جلسه ۱۱۹ تفسیر ۲۰ آذر.mp3
12.77M
🎧 بشنوید| صوت کامل جلسه صدونوزدهم #تفسیر قرآن کریم آیت الله محمدی لائینی - سوره یاسین
🗓۱۴۰۳/۰۹/۲۰
____________________
#نویسندگان_حوزوی_مازندران
🆔 @howzavian_mazandaran
✍ به بهانه سالروز وفات حضرت ام البنین (س)، مادر بزرگوار حضرت عباس(ع)،
که #روز_گرامیداشت_مادران_شهدا نام گرفته، یادی می کنیم از مادر بافضیلتِ مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)
✍ بانوی فاضله، آسیه خانم، فرزند مرحوم آیت الله العظمی میرزا محمد تقی نوری (۱۲۰۱-۱۲۶۳ق)، است که از فحول علما و پیشوایان مذهبی عصر خویش بوده است. او خواهر محدث بزرگ شیعه، میرزا حسین محدث نوری، صاحب مستدرک الوسائل (دایی و پدر همسر مرجع شهید) است.
بانوی فاضله، (آسیه خانم) مراتب تحصیلی و کمال خویش را تحت نظارت و اشراف پدر گذراند. (تاریخ فوت، ۱۷ محرم ۱۳۰۲ق)
خاندان مرجع شهید علامه شیخ فضل الله(ره)، از پدر بزرگوارش آیت الله ملا عباس نوری(ره) و جد مادری اش آیت الله العظمی میرزا محمد تقی نوری(ره) گرفته تا دایی و دیگر بستگانش، همه از عالمان بزرگ زمان خویش بودند. (به کتاب تنهای شکیبا، علی ابوالحسنی و نقباء البشر شیخ آقا بزرگ تهرانی، مراجعه شود)/رضوان الله تعالی علیهم
🔸منابع: ک، تنهای شکیبا/ویکی حج/خبرگزاری ابنا ...
✳️ @ShahidRabe
🔵🔴 حضرت ام البنین سلام الله علیها الگوی عشق و ارادت به امام زمان علیه السلام
🔹 حضرت ام البنین(س) چهار فرزند خود را راهی كربلا كرد و شاید اگر دختری هم داشت، راهی این سفر می كرد تا همراه و یاور حضرت زینب كبری(س) باشد؛ این یعنی آنچه داشت را وقف امام زمان خود كرد.
🔹 وقتی پسران حضرت ام البنین(س) راهی كربلا می شوند، بطور طبیعی به عنوان مادر باید درخواست میکرد كه یكی از آنها كنارش بماند، اما ایشان چهار فرزند خود را راهی كربلا كردند.
🔹 بعد از حادثه عاشورا زمانی كه بشیر وارد مدینه شد، حضرت ام البنین(س) سراغ هیچكدام از فرزندانش را نگرفت و فقط از حال امام حسین(ع) جویا شد، ایشان زمانی كه خبر شهادت امام حسین(ع) را شنید، فرمود: «جگرم را آتش زدی یا جگرم سوخت» یعنی با شهادت فرزند نمی سوزد بلكه با شهادت امام زمان خود می سوزد.
🔹 در تاریخ حضرت ام البنین(س) را شاعره و اهل حدیث معرفی كرده اند، ایشان جدای از مسائل معنوی، شخصیت علمی نیز داشتند و بعد از عاشورا عقب نشینی نكردند و به گریه نپرداختند بلكه دست پسر 4 ساله حضرت عباس(ع) را می گرفتند و هر روز به قبرستان بقیع می آمدند و روضه و مرثیه می خواندند تا واقعه كربلا فراموش نشود و ایشان را می توان، اول روضه خوان عاشورا دانست.
🔹 در تاریخ آمده است در منزل حضرت ام البنین(س)، جلسه روضه خوانی برپا می شد، حضرت ام البنین(س) بهترین الگو برای تربیت فرزند هستند و یك مادر باید شاخصه های تربیتی ایشان را به كار بندد و بررسی كند ایشان چگونه فرزندان خود را تربیت كردند كه تمامی آنها فدایی امام زمان خود شدند و هیچكدام عقب نشینی نكردند.
🔺 یكی از اساتید نقل می كرد كه دچار مشكلی شد و هر دعایی كرد، مرتفع نشد ایشان دو ركعت نماز خواند و به حضرت ام البنین(س) هدیه كرد، بعد یكی از اولیای خدا را در حرم حضرت معصومه(س) دید و آن شخص از وی پرسید: شما چه كردید كه به ما گفته شده، برای شما دعا كنیم.
