.
💠 «فرناندو مارتینز» عاشق پیامبر اعظم
✍️ یادداشت حجتالاسلام محمد عبداللهزاده، عضو تحریریهی مدادالفضلاء را در خبرگزاری مهر بخوانید.👇👇
mehrnews.com/xVZxT
بخشی از گزارش👇
در آخر جلسه رو به من کرد و گفت: من از این شیخ جوان میخواهم که کمپین معرفی اسلام واقعی را در جهان راهاندازی کنید و من هم با تمام وجود و قوا در خدمت شما هستم، بعد ادامه داد برای شروع، تمامی مراکز Fe y Alegria (دارای مجموعه کالج در سراسر نیکاراگوئه) در تمام کشور در اختیار شماست...
اما چه کنیم که جمهوری اسلامی در کل قاره آمریکا حتی یک رایزن فرهنگی هم ندارد، اما چه کنیم که برخی از سفرای جمهوری اسلامی در کشورهای محل ماموریت خود، سربسته بگویم که فقط مشغول زندگی هستند!
#تبلیغ_بین_الملل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌نقدی به مقاله مسیح مهاجری؛
روزنامه نگاری ابزار خیرخواهی یا عقده گشایی؟
روزنامه نگاری ابزاری برای ارتقای جامعه است و روزنامه می تواند با این ابزار مردم و مسؤولان را در خصوص غفلت نسبت به یک موضوع هوشیار کند.
عمر چهل ساله انقلاب اسلامی اشخاص، جریانات و اتفاقات زیادی به خود دیده است و هر شخصیت سیاسی در این مملکت کوله باری از تجربیات را با خود به همراه دارد؛ همچنین شخصیتی که از دریچه اخبار و روزنامه ها به مسائل مختلف سیاسی نگاه کرده و قلم فرسایی می کند تجربیاتی گرانقدر برای سیاستمداران امروز و آینده دارد.
بسیاری از سیاسیون که در صحنه مسؤولیت حضور ندارند با استفاده از رسانه ها توصیه های خود را به مسؤولین حاضر منتقل می کنند و این امر می تواند اشکالات را کم کند و در نهایت نفع مسؤول بی اشکال و کم اشکال به خود مردم بر می گردد؛ از همین رو سرمقاله های توصیه ای اهمیت پیدا می کنند چون فرد نویسنده با کوله باری از تجربه و مشاهده در پی خیرخواهی جماعت مسؤولین است.
🔗 متن کامل در خبرگزاری رسا
#روزنامه_نگاری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
13.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻این فیلم را با آرامش و احترام ببیند و گوش دهید
✔️ وقتی حاج قاسم، لحظات اسارت شهید حججی را توصیف میکند...
#حاج_قاسم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🍃 یادگار استاد؛ «دین، انیمیشن، زندگی»
📸 مراسم رونمایی از کتاب دین، انیمیشن، سبک زندگی و یادبود استاد محمد حسین فرج نژاد در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.
🔗 آثار و افکار مرحوم فرج نژاد را می توانید از 👈 این کانال پیگیری کنید.
#مرحوم_فرج_نژاد
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 روایت گاندو از هلوکاست ایرانی
✍ مجتبی عباسی، عضو تحریریهی مدادالفضلاء
🔸اخیرا سایمون شرکلیف، سفیر انگلیس در تهران طی توییتی نوشت: به هر حال، من از سریال گاندو بسیار لذت می برم.
🔸فرافکنی و فرار به جلو سفیر انگلیس در حالی است که استقبال عمومی از نمایش سریال گاندو در رسانه ملی و روشنگری مستندگونه از دشمنی استعمار پیر و تلاش سرویسهای جاسوسی بیگانه برای نفوذ به فضای حقیقی و مجازی کشور بازخوردهای داخلی و خارجی در پی داشته است که در این میان واکنشهای برخی جریانهای داخلی هماهنگ با رسانههای خارجی مورد توجه است.
🔸تاریخ، گواه دشمنی و جنایات انگلیس با ملتها به ویژه مردم ایران است، چنان که در واقعه اشغال ایران توسط انگلیس و شوروی و در پی احتکار و نابود کردن مایحتاج کشور توسط متفقین، میلیونها نفر از ایرانیان به دلیل گرسنگی و قحطی از دنیا رفتند و هلوکاست واقعی در ایران اتفاق افتاد.
