ابوالحتوف و سعد بن الحارث (حرث) بن سلمة انصاری عجلانی:
اگرچه این دو برادر از نیروهای شجاع و جنگ و جو از یاران امیرالمؤمنین(ع) بودند و در جنگ صفین امام(ع) را یاری کردند اما در روزهای آخر جنگ صفین هنگامی که معاویه برای نجات خود از هلاکت ، قرآنها بر سر نیزه کرد عدهای ظاهربین گول این امر را خوردند و با امیرالمؤمنین(ع) مخالفت ورزیدند، ابوالحتوف و برادرش سعد هر دو از همین گروه ظاهر بین و کجفهم بودند که در زمره مخالفین امام(ع) قرار گرفتند و پس از شهادت امام علی(ع) از خاندان پیامبر بریدند و لذا در جریان لشکر کشی عمر سعد از کوفه به کربلا، این دو برادر در سپاه عمر سعد درآمدند تا با امام حسین(ع) بجنگند.
https://eitaa.com/howzeh1399
روز عاشورازمانی که اصحاب امام حسین علیه السلام به شهادت رسیدند و به نقل تاریخ، به جز 2 نفر باقی نمانده بود، امام علیه السلام تنها مانده و ندای هل من ناصرایشان بلند شد،اهل حرم گریه جانسوز سر دادند،آن دو با شنیدن این ندای هدایت، به خود آمدند، ابوالحتوف بابرادر خود گفت :مگر نه این که ما می گوییم: "لَا حُكْمَ إِلَّا لِلَّهِ وَ لَا طَاعَةَ لِمَنْ عَصَاهُ"؛ حکمی نیست برای کسی جز خدا، و کسی که گناه کرده اطاعت ندارد.(این شعار خوارج بود) این حسین مگر فرزند پیامبر ما نیست و مگر ما روز قیامت امید شفاعت جد او را نداریم؟ چگونه ما وارد جنگ با او شده و او در میان دشمن بی یار و یاور مانده است....
پس به همراه برادرش (سعد) به یاری حسین علیه السلام آمدند پس از جنگ سختی با لشگر عمر سعد، هر دو در یک مکان به شهادت رسیدند و عاقبت به خیر شدند.
https://eitaa.com/howzeh1399
در زیارت نامه ها از وی و برادرش سخنی نیست. امّا در کتب تاریخی و مقاتل به آن دو اشاره شده است.
آری، با این که انحراف این دو برادر چنان بالا بود که امام علی(ع) آن مظهر پرهیزکاری را گنهکار و گاه کافر تلقی کردند. اما دعوت بیدار کننده حسینی و مظلومیت آن بزرگوار چنین منحرفانی را به راه راست باز آورد تاافراد هدایتگر در ارشاد و هدایت بندگان خدا هرگز یأس و ناامیدی به خود راه ندهند و در راه حق و عدالت همواره کوشا و جدی باشند.
منابع:جواد محدثی، فرهنگ عاشورا، جلد1، صفحه38.ابوالحتوف خزرجی عجلانی (ابوالحتوف خَزرَجی عِجلانی)، دايرة المعارف طهور، بازیابی: 9 اردیبهشت 1393.
سایتهای:مشرق نیوز.اهل البیت. امامت پدیا
https://eitaa.com/howzeh1399
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ شبهه
مگه امام حسین علیهالسلام با شهادت به سعادت و کمال نرسید؟ پس گریه و عزاداری برای چیه؟ باید شادی و خوشحالی کنیم!