____________________
#نویسندگان_حوزوی_مازندران
🆔 @howzavian_mazandaran
8.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
"شخصیت حضرت ام البنین سلام الله علیها در کلام رهبر معظم انقلاب
________________________
#نویسندگان_حوزوی_مازندران
🆔 @howzavian_mazandaran
تزویر جریان روشنفکری ایران
● بیژن عبدالکریمی استاد فلسفه:
بسیار جالب است، افکار عمومی در ایران را به سمتی هدایت میکنند که مردم روسری از سر بردارند و علیه حکومت دینی بایستند.
همان ها در سوریه افکار عمومی را به سمت گرایش به ریشهای بلند سلفی هدایت میکنند تا علیه حکومت سکولار بجنگند و یک حکومت سلفی با قوانین اسلامی و سفت و سخت بیاورند.
بیاید کمی خودمان را از فریبهای بزرگ رهایی بدهیم، بشار از آل سعود دیکتاتورتر است یا از آل خلیفه؟
آزادی های سیاسی و اجتماعی اش از عربستان سعودی کمتر است؟ هرآنچه غرب کوشید تا بن سلمان در عربستان اجرا کند، سالها قبل در سوریه وجود داشت، نه دین اجباری بود، نه حجاب.
مشروب هم سرو میشد، که البته اکنون اعضای تحریر الشام در حال حمله به فروشگاه های مشروبات الکلی هستند در حلب و باقی شهرهای در دستشان؛ بین دختر و پسر هم دیوار نبود و...
بروید فیلم های سوریه که قبل 2010 در یوتیوب بارگذاری شده اند را ببینید، کشوری زیبا، توریستی، فعال و پویا، که کنسرت های خارجی که الان در عربستان مد شده، در آنجا برگزار میشد... هیچ شباهتی به کشورهای عربی دیگر نداشت، از همه هم سکولارتر بود.
اما اما و اما، برای اسرائیل یک تهدید بود و غرب این را نمی پذیرد:
بحث نه بر سر دین شماست، نه دیکتاتور بودن یا نبودن حکومت شما و نه حتی سکولار یا مذهبی بودن آن... هر کدام از اینها به مقتضای نیاز آنها میتواند برای ما مردم این منطقه زیبا یا زشت جلوه کند.
ما مردم خاورمیانه کی میخواهیم به خود بیاییم و دست از بازیچه سیاستهای غرب و شرق شدن برداریم، خدا میداند. هر روز سازی میزنند و ما هم به هر سازشان آن گونه که می خواهند می رقصیم.
____________________
#نویسندگان_حوزوی_مازندران
🆔 @howzavian_mazandaran
🗓 ۲۹ آذر (۹۶ ش) سالگرد ارتحال آیت الله محی الدین حائری شیرازی رضوان الله تعالی علیه، نماینده امام راحل در استان فارس و امام جمعه اسبق شیراز، از پیروان مکتب مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)
🌹«رحم الله من یقرأ الفاتحة مع الصلوات»
اللّهُمَّ صَلّ عَلَی محَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجّل فَرَجَهُم
💠 آیت الله حائری شیرازی(ره):🔰
عکس [ #مرجع_شهید علامه ] آقا شیخ فضل الله نوری درحالیکه بر سر دار است را نگه دار و به خودت بگو: این آخوند است! اگر می خواهی آخوند بشوی مثل این بشو. اگر نمی خواهی مثل آشیخ فضل الله بشوی، طلبه نشو.
🔸روحانی نباید تابع جوّ باشد🔸
روحانی باید #جوّشکن باشد. آن که تابع جوّ قرار می گیرد، به درد روحانیت نمی خورد. همیشه هر وقت به ذهنتان می آید که من آخوند شدم، دست بوسی ها را نبینید. تکریم ها و تجلیل ها را نبینید. این ها شیطانی است.
آقا #شیخ_فضل_الله نوری را بر #بالای_دار ببینید. بگویید من این را دیدم که آمدم آخوند بشوم. اگر برای آقا شیخ فضل الله شدن آمدی، آخوند شدی. بعد اگر فحش به تو بدهند برایت مهم نیست. آن که #فحش_خوری اش محکم نباشد، این نقطه ضعف است.
🔸نقل از کانال نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی(ره)
✍ زندگینامه اجمالی آیت الله حائری(ره) به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان:🔰
محمدصادق (محیالدین) حائریشیرازی در اسفند سال ۱۳۱۵ در شیراز در خانوادهای اصیل و روحانی که به تعبیر وی «رغبتشان الی الله بود» به دنیا آمد. پدرش آیتالله عبدالحسین حائری، مجتهد زاهد و عارفی بود که جز به ضرورت سخن نمیگفت و مادرش بانویی مسلمان، پارسا و دین باروری بود که در دوران منع حجاب و رضاخانی، نزدیک به ۲۵ سال به اعتراض در خانه نشست.