🔸طبق اسناد تاریخی، پیامدهای مرگبار قحطی بزرگ ایران در سالهای 1917 تا 1919 از حمله مغول در قرن سیزدهم میلادی نیز بسیار عظیم تر بوده است.
🔸دکتر محمدقلی مجد (مورخ ایرانی مقیم آمریکا) در کتابی با عنوان قحطی بزرگ و نسل کشی در ایران بر مبنای مدارک موجود در مرکز اسناد ملی ایالات متحده آمریکا (نارا) ثابت میکند که عامل بزرگترین نسل کشی سده بیستم میلادی در سرزمین ایران، دولت بریتانیا در زمان جنگ جهانی اول بوده است.
🔸این محقق در کتاب فوق ابراز میکند که در طول سال های ۱۹۱۹- ۱۹۱۷ بین هشت تا ده میلیون نفر از جمعیت بیست میلیونی ایران در اثر قحطی یا بیماریهای ناشی از سوءتغذیه از بین رفتند؛ بر اثر چنین فاجعه عظیمی بود که جامعه ایرانی به شدت فروپاشید و استعمار بریتانیا توانست به سادگی حکومت دست نشانده خود را در قالب کودتای 1299 بر ایران تحمیل کند.
🔸 دکتر مجد از این جنایت هولناک انگلیس در ایران چنین نتیجه می گیرد: «هیچ تردیدی نیست که انگلیسیها از قحطی و نسل کشی به عنوان وسیلهای برای سلطه بر ایران استفاده میکردند».
🔸«داناهو» افسر شناخته شده اطلاعات نظامی انگلستان و نماینده سیاسی آن دولت در غرب ایران در سالهای 1918 و 1919 درباره قحطی درغرب ایران اینگونه مینویسد: "اجساد چروکیده زنان و مردان، پشته شده و در معابر عمومی افتادهاند؛ در میان انگشتان چروکیده آنان همچنان مشتی علف که از کنار جاده کندهاند و یا ریشههایی که از مزارع درآوردهاند به چشم میخورد؛ با این علفها میخواستند رنج ناشی از قحطی و مرگ را تاب بیاورند، در جایی دیگر، پابرهنه ای با چشمان گود افتاده که دیگر شباهت چندانی به انسان نداشت، چهار دست و پا روی جاده جلوی خودرویی که نزدیک میشد می خزید و در حالی که نای حرف زدن نداشت با اشاراتی برای لقمه نانی التماس میکرد."
#گاندو
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹 از امام صدر چه آموختهایم؟
✍ صلاح فحص، نمایندۀ جنبش أمل لبنان
9 شهریورماه هر سال یادآور ربوده شدن امام موسی صدر است. ایسنا به همین مناسبت یادداشتی منتشر کرده است که در ادامه می خوانید:
امام موسی صدر ۴۳ سال پیش در چنین روزی (۹شهریور) ربوده شد. او حدود بیست سال در لبنان در عرصههای اجتماعی و سیاسی فعال بود. همگان اذعان دارند که او توانست در این مدت وضعیت شیعیان آن دیار را دگرگون کند؛ بهطوری که شیعیان در عرصه سیاسی به گروهی اثرگذار در لبنان بدل شدند و از حیث اقتصادی تحولی چشمگیر پیدا کردند و وضعیت اجتماعیشان نیز ارتقا یافت. وقتی که امام موسی صدر در سال ۱۹۵۹ وارد لبنان شد، شیعیان در نظر سیاسی و اقتصادی و اجتماعی وضعیت ناگواری داشتند. اساساً، همین وضعیت شیعیان بود که امام موسی صدر را به لبنان کشاند تا بتواند این وضعیت را تغییر دهد. اگر امام موسی صدر را در فعالیت خود موفق بدانیم، میتوانیم این پرسش را مطرح کنیم که امروز چه میتوانیم از او بیاموزیم. آیا کارنامۀ عملی امام صدر برای امروز ما پیام و درسی دارد.