✅ پاسخ حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم را بشنوید.
https://eitaa.com/howzeh1399
معجون
بستنی 300 گرم شیر
2 پیمانه موز
2 عدد خرما
8 عدد گردو خرد شده
1 قاشق غذاخوری پسته
1 قاشق غذاخوری بادام
1 قاشق غذاخوری کنجد
1 قاشق غذاخوری پودر نارگیل
1 قاشق مرباخوری خامه
2 قاشق غذاخوری عسل
2 قاشق غذاخوری دارچین
1/4 قاشق مرباخوری
خرماها را در آب بگذارید تا پوست آن به راحتی جدا شود.پس از اینکه پوست خرماها را جدا کردید.هسته خرماها را هم در آورید.خرما را با شیر،بستنی،خامه،عسل،کنجد،گردو،موز،پسته،بادام،پودر نارگیل،دارچین داخل مخلوط کن بریزید و تا زمانی که خرما کاملا له و با بقیه مواد مخلوط شود مواد را مخلوط کنید.سپس در ظرف مورد نظر ریخته سرو نمایید می توانید آن را با حلقه های موز و پودر دارچین تزئین کنید.
🎀 🌸 🎀
🍒 #باووضوآشپزی_میکنیم 👩🍳
🍒 وبا #آشپزی_به_نیت_نذری👩🍳
🍒 #غذامون_رومتبرک_ولذیذ_میکنیم
🍇 مصرف شیرۀ انگور بصورت شربت یا بعنوان صبحانه بهترين علاج کم خونی است.
🍇شیره انگور بسیار مقوی است💪
و برای افرادی که بر اثر بیماری یا عمل جراحی ضعیف شده اند، بسیار مفیدست.
🍒 #باووضوآشپزی_میکنیم 👩🍳
🍒 وبا #آشپزی_به_نیت_نذری👩🍳
🍒 #غذامون_رومتبرک_ولذیذ_میکنیم
بسم_الله_الرحمن_الرحیم
💜به نام خداوند لوح و قلم
💖حقیقت نگار وجود و عدم
💙خدایی که داننده رازهاست
💚نخستین سرآغازِ، آغازهاست
الهی به امید تو💚
حدیث
🌺پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :
🌺الصَّدَقةُ تَدفَعُ البَلاءَ، و هِي أنجَحُ دَواءٍ، و تَدفَعُ القَضاءَ و قد اُبرِمَ إبراما، و لا يَذهَبُ بالأدواءِ إلاّ الدعاءُ و الصَّدَقةُ .
🌺صدقه ، بلا را دفع مى كند و مؤثرترين داروست ؛ صدقه ، قضاى حتمى را دفع مى كند و چيزى جز دعا و صدقه درد و بيماريها را از بين نبرد .
📚(بحار الأنوار : 96/137/71 )
🌹اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲 یا مَن تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکَارِهِ
🎙# با نوای سید رضا نریمانی
#دعای_هفتم_صحیفه_سجادیه سه زبانه
ابوالقاسم علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن طاووس ملقب به رضیالدین، از خاندان طاووس بود؛از این رو به سید ابن طاووس مشهور است. ابن طاووس پنج شنبه ۱۵ محرم سال ۵۸۹ق در شهر حلّه، سرزمین عراق متولد شد.
جد هفتم ايشان که از سادات بزرگوار مدينه محسوب مى شدبه خاطر زيبايى و ملاحتش به طاووس مشهور شده بود،از این روست که خاندان آنها را طاووس گویند.
ابن طاووس بیشتر به مسائل معنوی علاقمند بود. به همین خاطر اکثر آثار وی درباره ادعیه و مناجات بوده است.
کتاب «اللهوف علی قتلی الطفوف»(ترجمه:آههاى سوزان بر کشتگان بیابان) که با نام «الملهوف» نیز شناخته میشود،اثر سید بن طاووس میباشد که پیرامون شرح قیام امام حسین(ع) از حرکت ایشان از مدینه، حوادث روز عاشورا تا بازگشت اسرا به وطن میباشد.
این کتاب برای اولین بار در دوره صفویه توسط عالمی به نام سید بهاء الدین مختاری به فارسی ترجمه شد و پس از آن و تا امروز، ترجمههای دیگری برای آن نگاشته شده است.
از مشخصههای این کتاب آن است که به صورت یک داستان پیاپی تنظیم شده است. در اعتبار این کتاب باید گفت هرچند روایات این کتاب مانند بسیاری از کتب تاریخی دیگر، بدون ذکر سلسله اسناد نقل شده است، اما بیشتر اندیشمندان گذشته و حال آن را مورد اعتماد میدانند.