آیتالله حائری تحصیلات کلاسیک خود را تا اخذ دیپلم ریاضی در شیراز طی کرد و در سال تحصیلی ۳۵-۳۴ به قصد شرکت در کنکور و ورود به دانشگاه به تهران آمد. اما مأموران رژیم پهلوی، وی را با وجود داشتن همه شرایط برای ورود به دانشگاه به دلیل مسائل سیاسی از تحصیل در دانشگاه باز داشتند. او از آن پس، به خاطر درک وجود جوهر استقلال در روحانیت و نظام طلبگی (سال ۱۳۳۵) به تحصیل علوم حوزوی رو آورد.
دوره سطح را ابتدا در مدرسه منصوریه و مدرسه سید علاءالدین حسین و سپس مدرسه آقا باباخان طی نمود. در این دوره از محضر درس آیتالله بهاءالدین محلاتی و آیتالله شیخ محمدعلی موحد بهره وافر برد.
وی پس از فراغت از دروس سطح، برای ادامه تحصیلات حوزوی به قم هجرت کرد و در درس حاج آقا حسین بروجردی و همچنین درس آیتالله داماد و امام خمینی(ره) حاضر شد و به کسب فیض پرداخت.
ورود آیتالله حائری به عرصه مبارزات سیاسی به سالهای پس از تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه باز میگردد که به علت شدت تعلق خاطر به حضرت امام خمینی (ره) قادر به ادامه تحصیل در قم نگردید و به شیراز مراجعت نموده و به تدریس دروس حوزوی و سامان دادن یک حرکت فکری و فرهنگی به روز در مسجد شمشیرگرها پرداخت.
در طول ۱۰ سال جلسات مستمر در این مسجد مبارزات سیاسی فرهنگی خود با رژیم را پی گیری نمود؛ و پس از تجربه سالها زندان و تبعید در سال ۱۳۵۳ به قم مهاجرت نمود؛ و این بار در کنار شهید آیتالله دکتر بهشتی، شهید آیت الله قدوسی و آیتالله جنتی و علامه مصباح یزدی کمر همت به تربیت طلاب علوم دینی در مدرسه حقانی بست که بسیاری از خدمتگزاران فعلی نظام ثمره این سالیاناند.
پس از انقلاب جلسات درس منظمی را برای دانشجویان پیرو خط امام و دفتر تحکیم وحدت در محل لانه جاسوس اداره نمود و به دفاع از مبانی نظام پرداخت که کتاب ولایت فقیه حاصل این جلسات هست.
ایشان در دوره اول مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده اول شیراز به این مجلس راه یافت و ریاست کمیسیون اصل ۹۰ را به عهده گرفت.
پس از شهادت شهید محراب حضرت آیتالله دستغیب(ره) در ۲۰ آذر ۱۳۶۰ از جانب امام به امامت جمعه شیراز منصوب گردید.
حاصل سالها امامت جمعه ایشان ایراد خطبههای محققانه و تشکیل جلسات مستمر علمی با اساتید حوزه و دانشگاه حول محور علوم انسانی اسلامی است. تقدیم بیش از بیست عنوان کتاب و ارائه مقالات تخصصی در حوزه اقتصاد اسلامی از دیگر ثمرات این سالیان است.
ایشان در دوره اول و دوم خبرگان رهبری به نمایندگی از مردم فارس به مجلس خبرگان راه یافت و پس از ارتحال امام راحل به عنوان اولین مخالف شورایی شدن رهبری، (که از اهداف هاشمی رفسنجانی و همفکران وی بود) سخنان مؤثری را در این مجلس ایراد نمود؛ که در نهایت به انتخاب مقام معظم رهبری منجر گردید.
✳️ @ShahidRabe
____________________
#نویسندگان_حوزوی_مازندران
🆔 @howzavian_mazandaran
آیت الله جوادی آملی در کتابِ مفاتیح الحیاة "یلدا" را یک واژهی سریانی می دانند و به معنای میلاد؛
چون شب یلدا را با تولد حضرت مسیح تطبیق میکردند آن را به این نام خواندند.
در ادامه ایشان میفرمایند با توجه به اینکه ایرانیان این شب را شب تولد (میترا) مهر می دانستند آنرا با تلفظ سریانیاش پذیرفتند. در واقع یلدا با (noel) اروپایی که در 25 دسامبر تثبیت شده، معادل است؛ بنابراین نوئل اروپایی همان شب یلدا یا شب چله ایرانی است.
آیت الله جوادی از شب نشینی و دید و بازدید و صله رحم به عنوانِ سنتهای خوبِ این شب نام می برند چنانکه بهرهگیری علمی از فرصت آن با طرح مسائل علمی و تاریخی را توصیه می کنند و می فرمایند: "مناسب است مومنان در چنین فرصتهایی با زوایای زندگی و سیره معصومان علیهم السلام در جهت رشد و کمال علمی و معنوی آشنا شوند. (مفاتیح الحیاة)
____________________
#نویسندگان_حوزوی_مازندران
🆔 @howzavian_mazandaran