نخست: امید. گمان میکنم یکی از وجوه برجسته فعالیت امام صدر امید دائمی او به آیندهای بهتر از امروز بود. گاه از از میزان امید او به حیرت میافتیم. در آن دوره، یعنی دهۀ هفتاد میلادی، لبنان و منطقه یکی از دورههای سخت خود را میگذراند.
🔗 ادامه یادداشت در دانشگاه ادیان و مذاهب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌پاسخ شیخ عبدالله انصاری به کسانی که عبادت را به بهانه «خدمت» میکوبند؛
💠 خدمت حقیقی به خلق نیاز به نورانیت دارد
از شیخ عبدالله انصاری پرسیدند: "عبادت" چیست؟
فرمود: عبادت "خدمت" کردن به "خلق" است.
پرسیدند: چگونه؟!
گفت: اگر هر پیشهای که به آن اشتغال داری، "رضای خدا" و "مردم" را در نظر داشته باشی؛ (این نامش عبادت است)
پرسیدند: پس "نماز و روزه؛ اینها چه هستند؟
گفت: اینها "اطاعت" هستند که باید بنده برای "نزدیک شدن" به "خدا" انجام دهد تا "انوار حق" بگیرد...
پ.ن: بله عبادتی که به خدمت خلق نینجامد، معلوم است عبادت نیست، و معلوم است روح ندارد. ثمره عبادت نورانیت است و ثمره نورانیت، خدمت که خوب است؛ جان دادن برای خدا و خلق خداست؛ مثل #شهید.
#شبهه_شناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📜 کانــال گـــــــــــــذرگــــــــــاه 📜
(وابستهبه انجمنعلمیتاریخجامعةالزهراء(س))
🌐 http://eitaa.com/tarikh_j
گذریبر #تاریخ_اسلام
گذریبر #تاریخ_اهل_بیت(ع)
گذریبر #تاریخ_ایران_اسلامی
گذریبر #چهره_های_تاریخ_اسلام
گذریبر #تاریخ_عصرغیبت
گذریبر #اماکن_تاریخی_ایران (قبلوبعداسلام)
گذریبر #اماکن_تاریخی_جهان_اسلام
گذریبر #کتب_اهل_سنت
گذریبر #سفرنامه_ها
گذریبر #مقالات #علمی_پژوهشی و #علمی_ترویجی
گذریبر #یادداشت_های_علمی
گذریبر #وبینارها و #کارگاهها
تاریخپژوهان!
به ما بپیوندید و ما را به دیگران معرفی کنید...
انجمنعلمیتاریخ جامعةالزهرا(س)
@tarikh_j
💠 مجموعه پوسترهای «به گواهی تاریخ» (۱۱)
👈 در اهمیت "توکل به خدا" باید گفت:
🔸امام حسین(ع) در آخرین لحظات حیات در حال آرامش و سکون صورت بر روى خاک نهاده میگفتند: اى خداى من من راضى به قضاء و حکم تو هستم و تسلیم امر و اراده تو میباشم. هیچ معبودى جز تو نمیباشد اى پناه هر پناه جوئى.
🔺إلهِى رِضًى بِقَضائِکَ تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ یا غِیاثَ المُستَغیثینَ
📚 مقتل الحسین مقرم، صفحه ۷۵۳ / قمقام زخار، صفحه ۳۶۴
👈 نشر حداکثری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@medar_farhangi
🔹چرا «نخبگانِ خارج از دولت»؟
🖋علی اسفندیار، سردبیر تحریریهی مدادالفضلاء
این روزها فضای سیاسی کشور با روی کار آمدن دولت جدید شاهد تحول و تغییرات شگرفی است؛ از انتخابات گرفته تا مراسم تنفیذ و تحلیف و تا رأی آوری وزرای پیشنهادی آیت الله رئیسی.
اما در میان همه عزل و نصبها، دیدار هیأت دولت جدید با رهبر انقلاب دربردارنده نقشهی راه و پیامهای آشکار و مهمی برای تیم آیت الله رئیسی است. این که وزرای تازه نفس چه مقدار میخواهند از آن سخنان و اوامر در سطح شعار یا عمل بهره بگیرند بیتردید نیازمند فرصت بیشتری است؛ اما حرکتهای آغازین وزرا نیز نشان میدهد در فضای کدام خط و ربطها سیر میکنند و نسبت به همهی گروههای سیاسی چه دیدگاه و کنشی دارند؛ اینجاست که سعه صدر و کلاننگریهای مدیریتی، کارکرد خود را برای تغییرات عمقی و اندیشمندانهتر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بروز میدهد.