این کتاب دارای بخشهای ذیل است:
1- مقدمه؛ شامل مطالبی در عظمت واقعه عاشورا، مقام امام حسین(ع) و ارزش گریه و عزاداری بر آنحضرت، بیان انگیزه نگارش کتاب توسط مؤلف و ... .
2- مسلک اول: این بخش پیرامون تولد و زندگی امام حسین(ع) تا قبل از واقعه عاشوراست.
3- مسلک دوم: این بخش، اصلیترین قسمت کتاب است که شامل وقایع روز عاشورا تا زمان شهادت امام حسین(ع) میشود.
4- مسلک سوم: وقایع بعد از شهادت امام از عصر عاشورا و فرستادن اسیران و سرِ شهدا و به کوفه آغاز شده و ماجرای اسارت اهل بیت تا برگشت آنان به مدینه را بیان میکند.
پس از آن نیز به حالات امام سجاد(ع) در فراق پدرشان اشاره شده است.
حارث بن امرئ القیس کندی:
متاسفانه اطلاعات زیادی از وی در کتابهای تاریخی وجود ندارد،درباره اینکه آیا وی جزء شیعیان بوده یا اهل سنت نظری داده نشده ولی آنچه که مسلم است هیچ شیعهای برای کشتن امام خود، عمر سعد را همراهی نکرده است البته عدهای برای پیوستن به امام حسین علیه السلام ابتدا بصورت یک تاکتیک وارد سپاه عمر سعد شدند و هنگامی که فرصت مناسبی پیدا کردند به لشگر امام حسین پیوستند ولی از آنجایی که در احوالات حارث بن امرئ القیس آوردهاند که وی تحت تاثیر سخنان امام حسین علیه السلام قرار گرفت و بعد به یاران امام حسین علیه السلام ملحق شد شاید بتوان گفت که وی از شیعیان امیر المومنین نبوده است.
https://eitaa.com/howzeh1399
پدرش امرء القیس کندی از جنگجویان مشهوری بود که درجنگهای زیادی برای اسلام شرکت کرده بود ونامی بلند درمیان دلیران داشت. خود حارث نیز از شجاعان و اهل عبادت به شمار میرفت. لذا در کتب جنگ آوران از وی یاد شده است.
حارث بن امرئ القیس که ابتدا جزو لشگر عمر ابن سعد بود از کوفه به کربلا آمد. و روز نهم محرم در کربلا وقتی متوجه شد که عمرابن سعد و فرماندهان لشگرش پیشنهاد امام حسین (ع) را مبنی بر اینکه اجازه دهند از همان راه که آمدهاند برگردند، قبول نکردند و تصمیم به ریختن خون امام دارند و سپاهش را محاصره کردهاند، چون وجدانش بیدار بود به سوی خیمهٔ امام حسین علیه السلام رفت و وفاداری خود را به او اعلام کرد و با بقیهٔ افراد قبیله کندی که ظاهرا چهار نفر بودند به سپاه امام پیوست.
صبح روز عاشورا، حارث در اولین حمله همه جانبهٔ لشگر عمر سعد، در دفاع از امام حسین علیه السلام دلیرانه جنگید و پس از نبردی سخت به فیض شهادت رسید. (۳)
دوستان عزیز از حارث، این درس را باید یاد بگیریم که سخن حق را هر که گفت بپذیریم و بدانیم که سعادت واقعی انسان حرکت در مسیر حق است. متاسفانه امروزه برخی چشمهایشان را بر حقایق بستهاند و گوشهایشان را از شنیدن سخنان اهل بیت به کری میزنند. امید است مطالعه زندگانی بزرگانی چون حارث جرقهای برای هدایت آنان روشن کند.
پی نوشتها:
۱- وسیلة الدارین، ص ۱۱۶ـ ۱۱۷، شماره ۲۶
۲- حسین انصاریان، عنصر شجاعت
۳- ابصار العین، مقصد ۷، ص۱۷۳
منبع:سایت ایستگاه
https://eitaa.com/howzeh1399