eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.4هزار عکس
520 ویدیو
182 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 ویروس رسانه‌ای ✍️مصطفی گودرزی، نویسنده حوزوی و پژوهشگر فلسفه ⭕️ این روزها که صداوسیما و رسانه های داخلی و خارجی بیشترین زمان خود را به انعکاس اخبار اغتشاشات و معرکه گیری سلبریتی‌ها اختصاص داده‌اند، شاهد این هستیم که تبادلات اخبار بین افراد به شدت افزایش پیدا کرده و اخبار صادق یا کاذب در کوتاه‌ترین زمان به گوش تمام افراد جامعه از پایتخت‌نشینان تا نقاط دور مرزی می‌رسد. ⭕️ از یک نظر می‌توان این شیوع اخبار را با ویروس کرونا مقایسه کرد که در چند روز ابتدایی تمام ایران را در بر گرفت و همه نقاط کشور در موقعیت ویژه فرو برد و رنگ‌های مختلفی از جمله نارنجی و قرمز پدیدار نمود. ⭕️ با دقتی بیشتر متوجه می‌شویم که ویروسی مانند کرونا با آن شیوع بالا و خطر ابتلا را با رعایت فاصله اجتماعی توان کنترل بود و می‌شد از ابتلای به آن جلو گیری کرد، اما ویروس رسانه را با هیچ فاصله اجتماعی نمی‌توان متوقف نمود مگر با خاموش کردن اینترنت یا حذف شبکه‌های اجتماعی و دوری از تلویزیون، رادیو و ... که این امر تقریبا غیر قابل انجام است. ⭕️ پس با ویروسی مواجهه پیدا کرده‌ایم که به مراتب خطر بیشتری از ویروس‌های بیولوژیکی‌ دارد و واکسنی جز مجهز شدن به سواد رسانه برای آن نیست‌. @HOWZAVIAN
. ✏️می‌گن «کارخودشونه» تا «کارخودشونو» انجام بدن! 😈 ✍️محمدجواد محمودی @HOWZAVIAN
12.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 | ۴ دقیقه متفاوت از تشییع پیکر طلبه شهید آرمان علی‌وردی در تهران ◀️ مشاهده با کیفیت بالاتر @HOWZAVIAN
🔻تحول فقهی با تقطیع متون اصیل محقق نمی‌شود حجت‌الاسلام غلامعباس هاشمی همدانی در یادداشتی به بررسی طرح تحول متون اجتهادی حوزه پرداخت و تاکید کرد: تحول در قدرت پاسخگویی فقه با تقطیع متون اصیل و بدیل‌سازی غیر قابل دفاع محقق نمی‌شود. بخشی از متن: ضعف انگیزه‌های طلاب حوزه امروز حقیقتی غیر قابل انکار است و متون مغلق در انگیزه طلاب متوسط و پایین‌تر بی‌تاثیر نیست ولی حقیقت این است که بی انگیزگی ویرانگر امروز با چشم‌پوشی از تاثر از وضعیت معیشت، در درجه اول مرتبط با عدم تفکیک استعدادهای حوزه است؛ طلبه‌ای که هدفش اجتهاد نیست و یا استعدادش تناسبی با فقه و اصول ندارد نباید کفایه بخواند روشن است چنین شخصی انگیزه برای خواندن کفایه نخواهد داشت چنانکه از آغاز نیز نداشته است. هدف از خواندن کفایه و مکاسب، همان است که برای آن نوشته شده‌اند. هدف این است که: اولا طلبه بر ساختار اجتهاد و استنباط فقه شیعی به ویژه در معاملات به وسیله مکاسب و بر قوانین و مسایل اصولی به صورت اجتهادی در دانش اصول که مهم‌ترین مقدمه برای توانایی استنباط و اجتهاد است به وسیله کفایه و رسائل اشراف پیدا کند. 🔗 متن کامل در خبرگزاری ایکنا @HOWZAVIAN
🌹 غریب بود در شهر خود! ✍️الهه دهقانی آمدند تا داغ بر دل ما نهند جوانی را بی‌گناه لگد می‌زدند مگر جرمش چه بود؟! بسیجی، جهادگر، دوست‌دار وطن مگر می‌شود چنین وحشیانه، دد‌صفت؟! مگر او غریب بود در شهر خود؟! خبیثان برملا کردند، افکارشان دوباره تکرار شدکربلا اراذل لگد می‌زدند، گهی همچو شام، از پشت‌بام سنگ می‌زدند. ولی عده‌ای فقط اهل تماشا بُدند. جدا شد صف حق و ناحق، چه خوب چه نیکو، مجرمان رسوا شدند خدایا به حق علی‌اکبرت بگیر انتقامِ این پسر جهالت تا به کی؟! مگر می‌شود، بی سند، حکم کرد؟! مگر می‌شود، خود قضاوت نمود و خود اجرا نمود؟! الا ای اسیران خفته به خواب، بس است دیگر برخیزید زخواب کمی هم تعقل کنید، در اعمال و گفتار بیگانه تفکر کنید کدام گربه‌ای محض رضای خدا موش گرفت؟! کدام بیگانه، دلسوز شماست؟! همینان در فکر سود خودند شما را به جان هم افکنده‌اند تا خود حکومت کنند الا ای اسیران خفته به خواب، بس است دیگر، برخیزید زخواب @HOWZAVIAN
😔 ایران در عزای شهدای شاهچراغ گریان، دستگاه‌های فرهنگی قم در خواب گران ✍️ نویسندگان تحریریه «قم پویا» غروب چهار شنبه شب پنجم آبان ماه حادثه تلخی در حرم مطهر امامزاده شاهچراغ واقع در شهر شیراز بوقوع پیوست. حادثه ای تلخ که 15 شهید برجای گذاشت و آتش غم عمیقی بر دل های ملت ایران نشاند. آرتین که در مقابل چشمانش به مادرش شلیک شده است منتظر بازگشت مادرش مانده.. سه نوجوان بی گناه که به همراه پدر و مادر به حرم آمده بودند نیز به شهادت رسیدند. دشمن که گمان می کرد می تواند با دیکتاتوری رسانه ای خود کار ایران اسلامی را یکسره کند پس از شکست برنامه های خود در تجزیه کردن ایران و با مشاهده بصیرت مردم ما،تصمیم گرفت مستقیماً وارد میدان عمل شود و باز هم فضای کشور را ملتهب کند، به همین علت در حرم شاهچراغ چنین جنایت بزرگی را رقم زد، سه روز است که ایران داغدار این غم است مردم همیشه در صحنه قم همزمان با سراسر کشور در راهپیمایی روز جمعه 6 آبان ماه شرکت کرد و این حرکت تروریستی از سوی مردم شریف قم محکوم شد. انتظار می رفت دستگاه های فرهنگی و دولتی شهر، بویژه شهرداری با نصب بنرهای تسلیت و تبلیغات محیطی ضمن اعلام همدری با خانواده شهدای شاهچراغ این اقدام تروریستی را محکوم می کردند. اما متاسفانه کافی است گشتی در سطح شهر بزنید دریغ از نصب یک بنر همدردی توسط ادارات دولتی. هرچند شهرداری با چند روز تاخیر مدعی است تعداد ٩ بنر نصب کرده ولی بهيچ وجه جوابگوی این کم‌کاری نیست. جای تاسف است که بی مبالاتی ادارات در این زمینه و بسیاری دیگر از حوادث و مناسبت‌های خاص تبدیل به یک اپیدمی شده و بسیاری از دستگاه‌های دولتی حتی به خود این زحمت را نمی دهند تا این گونه مسائل را در ساختمان خودشان فضاسازی کنند حال چه برسد فضا سازی و تبلیغات در سطح شهر. جای افسوس دارد در روزهایی که جنایت صورت گرفته باعث شده همه ایران برای شهدای شاهچراغ گریان شوند. متاسفانه دستگاه های فرهنگی قم به موازات مردم حماسه ساز قم به صحنه نیامدند و با اقدامات فرهنگی جنایت تروریست ها را محکوم نکردند. آن هم در زمانی که تمام رسانه های بیگانه علیه این ملت بزرگ، شریف و دیندار بسیج شده اند دستگاه های فرهنگی قم در خواب گران فرو رفته اند! @HOWZAVIAN
13.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌پاسخی اجمالی به سخنان دکتر آرش حیدری 👈 آیا بدن اصالت دارد؟! ⁉️ پس جای و در رفتارهای اجتماعی کجاست؟ پاسخ حجت الاسلام دکتر احمد اولیایی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در کلیپ بالا👆👆 @HOWZAVIAN
💢 از گندم ری نخواهید خورد ✍️ یادداشت فاطمه میری، عضو تحریریه مجتهده امین امروزه حال و هوای برخی غرب‌زده‌ها در جامعه ما همین‌گونه است؛ هرچه دارند از بی‌هنری رو می‌کنند، تا شاید مقبول افتد برای زندگی به ظاهر بهتر و مرفه‌تر. 🔗 متن کامل در خبرگزاری رسا @HOWZAVIAN
💠 مردان اردهال ✍️ حجت الاسلام علیرضا نظری خرّم، نویسنده حوزوی روزی در کتابخانۀ آیت‌الله مرعشی، از فرزند بزرگ ایشان، آقا سید محمود سوال کردم: درست است که پدر شما در مشهد اردهال وارد سرداب زیر حرم شده و بدن‌های شهدایی را که به همراه یکی از فرزندان امام‌باقر علیه‌السلام، حدود هزار و دویست سال پیش در آن منطقه به شهادت رسیده‌اند، تر و تازه و سالم دیده است؟ ایشان در پاسخم فرمودند: بله درست است. پدرم برایم می‌گفت: خودم وارد سرداب شدم و آنها را که به جای کفن، به چیزی شبیه پوست حیوان پیچیده شده بودند، تر و تازه دیدم. به پاهایشان دست زدم و حتی کمی فشار دادم، نرم و تازه بودند مانند پای انسان زنده! گویی خوابیده‌اند! اگر مجالی دست داد ان‌شاءالله قصۀ مردانِ اردهال را برایتان خواهم نوشت. بین عامۀ مردمی که با خدا و پیغمبر سر و کار دارند، زبان‌زد است، هرکه چهل هفته غسل‌جمعه بجا آورد بدنش در قبر نمی‌پوسد. حقیر هرچه گشتم چنین سخنی را در روایات اهلبیت علیهم‌السلام نیافتم. مشغول کنجکاوی در این موضوع بودم که به‌جایش دو حدیث جالب پیدا کردم. امام معصوم، انجام دو عمل را باعث سالم‌ماندن بدن در قبر معرفی می‌کند. حدیث نخست را در کتاب "الروضة‌في‌فضائل‌أميرالمؤمنين" نوشتۀ شاذان‌بن‌جبرئيل‌ قمی یافتم. نویسندهٔ کتاب از قول پیامبر خدا صلی‌الله‌عليه‌وآله نوشته بود: هرکه می‌خواهد درون قبرش، کرم‌ها جنازه‌اش را نخورند (ألّا تَأکلَهُ الدَّيدانُ) برای خواندن نمازهایش به مسجد برود (فَليَکنُسِ المَساجِدَ) و هرکه دوست دارد جسمش در قبر تر و تازه بماند و نپوسد (طَرِیاً مُطَرّاً)، به نظافت و پاکیزگی مسجد بپردازد. حدیث دوم را در کتاب تفسیر فرات کوفی پیدا کردم. پیامبر خدا صلی‌الله‌عليه‌‌آله فرموده است: امام‌جماعت (الأَئِمَّةُ) و اذان‌گویی که علاوه بر اذان در مسجد، قرآن نیز می‌خواند (وَالمُؤَذِّنونَ بِتِلاوَةِ القُرآنِ وَالأَذانِ) در قبر نمی‌پوسند (وهُمُ الَّذينَ لا يَتَبَدَّدونَ في قُبورِهِم). @HOWZAVIAN
💠 یک سالگی خانواده ما ✍️ هادی سیاوشی کیا، عضو تحریریه مدادالفضلاء در این اولین سالگرد ازدواجم به این فکر می‌کنم که واقعاً اگر سال پیش مصرّ در خواستگاری و عقد و عروسی نمی‌بودم حالا شاید رفتنم به خانه بخت سخت‌تر و بلکه محال می‌شد. البته دختر ها به خانه بخت می‌روند و من پسرم! همان ها که دیروز سرزنش و شماتتم می‌کردند امروز تحسینم می‌کنند. ازدواج در زمانه ما این طور است که امروز می‌گویند: اگر ازدواج کنی احمقی. اما فردا در چشمت نگاه می‌کنند که: هرکه دیروز ازدواج نکرد احمق بود! و من خواستم که یک روز احمق باشم نه همیشه. این یکساله را حقیقتاً سخت تر از سال های مجردی ام نگذرانده ام اما با مغز استخوانم شیرین‌تر از تمام آن سال‌ها می‌دانم. و این تشویقیه به ازدواج را مزیّن به تبصره‌ای لازم البیان می‌کنم که آن ازدواج با هم کفو است که شیرین است و موجب رشد. و الّا هم من و هم شما حتی در فامیل خود، جدا شدگانی نالان از ازدواج را سراغ داریم. و بگذار این را هم بگویم که سختی نسبی ازدواج هم به خاطر سختی دنیا است و هم تر! ناشی از سخت گیری سبک زندگی تجملاتی ما. سبک زندگی‌ای حریصانه که بودن بعضی چیز ها از بدیهیات و ملزومات ضروری انگاشته می‌شود که به راستی اگر نباشند غالباً ضرری جدی و بعضی هیچ ضرری به ابعاد زندگی ما نمی‌زنند. در این اولین سالگرد ازدواجم، خوشحالم که باز عزب نیستم اما حسرت هم می‌خورم که ای کاش این «اولین» سالگرد نمی‌بود. و تازه، من در ٢٣ متأهل شده ام. @HOWZAVIAN
✍🏾 باز هم شیطنت رسانه‌ای روزنامه اعتماد که تیتر زده بود: «روزنامه‌نگاری جرم نیست» و پاسخ ما👇 ☑️ روزنامه‌نگاری جرم نیست؛ اما جاسوسی جرم است ✍️ علی اسفندیار طراح: استاد مهدی کاظمی @HOWZAVIAN
♦️ استاندارد دوگانه یا مقابله با مصادره؟ ✍️ حسین کاوه 💎 جنابِ اپوزیسیون، وقتی که رسانه‌های رسمی تصویر خانم‌های بدحجاب را در مراسمات و برنامه‌های ارزشی پوشش می‌دهند نشانه استاندارد دوگانه این رسانه‌ها نیست، بلکه می‌خواهند به امثال تو بفهمانند که این خانم‌های بدحجاب که مدام شما آنان را به خاطر بدحجابیشان ضد دین و نظام جلوه می‌دهید و به نفع خودتان مصادره می‌کنید، اصلاً هم طرف شما نیستند و اتفاقاً طرف دین و نظامشان هستند... @HOWZAVIAN