رهبر انقلاب در جمع هیأت دولت سیزدهم بر دو محور اساسی «عقلانیت» و «بهرهگیری از نخبگانِ خارج از دولت» تأکید کردند و فرمودند: « یک نقطهی مهم در باب تحوّل، استفادهی از خِرد جمعی است و تکیهی بر عقلانیّت که استفاده بشود. از نخبگان خارج از دولت استفاده کنید؛ هر جایی که میتوان از نظر یک نخبهای [استفاده کرد] -بحث جناحهای سیاسی و امثال اینها را بکل در این قضیّه کنار بگذارید- از نظر نخبهها هر چه میتوانید استفاده کنید، و نگاه نکنید به اینکه حالا او وابستهی به یک جناحی است که شما قبول دارید یا ندارید...»
حال، چرا رهبر انقلاب به صراحت از «نخبگانِ خارج از دولت» نام بردند؟ و چرا با قیدِ «به کل»، دولت جدید را از اتخاذ سمتوسوهای جناحی در مواجهه با نخبگان برحذر داشتند؟ در این باره باید گفت؛ «نخبگان» از آن رو که بین مسائل جامعه، حاکمیت و نهاد دانش در تردد هستند، منبع وثیقی از دادهها و دلسوزیها و فرصتی برای دولتمردان به شمار میآید؛ بنابر این اقدام عملی توصیههای رهبر انقلاب و تصمیمهای نخبگانمحور، دولت رئیسی را روی ریل «خردجمعی» و «عقلانیت» نگاه میدارد.
🔗 انتشار در خبرگزاری رسا
🔗 انتشار در هفتهنامه پرتو سخن
#دولت_جدید
#نخبگان #عقلانیت
#رسانهی_نخبگان
@najmnews
🔴 «رذایل اخلاقی»، «پیشرفت» و «عدالت»! از نگاه مولوی
✍️ احمدحسین شریفی
#مولوی در مثنوی دفتر ششم با بیان نمونهها و مصادیقی عینی نشان میدهد که عامل بسیاری از پیشرفتها و فعالیتهای پیشبرنده آدمیان، «ترس» و «حرص» و سایر رذایل اخلاقی است!
ابتدا میگوید قصد اولی و اصلی پادشاهان و حاکمان از توسعه صنعت وسایل جنگی و حمل و نقل دریایی خدمت به مردم و تأمین وسایل امنیت و آسایش آنان نیست، بلکه کشورگشایی و یا تأمین امنیت ملک و حکومت خود و استقرار و برقراری پادشاهی خویشتن است. اما ناخواسته امنیت و رفاه مردم هم تأمین شده و گشایشهای اقتصادی و اجتماعی هم ایجاد میشود:
پادشاهی را خدا کشتی کند
تا به حرص خویش بر صفها زند
قصد شه آن نه که خلق آمِن شوند
قصدش آنک ملک گردد پایبند
در نمونهای دیگر میگوید قصد اصلی چارپایی که «خراس» آسیاب را میچرخاند، روغنگیری یا آبکشی از چاه نیست، بلکه او صرفاً دنبال رهایی از درد و رنج ناشی از تازیانه و زخمی است که صاحبش بر پشت یا گردن او وارد میکند؛ اما ناخواسته منافع دیگران را هم تأمین میکند یعنی آب را از چاه میکشد یا روغن را از کنجد میگیرد و امثال آن:
آن خراسی میدود قصدش خلاص
تا بیابد او ز زخم آن دم مناص
قصد او آن نه که آبی بر کشد
یا که کنجد را بدان روغن کند
خدای متعال ترس از درد و رنج زخم و تازیانه را در دل چارپایان نهاده است تا آنان از ترسِ درد به حرکت درآیند و در سایه حرکت آنها مصالح مردمان هم تأمین شود. یک گاو هرگز به قصد حرکت دادن و نقل و انتقال ارابه و وسایلی که بر پشت او گذاشته شده است حرکت نمیکند، او از بیم زخم صاحبش، میدود و حرکت میکند اما مصالح مردم هم در سایه این بیم و ترس گاوان تأمین میشود:
گاو بشتابد ز بیم زخم سخت
نه برای بردن گردون و رخت
لیک دادش حق چنین خوف وجع
تا مصالح حاصل آید در تبع
و درباره فعالیتهای اقتصادی مردمان هم سخنی شبیه پارهای از اقتصاددانان لیبرال مثل برنارد ماندویل و آدام اسمیت و فردریک هایک میگوید و آن اینکه هر کسی دنبال سود شخصی خودش است اما حاصل جمع همین سودجوییهای شخصی تکتک افراد رونق اقتصادی جامعه و تأمین منافع فقرا و مستمندان است!:
همچنان هر کاسبی اندر دکان
بهر خود کوشد نه اصلاح جهان
به طور کلی جهانبینی مولوی به این شکل است که ستون اصلاح این جهان را ترس نهفته در جان جانداران اعم از چرندگان و درندگان و پرندگان و آدمیان میداند و میگوید:
هر یکی بر درد جوید مرهمی
در تبع قائم شده زین عالمی
حق ستون این جهان از ترس ساخت
هر یکی از ترس جان در کار باخت
حمد ایزد را که ترسی را چنین
کرد او معمار و اصلاح زمین
و البته مولوی مثل همه موارد دیگر، از این واقعیت جهانشناختی و انسانشناختی نیز یک نتیجه اخلاقی هم میگیرد و آن اینکه آدمیان هم اگر میخواهند پیشرفت معنوی و روحی داشته باشند باید از ترس نهادینه در وجود خود پلی برای پیشرفت و تعالی معنوی بسازند:
این همه ترسندهاند از نیک و بد
هیچ ترسنده نترسد خود ز خود
هیچ وهمی بیحقیقت کی بود
هیچ قلبی بیصحیحی کی رود
آن حکیمک وهم خواند ترس را
فهم کژ کردست او این درس را
🔷🔷[[نکته تکمیلی: پیشتر در همین کانال بخشی از سخنرانی اخلاق و عدالت که در نقد همین دیدگاه البته با تمرکز بر تحلیل برنارد #ماندویل، #آدام_اسمیت و #هایک بود بارگذاری شده بود. علاقمندان میتوانند برای نقد دیدگاهی که معتقد است سیئات فردی حسنات اجتماعیاند و حسنات فردی سیئات اجتماعی به لینک زیر مراجعه کنند:👇👇
https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/1197
#اخلاق
#اخلاق_اقتصادی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📚#معرفی_کتاب
📖 نام کتاب مجموعه مقالات «اخلاق اطلاعات و فضای مجازی»
نویسنده: رافائل کاپورو و دیگران
گزینش و ترجمه: محمد خندان
ناشر: به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و توسط انتشارات سوره مهر
🔸«این کتاب مشتمل بر مقالاتی است که توسط چهرههای شاخص #اخلاق_اطلاعات مانند رافائل کاپورو، لوچانو فلوریدی، هرمان تاوانی و سوراج هونگلاداروم نوشته شدهاند و به تحلیل مسائل اخلاقی مربوط به #تکنولوژی اطلاعات و #فضای_مجازی میپردازند. گرچه همه این مقالات بهلحاظ زاویه دید و عمق تحلیلهایشان در یک سطح نیستند، اما مکمل و متمم یکدیگر محسوب میشوند و هر یک جنبهای از فضای مجازی را با استفاده از مفاهیم مطرح در اخلاق اطلاعات مورد مطالعه قرار میدهند...
در توضیح این کتاب آمده است: آنچه امروز از دست می رود فهم نسبت جهان مجازی و فاصله و به عبارت دیگر احترام به دیگری است. پیچیدگی جهان مجازی بسیار زیاد است و به دلیل شیوع گمنامی هیچ قانون کلی ای در آن وجود ندارد. جهت گیری انسان عمدتا تکنولوژیک است و از آنجا که اشیاء و انسان ها در کمال خود آشکار نمی شوند، به ابژه دستکاری بدل می شوند...
🔻خرید آنلاین از فروشگاه اینترنتی سوره مهر:
https://sooremehr.ir/book/4125
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@savad_rasaneh