسی از حالت جریانی و حزبی به مدل گفتمانی و ادبیات دانشی_انضمامی تغییر وضعیت داد و یک طلیعه نخبگانی در سپهر سیاسی کشور فارغ از ارزشگذاری آن گفتمان می تواند تلقی شود.
🔟 نهایتا اینکه "حرکت عمومی" به عنوان ایده "حکمرانی مردمپایه"در اندیشه رهبرانقلاب، فناوری "حلقه های میانی" را به عنوان نسخه بدیل جامعه شبکهای و آلترناتیو جامعه مدنی با ماموریت "توان بخشی معرفتی"،گفتگوی خلاق و زیست جدی و بدون پارازیت در حوزه عمومی برای جلب مشارکت ساری و سیال سیاسی و اجتماعی نیاز دارد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN